چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۲۳
كلاهبرداران همه جا هستند
كمي قناعت، كمي هشياري، يك دنيا مصونيت
اكثر افرادي كه به دام اين جاعلا ن مي افتند كساني هستند كه مي خواهند در مدت بسيار كوتاهي سرمايه خويش را چند برابر كنند.
كساني كه در گروه زياده خواهان جاي مي گيرند و معمولا ً حوصله سرمايه گذاري قانوني بلند مدت، فعاليت هاي توليدي و انجام كارهاي خويش از نظام بانكي را ندارند. آن هايي كه بسيار ساده سرمايه هاي خويش را پاي چند برگه كاغذ بي اعتبار از دست مي دهند
رقم بيش از ۲۰ هزار كلا هبرداري  سه سال پيش كه بي ترديد تا امروز افزايش هم يافته بايد هشداري به خانواده هايي بدهد كه پس اندازهاي اندك خود را به جيب كلاهبرداران مي ريزند
004083.jpg
از بي پولي به تنگ آمده ايد و مي خواهيد بسيار زود ثروت قابل قبولي به دست آوريد.
بي خانه هستيد و مي خواهيد صاحب خانه شويد.
اتومبيل نداريد و مي خواهيد سوار اتومبيل خودتان شويد.
شايد سرمايه قابل توجهي هم در اختيار داريد و مي خواهيد آن را خيلي زود چند برابر كنيد. مي گويند و شنيده ايد كه در اين شهر خيلي ها زود سرمايه شان را چند برابر كرده اند.
آن گاه ممكن است از خود بپرسيد چرا من نه؟

***
اما آمارها خبر از افزايش قابل توجه كلا هبرداري ها مي دهند. شما هم مي توانيد خوراك لذيذ يكي از آن ها شويد، بسيار آسان و به مدد يكي دو جمله دلگرم كننده و چند امضاي بي اهميت، جايي كه سرمايه خود و خانواده تان را ساده تر از آن چه تصور مي كنيد از كف خواهيد داد.
چندي پيش بود كه سردار قاليباف طي نشست خبري، آمار تازه اي در مورد كلا هبرداري هاي مرسوم و ارايه داد كه بسيار هشدار دهنده بودند. به ارقام زير با دقت بنگريد.
اختلا س و جعل 
سال ۱۳۷۵.............................. ۱۰۲۶۴۱ مورد
سال ۱۳۸۰..............................۲۲۳۴۸۷ مورد
ميزان افزايش: بيش از صددرصد
سرقت
سال ۱۳۷۵...............................۱۳۸۵۴۳ مورد
سال۱۳۸۰................................۲۸۲۴۳۰ مورد
ميزان افزايش: بيش از صددرصد
صدور چك بلا محل 
سال ۱۳۷۵..............................۳۳۹۲۰۷ مورد
سال ۱۳۸۰.............................. ۶۰۳۶۲۳ مورد
ميزان افزايش: نزديك به ۹۰ درصد
كلاهبرداري 
سال ۱۳۷۹...............................۱۴۹۷۰ مورد
سال ۱۳۸۱...............................۲۰۲۷۳ مورد
ميزان افزايش: نزديك به ۳۵ درصد
جعل
سال ۱۳۷۹................................ ۵۴۸۷ مورد
سال ۱۳۸۱................................۸۶۴۶ مورد
ميزان افزايش: نزديك به ۶۰ درصد
كيف قاپي 
سال ۱۳۷۹.................................۴۴۴۲ مورد
سال ۱۳۸۱.................................۸۳۹۶ مورد
ميزان افزايش: نزديك به ۹۰ درصد
زمينه هاي اصلي 
اما چرا برخي از افراد جامعه ما به ورطه تقلب و بزه كاري غلتيده اند؟ زمينه هاي اصلي آن كجا است؟ اهم موارد مربوط به اين زمينه به قرار زير هستند:
افزايش جمعيت: يكي از دلايل افزايش اين قبيل خلا ف ها به دليل افزايش فراوان جمعيت است. اين كه آمار ارائه شده نمايشگر تمايل جامعه ما به مادي گرايي شده نيست و اين ادعا نياز به بررسي عميق تري دارد. در حقيقت هرچند تعداد متخلفين در زمينه هاي ذكر شده افزايش يافته. اما اين افزايش به دليل تزايد روزافزون جمعيت هم هست.
پديده تهران نشيني: اكثر تخلف ها مربوط به تهران له شده زير بار جمعيت است و تمايل مردم به زندگي و كار در اين شهر - و همه دشواري هاي آن - ميزان جرايم اين شهر را افزايش داده.
بيكاري: دلشوره كار و بيكاري در بين تهراني ها موج مي زند و عدم توفيق در به دست آوردن برخي از افراد را خواسته و ناخواسته به سوي جرايمي از قبيل سرقت، كلا هبرداري و جعل سوق مي دهد. بي ترديد فردي كه حرفه اي درخور توانايي هاي خويش دارد به ندرت بدين ورطه ها مي غلتد.
زرق و برق هاي ظاهري: به نظر مي رسد در گذر زمان بسياري از ما شيفته زرق و برق هاي ظاهري زندگي شده ايم و براي دلداري به آن ها از پيمودن مسيرهاي خطا نيز واهمه اي نمي كنيم. آن چه روزي روزگاري زندگي ساده، محترمانه، شرافتمندانه و با عزت نفس (واژه هايي كه اميدواريم هرگز فراموششان نكنيم) بوده براي عده اي كم رنگ شده.
زياده خواهي: بسياري از كلا هبرداران از زندگي قابل قبولي برخوردار هستند و در مقايسه با اكثر مردم، متمول نيز به شمار مي روند؛ اما زياده خواهي مفرط آن ها را به ورطه كلا هبرداري كشانده و حرص آن ها سيري ناپذير است. واژه «طمع» و «طماع» براي آن ها بسيار آشنا است.
وسوسه اطرافيان: برخي از افراد درگير جرايم ذكر شده در سياهه كلا هبرداران حرفه اي نمي ايستند و افراد ساده اي هستند كه طي نشست و برخاست با كساني كه آن ها را براي به دست آوردن «پول آسان» وسوسه كرده اند، بدين ورطه غلتيده اند. آن هايي كه نه تنها به پولي در اين زمينه دست نيافته اند بلكه همه چيز خود را نيز از كف داده اند.
آيا تاكنون قرباني كلاهبرداري شده ايد؟
آيا شما يا يكي از افراد خانواده شما قرباني كلاهبرداري شده ايد؟ چگونه و چرا؟ مي توان يك قدم به عقب برداشت و پرسيد چرا در دام كلا هبرداري افتاده ايد؟ گول خورده ايد؟ زياده خواه بوده ايد؟ يا از فرط استيصال در تور كلا هبرداران گرفتار آمده ايد؟
اكثر كساني كه در اين ورطه افتاده اند آميزه اي از سه دليل فوق را پيش رو مي گشايند. يعني گول كلا هبرداران را خورده اند ولي خود آن ها زمينه كلا هبرداري را براي فرد يا افراد مربوطه مهيا ساخته اند. اما مي توان خانواده هاي درگير اين امر را به دو گروه خانوارهاي كم درآمد و خانوارهاي پردرآمد تقسيم كرد. آن هايي كه مي خواهند با ترفندي از زير بار فشار مالي رهايي يابند و آن هايي كه پي كسب درآمد بيشتر و افزون تر هستند.
خانوارهاي كم درآمد
شايع ترين نمونه براي اين خانوارها نزديك شدن به شركت ها يا افراد معرفي شده در تبليغات روزنامه هاست.
«علي.ب» كه از طريق يكي از آگهي هاي روزنامه اي ۳ ميليون تومان به عنوان پيش پرداخت يك واحد آپارتماني كه قرار بوده ساخته شود پرداخته، پس از مدتي متوجه شده شركتي كه به آن مراجعه كرده فقط همان دو اتاقي بوده كه چك هايش را داده و هيچ چيز ديگري پشت آن وجود نداشته. نه ماشينآلات، نه زمين، نه خانه و آپارتماني. او مي گويد: «نمي دانم چرا ولي فكر مي كنم وقتي آگهي را در روزنامه مي خوانم، آن را مترادف با واقعيت مي دانم. وقتي به آن دفتر مراجعه كردم باتوجه به آگهي چاپ شده در يكي از روزنامه هاي كثيرالانتشار فكر نمي كردم با چند كلاهبردار روبه رو باشم.»
«محمد.ج» نيز كه بلاي مشابهي سرش آمده به همين نكته اشاره مي كند و مي گويد: «من هم به دام يكي از آگهي هاي روزنامه اي افتادم. من چگونه مي توانستم صحت ادعاهاي آن ها را كنترل كنم.»
خانواده هاي كم درآمد معمولا ً به دام خوش خيالي و سادگي خويش مي ا فتند و بيش از آن كه در مورد جزئيات راهي كه بدان گام گذاشته اند، تحقيق كنند به آينده اي كه احتمالا ً پولي به دست آورده يا مثلا ً خانه دار شده اند، مي انديشند. اين حادثه براي ده ها خانواده كه توانايي تهيه جهيزيه عروسي دخترشان را نداشتند پيش آمده. آن ها اميدوار بودند با پيش پرداخت يك ميليون توماني حداقل پنج ميليون تومان براي جهيزيه دريافت كرده و آن را در اقساط بلند مدت پرداخت مي كنند. اما كسي كه قرار بوده فرد خيرخواه و نوعدوستي باشد و زير بال و پر جوان ها را بگيرد با چند ميليارد تومان پول خانواده هاي كم درآمد متواري شده.
«زهرا.د» كه به اميد جهيزيه دار كردن دخترش به اين دام افتاده، مي گويد: شايد چاره اي نداشتم. نمي توانستم با يك ميليون تومان جهيزيه دخترم را تهيه كنم. اگر چند ميليون داشتم هرگز گول آن فرد را نمي خوردم. مي دانم مي گوييد چوب سادگي ات را مي خوري، ولي اجازه بدهيد بگويم چوب بي پولي ام را هم مي خورم. مي خواستم دخترم ازدواج كند و جهيزيه اي را درخور نيازهايش به خانه همسر ببرد. آيا مي دانيد نمي توان با رقمي مثل يك ميليون تومان هيچ چيز در اين شهر براي جهيزيه تهيه كرد؟
اما رقم بيش از ۲۰ هزار كلا هبرداري سه سال پيش كه بي ترديد تا امروز افزايش هم يافته بايد هشداري به خانواده هايي بدهد كه پس اندازهاي اندك خود را به جيب كلاهبرداران مي ريزند. آن هايي كه به نيازهاي مالي آن ها اشراف دارند و مي دانند پاشنه هاي آشيل آن ها كجا است. مواردي شامل تهيه مسكن، خريد اتومبيل و تهيه جهيزيه. اساس كلا هبرداري اين افراد، جذب همين سرمايه ها و پس اندازهاي اندك است كه براي آن ها ثروت افسانه اي به ارمغان ميآورد. سال گذشته بود كه فردي با راه اندازي دو شركت در تهران و ۱۸ استان اقدام به فروش اجناس و محصولات مختلف - از اتومبيل تا تلفن همراه و وسايل منزل - به صورت قسطي كرد و بيش از ۵ ميليارد تومان پول و نقدينگي مردم را به دست آورد.
گفته مي شد اين فرد فقط در تهران با ۷۰۰ مورد شكايت روبه رو است و بايد سياهه مالباختگان ساير استان ها را هم به اين سياهه افزود.
حال باتوجه به افزايش روزافزون كلا هبرداري، خانواده ها بايد هشيارتر از گذشته باشند و گذشته را چراغ راه آينده كنند. بايد هشدارهاي دائمي نيروي انتظامي در رسانه ها را جدي گرفت و پيش از ورود به هر وادي كه با مسائل مالي خانواده سروكار دارد دقت فراواني به خرج دهند. هيچ كس از هشياري ضربه نخورده. خوش خيال ها و رويازده ها خيلي زود، سرمايه به زحمت به دست آورده خويش را از كف مي دهند.
خانوارهاي متمول 
خانواده هاي متمول قرباني كلاهبرداري هاي بزرگتر مي شوند و از آن جا كه معمولا ً فكر مي كنند، در راه مطمئني حركت مي كنند قرباني هاي بزرگتري به شمار مي روند. اكثر اين خانوارها به ورطه كلا هبرداري هايي مثل جعل اسناد و سرمايه گذاري هاي بالاتر  مي غلتند.
«عباس.ر» كه براي خريد زميني در غرب تهران ۱۲۰ ميليون تومان پرداخته، نمي دانسته ورقه اي كه امضا كرده بي اعتبار است و ارزش قانوني ندارد.
او مي گويد: «پيش از اين هم معامله مشابهي انجام داده ام ولي اين بار به دام يك جاعل سند افتادم و قبول كنيد هرچقدر هم در حرفه خود كارآزموده باشيد نمي توانيد جزئيات مربوط به همه اسناد را زير ذره بين برده و صحت و سقم آن ها را روشن كنيد.»
در همين زمينه آگاهي تهران بارها به خريداران در مورد اسناد مجعول و جاعلان حرفه اي هشدار داده و اگر اخبار حوادث را پي بگيريد، جاعلاني كه به مدد رايانه هاي پيشرفته، چاپگرهايي با كيفيت بسيار بالا ، مهرهاي مختلف ادارات دولتي و اسناد محاضر مردم را نشانه مي روند تا حدي آشنا خواهيد شد.
اكثر افرادي كه به دام اين جاعلا ن مي افتند كساني هستند كه مي خواهند در مدت بسيار كوتاهي سرمايه خويش را چند برابر كنند. كساني كه در گروه زياده خواهان جاي مي گيرند و معمولا ً حوصله سرمايه گذاري قانوني بلند مدت، فعاليت هاي توليدي و انجام كارهاي خويش از نظام بانكي را ندارند. آن هايي كه بسيار ساده سرمايه هاي صد ميليوني به بالاي خويش را پاي چند برگه كاغذ بي اعتبار از دست مي دهند.
بنابراين به هوش باشيد و بدانيد قناعت مثل هميشه سپر بزرگي برابر حفظ سرمايه خانواده شما - در هر حد و قواره اي - است.

صداي مصرف كننده
تاريخ امتحان را عوض كنيد
در حالي كه يكي از آزمون هاي ورودي دانشگاه سراسري در تاريخ ۱۱ تيرماه برگزار مي شود ،  امتحان يكي از دروس در دانشگاه آزاد ميانه هم در اين تاريخ خواهد بود و به اين صورت كار براي دانشجوياني كه مي خواهند شانش خود را در ورود به دانشگاه سراسري امتحان كنند بسيار سخت شده است.
پدر يكي از دانشجوها
بزرگراه بن بست است 
در بزرگراه يادگار امام تابلوهاي جهت نماي اوين - دركه نصب شده در حالي كه اين بزرگراه به دلايلي مسدود است. بهتر است كه به وسيله تابلوها رانندگان راهنمايي شوند تا خيلي ها مثل من چندين بار در خيابان هاي سعادتآباد به دنبال راه فرار نگردند.
يك شهروند
خدا نكند تجربه كنيد
اگر تا به حال گذرتان ساعت ۷ بعدازظهر به ميدان ونك افتاده باشد و بخواهيد مثلا ً با اتوبوس هاي شركت واحد به سمت آزادي برويد مي دانيد كه چه مي گويم؛ ولي اگر تا به حال اين طور نبوده خدا نكند كه چنين تجربه اي را به دست آوريد. محض اطلا ع بايد عرض كنم كه اين موقع كمترين چيزي كه به چشم مي خورد فرهنگ شهرنشيني است.
عابديني 
تقدير است يا تقصير؟!
چندي پيش در يكي از بيمارستان هاي تهران همسرم فارغ شد؛ ولي خوشحالي من خيلي زود با غمي بزرگ آميخته شد. مسؤِولا ن بيمارستان گفتند كه فرزند بنده به صورت ناقص (با كتف شكسته) به دنيا آمده و چون تقدير است كاري نمي توان كرد. ولي در مراجعه به يك دكتر متخصص ايشان گفتند كه در هنگام زايمان اين اتفاق رخ داده است. حالا  شما بگوييد اين تقدير است يا تقصير؟
سيدمجيد موسوي 
گارانتي بي مصرف 
وقتي كه اتومبيل پيكان يا پژو آردي داشته باشي در مراجعه به نمايندگي ها هيچ گونه خدماتي نصيبت نمي شود در حالي كه هنوز ماشين بيچاره مثلاً گارانتي دارد. شما هم فهميديد خدمات پس از فروش يعني چه؟!
يكي از مشتري هاي ايران خودرو
اينجا كارواش نيست 
در حالي كه در سرتاسر خيابان شهيد عراقي تابلوهاي شستشوي اتومبيل ممنوع نصب شده است؛ ولي باز گروهي بي توجه به قانون و اهالي در كنار جوي پرآب اين خيابان كارواش هاي سيار راه انداخته اند. كاش ناظري بود كه متخلفين را به سزاي عملشان مي رسانيد.
بداغي 
بازهم آموزش و پرورش 
در سال ۷۹ از شهرستان به تهران منتقل شدم. طبق قانون تا قبل از سال ۸۰ پرداخت هزينه انتقال منوط به را‡ي ديوان عدالت اداري است؛ ولي بعد از آن احتياجي به اين را‡ي نيست. به هر حال آن ديوان محترم در اسفند ۸۲ با پرداخت هزينه (حدود ۱۶۰ هزار تومان) موافقت كرد؛ ولي با گذشت حدود ۴ ماه هنوز هيچ اقدامي صورت نگرفته است.
يك فرهنگي 
افزايش حق بيمه 
در سال ۸۲ حق بيمه خانواده اي ۴ نفري در ازاي هر شش ماه ۱۲۰ هزار تومان بود. اين مبلغ در سال ۸۳ به ۱۷۰ هزار تومان افزايش يافته است. دليل اين افزايش قيمت چست؟
معماريان 
قطار مزاحم 
مسير خطآهن تهران - تبريز از داخل شهر و بين مناطق ۱۸ و ۱۹ شهرداري عبور مي كند. قرار بود مسير اين خط را تغيير دهند، اما حالا  مي خواهند يك خط ديگر هم به آن اضافه كنند.
اهالي محل 
به محله هفت دستگاه هم توجه شود
محله هفت دستگاه واقع در فلكه پنجم فرديس كرج روبه روي شهرك سپاه، فاقد آسفالت كاري، لوله كشي گاز وديگر امكانات رفاهي است. همچنين حدود سه سال پيش از مخابرات محل درخواست تلفن ثابت كرديم كه هنوز واگذار نكرده اند. لطفاً مسؤولين رسيدگي كنند.
زواره 
اين منطقه يا آن منطقه
در سال ۷۸ يك خط تلفن ثابت از مركز مخابرات رجايي شهر كرج خريد كرديم؛ اما هنوز هيچ خبري از واگذاري خطوط نيست. وقتي مراجعه مي كنيم مي گويند منطقه شما مربوط به باغستان است در حالي كه ما در رجايي شهر زندگي مي كنيم. در آخر ما نمي دانيم كه مربوط به كدام قسمت هستيم.
شهروند كرجي

پاسخ مسؤولا ن
وضعيت اسفبار پارك 
در پارك  شهرك چشمه علا وه بر آن كه كل عرصه علف كشي شده است باتوجه به لوله كشي محل روزانه آبياري از سوي عوامل فضاي سبز صورت گرفته و نظافت و نگهداري آن نيز مستمراً انجام مي شود.
در ختان داخل شهرك نيز به وسيله تانكر و طبق برنامه اي كه به شهروندان اعلا م شده است، آبياري مي شوند ضمن آن كه لوله كشي كل محوطه شهرك به منظور حذف تانكر تا ۶ ماه آينده با صرف بودجه اي معادل ۳۰۰ ميليون ريال به اتمام خواهد رسيد و براي نگهداري محل ماهانه حدود ۲ ميليون ريال هزينه مي شود.
روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲

تحريريه
تلفن تحريريه : ۷-۶۹۵۵۲۵۴
فاكس : ۶۹۵۳۳۵۹
E-mail:info@hamshahri-bazar.com

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه حمل و نقل
بازارچه مصالح ساختماني
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه حمل و نقل  |  بازارچه مصالح ساختماني  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |