مهمترين خطوط بزرگراه آسيايي از توكيو آغاز و پس از گذر از بوسان كره جنوبي ، از كشورهاي مختلف از جمله ايران گذشته و در ازمير تركيه به اروپا متصل مي شود
يكي از اين بزرگراه ها در ايران از زاهدان شروع مي شود، كرمان، يزد، نايين، قم، سلفچگان و همدان را در بر مي گيرد و به خسروي ختم مي شود
درشصتمين اجلاس كميسيون اسكاپ در شانگهاي چين. پيام كوفي عنان درحال قرائت شدن است؛ جملات پاياني پيام و دقت حضار... «شبكه بزرگراه هاي آسيايي بايد پلي باشد ميان كشورهاي منطقه اي، از توكيو تا تهران، از سنگاپور تا سمرقند». حضار كف مي زنند. پيام مسجعي بود: توكيو و تهران هر دو با «ت» آغاز مي شوند وسنگاپور و سمرقند، هر دو با «س».
بزرگراه آسيايي شبكه اي منطقه اي از راه هاي بين المللي اصلي است كه مانند پلي بر قاره آسيا عمل مي كند. واقعيت پروژه بزرگراه هاي آسيايي، تعيين يك چارچوب مناسب براي توسعه جهت دار، بهسازي و بهبود بزرگراه هاي موجود منطقه است. در سال ۱۹۹۲ پروژه اي به نام آلتيد در چهل و هشتمين نشست كميسيون به عنوان اولويت فاز دوم دهه حمل و نقل و ارتباطات آسيا و اقيانوس آرام تصويب شد. تسهيل حمل و نقل زميني در نقاط مرزي از راه اجراي كنوانسيون هاي بين المللي مربوط و موافقت نامه ها در آسيا، به عنوان اساس توسعه تجارت و توريسم، همكاري با سازمان هاي بين المللي براي احتراز از دوباره كاري و حصول اطمينان از سازگاري احتمالي استانداردهاي راه و راه آهن و نيازهاي آسيا و اروپا و همين طور تكميل بهتر شبكه تعريف شده، تاكيد زياد بر ارجاي پروژه آليتد در سطح زير منطقه اي، دسترسي گام به گام از طريق مطالعه كريدور ها و ساير موضوعات حمل و نقل زميني براي كمك به تنظيم شبكه هاي راه و راه آهن با حداقل احداث مسيرها، استراتژي آلتيد را تشكيل مي دهد. آلتيد از سه جزء تشكيل شده است: بزرگراه هاي آسيايي، راه آهن فراآسيايي و تسهيل حمل و نقل زميني.
بزرگراه هاي آسيايي و موقعيت ايران
ايران از اولين كشورهايي بود كه به شبكه گسترده آلتيد پيوست. يكي از همان ۱۴ كشوري كه بعدها با افزايش تعداد اعضا، به ۲۸ كشور رسيد. با تكميل مطالعات در كشورهاي چين، قزاقستان، مغولستان، فدراسيون روسيه و دو كره، كريدور شمالي شناسايي شد. اين كريدور، شمال شرق آسيا را به آسياي مركزي و منطقه قفقاز و قاره اروپا متصل مي كند و طولي بيش از ۴۰ هزار كيلومتر دارد. هم اكنون طول شبكه بزرگراه هاي آسيايي بالغ بر ۱۴۰ هزار كيلومتر است و ۳۲ كشور عضو را در بر مي گيرد. از اين ميان بيش از ۱۲۵ هزار كيلومتر آن را راه هاي دو خط، ۲هزار و ۳۰۰ كيلومتر يك خط ، حدود ۱۱ هزار كيلومتر فاقد روسازي و ۲ هزار كيلومتر آن شناسايي نشده است. اتصال پايتخت به پايتخت، اتصال مراكز صنعتي و كشاورزي، اتصال بنادر بزرگ دريايي و رودخانه اي، اتصال پايانه هاي كانتينري و محوطه هاي تخليه كانتينر و اتصال مراكز عمده جذب توريست، ۵ ضابطه براي تعيين مسيرهاي بزرگراه هاي آسيايي به حساب مي آيد.
بزرگراه هاي آسيايي به ۴گروه عمده تقسيم شده اند. گروه اوليه كه اين نوع بزرگراه با خطوط عبور چهار يا بيشتر، ضمن دارا بودن روسازي آسفالته يا بتوني داراي دسترسي كنترل شده است. اين گروه ۲۵ متر مقطع عرضي دارد. كلاس يك كه با خطوط عبور ۴ يا بيشتر داراي روسازي آسفالته يا بتوني است و ۲۳ متر مقطع عرضي دارد. بزرگراه هايي با دو خط عبور و روسازي آسفالته يا بتوني و مقطع عرضي ۱۲ متر در كلاس ۲جاي مي گيرند و بالاخره در كلاس سه، بزرگراه با عرض كمتري تعريف شده، مقطع عرضي آن ۵/۱۰متري است و دو خط عبور، با روسازي آسفالت سطحي دارد. در حال حاضر ۱۹ هزار و ۶۰۰ كيلومتر از بزرگراه هاي آسيايي از گروه اوليه، ۱۱ هزار كيلومتر از گروه يك، ۲۲ هزار و ۹۰۰ كيلومتر از گروه ۲ و ۴۱ هزار و ۶۰۰ كيلومتر از گروه ۳ است. البته ۲۳هزار و ۷۰۰ كيلومتر هم مشخصات پايين تر از گروه سه دارند و ۲ هزار و ۷۰۰ كيلومتر از شبكه بزرگراهي ياد شده، گزارش نشده باقي مانده است.
مهمترين خطوط بزرگراه آسيايي۱ AH از توكيو آغاز، پس از گذر از آب به بوسان در كره جنوبي پيوسته و سپس از كشورهاي مختلف از جمله ايران گذشته و در ازمير تركيه به شبكه راه هاي اروپايي مي پيوندد. مسير۱ AH از مشهد، سبزوار، دامغان، سمنان، قزوين، زنجان، تبريز و برازجان مي گذرد. مسير ۲ AH هم از دنپلسار در اندونزي شروع و پس از گذر از دريا وارد ايران مي شود و در خسروي به شبكه ارتباطي اسكوا مي پيوندد.۲AH در ايران از زاهدان شروع مي شود، كرمان، يزد، نايين، قم، سلفچگان و همدان را در بر مي گيرد و به خسروي ختم مي شود.
مسير۷۰ AH كه در واقع ادامه مسير۸ AH است از مرز اينچه برون، وارد ايران مي شود، از ساري، سمنان، يزد و انار مي گذرد و به بندرعباس ختم مي شود.
|
|
در داخل ايران بيش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ كيلومتر از بزرگراه هاي آسيايي جانمايه شده است. اين مسير ها از دوغارون در مرز افغانستان به بازرگان در مرز تركيه ازمير، جاوه در مرز پاكستان به خسروي در مرز عراق، از سرخس در مرز تركمنستان به كرمان، از اينچه برون در مرز تركمنستان به بندرعباس در خليج فارس، از آستارا در مرز آذربايجان به بندر امام در خليج فارس و از سلفچگان به بوشهر كشيده شده است. در اجلاس وزيران كه در نوامبر ۲۰۰۱ در سئول كره جنوبي برگزار شد، شركت كنندگان به اتفاق، بر اولويت بسيار بالاي رسميت بخشيدن به بزرگراه هاي آسيايي در طول مرحله بعدي پروژه آلتيد تاكيد كردند. بنابراين با استفاده از تجربيات ساير مناطق جهان، به خصوص توافقنامه شريان هاي ترافيكي بين المللي اصلي اروپا (AGR) در سال ۱۹۷۵، اسكاپ زمينه توافقنامه بين الدولي بزرگراه هاي آسيايي را فراهم آورد. توافقنامه بزرگراه هاي آسيايي پس از قرائت پيام كوفي عنان، مديركل سازمان ملل متحد كه بزرگراه هاي آسيايي را پلي بين ۳۲ كشور دانست كه از توكيو تا تهران، از سنگاپور تا سمرقند و از نقاط دور دست نزد ما بين آنها با طول بيش از ۱۴۰ هزار كيلومتر گسترده شده و رفت و آمد مردم، خودروها و كالا را از مرزها تسهيل خواهد كرد، در ۱۹ ماده و ۳ پيوست به امضاي ۲۶ كشور از كشورهاي عضو رسيد. اين توافقنامه در نوع خود پس از تاسيس بانك توسعه اسلامي در سال ۱۹۹۶ اولين است. مراسم رسمي امضاي اين توافقنامه در ۲۶ آوريل ۲۰۰۴ در جريان شصتمين اجلاس كميسيون اسكاپ در شانگهاي چين برگزار شد.
امضاي مشروط توافقنامه
ايران توافقنامه بزرگراه هاي آسيايي را به صورت مشروط امضا كرد. سه راه براي پيوستن به توافقنامه بزرگراه هاي آسيايي وجود دارد كه شامل امضاي قطعي، امضاي مشروط و پذيرش بعدي است. در صورتي كه مجلس هفتم پيوستن ايران به بزرگراه هاي آسيايي را تصويب كند، ايران به طور قطعي توافقنامه را امضا خواهد كرد. هم اكنون سه كشور ازبكستان، چين و ژاپن توافقنامه را به طور قطعي امضا كرده اند. ۹۰ روز پس از امضاي قطعي آن توسط ۸ كشور، اين توافقنامه لازم الاجرا خواهدبود. پس از طي اين پروسه زماني، هر كشور متعهد، ۵ سال وقت دارد تا خود را به استانداردهاي تعريف شده (استاندارهاي شيب طولي،شيب عرضي، روسازي و ...) برساند.
مهندس اميراميني، معاون دفتر امور راه و ترابري سازمان مديريت و برنامه ريزي، مي گويد: «در ماده ۱ و ماده ۱۵ توافقنامه آمده كه كشورهاي متعهد، اين پروژه ها را در چارچوب برنامه هاي ملي خود انجام خواهند داد و طرف قرارداد مشروط به وجود بودجه و امكان تامين مالي (چه به صورت خودكفا وچه به صورت سرمايه گذاري كشورهاي خارجي) پروژه را پيش خواهد برد.
ايران در حال حاضر بزرگراه هايي دارد كه منطبق بر اصول تعريف شده بزرگراه هاي آسيايي است، اما در برخي از نقاط مشكلاتي به خصوص در عرض بزرگراه ها دارد. بزرگراه تهران - مشهد كه جزيي از مسير۱ AH قلمداد مي شود، نيمي از حداقل استانداردهاي تعريف شده را دارا نيست.
اميراميني مي گويد: «اكثر كشورها در حال حاضر به دنبال توسعه زيربنا هاي حمل و نقل خود هستند تا انتقال بار و مسافر را از طريق بزرگراه هاي خود فراهم كنند. كشورهاي آسيايي از زيربناهاي مناسبي برخوردار نيستند و ارتباط حمل و نقلي مناسبي ندارند. كشورهايي كه نتوانند با شرايط جديد خود را وفق دهند، متضرر خواهند شد و هر كشوري كه بتواند هرچه سريع تر زيربناهاي خود را توسعه دهد و بار و مسافر بيشتري را از طريق بزرگراه هاي خود انتقال دهد، سودهاي اقتصادي بسياري را نصيب خود خواهد كرد. »
ايران در ميان ۱۷ كشور آسيايي كه بيشترين ارتباط شبكه بزرگراهي را دارند، در رده هاي پاياني قرار مي گيرد و كشورهاي تازه استقلال يافته با توجه به زير ساخت هاي بسيار خوب شوروي سابق، دررده هاي بالايي جاي دارند گرچه ايران به صورت بالقوه، قابليت تبديل شدن به كشوري موثر در اين زمينه را دارد.
به دنبال جاده ابريشم مدرن
شهرهاي توريستي شيراز و اصفهان در مسير۲۷ AH قرار دارند و اتصال نقاط توريستي، يكي از اهداف توافقنامه بزرگراه هاي آسيايي است. ايران در اجلاس گذشته، بحث جاده ابريشم را مطرح كرد و اهميت آن را براي كشورهاي عضو بازگفت، اما به نظر مي رسد اين جاده قديمي به تاريخ پيوسته است و ايران بايد به بزرگراه ها وجاده هاي جديدي فكر كند.