تابستان مناسب ترين فصل براي دوچرخه سواري است
ركاب بزنيد، سرعت بگيريد!
بر مبناي طرح تفصيلي توسعه منطقه ۲۲ (همان منطقه اي كه پارك چيتگر را هم به عنوان قلب دوچرخه سواري تهران در بردارد) قرار است ۱۴۰ كيلومتر مسير ويژه براي دوچرخه سوارها ساخته شود
|
|
جواد رسولي
چند هفته اي است كه داريم براي اولين روز هفته، امكانات ورزشي شهر را معرفي مي كنيم. امكاناتي كه قادرند نشاط و شادابي را به زندگي ماشيني ما برگردانند (يا حداقل اين توهم را در ما ايجاد كنند). به نظر مي رسد يكي از تابستاني ترين ورزش ها و سرگرمي هاي قابل دسترس براي بيشتر شهروندان، سوار شدن بر دوچرخه، ركاب زدن و گردش در تهران باشد. دوچرخه سواري به خصوص در شب هاي تابستان مي تواند از تجربه هاي لذتبخش زندگي باشد. فقط كافي است يك دوچرخه دست و پا كنيد و بزنيد به دل جاده. جاده هايي كه در مناطقي از شهر براي همين كار ساخته شده اند.
بگذاريد با چند توصيه ساده براي انتخاب دوچرخه شروع كنيم تا يك وقت وسط راه دچار مشكلات عجيب و غريب نشويد؛ اول اينكه مطمئن شويد اندازه دوچرخه برايتان مناسب است. وقتي روي دوچرخه هستيد يعني ايستاده ايد و پاهايتان كاملا روي زمين است، بايد ۵/۲ تا ۷ سانتي متر فاصله بين شما و ميله بالايي دوچرخه باشد. در ضمن زين دوچرخه بايد طوري تنظيم شود كه بعد از نشستن روي آن، در حالي كه پايتان روي ركاب است، زانويتان فقط كمي خم شود. دوم اينكه چرخ ها را كنترل كنيد و مطمئن شويد صاف هستند و انحنا ندارند. لاستيك ها هم بايد نه خيلي پرباد باشند و نه كم باد. فاصله ميان زين تا دسته هاي دوچرخه هم بايد آنقدري باشند كه باعث خم شدن شما نشوند.
حدود يكي دو سال پيش طرحي در بعضي خيابان هاي تهران به اجرا درآمد كه در آن اين خيابان ها شامل مسير ويژه دوچرخه سواري هم مي شدند. يكي از اين مسيرها از ميدان ولي عصر آغاز مي شد و در طول بلوار كشاورز ادامه پيدا مي كرد. يكي ديگر هم از كوي دانشگاه تا دانشگاه تهران و در طول خيابان كارگر شمالي ادامه داشت، اما اين طرح با شكست مواجه شد. يك دليل اين شكست شيب غيراستاندارد مسافت هايي از اين مسير بود. در خيابان كارگر شيب مسير گاهي به ۱۰ درجه در طول ۴ كيلومتر هم مي رسيد كه كار را براي دوچرخه سوارها بسيار دشوار مي كرد و تقريبا تمام نيرو و انرژي آنها را كه براي طي كردن كل مسير به آن احتياج داشتند، مصرف مي كرد. دليل ديگر هم شلوغي مسيرها، كم شدن عرض پياده رو يا خيابان و در نتيجه احتمال برخورد با عابر پياده يا خودروها بود. به همين دليل اين طرح بعد از مدتي به فراموشي سپرده شد.
اما براي دوچرخه سواري با امنيت كافي مسيرهاي ديگري هم در شهر هست. بر مبناي طرح تفصيلي توسعه منطقه ۲۲ (همان منطقه اي كه پارك چيتگر را هم به عنوان قلب دوچرخه سواري تهران در بردارد) قرار است ۱۴۰ كيلومتر مسير ويژه براي دوچرخه سوارها ساخته شود. از اين ميزان تا به حال چيزي حدود ۱۰ كيلومتر راه اندازي شده است كه همگي به پارك چيتگر ختم مي شوند. يكي از اين راه ها، از سه راهي دهكده المپيك آغاز مي شود و از سمت ميدان المپيك به طرف دهكده المپيك ادامه پيدا مي كند. از ميدان المپيك يك مسير انشعابي هم به سوي شهرك صدرا وجود دارد، مسيري كه بعد از عبور از ميدان كوهك و بلوار كوهك به پارك چيتگر مي رسد. يك مسير ديگر از ميدان كوهك به موازات اتوبان تهران كرج امتداد پيدا مي كند و به پارك جنگلي خرگوش دره، منتهي مي شود. در اين مسيرها كه همگي به هم راه دارند، در هر ۵۰۰ متر (گاهي هم ۱۰۰۰ متر) نقشه اي از كل مسير روي تابلوهاي ويژه نصب شده كه از روي آن مي توانيد موقعيت فعلي تان و فاصله تا مقصد را بسنجيد. كل مسير ويژه دوچرخه سواري هم در اين نقشه ها با باند زرد رنگ مشخص شده اند. يكي از مهمترين ويژگي هاي اين مسير آن است كه از قبل و در هنگام ساخت خيابان ها پيش بيني هاي لازم صورت گرفته و در نتيجه براي همه، چه عابر پياده، چه دوچرخه سوار و چه خودروها، به اندازه كافي جا هست و كسي مزاحمتي برايتان ايجاد نمي كند. قرار است به زودي با همكاري شركت اروپايي شيمانو، ايستگاه هايي هم در اين مسيرها براي اجاره دادن دوچرخه و امكانات ديگر ساخته شود. پارك چيتگر هم كه ديگر نيازي به معرفي ندارد و پيست هاي دوچرخه سواري اش شهره خاص و عام است. به اين ترتيب ديگر بهانه اي باقي نمي ماند. هرچه زودتر دوچرخه دلخواهتان را پيدا كنيد و از راندن در اين مسيرها و عبور از بالا و پايين ها لذت ببريد.
|