چهارشنبه ۱۷ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۳۰
نظريه چند متخصص تغذيه براي كنكوري ها
توصيه هاي صد من يك غاز
غذاهاي پيشنهادي دكتر مظهري براي دوران درس خواندن: آبزيان و روغن زيتون براي بالا بردن و تقويت حافظه. آب خنك و نوشيدني براي جلوگيري از گرمازدگي، مصرف مخلوطي از غلات پخته شده در شير با اضافه كردن مقداري ميوه خشك، كشمش، سبزيجات، ميوه، شير، عدسي و نان است
011025.jpg
دكتر لا له مير اسكندري 
هر چند كنكور دانشگاه هاي دولتي هفته پيش برگزار شد، اما از فردا كنكور دانشگاه آزاد كه كمتر از دانشگاه هاي دولتي متقاضي ندارد آغاز مي شود. مي  دانم شما هم كنكور داريد و اصلا هم حوصله نصيحت هاي صد من يه غاز را نداريد، اين را هم مي  دانم كه هر كه از راه رسيده نسخه اي برايتان پيچيده كه چه بكنيد وچه نكنيد مثلا به خودتان فشار نياوريد، هيچ چيز مهمي نيست (اكثرا بزرگتر هايي كه خودشان قبلا كنكور داده اند و البته وضعشان صد برابر بدتر از شما بوده، قيافه اي خونسرد وبي اعتنا به خود مي  گيرند و مي  گويند «كنكور است ديگر، همه كنكور داده ايم!» البته خدا از ته دلشان خبر دارد). يكي مي  گويد خيلي بخوانيد يكي مي  گويد هفته آخر اصلا درس نخوانيد، يكي مي  گويد هفته آخر روزي ۲۵ ساعت درس بخوانيد(!) و يكي مي  گويد هفته آخر روزي ۲۵ ساعت بخوابيد. حالا انواع و اقسام غذاهاي عجيب و غريب بماند كه از چپ و راست تجويز مي  شوند.
من سعي مي  كنم خيلي كوتاه نظريه چند متخصص تغذيه را برايتان بياورم كه احتمالا از سفارشات فاميل و آشنايان مؤثرتر است:دكتر سيدضياءالدين مظهري رئيس انجمن تغذيه كشور مي  گويد: «خستگي جسماني و ذهني، داوطلبان كنكور را در انتخاب گزينه صحيح مردد مي  كند. پس با توجه به اينكه در ايام امتحانات خواب و خوراك داوطلبان بر اثر استرس دچار بي  نظمي مي  شود، خانواده ها بايد استرس را از دوش جوانان بردارند تا آنها با آسودگي خيال، خود را جهت امتحان آماده كنند.»
وي در مورد تغذيه كنكوري ها عقيده دارد: «افرادي كه از سبزيجات، ميوه، گوشت، حبوبات، نان و غلات استفاده نمي  كنند، با كم خوني، ضعف و عدم تمركز فكري و جسمي در طول امتحان روبه رو خواهند شد.
متاسفانه اين باور غلط در اذهان عمومي به وجود آمده كه مغز بر خلاف ساير ارگان هاي بدن، انرژي مورد نياز خود را از محل قندها تامين مي  كند، به همين علت مادران گرايش بچه ها را به خوردن مواد قندي زياد مي  كنند غافل از اينكه قندهاي ساده نمي  تواند انرژي مورد نياز بدن را تامين كند. استفاده از قندهاي ساده باعث ترشح انسولين شده و اين قندها وارد سلولها مي  شود و در زماني كه داوطلب مي  خواهد با تمركز به سوالاتش پاسخ دهد دچار افت قند مي  شود. اين در حالي است كه تامين قند مورد نياز مغز با استفاده از غذاهاي حاوي قندهاي مركب به بهترين وجه تامين مي  شود و احتياجي به مصرف بي  رويه شيريني، شكلات و بستني نيست.»
دكتر احمدرضا درستي متخصص تغذيه هم در اين مورد مي  گويد: «درس خواندن و فعاليت هاي فيزيكي نياز فرد را به مواد انرژي زا افزايش نمي  دهد، بنابراين داوطلبان كنكور بايد از مصرف بي  رويه مواد غذايي انرژي زا به هنگام درس خواندن و امتحان پرهيز كنند.»
توصيه وي به داوطلبان اين است : «از هر ماده غذايي به اندازه مصرف كنيد، به عنوان مثال مصرف بيش از حد ميوه باعث نمي  شود كه قابليت  جذب ويتامين بالا رود بلكه بدن به اندازه نياز، ويتامين جذب مي  كند. مصرف زياد ميوه هم مي  تواند باعث چاقي افراد مستعد شود. سبزيجات خام و پخته بهترين موادي هستند كه افراد مي  توانند بين روز در هنگام مطالعه مصرف كنند.»
دكتر درستي عقيده دارد كه غذاي كافي و متعادل همواره سلامت انسان را تضمين مي  كند. پس مي  گويد: «مصرف بيش از حد يا مصرف كم مواد غذايي، توان فكري و جسمي افراد را مختل مي  كند و فرد را دچار خستگي زودرس كرده و اثر نامطلوبي بر جسم و روح او دارد.»
رئيس انجمن تغذيه كشور مي  گويد: «كم تحركي، عدم فاصله گذاري براي تجديد قواي مغز، كم خوابي و نوشيدن قهوه مي  تواند موجب به هم ريختن وعده غذايي سه گانه شود و اين عامل مي  تواند انديشه وقدرت حافظه داوطلب را دچار مشكل كند.»
غذاهاي پيشنهادي دكتر مظهري براي دوران درس خواندن:« آبزيان و روغن زيتون براي بالا بردن و تقويت حافظه. آب خنك و نوشيدني براي جلوگيري از گرمازدگي،(دوغ سالم به علت داشتن نمك و كلسيم براي رفع تشنگي مناسب است.) مصرف مخلوطي از غلات پخته شده در شير با اضافه كردن مقداري ميوه خشك، كشمش، سبزيجات، ميوه، شير، عدسي و نان است.»
دكتر درستي هم بهترين صبحانه را براي صبح كنكور چنين مي  داند:  «چند تكه نان، مقداري پنير و گردو و يك ليوان شير. وي عقيده دارد اضطراب روز امتحان نبايد مانع از خوردن صبحانه شود زيرا نخوردن صبحانه توان فكري داوطلب را كاهش مي  دهد. علاوه بر آن داوطلبان بايد شب امتحان، ساعت ۳۰:۲۰ يك شام سبك و كم بخورند و ساعت ۳۰:۲۱ به رختخواب بروند. زيرا خواب نامناسب و ديرهنگام بر وضعيت جسماني آنها هنگام امتحان تاثير خواهد داشت».
باز هم مثل اينكه مطلب پر از بايدها و نبايدها شد، ولي قبول كنيد، شما كه بالاخره به حرف كسي گوش نمي  كنيد و شب كنكور تا نيمه هاي شب تست مي زنيد و صبح هم با شكم خالي و معده اي در حال سوراخ شدن از استرس، سر جلسه مي  رويد. ولي باور كنيد، اشتباه مي  كنيد. آنچه گفتيم رعايت كنيد، مطمئن باشيد نتيجه بهتري مي گيريد.

اقدامات ضد گرما
باز هم فصل تابستان، گردش، سفر، آب تني، ميوه هاي خوشمزه و رنگارنگ و البته، گرمازدگي، آفتاب سوختگي، اسهال و مسموميت ها.
دكتر علي مرداني متخصص بيماري هاي عفوني گفت: با گرم شدن هوا احتمال شيوع بيماري هاي عفوني به مراتب بالا مي  رود، از اين بين بيماري هاي گوارشي، اسهال و استفراغ از جمله شايع ترين بيماريها در فصل گرماست كه عمد تا از راه دهان يا مدفوع انتقال مي  يابند.
عامل اين بيماري ها باكتري ها و ويروسها هستند و علايمي مثل تب، درد شكم، دل پيچه، اسهال و استفراغ دارند. در صورتي كه علت ويروس باشد، خوردن مايعات فراوان و استفاده از سرم خوراكي كافي است. ولي اگر علت باكتريايي داشته باشد، در اين صورت درمان با آنتي بيوتيك ضروري است كه معمولا ۳ تا ۵ روز طول مي  كشد.
شايع ترين انگل عفوني در اين فصل «ژيارديا» است كه جهت درمان آن از قرص «مترونيدازول» استفاده مي  شود. البته اسهال در فصل گرما، علل متفاوتي دارد. به همين علت حتما بايد قبل از هرگونه اقدام درماني آزمايش مدفوع انجام شود.دكتر مرداني، بيماري شايع ديگر فصل گرما را، مسموميت غذايي دانست و گفت: اين مسموميت ها معمولا با خوردن آب و غذاي آلوده براي افراد به وجود مي  آيد و با حالت تهوع، استفراغ، اسهال و درد شكم همراه است.
علايم مسموميت غذايي حدود ۶ تا ۱۲ ساعت بعد از خوردن غذاي مسموم كه معمولا خامه، سبزيجات، سوسيس و كالباس هستند، آغاز مي  شود.
مسموميت غذايي در صورت خفيف بودن با مصرف مايعات فراوان جبران مي  شود ولي در صورت شدت، فرد با مصرف داروي ضد تهوع و ORS بهبود مي  يابد و در هر صورت نيازي به مصرف آنتي بيوتيك نيست. نكته مهم اين است كه در صورت مسموميت، از تجويز خودسرانه آنتي بيوتيك  خودداري كنيد. زيرا تجويز آنتي بيوتيك  نه تنها باعث بهبودي نمي  شود بلكه مي  تواند باعث رشد ميكروب و مقاوم و بي  اثر شدن آنتي بيوتيك شود.
اين متخصص راه پيشگيري از مسموميت غذايي در اين فصل را شستن دست با آب و صابون دانست و به خانواده ها توصيه كرد كه از مصرف غذاهاي رستوران هاي بين راهي و خوردن سالادهاي غيربهداشتي و مصرف آب غيرمطمئن خودداري كنند.

شير مادر ضد زگيل
شير مادر خواص زيادي دارد كه بارها و بارها گفته ايم و شنيده ايد ولي اين مورد خيلي جديد و جالب تر است. تركيبي در شير مادر وجود دارد كه بسياري از زگيل هاي صورت را از بين مي برد.
بله، محققان سوئدي دريافتند تركيبات موجود در شير مادر سلول هاي سرايت كننده زگيل را از بين مي برد. زگيل هاي صورت به وسيله ويروس پاپيلوماي انساني به وجود مي آيد و بسيار شايع است.
كشف اين خاصيت اميدها براي تاثيرگذاري در درمان سرطان رحم و بيماري هاي كشنده ديگري كه به وسيله ويروس مشابه به وجود مي آيد را افزايش مي دهد.
محققان اميدوارند، بتوانند درآينده نزديك و در مقياس كوچك، زناني كه سرطان رحم دارند را با اين روش مورد درمان قرار دهند. شير مادر خواص زيادي دارد كه بارها و بارها گفته ايم و شنيده ايد ولي اين مورد خيلي جديد و جالب تر است. تركيبي در شير مادر وجود دارد كه بسياري از زگيل هاي صورت را از بين مي برد.
بله، محققان سوئدي دريافتند تركيبات موجود در شير مادر سلول هاي سرايت كننده زگيل را از بين مي برد. زگيل هاي صورت به وسيله ويروس پاپيلوماي انساني به وجود مي آيد و بسيار شايع است.
كشف اين خاصيت اميدها براي تاثيرگذاري در درمان سرطان رحم و بيماري هاي كشنده ديگري كه به وسيله ويروس مشابه به وجود مي آيد را افزايش مي دهد.
محققان اميدوارند، بتوانند درآينده نزديك و در مقياس كوچك، زناني كه سرطان رحم دارند را با اين روش مورد درمان قرار دهند.

اورژانسي هاي كنكور
كنكور و گرما و راننده هاي بي مبالا ت تعدادي از كنكوري ها را راهي بيمارستان ها كردند.
طي روزهاي پنج شنبه و جمعه گذشته ۸ نفر از كنكوري ها راهي اورژانس شدند. روز پنج شنبه، ۲ نفر و روز جمعه ۶ نفر.
از اين تعداد يك نفر در اسلامشهر در مقابل حوزه امتحاني تصادف كرده بود و يك نفر در تهران ولي بقيه ۶ نفر به عللي از قبيل ضعف، بي  حالي، اضطراب و كاهش فشار خون به اورژانس ارجاع شده اند.
اين داوطلبان اكثرا در سنين ۱۸ تا ۲۴ سال بوده اند.
دكتر فصاحت سرپرست اداره ارتباط عمومي اورژانس تهران اعلام كرد: از اين تعداد ۶ نفر به صورت سرپايي مداوا و ۲ نفر به مراكز درماني ديگر منتقل شدند.

ماشين خواب
يكي از توليدكنندگان اسباب بازي ژاپني، ادعا كرده، موفق به اختراع وسيله اي شده كه مي  تواند به افراد كمك كند تا خواب هاي خود را كنترل كنند.
توليدكنندگان اين دستگاه ادعا مي  كنند هر شخص مي  تواند كسي را كه دوست دارد خوابش را ببيند، خودش انتخاب كند! البته موفقيت اين طرح بر روي گروهي متشكل از مردان و زنان ۲۰ تا ۴۰ ساله، ۲۲ درصد بوده است.
فرد قبل از خواب عكس كسي را كه مي  خواهد خوابش را ببيند روي دستگاه تنظيم كرده و موسيقي مناسب را هم انتخاب مي  كند، هنگام خواب دستگاه، نور سفيد ويژه اي ساطع  مي  كند وبا آزاد كردن موسيقي و رايحه مناسب به خوابيدن شخص كمك مي  كند. در زماني از سيكل خواب كه معمولا عمل خواب ديدن اتفاق مي  افتد هم كلمه خاصي از دستگاه پخش مي  شود كه فرد را به مشاهده خواب در مورد كلمه مورد نظر تشويق مي  كند.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |