چهارشنبه ۱۷ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۳۰
در شهر
Front Page

تا ۳ ماه ديگر بزرگترين آكواريوم ايران به بهره برداري مي رسد
خروس ماهي و پيكاسو به تهران مي آيند
ارزش ۳۰ ميليون توماني آبزيان و ماهيان آكواريوم در كنار تجهيزات سمعي و بصري، محيطي ملموس را به بازديدكنندگان القا مي كند
آزاده بهشتي 
اواسط خيابان يخچال، روبه روي يك ديوار بلند، فضاي سبز با فواره و چمن و گل، به نظر يك بوستان معمولي است. باغ موزه آب، هرچند مانند بسياري از پارك ها از آب و گل و سبزه تشكيل شده است، اما با تزئينات آن در كنار فواره هاي گوناگون است كه بيشتر از هميشه به آب نزديك مي شويم.
باغ موزه آب، در تهراني كه تيرماه آن داغ داغ است، صداي آب و خنكاي آن را به مردم بخشيده است و در قلب آن آكواريومي است كه آب و زندگي آبي را ملموس تر مي كند.
آكواريوم در دل باغ 
ويژگي منحصر به فرد موزه آب در دل آن نهفته است. مسيرهاي چمن كاري شده را كه پشت سر مي گذاريم، در انتهاي باغ موزه آب با ۱۰ پله به سمت بزرگترين آكواريوم ايران هدايت مي شويم. هرچند هنوز صداي آب و موسيقي كه مهندس احمدي معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري منطقه ۳ وعده آن را داده است، به گوش نمي رسد، اما تا ۱۰۰ روز ديگر مي توانيد در كنار مشاهده گونه هاي ناياب ماهي هاي خليج فارس از صداي آب و اطلاعاتي كه در مورد اين آبزيان در اختيارتان گذاشته مي شود، لذت ببريد.
شهرداري منطقه ۳ تهران، از دو هفته پيش مشغول ساخت بزرگترين آكواريوم ايران در محل آب موزه تهران شده است. علي اصغر تهراني، شهردار اين منطقه دليل ساخت آن را كاربري آموزشي براي دانش آموزان عنوان كرده و معتقد است اين درعين حال موجب آشتي بين مردم تهران با طبيعت مي شود.
مزيت هاي اين منطقه در كنار استفاده بهينه از فضاي باغ موزه تهران، شهرداري اين منطقه را به فكر ايجاد جاذبه هاي توريستي و گردشگري براي ساكنان منطقه و بازديدكنندگان انداخت و به دنبال آن فكر اوليه ساخت مجموعه فراغتي - آموزشي در سطح اين منطقه از۲۴ اسفندسال گذشته شكل گرفت.
ماكت آكواريومي كه قرار است به محض افتتاح به ديدارش برويم. آنچه در تصاوير اوليه كه البته هنوز به مرحله اجرا نرسيده، اميدوار كننده است. از همين حالا  بليت رزرو كنيد!
011019.jpg
011016.jpg
011013.jpg
معاون فرهنگي واجتماعي شهرداري اين منطقه ارتقاي سطح آگاهي و آشنايي شهروندان با حيات وحش را از اهداف ساخت اين آكواريوم عنوان كرده و معتقد است باتوجه به كاركرد آكواريوم و نيز همجواري اين مركز با يكي از زيباترين بوستان هاي تهران، دانش آموزان مي توانند به گردش هاي علمي آمده و از اطلاعات موجود در زمينه آبزيان استفاده كنند.
استفاده از امكانات موجود و در دسترس در باغ موزه آب، اين امكان را به تصميم گيران اين پروژه داد تا باتخصيص اعتباري بالغ بر ۳۷۲ ميليون تومان و در سه بخش، از اواسط پاييز از اين پروژه بهره برداري كنند.
فاصله ۵۰ ميليمتري با آبزيان
فاصله شما با ماهيان در آكواريوم تنها يك شيشه ۵۰ ميليمتري است. هرچند مراحل اوليه ساخت آكواريوم باغ موزه تهران، از اوايل سال ۸۳ آغاز شده اما به دنبال تغيير كاربري، كار ساخت با كمي تاخير از دو هفته پيش دوباره آغاز شده است. در ارتفاع ۱۲متري از زمين و سه بخش آكواريوم انتظار لمس طبيعت و آبزيان را زيباتر مي كند.
مهندس احمدي، به حجم و وزن طبقه همكف اشاره كرده و مي گويد: « مجموعه سيستم به كار رفته در شيشه ها به گونه اي است كه در صورت شكسته شدن شيشه ها، تمام حجم آب از طريق مخازن خروجي، به پايين كشيده مي شود و آب به خارج ريخته نمي شود، تمام اين سيستم توسط كامپيوتر و كليد فرمان كنترل مي شود. شكل ظاهري در سه بخش با يكديگر متفاوت است. طبقه همكف و سوم به صورت دايره و طبقه مياني به صورت ۸ضلعي طراحي شده است.» مهندس احمدي توضيح مي دهد كه فيلتراسيون به كار رفته در ساخت اين آكواريم مطابق با استانداردهاي روز دنيا است. ۸۰ درصد قطعات آن نيز با تاييد متخصصان ايتاليايي و فرانسوي در اين زمينه و در داخل تهيه شده است.
خروس ماهي و پيكاسو به تهران مي آيند
خروس ماهي، پيكاسو يا دلقك ماهي، در كنار نرم تنان خليج فارس مانند شقايق دريايي ولابستر از جمله گونه هاي ماهي و آبزياني است كه در اين آكواريوم مي توان مشاهده كرد. مهندس احمدي توضيح مي دهد كه براي نگهداري اين ماهي ها كيفيت آب، مانند آب شور خليج فارس است و شرايط نگهداري آنها نيز در اين آب ها همانند آب هاي خليج فارس بوده و از طرفي پزشكان براي مراقبت از اين آبزيان در محل حضور دارند و طوري پيش بيني شده است كه توليد مثل براي بقاي گونه هاي مختلف ماهيان و آبزيان انجام شود.
ارزش ۳۰ ميليون توماني آبزيان و ماهيان آكواريوم در كنار تجهيزات سمعي و بصري، محيطي واقعي و ملموس را به بازديدكنندگان القا مي كند. در كنار اين امكانات، وسايل آموزشي و فرهنگي و آواهايي كه پخش مي شود، ايجاد نوعي همزادپنداري با طبيعت را ايجاد مي كند و محيط تلطيف يافته و ملموس مي شود.
مهندس احمدي در حالي كه از گارانتي و بيمه تمام وسايل و تجهيزات و همينطور ماهيان و آبزيان خبر مي دهد، مي گويد با توجه به امكان وقوع زلزله، سيستم هاي به كار رفته در ساخت اين آكواريوم بر اساس آئين نامه ۲۸۰۰ است.

تقاطع بزرگراه بسيج، نبض آزاد راه هاي جنوب شرق تهران
اراده بر مشكلا ت پيروز مي شود
به دليل واقع شدن سايت در محل مسكوني، تراكم بسيار زيادي از معارضات تاسيساتي زير زميني وجود دارد كه از موانع تسريع كار است
011022.jpg
تقاطع بزرگراه بسيج مستضعفان با خيابان پيروزي و ۳۵ متري نيروي هوايي به عنوان يكي از طرح هاي توسعه شهر تهران، با هدف كاهش ترافيك دراين محدوده در اول دي ماه ۸۲ به مدت ۲۰ ماه آغاز شد و طبق پيش بيني هاي صورت گرفته، شهريور ۸۴ به پايان مي رسد.
ميدان شهيد كلاهدوز در شرق تهران و در محل تلاقي چند معبر اصلي و با اهميت از جمله آزادراه سرخه حصار، بزرگراه بسيج، مستضعفان (افسريه)، انتهاي شرقي خيابان پيروزي و انتهاي جنوبي خيابان نيروي هوايي قرار دارد.
اهميت اين منطقه از آن جهت قابل توجه است كه بزرگراه بسيج و آزاد راه سرخه حصار طبق ساختار شبكه معابر طرح هاي بالادست، وظيفه هدايت ترافيك عبوري و برون شهري را برعهده دارد. اين مسير از آن جهت كه بخشي از زنجيره مربوط به كمربندي جنوبي تهران بين شرق و غرب را برعهده دارد، داراي عملكردي در مقياس كشوري است و طبق پيش بيني هاي صورت گرفته، امتداد اين محور در آينده، اصلي ترين محور تردد در تقاطع ميدان كلاهدوز محسوب مي شود.
اين در حالي است كه خيابان هاي پيروزي و نيروي هوايي نيز به عنوان معابر شرياني و اصلي شرق تهران، به دليل ساختار شبكه معابر شهر در بخش شرقي و ارتباط معابر اصلي و سهم شمالي - جنوبي، در بخش شمالي اين خيابان ها، در ساعات اوج تردد، هدايت كننده حجم عظيمي از سفرهاي درون شهري هستند.
از نظر مهندسي حمل و نقل و ترافيك، اين دلايل كافي بود كه به دنبال راه حلي براي كاهش زمان هاي تاخير و افزايش سرعت دراين محدوده باشند تا علاوه بر بهبود نسبي تردد در خيابان هاي شرياني اين محدوده، موجب انتقال ترافيك عبوري به آزاد راه سرخه حصار و كاهش بار ترافيكي عبوري در خيابان هاي شرياني شرقي تهران شود.
۳ پل روگذر و زيرگذر، نبض بزرگراه بسيج 
تعبيه پل هاي روگذر و زيرگذر بهترين راه براي تامين حركت هاي گردشي و مستقيم اصلي به طور پيوسته و بدون تاخير است. با احداث ۳ پل زيرگذر و روگذر در تقاطع بزرگراه بسيج، امكان ارتباط با آزاد راه سرخه حصار با بزرگراه افسريه فراهم شده و در عين حال ترافيك اين محدوده هدايت مي شود، پل روگذر PK نيز ارتباط مسير شمال به جنوب خيابان نيروي هوايي را با مسير شمال به جنوب بزرگراه افسريه برقرار مي كند. زيرگذر هاي RC و RH نيز براي تامين حركت هاي گردشي اصلي به طور غيرهمسطح، طراحي شده اند و ارتباط بين خيابان پيروزي با بزرگراه افسريه و خيابان پيروزي با آزاد راه سرخه حصار و خيابان نيروي هوايي با بزرگراه افسريه را برقرار مي كند.
انحراف ترافيك 
به منظور انحراف ترافيك، مسيرهاي شمال به جنوب اتوبان اسبدواني به شرق به غرب خيابان پيروزي و جنوب به شمال سي متري نيروي هوايي و همچنين ورودي غرب به شرق خيابان پيروزي و شمال به جنوب سي متري نيروي هوايي به شمال به جنوب بزرگراه بسيج بسته شده و اتصال اين مسيرها از طريق ديگر خيابان هاي اصلي و فرعي صورت مي گيرد كه با اين كار قسمت شمال غربي ميدان كلاهدوز آزاد مي شود. براي تسهيل در رفت و آمد ساكنان با توجه به قطع ارتباط مستقيم سه محور پيروزي بسيج و سي متري نيروي هوايي، ارتباط و دسترسي خيابان پيروزي و اتوبان بسيج از طريق بلوار ابوذر و ديگر خيابان هاي موازي و ارتباط پيروزي به سي متري نيروي هوايي از طريق خيابان هاي براري، پنجم و ششم نيروي هوايي و دسترسي اسبدواني با پيروزي و سي متري نيروي هوايي از طريق راستگرد ميدان ميوه و تره بار و خيابان هاي بصير و مهرافزا، پيش بيني شده است.
معارض بزرگ ملكي 
بن بست هاي اجرايي شدن يك طرح هميشه با كلمه اي به نام معارض گره خورده است. ستاد مشترك سپاه، واقع در ضلع شرقي بزرگراه بسيج، بزرگترين معارض ملكي پروژه بزرگراه بسيج مستضعفان محسوب مي شود. در صورت رفع معارض ملكي ستاد مشترك، فضاي كافي و تامين جبهه هاي كاري حل خواهد شد. آنچه مورد نظر است، اين است كه ۲ باند اصلي بزرگراه افسريه در اين مقطع به طور كامل به داخل اين محوطه منتقل مي شود و لذا ۲ باند كنوني بزرگراه از بار ترافيك آزاد وتبديل به عرصه عملياتي براي پيمانكار خواهد شد.
پست ديسپاچينگ برق دوشان تپه،واقع در ضلع غربي بزرگراه بسيج و شرق خيابان نيروي هوايي در معارض با اجراي زيرگذر RH قرار دارد كه حدود ۵۲۰ متر مربع از فضاي مورد نياز براي اجراي پروژه را در اختيار دارد. منازل مسكوني واقع در غرب خيابان سي متري نيروي هوايي و شمال خيابان پيروزي، كارخانه يخچال سازي واقع در ضلع جنوب غربي ميدان شهيد كلاهدوز و پايانه شركت واحد اتوبوسراني تهران واقع در ضلع غربي بزرگراه بسيج، از معارضان ديگر پروژه محسوب مي شوند كه در جلسات متعدد با نمايندگان شركت واحد و شهرداري مناطق ۱۳ و ۱۴ مكان هاي مورد نياز در اختيار شهرداري و اتوبوسراني قرار گرفته است تا ادامه پروژه امكان پذير شود.
خطوط برق، معارض تاسيساتي 
يكي ديگر از مشكلات اصلي اين پروژه وجود انواع و اقسام معارضات تاسيساتي زير زميني در محل طرح است كه به دليل واقع شدن سايت در محل مسكوني و شهري اين تاسيسات از تعدد و تراكم بسيار زيادي برخوردار است.
خطوط برق هوايي و زيرزميني فشار قوي، متوسط و ضعيف، خطوط مخابراتي زيرزميني وشبكه فيبر نوري، خطوط لوله زيرزميني نفت، گاز و آب و فاضلاب نيز از جمله معارضات تاسيساتي دخيل در اين پروژه هستند و ما منتظر اخبار بهتري هستيم.

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   حوادث  |   خبرسازان   |   در شهر  |   درمانگاه  |
|  زيبـاشـهر  |   يك شهروند  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |