چهارشنبه ۱۷ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۳۰
به دليل ترس از قبول نشدن در كنكور
خواهران دو قلو خودكشي كردند
روز حادثه دوخواهر جوان به بهانه درس خواندن از رفتن به ميهماني خودداري كردند.
آنها سمي را كه از قبل آماده كرده بودند داخل ليوان ريخته و همزمان با هم آن را تا ته سر كشيدند
011046.jpg
درك اين واقعيت كه ۵۶۰ نفر به دليل قبول نشدن در كنكور ، اقدام به خودكشي كرده اند بسيار دشوار است.
حميده عبداللهي 
بررسي چندي پيش جامعه شناسان در ۳۳ شهر كشور بر روي ۵۶۰ نفر از كساني كه اقدام به خودكشي كرده اند، نشان مي دهد كه دليل عمده اقدام به خودكشي آنها ترس از شكست در كنكور بوده است. اين در حالي است كه هنوز هم جواناني را مي بينيم كه به خاطر شكست در كنكور اقدام به خودكشي مي كنند و گاهي اين اقدام به مرگ آنها منجر مي شود و در اين ميان خانواده ها نيز نقش مهمي را ايفا مي كنند.
جسد دو خواهر دو قلو كه به خاطر ترس از شكست دوباره در كنكور دست به خودكشي زده بودند، توسط مادرشان در اتاق خواب كشف شد.
اين دو خواهر ۲۰ ساله، پس از تهديد هاي پدرشان مبني بر اينكه اگر امسال هم موفق به شكستن سد كنكور آن هم در رشته پزشكي نشوند، آنها را از خانه بيرون و از ارث محرومشان مي كند، تصميم گرفتند، قبل از برگزاري كنكور دست به خودكشي بزنند.
روز حادثه دوخواهر جوان به بهانه درس خواندن از رفتن به ميهماني خودداري كردند.
آنها سمي را كه از قبل آماده كرده بودند داخل ليوان ريخته و همزمان با هم آن را تا ته سر كشيدند.
خواهران دوقلو قبل از خودكشي در نامه اي براي والدين خود نوشتند، چون اطمينان ندارند در رشته پزشكي يا حتي در كنكور قبول مي شوند و اينكه مي ترسند توسط پدرشان تنبيه شوند تصميم گرفتند دست به خودكشي بزنند.
مادر اين دو دختر هنگامي كه از ميهماني بازگشت، به اتاق دخترانش رفت تا به آنها سركشي كند، اما با پيكرهاي بي جان دو دخترش روبه رو شد.
يك منبع آگاه در اين مورد مي گويد: «اين دو خواهر در خانواده اي ثروتمند زندگي مي كردند و از هنگامي كه آنها موفق به گرفتن ديپلم شدند پدرشان دكتر صدايشان مي كرد. در دو سالي كه موفق به شكستن سد كنكور نشده بودند، پدرشان با آنها خيلي بد برخورد مي كرد و حتي دو بار آنها را از خانه بيرون كرده بود كه با وساطت اقوام، آنها به خانه بازگشته بودند، به شرط آنكه قول دهند در رشته پزشكي كنكور سال بعد قبول شوند.
اين دو خواهر در شبانه روز بيش از۱۸ ساعت درس مي خواندند اما هميشه از اين واهمه داشتند كه در كنكور شركت كنند و قبول نشوند. گرچه مادر آنها هميشه در مقابل پدرشان از دخترانش دفاع مي كرد، اما جو خانواده باعث شد تا عاقبت دست به خودكشي بزنند.
دكتر قرايي مقدم - جامعه شناس - در اين باره مي گويد: در واقع تصور اشتباهي در خانواده ها وجود دارد كه اگر بچه ها در رشته هايي مثل پزشكي و مهندسي قبول شوند به ايده آل رسيده اند- در حالي كه آنها نمي دانند ما در حال حاضر ۳۳هزار پزشك و پيراپزشك بيكار در كشورمان داريم -شايد پايين بودن سطح فرهنگي و اجتماعي خانواده ها باعث مي شود كه آنها راحتي و آسايش خود و بچه هايشان را بگيرند تا در رشته هاي بالا در كنكور قبول شوند و شايد به اين خاطر باشد كه فكر مي كنند اين رشته ها مشاغلي پولسازتر و مطمئن تر از مشاغل ديگر در جامعه هستند.
البته امروز در خانواده ها مد شده است كه با قبولي فرزندانشان در دانشگاه به ديگران فخر فروشي كنند و اين را به رخ كساني بكشند كه موفق به شكست غول كنكور نشده اند. چشم و هم چشمي هم دليل عمده ديگري است كه باعث شده خانواده ها فشارهاي خود را بر روي فرزندانشان تا حدي زياد كنند كه آنها دست به خودكشي بزنند.
همچنين دكتر عشايري - آسيب شناس اجتماعي و استاد دانشگاه - در اين باره مي گويد: مساله خودكشي در جوان ها يك مساله مقطعي است.
آنها به خاطر كنكور در خود فرو رفته مي شوند و به موسيقي يا مواد مخدر رو مي آورند، اين هم يك نوع خودكشي تدريجي است.
جوان هايي كه نمي توانند از امكانات موجود و وتوانايي ها و استعدادهاي خوداستفاده كنند، به نوعي به مرگ قبل از مرگ حقيقي دچار مي شوند. به نظر من كنكور يك مغازه است كه براي خيلي ها پول زيادي در بر دارد . هدف جوانان تحصيل است، اما نحوه برگزاري كنكور مساله وحشتناك و استرس زا براي شركت كننده ها و خانواده هاي آنها است .
بايد اين سوال را از خانواده ها پرسيد كه كنكور و يادگيري براي چه چيزي است؟ اگر يادگيري براي خوب زندگي كردن، خود شكوفايي، ساختن جامعه و آينده خود و فراتر از آن براي بشر است اين همه سخت گيري براي چيست؟
با اينهمه پژوهش هاي كاربردي كه صورت مي گيرد، هنوز هيچ اثر و كاربردي از آن در اين زمينه و حتي زمينه هاي ديگر نمي بينيم و هنوز هم مشكلات سابق را درپيش روي خود داريم.
خيلي از دانشجويان را ديده ام كه سال اول ورود به دانشگاه بسيار خوشحال هستند، اما بعد دچار افسردگي مي شوند. خيلي از آنها حتي موفق به پيدا كردن كار مناسبي نمي شوند.
اين سوال را هم بايد از مسوولان پرسيد براي كساني كه موفق به قبولي در كنكور نمي شوند چه چيزي را پيش بيني كرده اند؟
بايد براي جواناني كه تما م دغدغه هايشان شعار «زگهواره تا گور كنكور بخوان»، «يا مرگ يا ليسانس»،« يا مرگ يا فوق ليسانس»است، فكري كرد، همانطور كه مي دانيم از مسايلي كه مي توانيم پيش بيني كنيم ، بايد پيشگيري كنيم.

تومور شش كيلويي
يك تومور شش كيلويي از شكم يك زن دركرمان خارج شد.
در يك عمل جراحي كه روز يكشنبه در بخش زنان و زايمان بيمارستان افضلي پور كرمان انجام شد يك تومور با وزني بيش از شش كيلوگرم ازشكم يك زن خارج شد. پزشك جراح اين زن روز يكشنبه به خبرنگار ايرنا گفت: «اين تومور ازنوع كيست تخمدان بود كه ظاهر آن نشان مي دهد از نوع خوش خيم است.» اين توده شكمي با عمل لاپاراتومي طي يك ساعت و با موفقيت از شكم اين زن خارج شد. سابقه بيماري اين زن كه ۴۵ سال سن دارد به يك سال قبل بر مي گردد و طي اين مدت پزشكان مختلفي با تصور سخت بودن اين تومور از انجام عمل جراحي بر روي او خودداري كردند . حال بيمار بعد از عمل جراحي در وضع خوبي است

پلمب مدارس استيجاري
مدارس اجاره اي رفته رفته به يكي از معضلات عمده اداره آموزش و پرورش تهران تبديل مي شوند و اينكه چرا هيچ گوش شنوايي درباره آنها وجود ندارد جاي بسي تعجب است. از منطقه ۱۳ تهران خبر مي رسد كه دو دبستان به نام هاي ابن سينا و صادقيه پلمب شده اند و دو مدرسه ديگر نيز حكم تخليه دارند. اين مدارس در محدوده منطقه امام حسين قرار دارند چند مدرسه ديگر اين منطقه هم در شرف تخليه هستند كه اين اتفاق چنانچه رخ بدهد، باعث سرگرداني صدها دانش آ موز خواهد شد. «محمد محمدي» رئيس آموزش و پرورش منطقه ۱۳ تهران مي گويد: در هر كدام از اين مدارس حدود ۲۰۰ دانش  آموز تحصيل مي كند. او معتقد است كه بيش از ۲۲ درصد مدارس منطقه ۱۳ استيجاري هستند و اين اداره توان جايگزيني دانش آموزان به مدارس ديگر را ندارد. بد نيست بدانيد كه در حالي كه فضاي آموزشي براي هر دانش آموز تهراني ۵/۳ متر مربع است، براي دانش آموزان اين منطقه ۴/۱ متر مربع بيشتر نيست.

جيب برهاي درودي
از درود خبر مي رسد كه چهار نفر سارق و كلاهبردار حرفه اي در اين شهر دستگير و تحويل مقامات قضائي شده اند. يكي از اين افراد را كه «علي.س» نام دارد و ۳۱ ساله است و اهل و ساكن نهاوند، در حين خريد لوازم خانگي با يك فقره چك پول تضميني جعلي دستگير كرده اند. در اين ماجرا كلاهبردار دستگير شده، به هفت فقره سرقت و كلاهبرداري در شهرهاي كرمانشاه، بروجرد و نهاوند، اعتراف كرده است. البته اين فرد سارق هيچ ارتباطي با سه سارق ديگري كه در ايستگاه راه آهن اين شهر و در قطارهاي مسافربري اقدام به سرقت و جيب بري مي كردند ندارد، ولي اين ۳ نفر هم به دام افتاده اند. از اين سارقان نه چندان محترم مبلغ هنگفتي وجه نقد و وسايل شخصي برخي از مسافران قطار كشف و ضبط شده است.

اشتران بيچاره
خداوكيلي موجودي ظالم تر از قاچاقچيان مي شناسيد؟ آنها براي رسيدن به مقصود خود به هيچ چيز و هيچ كس رحم نمي كنند حتي به شتر! ماجرا از اين قرار است كه در كاشان يك باند قاچاق مواد مخدر كه «ترياك ها» را در معده شترها جاسازي كرده بودند دستگيرشده اند. در اين ماجرا با نحر چند نفر شتر، دهها كيلوگرم ترياك از معده آنها به دست آمده است و چون هنوز مساله رسيدگي به اين پرونده به اتمام نرسيده و كار تحقيق و تفحص از اين باند ادامه دارد، ماموران نيروي انتظامي از اعلا م تعداد كل شترها و مقدار مواد مخدر كشف شده، تعداد قاچاقچيان و شمار شترهاي نحر شده خودداري كرده اند. بد نيست بدانيد طي يكسال گذشته يك هزار و ۱۵۳ قاچاقچي در شهرستان كاشان دستگير شده اند و پرونده آنها در دادگاه مربوطه در حال پيگيري است.

اشباح كژدم
با شناسايي باند سارقان مسلح موسوم به «شبح هاي كژدم» در نجف آباد اصفهان، افراد اين باند دستگير شدند. اين ماجرا وقتي اتفاق افتاد كه نيروي انتظامي با انجام يكسري عمليات شناسايي زندانيان آزاد شده و مناطق آلوده شهرستان نجف آباد، موفق به دستگيري اين باند شدند. اعضاي اين باند ۱۲ نفره اقدام به سرقت مسلحانه از چهار بانك كشاورزي و صادرات در شهرستان نجف آباد و يك شعبه از بانك ملت در اصفهان كرده اند. اعضاي اين باند در مجموع حدود ۸۵۰ ميليون ريال از بانك هاي ياد شده سرقت كرده اند. بد نيست بدانيد سركردگان اين باند دو نفر به نام هاي «اسفنديار» و «قباد» بوده اند كه با تهديد كاركنان بانك و ايجاد رعب و وحشت دربين مردم سرقت مي كردند. در جريان دستگيري اين باند گروهبان يكم« محمد ابراهيمي» به شهادت رسيده و اسفنديار هم كشته شده است.

حوادث
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |