پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۱ - Jul 8, 2004
عبادت و تفكر
امام علي (ع): عبادت كننده ناآگاه از دين، همچون خر آسياب است، كه دور خود مي چرخد ولي از جايي كه هست بيشتر نمي رود.
(اختصاص / ۲۳۸)
امروز با حافظ
پيش شمع آتش پروانه به جان گو درگير
روي بنما و مرا گو كه زجان دل برگير
برسر كشته خويش آي و ز خاكش برگير
دو لب تشنه ما بين و مدار آب دريغ
نمايشگاه دوره  اي ۱۴ قرن تمدن اسلامي ايران برگزار مي شود
نمايشگاه دوره اي ۱۴ قرن تمدن اسلامي ايران به منظور معرفي فرهنگ، هنر و تمدن ايراني - اسلامي برگزار مي شود.
محمد رضا كارگر مدير موزه ملي ايران در گفت و گو با خبرگزاري مهر، ضمن اعلام اين مطلب و با اشاره به اين كه، نمايشگاه فوق ۱۴ قرن تمدن ايران در دوران اسلامي  نيز گفته مي شود، اظهار داشت: اين نمايشگاه از موزه تاريخ هنر در شهر وين (اتريش) شروع مي شود و پس از آن به تناوب در كشورهاي ديگر نيز برگزار خواهد شد. وي با تأكيد بر اين كه تمام اشياء مربوط به اين نمايشگاه، از كشور ايران گرد آوري مي شود، افزود: اغلب اشياء از موزه ملي ايران و مربوط به دوران اسلامي خواهند بود و اشيايي نيز از موزه هاي ديگر كشور، كه به دوران اسلامي تعلق دارند، جمع آوري مي شوند.
كارگر در مورد زمان برگزاري اين نمايشگاه گفت: با توجه به برنامه ريزي هاي انجام شده، پيش بيني مي شود اولين دوره اين نمايشگاه اواخر سال آينده و يا سال ۲۰۰۶ برگزار شود.
وي برگزاري نمايشگاه ۱۴ قرن تمدن اسلامي ايران را براي معرفي هنر، فرهنگ و تمدن ايراني - اسلامي بسيار ارزشمند اعلام كرد و گفت: اين نمايشگاه ها فرصت بسيار مناسبي براي نمايش غناي فرهنگي و هنري ايران اسلامي است.
مدير موزه ملي ايران در ادامه به حضور هيأت كارشناسي موزه بريتانيا در ايران اشاره كرد و گفت: اين هيأت يك هفته در ايران خواهند بود تا اشيايي را كه مي خواهند در نمايشگاه شكوه ايران به نمايش گذاشته شود انتخاب كنند.
وي افزود: نمايشگاه شكوه ايران در موزه هاي بريتانيا، لوور و برلين برگزار مي شود و بيانگر و نمايش دهنده هنر و تمدن دوران هخامنشي است.
كارگر با اشاره به اين كه برگزاري نمايشگاه شكوه ايران سال آينده از موزه بريتانيا آغاز مي شود، گفت: اين نمايشگاه ۲۵۰ شيء را در بر خواهد گرفت كه صد شيء آن از موزه ملي ايران انتخاب مي شود و بقيه نيز از ميان اشياء ايراني كه مربوط به دوران هخامنشي هستند و در موزه هاي لوور و برلين نگهداري مي شوند انتخاب خواهند شد.

نشست بررسي آثار چخوف با حضور كامران فاني
۵۰ سال گذشته چخوف مورد توجه خوانندگان ايراني بود
009738.jpg
نشست بررسي آثار چخوف با حضور كامران فاني، بهزاد بركت، سعيد حميديان و منوچهر احترامي سه شنبه عصر در محل خانه كتاب برگزار شد.
در اين نشست كه سي  و دومين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه بود، ابتدا كامران فاني، به سير كتاب شناسي چخوف در ايران اشاره كرد و گفت: ترجمه آثار روسي با اثري از پوشكين و تولستوي در زمان رضا شاه آغاز شد، اما نخستين اثري كه از چخوف به فارسي درآمد داستاني به نام «عشق رهباني» بود كه در سال ۱۳۱۷ توسط حسن طباطبايي ترجمه شد، پس از آن ديگر ترجمه اي از چخوف به چشم نمي خورد. در سال هاي ۳۰-۱۳۲۰ كه دوران اوج نفوذ روس ها در ايران بود، چون چخوف همانند ماكسيم گوركي فردي سياسي به شمار نمي رفت، چندان مورد توجه قرار نگرفت. با اين حال به طور جسته و گريخته، آثاري از او در اين دوران به فارسي ترجمه شدند، اما پس از آن از حدود سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۸۳ آثار هيچ نويسنده خارجي اي به اندازه چخوف به طور مستمر و مداوم به زبان فارسي درنيامده است . فقط در سال گذشته ۱۲ عنوان كتاب از او ترجمه شده است .
پس اگر چه از سال ۱۳۳۰ ترجمه آثاراو بافراز و نشيب هايي همراه بوده است، ليكن اين سير ترجمه هيچگاه قطع نشده است . ظاهراً علاقه ايرانيان به چخوف بسيار است كه در طي اين پنجاه سال بي وقفه به ترجمه آثار او همت كرده  اند.
پس از آن دكتر بهزاد بركت عضو هيات علمي دانشگاه گيلان درباره آثار چخوف با اشاره به برخي آراء اومبرتو اكو اظهار داشت: چخوف در آثارش به دنبال آن بوده تا به عميق ترين شكل، وضعيت جامعه خود را تصوير يا ترسيم كند و هنر در آثار او كاملا متعهدانه پيش رفته است. گروهي بر اين عقيده  اند كه چخوف توانسته ميان زيبايي شناسي و اخلاق ، وحدت ايجاد كند ، چرا كه دغدغه او دغدغه اي انساني است . او از سويي به زيبايي شناسي اهميت مي دهد و از سوي ديگر بر آن است كه در آثارش ويژگي هاي اخلاقي و انساني وجود داشته باشد.
در ادامه اين نشست دكتر سعيد حميديان در باب ويژگي هاي نمايشنامه هاي چخوف تصريح كرد:ويژگي آثار چخوف اين است كه با اينكه قرن نوزدهم اساسا دوران اوج مباحث سياسي بود اما چخوف برخلاف نويسندگان ديگر قرن نوزدهم و معاشران خود اهل هيچ مكتب سياسي اي نبود. نگرش او آن طور كه از نمايشنامه هايش بر مي آيد، غيرطبقاتي و فراطبقاتي است. شخصيت هاي چخوف از هر طبقه اي مورد انتقاد قرار مي گيرند و از سويي اصالت و شرافت مختص به طبقه خاصي نيست.
پس از آن منوچهر احترامي (طنزنويس) ضمن اشاره به اينكه آثار چخوف همه طنزند كه در آنها مسائل جدي هم مطرح شده، گفت: بزرگ ترين حسن چخوف در خلق شخصيت اين است كه شخصيت هاي او اعم از خوب يا بد، تك بعدي نيستند و مجموعه اي از خصايل و رذايل هستند. او خواننده را مختار گذاشته تا درباره خوب يا بد بودن شخصيت ها، خودش تصميم بگيرد و قضاوت كند.

مصائب مسيح در فرهنگسراي پايداري
009741.jpg
واحد فيلم و تئاتر فرهنگسراي پايداري اولين برنامه از سلسله برنامه هاي نقد و بررسي فيلم را با عنوان «سينماي ماندگار» برگزار مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي اين فرهنگسرا، در اين برنامه كه چهارشنبه،  بيست و چهارم تيرماه و از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برگزار خواهد شد،  فيلم سينمايي (مصائب مسيح) آخرين ساخته مل گيبسون به نمايش درخواهد آمد.
همچنين پس از نمايش فيلم، رضا درستكار نويسنده و منتقد سينما، به نقد و بررسي فيلم خواهد پرداخت.
گفتني است «مصائب مسيح» كه زندگي حضرت عيسي را در ۱۲ ساعت پاياني عمرش به تصوير مي كشد، از جنجالي ترين فيلم ها در ماه هاي اخير بوده است.
علاقه مندان مي توانند براي شركت در اين برنامه در روز و ساعت يادشده به نشاني خيابان پيروزي، خيابان شكوفه، خيابان شهيد كاظمي، فرهنگسراي پايداري مراجعه كنند.

تجليل از الوند
مراسم  تجليل  از ۳۰ سال  فعاليت  فيلمسازي  سيروس  الوند سه شنبه  شب  باحضور جمعي  از هنرمندان  و سينماگران  در سالن  سينماي  آفريقا برگزار شد.
باني  اين  رويداد هنري  كه  براي  نخستين  بار در حوزه  سينما برپا شد، موسسه  فرهنگي  و هنري  سبز (ميلاد فيلم ) است .
رسول  صدرعاملي ، مسعود كيميايي ، مهدي  فخيم زاده ، سعيد راد، ابوالفضل  پورعرب ، عليرضا رئيسيان ، رخشان  بني اعتماد، محمد متوسلاني و ابوالحسن  داوودي  از جمله  هنرمنداني  بودند كه  دراين  مراسم  حضورداشتند.
الوند ۵۴ ساله  كه  قبل  از فيلمسازي  به  حرفه  روزنامه نگاري  و نويسندگي سينما اشتغال  داشت ، از سال  ۱۳۵۰ وارد عرصه  سينما شد و در حوزه  نويسندگي  وكارگرداني  به  فعاليت  پرداخت .
رسول  صدرعاملي  كارگردان  سينما در ابتداي  اين  مراسم  گفت : توجه  به  فيلمسازان  پيشكسوت  باعث  شناخت  و بهره گيري  از دانش  آنها مي شود. وي  ادامه  داد: نقش  هنرمنداني  مثل  سيروس  الوند در شكل  دادن  جريان هاي سينما غير قابل  كتمان  است  و فيلمسازان  جوانان  با استفاده  از تجربيات  وي  وديگران  مي توانند به  شكوفايي  برسند.
ابوالحسن  داوودي  رئيس  هيات  مديره  خانه  سينما در اين  مراسم  گفت : هنرمندان  خود بايد حرمت  شغلي  و حرفه اي  خويش  را گرامي دارند.
مسعود كيميايي  ديگر سخنران  مراسم  نيز به  نقش  شاخص  و جايگاه  مناسب و شناخته شده  سيروس  الوند در سينماي  ايران  اشاره  كرد.
همچنين  رخشان  بني  اعتماد در اين  مراسم  گفت : مخاطب  شناسي  و شناخت  راه هاي  جذب  مخاطب  بسيار سخت  است  و سيروس  الوند از عهده  اين  كار برآمده است .

نقد مجموعه داستان
هشتاد و ششمين نشست هفته كانون ادبيات ايران به نقد و بررسي مجموعه داستان «دارم احتجاب را زنده مي كنم» نوشته «يزدان سلحشور» اختصاص دارد.
به گزارش ايلنا، اين نشست ساعت ۵ عصر روز شنبه ۲۰ تيرماه در تالار مولوي با حضور نويسنده و منتقداني چون بلقيس سليماني و محسن فرجي برگزار مي شود.

بزرگداشت محمدرضا سرهنگي در خانه هنرمندان
بزرگداشت مرحوم محمدرضا سرهنگي، تهيه كننده بنام سينماي ايران كه اخيرا درگذشت، در خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود.
اين بزرگداشت توسط مجمع سينماي كودك و نوجوان، خانه هنرمندان ايران و خانواده سرهنگي روز يكشنبه ۲۱ تيرماه، ساعت ۱۸ الي ۲۰ در آمفي تئاتر خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود. قرار است در اين برنامه «وحيد نيكخواه آزاد» و «فرهاد مهرانفر» سخنراني كنند. ورود براي عموم آزاد است.

پاسخ به پرسش پزشكي
زيان مصرف روغن
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي تاييد كرده است كه زيان مصرف روغن جامد و مارگارين براي زنها بيش از مردها است. روغن هاي نباتي جامد برابر با روغن حيواني و كره براي بدن زيان آورند و زيان وارده به زنان از روغن نباتي جامد بيش از مردان است و دليلش هم به درستي روشن نيست. مصرف روغن هاي حيواني از جمله چربي گوشت و روغن هاي جامد نباتي يكي از عوامل بيماري هاي قلبي شناخته شده است.

نهادهاي فرهنگي از فيلم هاي ديجيتالي و انيميشن حمايت نمي كنند
محمدابراهيم  معيري  كارگردان  سينماگفت : نهادهاي  فرهنگي  و اجرايي  همچون بنياد سينمايي  فارابي  از توليد و نمايش  آثارانيميشني  و ديجيتالي  حمايت  نمي كنند.
وي  درگفت وگو با   ايرنا افزود: فيلم هاي انيميشني  و ديجيتالي  علاوه برمشكلات  و موانع  توليد، جايي  براي  نمايش  ندارند.
معيري  كه  فيلم  ديجيتالي  - انيميشني  «پروانه ها بدرقه  مي كنند» را در نوبت اكران  دارد، افزود: بيش  از دوسال  از توليد اين  اثر مي گذرد اما همچنان  درصف  اكران  قرار دارد.
فيلم  پروانه ها بدرقه  مي كنند پيشتر جايزه  فيلم  اول  جشنواره  بين المللي فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  اصفهان  را دريافت  كرد.
اين  اثر ديجيتالي  قراراست  در جشنواره  فيلم  پرده  بزرگ  كه  از ۲۰ تا ۲۶تيرماه  در مجموعه  سينمايي  فلسطين  برپا مي شود، روي  پرده  رود.
كارگردان  فيلم هاي  پروانه هابدرقه  مي كنند وآب  و آسمان ادامه  داد: تنهادلخوشي  فيلمسازان  حوزه  ديجيتال  وانيميشن  به  نمايش  آثارشان  در جشنواره ها ويا مكان هاي   فرهنگي  همچون  خانه هنرمندان  و يا فرهنگسراها است . معيري  تصريح  كرد: متاسفانه  فضاي  نمايشي  كشور متاثرازتوليد و عرضه  آثارصرف  تجاري  است  واين  شيوه  اكران  فيلم  و نبود سالن هاي  مناسب  نمايشي  به  زيان آثار هنري  و توليدات  ديجيتالي  است .

آثار عكاس ايراني در بارسلون
آثار عكاسي حسن غفاري به هشتمين دو سالانه عكاسي بارسلون راه يافت.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي انجمن سينماي جوان ايران دو قطعه عكس از آثار «حسن غفاري» كه توسط «آژانس عكس ايران» وابسته به انجمن سينماي جوانان ايران به دبيرخانه هشتمين دو سالانه عكاسي بارسلون ارسال شده بود، مورد پذيرش هيأت داوران قرار گرفت و به نمايشگاه راه يافت.
بر اساس اين گزارش آثار برگزيده اين نمايشگاه عكس، پس از شهر بارسلون و تا تاريخ ۱۰ آبان ماه در ديگر شهرهاي اسپانيا نيز به معرض ديد علاقه مندان درخواهد آمد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
انعكاس بيانات مقام معظم رهبري در جهان و ماحصل تفسيرها
بيانات مقام معظم رهبري در همدان كه گفته بودند اگر متجاوزي منافع علمي، طبيعي، انساني، و فنآوري را در داخل ايران مورد تعرض قرار دهد، ملت ايران دستش را بي درنگ قطع خواهد كرد و منافع آن متجاوز را در هر نقطه از جهان به خطر خواهد افكند، وسيعاً در رسانه هاي ساير كشورها انعكاس يافت و مورد تفسير قرار گرفت كه ماحصل برخي از تفسير ها از اين قرار است:
روشن است كه هدف، اسرائيل و آمريكا بوده است. اين دو دولت به لحاظ منافع خود در منطقه نمي خواهند ايران را نيرومند ببينند، ولي درافتادن با ايران قماري است ده ها برابر بزرگتر از عراق و بازنده آن ورشكست خواهد شد. ايران كشوري است وسيع و كوهستاني كه يك سوي آن روسيه و سوي ديگرش يك درياي باز است و روسيه را نبايد دست كم گرفت. مردم ايران ۵۱ سال است كه با آمريكا ميانه خوب ندارند، در زمان شاه از ترس ساواك در دل كينه آمريكا را كه در كودتاي اوت ۱۹۵۳ (۲۸ مرداد) دست داشت مي پروراندند و از ۱۹۷۹ تاكنون علناً. مقامات آمريكايي مي دانند كه اگر اقدامي برضد ايران صورت گيرد، وضعيت آنان نه تنها در عراق و افغانستان بلكه همه خاورميانه شديداً به مخاطره خواهد افتاد. موقعيت خاورميانه با شبه جزيره كره و شبه جزيره هندوچين فرق دارد. ايرانيان مردماني با استعداد هستند و اگر اراده كنند همه كاري از جمله نهايت پيشرفت در تكنولوژي و تسليحات از دستشان ساخته است. ايران امروز مي تواند ميليون ها نيروي مسلح را وارد ميدان سازد. بسياري از قدرت ها هستند كه مايلند ايران را در كنار خود ببينند. دست كم در ده سال گذشته، ايران از حوادثي كه در ساير كشورها از جمله آمريكا روي داده است بركنار بوده است. بالا بودن بهاي نفت و افزايش توليد، ايرانيان را بار ديگر از رفاه نسبي برخوردار ساخته است. بنا براين، با اين وضعيت و روند آن، به سود آمريكا نيست كه خود را با طناب اسرائيل به چاه ايران بيندازد.
وقتي كه سردبير روزنامه گاف مي دهد
روزنامه برخلاف راديو ـ تلويزيون از خبرهاي آخرين لحظه ۲۴ ساعت عقب است. برخي سردبيران اجرايي (روساي تحريريه) ريسك مي كنند و وقوع احتمالي برخي رويدادها را به صورت امر انجام شده مي نويسند كه اگر درست از آب در نيايد، افتضاح خواهد بود و اعتماد مردم از آن روزنامه سلب خواهد شد. پريشب سردبير اجرايي روزنامه «نيويورك پست» مرتكب چنين ريسكي شد و بر حسب قرائن، صفحه اول خود را به عكس جان كري و گپارد كه دست يكديگر را مي فشردند اختصاص داد و تيتر زد كه كري «گپارد» را به عنوان معاون خود در انتخابات آينده رياست جمهوري آمريكا برگزيد و روز بعد، مردم براي خريد روزنامه هجوم بردند و ظرف چند دقيقه همه صندوق هاي نيويورك پست خالي شد و روزنامه به فروش رفت و بقيه مردم منتظر چاپ دوم بودند كه خبر رسيد، جان كري «سناتور جان ادواردز» را به عنوان معاون خود برگزيده است. اين گاف سردبير ضربه بزرگي به روزنامه زد.
خبر صفحه اول روزنامه هاي آمريكا:
قتل بانو پرفسور مقابل كلانتري پليس
در پي قتل شش كارگر يك كارگاه بسته بندي گوشت در ايالت كانزاس آمريكا به دست يك كارگر اخراجي اين كارگاه كه بعداً خودكشي كرد، ديروز گزارش قتل يك بانو پروفسور به دست شوهرش مقابل كلانتري پليس شهر اوكالاي ايالت فلوريدا بر صفحه اول روزنامه ها قرار گرفته بود. بانو دكتر «دبرا الن وسكووز» ۵۰ ساله بدون موافقت شوهرش، نوه چند ماهه خود را به خانه آورده بود كه اين عمل، شوهر ۵۰ ساله او كه نياز به استراحت داشت خشمگين ساخت و ميان زن و شوهر مشاجره در گرفت و دكتر وسكووز استاد ارتباطات همگاني تصميم گرفت به كلانتري پليس برود و بخواهد كه شوهرش را از خانه بيرون كنند. مهندس وسكووز شوهر اين پروفسور كه شكايت به پليس را دون شئون خانوادگي مي دانست زنش را با اتومبيل خود تا كلانتري پليس دنبال كرد و چون نتوانست او را از ورود به آنجا منصرف كند در آستانه در ورودي كلانتري وي را با شليك گلوله كشت و سپس با گلوله اي ديگر خودكشي كرد.
كسب خبر در قرن ۲۱؛ چه كسي روزنامه مي خواند؟
از نتايج يك بررسي كه در ۱۴ كشور بعمل آمده است چنين بر مي آيد كه مردم دهه اول قرن ۲۱ خبرهاي فوري (سپات نيوز) را از راديو ـ تلويزيون ها به دست مي آورند تا روزنامه ها. اين راديوها اينك در سلفون (موبايل)، ساعت مچي و حتي در قلم تعبيه شده اند و بسياري از اين ابزارهاي اطلاع رساني به محض دريافت يك خبر نو، فرد را متوجه آن مي سازند. فروش تلويزيون هاي جيبي در چهار سال اخير هر سال حدود ۲۰ درصد افزايش يافته است. طبق اين بررسي، منبع ديگر، موسسات
جمع آوري اخبار و نظرات (مقالات) هستند كه آنها را سريعاً براي مشتريان خود به «اي ميل» آنان ارسال مي دارند. اين موسسات كه همان دفاتر «بريده جرايد» سابق هستند برحسب تقاضاي مشتريان، اخبار و نظرات را «شخصي» مي كنند و ارسال مي دارند. بنابراين، يك فرد هر آن از همه مطالبي كه در طلب آنهاست و در رسانه هاي سراسر جهان انتشار يافته اند آگاه مي شود. در گزارش نتيجه گيري اين بررسي چنين آمده است : در شرايط قرن۲۱، مشتريان روزنامه ها كساني هستند كه طالب گزارش هاي تحليلي، مقالات، نامه هاي مردم، ميزگردها، مصاحبه هاي خياباني، كسب نظر پيرامون يك موضوع، يك طرح و يك اقدام، و گزارش هاي مربوط به جزئيات زندگي و فعاليت هاي جوامع شهري هستند. به اين ترتيب مردم دهه اول قرن ۲۱ از روزنامه همان را مي خواهند كه پدرانشان از مجله مي خواستند.

برگي از تاريخ
تقسيم فلسطين از سوي انگلستان
هشتم ژوئيه در طول تاريخ، علاوه بر مصوبه دولت انگلستان مبني بر تقسيم فلسطين كه شرح آن در زير خواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۶۹۶ ميلادي ضرب سكه دينار اسلامي و رسمي شدن زبان و خط عربي در سرزمين هاي اسلامي. در سال ۱۵۵۲ حمله دريايي نافرجام ناوگان عثماني به جزيره هرمز. در سال ۱۶۲۳ صدور فرمان پادشاه انگلستان كه مهاجر نشين انگليسي آمريكا يك ايالت انگلستان در آن سوي درياهاست. در سال ۱۷۱۴ اختراع دماسنج جيوه اي توسط دانيل فارنهايت. در سال ۱۸۳۳ امضاي پيمان «خونكار اسكله سي» ميان روسيه و عثماني بر اين اساس كه عثماني تنگه هاي خود را به روي كشتي هاي نظامي ساير دولت ها ببندد. در سال ۱۹۳۷ امضاي پيمان عدم تجاوز سعدآباد ميان ايران، تركيه، عراق و افغانستان و در سال ۱۹۶۰ اخطار خروشچف به آمريكا كه ارتش سرخ را به كمك كوبا خواهد فرستاد.
اينك تقسيم فلسطين به عنوان برگ امروز: در اين روز در سال ۱۹۳۷ دولت انگلستان تصميم بر تقسيم سرزمين تحت الحمايه خود، فلسطين، ميان اعراب و يهوديان گرفت. طبق اين تصميم قرار شده بود كه دو سوم فلسطين متعلق به اعراب باشد و يك سوم آن به يهوديان داده شود و شهرهاي بيت المقدس، بيت لحم و ناصره تا مدتي در كنترل انگلستان باقي بماند تا در باره سرنوشت آنها اتخاذ تصميم شود. يهوديان از اين تقسيم بندي كه سهم آنان يك سوم بود استقبال نكردند. با اين اقدام انگلستان، مسئله اي به وجود آمد كه هنوز لاينحل مانده است و اين مسئله منجر به سه جنگ عمومي ميان اعراب و اسرائيل شد. نزاع از دهه ۱۹۸۰ عمدتاً ميان فلسطيني ها و اسرائيل است، زيرا اتحاديه عرب و دولت هاي عربي جز سوريه و لبنان در قبال آن فعاليت و تعصب سابق را ندارند.

نگارستان
009735.jpg
يان - ون ايك
«عروسي» ۶۰ * ۸۲ سانتي متر
گالري ملي لندن
«يان - ون ايك» استعداد عجيبي در نمايش صحيح پرسپكتيو داشت. نمايش جزئيات، زندگي حقيقي و پيكره هاي انساني تسليم شده، سه موضوعي هستند كه نقاش به آنها عشق مي ورزيد. همين مسئله يان - ون ايك را تبديل به يكي از اولين هنرمنداني ساخته كه آثارش شباهت و نزديكي فراواني به واقعيت دارد. اين نقاشي به نمايش طبيعي يك زوج جوان كه به طبقه مرفه جامعه تعلق دارند، مي پردازد. آنها در حالي كه لباسهاي نفيس به تن كرده اند، كنار يكديگر ايستاده اند و پيمان ازدواج مي بندند. سگي كه در جلوي آنهاست، نشانه وفاداري است و تنها شمع نيم سوخته در چراغ بالاي سرشان اتاق را روشن كرده است.
امضاء نقاش در قسمت بالاي آينه به شكل حروف نگاري بر روي ديوار به چشم مي خورد. درون آينه نيز به نظر مي آيد كه دو شاهد مقداري دورتر از اين زوج ناظر بر ازدواج آنها هستند.

بهارستان
پرواز كردي، گريختي
مثل كبوتر
و گم شدي آنجا
ولي مكان هايي كه تو را ديدند باقي ماندند
مكان ها برايم قبرستان شدند
و من نگاهبانشان
وينچنزو كاردارلي- ترجمه كامبيز تشيفي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
گلدان ها
گلدوناي مادرمو، وقتي مرد، آوردمشون توي حياط آپارتمانم. راستش، به هيچ وجه نتونستم خودمو قانع بكنم، به عبارتي، دلم هيچ جوري راضي نمي شد كه اونارو همين جوري ولشون كنم. آخه خيلي دوستشون داشت!
يادم مي آد، موقعي كه ماه رمضون، توي فصل تابستون مي افتاد، دم دماي افطار، وقتي كه تشنگي تقريبا امون پيرزن رو مي بريد، لنگ لنگون مي رفت سروقت اونا و سيرابشون مي كرد...
امروز عصر، وقت آب دادن گلها، توي عالم خيال، صورت دلواپسش رو ديدم. لبهاش بنظرم خشك اومدن. به حرمت اون لبهاي داغمه بسته، من هم مي خوام هر روز لبهاي خشك گلهاشو حسابي آب بدم تا واسه هميشه پر طراوت و شاداب باقي بمونن...
محمدرضا شريفي صادقي

گشتي در دنياي خبرها
برطرف كردن ۲۰۰ ايراد در كمتر از ۲ ماه
پكن: قرار بود فرودگاه بين المللي «بايوآن» در چين روز ۷ تير سال جاري افتتاح شود اما طي دوبار بهره برداري آزمايشي از اين فرودگاه، ۲۰۰ ايراد كوچك و بزرگ در آن نمايان شد.
در ابتدا تصور مي شد كه برطرف كردن اين معايب چندماه طول خواهد كشيد. اما مسئولان اين فرودگاه اعلام كردند، مراسم افتتاحيه رسماً روز ۱۵ مرداد برگزار مي شود. قرار است فرودگاه قديمي كه در نزديكي اين فرودگاه جديد واقع است روز ۱۴ مرداد به صورت كامل تعطيل و تجهيزات آن شبانه به فرودگاه جديد منتقل شود.
هزينه ساخت اين فرودگاه ۳۶/۲ ميليارد دلار اعلام شده كه قادر است به بزرگترين هواپيماهاي جهان سرويس دهد.
جليقه خنك كننده براي المپيكي ها
پكن: ورزشكاران كشور چين اعزامي به رقابت هاي المپيك آتن از جليقه هاي خنك كننده استفاده خواهند كرد. پيش بيني مي شود كه دماي هوا در طول برگزاري رقابت هاي المپيك به ۴۰ درجه سانتيگراد بالاي صفر برسد. به همين دليل، ورزشكاران چيني براي خنك نگاه داشتن بدن خود از اين جليقه ها استفاده خواهند كرد. داخل اين جليقه ها نوعي ژل مخصوص وجود دارد كه اگر جليقه در يخچال نگهداري شود، ژل سرد شده و ورزشكار با پوشيدن آن تا مدتي احساس خنكي خواهد كرد. البته اين جليقه ها علاوه بر توليد سرما، خاصيت توليد گرما را نيز داراست، به شرطي كه قبل از استفاده، آن را داخل مايكروفر قرار دهند.
سگ فرانسوي
اتاوا: دانشگاه «نيوبرولشويك» كانادا در مقاطع زماني مختلف كلاس هاي آموزش زبان برگزار مي كند كه اين دوره فشرده ۵ هفته اي، يكي از مفيدترين دوره هاي آموزش زبان در جهان به شمار مي آيد.چندي پيش يك دانشجوي فرانسوي براي حضور در اين دوره ثبت نام كرد اما چون وي نابينا است بايد با سگ خود در محوطه دانشگاه حاضر شود.بر اساس قوانين دانشگاه، دانشجويان شركت كننده در دوره آموزش زبان حق ندارند به زبان ديگري صحبت كنند و تمام مكالمات آنان بايد به زبان انگليسي باشد حتي خارج از كلاس درس.با توجه به اينكه دانشجوي نابينا با زبان فرانسوي به سگ خود دستور مي دهد، مسئولان دانشگاه از حضور وي در اين دوره جلوگيري كردند.آنها مي گويند مادامي كه سگ وي دستورهايش را به زبان انگليسي متوجه نشود، اين دانشجو نمي تواند در كلاس هاي آموزش زبان شركت كند.
سرقت دستگاه خودپرداز با بولدوزر
جده: يك مرد در عربستان قصد داشت با بولدوزر، دستگاه خودپرداز بانكي را در شهر جده به سرقت ببرد. او كه خود را مأمور شهرداري معرفي كرده بود با بولدوزر مقابل شعبه بانك حاضر شد و با تخريب ديوارهاي اطراف دستگاه خودپرداز قصد داشت آن را به سرقت ببرد كه ناگهان پليس از راه رسيد و سارق پا به فرار گذاشت.
كنترل فرزند
توكيو: يك شركت ژاپني، كارت شناسايي الكترونيكي طراحي كرده كه با استفاده از اين كارت والدين قادر خواهند بود رفت و آمد فرزندانشان را به مدرسه كنترل كنند.
هنگامي كه دانش آموز وارد مدرسه مي شود، ساعت ورود وي به اين مكان روي كارت ثبت مي گردد و اين ساعت از طريق پست الكترونيكي و به صورت خودكار به كامپيوتر شخصي و يا تلفن همراه والدينش ارسال مي شود. همچنين فرايندي مشابه در هنگام خروج دانش آموز از مدرسه نيز صورت مي گيرد.به اين ترتيب، والدين قادر خواهند بود رفت و آمد فرزند خود را كنترل نمايند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۶ دقيقه

گل و گياه
دلفينيوم (زبان در قفا)
009732.jpg
نام علمي: Delphinium cardinale
خانواده: RANUNCULACEAE
گونه دائمي به بلندي ۲ متر و گستردگي ۴۵ سانتي متر است گلهاي قرمز فنجاني شكل آن با مركز زردرنگ در اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اوايل بهار، تهيه قلمه و يا تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |