پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۱ - Jul 8, 2004
قدرداني رئيس جمهوري از قهرمانان و مسئولان تربيت بدني
سپاهان قهرمان جام حذفي شد
009801.jpg
خبرنگار همشهري: در يك روز باشكوه و به نوعي آشتي تماشاگران با فوتبال نزديك به هشتاد هزار تماشاگر براي بازي برگشت دو تيم باسابقه استقلال تهران و سپاهان اصفهان راهي ورزشگاه آزادي شدند. بعد از بازي سنتي استقلال و پرسپوليس كه هميشه ورزشگاه آزادي لبريز از تماشاگر مي شود، در اين بازي ركورد تماشاگر در بازي غير از بازي دو رقيب ديرينه در اين فصل شكست. استقلال با وجود باخت نزديك در اصفهان به پشتوانه دو گل زده در خانه حريف در سايه حمايت تماشاگرانش دل به پيروزي در اين بازي و حضور دوباره در جام باشگاههاي آسيا دوخته بود، اما مثل اينكه تقدير چيز ديگري را براي اين تيم رقم زد و باز هم همانند ليگ برتر استقلال در آخرين گام از قهرماني دور ماند.
سپاهان در اين بازي چند بازيكن محروم داشت و كاظمي با احتياط بيشتر تيمش را در ميدان چيد. در سوي ديگر ميدان قلعه نويي با وجود دور بودن از نيمكت و قرار داشتن در جايگاه مخصوص در غياب نيكبخت واحدي تيمش را با آرايش هجومي راهي ميدان كرد تا بتواند با كسب گلهاي لازم جام حذفي را به اردوي هواداران پرشمارش ببرد. استقلال شروعي هجومي توام با شتاب داشت و برعكس حريف با آرامش به دنبال فرو نشاندن عطش استقلال بود. پس از نزديك به ۲۰ دقيقه كه بازي حالت تعادل به خود گرفت اين تيم سپاهان بود كه روي جاگيري اشتباه مدافعان حريف با ضربه سيدصالحي دروازه استقلال را فرو ريخت.
با اين گل سپاهان اعتماد به نفس بيشتري پيدا كرد و برعكس استقلال سراسيمه به دنبال جبران گل خورده بود. دو دقيقه پس از گل سپاهان داور حركت مدافع سپاهان را روي عنايتي خطاي پنالتي اعلام كرد. كميل سوسكو كه تا اين لحظه چند بار ناجي دروازه سپاهان شده بود، ضربه پنالتي يدالله اكبري را باجاگيري درست دفع كرد و خود صاحب روحيه بيشتر شد. حملات استقلال تا پايان اين نيمه اول با وجود چند موقعيت خوب نتيجه نداد و سپاهان با برتري راهي رختكن شد. استقلال نيمه دوم را با حملات پياپي آغاز كرد. تلاش خط مياني تيم سپاهان و همچنين درخشش عالي سوسكو مانع از دستيابي استقلال براي رسيدن به گل بود. با بيرون رفتن منصوريان عملا خط مياني استقلال از حركت ايستاد و با وجود اضافه شدن فراز فاطمي به خط حمله
009708.jpg
استقلال مهاجمان اين تيم كمتر مجالي براي خودنمايي پيدا كردند. افتادن فاصله بين خط مياني و حمله استقلال موجب شد تا مهاجمان سپاهان روي ضد حملات فضاي بيشتري براي مانور و اذيت كردن دفاع استقلال پيدا كنند. در دقيقه ۶۸ يكبار ديگر خط دفاعي استقلال با آزاد گذاشتن سيد صالحي ضربه خورد و اين مهاجم جوان ضربه سرش با برخورد به پايه هاي ديرك عمودي دروازه بدل به گل دوم سپاهان شد. استقلال بعد از دريافت دو گل از هم پاشيد و اين فرصت خوبي بود تا سپاهان با خروج خطيبي و ورود محمود كريمي صاحب موقعيت هاي ديگري نيز براي گلزني گردد. خروج مجيدي و آمدن خذيراوي هم مشكلي را حل نكرد و استقلال با همان دو گل جام حذفي را هم از دست داد و سپاهان كه فصل پيش با قهرماني در ليگ برتر راهي جام باشگاههاي آسيا شده بود، اين بار با فتح جام حذفي نامزد حضور دوباره در اين جام شد. سپاهان سال پيش با ارائه بازيهاي پر انتقاد در همان دور مقدماتي جام باشگاههاي آسيا از گردونه رقابت ها به همراه ذوب آهن ديگر تيم اصفهاني خارج شد.اما اميدواريم امسال در اين جام حضوري موفق و طولاني داشته باشيم.

سقوط دوپله اي فوتبال ايران در رده بندي فيفا
كره جنوبي جاي تيم ايران را در آسيا گرفت
009675.jpg
گروه ورزشي: در تازه ترين فهرست رده بندي بهترين تيم هاي ملي فوتبال جهان توسط فدراسيون بين المللي فوتبال (فيفا) تيم ملي فوتبال ايران با دو پله سقوط در مكان بيست و يكم قرار گرفت در حالي كه تيم برزيل همانند ماه هاي گذشته ، در صدر اين فهرست قرار دارد.
به گزارش سايت اينترنتي فدراسيون بين المللي فوتبال، تيم برزيل با ۸۳۵ امتياز كماكان صدرنشين است و تيم هاي ملي فوتبال فرانسه و اسپانيا همانند ماه قبل درمكان هاي دوم و سوم قرار دارند.
در ميان تيم هاي آسيايي تيم ملي فوتبال ايران با ۶۶۴ امتياز در كنار تيم ملي عربستان سعودي بعد از تيم ملي
كره جنوبي در مكان دوم كشورهاي آسيايي قرار دارد.اسامي تيم هاي برتر فوتبال جهان و تغييرات آنها نسبت به ماه گذشته به اين شرح است:
۱- برزيل ۸۳۵
۲- فرانسه ۸۱۳
۳- اسپانيا ۷۹۲
۴- جمهوري چك ۷۶۲ (۷ پله صعود)
۵- هلند ۷۴۸
۶- مكزيك ۷۴۳ (۲ پله سقوط)
۷- آمريكا ۷۳۵ (۲ پله صعود)
۸- انگليس ۷۳۳ (۵ پله صعود)
۹- ايتاليا ۷۲۹ (۱ پله صعود)
۱۰- تركيه ۷۲۳ (۵ پله سقوط)
۱۱- آرژانتين ۷۲۲ (۶ پله سقوط)
۱۲- پرتغال ۷۱۵ (۱۰ پله صعود)
۱۳- آلمان ۷۱۵ (۴ پله سقوط)
۱۴- يونان ۷۱۰ (۲۱ پله صعود)
۱۵- دانمارك ۷۰۶
۱۶- كامرون ۷۰۲ (۴ پله سقوط)
۱۷- ايرلند ۷۰۲ (۲ پله سقوط)
۱۸- نيجريه ۶۹۲ (۲ پله سقوط)
۱۹- سوئد ۶۸۶ (۱ پله سقوط)
۲۰- كره جنوبي ۶۷۰
۲۱- ايران ۶۶۴ (۲ پله سقوط)
۲۲- عربستان ۶۶۴ (۳ پله صعود)
۲۳- كروواسي ۶۶۲ (۳ پله سقوط)
۲۴- ژاپن ۶۶۰ (۱ پله سقوط)

قدرداني رئيس جمهور از عملكرد رئيس سازمان تربيت بدني
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي رئيس جمهور، همزمان با مراسم تجليل از قهرمانان ملي با اهداي تقديرنامه اي از مهندس محسن مهرعليزاده معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان تربيت بدني به پاس انجام فعاليت هاي اساسي طي سه سال گذشته در ورزش، تقدير و تشكر به عمل آورد.
در تقديرنامه رئيس جمهور آمده است: «نگرش دراز مدت و برنامه اي، تداوم توجه به نيازهاي بنيادي و ايجاد زير ساخت ها در ورزش كشور نظير تدوين و اجراي نظام جامع توسعه تربيت بدني و ورزش، ايجاد صندوق اعتباري حمايت از قهرمانان و پيشكسوتان، افزايش توان مديريت و برنامه ريزي و ظرفيت برنامه پذيري ورزش كشور، اعتلاي سطح علمي ورزش، انجام اقدامات اساسي و قانونمند در جهت ارتقاي منابع مالي و انساني، همچنين تكميل و تجهيز صدها پروژه ورزشي ناتمام و انجام پروژه هاي توسعه فضاهاي ورزشي تحت نظر و هدايت جنابعالي به توسعه پايدار ورزش كشور كمك شاياني نموده است.
در بخش ديگري از اين تقدير نامه آمده است: «بندگي حق، سرمشق قرار دادن رفتارهاي انساني و تأسي به الگوهاي هميشه جاويد تاريخ اسلام همواره قهرمانان مرد و زن ما را به صفت پهلواني نيز آراسته نموده تا نوجوانان و جوانان برومند، شاداب، سالم و تندرست ميهن اسلامي، مشتاقانه جذب ميادين ورزشي شوند.
در سال ۱۳۸۲ نيز، حضور مقتدرانه ورزشكاران در صحنه هاي جهاني و تلاش و كوشش بي پايان ايشان همراه با خرد، انديشه، ادب، صبر، متانت و رياضت با هدفي چون سربلندي نظام جمهوري اسلامي و افزايش غرور ملي بهترين هديه ايشان به جامعه قانونگرا، آزادانديش و خردورز ما بوده است.»
رئيس جمهور در پايان اين تقدير نامه آورده است:« ضمن سپاس از تلاش هاي عزيزان در كليه سطوح ورزش كشور بدين وسيله امتنان خود را از بانوان و مردان دلاور، قهرمانان و معلولين و جانبازان هميشه سربلند اعلام نموده و از جنابعالي مي خواهم مراتب را به كليه ورزشكاران، قهرمانان، مربيان، سرپرستان و دست اندركاران جامعه ورزش كشو ر ابلاغ فرماييد.توفيق روز افزون، سلامتي و سربلندي همه اين عزيزان را از درگاه خداوند متعال مسألت دارم.»

رئيس جمهور در مراسم تجليل از ورزشكاران :
ورزش نه يك تفنن كه ضرورت است
009678.jpg
گروه ورزشي: خاتمي گفت: ورزش نه يك تفنن كه يك ضرورت است. هميشه، همه جا و براي همه طبقات جامعه؛ زن، مرد، جوان، پير، كودك و نوجوان، ورزش يك ضرورتي است كه در سايه آن سلامتي و تحرك و نشاط در جامعه ايجاد مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي، رييس جمهور در مراسم تجليل از قهرمانان ملي با بيان اين مطلب، افزود: وقتي از ورزش صحبت مي شود حوادث مهم ورزشي، بين المللي، منطقه اي و حتي ملي نظير المپيك، جام هاي جهاني و مسابقات آسيايي و ملي به نظر مي آيد. مسأله طبيعي است، اوج ورزش در اين مسابقات تجلي پيدا مي كند .در واقع بايد انبوهي از نيروها حركت كنند تا عده اي به آن بالا برسند.
خاتمي گفت: واقعيت اين است كه ورزش بسيار وسيع تر و گسترده تر از آن چيزي است كه در عرصه هاي جهاني و ملي تجلي پيدا مي كند و شايد احساسهاي عظيم و عميقي كه پشت اين جريانات به صورت طبيعي قرار دارد و جذابيت هايي كه اين عرصه دارد ما را از زمينه و قاعده اي كه در ورزش وجود دارد و در ورزشهاي قهرماني تجلي مي يابد، غافل كند.
رييس جمهور تصريح كرد: ورزش را نبايد يك تفنن به حساب آورد كه از سيري هزينه هاي زيادي خرج آن مي شود، در حالي كه جامعه نيازهاي ابتدايي و مبرم ديگري از جمله غذا و مسكن دارد. شايد با يك نگاه غلط اين گونه تصور شود كه در جامعه اي كه هنوز مشكلات فراواني دارد چگونه هزينه هاي زيادي صرف امر تفنني مثل ورزش مي شود.
خاتمي اظهار داشت: اگر حتي ورزش هيچ ارزش اجتماعي و اقتصادي هم نداشت و فقط هزينه بر بود بازهم بايد به ورزش توجه كنيم. زيرا همين ورزشهاي قهرماني و هيجانات سبب مي شود ورزش به صورت عمومي مورد توجه باشد.
خاتمي تصريح كرد: تحرك هميشه مورد نياز بوده است ولي در جامعه امروز كه ماشين جاي حركت انسان را گرفته است امري ضروري تر است. ورزش يك نياز اجتماعي است، منشأ همبستگي ملي است و نيز از جمله جاهايي كه شاهد افتخارات ملي هستيم، عرصه هاي ورزش است.
رييس جمهور گفت: ورزش همچنين زمينه  دوستي ها در دنياي پر از دشمني و خشونت و كينه و جنگ به حساب مي آيد. بنابراين بايد با اين نگاه به ورزش نگريست و دانست كه هرچقدر هم در اين عرصه هزينه كنيم، زياد نكرده ايم.
وي تاكيد كرد: كشور ما داراي موقعيت ممتاز و بي نظير از جمله در زمينه هاي منابع طبيعي، پشتوانه مدني و فرهنگي، مزيت هاي جغرافيايي و ترانزيتي است، ولي اصل و اساس سرمايه كشور، استعداد، توان و نيروي انساني در ورزش است.
رييس جمهور تصريح كرد: ما به لحاظ استعداد و زمينه نه تنها چيزي كم نداريم، بلكه اگر استعدادها و نيروهاي مان را مقايسه كنيم از خيلي از كشورهاي دنيا جلو هستيم، اما اين كافي نيست. مهم اين است كه روند جامعه، مديريت، سياست گذاري، همبستگي و علم و دانش در جامعه چگونه امكان مي دهد تا اين استعدادها به فعليت برسند، اگر بر روي اقيانوسي از نفت هم باشيم، ولي قدرت استفاده از آن را نداشته باشيم بازهم فقيريم.

با انتخاب نورزاد، دبير و خدايي
تركيب تيم ملي كشتي آزاد در المپيك كامل شد
009684.jpg
بابك نورزاد، عليرضا دبير و مجيد خدايي به عنوان كشتي گيران المپيكي وزن هاي ۵۵، ۶۶ و ۸۴ كيلوگرم انتخاب شدند. كميته فني فدراسيون كشتي عصر ديروز تشكيل جلسه داد و پس از سه ساعت و نيم بحث و بررسي، سه كشتي گير باقيمانده براي رقابت هاي المپيك را انتخاب كردند.
دكتر محمد توكل عضو هيات رييسه فيلا و فدراسيون كشتي در خصوص تصميم گيري كميته فني گفت:«بابك نورزاد، عليرضا دبير و مجيد خدايي پس از بحث و بررسي در كميته فني به عنوان كشتي گيران المپيكي انتخاب شدند كه حضور دبير در المپيك منوط به سلامتي وي تا مسابقات است در ضمن اصغر بذري در اردوي تيم ملي نيز حضور خواهد داشت.»
009705.jpg
009702.jpg

پيش از اين مسعود مصطفي جوكار، مهدي حاجي زاده، عليرضا حيدري و عليرضا رضايي براي رقابت هاي المپيك انتخاب شده بودند.

رئيس فدراسيون وزنه برداري:
باقري و فلاحتي نژاد از تمرينات طبيعي دور مانده اند
009672
گروه ورزشي: رئيس فدراسيون وزنه برداري نحوه و كيفيت حضور ملي پوشان در المپيك آتن را بسيار حساس دانست و گفت: با توجه به آسيب ديدگي هاي ناخواسته ورزشكاراني مانند باقري، بدون شك آماده ترين افراد به المپيك اعزام مي شوند.
علي مرادي اضافه كرد: آسيب هاي ورزشي كه در سطح حرفه اي به ورزشكاران وارد مي شود، را نمي توان پيش بيني كرد. در المپيك اين مسئله حساسيت ويژه خود را دارد.بنا بر اين بايد تلاش مضاعفي داشته باشيم تا درصد آسيب هاي ناخواسته و انحراف استاندارد را تا جاي ممكن، كم كنيم. وي با اشاره به مصدوميت كوروش باقري و فلاحتي نژاد، افزود: با توجه به تلاش همه ورزشكاران اين دو وزنه بردار نيز در حال تمرين هستند. اما، متأسفانه از تمرينات به موقع و طبيعي دور مانده اند.

عباس صميمي هفدهمين پرتابگر دنيا
009681.jpg
گروه ورزشي: در تازه ترين رده بندي فدراسيون جهاني دووميداني (Iaaf) كه روز گذشته منتشر شد، عباس صميمي پرتابگر ديسك كشورمان در جايگاه هفدهم جهان
قرار گرفت.
عباس صميمي تنها دووميداني كار ايران كه در رنكينگ جهاني جاي گرفته است، پيش از مسابقات دووميداني جايزه بزرگ آسيا به رده ۵۳ جهان راه يافت و از رنكينگ جهاني خارج شده بود اما پس از نخستين مسابقه خود با پرتاب ۶۴ متر و ۱۷ سانتي متر به مكان ۲۶ جدول رده بندي راه يافت.اما پرتاب ۶۴ متر و ۹۸ سانتي متري وي كافي بود كه در آخرين رده بندي (Iaaf) وي در بين ۲۰ پرتابگر برتر جهان بايستد. اين در حالي است كه صميمي براي نخستين بار به امتياز ۱۱۴۶ دست مي يابد.صميمي در ۴ مسابقه قبلي خود به مقام هاي قهرماني دست يافته و دو پرتاب بالاي ۶۴ متر داشته است.
وي با اين امتياز در فاصله دو پله اي «ووتائو فو» پرتابگر چيني قرار گرفت و در آسيا هنوز نفر دوم است.

رئيس جمهوري موفقيت هاي واليبال را ستود
خبرنگار همشهري: در مراسم تجليل از ورزشكاران برتر ايران سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور ملي پوشان واليبال ايران در بازي هاي انتخابي المپيك را در جلسه اي خصوصي قبل از برپايي مراسم عمومي مورد تفقد قرار داد و بازي هاي خوب آنان را در توكيو ستود. رئيس جمهور پيشرفت واليبال را مرهون تلاش و برنامه ريزي درست دانست و آرزو كرد كه اين موفقيت ها همچنان تداوم يابد.
وي گفت: در سال هاي گذشته در زمينه واليبال پيشرفت چشمگيري داشته ايم كه البته از آن صاعقه هايي كه يكبار مي گيرد و بعد فرو مي ريزد نبوده است، آخرين افتخارمان در اين ورزش در عرصه جهاني بود كه دوستان افتخار آفريدند و مي توانستند بالاتر از اين هم قرار ۰داشته باشند.
حريفان همگروه ايران در جام شيخ راشد
با انجام قرعه كشي هشتمين دوره مسابقات بين المللي واليبال امارات تيم ملي واليبال ايران با تيم هاي عربستان، هند و جوانان امارات در گروه دوم همگروه شد. تيم هاي مصر، چين، پاكستان و امارات هم در گروه اول قرار گرفتند. اين مسابقات در روزهاي ۹ تا ۱۷ مرداد ماه در ورزشگاه الشباب ابوظبي برگزار مي شود.
رودسر ميزبان واليبال ساحلي
نخستين دوره مسابقات واليبال ساحلي قهرماني ايران در فصل جاري به ميزباني شهر رودسر برگزار مي شود. زمان برگزاري اين بازي ها ۶ تا ۹ مرداد ماه اعلام شده است.
ليگ جهاني در انتظار تيم چهارم صعودكننده
دور مقدماتي ليگ جهاني پانزدهم در انتظار شناسايي چهارمين تيم صعودكننده به مرحله نهايي است. پس از صعود قطعي تيم هاي برزيل، ايتاليا و صربستان مونته نگرو حالا همه نگاه ها به يكي از دو تيم بلغارستان و فرانسه است. در اين ميان بلغارها به دليل در پيش داشتن حريف آساني چون ژاپن از بخت مساعدتري نسبت به فرانسه برخوردارند.فرانسوي ها براي راهيابي به مرحله نهايي بايد از مانع بلند لهستاني ها عبور كنند. ايتاليا و شهر رم ميزبان مرحله نهايي اين دوره هستند.

جريمه حاجي زاده فراموش نشود
خبرنگار ورزشي: مهدي حاجي زاده ديروزصبح در فدراسيون كشتي حاضر و در جلسه كميته انضباطي شركت كرد و نهايتا هم با دادن تعهد كتبي قول داد كه از اين پس از دستورات مربيان تيم ملي پيروي كامل خواهد كرد.
تا اينجاي كار موضوع غيبت هاي غيرموجه حاجي زاده در تمرينات تيم ملي كشتي آزد ظاهرا در حال حل شدن است و در پايان رسيدگي به آن قطعا به دلايل زياد تنبيه سختي براي وي در نظر گرفته نخواهد شد!

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |