سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۳۶
سلامت غذا و ميكرو (ماكروويو)
واحد اطلا ع رساني غذا
004344.jpg
آشنايي با ميكروويو
آشنايي كامل با ماكروويو اختصاصي منزل بسيار مهم است. پختن موادغذايي در اين دستگاه مشابه دستگاه هاي ديگر نيست. باوجود آن كه حرارت توليدي براي از بين بردن ميكروارگانيسم ها كافي است ولي يكنواخت نبودن آن موجب مي شود تا بعضي از نقاط موجود به دماي كافي نرسند. بنابراين آشپز بايد نكاتي را رعايت نمايد تا تمام مواد به يك اندازه حرارت ببينند. اين نكات شامل درپوش گذاشتن، چيدن، مخلوط كردن، برگردان و چرخاندن موادغذايي است.
كتابچه راهنماي دستگاه را قبل از استفاده از آن به طور كامل مطالعه نماييد. دستگاه را ثابت قرار دهيد. اگر در مورد دستگاه و نحوه استفاده از آن با مشكل برخورد كرديد با شركت سازنده آن تماس بگيريد.
غذا چگونه در ميكروويو پخته مي شود؟
پخت غذا در ميكروويو با پخت در فر متفاوت است. در يك فر معمولي هواي داغ هم غذا و هم ظرف آن را گرم مي كند، در حالي كه در ميكروويو هواي داخل دستگاه سرد است. اشعه ميكروويو موجب حركت سريع مولكول هاي موادغذايي شده و اصطكاك حاصل ايجاد حرارت مي نمايد. حرارت توليد شده موجب پخت غذا مي شود. اشعه ميكروويو كمي بيش از ۳ سانتيمتر در ماده غذايي نفوذ مي كند. بنابراين مركز غذا زماني پخته مي شود كه حرارت از سطح موادغذايي به داخل آن نفوذ كند. روند پخت در ماده غذايي حتي پس از خاموش شدن دستگاه ادامه دارد. بنابراين بايد پس از خاموش شدن دستگاه اجازه دهيم ماده غذايي به اندازه يك سوم زمان پخت يا ميزاني كه در دستور پخت ذكر گرديده است (زمان وقفه)، باقي بماند. اين زمان موجب مي شود كه گرما در كل ماده غذايي منتشر شده و يكنواخت گردد و علا وه بر آن دماي داخلي چند درجه اي افزايش يابد كه هر دو آنها در سلا مت غذاي پخته شده مهم هستند؛ زيرا براي سلا مت بودن غذا از بين رفتن ميكروارگانيسم ها دما و زمان مناسب نياز است.
نحوه يخ زدايي موادغذايي در ميكروويو چگونه است؟
هرگز غذا را در ظروف روباز و در دماي اتاق يخ زدايي نكنيد. براي يخ زدايي تدريجي و در دماي مناسب، غذاهاي منجمد را از روز قبل به يخچال منتقل كنيد. اگر زمان كمي براي يخ زدايي داريد، ميكروويو راه ايمني براي يخ زدايي سريع است.اول غذا را از بسته بندي آن خارج كرده سپس آن را در يك ظرف مناسب براي ميكروويو قرار دهيد. از كتابچه راهنماي دستگاه براي تنظيم زمان و ميزان قدرت استفاده كنيد، در طي يخ زدايي در ميكروويو غذاها را چندين بار برگردانيد و آنها را مجددا مرتب كنيد و ظرف را بچرخانيد. تكه هاي موادغذايي را تا حد امكان از هم جدا كنيد و هر كدام را كه از حالت انجماد خارج شد از ميكروويو خارج كنيد.غذاهايي كه در ميكروويو يخ زدايي شده اند بايد بلافاصله پخته شود؛ زيرا دماي آنها براي رشد ميكروارگانيسم ها مناسب است.
تكنيك هاي پخت غذا در ميكروويو
هنگام آماده سازي غذا براي پخت در ميكروويو بايد دستها، ابزار و مكان قرار دادن غذا تميز باشد. بهتر است براي به حداقل رساندن انتشار باكتري هاي بيماري زا در جابجايي موادغذايي دقت شود.
فقط از ظروفي كه براي استفاده در ميكروويو مناسب هستند استفاده كنيد. هرگز از كارتون هاي بسته بندي براي پخت غذا استفاده نكنيد مگر در روي آنها دستور استفاده از بسته بندي براي پخت وجود داشته باشد.
از ظروف پلاستيكي بسته بندي كه موادغذايي در آنها فروخته مي شود براي گرم كردن غذا استفاده نكنيد زيرا آنها براي نگهداري در حالت انجماد طراحي شده اند و براي پخت يا گرم يا گرم كردن مجدد غذا مناسب نيستند. بنابراين در حرارت هاي بالا  موادشيميايي از آنها به داخل غذا نفوذ مي كند.
  مواد غذايي را به اندازه هاي يكسان خرد كنيد تا به راحتي بپزد. اگر موادغذايي در اندازه هاي مختلف هستند آنها را به صورتي مرتب كنيد كه تكه هاي بزرگتر به سمت خارج و تكه هاي كوچكتر به سمت داخل قرار گيرند زيرا قسمت هاي بيروني ظرف اشعه بيشتري دريافت مي كنند.
درپوش ظرف را بگذاريد و يا آن را با سلفون (در صورتي كه فقط از اشعه استفاده مي شود) بپوشانيد و فقط گوشه آن را كنار بزنيد. پوشش هاي پلاستيكي نبايد با غذا در تماس باشند. گذاشتن درپوش موجب تجمع بخار و در نتيجه افزايش دما شده و سلا مت غذا را تأمين مي كند.
ظرف حاوي غذا را طي پخت بچرخانيد. در صورتي كه ظرف روي سيني چرخان قرار دارد بهتر است آن را چند بار جابه جا كنيد. اگر غذا مايع است آن را مخلوط كنيد و اگر تكه تكه است آنها را برگردانيد و دوباره مرتب بچينيد. رعايت اين نكات موجب پخت يكنواخت غذا مي شود.
براي تعيين زمان و ميزان قدرت پخت از كتابچه راهنماي دستگاه استفاده كنيد. براي پختن قطعات درشت گوشت و يا مرغ از قدرت كمتر و زمان پخت بيشتر استفاده كنيد تا حرارت فرصت انتقال به تمام قسمت هاي موادغذايي را داشته باشد.
زمان پخت غذا را از حداقل مورد نياز شروع كنيد و در صورتي كه غذا هنوز نپخته بود زمان را اضافه كنيد.
آزمايش ميزان پخت
زماني كه ميكروويو بوق پايان پخت را زد، بلافاصله ماده غذايي را از نظر ميزان پخته شدن آزمايش نكنيد. از آنجايي كه پخت غذا در ميكروويو حتي بعد از خاموش شدن دستگاه ادامه دارد، بايد تا پايان زمان وقفه (در دفترچه راهنما نوشته شده) صبر كرد. اگر اين زمان سپري نشود و به علت نپخته بودن زمان پخت اضافه شود ممكن است موجب پخته شدن بيش از حد ماده غذايي شود. بعد از تمام زمان وقفه به دنبال علا يم ظاهري پخت بگرديد:
آب خارج شده از گوشت قرمز و ماكيان نبايد صورتي باشد. مفصل ران مرغ بايد به راحتي از هم جدا شود. ماهي بايد ظاهر پخته داشته و با چنگال به راحتي ورقه ورقه شود. تخم مرغ نبايد زرده روان داشته باشد.
گرم كردن مجدد موادغذايي به طوري كه سلا مت باشند چگونه است؟
اول مطمئن شويد كه غذايي كه مجددا گرم مي كنيد به صورت بهداشتي تهيه و نگهداري شده است.
گرم كردن مجدد تمام باكتري هاي موجود در غذا را كه به علت نگهداري طولاني مدت تكثير يافته اند از بين نمي برد و يا سم توليد شده توسط بعضي از انواع باكتري ها را از بين نمي برد. بنابراين اگر در مورد سلا مت غذاي باقيمانده شكي داريد آن را دور بريزيد.
براي گرم كردن مجدد از همان روش هايي كه در مورد پخت غذا در ميكروويو گفته شده است استفاده كنيد. اين روش ها براي غذاهاي باقيمانده در منزل، غذاهاي منجمد يا نيمه پخته آماده و يا غذاهاي آماده خريداري شده از بيرونه صدق مي كند.
وقتي سوپ، مايعات و غذاهاي حاوي سس يا شيره گوشت را مجدد گرم مي كنيد، قبل و بعد از گرم كردنآنها را خوب هم بزنيد.
اجازه دهيد غذا چند دقيقه بماند و بعد آن را مصرف كنيد. زيرا گرم كردن در ميكروويو موجب مي شود ظرف غذا به نظر سردتر از مواد درون آن باشد و بنابراين مصرف بلا فاصله آن موجب سوختگي شود.
به منظور از بين رفتن ميكروارگانيسم ها غذا بايد تا حدي گرم شود كه از روي كل آن بخار برخيزد و نه فقط از لبه هاي آن، نقطه مركزي ته ظرف محتوي غذا در هنگام لمس كردن بايد بسيار داغ باشد.
نكات زير خلا صه موارد گفته شده براي رسيدن به سلا مت غذا در هنگام استفاده از ميكروويو مي باشد:
۱- فقط غذاهايي را كه در هنگام خريد، انتقال به منزل و نگهداري آنها دقت كافي به عمل آمده در ميكروويو بپزيد.
۲- قبل از رفع انجماد غذا را از بسته بندي آن خارج كنيد.
۳- بلا فاصله بعد از رفع انجماد آن را بپزيد.
۴- به منظور پخت يكدست، موادغذايي را به طور مرتب در ميكروويو بچينيد.
۵- فقط از ظروفي كه قابل استفاده در ميكروويو هستند استفاده نماييد.
۶- درپوش ظرف را بگذاريد و يا آن را با سلفون بپوشانيد به طوري كه يك دست آن باز باشد.
۷- در بين پخت:
ظرف را بچرخانيد.
ظرف را در روي سيني چرخان مجددا تغيير وضعيت دهيد.
موادغذايي را كه به صورت تكه تكه است مجدد بچينيد و اگر مايع است آن را هم بزنيد تكه هاي بزرگ موادغذايي را برگردانيد.
بعد از اتمام پخت اجازه دهيد كه زمان وقفه سپري شود و بعد غذا را سر ميز بگذاريد.
ماده غذايي را از نظر پخت كامل كنترل كنيد.

004347.jpg
004323.jpg
004329.jpg
004335.jpg
004332.jpg
004341.jpg

بازارچه لوازم خانگي
گوناگون
|  بازارچه لوازم خانگي  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |