سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۶ - Jul 13, 2004
طلب علم
امام باقر (ع) به نقل از پيامبر اكرم (ص) مي فرمايند: يا دانا باش، يا جوينده دانايي، و از آن بپرهيز كه وقت گذراني و لذت طلب باشي.
(بحار ۱/۱۹۴)
امروز با حافظ
به بوي گل نفسي همدم صبا مي باش
به دور لاله قدح گير و بي ريا مي باش
سه ماه مي خور و نه ماه پارسا مي باش
نگويمت كه همه ساله مي پرستي كن
تعزيه به عنوان هنر ملي ايران در يونسكو ثبت مي شود
تعزيه به عنوان ميراث معنوي و هنر ملي ايران در سازمان يونسكو ثبت مي شود.
محمدحسين ناصربخت مدير روابط عمومي مركز هنرهاي نمايشي و كارشناس تعزيه با اعلام اين خبر به ايسنا گفت: هم اكنون هيأتي مركب از كارشناسان مركز هنرهاي نمايشي و كارشناسان بخش هاي ديگر در حال جمع آوري اسناد و مدارك لازم هستند كه اين اسناد در اولين اجلاس يونسكو مطرح خواهند شد.
به گفته وي اين موضوع با همكاري كميسيون ملي يونسكو، مركز هنرهاي نمايشي و بخش هاي ديگر در حال پيگيري است و بر همين اساس نخستين جلسه اين هيأت ديروز برگزار و مقرر شد تا مدارك لازم هر چه زودتر فراهم شود.
اين پژوهشگر تعزيه هشدار داد: اگر در اين زمينه هم، مانند بسياري زمينه هاي مشابه ديگر دير اقدام كنيم خواهيم ديد كه اسناد تعزيه هم از بين خواهد رفت بدون اين كه در جايي ثبت شود.
وي درباره همكاري سازمان ميراث فرهنگي درباره جمع آوري اسناد به ايسنا گفت: آقاي ميرشكرايي به نمايندگي از سازمان ميراث فرهنگي كه خود از كارشناسان و پژوهشگران تعزيه هستند، قول همكاري داده اند و قرار است اسنادشان را در اختيار ما قرار دهند.
ناصربخت با بيان اين كه وزير ارشاد خود حمايت كننده اين حركت است گفت: مركز هنرهاي نمايشي به نمايندگي از وزارت ارشاد، اين اقدامات را انجام مي دهد اما جمع آوري اسناد در گرو همكاري تمام بخش هاي وزارتخانه است.
اين كارگردان تئاتر، با اشاره به اين كه تعزيه بسيار به اجرا كنندگانش وابسته است، گفت: متأسفانه شكل اصيل تعزيه به دلايل گوناگون از جمله حضور رقباي جديد، در خطر از بين رفتن است در حالي كه تعزيه، داراي ارزش هاي والايي است.
وي در پايان گفت: البته كشورهاي ديگري هم ادعا كرده بودند كه تعزيه متعلق به آنان است اما سازمان يونسكو بخوبي پذيرفته كه تعزيه متعلق به ايران است و از ايران به كشورهاي ديگر رفته است.

فروش فيلم ها در سينماهاي تهران
010050.jpg
فروش بليت ۵۸ سينماي تهران كه در اختيار ۵ فيلم قرار دارد، نشان مي دهد اين ۵۸ سينما بطور متوسط در هر روز، ۱۲ ميليون تومان بليت مي فروشند.
به گزارش خبرگزاري فارس، در حال حاضر ۵ فيلم «معادله»، «باج خور»، «جوجه اردك من»، «شهر زيبا» و «همنفس»، ۵۸ سينماي تهران را در اختيار دارند كه فروش متوسط تمامي اين فيلم ها در كنار هم ۱۲ ميليون تومان در روز است.
فيلم «معادله» ساخته ابراهيم وحيدزاده روزانه فروش متوسط ۵/۴ ميليون تومان را براي خود ثبت كرده و اين در حاليست كه اين رقم براي «همنفس» به كارگرداني مهدي فخيم زاده، ۵/۲ ميليون تومان است.
همچنين متوسط فروش روزانه سه فيلم «باج خور»، «شهر زيبا» و «جوجه اردك من» به ترتيب ۹/۱ ، ۷/۱ و ۳/۱ ميليون تومان است.
به نظر مي رسد از اول مردادماه و با اضافه شدن فيلم «مهمان مامان» ساخته داريوش مهرجويي به سينماهاي تهران، متوسط فروش روزانه سينماها افزايش داشته باشد. همچنين پس از اتمام اكران «معادله»، فيلم «اشك سرما» ساخته عزيز الله حميدنژاد جايگزين آن خواهد شد.
گفتني است، «مهمان مامان» در حالي در جشنواره گذشته فيلم فجر موفق شد سيمرغ بلورين بهترين فيلم را تصاحب كند كه در آخرين روزهاي جشنواره به جمع فيلم ها اضافه شد. «پارسا پيروزفر»، «گلاب آدينه»، «فريده سپاه منصور» و «امين حيايي» از هنرمنداني هستند كه در اين فيلم هنرنمايي مي كنند.
اين فيلم همچنين از سوي انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي ايران به عنوان بهترين فيلم جشنواره بيست ودوم فيلم فجر انتخاب شد.
«اشك سرما» هم در ايام جشنواره از سوي منتقدان به عنوان يكي از پديده هاي جشنواره معرفي شد كه البته هيأت داوران جشنواره، اين فيلم را شايسته هيچ جايزه اي ندانست. «گلشيفته فراهاني» و «پارسا پيروزفر» از بازيگراني هستند كه در «اشك سرما» حضور دارند.

حداد عادل در نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه
دكتر غلامعلي حداد عادل - رئيس مجلس شوراي اسلامي، امروز، بيست و سوم تيرماه - در نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه سخنراني مي كند.
به گزارش خبرنگار ادبي «مهر»، كتاب ماه ادبيات و فلسفه، جلساتي را به صورت ماهانه برگزار مي كند كه صاحبنظران فرهنگي و منتقدان ادبي و سرآمدان حوزه هاي مختلف در عرصه هاي دين، فلسفه، تاريخ و... در اين جلسات به گفت وشنود مي پردازند.اين نشست راس ساعت ۱۶ در محل خانه كتاب برگزار مي شود.

براي دو سال آينده و با رأي مجمع عمومي
اكثريت هيأت مديره قبلي خانه موسيقي ابقا شدند
پس از سه ساعت بحث و گفت وگو، در نهايت مجمع عمومي عادي خانه موسيقي روز يكشنبه ۵ تن از اعضاي هيأت مديره قبلي خانه موسيقي را به همراه دو چهره شناخته شده ديگر براي دور تازه كاري اين نهاد صنفي مدني انتخاب كرد.
به گزارش همشهري از روابط عمومي خانه موسيقي، داود گنجه اي با ۲۱ راي بيشترين آراء را به دست آورد و به دنبال وي نصرالله ناصح پور، هوشنگ ظريف و داريوش پيرنياكان با ۱۸ راي، كامبيز روشن روان و محمد سرير با ۱۳ راي و حسن رياحي با ۱۰ راي به عنوان اعضاي اصلي هيأت مديره انتخاب شدند. هنگامه اخوان، فرمان مرادي و منصوره ثابت زاده به عنوان اعضاي علي البدل هيأت مديره انتخاب شدند و براي بازرس نيز حميدرضا نوربخش با ۹ راي به عنوان بازرس اصلي و آذر هاشمي به عنوان بازرس علي البدل انتخاب شدند.
گزارش همشهري حاكيست كه فريدون ناصري و همايون خرم دو عضو ديگر هيأت مديره قبلي بودند كه براي دور تازه نامزد نشدند و به جاي آنها نصرالله ناصح پور و محمد سرير در هيأت مديره قرار گرفتند.
در مجمع عمومي خانه موسيقي كه سه نماينده از هر كانون تخصصي حضور داشتند، ابتدا گزارش، فريدون ناصري، مدير عامل درباره فعاليتهاي دو سال گذشته خانه موسيقي مطرح شد و در ادامه فاضل جمشيدي، معاون اجرايي خانه موسيقي، به فعاليتهايي چون بيمه بيش از ۱۲۰۰ هنرمند، در اختيار گرفتن دو ملك براي خانه موسيقي، نظارت بر آموزشگاههاي موسيقي و... سخن گفت و سپس برخي از حاضران پرسشها و انتقاداتي را درباره فعاليتهاي هيأت مديره طرح كردند.
در ادامه كامبيز روشن روان رئيس هيأت مديره پيشين به سئوالات و پرسشهاي افراد مجمع پاسخ گفت و ضمن پذيرش برخي انتقادات گفت: تمامي تلاش هيأت مديره تثبيت خانه موسيقي و جا انداختن آن در ميان مسئولان و اهل موسيقي به عنوان يك نهاد قوي و صاحب اعتبار بود كه خوشبختانه در اين زمينه توفيق داشته ايم.
وي به كمبودهاي خانه موسيقي اشاره كرد و گفت: توقعات دوستان فراوان است و امكانات و توان هيأت مديره و خانه موسيقي پاسخگوي اين انتظارات نيست. اما هيأت مديره بعدي مي تواند در چشم اندازي وسيع تر برخي از مسائل مبتلا به خانه موسيقي و اهل موسيقي را پيگيري و به مرحله اجرا بگذارد.
همين گزارش حاكيست كه معرفي و انتخاب اعضاي شوراي عالي موسيقي، عليرغم معرفي ۹ تن از چهره هاي صاحب نام موسيقي كشور، به مجمع فوق العاده بعدي موكول شد.

دومين رمان زويا پيرزاد منتشر مي شود
دومين رمان «زويا پيرزاد»، نويسنده رمان «چراغها را من خاموش مي كنم» كه جايزه كتاب سال در حوزه رمان و چند جايزه معتبر سالانه (مهرگان، كارنامه، مطبوعات) را به خود اختصاص داده بود، با عنوان «عادت مي كنيم»، از سوي نشر مركز منتشر خواهد شد.
به گزارش همشهري «عادت مي كنيم» داستان زندگي سه نسل زن در تهران اين روزها است.همين گزارش حاكيست كه پيرزاد از سال ۱۳۷۰ كار داستان نويسي را با انتشار مجموعه داستانهاي كوتاه شروع كرد كه تا سال ۱۳۸۰ سه مجموعه «همه عصرها»، «طعم گس خرمالو» و «يك روز مانده به عيد پاك» منتشر شد كه اين مجموعه ها بعدها در يك كتاب با عنوان «سه كتاب» منتشر شد.پيرزاد دو كتاب «آليس در سرزمين عجايب» و «آواي جهيدن غوك» را نيز ترجمه كرد.رمان «چراغها را من خاموش مي كنم» كه تمامي جوايز رمان برگزيده سال ۱۳۸۰ را به خود اختصاص داده بود، تاكنون ۱۴ بار تجديد چاپ شده است. ناشر تمامي آثار پيرزاد، نشر مركز است كه از جمله ناشران شناخته شده و صاحب نام كشور به شمار مي رود.

بهترين تك بيت درباره مولا علي (ع) جايزه مي گيرد
در دومين همايش شعر «شب و ماه»، به بهترين تك بيت درباره مولا علي (ع) جوايزي تعلق مي گيرد. كانون ادبي مهتاب، دومين همايش فصلي شعر شب و ماه را با عنوان «علي تك بيت زيباي هستي» در قالب تك بيتي برگزار مي كند. شاعران و علاقه مندان مي توانند پنج تك بيت از سروده هاي خود را تا پايان مردادماه ۸۳ به نشاني اصفهان، خيابان سجاد، ابتداي خيابان شهيد خليلي، فرهنگسراي شهيد همت كد پستي ۱۴۴۴-۸۱۶۵۵ ارسال كنند.

نمايشي براي حواس پنج گانه
نمايش «چشم چشم دوابرو» ويژه كودكان، از يكشنبه آينده در تالار وحدت به صحنه مي رود. اين نمايش موزيكال را علي فروتن كارگرداني كرده است و در آن حواس پنجگانه به طور غيرمستقيم به كودكان آموزش داده مي شود.
حميد گلي، محمد مسلمي و علي فروتن بازيگران اين نمايش هستند و اجراي آن هر روز ساعت ۳۰/۱۸ آغاز مي شود.
تالار هنر در خيابان ورزنده، جنب ورزشگاه شيرودي قرار دارد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
ميليشيا بدتر از طالبان
حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان در يك مصاحبه اختصاصي به نيويورك تايمز گفت كه ميليشيا (افراد مسلحي كه تابع سران محلي هستند) بدتر از طالبان عمل مي كنند و بايد خلع سلاح شوند. كرزاي گفته است كه در پي تعويق شش ماهه انتخابات، از اكتبر سال جاري به آوريل سال بعد، نخستين گام دولت بايد خلع سلاح ميليشياي محلي باشد كه شمار آنان در افغانستان ۶۰ هزار تن برآورد شده است و تا آوريل آينده دست كم هفتاد درصد آنان بايد كنار بروند و در اين زمينه در حال مذاكره با آمريكا، ناتو و سازمان ملل است. به اظهار كرزاي، نخست طالبان در ثبت نام واجدين شرايط رأي دادن اخلال كردند و در چند مورد دست به قتل و آدم ربايي و تخريب زدند و سپس ميليشياي محلي وابسته به سران مناطق وارد عمل شدند و بدتر از آنان رفتار كردند به گونه اي كه كسي جرات ثبت نام ندارد.
كرزاي گفته است كه وجود ميليشيا و ارتش هاي كوچك محلي متعلق به سران مناطق مانع از انجام برنامه هاي دولت، مخصوصاً مبارزه با فساد و عمران كشور مي شود و كارشكني همين ميليشيا باعث شده است كه كارنامه دولت افغانستان چندان قابل قبول نباشد. من بيش از اين نمي توانم ميليشياي خصوصي را تحمل كنم زيرا اين افراد حيات مردم را تهديد مي كنند و دست از ارعاب بر نمي دارند و تا فعاليت آنان ادامه داشته باشد پيشرفتي حاصل نخواهد شد. كرزاي كه از حكومت او دو سال و نيم مي گذرد گفته است كه دولت آمريكا بايد از تجربه افغانستان استفاده كند و در عراق امكان ادامه حيات به ميليشيا و افراد مسلح كه اطراف سرشناسان را گرفته اند ندهد. با وجود اين، كرزاي گفت كه نمي خواهد با سران مناطق با خشونت رفتار كند و سياست او در اين زمينه تا كنون بر مدار رفتار دوستانه بوده است.
چرا با همه نيرو سراغ بن لادن نمي روند؟
باب هربرت مفسر آمريكايي در تفسير ديروز خود نوشته است كه پس از نزديك به سه سال، اينك مسلم شده است كه دشمن واقعي آمريكا بن لادن و القاعده است و مي دانند كه بن لادن و دستياران نزديكش در نقطه اي در مرز افغانستان و پاكستان پنهان شده اند. تعجب در اين است كه با داشتن اين اطلاعات، چرا با همه نيرو به آنجا حمله نمي كنند و كلك كار را نمي كنند. عمليات عراق و افغانستان وقت تلف كردن است. بايد نخست سراغ بن لادن برويم كه وزير امنيت آمريكا گفته ممكن است در انتخابات آمريكا اخلال كند و حتي براي نخستين بار در تاريخ آمريكا مجبور شويم اين انتخابات را به تعويق اندازيم. در عراق تاكنون ۹۰۰ كشته داده ايم و تلفات روزانه رو به افزايش است. يكي از دلايل رفتن به عراق، احتمال همكاري صدام با القاعده بود كه اينك ثابت شده كه چنين همكاري اي وجود نداشته است. مسئله ما القاعده است. اگر حساب ديگري در كار نيست، چرا معطل هستيم و باهمه نيرو به كانون فرماندهي آن كه مي دانيم كجاست حمله نمي كنيم؟
هوش و معلومات عمومي، شرط نامزد شدن در انتخابات
«اندي روني» مفسر آمريكايي يكشنبه شب در برنامه خود در سي.بي.اس گفت: رئيس جمهور فردي است كه يك جامعه دست كم براي چهار سال سرنوشت خود را به او مي سپارد، و اين، موضوع كوچكي نيست. چرا مقرر نداشته اند كه شرط نامزد شدن براي احراز اين مقام، قبول شدن در آزمايش هوش، معاينه جسم و روان و امتحان معلومات عمومي باشد؟ اگر يك رئيس جمهور مقدمات اقتصاد، حقوق، تاريخ و جغرافيا را نداند، گزارش هايي را كه به او مي دهند و عموماً با توجه به ضيق وقت او خلاصه تهيه مي شود به وضوح درك نمي كند و تصميماتي كه مي گيرد ممكن است نتيجه مطلوب نداشته باشد. دمكراسي فقط آوردن اكثريت آراء نيست. بايد افرادي را به مردم براي دادن راي معرفي كرد كه از لحاظ جسم و روان و هوش كامل باشند و مقدمات و دست كم راه مطالعه هر كاري را بدانند.
مسئول رئيس جمهور است
يكشنبه شب جان كري و جان ادواردز نامزدهاي رياست و معاونت رياست جمهوري آمريكا از حزب دمكرات در كنار هم در برنامه مجله تلويزيوني «۶۰ دقيقه» شركت كردند. از هر دو سئوال شد شما كه از تصرف عراق انتقاد مي كنيد و آن را يك اشتباه مي خوانيد چرا در سنا به درخواست جورج بوش مبني بر كسب اختيار جنگ راي مثبت داديد. اين دو در پاسخ گفتند: وقتي رئيس جمهوري با ارائه گزارش «سيا» با تاكيد بگويد كه صدام حسين با القاعده همدست است و داراي سلاح هاي شيميايي و مواد لازم براي توليد اسلحه اتمي است و مي خواهد آنها را برضد آمريكا به كار برد، كدام سناتور مي تواند ريسك كند و رأي ندهد. رئيس جمهور يك شخصيت موثق، معتبر و قابل اطمينان است و ما نمي توانستيم گزارش او را باور نكنيم، تازه ما رأي داديم كه جنگ، آخرين راه حل قضيه باشد. نخست، راه هاي ديگر را بايد مي رفتند و اگر نتيجه بخش نبود به جنگ متوسل مي شدند. اخيراً ثابت شد كه گزارش سيا نادرست بوده و مسئول «سيا» رئيس جمهور است. «سيا» نبايد به رئيس جمهور دروغ مي گفت.

معرفي داوران جشنواره عكس كودك
اسامي داوران سومين جشنواره عكس كودك اعلام شـد.
به گزارش ايسنا، يحيي دهقان پور، احمد ناطقي، محمدمهدي رحيميان، فرهاد فخريان و شهريار توكلي كار بررسي و داوري آثار ارائه شده به اين جشنواره را برعهده خواهند داشت.
سومين جشنواره عكس كودك در سه گروه عكاسان كودك (زير ۱۲ سال)، عكاسان نوجوان (۱۲ تا ۱۸ سال) و عكاسان بزرگسال (بالاي ۱۸ سال) مهرماه امسال در تهران برگزار مي شود. موضوع آثار ارائه شده به اين رقابت هنري در دو گروه اول، آزاد و در گروه سوم، كودك، و زمان ارسال آثار تا پايان مرداد تعيين شده است.
هيأت پنج نفره داوري كار بررسي و انتخاب آثار را روزهاي پنجم و ششم شهريور انجام خواهد داد و آثار برتر در مهرماه امسال بر ديوارهاي مركز آفرينش هاي فرهنگي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به تماشا گذاشته خواهد شد.

برگي از تاريخ
اعلام طرح «طب ملي ايران»
۱۳ ژوئيه در طول تاريخ، علاوه بر اعلام طرح طب ملي ايران كه شرح آن در زير خواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارست: در سال۱۵۳۴ ميلادي سليمان قانوني سلطان عثماني با استفاده از ضعف نظامي ايران كه توپ و تفنگ نداشت و نيز درگيري شاه طهماسب با ازبكان در شمال خاوري خراسان، تبريز را تصرف كرد. در سال ۱۹۱۱ دولت انگلستان، رقيب استعماري روسيه، با هدف كنترل حس توسعه طلبي اين دولت در خاور دور پيمان خود با ژاپن را تمديد كرد. در سال ۱۹۴۳ با درگيري شش هزار و ۲۰۰ تانك و ۲ ميليون و ۲۴۰ هزار سرباز روس و آلماني در جبهه «كورسك»، جهان شاهد بزرگترين نبرد تانك در طول تاريخ بود. درسال ۱۳۳۰ هجري آورل هريمن مشاور رئيس جمهور وقت آمريكا به منظور ميانجيگري بين ايران و انگلستان وارد تهران شد كه با تظاهرات بيش از صدهزار نفر رو به رو گرديد و دهها تن بر اثر تيراندازي نظاميان كه گفته شد به دستور شاه بوده است كشته و مجروح شدند و حكومت نظامي بر قرار شد. در سال ۱۹۷۱ ده افسر مراكشي به جرم توطئه كشتن پادشاه اين كشور اعدام شدند. در سال ۱۳۵۸ صدا و سيما داراي يك شوراي عالي شد. در سال ۱۳۵۹ اسامي برخي از ۳۰۰ تن متهمان به دست داشتن در طرح كودتاي نافرجام نوژه اعلام شد، و اينك اعلام طرح «طب ملي ايران » به عنوان برگ امروز:
۲۳ تير ماه سال ۱۳۵۸ وزير بهداري دولت انقلاب طرح «طب ملي ايران » را در اجتماع مديران بهداري هاي سراسر كشور كه در شهر مشهد برگزار شده بود اعلام داشت كه به موجب آن هزينه دكتر، دارو و درمان همه ايرانيان از سوي دولت تامين و تاسيس بيمارستان غير دولتي غير قانوني مي شد. اين طرح مراجعه داوطلبانه مردم به مطب خصوصي پزشكان را در ساعات غير اداري منع نمي كرد. به اظهار وزير مربوط، اين طرح بر پايه اين اصل تهيه شده بود كه «تندرستي، و درمان رايگان حق مردم است». وي گفته بود كه طرح طب ملي تا يك ماه به مراجع ذيربط جهت تصويب داده نخواهد شد و در اين مدت، هركس مي تواند نظرات خود را به دفتر وي و يا ادارات بهداري و نيز روزنامه ها بفرستد. در پايان ماه «طرح » برپايه نظرات واصله اصلاح و براي تصويب به مراجع ذيصلاح داده خواهد شد.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
علائم فشار چشم
دكتر روزنفلد در پاسخ به سئوالي تاييد كرده است كه بالا بودن فشار خون به ويژه در مرحله دياستوليك (استراحت لحظه اي قلب) از عوامل افزايش فشار داخلي كره چشم است كه اگر با امساك در مصرف نمك طعام و چربي و متعادل ساختن كلسترول كنترل نشود خطرناك خواهد بود. وي توصيه كرده است كه سالخوردگان دست كم هر سال يك بار از دكتر بخواهند كه فشار داخلي كره چشم آنان را اندازه گيري كند.

بهارستان
چشم هاي تو سرزمين آذرخش است
و اشك،
سكوتي است كه به سخن درآمده است.
اكتاويو پاز - ترجمه صفدر تقي زاده

نگارستان
آلبرت دورر
010047.jpg
پرتره از خود/ رنگ و روغن روي چوب/ ۴۹*۶۷ سانتي متر /مونيخ
چهره تصوير شباهت آشكاري به مسيح دارد و در اولين نگاه اين طور به نظر مي آيد كه «دورر» در يك لحظه جنون آميز خواسته است به ارزش نقش خود به عنوان يك منجي اشاره كند، دورر به نمايش وابستگي و نزديكي عميق ميان قدرت خلق الهي و هنرمند يعني كسي كه قدرت خلق از جانب خداوند ابتدا به او داده شده، مي پردازد.
نوشته سمت راست كنار نقاشي، بيننده را به اين جمله ارجاع مي دهد: «آلبرت دورر از نورمبرگ. بدين سان شكل خودم در بيست و نهمين سال زندگيم و در ميان رنگ هاي پايدار».
دورر به جاي لغت نقاشي به عمد از لغت مبهم «شكل» استفاده كرده كه حركتي از خلقت را به ذهن مي آورد. هنرمند بايد اثرش را مرتب كند تا زيبايي خلق الهي را انعكاس دهد.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
خيال
چند سال طول كشيده بود تا پس اندازي جور كند. در تمام اين مدت در خيالش براي هر چيز جايي در نظر مي گرفت. حالا از خريد برگشته بود و وسايل تازه را، همانطور كه در خيالش بود، چيد... اما مشكلي وجود داشت... كمد بزرگ جلوي تنها پنجره اطاق را گرفته بود؟
مريم فرهمند

گشتي در دنياي خبرها
اعدام رئيس شعبه
پكن: يكي از روساي سابق بانك هاي چين به جرم ۴۸۴ هزار دلار اختلاس از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱، اعدام شد. اين مرد ۳۷ ساله كه رئيس شعبه يك بانك بود اين پول را صرف خريد جواهر و زيورآلات براي ۸ نامزد خود كرده بود.
اين متخلف روز گذشته به دار آويخته شد.
خواننده در مجلس ژاپن
توكيو: يك خواننده ژاپني كه به شدت مخالف تجاوز آمريكا به عراق بود به عنوان نماينده مجلس اين كشور برگزيده شد. اما نكته جالب، شعارهاي تبليغاتي اين خواننده بود كه مي گفت: تمام سلاح هاي گرم را با آلات موسيقي تعويض كنيد، پادگان ها را تبديل به نمايشگاه گل نماييد و به جاي جنگ جشنواره گل راه اندازيد.
كودك خو ش شانس
لندن: يك پسربچه ۴ ساله كه از پنجره اتاق خواب خود روي يك سطح سيماني سقوط كرده بود، زنده ماند.اين پسربچه در حالي كه مشغول بازي كنار پنجره بود ناگهان تعادلش را از دست داد و با سر روي زمين سيماني فرود آمد.با توجه به اينكه ارتفاع پنجره از زمين ۴ متر بود، پدر اين كودك تصور كرد، فرزندش مرده است، اما پزشكان در بيمارستان اعلام كردند با توجه به پايين بودن سن كودك، جمجمه اش نرم بوده است و به همين دليل صدمه چنداني به جز شكستگي جمجمه به كودك وارد نشده است.
خلبان نابينا
لندن: يك مرد نابينا در انگليس قصد دارد به عنوان خلبان، هواپيماي سبكي را در آسمان هدايت كند.اين مرد ۴۱ ساله كه در سن ۱۲ سالگي نابينا شد از يك كامپيوتر گويا براي آگاهي از مسير استفاده خواهد كرد و البته يك كمك خلبان نيز در طول پرواز كنار وي خواهد بود.وي تاكنون ركورد سرعت روي زمين و آب را شكسته است.
زندگي با نصف قلب
منچستر: يك كودك ۶ ساله كه با نصف قلب زندگي مي كرد از خطر مرگ رهايي يافت و از اين پس قادر خواهد بود مانند افراد عادي زندگي كند.
اين كودك با نصف قلب چشم به جهان گشود به همين دليل لب هايش همواره كبود بود و تنها قادر بود چند قدم راه برود.پزشكان تنها راه حل مشكل او را انجام عمل جراحي مي دانستند كه البته احتمال موفقيت اين عمل ۵۰ درصد بود.
به هر حال وي تحت عمل جراحي قرار گرفت و خوشبختانه بدن او به عمل پاسخ مثبت داد. او هم اكنون مي تواند مانند كودكان هم سن و سال خود بدود و بازي كند.
۵ ميليون نامه الكترونيكي درسه روز
وارويك (انگليس): چندي پيش يك جوان ۱۷ ساله از محل كار خود به دليل استفاده نكردن از كارت ثبت ورود و خروج اخراج شد و ۱۲۰ پوند درآمد هفته را از دست داد. او كه تصور مي كرد در حق او بي عدالتي شده است يك نرم افزار كامپيوتري خريداري كرد كه قادر بود در هر ثانيه ۱۰۰ پيام الكترونيكي ارسال كند.او با استفاده از اين نرم افزار حدود ۵ ميليون نامه الكترونيكي طي سه روز به پايگاه اينترنتي شركت سابق خود ارسال كرد كه به همين دليل سايت شركت تعطيل شد و صاحب آن ۱۸ هزار پوند زيان ديد.مجازات اين جوان كه هم اكنون در بازداشت به سر مي برد حداكثر ۶ ماه حبس و يا پرداخت ۵ هزار پوند جريمه است.
كودك نابغه
ليدز: يك كودك ۱۹ ماهه پزشكان را متحير كرده است چون قادر است با حركات دست با مادر كر و لال خود مكالمه كند.
او در حال حاضر با استفاده از دستهايش ۶۰ واژه را با مادرش رد و بدل مي نمايد. او از سن ۱۶ ماهگي قادر به انجام اين كار بود. البته مادرش از بدو تولد،
گفت وگو با حركات دست را به وي آموزش داده بود.
شايان ذكر است، كودك موردنظر مانند هم سن و سالان خود، واژه هاي مختلفي را به زبان مي آورد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶

گل و گياه
آجوگا (لبديسي گسترده)
010044.jpg
نام علمي: Ajuga reptans شMulticolor'
خانواده: LAMIACEAE
گياه دائمي، هميشه سبز و خزنده به بلندي ۱۵ و گستردگي ۹۰ سانتي متر كه به وسيله استولون به سرعت گسترش مي يابد. داراي ساقه كركدار و برگهاي قاشقي شكل به رنگ سبز - برنزي با لكه هاي كرمي و صورتي بوده و گلهاي خوشه اي آن به رنگ آبي تيره اواخر بهار و اوايل تابستان ظاهر مي شوند. به عنوان گياه پوششي كاربرد دارد.
نيازها: به مكان نيمه سايه و خاك مرطوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |