سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۶ - Jul 13, 2004
براي توضيح در مورد بهره  مالكانه
رئيس كميسيون انرژي مجلس خواستار حضور مسئولان شركت ملي نفت در مجلس شد
گروه اقتصادي: در روزهاي اخير با رد ماده ۳ لايحه برنامه چهارم در كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي بحث نقش بهره مالكانه و جايگاه آن در آينده صنعت نفت كشور در ميان كارشناسان و نمايندگان مجلس مورد توجه قرار گرفته است.
ديروزكمال دانشيار، رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، اعلام كرد: بهره مالكانه، به دليل پيچيدگي و تاثير عميق بر سيستم نفتي ايران به بررسي و مطالعه همه جانبه نياز دارد، لذا حذفش در كميسيون تلفيق به دليل توجيه نبودن نمايندگان بوده است.
وي از مسئولان شركت نفت خواست تا هر چه سريعتر در كميسيون تلفيق و مجلس حاضر شوند و ابعاد مختلف اين موضوع را براي نمايندگان روشن كنند، همچنين طرح جايگزيني براي آن تهيه شود، تا اثرات منفي حذف اين ماده را جبران كند، چرا كه اين ماده فراگير، جامع و داراي چندين بعد است.
وي تاكيد كرد: اگر اين مساله در صحن مجلس راي نياورد و يا مطرح نشود وزارت نفت بايد هر چه سريعتر آن را به عنوان ماده واحده اي آماده و به مجلس ارايه كند.
دانشيار عقيده دارد بهره مالكانه بر كل سيستم نفت موثر است و نمايندگان بايد توجيه شوند و كار كارشناسي روي اين مساله انجام گيرد.
موضع دولت تصويب بهره مالكانه است
ديروز عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت اظهار اميدواري كرد ماده ۳ برنامه چهارم توسعه در خصوص بهره مالكانه و چگونگي بهره برداري از منابع نفتي همان گونه كه مورد نظر دولت بوده به تصويب برسد تا كشور گامي ديگر را در جهت شفاف سازي منابع اقتصادي و بهره برداري از آنها بردارد.
رمضان زاده افزود: از نظر دولت هر نوع تغييري در برنامه چهارم توسعه و تعلل در تصويب  اين برنامه به معناي ممانعت از تحقق اهداف چشم انداز ۲۰ ساله توسعه كشور كه توسط مقام معظم رهبري ابلاغ شده، است.
وي افزود: دولت تعريف جديدي از نوع بهره برداري منابع نفتي كشور كه در حال حاضر به بهره مالكانه معروف شده است، را يك ضرورت اساسي مي داند كه دو هدف را دنبال مي كند اول حذف بخشي از منابع و درآمدهاي نفتي به عنوان سرمايه غير نقدي براي اجراي برنامه هاي توسعه اي كشور و دوم استفاده از بخشي از درآمدهاي نفتي به منظور انجام كارهاي مستمر و جاري كشور.
رمضان زاده افزود: شفاف ترين بهره برداري از درآمدهاي نفتي و منابع نفتي توسط دولت مشخص شده است و امكان هيچ گونه پنهان كاري در استفاده از درآمدهاي نفتي وجود ندارد.
وي خاطر نشان ساخت: ماده ۳ برنامه چهارم توسعه زمينه را براي فعال تر شدن بخش خصوصي در بهره برداري از منابع نفتي بدون زيان رساندن به منافع مردم فراهم مي كند.
ديروز وزير نفت نيز در كميسيون انرژي مجلس حاضر شد و به سئوالات اعضاي آن پاسخ داد.

دكتر عارف در همايش بين المللي مخابرات تهران اعلام كرد:
آمادگي ايران براي ايجاد مركز منطقه اي فن آوري ارتباطات و اطلاعات
010092.jpg
گروه اقتصادي: ديروز دكتر محمدرضا عارف معاون اول رئيس جمهوري در اجلاس بين المللي مخابرات در تهران اعلام كرد: ايران براي ايجاد مركز منطقه اي علم و فن آوري ارتباطات و اطلاعات آمادگي دارد.
به گزارش خبرنگار ما، وي با اشاره به بازار در حال رشد و وجود امكانات زيربنايي و موقعيت ترانزيتي ايران و سرمايه گذاري گسترده در اين بخش در زمينه تربيت نيروي انساني و پژوهش و توليد ظرفيت هايي ايجاد كرده است كه زمينه همكاري منطقه اي در اين زمينه را فراهم كرده است.
وي با اشاره به تغييرات انجام شده در قوانين سرمايه گذاري در كشور و اصلاحات اقتصادي و برنامه خصوصي سازي كه منجر به افزايش رشد اقتصادي شده است تاكيد كرد: اين شرايط فرصت مناسبي براي فعالان داخلي و خارجي در زمينه توسعه فن آوري اطلاعات و ارتباطات فراهم كرده است.
وي با اشاره به تدوين برنامه چهارم بر ادامه سياست هاي اصلاحي و كاهش و حذف موانع بازرگاني و انحصارات دولتي تاكيد كرد.
در اين مراسم كه امروز نيز ادامه روند وزراي ارتباطات كشورهاي سوريه، تاجيكستان، پاكستان و افغانستان و نمايندگان شركتهاي خارجي و داخلي حوزه مخابرات حضور دارند.
در اين همايش كه شركت كنندگان در زمينه آينده ارتباطات و سرمايه گذاري در بازارهاي در حال توسعه منطقه بحث و گفت و گو مي كنند، دكتر احمد معتمدي وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات نيز در سخناني ايران را يكي از مهمترين بازارهاي جهاني با توانايي رشد بالقوه سريع اعلام كرد كه فرصت هايي براي سرمايه گذاري دارد.
وي با اشاره به سياست هاي كشور در اين زمينه، توسعه مستمر كميت و كيفيت خدمات ارتباطي را مهمترين هدف اين وزارتخانه اعلام كرد و تاكيد كرد كه در حال حاضر ايجاد دفاتر ارتباط رايانه اي در ۴۱ هزار روستا در كشور با هزينه ۲۵۰ ميليون دلار در دست اجراست كه با بهره برداري از آن در دو سال آينده تحول چشمگيري در ارتباطات روستايي رخ خواهد داد.
در اين مراسم آقاي يوشيو اوتسومي دبيركل اتحاديه بين المللي مخابرات نيز در سخناني با ابراز خوشحالي از حضور در ايران با اشاره به طرحهاي ايران براي توسعه ارتباطات و فن آوري اطلاعات تاكيد كرد كه اتحاديه بين المللي مخابرات طبق وظايف خود از طرحهايي كه به تسهيل ارتباطات مردم در مناطق جغرافيايي گوناگون براي تبادل اطلاعات و آگاهي حمايت مي كند و طرح جامع ملي ايران كه به توسعه زيرساخت ها و ارتباطات تجاري مي انجامد، پشتيباني خواهد كرد.

گفت وگوي امروز
احتمال جايگزيني بهره مالكانه با طرحي جديد
گروه اقتصادي: بهره  مالكانه كه در چارچوب ماده ۳ لايحه برنامه چهارم پيش بيني شده بود با ايرادات شوراي نگهبان مواجه ودر كميسيون تلفيق مجلس هفتم پس از راي گيري، حذف شد.
با اعلام نظر كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي ديدگاههاي مختلفي در خصوص اين طرح و تعيين چگونگي تعامل بين دولت و شركت ملي نفت مطرح شده است.
با علي دانش منفرد عضو كميسيون انرژي و نماينده مردم تفرش در مجلس شوراي اسلامي پيرامون اين طرح گفتگو كرده ايم.
***
* چرا در كميسيون تلفيق بهره مالكانه حذف شد؟
- پس از انجام بحث هاي موافق و مخالف در كميسيون تلفيق، عده اي موافق حذف كلي اين طرح بودند و معتقد بودند كه بايد شركت نفت همه درآمدهاي خود را به حساب دولت واريز و هزينه هاي خود را نيز از دولت دريافت كند و تعامل بين شركت نفت و دولت مانند ساير شركت  ها يا ادارات دولتي باشد. در عين حال برخي موافق بودند و عقيده داشتند در اين ماده تا حدودي در خصوص تعامل شركت نفت و دولت شفاف سازي صورت گرفته و شركت نفت مي تواند در سرمايه گذاري، توليد زيرساخت ها و تعامل با ساير منابع انرژي كشور از حساب و كتاب مشخصي برخوردار شود اما دليل تصويب نشدن اساسنامه شركت ها ذكر شده در قالب اين طرح، ابهاماتي در اين خصوص وجود دارد. در حال حاضر كميسيون انرژي مجلس مجدانه پيگيري مي كند تا اساسنامه شركت ملي نفت و ساير شركت هاي وابسته به وزارت نفت مشخص شود. گر چه وزارت نفت نيز قبلا مكلف به تصويب و ارايه اين اساسنامه هابوده اما اين كار انجام نشده است.
* در صورت حذف طرح بهره مالكانه در صحن علني مجلس آيا طرح جايگزيني براي اصلاح ساختار كنوني تعامل شركت ملي نفت و دولت در نظر داريد؟
- گر چه در اين زمينه هنوز در مجلس كار چنداني صورت نگرفته است اما در صورت حذف اين طرح، با توجه به اينكه در طرح مذكور نيز تا حدودي وضعيت شركت نفت و تعامل آن با دولت و ماليات آن مشخص شده، فكر مي كنم پس از بررسي طرح در صحن علني مجلس و رد آن در خصوص ارايه طرح جايگزين در اين زمينه و يا اصلاح و ارايه دوباره اين طرح فعاليت خواهد شد. اگر اين طرح در صحن علني مجلس تصويب شود نيز با وجود رد آن در كميسيون تلفيق، طرح بهره مالكانه قانوني خواهد بود.
* طرح بهره مالكانه تا چه حد براي توسعه صنعت نفت كشور و جذب سرمايه گذاري خارجي موثر خواهد بود؟
- در چارچوب اين طرح نيز از آنجا كه تا حدودي مواردي مانند سود ويژه، بهره مالكانه، زيرساخت ها، توسعه اكتشافات، بهره برداري و واحدهاي جديدي كه بايد توسط صنعت نفت كار شود، مشخص شده سرمايه  گذاري  نيز صورت خواهد گرفت و تا حدودي شفاف سازي نيز انجام شده است اما نمي توان گفت كه اين طرح براي توسعه صنعت نفت و جذب سرمايه گذاري خارجي ايده آل است و اگر ماده ۳ تصويب شود، كار تمام است، بلكه بايد دركنار تصويب اين ماده اساسنامه شركت ملي نفت ايران نيزبه طور مشخص ارايه شود. دراين صورت مي توان انتظار تحقق اهداف مورد نظر را در قالب طرح بهره مالكانه داشت.

ايران خودرو خروج خودروهاي فرسوده را تا يك ماه آينده آغاز مي كند
«خروج خودروهاي فرسوده توسط ايران  خودرو تا يك ماه آينده آغاز مي شود و بيش از هزار نفر نيز در اين جهت ثبت نام كرده اند.»
شيوا پور ، قائم مقام گروه صنعتي ايران خودرو ،درباره اينكه چرا تعداد ثبت نام كنندگان پايين تر از ۳ هزار نفر است گفت: «قرار است خودروي جايگزين پيكان نباشد. اين طرح هم در ابتدا در ۷ شهر بزرگ و براي پيكان هاي بالاي عمر ۳۰ با حمايت مالي ايران  خودرو انجام مي شود. به اين دليل تعداد خودروهاي خروجي در ابتدا تنها چند هزار دستگاه است.»

براي كاهش قيمت گاز صادراتي
هيچ تفاهمي با تركيه صورت نگرفته است
وزير نفت گفت: با تركها هيچ تفاهمي در جهت كاهش قيمت گاز صادراتي به اين كشور صورت نگرفته است.
بيژن نامدار زنگنه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس اظهار داشت: اخباري كه از قول ايران در رسانه هاي خارجي مبني بر موافقت با كاهش قيمت گاز صادراتي به تركيه منعكس شده، كذب است.
وي افزود: در ديدار از تركيه با هيچ شرطي مبني بر كاهش قيمت گاز موافقت نكرديم.
زنگنه درخصوص موافقت با تركيه جهت مهيا كردن شرايط لازم براي صادرات گاز ايران به كشورهاي اروپايي گفت: هنوز هيچ تفاهمي در اين خصوص صورت نگرفته است.وي افزود: منتظر آمدن مسئولين كشور تركيه به ايران هستيم تا در اين خصوص مذاكره كنيم، هر نوع تصميم منوط به مذاكرات آتي است.

ايران و عراق منطقه آزاد تجاري تشكيل مي دهند
جمهوري  اسلامي  ايران  و دولت  جديد عراق  در كنار شهر منذريه ،با احداث  بزرگترين  گذرگاه  مرزي  منطقه  آزاد تجاري  تشكيل  مي دهند.
روزنامه الحيات به  نقل  از منابع  آگاه  در وزارت  بازرگاني عراق  افزود: منطقه  و گذرگاه  منذريه  در سايه  افزايش  مبادلات  اقتصادي  ميان بغداد و تهران  كه  قرار است  در سال  ۲۰۰۶ ميلادي  به  پنج  ميليارد دلار برسد،مورد اهتمام  ويژه  خواهد بود و به  منطقه  آزاد تجاري  تبديل  خواهد شد.
الحيات  اضافه  كرد: در اين  منطقه  آزاد تجاري  افزون  بر ايران  و عراق ،سوريه ، لبنان ، اردن  و برخي  كشورهاي  كناره  خليج  فارس  نيز حضور خواهندداشت . اين  منطقه ، بازار مصرف  ۱۳۰ ميليون  نفري  خواهد داشت  و با توسعه  به حلقه  پيوند ميان  كشورهاي  يادشده  تبديل مي شود.
به  نوشته  اين  روزنامه ، طرح  توسعه  منذريه  شامل  ايجاد پايانه هاي  بزرگ  براي  مسافران  و خودروها، تاسيس  هتل  و رستوران  و مراكز پست  و تلفن  و بانك و منطقه  آزاد تجاري  خواهد بود.

همكاري ايران و آلمان در زمينه كاريابي و تبادل نيروي متخصص
انجمن  صنفي  دفاتر مشاوره  و كاريابيهاي  بين المللي  ايران  و اتحاديه آژانسهاي  كاريابي  خصوصي  آلمان ، براي  نخستين  بار يك  يادداشت  تفاهم  همكاري امضا كردند.
اين  يادداشت  تفاهم  در پنج  بند تحت  نظارت  اداره  كل  توسعه  اشتغال  در خارج از كشور وزارت  كار و اموراجتماعي  و نماينده  موسسه  جامعه  آلماني  براي  همكاري  فني  آلمان  در نخستين  همايش  سازماندهي  و مديريت  دفاتر مشاوره  شغلي  و كاريابيهاي  بين المللي  به  امضا رسيد.
به  گزارش  روز دوشنبه  روابط عمومي وزارت  كار، براساس  بند نخست  اين  يادداشت  تفاهم ، اتحاديه  آلماني  از انجمن  ايراني  براي  كسب  فرصتهاي  شغلي  متقاضيان  كار ايراني  در آلمان  و ديگر كشورهاي  عضو اتحاديه  اروپا و سايركشورهايي  كه  امكان  فعاليت  در آنها وجود دارد، حمايت  مي كند.
اين  بند شامل  ارايه  خدمات  به  طرف  ايراني  در جهت  تامين  نيازهاي  شغلي  كارفرمايان  بخش  خصوصي  آلمان  در تمام  رشته ها به  ويژه  پزشكي ، فني  و مهندسي ، فناوري  اطلاعات  و مهندسي  كشاورزي  است .

طرح تحقيق و تفحص از صنعت خودرو تاكنون به امضاي ۱۱۰ نفر از نمايندگان رسيده است
طرح تحقيق و تفحص از صنعت خودروي كشور درحال كارشناسي شدن است و به علت تراكم كاري، هنوز در كميسيون صنايع مجلس بررسي نشده است.
حسن عباسي نماينده مجلس شوراي اسلامي به مهر گفت: طرح تحقيق و تفحص از صنعت خودرو كشور به كميسيون صنايع و معادن ارايه شده است.
وي افزود: اعضاي كميسيون در جلسه اي با حضور درخواست كننده اين طرح به بررسي دلايل ارايه اين طرح خواهند پرداخت و چنانچه اين كميسيون تاييد نكرد بر اساس آئين نامه داخلي مجلس در صحن علني رأي گيري خواهد شد.
تمام اعضاي كميسيون صنايع و معادن خودشان از امضا كنندگان طرح تحقيق و تفحص از صنعت خودرو بوده و همه آنها با اين طرح موافق هستند.وي تصريح كرد: به علت تراكم كاري مجلس از جمله استيضاح وزير راه، رأي اعتماد وزير رفاه وبرنامه توسعه چهارم اقتصادي كشور اين طرح فعلا مسكوت مانده است.

قرارداد تشكيل بورس نفت شهريورماه امضاء مي شود
مسئول برپايي بورس نفت ايران گفت: قرارداد تشكيل بورس نفت ايران اوايل شهريور ماه سال جاري با بورس لندن، دو شركت انگليسي و يك شركت استراليايي امضا خواهد شد.
محمدجواد عاصمي پور در گفت وگو با خبرگزاري داوجونز اعلام كرد: در اين پروژه كه با بورس نفت لندن، شركتهاي انگليسي «دنتون ويلد» و «پي.سي.جي» و شركت مشاوره استراليايي «كامپيوترشر» امضا خواهد شد، چند شركت ايراني نيز حضور خواهند داشت.
اين گزارش افزود: از آنجايي كه بخشي از سهام بورس لندن متعلق به آمريكا است، ممكن است اين كشور به خاطر تحريم اقتصادي عليه ايران، به همكاري بورس لندن با ايران روي خوش نشان ندهد.
مشاور وزير نفت ايران اضافه كرد: بورس نفت ايران در آغاز سال ۸۴ معاملات نفت، گاز طبيعي و محصولات پتروشيمي را آغاز مي كند. وي تصريح كرد: ديگر كشورهاي عضو اوپك و كشورهاي توليد كننده نفت حوزه درياي خزر نيز در اين بورس فعاليت خواهند كرد.

انتقاد معاون وزير اقتصاد و دارايي از عملكرد بانك ها
گروه اقتصادي: محسن صفايي فراهاني معاون كل وزير اقتصادي و دارايي از عملكرد بانك هاي كشور انتقاد كرد و گفت: بانك ها براساس ساختار اقتصادي دولتي در امور گيشه اي فعال هستند و از فعاليت در زمينه هاي سرمايه گذاري دور هستند.
وي كه با ايسنا گفت وگو مي كرد خواستار تحول و سياستگذاري و ايجاد موسسه هاي خدمات مشاوره سرمايه گذاري براي ارايه خدمات به بانك ها شد.
وي با ارايه آماري تاكيد كرد كه ۷۵ درصد فعاليت بانك ها در جهان به سرمايه و سرمايه گذاري ارتباط دارد و كمتر از ۲۵ درصد به امور گيشه اي.
بايد برنامه ريزي كنيم تا بانك ها توانمند شوند و سازوكار لازم براي تصميم گيري صحيح و به موقع در زمينه سرمايه گذاري داشته باشند.وي بانك هاي دولتي را فاقد ساختار لازم براي ارايه خدمات در زمينه سرمايه گذاري دانست.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۱۳۳۴
۷,۲۸۰
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱۸۹۶
۱۵,۸۰۰
لاستيكي سهند
۲۶۶
۴,۳۹۰
تولي پرس
۱۳۱
۲,۷۵۲
لاستيك دنا
۱۲۲۱
۲۵,۶۵۲
گاز لوله
۵۴۲
۱۱,۳۸۸
اقتصاد نوين
۵۴۹
۱۱,۵۳۶
سرمايه گذاري ساختمان
۱۳۴
۲,۸۱۵
دشت مرغاب
۵۷۰
۱۱,۹۸۴
باما
۴۳۰
۹,۰۴۱
داده پردازي ايران
۱۴۳
۳,۰۰۹
نورد ولوله اهواز
۳۱۴
۶,۶۱۲
ملي سرب و روي
۲۴۰
۵,۰۵۳
توكا فولاد
۲۳۰
۴,۸۴۲
سرمايه گذاري صنعت نفت
۳۵۳
۷,۴۲۴
پارس توشه
۸۸۲
۱۸,۵۴۰
دوده صنعتي
۱۳۵
۲,۸۳۸
لاستيك كرمان
۱۸۵
۳,۸۹۴
صنعتي اردكان
۱۷۶
۳,۷۰۶
مواد الياف مصنوعي
۴۱۶
۸,۷۵۱
پتروشيمي اراك
۲۱۱
۴,۴۴۵
سرمايه گذاري توس گستر
۱۴۵
۳,۰۶۴
سرمايه گذاري ملت
۱۰۲
۲,۱۵۸
شيشه همدان
۷۳
۱,۵۵۰
فنرسازي خاور
۴۷۳
۱۰,۱۲۰
نگين طبس
۱۲۷۹
۲۷,۵۴۰
نفت بهران
۶۵۱
۱۴,۲۲۰
سيمان ايلام
۶۹
۱,۵۰۷
صنعتي پيام
۱۸۷
۴,۱۳۹
سرمايه گذاري سپه
۴۰۱
۸,۹۹۸
گروه بهمن
۱۵۴
۳,۵۳۸
كارتن ايران
۳۵۴
۸,۲۷۶
فولاد كاويان
۱۹۷
۴,۶۹۹
سامان گستراصفهان
۳۷۰
۹,۴۲۲
معادن و فلزات
۸۹
۲,۳۶۰
محور سازان
۱۳۲
۳,۶۷۴
پاكسان
۹۹
۳,۰۴۱
سرمايه گذاري بوعلي
۱۱۵
۳,۶۲۰
كف
۳۸۷
۱۲,۱۹۴
سيمان هگمتان
۷۳
۲,۴۰۰
سرمايه گذاري آذربايجان
۷۵
۲,۵۶۵
سرمايه گذاري بيمه
۶۱۶
۲۳,۳۷۹
افست
۳۸
۱,۵۰۰
فارسيت دورود
۱۳۷
۵,۴۱۵
معادن روي
۱۷۶
۸,۴۰۰
سرمايه گذاري مسكن
۸۳
۵,۱۲۰
قند پيرانشهر
۱۲۰
۷,۷۱۰
سرمايه گذاري ملي
۱۹۷
۱۴,۵۹۸
جابربن حيان
۳۹
۳,۲۵۰
موتوژن
۴۵۱
۴۰,۲۵۳
خدمات انفورماتيك
۱۴
۱,۳۴۴
توليدي گرانيت بهسرام
۳۶۳
۳۴,۸۰۰
سيمان شاهرود
۳۷۵
۴۰,۰۰۰
سيمان سپاهان
۱۸۶
۲۰,۰۰۱
سيمان بجنورد
۱۸
۲,۴۲۲
توسعه صنعتي
۱۳
۲,۰۰۴
قند ثابت
۵۱
۸,۷۲۰
توسعه صنايع بهشهر
۱۹
۴,۶۱۰
سرمايه گذاري بازنشستگي
۵۶
۱۷,۲۰۱
رازك
۱
۱,۱۱۲
بسته بندي مشهد
۱۷
۲۱,۳۹۰
صنعتي دريايي(صدرا)
۱۸
۲۹,۹۵۰
سيمان شمال
۳
۸,۶۵۰
معادن منگنزايران
۱
۱۲,۶۹۸
سرمايه گذاري بانك ملي

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۵۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۶۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۶۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۶۸۰
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۷۲۳

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |