پنجشنبه ۲۵ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۳۸
روزهاي تبعيد دختر صدام در امان چگونه مي  گذرد؟
به جراحي پلا ستيك!
رقاد حسين ، فارغ از بحران هاي خونبار عراق فقط به زيبايي چهره و خوشگذراني فكر مي كند
011529.jpg
رقاد حسين با ادب و شرم ويژه يك ميزبان آبرومند مي  پرسد: «قهوه چطور است؟» او دختر بزرگ صدام حسين است و در ويلاي شيك خود در امان، پايتخت اردن، با قهوه ترك در فنجان كوچك و آب پرتقال در ليوان كريستال و سيني نقره از من پذيرايي مي كند. گلداني از سوسن هاي سفيد و رزهاي سرخ ميز را تزئين كرده و نسخه اي از مجله «هلو!» (Hello) و كتابي از دانيل استيل روي آن به چشم مي خورد، از همه جالب تر، عكس هاي بي شمار خانوادگي است كه در و ديوار خانه در تبعيد رقاد را پر كرده و ياد آور روزهاي اعتبار و شكوه پدر و برادران اين زن پا به سن گذاشته است كه با پنج فرزندش روزهاي غريبي را مي گذراند، اين خانه توسط دولت اردن در اختيار رقاد قرار گرفته و به حرم صدام شهرت يافته است.
بازديدكنندگاني كه به اين محل هجوم مي  آورند در نخستين گام، خود را با نقاشي بزرگي از ديكتاتور سقوط كرده مواجه مي  بينند. بر خلاف رقاد كه نسبت به پدر و جنايت هايش ساكت و تودار است، دختر كوچكش بنان، ۱۰ ساله، اين طور نيست و درباره پدر در قفس اش آزادانه مي  گويد: «صدام حسين مرد خوبي است.» با اعتماد به نفس قابل توجهي انگليسي حرف مي  زند: «بله. او الان در زندان آمريكاست، اما مامان مي  گويد اين كار درست نيست.»
ممكن است رقاد در باطن نگران پدرش باشد، اما كاملا به فكر زندگي و خوشگذراني خويش است. در حالي كه صدام دربازداشت است و همه روزه تحت بازجويي هاي سنگين و خردكننده بازجويان قرار دارد، او به تازگي جراحي پلاستيك كرده. هفته اي چند روز به باشگاه بدن سازي خانم ها مي  رود و اغلب در حال گشت و گذار و خريد از فروشگاه هاي لباس وجواهر فروشي هاي درجه يك امان ديده مي شود.
هفته پيش، درست در همان ساعاتي كه رئيس جمهوري جديد عراق، يعني جانشين پدرش، داشت معرفي مي  شد و همه عراقي ها- اعم از مخالف يا موافق- چشم به صفحه هاي تلويزيون دوخته بودند، او در سالن آرايش گران و محبوبش براي مش و فرم دادن به موها به سر مي  برد- شب به ميهماني دعوت داشت.
معروف است كه صدام پيش از جنگ ميلياردها دلار پول در بانك هاي كشورهاي همسايه، از جمله اردن، ذخيره كرده و به اين ترتيب دخترش بايد يكي از ثروتمندان بزرگ منطقه باشد،
با اين وجود تمامي ولخرجي هاي رقاد را خانواده سلطنتي اردن مي  پردازند و همين مساله باعث خشم اردني ها و تبعيدي هاي عراقي  شده است. خواهرش، رنا، به اتفاق چهار فرزندش نيز در امان زندگي مي  كنند. خانواده صدام، به هر حال، مي  كوشند تا آنجا كه مي  توانند، آنچه را كه معتقدند قانونا متعلق به آنهاست، بازپس گيرند و در اين راه از هيچ مبارزه اي خودداري نمي  كنند. رقاد و مادرش، ساجده، اخيرا يك تيم بين المللي از حقوقدانان و وكلاي مشهور را استخدام كردند تا در برابر دادگاه جنايات جنگي صدام در عراق جديد، از صدام دفاع كند.
يكي از اولين توصيه هاي خانواده صدام به محمدرشدان، وكيل اردني، اين بود كه از جان اشكرافت، دادستان كل ايالات متحده، بخواهد جواهرات موجود در كاخ هاي پيشين رياست جمهوري و حتي بسته هاي اسكناس (دلار) را كه هنگام دستگيري همراه صدام بود، به آنها بازپس دهند.
رقا د ميل ندارد وارد بحث هاي سياسي شود، مواظب است ميزبان هايش را نرنجاند. اما به هر حال وقتي در حضور آمريكايي هاست لحني آشتي جويانه دارد: «متاسفم كه آمريكايي ها در عراق كشته مي  شوند، اما آنها به كشور ما حمله كردند و بدبختانه نتيجه اش اين است. اما شما يك آمريكايي هستيد و من يك عراقي و من معتقدم اگر مردم ما بتوانند بنشينند و يكديگر را بشناسند، آن وقت همه چيز رو به راه خواهد شد.»
كارت دعوتي از ملك عبدالله، شاه اردن، روي ميز است. رقاد مي  گويد: در امان از او و بچه هايش خوب پذيرايي و مراقبت مي  شود و از اينكه بچه هايش سروصدا مي  كنند متاسف است.
زماني نه چندان پيش، شوهر رقاد، حسين كامل توسط صدام (پدرزنش) به قتل رسيد. صدام كامل، شوهر رعنا دختر ديگر صدام نيز به همان سرنوشت مبتلا شد. جرم دو داماد صدام (كه برادر يكديگر نيز بودند)، اين بود كه بعضي از جزييات برنامه سلاح هاي سري عراق را فاش ساخته بودند. صدام حسين با نيرنگ  كامل، يعني وعده بخشش در ازاي يك عذرخواهي ساده، آنها را كه به اردن گريخته بودند، به بغداد بازگرداند و با مرگ عقوبت كرد.
بعد از قتل شوهرانشان، رعنا و رقاد به عنوان قهر از پدر جدا شدند و مدتي تحت نظر در خانه به سر بردند. در زندگي تازه شان در تبعيد، خانواده صدام توسط افسران پليس شبه نظامي اردن به شدت حفاظت مي  شوند و در تمامي سفرهاي درون شهري براي رفتن به خريد، سالن بدن سازي، سالن زيبايي و... همواره محافظان ويژه ديپلماتيك همراه رقاد هستند. دكتر قيس شوبيلات، پزشك زيبايي رقاد، يكي از معروف ترين و گران ترين جراحان پلاستيك در منطقه است.
اردني هايي كه تابستان گذشته به بيمارستان جراحي امان رفته اند، اظهار داشتند كمي بعد از كشته شدن عدي و قصي در برخورد با نيروهاي آمريكايي در عراق، رقاد براي جراحي زيبايي در اين بيمارستان بستري شد. در همان زمان مجروحان حادثه بمب گذاري در دفتر سازمان ملل در بغداد در بخش هاي مجاور اتاق رقاد در اين بيمارستان بستري بودند.
رقاد همچنين چند عمل جراحي براي كاهش پهناي بيني و كيسه هاي زير چشم هايش انجام داده است.
به هر حال آنچه حايز اهميت است اينكه بي  توجهي رقاد به وضع عراق و توجه بيش از حدش به زيبايي و خوشگذراني ، آن هم در شرايطي كه كشور عراق تحت اشغال نيروهاي خارجي است و اوضاع نامطلوبي دارد، باعث عصبانيت تبعيدي هاي عراق در امان شده است. يكي از آنها گفت: «زنك شرم ندارد، اصلا!»
ترجمه حميد ذاكري

جشن فارغ التحصيلي دانشجويان خارجي مقيم ايران
تحصيل در ايران رايگان است؟
011541.jpg
شور و شوقي در بين دانشجويان بود، هر يك به لهجه خاصي به زبان فارسي با يكديگر سخن مي گفتند، در واقع جشن گفت  وگوي تمدن ها بود.
سياه، سفيد و زرد. رنگ رخسار جلوه اي داشت، اما بيش از همه «بي رنگي» بود كه به چشم مي آمد.
اينجا سالن دانشكده ادبيات فارسي و زبان هاي خارجي دانشكده علامه طباطبايي است و شماري از دانشجويان اهل كشورهاي مختلف پايان دوران تحصيل در دانشگاه هاي ايران را به يكديگر تبريك مي گويند، در حالي كه ديگر وقت بازگشت بود.
يكي «آقا» را «آگا» مي گفت، يكي «خيلي» را «كيلي» و ديگري «خوب» را «هوب» تلفظ مي كرد. مي گويد: «زبان فارسي سخت نيست.» و ادامه مي دهد: «نمي توانيم مثل شما حرف بزنيم اما مي  توانيم بگوييم كه فارسي بلديم.»
از يكي مي پرسم كه در اين چهار سالي كه در ايران بودي به چه زباني فكر مي كردي؟ مي گويد طبيعي است كه به زبان مادري و لحظه اي بعد بلافاصله مي گويد: «وقتي به درس فكر مي كردم، زبان فكرم فارسي بود!»
براي آنها كه در مراحل پذيرش دانشجويان خارجي نمره بالايي بياورند، تحصيل رايگان است، اما كساني كه نمره كمتري داشته باشند، بايد شهريه بپردازند.
دانشجويان غيرايراني پس از ارسال مدارك براي وزارت علوم ايران و در صورت پذيرفته شدن به مدت يك سال زبان فارسي و دوره پيش دانشگاهي را در موسسه زبان فارسي مخصوص دانشجويان خارجي در قزوين مي گذرانند ومرحله بعدي تعيين دانشگاه است. هر كس بهتر نمره بياورد وارد دانشكده بهتري مي شود.
به عقيده «ماجين» از كشور چين كه فارغ التحصيل دوره كارشناسي زبان و ادبيات عرب از دانشگاه تهران است: سطح دانشگاه هاي ايران به لحاظ علمي و نظري بالا است و دانشگاه ها با مسايل علمي جهان ارتباط خوبي دارند.
البته عليرغم روحيه شرقي و صورت شرمگين بايد انتقادي هم بكند: در هنگام برگزاري آزمون هاي داخلي تفاوتي بين دانشجويان خارجي و ايراني قايل نمي شوند و به همين دليل ما در پاسخ به سوال ها به زبان فارسي با مشكل رو به رو مي شويم.
چند اظهارنظر
«ناجح العلي» اهل سوريه فارغ التحصيل رشته نفت از دانشگاه اميركبير در مقطع دكترا: «از مسوولان ايراني مي خواهم به مشكلات دانشجويان خارجي توجه بيشتري كنند.»
«منصور ليمبا» از فيليپين فارغ التحصيل رشته روابط بين الملل در مقطع دكترا از دانشگاه تهران: «در دانشگاه هاي ايران به دليل هويت اسلامي و فرهنگي اين كشور، بايد آداب و رفتارهاي اسلامي بهتر رعايت شود.»
«يونس محمدي ثاني» اهل نيجريه فارغ التحصيل رشته فلسفه و عرفان از دانشگاه تهران: «از كشورهاي آفريقايي دانشجوي بيشتري پذيرش كنيد و مشكلات اين دانشجويان خارجي را حل كنيد.»
نكته: در حال حاضر حدود ۷ هزار دانشجوي غيرايراني در «مركز جهاني علوم اسلامي» مشغول به تحصيل هستند.پس از اين مركز دانشگاه تهران با حدود ۴۰۰ دانشجو و مركز بين المللي امام خميني و دانشگاه فردوسي مشهد با ۳۰۰ دانشجو بيشترين ميزان دانشجوي خارجي را آموزش مي دهند.

شناسنامه براي ريه تهران
شيده لالمي - نتيجه مطالعات و بررسي هاي علمي و پژوهشي GIS (مركز مطالعات جغرافيايي تهران) به منظور شناسنامه دار كردن باغ هاي پايتخت به تازگي به شوراي شهر ارايه شده و اقدامات اجرايي در اين زمينه حداكثر تا ۳ هفته آينده آغاز مي شود.
«علي محمد مختاري»، رئيس سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران با بيان اين مطلب افزود: «اقدام براي تهيه نقشه هاي GIS در حوزه باغ هاي تهران به پيشنهاد شوراي شهر تهران از سال گذشته آغاز شد و در حال حاضر نتيجه اقدامات GIS تهران به شوراي شهر ارايه شده و پس از بررسي نهايي شوراي شهر و تصويب اين طرح، اقدامات اجرايي را براي تهيه شناسنامه براي باغ هاي تهران آغاز خواهيم كرد.»
وي همچنين گفت: «اقدامات اجرايي براي تهيه شناسنامه براي باغ هاي تهران منوط به ارايه نظر نهايي شوراي شهر در اين مورد است، اما به طور حتم اقدامات اجرايي در اين بخش حداكثر تا ۱۵ روز آينده آغاز مي شود.»
به گفته مختاري، بانك اطلاعات سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران اطلاعات جامعي را درمورد باغ هاي تهران در خود جاي داده و با اتكا به اين اطلاعات جمع آوري شده مي توان اقدامات نظام يافته و منسجم تري را براي تهيه شناسنامه براي باغ هاي قديمي تهران در مدت زمان كمتري انجام داد.
وي افزود: «تهيه شناسنامه براي باغ هاي تهران را بايد اقدامي مهم و اساسي براي نگهداري از ارزش هاي زيست محيطي پايتخت به شمار آورد و به طور حتم پس از اجراي اين طرح روند نابودي و قطع اشجار باغ هاي قديمي كنترل مي شود.»
پيش از اين براي نخستين بار رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در پايان يكي ازجلسات شوراي شهر در ارديبهشت سال جاري از آغاز اقدامات مطالعاتي GIS در مورد باغ هاي تهران خبر داده بود. به اعتقاد مهندس «مهدي چمران» علاوه بر تهيه شناسنامه براي باغ هاي قديمي تهران، اجرايي شدن مصوبه شوراي شهر درمورد باغات نيز مشكل فضاي سبز تهران را تا اندازه اي برطرف خواهد كرد. زيرا بر اساس اين مصوبه شرايط مطلوب تري براي ساخت و ساز در باغ ها براي مالكان در نظر گرفته شده است. نابودي باغ هاي قديمي شميران و قطع درختان كهنسال اين باغ ها به منظور ساخت و ساز و احداث ساختمان هاي بلندمرتبه در سال هاي گذشته از مهم ترين دغدغه هاي كارشناسان زيست محيطي بوده است.

كري به دنبال راي دهات آمريكا
011535.jpg
اين موضوع، در رسانه هاي جنجالي آمريكا بازتاب گسترده اي داشت.
بسياري از كساني كه از آمريكا آمده اند وحتي برخي از آنها كه در آنجا زندگي مي كنند در سال هاي اول انتخاب جورج بوش پسر به رياست جمهوري آمريكا بر بي ميلي جورج بوش پسر به رئيس جمهور شدن و تاكيد و حتي اعمال زور پدرش در انتخاب او به رياست جمهوري تاكيد دارند و داشتند. دستمايه بسياري از برنامه هاي شبانه طنزهاي تلويزيوني در آمريكا معمولا موضوعات اجتماعي است. اما گويا به جز جري سپرينگر (كه معمولا موضوعات داغ تري را براي برنامه اش انتخاب مي كند) ديگر برنامه سازان تلويزيوني از همين موضوع سياسي (در آمريكا كه مردم چندان هم به سياست علاقه اي ندارند) براي ساختن شخصيت هاي عروسكي و كارتوني استفاده كردند.
حالا جورج به دومين مبارزه انتخاباتي رسيده است و بعيد است كه هر آنچه را كه مي تواند نكند تا انتخاب شود، چرا كه ۴ سال سابقه مديريتي آن هم در سمتي مثل رياست جمهوري آمريكا او را به فردي تبديل كرده كه از اموال كشور خرج هايي برايش شده كه تقريبا بي مثال است و كمتر كسي مي تواند اين قدر تجربه مديريتي اندوخته باشد. به اين ترتيب بوش لازم است كه هم بخواهد و هم آنچه را كه مي تواند هم انجام دهد تا انتخاب شود و البته رقيب قدرتمند او كم آ دمي نيست. در هفته گذشته كه بوش به طور عمده در شهرهاي بزرگ به تبليغات رياست جمهوري مشغول بود، جان كري به روستاهاي بزرگ و شهرهاي كوچك رفت تا فقط از فاصله شيشه اتوبوس با مردم از نزديك ارتباط برقرار كند و بتواند راي سنتي اهل دهات به جمهوريخواه ها را، اين بار به سمت دموكرات ها برگرداند. كري كه مدام در معرض پرسش قرار مي گيرد كه «معاونت كيست؟» البته براي انتقاد از بوش چيزي كم ندارد و به راحتي مي تواند از بيكاري، كسري بودجه و بي توجهي به بهداشت عمومي انتقاد كند. به گزارش فايننشال تايمز، در يكي از آخرين جلسه هاي سخنراني خود گفته است: «آنها (جمهوريخواه ها) مي گويند ما در زمينه اشتغال، جبران كسري بودجه و بهداشت عمومي هر چه را كه مي توانستيم انجام داديم. به ما نگوييد كه از بين بردن ۱۳۰۰ مزرعه در مينه سوتا، تمام كاري بود كه مي توانستيم بكنيم. ما در سال ۲۰۰۴ بايد دوباره به روياي قدر آمريكايي خودمان برگرديم. بايد آمريكا را به هر چه كه مي تواند شود تبديل كنيم».
اما بوش هم بيكار ننشسته است.
جورج بوش پسر سوار بر يك اتوبوس تبليغاتي نشده، اما به رغم اطمينان از راي سنتي اهل دهات به جمهوريخواه ها، ديك چني معاون خودش را به سراغ راي جمع كردن فرستاده است. البته جمهوريخواه ها با روش هايي مثل مخالفت با همجنس گرايي توانسته اند راي مردم شهري را هم جذب خودشان كنند و با تاكيد بر عدم معرفي معاون اول جان كري، او را از جمع كردن راي باز بدارند. سه فردي كه در محافل خبري آمريكا بيشتر به عنوان نامزدهاي معاون اولي جان كري مطرح اند عبارتند از يك سناتور از كاروليناي شمالي به نام جان ادواردز، يك نماينده كنگره از ميسوري كه دوستي نزديكي با كري دارد به اسم ديك گفارت و فرماندار آيووا، تام ونليساك. در اين فهرست اسم بيل ريچاردسون فرماندار نيومكزيكو هم به چشم مي خورد كه به سرعت خودش را از گردونه رقابت خارج كرده است .

مولن روژ
ركورد جديد فروش 
011538.jpg

مرد عنكبوتي ۲ با ۴۶ ميليون دلار در هفته دوم نمايش و ۲۵۷ ميليون دلار مجموع فروش تا به حال، ركورد جديدي از لحاظ فروش به جاي گذاشته است. اين فيلم سريع ترين دستيابي به فروش ۲۵۰ ميليون دلاري را از آن خود كرده و جلوتر از شرك ۲ ايستاده است.
طي هفته گذشته كمدي Anchorman با شركت ويل فرل با ۲۸ ميليون دلار، در جايگاه دوم پرفروش ها جاي گرفت و پس از آن آرتورشاه با حضور كلايو آون ۵/۱۵ ميليون دلار فروخت و در رده سوم ايستاد.
011532.jpg


فيلمنامه اينديانا جونز ۴، در دست تكميل 
فرانك دارابونت اعلام كرد پروژه اينديانا جونز ۴ در مرحله تكميل فيلمنامه به سر مي برد و هنوز پروژه زنده اي است.
به گفته دارابونت، فيلمنامه قسمت جديد اينديانا جونز را جورج لوكاس ننوشته است. هر چند وي نخواست به نام نويسنده اشاره كند.
دارابونت، پيشتر به خاطر فيلمنامه قسمت سوم اين فيلم مورد انتقاد و شماتت جورج لوكاس قرار گرفته بود. به عقيده لوكاس، روند داستان سرعت بيشتري را مي طلبيد. همين كشمكش ها به انصراف دارابونت از ادامه پروژه انجاميد و خيلي ها فكر كردند داستان اينديانا جونز به پايان رسيده است.
011523.jpg


يكي از بالدوين ها
برادران بالدوين هر چه توان داشتند صرف كردند، بلكه به مدارج بالاي بازيگري و فيلم هاي درجه يك برسند، اما اين تلاش براي برادران چشم آبي چندان ثمري نداشته است. آنها يا در فيلم درجه دو نقش اصلي را داشته اند يا در فيلم درجه يك شخصيت مكمل بوده اند. در ميان آنها البته وضع الك و استفان بهتر از بقيه است.
الك بالدوين قرار است در فيلم كمدي شهر اليزابت به كارگرداني كامرون كرو، نقش پدر ارلاندو بلوم را بازي كند. سوزان ساراندوين نيز در نقش مادر بلوم ظاهر خواهد شد.
داستان، در قالب مراسم ياد بود يك بزرگ خانواده اهل كنتاكي آمريكا شكل مي گيرد كه در گذشته است.
011526.jpg


كارگر جديد كارخانه شكلات تيم برتن 
ميسي پايل هم به بازيگران پروژه جديد تيم برتن، «چارلي و كارخانه شكلات» پيوست. وي كه پيش از اين نيز در فيلم ماهي بزرگ با برتن كار كرده بود، نقش خانم بورگارد، مادر ويولت بورگارد (با بازي آناسوفيا راب) را در اين فيلم عهده دار خواهد بود. چارلي و كارخانه شكلات كه اقتباسي است نوين از رماني به همين نام، اثر رالد دال، جاني دپ را به عنوان شخصيت اصلي به بازي گرفته و از مدتي پيش در لندن كليد خورده است.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
سفر و طبيعت
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  عكاس خانه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |