دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۲ - Jul 19, 2004
يقين
امام صادق(ع): بدان كه عمل اندك مداوم توأم با يقين، در نزد خداوند، برتر است از عمل فراوان بدون يقين.
(تحف العقول / ۲۶۴)
امروز با حافظ
سود و سرمايه بسوزي و محابا نكني
اي كه در كشتن ما هيچ مدارا نكني
قصد اين قوم خطا باشد هان تا نكني
دردمندان بلا زهر هلاهل دارند
جشنواره تئاتر كوثر در ۷ فرهنگسراي تهران برگزار مي شود
نشست خبري چهارمين جشنواره سراسري تئاتر بانوان (كوثر) امروز در سازمان امور بانوان برگزار شد.
به گزارش ايسنا، در شروع جلسه پوريامين، مدير سازمان فرهنگي - هنري بانوان، با اشاره به اهداف جشنواره گفت: مهمترين كوشش ما بكارگيري هرچه بيشتر خلاقيت زنان در فعاليت هاي هنري و مطرح نمودن نقش حقيقي زنان در عرصه جامعه است.
از طرفي با توجه به اين كه تئاتر قديمي ترين هنري است كه بيشترين تأثيرگذاري را در مخاطب خود ايجاد مي كند، در زمينه آموزش نيز نقش مهم و محوري دارد زيرا كه به همذات پنداري و درك مسئله از طريق مخاطب كمك زيادي مي كند.
وي افزود: ارائه الگوي برتر براي زنان مسلمان، بهره وري زنان در مسائل زندگي، اهميت دادن به نقش زن به عنوان هسته محوري جامعه، تقويت روحيه نشاط و پاسداري از ارزش هاي اسلامي كه مضامين و مباني تقويت خانواده است از ديگر اهداف اين جشنواره است.
اعظم بروجردي نيز به عنوان دبير جشنواره گفت: كار ما با خواندن ۲۱۵ متن ارسالي شروع شد كه حدود ۵۷ نمايشنامه از ميان آنها انتخاب و به مرحله بازبيني راه يافت و در نهايت ۲۰ متن به داوري نهايي رسيد.
وي ادامه داد: تمام نمايش ها در هفت فرهنگسراي خاوران، ابن سينا، بهمن، انديشه، هنر، دانشجو و بانو اجرا مي شوند و شروع كار جشنواره از هفدهم مرداد ماه است كه البته مراسم افتتاحيه آن در روز شانزدهم در فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود.
وي اضافه كرد: در كنار جشنواره قسمت هاي جنبي چون نمايشگاه  كتاب هاي نمايشي و سمينارهايي توسط پيشكسوتان و سخنوران در حول محور زن در محل فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود.
بروجردي افزود: از ميان متون ارسالي نزديك به ۳۰ درصد آنها مربوط به گروه هاي شهرستاني بودند كه از شهرهايي چون انزلي، رودسر، اهواز، بابل، كرمانشاه، نوشهر، آذربايجان شرقي، شهريار، كرج و... در اين جشنواره شركت كرده بودند.
فهميه راستكار نيز به عنوان يكي از اعضاي هيات بازخواني درباره متون بررسي شده گفت: در بين متون ارسالي، نمايشنامه هاي ضعيف كم داشتيم ولي اهداف جشنواره را برخي از نمايشنامه ها در بر نمي گرفتند چون بايستي اين متون يا توسط زن نوشته مي شد يا اين كه در نگارش توسط مردان، نقش زن به عنوان نقش محوري بررسي مي شد.
به گزارش ايسنا، وي ادامه داد: كل نمايشنامه ها برگرفته از موقعيت اجتماعي زن يا دختر ايراني بود كه بسياري مثبت و بسياري آيينه تمام نماي جامعه بود اما آنچه در مسير اين جشنواره مهم است توجه به هنر تئاتر در جهت بالا بردن تأثيرپذيري و توجه به نقش زن است.
وي درباره مضامين نوشته شده توسط گروه ها گفت: جشنواره به موضوعي حول محور زنان توجه داشت ولي متن هاي مردان در مورد خانم ها خيلي محو بود در حاليكه زنان چون جنس خود را مي شناختند خيلي بيشتر به اين مقوله پرداخته بودند.
چيستا يثربي نيز به عنوان يكي از اعضاي هيات بازبيني گفت: اين جشنواره جزو معدود جشنواره هايي است كه هدفمندي خود را از كاربرد و كارايي اجتماعي مي گيرد و در عين حال به كيفيت هنري كارهاي راه يافته به بخش مسابقه توجه دارد و از طرفي به اين نكته هم توجه كرده است كه از طريق تئاتر هم مي توانيم سطح توقعاتمان را از جامعه بالا ببريم.
وي اضافه كرد: ما در بازخواني متون توجه اصلي خود را معطوف به هدف جشنواره كرديم زيرا نمي خواستيم به آسيب شناسي اجتماعي و رواني جامعه بپردازيم بلكه بر روي توانايي هاي افراد تمركز داشتيم.
پوريامين نيز ادامه داد: با توجه به وضعيت موجود، كار اصلي جشنواره محدوديت هايي را ايجاد مي كند ولي اميدواريم كه بتوانيم دست به توليد بزنيم و از اين پس متون را سفارش دهيم تا از اين طريق به اهدافمان بهتر دست يابيم.
از طرفي ما در اين جشنواره به دنبال رفع مشكل نبوده ايم، بلكه به دنبال پديد آوردن ارزش ها هستيم.

آشنايي با تحولات سينماي جهان در نياوران
نخستين  نشست  تخصصي  آشنايي  با تحولات  تكنولوژيك  (فناوري ) سينماي  جهان  با حضور متخصصان  بين المللي  و دست اندركاران  سينماي  ايران  امروز (دوشنبه ) در بنياد آفرينش هاي  هنري  نياوران  برگزار مي شود.
معاونت  امور سينمايي  و سمعي  و بصري  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي باني  اين  رويداد تخصصي  - هنري  است .
به  گزارش  روابط عمومي معاونت  امور سينمايي ، فرانك  ويگرهاف  متخصص  آلماني  به  همراه  علاءالدين  پژهان  به  بررسي  موضوع  جلوه هاي  ويژه انيميشن  در نخستين  روزاين  نشست  مي پردازند.
بررسي  راهكارهاي  سرويس  دوربين هاي  فيلمبرداري  در ايران  و معرفي  آداپتورها توسط آلفرد پيفل  ديگر متخصص  آلماني  و پژهان  كارشناس  ايراني ، عنوان  دومين  روز نشست  آشنايي  با تحولات  تكنولوژيك  سينماي  جهان  است .
نشست  آشنايي  با تحولات  تكنولوژيك  سينماي  جهان ، ۳۰ تيرماه  پايان  مي يابد.

تجليل از خسرو معصومي در جشنواره وارش
در چهارمين جشنواره فيلم وارش كه شهريور ماه امسال با حضور يازده كشور از آسياي ميانه در شهر بابل مازندران برگزار مي شود از خسرو معصومي فيلمساز شمالي كشور تجليل مي شود.
به گزارش ايسنا، يزدان عشيري مدير روابط عمومي جشنواره فيلم وارش با اعلام اين خبر افزود: برنامه تجليل از هنرمندان و فيلمسازان چند سالي است كه توسط ستاد برگزاري جشنواره انجام مي گيرد كه در دوره گذشته جشنواره از خسرو سينايي تجليل گرديد.
وي ادامه داد: مراسم تجليل بهانه اي است تا از رهگذر آن نسل جديد فيلمسازان و هنرمندان و هنرجويان و علاقه مندان سينما با دقت و تعمق بيشتري به آثار يك هنرمند توجه كنند.
عشيري با اشاره به رشد كيفي جشنواره نسبت به دوره هاي گذشته اظهار داشت: خوشبختانه اين جشنواره از بدو شكل گيري روند رو به رشدي را پيموده و ما در هر دوره شاهد پويايي، تغييرات و توسعه آن هستيم.
وي سپس با اشاره به برنامه نكوداشت خسرو معصومي  عنوان كرد: در اين برنامه پنج فيلم كوتاه و سه فيلم بلند سينمايي اين فيلمساز در ايام جشنواره در بخش جداگانه اي به نمايش عمومي درمي آيد.
مدير روابط عمومي جشنواره فيلم كوتاه وارش فيلم هاي كوتاه جاي پاي قدير، قصه خيابان دراز، گته مردي، خاطرات مرد خسته، دوران كودكي در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، فيلم سينمايي سفر به تهيه كنندگي سيمافيلم، دوران سربي به تهيه كنندگي بنياد سينمايي فارابي و رسم عاشق كشي را از جمله آثار پيش بيني شده جهت نمايش عنوان كرد.
به گزارش ايسنا، وي دليل انتخاب خسرو معصومي را از سوي ستاد برگزاري جشنواره وارش جايگاه هنري اين هنرمند در جامعه سينمايي، تجربه هاي موفق و آثار ماندگار در عرصه سينماي كوتاه و مستند، اهتمام به فرهنگ عامه و آداب و رسوم بومي و محلي و توجه خاص اين فيلمساز به فرهنگ و فضاي شمال ايران ذكر كرد و گفت: پيش بيني مي شود اين روند در دوره هاي آتي جشنواره تداوم يابد.

۶ فيلم كوتاه ايراني در جشنواره بين المللي آمريكا
شش  فيلم  كوتاه  از سينماگران  ايراني  به  بخش  مسابقه  جشنواره  بين المللي «وين  كانتري » آمريكا راه  يافت .
هجدهمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  «وين  كانتري » از اول  تا ۲۵ مردادماه  سال  جاري  در ايالت  كاليفرنياي  آمريكا برگزار مي شود.
به گزارش  روابط عمومي  مركز گسترش  سينماي  مستند و تجربي ، فيلم هاي  «روبه  جايي  دور» از مهرداد اسكويي ، «روژگيران » ساخته  مهرداد اسكويي  وابراهيم  سعيدي ، «ميلكان » به  كارگرداني  مينو كياني ، «سپيد مثل  زغال » ازناصر ناصرپور، «آواي  خاك » ساخته  زنده  ياد كوروش  گرمساري  و «اجاره نشين» از محمود كياني  فلاورجاني  دراين  رويداد روي  پرده  مي روند.
جوايز جشنواره  وين  كانتري  به  برترين ها در بخش هاي  نخستين  فيلم  بلندكارگردانان ، فيلم  مستند و آثار با موضوع  صلح ، مفاهيم  فرهنگي  و انساني تعلق  مي گيرد.
همچنين  جايزه  ويژه  «چارلي  چاپلين» اين  جشنواره  به  بهترين  آثار با مضمون انساني  و اخلاقي  اهدا مي شود.

تازه هاي دنياي رسانه ها
كارشناسان آمريكايي كه درباره كلسترول نظر داده بودند
حقوق بگير كارخانه هاي داروسازي بودند
شبكه تلويزيوني «سي.بي.اس» آمريكا شنبه شب (۱۷ ژوئيه) گزارش داد: بيشتر كارشناسان قلب كه هفته گذشته نظر داده بودند كه حد اكثر سطح مجاز (مرز خطر) كلسترول در خون كه قبلاً تعيين شده است بايد پايين آيد و توصيه كرده بودند افراد براي پايين آوردن كلسترول بايد از قرص مشخصي استفاده كنند، حقوق بگير كارخانه هاي سازنده قرص بوده اند.اين شبكه گفت كه اين افشاگري با كمك گروه هاي حمايت از مصرف كننده صورت گرفته است. با وجود اين، بسياري از رسانه ها كه از اعلان هاي كارخانه هاي مربوط برخوردار مي شوند، اين خبر را تا نيمروز يكشنبه كه اين مطلب در دست نوشتن بود منتشر نكرده بودند. روزنامه همشهري چند روز پيش نظر پزشكاني را كه از اعلاميه مربوط كه در آن مصرف داروي مشخصي توصيه و باعث تعجب شده بود منتشر ساخت. اگر كارشناسان پزشكي باز هم به خاطر منافع شخصي چنين نظرهايي بدهند، اعتماد مردم به توصيه هاي درست آنان هم سلب خواهد شد و رسانه ها در انتشار چنين خبرهايي بدون بررسي بيشتر احتياط خواهند كرد. ديروز همچنين برخي رسانه ها گزارش داده بودند كه دارويي كه ماه ها برايش تبليغ مي شد كه چين و چروك پوست مخصوصاً «پف» زير چشم را بر طرف مي كند، مطلقاً بي اثر است و تاثير كرم هاي معمولي و حتي وازلين بيش از آن است. اين آگهي هاي نادرست باعث شده است كه برخي دولت ها به نام محافظت از منافع مردم كه تكليف آنها ست درصدد وضع ضابطه براي محدود كردن چنين اعلان هايي در رسانه هايشان مخصوصاً تلويزيون ها برآيند.
مرگ ده نظامي پنجاه و چند ساله آمريكايي در عراق
نيويورك تايمز ديروز (۱۸ ژوئيه) به قلم ادوارد ويات گزارشي منتشر ساخته بود كه تاكنون ده نظامي آمريكايي از نيروي ذخيره و بالاتر از سن ۵۰ سال كه به عراق اعزام شده بودند درگذشته اند.
هدف از نوشتن اين گزارش اين بوده است كه نشان داده شود بيش از حد متعارف از نظاميان ذخيره و گارد ملي براي اعزام به عراق استفاده مي شود كه افرادي در سنين بالا هستند. اين گزارش هم نشان مي دهد كه داوطلب استخدام در ارتش آمريكا كم شده است. آمريكا قانون نظام وظيفه ندارد و نظاميان آن پيماني و حقوق بگير هستند. «ويات» در اين گزارش از يك نظامي ذخيره به نام گروهبان «ويليام چني» ۵۴ ساله نام برده است كه سه دهه پيش در جنگ ويتنام سرباز تيربار هلي كوپتر بود كه پس از بازگرداندن او به زير پرچم، همين كار را در عراق به او سپرده بودند كه جان خود را از دست داد. به همين صورت يك گروهبان ۵۹ ساله نيروي ذخيره هنگام دويدن، از حمله قلبي درگذشت و گروهبان ذخيره «فلويد نايتن» بر اثر گرما زدگي از آفتاب سوزان عراق كشته شد. اين روزنامه نگار نوشته است اينك زمان آن فرا رسيده كه براي احضار افراد ذخيره به كار رزمي، سقف سني در نظر گرفته شود.
اخطار شديد وزير دفاع روسيه به ناتو
روزنامه هاي انگلستان اخطار تازه «سرگئي ايوانف» به ناتو را به اين صورت منعكس كرده بودند كه روسيه به تدريج مسائل تازه اي را مطرح مي سازد كه از آن بوي خشونت به مشام مي رسد. قبلاً هم روسيه به پرواز هواپيماهاي نظامي ناتو در منطقه بالتيك و استقرار در سه جمهوري سابق شوروي در اين منطقه و توليد دشواري براي رادارهاي روسيه اعتراض كرده بود. اين بار ايوانف ضمن اعتراض به پرواز هواپيماهاي بلژيكي عضو ناتو در بالتيك شمالي، نزديك مرزهاي روسيه، گفته است كه جمهوري هاي بالتيك به تعهد خود در رعايت حقوق و احترام روس هاي مقيم اين كشورها هم عمل نمي كنند و اخطار كرده است كه اگر اين كار ادامه يابد روسيه ساكت نخواهد نشست. در سه جمهوري بالتيك، مخصوصاً در استوني اقليت هاي بزرگ روس زندگي مي كنند. اين اخطارهاي مكرر، بالتيك را به صورت يك منطقه حساس درآورده است كه معلوم نيست اگر روزگاري روسيه دادن اخطار را به صورت تهديد و تعرض درآورد چه خواهد شد و كار به كجا خواهد كشيد.
علت، نه معلول
برخي مفسران جرايد فرانسه اخيراً به دو موضوع توجه بيشتري نشان مي دهند. يكي تروريسم و ديگري مبارزات انتخاباتي آمريكا. در مورد تروريسم نوشته اند كه تروريست ها «معلول» هستند و مبارزه با آنان تا زماني كه «علت» وجود داشته باشد نتيجه مطلوب را عايد نخواهد كرد. براي مثال، تا موضوع توزيع ثروت در كشور سعودي حل نشود كه «علت» است نمي توان اطمينان يافت ناراضي تازه كه جذب گروه هاي تروريستي مي شود، به وجود نخواهد آمد. در مورد مبارزات انتخاباتي آمريكا، مفسران فرانسوي معتقدند كه نامزدها براي جلب آراء هر وعده و يا حرفي را كه مشاوران انتخاباتي شان در دهانشان بگذارند مي گويند ولي پس از پيروزي، به يك درصد از آنها هم عمل نمي كنند. براي مثال: جورج بوش (پدر) در مبارزات انتخاباتي اش قول داده بود كه ماليات ها را افزايش ندهد و اصطلاح او «لبهاي مرا بخوانيد» از همان زمان مانده است. ولي، پس از پيروز شدن، نخستين كاري كه كرد افزايش ماليات ها بود. مشاوران انتخاباتي آمريكا براي كار خود دوره ديده اند و كارشناس هستند و مي دانند كه هر گروه رأي دهنده را چگونه جلب كنند، لذا به گونه اي رفتار مي كنند كه در كشورهاي ديگر سابقه ندارد و چون احزاب عمدتاً آنان را منصوب مي كنند، نامزد حزب راهي جز گوش كردن به توصيه هايشان را ندارد و گاهي هم حرف ها و وعده هايي كه در دهان نامزد مي گذارند مسئله ساز مي شود.

۲۶ نمايش در جشنواره تئاتر دفاع مقدس در همدان
معاون  هنري  بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي  دفاع  مقدس  كشور گفت : ۲۶ نمايش  براي  اجرا در دومين  جشنواره  تئاتر دفاع  مقدس  منطقه  سه كشور در همدان  آماده  اجرا است .
دومين  جشنواره  تئاتر دفاع  مقدس  به مدت  پنج  روز از هفدهم  مردادماه  امسال  در همدان  برگزار مي شود.
سيد «محمد علوي» در گفت  و گو با ايرنا افزود: نمايشها در سرسراي  فجر، كانون  بسيج  جوانان  و سازمان  دانش آموزي  شهر همدان  بروي  صحنه  مي رود.
وي  اضافه  كرد: در مرحله  فراخوان  جشنواره  منطقه اي  تئاتر دفاع  مقدس  كه سال  گذشته  انجام  شد، يك  هزار متن  نمايشي  به  دبيرخانه  جشنواره  رسيد.
وي  اظهار داشت : متنهاي  رسيده  شامل ، ۲۵۱ متن  صحنه اي ، ۵۵ متن  عروسكي،  ۱۴ متن  نوجوان  و ۲۸ متن  خياباني  بود كه  براي  شركت  در جشنواره  تئاتر منطقه سه  در استانهاي  اروميه ، همدان  و كرمان  تقسيم  شد.
وي  تصريح  كرد: نمايشنامه هاي  برگزيده  مربوط به  استانهاي  كرمان ، ايلام  آذربايجان  غربي ، قم ، چهارمحال  و بختياري ، سمنان  و تهران  است .
علوي  گفت : ارسال  متون  ارزشي  و تخصصي  از ويژگيهاي  اين  دوره  از جشنواره است  و انتظار مي رود با برگزاري  اين  جشنواره ها گام  مؤثري  براي  بالابردن  هنر دفاع  مقدس  برداشته  شود.
او همچنين  اضافه  كرد: برگزاري  نشست هاي  نقد و بررسي  نمايشنامه ها با حضور استادان  برجسته  هنر تئاتر از برنامه هاي  ويژه  اين  جشنواره  است .

پاسخ به پرسش پزشكي
انتقال اضطراب از مادر به فرزند
از دكتر روزنفلد درباره كشف تازه انتقال اضطراب زنان در دوران حاملگي به فرزندانشان سئوال شده و او گفته است كه كشف تازه اي نيست. اگر دائرةالمعارف تاريخي تحولات پزشكي را ورق بزنيد خواهيد ديد كه زنان ايراني از قرن ها پيش اين اصطلاح را بكار مي بردند كه «وقتي جوش مي زنيد به طفلتان شير ندهيد» يا اين كه وقتي حامله هستيد وارد نزاع نشويد و جوش نزنيد. دير زماني است كه به بانوان باردار توصيه مي شود كه در دوران حاملگي، به ويژه از سه ماهگي تا هفت ماهگي، بكوشند دچار اضطراب، استرس و ناراحتي هاي عاطفي مكرر نشوند كه روي جنين آنان تاثير مي گذارد و كودك آنان بعداً در نوجواني گرفتار «ا.دي.اج.دي» و ضعف تمركز حواس مي شود و در بزرگسالي همان مشكلات مادر، مخصوصاً اضطراب را خواهد داشت.

نگارستان
جورج دلاتور
010485.jpg
نوزاد تازه متولد شده - رنگ روغن روي چوب / ۹۱*۷۹ سانتي متر
موزه دس بيوكس آرت / ري نيز
جورج دلاتور يكي از نقاشاني است كه از تيره و روشن هاي دراماتيك در آثار كاراواجيو تأثير مي گيرد.
دلاتور مهم ترين نماينده فرانسوي سبك كاراوجيستي است. آثار دلاتور در ضديت با نقاشي سياه قلم بودند و شامل هيچ حكايت فرعي نمي شوند. اما در عوض او تصاوير موثري را خلق كرد كه اغلب در آنها، يك شمع تنها منبع نور به شمار مي رود.

برگي از تاريخ
اولتيماتوم انگلستان و روسيه به ايران
۱۹ ژوئيه در طول تاريخ ، علاوه بر اولتيماتومي كه به ايران داده شد و شرح آن در زير خواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قراراست: در سال ۱۶۸۸ شاه سليمان صفوي پس از دريافت شكايات گرجي ها، گرگين خان را از حكومت گرجستان عزل كرد. در سال ۱۸۷۰ دولت فرانسه به آلمان اعلان جنگ داد كه شكست خورد و اشغال نظامي شد. در سال ۱۸۸۸ كار عاريه دادن كتاب در جهان، از كتابخانه عمومي سانفرانسيسكو آغاز شد. در سال ۱۲۹۰ هجري محمدعلي ميرزا، پادشاه بركنار شده با هدف دستيابي مجدد به تاج و تخت، با كمك روسيه با سپاهي وارد گرگان شد و عزم تهران كرد. در سال ۱۹۴۷ چند مرد مسلح وارد جلسه شوراي وزيران كشور برمه (ميانمار) شدند و نخست وزير و شش تن از وزيرانش را كشتند و فرار كردند. در سال ۱۹۴۹ كشور لائوس مستعمره فرانسه استقلال يافت. در سال ۱۳۵۸ استاندار وقت خوزستان اعلام كرد كه در عراق و كويت براي ناآرام كردن خوزستان توطئه مي شود. در سال ۱۹۸۴ بانو «سوتلانا ساويتسكايا» فضانورد شوروي نخستين زني بود كه در فضا قدم زد و روي بدنه خارجي سفينه ساليوت - ۷ جوشكاري انجام داد و در سال ۲۰۰۳ دكتر «ديويد كلي» كارشناس ۵۹ ساله انگليسي سلاح هاي كشتار جنگي و بازرس سابق سازمان ملل در عراق كه در پارلمان انگلستان گفته بود توني بلر در مورد عراق دروغ گفته است خودكشي كرد.اينك اولتيماتوم انگلستان و روسيه به عنوان برگ امروز: در پي سه هفته بازي دپپلماتيك به منظور اغفال رضاشاه، و پس از رسيدن نيروهاي انگليسي از هند به عراق، ۲۸ تيرماه ۱۳۲۰ لندن و مسكو چهره عوض كردند و به تهران يك اخطار اولتيماتوم مانند دادند كه بي درنگ و بدون چون و چرا آلماني ها را از خاك خود بيرون كند. سي و هفت روز پس از اين اولتيماتوم، نيروهاي انگلستان و شوروي وارد ايران شدند.
www.iranianshistoryonthisday.com

بهارستان
حال در ميانه روزهاي زندگي ام
اين حقيقت را كه به طراوت گلي ماناست
خرده خرده در مي يابم:
زندگي، زريني و شيريني دانه اي گندم است
نفرت فاني و عشق باقي است
كابريئلا ميسترال - ترجمه پرتو شريعتمداري

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
مسافران
هرچه اصرار كرد پيرمرد ننشست. خودش نشست. خوابش برد. چشم باز كرد ديد يك صندلي پشت سر پيرمرد خالي شده. به پيرمرد اشاره زد. پيرمرد باز هم ننشست، گفت: «خيلي خسته ام اگه بشينم خوابم مي بره. از ايستگاه كه رد بشم ديگه بلد نيستم برگردم، گم مي شم.» به پيرمرد قول داد به ايستگاه كه رسيدند صدايش كند. پيرمرد نشست و خوابش برد. چشمهاي خودش هم روي هم افتاد. داشت خوابش مي برد. چاره اي نبود. از جايش بلند شد و سرپا ايستاد تا پيرمرد از ايستگاه رد نشود.
حميد كريمي

گشتي در دنياي خبرها
مرگ ميهمانان جشن عروسي
امان: معمولا در جريان مراسم عروسي در اردن ميهمانان با اسلحه تير هوايي شليك مي كنند تا به عروس و داماد تبريك بگويند.اما همين رسم خطرناك باعث تبديل شدن يك جشن عروسي به عزا شد.جمعه شب در جريان يك مراسم عروسي، يكي از ميهمانان تصميم گرفت با يك دست تيراندازي هوايي كند اما در حين شليك، كنترل اسلحه را از دست داد و تيرهاي شليك شده به ميهمانان اصابت كرد.در جريان اين حادثه تلخ دو بچه ۱۲ ساله كشته و ۴ نفر ديگر به شدت مجروح شدند.
صحنه سازي سرقت
برلين: صندوقدار يكي از سوپرماركت هاي كشور آلمان فروش يك روز اين فروشگاه را به سرقت برد اما چند روز بعد به دام پليس افتاد.اين صندوقدار در زماني كه هيچ كس در فروشگاه نبود، كليه اسكناس  هاي موجود در صندوق  را داخل جوراب خود پنهان كرد سپس با چوب به سر خود ضربه زد و بيهوش روي زمين افتاد.وي پس از به هوش آمدن مدعي شد كه يك سارق مسلح او را مجبور كرد، كليه پولهاي موجود در صندوق را داخل گوني بريزد و تحويل بدهد و بعد در حين ترك فروشگاه ضربه محكمي به سر او وارد كرد و پا به فرار گذاشت.اما آزمايش هاي پزشكي در اداره پليس باعث رسوايي صندوقدار شد و مشخص گرديد كه سرقتي در كار نبوده است اين زن ۲۶ ساله پولهاي سرقت شده را صرف پرداخت بدهي هايش كرده بود.
پستچي متخلف
لندن: يك پستچي انگليسي به سرقت ۱۳۰ هزار پاكت نامه و بسته  پستي در ۵ سال اخير متهم شده است.اين پستچي ۳۱ ساله براي اينكه آمار كار خود را براي دريافت اضافه كاري بالا ببرد، نامه ها و بسته ها را به مقصد نمي رساند و محتويات آن را براي خود برمي داشت.وي قرار است طي چند روز آينده در دادگاه محاكمه شود.
همسر آزاري با سوسمار
فلوريدا: يك مرد آمريكايي با استفاده از يك سوسمار، همسرش را كتك زد. اين مرد، سوسمار ۴/۱ متري را در وان حمام منزلش نگهداري مي كرد و هنگامي كه با همسر خود درگيري لفظي پيدا كرد، به حمام رفت، سوسمار را در دست گرفت و آن را بر سر زن نگون بخت كوبيد.اين مرد الكلي قرار است در دادگاه محاكمه شود. البته سوسمار وي تحويل باغ وحش داده شده است.
انتقاد مقامات فوتبال جهان به چين
پكن: رقابتهاي فوتبال جام ملتهاي آ سيا روز شنبه در شهر پكن افتتاح شد كه در جريان برگزاري مراسم افتتاحيه و ديدار آغازين ميان دو تيم چين و بحرين تنها نيمي از ورزشگاه كارگران پكن پر شده بود.همچنين پيش از آغاز مراسم ا فتتاحيه، تماشاگران حاضر در ورزشگاه ۶۵ هزار نفري كارگران پكن به هوكردن «سپ بلاتر» رئيس فيفا پرداختند.همين موضوع خشم بلاتر و ولاپان، دبيركل كنفدراسيون فوتبال آسيا را برانگيخت و منجر به اظهارنظر تند آنان شد. بلاتر گفت: از وقايعي كه امروز رخ داد بسيار شرمنده شديم. چين صاحب فرهنگ غني است اما رفتار امروز تماشاگران چيني نشان داد كه آ نها نمي توانند ميزبان خوبي براي بازي هاي المپيك باشند.
ولاپان هم در تاييد صحبت هاي بلاتر گفت: امروز همه دنيا شاهد بي ادبي تماشاگران بودند و ديديد كه تماشاگران اندكي به ورزشگاه آمدند. اگر اين وضعيت تداوم پيدا كند ديگر ميزباني فوتبال را به پكن نخواهيم داد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۲۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴ دقيقه

گل و گياه
گل آفتابي
010482.jpg
نام علمي: Helianthemum شFire Dragon'
خانواده: CISTACEAE
درختچه اي هميشه سبز به بلندي ۳۰-۲۰ و گستردگي ۳۰ سانتي متر است. داراي برگهاي سبز-خاكستري بوده و گلهاي قرمز-نارنجي آن اواخر بهار و تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملاً آفتابي و خاك نسبتاً غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر رسيده در بهار و تهيه قلمه نيمه رسيده در اوايل تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |