دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۴۷
ازدواج با تشريفات، جدايي بي تشريفات
تجمل گرايي همه چيز را مي بلعد
آيا اگر از تجمل و تجمل گرايي دور شويم زندگي آسان تر نخواهد بود؟ اگر مراسم در تالاري كوچك با يك نوع غذا، ماشين مدل پايين، كرايه لباس عروس و اسباب سفره عقد ارزان قيمت برگزار شود چيزي از دست داده ايم.؟ آيا مخارج پايين تر با اين روش خانواده ها را زير فشار هزينه هاي كمتر نمي برد؟ حقيقت اين است بسياري از جوانان نياز به ارزيابي دوباره ديدگاه ها ي فرهنگي دارند و اين كتمان ناپذير است.
004455.jpg
زهره تاجيك
هفته گذشته يكي از قضات مجتمع قضايي خانواده ميزان طلاق در تهران رانسبت به سال قبل داراي ۴/۵ درصد و در شهرستان ها همراه با ۶/۷ درصد افزايش خواند و گفت: اين آمار با نرخ ۲۰ درصدي روبه افزايش است.
او از حدود سي هزار پرونده در مجتمع ها در نوبت رسيدگي خبر داد.
آيا اين سي هزار زوج همين ديروز پاي سفره عقد ننشسته بودند؟
اينك  چه شده كه از جدايي حرف مي زنند؟
اين امر تا چه حد برگرفته از مادي گرايي زوج هاي جوان است؟

>علي.خ< يكي از شهروندان كه به دليل چك هاي برگشتي روي نيمكتي در دادگاه نشسته ، مي گويد: مدت يك ماه است ازدواج كرده ام و خانواده همسرم تنها شرط زندگي مشترك ما را برگزاري يك مراسم باشكوه در يكي از هتل هاي بزرگ شهر گذاشتند و چون توان مالي پرداخت هزينه اين مراسم را نداشتم مجبور شدم مبلغ زيادي را از همكارانم قرض بگيرم و به دليل آن كه در موعد مقرر نتوانستم قروض خود را بپردازم با شكايت طلب كارها به زندان افتاده ام.
انتظارات و توقعات بيهوده خانواده ها از جوانان در امر ازدواج به مرور زمان موجب شده تا ازدواج آرامش ذهني جوانان را برهم زده و آنها را از ازدواج دور كند.
پسران جواني كه براي برآورده كردن آرزوي خانواده ها و برگزاري مراسمي با هزينه هاي زياد، مجبور مي شوند ماه عسل را در زندان بگذرانند آن هم تنها براي يك شب ظاهراً به يادمدني.
در حالي كه ماه ها و سالها دغدغه بدهي، آن ها را رها نمي كند.
>ناصر.ل< در خصوص برگزاري جشن عروسي مي گويد: در قديم تشريفات و تجملات اين چنيني وجود نداشت مراسم اغلب در خانه پدري داماد با شام ساده كه اغلب خورش قيمه با مخلفات ديگري چون ميوه، شيريني و چاي بود، برگزار مي شد؛ البته در مراسم اين چنيني تعداد مهمان ها به علت رابطه زياد افراد محله با يكديگر زياد بود ولي در مقايسه با مراسم امروزي مخارج زيادي را براي خانواده طرفين در برنداشت.
در رابطه با پيمان مقدسي به نام ازدواج كه اصل آن رضايت طرفين و گذر از يك مرحله شرعي و قانوني است گاهي چنان به حاشيه پرداخته مي شود و محدوده مراسم ما وسيع مي شود كه جانمايه امر از كف مي رود و پس از تمام شدن اين نوع تشريفات يا اندكي پس از آغاز زندگي مشترك طرفين درصدد شناخت از يكديگر برميآيند.
فريبا بشيري مي گويد: زماني كه به خواستگاري ام آمد تحقيق و تأمل زيادي نكردم و باتوجه به دارايي او جواب مثبت دادم. مراسم عقد و عروسي به بهترين نحو انجام شد اما بعد از مدتي تازه متوجه شدم كه از نظر فرهنگي و اخلا قي باهم فاصله زيادي داريم. اول سعي كردم خودم را به فرد ايده آل تصورات او نزديك كنم ولي غيرممكن بود و در آخر تصميم به جدايي گرفتيم.
وي همچنين افزود: البته آرزوي هر دختري است كه مراسم عقد و عروسي اش خوب برگزار شود. اغلب سعي مي كنند از بين خواستگاران به فردي جواب مثبت دهند كه بتواند اين خواسته آنها را اجابت كند؛ اما اشتباه بزرگ آنها همين است. اگر اهل منطق باشند در زماني نه چندان دور از اين تفكر خود نادم مي شوند.
ازدواج هاي نمايشي 
امروزه ازدواج هايي در شرايط استثنايي و غيرقابل تصوري صورت مي پذيرند. احتمالا ً خبري كه چندي پيش حاكي از يك نوع ازدواج استثنايي در فرنگ بود را شنيده ايد، اين زوج جوان تصميم گرفتند تا مراسم عقد خود را درون آكواريوم بزرگي برگزار كنند. با گذر زمان و به ندرت بر تعداد اين نوع ازدواج هاي نمايشي افزوده مي شود.
برگزاري مراسم عقد در قله كوه، زير دريا و داخل زير دريايي و احتمالا ً در سالهاي آينده در فضا و يا روي كره مريخ از اين دسته ازدواج ها به شمار مي روند كه همگي آنها نيازمند توان مالي زياد و قدرت پرداخت هزينه هاي بالاي آن است.
رضايي يكي از روانشناسان مي گويد: به دلايل مختلف اجتماعي و خانوادگي جايگاه وسيله و هدف تغيير كرده و در ازدواج هاي امروزي تشريفات هدف و ازدواج وسيله رسيدن به تشريفات تلقي مي شود. اما آيا بايد برخي ازدواج هاي جامعه ما هم به ورطه نمايش ها و اداهايي از اين دست بغلتند؟ آيا افزايش ۲۰ درصدي طلا ق در جامعه ما هشدار دهنده نيست؟
هزينه ها سر به فلك كشيده 
طي سالهاي اخير تجمل گرايي در بين مردم ريشه  دوانده و برخي از افراد براي عقب نماندن از قافله گوشه چشمي به بهترين ها دارند و باتوجه به نرخ دورقمي تورم در كشور و عدم افزايش دستمزدها به ناچار حركت در سمت وسوي تجملات، خانواده ها را به سوي بن بست مي برند. بسياري از زوج هاي جوان در چند سال اول زندگي، اسير هزينه هاي ناخواسته كه شرايط را براي شان دشوار مي كند مي شوند و آن ها را از هدف اصلي خود كه رسيدن به آرامش است دور مي كند و باعث مي شود با دغدغه هاي مالي روزگار بگذرانند.
شايد اين ما هستيم كه به صرف هزينه زياد آن هم براي اموري بيهوده خو گرفته ايم. اجاره اسباب سفره عقد آن هم با نرخ بالا ، خريد لباس گران قيمت، اجاره  ماشين هاي مدل بالا  و برگزاري مراسم در سالن هاي بزرگ و ده ها جزئيات ديگر مواردي هستند كه ما بنيانگذار آن بوده ايم. آيا اگر از تجمل و تجمل گرايي دور شويم زندگي آسان تر نخواهد بود؟ اگر مراسم در تالاري كوچك با يك نوع غذا، ماشين مدل پايين، كرايه لباس عروس و اسباب سفره عقد ارزان قيمت برگزار شود چيزي از دست داده ايم؟ آيا مخارج پايين تر با اين روش خانواده ها را زير فشار هزينه هاي كمتر نمي برد؟ حقيقت اين است بسياري از جوانان نياز به ارزيابي دوباره ديدگاه ها ي فرهنگي دارند و اين كتمان ناپذير است.
نسيم كشاورز كه مدت دو هفته است به دنبال تالاري مناسب براي برگزاري مراسم نامزدي بوده، در خصوص نرخ بالاي سالن ها مي گويد: تاكنون هر كجا براي اجاره سالن رفتم هزينه هاي گزافي را عنوان كرده اند. يكي از سالن ها در ازاي هر مهمان ۲۶۰۰ تومان مي گيرد و چند نوع غذا تهيه مي كند و يا يكي ديگر از سالن ها با تهيه ۲ نوع غذا همراه دسر نفري ۳۲۰۰ تومان دريافت مي كند.
نسيم كشاورز مي افزايد: برخي از اين سالن ها با چند نوع غذا و دسرهاي گوناگون جوانان را جذب خود مي كنند در حالي كه مراسم با يك نوع غذا هم برگزار خواهد شد.طاهري يكي ديگر از جواناني كه به دنبال مكان مناسبي براي مراسم ازدواجش مي گردد، مي گويد: براي فرار از زير حرف اطرافيان مجبوريم مراسم نسبتاً باشكوهي را برگزار كنيم و اگر به اختيار خودم بود با يك مراسم ساده بيشتر موافق بودم.
سفارش چند نوع غذا با هزينه هاي چندميليوني جز بدهي هيچ ثمري براي زوج هاي جوان ندارد. در حالي كه اغلب ميهمان ها نيز بعد از مراسم از نحوه برگزاري يا نوع غذا، سرويس رساني و ... ايراد خواهند گرفت.
در حال حاضر اغلب تالارهاي پذيرايي با تهيه چند نوع غذا، سالا د و دسر و ساير جزئيات در ازاي هر ميهمان هزينه نفري ۳ هزار تومان دريافت مي كنند. حتي گاهي برخي از سالن هاي پذيرايي علاوه بر هزينه هاي فوق مبلغي را به عنوان ورودي به هزينه پذيرايي مي افزايند.
>محمد.ن< متصدي يكي از سالن ها در خصوص هزينه ورودي اين سالن ها مي گويد: در خرداد و تير ماه به علت تراكم كم مراسم به مراجعه كنندگان به علت زمان امتحانات دانشآموزان و دانشجويان تخفيف درصدي مي دهند.
البته برخي از اين سالن ها خدمات ديگري چون اتاق عقد، فيلمبردار، ماشين عروس و ... در اختيار مراجعه كنندگان قرار مي دهند.
اميري يكي ديگر از متصديان مراكز كرايه سفره عقد اين سالن ها مي گويد: كرايه سفره عقد از ۳۰ -۲۰ تا حدود ۴۰۰هزار تومان است كه تفاوت اين قيمت به انواع سنتي و فانتزي سفره بستگي دارد؛ البته مسائلي چون نوع كار و آرايش و سفرهآرايي آن هم در آن دخيل هستند.
برخي از سالن ها با معرفي فيلمبردار تخفيف ويژه اي به مراجعه كنندگان مي دهند به طوري كه در حد معمول هزينه فيلمبرداري مجالس بيش از ۱۰۰ هزار تومان است؛ اما با اين طريق هزينه ها كاهش يافته و گاهي تا ۸۰ هزار تومان هم نزول پيدا مي كنند.
تمامي اين هزينه ها براي گذراندن يك شب به يادمادني است در حالي كه اين هزينه ها و تشريفات نمي تواند خوشبختي را تضمين كند.
شايد اين جمله شعارگونه باشد اما اجازه دهيد اين شعار را حفظ كنيم >مي توان با سادگي، محبت و خوشبختي را چنگ زد< و آن چه ما در كنار حل مسائل اقتصادي مان به آن نياز داريم درك اين شعار و تكرار آن است.

صداي مصرف كننده
قدرداني
ما پرسنل قراردادي اتاق عمل از رئيس كل و مدير داخلي بيمارستان قلب شهيد رجائي به خاطر زحمات بي دريغ و حمايت دلسوزانه در مورد پرسنل اين بخش نهايت تشكر و سپاس را داريم.
پرسنل قراردادي اتاق عمل 
با احساس جوان ها بازي نكنيد
بعضي كلاسهاي كامپيوتر با تبليغ بسيار از اين كه >بعد از يك هفته آموزش شما را استخدام مي كنيم< مردم را گمراه مي كنند. در يكي از كلاسهاي كامپيوتر با اين عنوان ثبت نام كردم و ۷۰۰۰ تومان شهريه داده ام ولي بعد از مدتي متوجه شدم كه گول خورده ام زيرا هيچ يك از دانشجويان اين كلاسها قبول نشدند و نمره مجاز را كسب نكرده اند. چرا كسي جلوي اين كار بي رحمانه را نمي گيرد كه با احساسات جوان ها بازي نشود.
عابدي 
وسيله نقليه عمومي مي خواهيم 
با توجه به راه اندازي اتوبان هاي صياد شيرازي و امام علي (ع ) اگر امكان دارد شركت واحد خط جديدي براي ساكنين خيابان افتخاريان واقع در مباركآباد پاسداران در نظر بگيريد تا مردم اين منطقه از وسيله نقليه عمومي استفاده كنند.
پارسا
برج بزرگ در پارك صدف 
در خيابان حسن بنا در محدوده پاسداران، زمين بايري در كنار پارك صدف قرار دارد كه تابلويي با عنوان >طرح توسعه پارك< در آن نصب شده؛ اما در حال حاضر در اين زمين برج مي سازند. آيا شهرداري از اين موضوع اطلا ع دارد؟
علائي 
كارنامه صدهزار توماني 
براي دريافت كارنامه فرزندم به مدرسه مراجعه كردم؛ اما مدير مدرسه گفت: صد هزار تومان بابت كمك به مدرسه بايد پرداخت كنيد و در صورت عدم پرداخت، كارنامه داده نمي شود. چون توانايي پرداخت چنين پولي را نداشتم از گرفتن كارنامه فرزندم منصرف شدم و همچنان در تعجب هستم كه در كشور ما مدرسه دولتي (رايگان) با مدرسه غيرانتفاعي (پولي) چه تفاوتي دارد.
يك پدر شوكه شده 
رفتار ناپسند
مسؤول پذيرش پرونده تاكسي هاي خطي سازمان تاكسيراني برخورد ناپسند با ارباب رجوع دارد.
رفيعي
شيرفروش متقلب در خيابان جيحون 
در خيابان جيحون، سوپرماركتي است كه شير كيسه اي يارانه اي را كه قيمت ۱۶۵ در آن درج شده، به صورت آزاد به قيمت ۲۶۰ تومان مي فروشد.
خريدار شير يارانه اي 
باغ زباله 
در خيابان شهيداكبر حسيني، خيابان سجاد شمالي، كوي زاهدي باغ بزرگي است كه محل تجمع زباله و حيوانات موذي شده است. چندين بار به شهرداري منطقه ۱۸ مراجعه كرديم؛ اما تاكنون رسيدگي صورت نگرفته است.
جاويد

پاسخ مسؤولان
پاسخ روابط عمومي سازمان حمل ونقل و ترافيك تهران 
باتوجه به پيام تلفني مندرج در آن روزنامه، مورخ ۱۵/۴/۸۳ تحت عنوان >نصب سرعت گير< لازم به توضيح است كه شهروند محترم مي بايست در مورد نشاني محل درخواست خود اطلاعات دقيق تري را در اختيار اين سازمان قرار دهد.
در پاسخ به پيام مندرج در ضميمه بازارچه روزنامه همشهري مورخ ۱۴/۴/۸۳ در خصوص شلوغي و آلودگي هوا در محدوده طرح ترافيك براساس توضيحات شركت كنترل كيفيت هوا به آگاهي مي رساند:
آلودگي هوا به علت ماهيت سيال خود منحصر در منطقه توليد آلودگي نبوده و باتوجه به شرايط جوي و هواشناسي از نقطه اي به نقطه ديگر منتقل مي شود. مناطقي كه در محدوده طرح ترافيك قرار دارند به علت اين كه مركز شهر را دربر مي گيرند داراي تجمع آلودگي بالايي هستند، زيرا در غرب تهران شاهد وزش باد غالب غربي - شرقي هستيم، در حالي كه وزش باد در شرق تهران متأثر از كوه هاي شمال و شرق تهران است و اين شرايط جوي باعث مي شود آلودگي در محدوده مركزي شهر تجمع پيدا كند.
لازم به ذكر است؛ وجود ترافيك بالا  در محدوده طرح ترافيك به دليل وجود مراكز عمده تجاري، اداري و خدماتي در محدوده موردنظر است.
روابط عمومي معاونت حمل ونقل و ترافيك 
پاسخ روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران 
در پاسخ به مطلب مندرج در شماره ۳۴۳۰ مورخ ۱۷/۴/۸۳ صفحه ۲۴ آن نشريه تحت عنوان >معضل تلفن در مهرآباد جنوبي< به آگاهي مي رساند: به دليل عدم ارائه مشخصات كامل (نشاني، شماره وديعه) متقاضي محترم امكان بررسي و پاسخگويي دقيق ميسر نيست. لذا به منظور پاسخگويي به متقاضيان تلفن منطقه مهرآباد جنوبي به اطلاع مي رساند: دايري تلفن در مركز تلفن ابوذر به روز است و فقط در بعضي از مناطق به علت نبود امكانات كابلي واگذاري با تأخير انجام مي شود كه پس از تقويت شبكه نسبت به دايري فيش هاي خريداري شده اقدام مي شود.
روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران
پاسخ روابط عمومي شهرداري منطقه چهار
بازگشت به مطلب مندرج در مورخ ۲/۴/۸۳ تحت عنوان عابران پياده؟ مبني بر نصب پل هوايي روبه روي شهرك كوثر به آگاهي مي رساند: طبق گزارش حوزه معاونت حمل ونقل و ترافيك منطقه باتوجه به وجود دو اصله تير برق فشار قوي در ضلع جنوبي بزرگراه در ارتفاع كم، جهت نصب عرشه نياز به افزايش ارتفاع كابل تا ارتفاع حداقل ۱۵ متر از طرف ادراه برق است كه در اين رابطه ترافيك منطقه طي نامه شماره ۲۳۴۲۵ مورخ ۲۳/۳/۸۳ با ادراه محترم برق منطقه اي تهرانپارس مكاتبه شده است و تا رفع معارض كابلهاي برق امكان نصب عرشه مقدور نيست.
روابط عمومي شهرداري منطقه چهار

تلفن تحريريه
تلفن تحريريه : ۷-۶۹۵۵۲۵۴
فاكس : ۶۹۵۳۳۵۹
E-mail:info@hamshahri-bazar.com

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |