دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۴۷
قيمت ارزان همه جا كار ساز نيست
فرفورژه تحت تاثيرانعطاف چوب
خبر روز
004458.jpg
آذر ديوسالار
چند سالي است كه فرفورژه ها با پيچ وخم هاي معمولا ً سياهشان فضاي خانه ها را اشغال و رفته رفته عرصه را بر وسايل چوبي را تنگ كرده اند.
تنوع حال ازاستفاده فرفورژه دردكوراسيون داخلي خانه ها موجب شده بسياري از مردم به سمت اين نوع لوازم خانگي گرايش پيدا كنند ؛ ولي آيا فرفورژه ها مي توانند جاي لوازم چوبي را بگيرند؟
فرفورژه ها از فلز ساخته مي شوند و در مقايسه با لوازم چوبي قيمت مناسبي هم دارند. مثلا ً يك جهيزيه كامل كه تقريباً شامل ميز تلويزيون، ميز ناهارخوري، تخت دو نفره، نيم دست مبل و لوازم جانبي كوچكي چون آينه، شمعدان، لوستر، ساعت و... است، حدود ۳۵۰ هزار تومان قيمت دارد. كاملا ً مشخص است كه با اين مبلغ تنها مي توان يك دست مبل چوبي معمولي خريد.
تخت دو نفره فرفورژه بسته به طرح آن حداقل ۳۰ هزار تومان و حداكثر صد هزار تومان قيمت دارد و همين طور ديگر وسايل هم باتوجه به ميزان فلزي كه براي ساخت آن ها به كار گرفته مي شود و طرحي كه با اين مقدار فلز مشخص ايجاد مي شود، قيمت گذاري مي شوند.
براي خريد هر كدام از وسايل مورد نظر از جنس فرفورژه، مي توان طرح را انتخاب و سفارش داد، پس از يك هفته تا ده روز آنچه خواسته ايد آماده و در اختيارتان قرار مي گيرد.
فلزي كه فرفورژه ها را از آن  مي سازند، آهن آبديده كوره اي است كه مقاومت مناسبي دارد، به نسبت چوب ارزان تر است و پس از شكل و صيقل دادن آن با رنگ هاي طلا يي، نقره اي، مسي، سياه و گاه سبز، نقاشي اش مي كنند.
فرفورژه ها نياز به اقدام خاصي براي نگهداري ندارند و كافي است مانند ديگر وسايل خانه، هرچند وقت يك بار آنها را گردگيري كنيد.
فرفورژه  در شهرهاي ساحلي و شهرهايي كه رطوبت دمايشان بالاست مطلوب نيست ولي در بسياري نقاط خشك، بخصوص شهر تهران عمر مفيد و قابل توجهي دارد.
ولي چرا باوجود تمام اين مزايا هنوز هم مردم ترجيح مي دهند از وسايل چوبي براي دكوراسيون منزل استفاده كنند.
محمودي، يكي از خانم هاي خانه دار تهراني در اين باره مي گويد: من علا قه اي به فرفورژه ندارم. اولا ً كه سياه هستند اگر هم نقاشي شده باشند رنگهايش دلپذير نيست مثل لوازم كهنه و قديمي هستند و از طرفي حتي اگر پيچ و تابشان متفاوت باشد بازهم شبيه به هم هستند.
يكي از كارشناسان توليد و فروش لوازم چوبي درباره علت علا قه مردم به چوب مي گويد: اشكال خاصي را كه مي توان با كمك فلز ايجاد كرد محدود هستند در حالي كه چوب امكان ايجاد اشكال و فرم هاي بسيار متنوع و متعددي دارد.
موسوي گفت: فرفورژه ها تنها از فرم هايي كه به فلز داده و رنگي كه به آن زده مي شود شكل مي گيرند در حالي كه لوازم چوبي به خاطر انعطاف پذيري چوب تنوع بيشتري دارند، ضمن اين كه چوب لطافت خاصي دارد كه حتي با فلز صيقل خورده هم قابل مقايسه نيست. با همه ظرافتي كه در ساخت فرفورژه به كار مي رود، زمختي و خشونت فلز همچنان از آن احساس مي شود و افرادي با سلايق خاص و متفاوت فرفورژه را به وسايل چوبي ترجيح مي دهند.
يك نوجوان نيز درباره فرفورژه مي گويد: من دوستشان ندارم. وسايل اتاق خواب من هم فرفورژه هستند و هر بار من با يكي از آنها برخورد كردم و زخمي شده ام.
نصيري مي افزايد: احساس مي كنم چوب چون روزي درخت بوده حس دارد ولي فلز اين طور نيست.
اما سعيدي در اين باره نظر متفاوتي دارد. وي معتقد است: هر كدام از لوازم فرفورژه به تنهايي يك اثر هنري محسوب مي شوند چون با يك ماده اوليه ساده، طرح هاي متفاوت و متنوعي را با كمترين امكانات ايجاد كرده اند.به اعتبار آنچه گفته شد و استقبال مردم از لوازم چوبي، مي توان نتيجه گرفت؛ مردم ما در عين دست و پنجه نرم كردن با مسائل اقتصادي و مشكلات معيشتي، حس زيبايي شناسي و طبع  لطيف خود راهمچنان حفظ كرده و به آن اهميت مي دهند.

بازارچه لوازم خانگي
004470.jpg
004464.jpg
004467.jpg
004473.jpg
004476.jpg

بازارچه لوازم خانگي
بازارچه خوراك
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |