آيا خريد روزنامه ضرورتي ندارد؟
خبر روز
|
|
آذر ديوسالار
باتوجه به مطالب بسياري كه تاكنون درباره وضعيت اسفبار ميزان مطالعه در كشورمان اعلا م شده، مي توان نتيجه گرفت جايگاه خريد كتاب و مجله در سبد هزينه هاي خانواده هاي ايراني چندان مطلوب نيست.
وضعيت كتاب كه قابل بيان نيست، همه ما خانواده هاي بسياري را مي شناسيم كه جز كتاب درسي، احتمالا ً چند كتاب مرجع، كتاب ديگري ندارند . خريد روزنامه نيز در ميان خانواده ها چندان جايگاهي ندارد و اين كار از محل پول توجيبي افراد صورت مي گيرد.
يك خانم خانه دار در اين باره مي گويد: ما همه چيزهاي ضروري خانه را در يك ليست مي نويسيم واول هرماه هزينه خريد خانه را مشخص مي كنيم. كه در اين ليست خريد روزنامه جايگاهي ندارد چون مجله و روزنامه را هر كسي كه بخواهد خودش مي خرد، نيازي نيست توي اين ليست بنويسيم.
با اين شرايط معمولا ً اگر در ميان اعضاي خانواده ها كسي باشد كه به دنبال كار باشد، يا دانشجويي كه نياز دارد مطالعاتي در زمينه رشته تحصيلي اش داشته باشد، يا يكي از اعضاي خانواده به روزنامه يا مجله خاصي علاقه مند باشد، شايد بتوان از روزنامه و مجله در آن خانه سراغي گرفت وگرنه معمولا ً افراد در محل كارشان روزنامه يا مجله مي خوانند و كمتر خانواده اي خريد مجله و روزنامه را در ليست خريد روزانه اش قرار مي دهد.
كارمندي در اين باره مي گويد: من معمولا ً در محل كارم به روزنامه دسترسي دارم، همسرم هم كار مي كند و در محل كارش روزنامه دارد كه بخواند.
آجرلو مي افزايد: گاهي هم من يا همسرم روزنامه ها را شب به خانه مي بريم و اگر بچه ها هم بخواهند مي توانند مطالعه كنند.
طبق اظهارات چند نفر از فروشندگان روزنامه و مجله، بعد از روزنامه هاي كثيرالانتشار، برخي از مجلات خاص فروش خوبي دارند. اين مجلا ت پرفروش، بيشتر مجله هاي خانوادگي هستند و با قيمت ۲۵۰ يا ۳۰۰ تومان عرضه مي شوند. مجلا ت خانوادگي معمولا ً هفته نامه اند و بيش از هر كسي خانم ها به خواندن مطالب آنها علا قه و عادت دارند. مجلا ت خانوادگي شامل مطالبي متنوع درباره ارتباطات خانوادگي، قصه، شعر، گفت وگو با هنرمندان و ورزشكاران و خانواده هاي آنها و...هستند.
يكي ديگر از مجلات مورد علا قه خانواده ها مجلا ت مد است. اين مجلا ت به خاطر ارائه تصوير و الگوي انواع لباس ها مورد توجه مزون هاو خانم ها هستند.
مجلات تخصصي هم به همين دليل تخصصي بودن و شايد قيمت گران تر كه از چند صد تومان شروع و به چند هزار تومان هم مي رسد، كمترين فروش را دارند كه نمي تواند لزوماً به معناي كم طرفدار بودن اين نوع مجلات باشد. يكي از خوانندگان هميشگي مجلات خانوادگي درباره آنها مي گويد: اين مجله ها مطالب مفيدي دارند كه در زندگي به درد مي خورند و علاوه بر اين مطالب، جدول، قصه و خواندني هاي سرگرم كننده اي هم در اين مجله ها هست.
كريم زاده مي افزايد: يكي از جالب ترين قسمت هاي اين مجله ها، قصه هاي واقعي و گزارش هاي آنها از دادگاه خانواده است كه من خيلي دوست دارم.
در كنار همه اين مسائل، چند سالي است كه بازار كتاب ها و مجلاتي كه به نوعي مسائل روانشناسي را طرح مي كنند و راهها و روش هاي بهتر زندگي كردن را ارائه و حتي آموزش مي دهند، بسيار داغ شده است.
يكي از پرفروش ترين مجلات در كشور ما مجلاتي هستند كه رازهاي موفقيت و چگونگي برقراري ارتباط با مسائل و افراد ، بخصوص در محيط خانواده و كار و مسائلي از اين دست را محور مطالبشان قرار داده اند. البته ناگفته نماند كه مجلات خانوادگي هم به نوعي جزو اين دست مجلات محسوب مي شوند و كتاب هايي از اين دست هم كم نداريم، كتاب هايي كه آخرين رازها، شيوه ها و روش ها را براي موفقيت و ارتباط با زندگي، ارائه مي كنند.
يكي از علاقه مندان اين نوع نشريات مي گويد: اين گونه مطالب در شكل ارتباط من با ديگران و حل مسائل و مشكلاتم خيلي مؤثر بوده است. اگر به نكاتي كه در اين كتاب ها و مجلات نوشته دقت كنيم واقعاً به موفقيت خواهيم رسيد.
وي مي افزايد: من با خواندن اين كتاب ها توانستم تحولي اساسي در شخصيتم ايجاد كنم.
كمي دقت به قيمت نشريات و نوع نشريات مورد علاقه خانواده ها و يك بررسي ساده در اين باره نشان مي دهد، عدم خريد كتب و مجلات متنوع به صورت يك امر ضروري و درنتيجه كم بودن ميزان مطالعه در كشور ما به مسائل اقتصادي خانواده ها ارتباط چنداني ندارد. مسأله اينجاست كه بسياري از خانواده ها ضرورتي براي قرار دادن كتاب ، مجله و روزنامه در ليست هزينه هاي ضروري خود، احساس نمي كنند!
|