چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۳
ايران
Front Page

قانون روابط مؤجر و مستأجر نيازمند خانه تكاني است
يك وكيل دادگستري با اشاره به اين كه قوانين مربوط به زمين در ايران نياز به بازبيني صد در صد دارد، قوانين موجر و مستأجر را نيازمند خانه تكاني و در واقع بازنگري اساسي دانست.
سيدهادي حسيني در گفت وگو با ايسنا با اشاره  به فرا رسيدن
۲ مرداد، سالروز تصويب « قانون روابط موجر و مستأجر» در سال ۵۶، اين قانون را مبتني بر موازين اصولي و حقوقي ندانست و گفت: قانون مصوب سال ۵۶ مقرر كرده بود كه اگر كسي براي چندين سال در يك مكان تجاري مستأجر باشد به دليل اين كه آن مكان براي مشتريان شناخته شده است، لذا ارزش اضافي اي به آن ملك تعلق مي گيرد كه به آن حق كسب و پيشه مي گويند، در صورتي كه اين امر مغاير با اصول كلي حقوق است. وي ادامه داد: يكي از تحولاتي كه در بازنگري قانون مصوب سال ۵۶ در سال ۷۶ رخ داد اين بود كه بيرون كردن مستأجر مبتني بر روند دادرسي طولاني نباشد؛ زيرا در غير اين صورت موجر با عسر و حرج روبرو مي شود، در حالي كه مالكيت مردم محترم است و بايد به آن توجه شود.
حسيني افزود: در قانون جديد قرار بر اين شد كه بيرون كردن مستأجر به صورت اداري و خارج از نوبت مورد رسيدگي قرار گيرد تا ملك به سرعت تخليه شود. وي با اشاره به اين كه دولت و نظام حقوقي هميشه نمي توانند وظايف خود   را برعهده اتباع كشور بگذارند، گفت: چون منابع ملي در دست دولت است، بايد تدابيري اتخاذ شود تا افرادي كه خانه ندارند، صاحب خانه شوند.
اين حقوقدان قانون مصوب سال ۷۶ را در سرعت بخشيدن به تخليه موارد اجاره و از بين بردن حق كسب و پيشه موفق خواند و اظهار داشت: اين قانون باعث شد كه قوانين مربوط به مالك و مستأجر در ايران در برخي موارد با قوانين سراسر دنيا هم طراز شوند.
حسيني بر لزوم بازنگري كلي در قانون مصوب سال ۷۶، در زمينه نحوه اجرا و آيين دادرسي اين قانون تاكيد كرد و گفت: دادرسي در ايران به گونه اي است كه وقت قوه قضائيه به امور زاويه اي و حاشيه اي مي گذرد و دادگاه ها نيز از نظم و دقت خاصي برخوردار نيستند، به همين دليل موارد اضافي و ناهمگون به محاكم احاله مي شود.
وي در زمينه حل اين مساله گفت: مسئوليت تخليه اماكن مسكوني و تجاري بايد از دادگستري گرفته و به كميسيون ها و نهادهاي اجرايي مربوط به امور مسكن كه تحت نظر وزارت مسكن هستند، واگذار شود تا كار مردم هم سرعت بيشتري به خود بگيرد.
حسيني با بيان اينكه وقتي قانون، ضمانت اجراي لازم را براي دادن حق مردم در نظر نگرفته است، مجبوريم تدابير جديدتري بينديشيم، گفت: در حال حاضر به دليل اين كه بيرون كردن يك مستأجر با مشكلاتي مواجه است، هر كسي كه بخواهد منزل خود را اجاره دهد، مبلغي را به عنوان رهن مي گيرد و اين رهن، تضميني براي صاحب ملك خواهد بود. وي لحاظ كردن ضمانت هاي اجرايي در قانون را ضروري دانست و افزود: اگر حق مستأجران در مواردي تضييع شده، به اين دليل بوده كه دولت در تهيه مسكن براي اين قشر كوتاهي كرده است.
اين وكيل دادگستري با ابراز رضايت نسبت به همسو بودن برخي مواد قانون روابط موجر و مستأجر مصوب سال ۷۶ با قوانين مالك و مستاجر در دنيا، گفت: اين قانون در محاكم به طور مطلوب مورد استناد قرار گرفته و به احقاق حقوق موجر و مستأجر كمك كرده است اما متاسفانه در اجرا دچار مشكلات عديده اي است كه بايد مورد بازبيني قرار گيرد.

كودكان مهاجر باهوش تر از كودكان شهري هستند

محققان چيني اعلام كردند كه كودكان متعلق به گروه هاي مهاجر در پكن از ضريب هوشي بالاتري نسبت به كودكان شهري برخوردار هستند. متخصصان مي گويند والدين اين كودكان معمولا بلندپرواز بوده و ميانگين هوشي آنها در سطح بالايي است و بنابراين كودكان آنها نيز اغلب باهوش تر از ديگران هستند. اما از آنجا كه بسياري از اين كودكان از رفتن به محيط شهر و ادامه  تحصيل محروم هستند، معمولا از حضور و درخشش در مدارس بي بهره مي مانند. به علاوه اين مطالعات نشان مي دهد كه سلامت رواني كودكان مهاجر به مراتب بيشتر از كودكان متولد شهر پكن است.

حاملگي عمر را زياد مي كند

به گفته كارشناسان، مادران به دليل جذب سلول هاي جوان از بدن جنين خود در هنگام بارداري، عمر طولاني دارند. محققان اعلام كردند، براي نخستين بار است كه توانستيم به دنيا نشان دهيم كه سلول هاي جنين در بدن مادر تا سال ها بعد از بارداري باقي خواهند ماند. اين دستاوردها مي تواند دليل عمر طولاني تر زنان نسبت به مردان را توجيه كند، همچنين مي تواند پاسخگوي اين سوال كه چرا مادران در مقابل ابتلا به بيماريهايي چون سرطان سينه و تصلب چندگانه بافت ها قوي تر هستند و يا اين كه چرا پيوند مغز استخوان مادر به فرزند نسبت به پدر به فرزند موفق تر است.

كوتاه گويا

o تهراني هاي ركورددار
000465.jpg

تهراني ها پذيرفته اند كه در هر مسأله اي پيشتاز باشند، ميزان نرخ ازدواج شهري در شهر تهران طي سال ۸۲ به ۱۰۴ هزار و ۹۴ مورد رسيده است، البته پس از پرداخت وام ازدواج شهرداري تهران بايد ديد كه نرخ ازدواج سال ۸۳ نسبت به ۸۲ چقدر افزايش پيدا مي كند.
به هر حال، پيشتاز شدن در برخي از امور هم مي تواند جنبه مثبت باشد و هم جنبه منفي. شايد برخي از جوانان به خاطر درآمد خوب تجديد فراش مي كنند چون در اين سال هاي نداري كمتر كسي جرات به خرج مي دهد تا ازدواج كند و گرنه نيازي  نبود كه شهرداري تهران به كمك آنها بشتابد.  اما از اين طرف هم وقتي اوضاع مالي بد مي شود، به ناچار بعضي جوانان ازدواج كرده تن به طلاق مي دهند، باز طبق همان آمارها بيش از ۱۹ هزار زوج غزل غمناك خداحافظي را خوانده اند. ليكن در مقابل آنها ايلامي ها كه حسابي به رسم و رسوم طايفه اي و اعتقادات مذهبي در زمينه ازدواج بيشتر پايبند هستند كمترين نرخ طلاق را به ثبت رسانده اند. به هرحال وقتي تهراني ها ريسك مي كنند و بالاترين ميزان ازدواج ها را در دفاتر ثبتي به ثبت مي رسانند اين طور هم ضايعات طلاق را در پي دارند. اميدواريم در هر ازدواجي مثل ايلامي ها به تمامي افراد به رسوم عرفي و ديني احترام بگذارند، تا كمترين آسيب به خانواده ها وارد شود. ركورد داشتن در هر چيزي شايد آنچنان حسني هم نداشته باشد.

o واگذار كنيد
آن قديم ها وقتي كه مردم و مسئولان با مديران جوان دوره انقلاب اسلامي مواجه مي شدند،انتظار داشتند كه نوعي انعطاف پذيري و درايت در شيوه عملكرد آنها اعمال شود. حالا سن مديران كشور به ۴۶ سال رسيده باز برخي ها گلايه دارند.
به گفته معاون سازمان ملي جوانان كشور، ميانگين سني مديران از ۲۶ سال در اوايل انقلاب اسلامي به ۴۶ سال رسيده است. افزايش ۲۰ سال سن مديريتي در كشور نشانه كم توجهي و بي اعتمادي به جوانان است.
شايد معاون سازمان ملي جوانان نپذيرند كه افراد ميانسال به سمت مديريتي برسند ولي تجربه سال هاي گذشته نشان داد كه دود از كنده بلند مي شود. عليرغم اين تغييرات و اين تمايلات آرزو بر جوانان عيب نيست با كمي تلاش و صبوري مي توان باز اين سمت هاي مديريتي را به جوانان ارزاني داشت. شما همين مشكل اشتغال، ازدواج و مسكن جوانان را دنبال كنيد نيازي به پست مديريتي ندارند. آنها تنها به نان و سرپناهي براي يك خانواده گرم و صميمي نياز دارند. حالا اگر دلتان براي جوانان مي سوزد چرا پست هاي مديريتي را به جوانان واگذار نمي كنيد!

o معتادان عطاري
000492.jpg

تاكنون همه رقم شيوه ترك اعتياد را شنيده بوديم اما نه اين روش عطاري ها را. به گفته كارشناس دفتر پيشگيري از اعتياد سازمان بهزيستي، برخي از عطاري ها با فريب معتادان، مواد مخدر را در قالب كپسول هاي گياهي دست ساز ترك اعتياد دوباره به همين معتادان مي فروشند. به هر حال، اين روزها در و دكان ترك اعتياد حسابي گل انداخته است. حتي برخي كارهاي ديگر را تعطيل كرده اند و رفته اند سراغ مجوزهاي ترك اعتياد.
اين كار از دو جهت بازخورد مثبت دارد هم يك ثواب اخروي از باب احياي يك انسان نيازمند نصيب اين گروه از افراد مي كند و هم نوعي درآمدزايي در پي دارد. از آنجا كه اين نوع بيماري ها هزينه بر است، اغلب خانواده ها هم آن چنان به خرج آن توجهي ندارند.
لازم است مسئولان بهداشتي، والدين افراد معتاد و بالاخره معتادان آگاه به اين نوع هشدارها توجه كنند تا از چاله درنيامده داخل چاه عطاري ها نيفتند. بالاخره همين عطاري ها، كپسول هاي گياهي ترك اعتياد را صلواتي هديه نمي كنند، شايد هم در اين اوضاع خرابي كار و كاسبي عطاري ها، نوعي كاسبي جديد است.

oامداد به پنج قلوها
000486.jpg

از همان ابتدا گفته بودند بيش از دو بچه داشتن دردسرها دارد اما برخي از اين والدين كم توجه به هشدارهاي تنظيم خانواده نه تنها گوش شنوايي براي چنين موعظه هايي ندارند بلكه حتي تكاني هم به خود نمي دهند لااقل از خرج و هزينه هاي خانه بكاهند همين طوري مي زايند تا به دردسر بيفتند.
والدين پنج قلوهاي بندرعباسي، به دليل تنگناهاي مالي، روزگار سختي را سپري مي كنند. همين آقا به گفته خودش، فقط براي عمل سزارين بچه ها، دوازده ميليون ريال بابت بيمارستان پرداخت كرده است. به هر حال در اين اوضاع شير مادر بچه ها هم تكافوي اين پنج نفر نورسيده را نمي كند. حالا مجبور شده اند شير خشك به اين بچه ها بدهند.در خانه هم اين مادر و پدر خوشبخت از سازمان هاي دولتي درخواست كمك كرده اند. البته بگذريم از اين كه اگر همان سازمان هاي دولتي پول و پله داشتند ۲۰۰ كيلومتر بالاتر از بندرعباس براي بچه هاي ناتوان و معلول بمي خرج مي كردند. بگذريم از اين كه ناخواسته اين والدين هم سرمايه زندگي مشترك را يك جا دريافت كرده اند وگرنه دچار اين بي پولي مضاعف نمي شدند. حالا سازمان هاي دولتي كه مي توانند كمك هايي را در زمينه شيرخشك، پوشك بچه و قس عليهذا ارائه كنند،آن را به ستاد امدادرساني پنج قلوهاي يادشده در بندرعباس ارسال نمايند.

يك سوم سرطان ها با رژيم غذايي مرتبط است
000468.jpg

متخصصان انگليسي اعلام كردند: يك سوم سرطان ها در ارتباط با رژيم غذايي است و شيوه زندگي هر شخص در ميزان ابتلاي وي به سرطان موثر است .
به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر، متخصصان معتقدند كه حدود يك سوم سرطان ها به رژيم غذايي افراد ارتباط دارد ولي ما واقعا نمي دانيم چه رژيم غذايي خاصي محافظ و چه رژيمي زمينه ساز سرطان است.
همچنين دانشمندان عقيده دارند كه عادت هاي غذايي ما بر احتمال ابتلا به سرطان روده، معده، دهان، گلو، مري و پانكراس تاثير دارد و رژيم غذايي ممكن است عامل خطرناكي براي سرطان سينه، پروستات، ريه و مثانه باشد؛ هرچند در اين زمينه ها عامل ژنتيك نيز ممكن است اثرگذار تلقي شود.
به عقيده پژوهشگران، تغذيه مناسب وابسته به شيوه زندگي خاص است كه هر شخصي براي خود بر مي گزيند و بر همين اساس احتمال ابتلاي او به سرطان كاهش مي يابد. در واقع انتخاب روش زندگي مي تواند از افزايش وزن و بروز بيماري قلبي نيز ممانعت كند.
كارشناسان معتقدند به طور ايده آل عادات مناسب تغذيه بايد از سال هاي نخستين عمر آغاز شود. به اين معني كه رژيم غذايي در كودكي، سلامت ما را در دوره هاي بعد مورد تاييد قرار مي دهد و عادات غذايي بد را در سالهاي آينده به دشواري مي توان تغيير داد. از اين رو متخصصان پيشنهاد مي كنند عادتهاي غذايي خود را تا بيمار نشده ايد به تدريج تغيير دهيد.
به نظر آنان رژيم غذايي خوب شامل مقدار زيادي ميوه و سبزي و استفاده از غذاهاي داراي فيبر زياد (حبوبات)، سيب زميني و برنج و همچنين غذاي كم چربي همراه با گوشت قرمز اندك است.
آنها توصيه مي كنند كه سعي كنيد روزانه پنج نوع ميوه يا سبزي شامل يك پرتقال، دو كيوي يا نارنگي ، يك خوشه انگور و يا اندكي توت فرنگي، گل كلم يا هويج و سالاد مصرف كنيد.
بر اساس اين گزارش شواهد علمي نشان مي دهد كه خوردن مقدار زيادي سبزي در روز احتمال خطر سرطان روده را كاهش مي دهد و يك رژيم غذايي خوب و مملو از ميوه و سبزي، شخص را در برابر سرطان شكم(معده)،سرطان دهان، گلو، مري و ساير سرطان ها محافظت خواهد كرد.

گواهي دروغ براي ولادت
000480.jpg

معاون حقوقي سجلي سازمان ثبت احوال كشور از برخورد قانوني با ماماها و پزشكان متخلفي كه گواهي ولادت و يا فوت خلاف واقعيت صادر كنند، خبر داد و گفت : بر اساس قانون مجازاتهاي مربوط به تخلفات اسناد سجلي مصوب سال ۱۳۷۰ مجمع تشخيص مصلحت نظام ، هرگونه اعلام خلاف واقعيت در ولادت و فوت و يا صدور گواهي خلاف واقع جرم بوده و متخلفان بسته به نظر قاضي از ۹۱ روز تا ۱ سال حبس و از ۲۰۰ هزار تا ۱ ميليون ريال جريمه نقدي شده و در صورت تكرار، دادگاه متخلف را به حداكثر مجازات محكوم خواهد كرد .
سعيد عبودي با بيان اين مطلب گفت : همچنين بر اساس ماده ۴ اين قانون اشخاصي كه در عين داشتن شناسنامه اصلي اقدام به اخذ شناسنامه المثني كنند علاوه بر حبس به پرداخت جزاي نقدي از ۲۰۰ هزار تا ۱ ميليون ريال محكوم و در صورت تكرار، با رأي دادگاه به حداكثر مجازات محكوم مي شوند.
وي با اشاره به اينكه هرگونه اظهار خلاف واقعيت در خصوص ولادت ، وفات يا هويت ، استفاده از شناسنامه مكرر و يا اقدام به دريافت شناسنامه مكرر براي خود و يا فرزند نيز تخلف محسوب شده و برابر قانون با آن برخورد مي شود ، افزود : همچنين دريافت شناسنامه موهوم يعني شناسنامه اي كه صاحب آن وجود خارجي ندارد يا استفاده از شناسنامه شخص ديگر به نام هويت خود، خواه صاحب آن مرده و يا زنده باشد نيز به همان مجازاتهاي فوق محكوم خواهد شد .
عبودي ادامه داد : اشخاصي نيز كه در مورد ولادت يا فوت شهادت دروغ بدهند به طوري كه شهادت آنها در تنظيم دفتر ثبت كل وقايع و يا وفات تاثير گذارد نيز شامل قانون فوق مي شوند .
شايان ذكر است، بنا به گفته معاون حقوقي سجلي سازمان ثبت احوال سال گذشته ۲۸۱ هزار و ۹۶۶ مورد شناسنامه المثني با تاييد سازمان ثبت احوال براي متقاضيان واجد شرايط صادر شد كه نسبت به سال گذشته ۱/۲۷ درصد رشد داشته است.
همچنين ۱۴ هزار و ۳۹۹ مورد شناسنامه نمونه قديم با جديد نيز تعويض شد كه نسبت به سال ۸۱ حدود ۸/۱۳ درصد رشد داشته است .

زنان عرب و تصميم گيري
000471.jpg

يك مطالعه كه اخيراً از سوي مركز آموزش وتحقيقات زنان عرب (CAWTAR) به سرپرستي تونس انجام شده است، به بررسي نحوه تصميم گيري زنان عرب پرداخته است.
اين پيمايش بر روي نمونه هايي از۶ كشور مراكش، تونس، مصر، سوريه، كويت، فلسطين و سه كشور از شمال آفريقا وسه كشور ديگر از خاورميانه انجام شده است. مهمترين هدف تحقيق، تبيين مكانيسم مشاركت زنان در تصميم گيري هاست. بدين منظور از هر كشور، چندين زن كه در موضع تصميم گيري هستند، انتخاب شدند و از آنها خواسته شد به سئوالات پرسشنامه پاسخ دهند. سؤالات شامل وضعيت جامعه شناسي- مردم شناسي، حرفه وحوزه فعاليت، عوامل موفقيت، مشكلات، تأثيرات كار بر خانواده، مباحث مورد علاقه زنان وديدگاه هاي آن بود.
نتايج تحقيق نشان داد كه زنان تصميم گير، متأهل هستند، بالاي ۴۰ سال سن دارند و كمتر از سه فرزند دارند، اكثر آنها به كالج رفته اند، مدرك تحصيلات دانشگاهي دارند و در مؤسسات دولتي كار مي كنند. درباره موفقيت حرفه اي، زنان پاسخگو احساس موفقيت كردند و گفتند كه رضايت قابل توجهي از موقعيتشان دارند. مشكلات زنان براي ورود به عرصه هاي تصميم گيري لزوماً به دو عامل تسلط مردان در محيط هاي كار و وظايف خانوادگي مربوط مي شوند، عامل اول، از الگوهاي سازماندهي جامعه نشأت مي گيرد و علت عامل دوم ابهام ميزان تسلط زنان است، در واقع هنگامي كه زوجين داراي تحصيلات مشابه هستند، يك ارتباط محكم بين آنها ديده مي شود. زنان پاسخگو همچنين تأثير مثبت آن را در زندگي خانوادگي بخصوص بر تحصيلات و سلامت فرزندانشان تصديق كردند. براي رفع چنين مشكلاتي، زنان پيشنهاد مي كنند ميان برنامه هاي كاري و مشاركت جدي تر همسران در وظايف خانواده، تعادل برقرار شود.
براي ظهور و پرورش نسل دوم زنان، پاسخگويان بر لزوم پرورش توانمندي هاي آنان در محل كار، افزايش سطح تحصيلات بخصوص در زمينه علوم و تكنولوژي تأكيد كردند.
البته زناني كه داراي موقعيت هاي سياسي هستند، درباره لزوم افزايش توانمندي هاي نسل دوم زنان صريح تر هستند. همچنين نتايج تحقيق نشان مي دهد كه شانس زنان در كسب مهارت هاي تكنيكي اوليه بيش از شانس آنها درعرصه هاي تصميم گيري است. در واقع تعداد زناني كه موقعيت تصميم گيري دارند، انگشت شمار است. علت اين امر را بايد در سطح سواد و تحصيلات و آموزش زنان و نيز ارزش هاي حاكم برجامعه جست وجو كرد.
مشكلاتي كه براي حضور در عرصه تصميم گيري بر سر راه زنان وجود دارند، عمدتاً از تسلط مردان، سنت ها و قانون هاي غيرعادلانه ناشي مي شوند.

چه نهادي بر تبليغات و كيفيت كار مؤسسات فرهنگي نظارت مي كند؟
تعقيب از خانه تا خيابان
000474.jpg

معصومه بيات: روزي نيست كه شاهد تبليغات كلاس هاي مختلف آموزشي، فرهنگي، هنري، از سوي مؤسسات مختلف نباشيم، از تبليغات ديواري، پوسترها و بيلبوردها گرفته تا تراكت هايي كه هنگام عبور از خيابان به  دستمان مي دهند. حتي شب ها در خانه نيز از فشار تبليغاتي اين مؤسسات در امان نيستيم، آنها در شروع، پايان و وسط هر برنامه تلويزيوني خود را به ما تحميل مي كنند.اين همه مؤسسه آموزشي در تهران چه مي كنند، آيا تهران ظرفيت اين تعداد مؤسسه را داراست؟ اصلاً براساس چه ضوابطي اين گونه مؤسسات راه اندازي مي شوند و چه نهاد و ارگاني نظارت بر كيفيت آموزش و شهريه اين مؤسسات رنگارنگ را برعهده دارد؟
يدالله سبحاني دبير هيأت رسيدگي به امور مراكز فرهنگي وزارت ارشاد در اين باره به خبرنگار جامعه مي گويد: اين دبيرخانه كه زيرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فعاليت دارد فقط براي بخشي از مؤسسات فرهنگي مجوز صادر مي كند در حالي كه بيشتر اين گونه مؤسسات از سوي نهادهايي همچون وزارت كار، شهرداري آموزش و پرورش، جهاد دانشگاهي، سازمان ملي جوانان مجوز تأسيس دريافت مي كنند.
وي تعداد مؤسساتي را كه از سوي وزارت ارشاد اسلامي مجوز دريافت كرده اند ۲۹۰۰ مؤسسه اعلام مي كند و مي گويد: براساس آمار موجود در سال گذشته فقط ۵۲۰ مؤسسه در سراسر كشور مجوز دريافت نمود كه سهم تهران ۱۸۰ مؤسسه و ساير استانها ۳۴۰ مؤسسه بوده است.
سبحاني گفت: هم اكنون اين رقم در تهران به ۱۶۸۰ مؤسسه و در ساير استانها به ۱۲۲۰ مؤسسه افزايش يافته است.
وي خاطرنشان مي كند متأسفانه از تعداد ۲۹۰۰ مؤسسه موجود در سطح كشور فقط ۹۰۰ مؤسسه فعاليت مستمر و دائم دارند و بقيه نيمه فعال و يا غيرفعال هستند.
مسئول هيأت نظارت و رسيدگي به امور مراكز فرهنگي درخصوص اين كه چرا نسبت به لغو مجوز مؤسسات غيرفعال اقدامي نمي شود مي گويد: در اين زمينه قانونگذار ساكت است و تا وقتي كه مؤسسات مرتكب خلاف نشده اند نمي تواند مجوز آنان را لغو كرد.
وي همچنين در پاسخ به اين سئوال كه چرا وزارت ارشاد اسلامي براي فعال شدن اينگونه مؤسسات كمك نمي كند معتقد است: بعضي از مؤسسات پس از دريافت مجوز به شرط ارائه طرح توسعه مي توانند از وام برخوردار شوند اما نبايد در اين زمينه دولت را متعهد كرد چرا كه هدف اوليه تأسيس اين مؤسسه در ابتدا توسعه بخش خصوصي بوده بنا بر اين هركس كه شرايط اوليه مجوز را داشته، صاحب امتياز شده و در صورتي كه قادر به فعاليت باشد مي تواند فعاليت را ادامه دهد.
وي در مورد شرايط اخذ مجوز مؤسسات فرهنگي مي گويد: حداقل داشتن مدرك كارشناسي، تحصيلات متناسب با موضوع فعاليت، داشتن سوابق تجربي قابل قبول براي كساني كه داراي مدرك مرتبط تحصيلي نيستند از جمله شرايط صدور مجوز براي مؤسسات فرهنگي است و افراد در صورت دارا بودن شرايط در كمتر از ۴ ماه مي توانند مجوز تأسيس مؤسسه دريافت كنند.
سبحاني مي افزايد: اخيراً به دليل بالا بودن تقاضا از سوي زنان و مردان مجرد شرط تأهل براي زنان و مردان متقاضي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي حذف شد و ميزان سن براي آنان ۲۷ سال در نظر گرفته شد.
وي درخصوص نحوه نظارت بر عملكرد مؤسسات فرهنگي تصريح مي كند: نظارت اوليه از طريق بررسي آگهي هاي چاپ شده در نشريات صورت مي گيرد و در مرحله بعد به وسيله مراجعه مردم به اين مؤسسات و تماس هاي تلفني آنان و در مرحله آخر نظارت بازرسي عمومي از سوي دبيرخانه صورت خواهد گرفت.
در حالي كه بسياري از شهروندان از هزينه بالاي شهريه ها به علت عدم نظارت گله مند هستند سبحاني اظهار مي دارد: نظارت بر شهريه، كيفت آموزش و نظارت تخصصي برعهده مركز آموزش وزارت ارشاد و ادارات كل استانها است و دبيرخانه هيچ گونه وظيفه اي درخصوص نظارت بر كيفيت و يا قيمت شهريه ها ندارد و اين مركز آموزشي است كه بايد به سرفصل هاي تعيين شده از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و محتواي دروس و ميزان شهريه ها و امكانات آموزشي مؤسسات توجه نمايد.
اين مقام مسئول در زمينه ايجاد شعبات مختلف از سوي يك مؤسسه مي گويد: شوراي انقلاب فرهنگي تأسيس شعبه را منع كرده است و بيان داشته همانطور كه مؤسسات شرايط خاصي براي صدور مجوز دارند متقاضيان تأسيس شعبات نيز بايد شرايط تأسيس مؤسسه را داشته باشند.
به گفته سبحاني بعضي از استانها در سالهاي گذشته فاقد مؤسسه فرهنگي بوده اند اما اكنون حداقل داراي ها مؤسسه فرهنگي هستند و بيشترين تعداد مؤسسات را بعد از تهران استانهاي اصفهان، مازندران، خراسان و قم، دارا هستند.
در حالي كه در سالهاي اوليه تشكيل دبيرخانه بيشترين تقاضا در حوزه انتشارات متمركز بود اما هم اكنون بعد از كلاس هاي آموزشي (زبان، كامپيوتر) بيشترين تقاضا به ترتيب در حوزه پژوهش، فرهنگ و هنر،  آموزش و توليد در حوزه هنر است.
سبحاني در ادامه با اشاره به مصوبه ۵۱۳ شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اسفند سال ۸۱ و تفكيك وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزارت آموزش و پرورش اظهار مي دارد: بعد از اين مصوبه مجوز تأسيس آموزشگاه زبان خارجي براي سنين زير ۲۰ سال برعهده آموزش و پرورش و براي سنين بالاي ۲۰ سال و شاغلين جوياي كار برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار گرفت.
وي در مورد شرايط فضاي كاري اين مؤسسات مي گويد: حداقل فضاي تعيين شده براي تشكيل دوره كوتاه مدت ۲۰۰ متر و براي دوره هاي بلندمدت هزار متر اعلام شده است اما براي متقاضيان كار پژوهش، تدوين، تأليف كتب شرط خاص و از نظر مكان در نظر گرفته نشده و طبق توافقي كه با شهرداري به عمل آمده اين مؤسسات به شرط نداشتن مزاحمت مي توانند در ساختمانهايي كه كاربري مسكوني دارند به فعاليت خود ادامه دهند.

|  اقتصاد  |   انديشه  |   ايران  |   سياست  |   علم  |   ورزش  |
|  هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |