چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۳
علم
Front Page

نشر دانش
كنترل عفونت در مهد كودك و پيش دبستاني
000552.jpg

نويسنده: لي گراسمن دنو ويتز/ مترجم: قمرتاج خطائي/ ناشر: سيميندخت/ چاپ اول، تابستان ۱۳۸۳ (ويرايش ششم)/ ۳۵۲ صفحه، وزيري/ ۲۸۰۰ تومان.
دكتر قمرتاج خطائي، فوق تخصص بيماري عفوني اطفال در گفت وگويي كوتاه با خبرنگار ما گفت: افزايش بيش از پيش مشاغل اجتماعي مادران نسبت به ۴۰ سال گذشته، نياز به مراكز مهد كودك و پيش دبستاني را به مراتب امري ضروري تلقي مي كند. دكتر لي گراسمن دنو ويتز، استاد طب كودكان دانشگاه ويرجينيا كه مؤلف كتاب حاضر است، مي گويد: در سال ۱۹۷۰ در آمريكا فقط ۳۰ درصد مادراني كه بچه كمتر از ۵ سال داشتند، شاغل بودند و اين نسبت در سال ۱۹۹۰ به ۶۰ درصد و احتمالاً تا سال ۲۰۰۵ به بيش از ۷۵ درصد خواهد رسيد. در مورد كشور ما نيز كه بيش از نيمي از جمعيت را زنان تشكيل مي دهند، شاهد مشاغل اجتماعي مادران و افزايش روز افزون مهدكودك ها هستيم. سال ها تجربه كاري به من ثابت كرده كه آگاهي متصديان مهدهاي كودك و پيش دبستاني و مادران اطفال براي رعايت اصول سلامتي كودكان بسيار ضروري است.
وي افزود: بنا به دلايلي كه گفتم، با ملاحظه كتاب «كنترل عفونت در مهد كودك و پيش دبستاني» تأليف پروفسور لي گراسمن (ويرايش ششم به زبان انگليسي) به لحاظ اين كه قدمي در اين راه برداشته باشم،علاقه مند شدم آن را ترجمه و چاپ كنم.
دانشيار دانشگاه علوم پزشكي تهران، تأكيد كرد: آگاهي از معلومات ارائه شده در اين كتاب براي همه متصديان امور بهداشتي اعم از پزشكان، پرستاران، مربيان و مراقبان بهداشتي مهدهاي كودك و پيش دبستاني، اعضاي كميته هاي كنترل عفونت بيمارستاني و مادران مفيد است.
بيمه هاي اتومبيل
000549.jpg

مؤلف: جمشيد چرايي/ ناشر: تابان/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۱۳۲ صفحه، وزيري/ ۸۰۰ تومان.
بخش نخست به موضوع راه ها ،حمل و نقل و نقش آن در زندگي اختصاص يافته است.
در بخش دوم پيرامون دو موضوع بيمه شخص ثالث داخل كشور و بيمه شخص ثالث بين المللي (كارت سبز) مطالبي به چاپ رسيده است.صندوق تأمين خسارت هاي بدني، عنوان بخش سوم كتاب حاضر است.در بخش هاي چهارم و پنجم، بيمه حوادث سرنشين و بدنه تشريح شده است، در پايان مطالبي نيز در باره مسايل فني و ايمني در خصوص اتومبيل به چاپ رسيده است.

سايه روشن دانش

ماموگرافي راهي براي درمان
پزشكان، ماموگرافي (تشخيص بيماري سرطان سينه با آزمايش)را يكي از مهمترين راههاي تشخيص و درمان سرطان سينه مي دانند.
آنها معتقدند اگر زنان هرازگاهي اقدام به انجام اين آزمايش كنند، در صورت ابتلا به اين بيماري مي توانند آن را در اولين مراحل تشخيص داده و چه بسا درمان كنند. در آمريكا و انگلستان به دليل استقبال زنان از انجام ماموگرافي، مرگ و مير ناشي از سرطان سينه كاهش چشمگيري يافته است، چرا كه ۶۲ تا ۶۵ درصد زنان انگليسي و آمريكايي به طور مرتب ماموگرافي مي كنند و همين امر باعث تشخيص سريع بيماري در مراحل اوليه و پيشگيري از پيشرفت آن مي شود.
پزشكان اميدوارند با آسانتر شدن آزمايش ماموگرافي و كاهش ترس زنان از اين آزمايش ، گام هاي موثرتري در جهت تشخيص و درمان سرطان سينه برداشته شود.
كشتن گرگ بديمن است!
گرگ هاي اتيوپي، طول بدن آنها يك متر و ده سانتي متر و ارتفاع شان ۳۳ سانتي متر است. وزن ماده ها از ۱۱۲ تا ۱۴۲ كيلوگرم و نرها از ۱۴۰ تا ۱۹۳ كيلوگرم مي رسند. محل زندگي آنها در ارتفاعات ۳ هزار متري كوه هاي پارك ملي مبل در بين علف زارها و پناهگاه ها است. در حال حاضر جمعيت آنها به ۵۰۰ مي رسد و بيشتر خرگوش و موش شكار مي كنند. دوران حاملگي گرگها ۲ ماه طول مي كشد كه ۲ تا ۴ توله مي زايند. گرگها حيواناتي خجالتي هستند و زندگي آنها گروهي است. توله ها بعد از ۴ ماه بالغ مي شوند و قادرند با سرعت ۵۰ كيلومتر در ساعت بدوند و تا دماي ۶۰ درجه زير صفر زندگي كنند.
گرگ ها نسل اوليه سگ هاي اهلي هستند. در حدود ۱۲ هزار سال قبل در آمريكاي شمالي- كانادا- علائمي از وجود گرگ ها ديده مي شوند به نام كالت ها كه برادران گرگهاي معمولي ناميده شده است. قبيله چروكيها در كانادا از كشتن آنها پرهيز مي كنند و آن را بديمن مي دانند.
نشنال جغرافيا ، ترجمه: مسعود روحي
فوايد واكسن آنفلوآنزا
براساس يك مطالعه جديد چنانچه واكسن آنفلوآنزا به طور گسترده مورد استفاده قرار گيرد، هزينه درمان كودكان مبتلا به اين بيماري را مي توان تا ۳۰ درصد كاهش داد. ماري گريفين، متخصص طب پيشگيري دانشگاه واندربيلت در نشويل كه سرپرستي اين مطالعات را برعهده داشته است در اين باره مي گويد: از هر يكصد مورد مراجعه كودكان به پزشك ده مورد در اثر ابتلا به آنفلوآنزا و يا عفونت هاي گوش است كه در صورت بستري شدن كودك در بيمارستان، تجويز دارو و يا مراجعات بعدي به بيمارستان، هزينه هاي درمان افزايش مي يابد. به گفته گريفين، اين مطالعه به روشن شدن اين موضوع كه آيا توصيه درباره تزريق واكسن آنفلوآنزا براي همه كودكان يك برنامه ملي مقرون به صرفه است يا خير، كمك مي كند. وي در ادامه خاطرنشان كرد:  اگرچه كودكاني كه در سنين مدرسه دچار آنفلوآنزا مي شوند به ندرت بيش از چند روز از كلاس هاي درس غيبت مي كنند اما اين والدين هستند كه بايد براي مراقبت از فرزند بيمارشان، چند روز از محل كار خود مرخصي بگيرند. گذشته از اين، تأثير تجويز مرتب آنتي بيوتيك ها توسط پزشكان براي درمان اين بيماري نيز يك مشكل محسوب مي شود.
ترجمه : علي احمديان كيسمي

دوستان سبز و معدني ما
پزشكان، تنها به گروهي خاص از كودكان يا نوجواناني كه به مشكلات كبدي، گوارشي، سوءتغذيه به جهت ناتواني در جذب مواد غذايي و ... مبتلا هستند، مكمل هاي غذايي تجويز مي كنند و در بقيه موارد، مصرف متعادل مواد معدني و ويتامينها را توصيه مي كنند

000555.jpg
توجه به تنوع غذايي، يكي از نكات مهم براي حفظ سلامتي كودكان، نوجوانان و حتي بزرگسالان است. اما توجه به تغذيه صحيح مخصوصاً در دوران كودكي، بسيار مهم است.
ويتامين ها و مواد معدني دو گروه عمده از تركيبات غذايي اند كه روزانه بايد مصرف شده و به هيچ وجه از رژيم غذايي كودكان و نوجوانان حذف نشوند.
طبق برآورد يكي از مراكز پزشكي معتبر آمريكا، بيست و پنج تا پنجاه درصد از كودكان و نوجوانان آمريكايي روزانه از «مولتي ويتامين ها» (به صورت قطره خوراكي يا قرص) به عنوان تقويت كننده استفاده مي كنند. هر چند اين ميزان مصرف چندان ضروري نبوده و مي توان در حد متعادل تري از ويتامينها و مواد معدني استفاده كرد، اما هنوز هم والدين دست از اين وسواس برنمي دارند.
پزشكان تنها به گروهي خاص از كودكان يا نوجواناني كه به مشكلات كبدي، گوارشي، سوءتغذيه به جهت ناتواني در جذب مواد غذايي و ... مبتلا هستند مكمل هاي غذايي تجويز مي كنند و در بقيه موارد؛ مصرف متعادل مواد معدني و ويتامينها را توصيه مي كنند.
از طرفي نوزادان زودرس و كودكاني كه فقط از شير مادر تغذيه مي كنند، به مكمل هاي ويتاميني و معدني نيازمندند. براساس «هرم تغذيه اي»، كودكان و نوجوانان؛ در هر سن و شرايطي، روزانه به «مواد معدني» و «ويتامينها» نياز دارند و ضروري ترين ويتامينها و مواد معدني عبارتند از: ويتامين هاي آ(A)، ث (C)، كا(K)، (D) و مواد معدني شامل: «آهن»، «كلسيم»، «فلورايد» و «روي». اما به چه ميزان و از چه منابعي...؟
ويتامين ها
آ(A)
شير (شير مادر، خشك، گاو ...) منبع بسيار عالي از ويتامين «آ» است. اين ويتامين محلول در چربي است. مصرف اين ويتامين براي كودكان و نوجوانان، خصوصاً آنهايي كه سوءجذب داشته  باشند، حتماً توصيه مي شود. اما توجه كنيد كه مصرف مكمل هاي ويتاميني حتماً با تجويز پزشك انجام شود، چرا كه مصرف بيش از حد ويتامين «آ» مضر است. بهترين منابع ويتامين «آ»، هويج و جگر است.
ث (C)
اگرچه اغلب والدين براي جلوگيري از ابتلاي فرزندانشان به سرماخوردگي، ويتامين «ث» را از رژيم غذايي او حذف نمي كنند؛ اما ميزان مصرف در حد متوسط نيز كافي است. مصرف مكمل هاي ويتامين «ث»، تنها در كودكان زير يك سال كه از شير مادر تغذيه نمي كنند، توصيه مي شود ولي براي كودكان و نوجوانان، مصرف روزانه ميوه ها و سبزي هاي تازه مخصوصاً ليموترش، گوجه فرنگي، پرتقال، نارنگي و ... نياز به ويتامين «ث» را برآورده مي كند. توجه كنيد حذف ويتامين «ث» از برنامه غذايي روزانه نوجوانان، باعث بروز بيماري «اسكوربوت» مي شود.
دي (D)
ويتاميني است محلول در چربي و در نوزادان و كودكان و نوجواناني كه پوستي تيره داشته، يا از آفتاب كافي بهره مند نمي شوند، ديده مي شود. مهمترين منبع ويتامين D ، «نور آفتاب» و «شير» است. كودكان و نوجواناني كه روزانه شانزده تا هفده اونس شير مي نوشند (حدود ۲-۱ ليوان) و ساعتهايي را در نور آفتاب بازي يا پياده روي مي كنند، مشكلي از جهت كمبود ويتامين D نخواهند داشت. اما فراموش نكنيد، نور خورشيد بهترين منبع ويتامين D و البته ارزان ترين و بهترين آن است؛ پس به هر نحو كه شده، فرزندتان را روزي «بيست دقيقه» در معرض نور خورشيد قرار دهيد. اين نكته زماني اهميت بيشتري دارد كه به خاطر بياوريم مهمترين عامل در تسريع جذب «كلسيم»، ويتامين D است.
كا(K)
ويتامين K در چربي محلول است و ويتاميني است ضروري براي «انعقاد خون». كمبود ويتامين K در نوزادان ديده مي شود، بنابراين تنها در آنها مكمل هاي ويتاميني توصيه مي شود. اما در كودكان و نوجوانان مصرف مكمل هاي ويتامين K فقط در صورتي ضروري است كه فرد دچار سوءتغذيه باشد.
مواد معدني
آهن
000558.jpg

اين ماده معدني يكي از ضروري ترين تركيبات براي رشد كودكان و نوجوانان است. بهترين منبع آهن، گوشت قرمز بدون چربي است. آهن باعث تقويت ماهيچه ها شده و براي خون سازي و توليد گلبولهاي قرمز خون ضروري است. ميزان مصرف روزانه آهن در كودكان دبستاني۱۰ ميلي گرم و براي نوجوانان روزانه ۱۵-۱۲ ميلي گرم است. اين عنصر معدني خصوصاً براي دختران، بسيار ضروري است. علاوه بر گوشت، اسفناج و پسته خام نيز منبع غني آهن هستند.
كلسيم
كلسيم، براي استخوان ها و دندان ها ضروري است. به عبارتي كودكان و نوجواناني كه در دوران رشد خود به ميزان كافي از اين عنصر دريافت كرده اند، دندانهايي سالم داشته و در بزرگسالي به «پوكي استخوان» دچار نخواهند شد. خصوصاً در دخترها، اين عنصر معدني بسيار مهم است، چرا كه به دليل بارداري و پس از آن در دوران يائسگي، به پوكي استخوان دچار نخواهند شد. ميزان مصرف روزانه براي كودكان دبستاني «۸۰۰ ميلي گرم» و در نوجوانان و بزرگسالان، «۱۵۰۰-۱۲۰۰ ميلي گرم» است. بهترين منبع كلسيم، «شير» است.
روي
اين ماده معدني براي نوجوانان مخصوصا در دوران بلوغ بسيار ضروري است. ميزان نياز نوزادان به اين ماده معدني «۵-۳ ميلي گرم در روز» و ميزان نياز نوجوانان ۱۵-۱۰ ميلي  گرم در روز است. بهترين منبع اين ماده معدني، گوشت بدون چربي، غذاهاي دريايي، محصولات لبني، غلات، نان، حبوبات و آجيل هاي خام است.
فلورايد
همه نوزادان پس از شش ماهگي به «فلورايد» نياز دارند. چرا كه فلورايد يكي ديگر از مواد معدني مهم در رشد دندان است. اين ماده معدني فقط از طريق نوشيدن «آب لوله كشي شهري» و نه آب معدني هاي پرشده در بطري تأمين مي شود. (در ايران آب لوله كشي شهري فلورايد دارد». اما توجه كنيد، مصرف بيش از حد فلورايد، «بيماري فلوروسيس» ايجاد مي كند (در اين بيماري، لكه هاي سفيد و قهوه اي به دليل رسوب فلورايد روي ميناي دندان ديده مي شود.)
با توجه به نكات فوق، براي آنكه فرزنداني سالم داشته باشيم، بهترين روش، رعايت تنوع غذايي و رژيم غذايي صحيح است. با اين روش، ديگر نيازي به مصرف مكمل هاي غذايي نيست. سلامت باشيد.
مترجم: مهتاب صفرزاده خسروشاهي
منبع: www.keepkidshealty.com

|  اقتصاد  |   انديشه  |   ايران  |   سياست  |   علم  |   ورزش  |
|  هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |