چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۷۰
جايز نيست انداختن زباله به راه ها
انزواي بهداشت در پايتخت
همكاري شهروندان با شهرداري باعث شد كه در اجراي طرح اخير شهرداري تهران با كمترين ميزان سم ممكن -مصرف ۵ تن سم در يك ماه - تعداد تلفات به ۷۶۰ هزار لاشه موش برسد
013419.jpg
تورج نادري
«شارع  مشترك المنافع است و جايز نيست انداختن زباله به ر اه ها و پراكندن پوست خربزه و  آب  پاشيدن راه كه در آن بيم لغزيدن و افتادن باشدو نيز جايز نيست نصب ناودان هايي كه از در و ديوار بيرون آيد را و آب  آن به كوچه هاي تنگ ريزد. بر محتسب است كه مردم را به رعايت اين امور مكلف سازد نيز محتسب بايد بازاريان را به جارو كردن و تنظيف بازار از آلودگي هاي انباشته كه مردم را زيان بخش است فرمان دهد. زيرا پيغمبر گرامي فرمود: «لاضرر و لاضرار» يعني در دين نه ضرر است و نه ضرر رسانيدن و نيز محتسب بايد فروشندگان را موظف بدارد كه جامه هاي نظيف پوشند و دست ها و همچنين ظروف را بشويند و ترازو و پيمانه ها را پاكيزه كنند. بر محتسب است كه بر سقايان فردي امين برگمارد تا در ساختن مشك فقط پوست كاملا دباغي شده با صمغ عربي به كار برند كه آب مايه زندگاني است و چون به رودخانه درآيند از جاهاي كثيف دور شوند و آنگاه آب بردارند.»
اگر گمان مي  كنيد جملات پيش گفته بخشي از آيين نامه قانون حفاظت از محيط زيست يا قسمتي از پيش نويس قانون جديد شهرداري ها است بايد گفت كه به خطا رفته ايد. مطلب مذكور بخشي از كتاب «معالم القربه في احكام الحسبه» يا «آيين شهرداري» است كه در قرن هفتم هجري به دست محتسبي به نام «ابن اخوه» نگاشته شده است. در حقيقت آيين نامه اي است كه چگونگي اداره و رعايت بهداشت شهر را بر اساس موازين اسلامي توضيح مي  دهد.
استان تهران با مساحتي بالغ بر ۱۸۷۰۰ كيلومتر مربع جمعيتي حدود ۱۲ ميليون نفر را در خود اسكان داده است. از ديرباز شهر تهران به عنوان مركز استان و قرارگرفتن در قطب جاذب اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي در قياس با امكانات بالقوه طبيعي استان هاي ديگر، بيشترين بار زيست محيطي را تحمل مي  كند. شهر تهران با مساحتي بالغ بر ۲۳۰۰ كيلومتر مربع، اسكان جمعيتي حدود ۷ ميليون نفر، برخورداري از بيشترين بار واحدهاي صنعتي- توليدي معادل ۳۵ درصد كل كشور، تردد روزانه بيش از ۲ ميليون انواع خودروي موتوري و مصرف روزانه بيش از ۱۸ ميليون ليتر فرآورده هاي نفتي و مصرف روزانه بيش از ۵/۲ ميليون مترمكعب آب در شرايط رواج مصرف چشم انداز نگران كننده اي را از ديدگاه تنگناها و مسايل زيست محيطي پيش رو مي  گذارد. برآوردها نشان مي دهند كه سالانه ۸۲۷ هزار تن منواكسيدكربن، ۸۳۴۰ تن گوگرد، ۱۸۲۷۱۷ تن ذرات معلق، ۳۹۶۱۰ تن اكسيدهاي ازت و ۸۱۶۹۰ تن انواع هيدروكربن  توسط خودروها در هواي تهران منتشر مي    شود.
با توجه به محدوديت ظرفيت سفره آب هاي زيرزميني شهر تهران و به دنبال آن تخليه روزانه بيش از ۲ ميليون مترمكعب فاضلاب انساني و صنعتي از طريق چاه هاي جاذب، ضمن آلودگي منابع عظيم آب هاي زيرزميني موجبات غرقابي شدن اراضي جنوب تهران را فراهم كرده است.
ازطرفي مركز دفن زباله هاي كهريزك تنها مركز دفن زباله شهر تهران است كه روزانه بالغ بر ۶۳۰۰ تن زباله را در خود جاي مي  دهد كه اثرات و پيامدهاي ناشي از آلودگي شيرابه زباله در اين منطقه نگراني شديدي را به وجود آورده است.
بهداشت شهري 
موضوع بهداشت شهري كنترل آلودگي هاي محيط زيست شهري است و همچنين بهداشت شهري در صدد ايجاد محيط شهري سالمي است كه در آن هواي پاك، آب بهداشتي، نور كافي، محيطي عاري از صداهاي ناهنجار، مواد غذايي سالم، سيما و منظر آراسته و محيطي عاري از بيماري ها براي انسان فراهم باشد.
بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسي:
«حفظ محيط زيست كه نسل امروز و نسل هاي بعدي بايد در آن حيات اجتماعي روبه رشدي داشته باشند، وظيفه عمومي تلقي مي  شود. از اين رو فعاليت هاي اقتصادي و غير  آن كه با آلودگي هاي محيط زيست و با تخريب جبران ناپذير ملازمه پيدا مي  كند، ممنوع است.»
با توجه به تاكيد صريح قانون گذار در قانون اساسي كشور مبني بر حفظ محيط زيست باز هم در شهرهاي كشور بهره برداري بي  رويه از منابع طبيعي محيط زيست انسان را به شدت آلوده كرده است، در اين ميان شهرها به خصوص كلانشهرها و به ويژه كلانشهر تهران بيش از ساير محيط ها در معرض آلودگي قرار گرفته اند و هر روز گزارش تكان دهنده اي از اوضاع وخيم  محيط هاي شهري در مورد  آلودگي هاي زيست محيطي منتشر مي  شود كه ابعاد فاجعه آميزي از مساله را نمايان مي كند. با نگاهي به گزارش ها، آمار و ارقام موجود به نظر مي  رسد در شهرهاي آينده، ديگر هواي پاكي براي تنفس، آب سالمي براي نوشيدن، مكان ساكتي براي استراحت و چشم انداز زيبا و تميزي براي نگريستن وجود نخواهد داشت.
آلودگي شهري 
آلودگي محيط زيست شهري بر اساس آئين نامه اجرايي تبصره ۱۳ برنامه اول توسعه عبارت است از: «پخش يا آميختن مواد خارجي به آب و خاك به ميزاني كه كيفيت فيزيكي، شيميايي يا بيولوژيك آنها را تغيير دهد به طوري كه زيانبار به حال انسان يا ساير موجودات زنده يا آثار و يا ابنيه باشد.»
البته مجموعه اي از آلودگي هاي بيولوژيك نيز سلامت شهرها را تهديد مي  كند كه مي  توان به عواملي نظير باكتري ها، ويروس ها و آلودگي هاي انگلي اشاره كرد كه توسط حيوانات و جانوران موذي شهر مثل موش، سوسك، پشه، سگ و گربه به انسان انتقال مي  يابند و سلامت شهروندان را به خطر مي  اندازند.
بايد گفت كلانشهر تهران را مشكلات بهداشتي زياد احاطه كرده است. محيط زيست شهري تهران بدون توجه به ظرفيت خود پالايي يا پاكسازي خودبه خود شهر، به صورت بي  رويه اي توسط شهروندان آلوده مي  شود شايد آلودگي هواي شهر تهران يكي از نشانه هاي بارز اين آلودگي باشد يا وفور بيش از حد حيوانات موذي مانند موش و سوسك كه در جاي جاي شهر ديده مي  شوند. در زمينه عواقب مكانيزه بودن، سيستم فاضلاب شهر تهران بايد گفت كه تخليه غيرمجاز فاضلاب ها به جوي هاي خياباني علاوه بر انتشار عوامل بيماري زا باعث ايجاد تعفن و محيط هاي بد منظر شهري مي  شود. همچنين چاه هاي جذبي محل مناسبي براي رشد حشرات موذي از جمله سوسك ها هستند كه ناقل بسياري از بيماري هاي مهلك به شمار مي  آيند. مساله مواد زايد و جامد شهري و آلودگي هاي ناشي از آن، از ديگر ابعاد بهداشت شهر تهران است.
نقش مديريت شهري در بهداشت
موضوع بهداشت و محيط زيست شهري و پاسداري از سلامت شهروندان وچگونگي دست يافتن به آن، همواره از بدو تشكيل شهرها و شهرنشيني، دغدغه متوليان و مديران شهري بوده است.
آنچه ميان شهرهاي عصر قديم و شهرهاي امروز تفاوت ايجاد كرده علاوه بر پيچيدگي  مشكلات شهري و بزرگ شدن ابعاد شهرها،مديريت متكثر و گاه ناهماهنگ شهري است.
مسلما دغدغه اصلي مديران شهري تهران نيز سلامت شهروندان است، اما حجم انبوه توليد زباله در شهر تهران (۶ هزار و ۵۰۰ تن در روز)، وجود پساب هاي شهري، عدم وجود سيستم فاضلاب  مكانيزه، آلودگي بيش از حد هوا و راهيابي پساب ها و فاضلاب هاي خانگي، صنعتي و بيمارستاني به منابع آب هاي زيرزميني در بخشي از نقاط شهر و همچنين وفور بيش از اندازه حيوانات موذي شهري نظير موش، پشه و سوسك، پاسداري از سلامت شهروندان كه از وظايف اصلي مديران شهري در تهران است را بسيار دشوار كرده است.
مبارزه با موش ، تلاش مديريت شهري
حيوانات موذي شهري يكي از منابع زنده و قابل انتقال بيماري هاي مهلك انسان در شهرها به شمار مي روند و بيماري هاي خطرناكي مانند وبا، طاعون، انواع هپاتيت ها و مالاريا را به راحتي به شهروندان منتقل مي  كنند، لذا مبارزه با حيوانات موذي شهري و جلوگيري از ازدياد و گسترش آنها در شهر تهران يكي از مهم ترين اهداف مديريت شهري در راستاي پاسداري از سلامت شهروندان را تشكيل مي  دهد.
مهندس فخيمي، معاونت محيط زيست شركت ساماندهي مشاغل شهرداري تهران و مجري طرح ضربتي مبارزه با موش مي گويد: «البته بايد گفت گونه هاي موشي كه اكنون در تهران زندگي  مي كنند، گونه هاي بومي منطقه تهران نيستند، بلكه از گونه هايي هستند كه از خارج از كشور و از طريق بنادر به ايران انتقال يافته و سپس به همراه كالا به تهران رسيده اند و به دليل وفور مواد غذايي و پناه گاه هاي مناسب براي زيست به سرعت تكثير شده و به جمعيت كنوني رسيده اند.»
بعد از انقلاب در سال ۶۳ اولين اقدام جدي در زمينه مبارزه با موش هاي سطح شهر شروع شد كه در آن زمان وزارت بهداشت و محيط زيست به كمك شهرداري تهران آمده و سموم كلرات و فسفر دو زنگ را در اختيار شهرداري تهران قرار دادند، البته در مبارزات بعدي عليه موش به دليل قابليت انحلال نسبتا بالا، شهرداري سم فسفر دوزنگ را حذف كرده و از سموم آنتي كواگلانت كه كمترين قابليت انحلال و اثر سوء زيست محيطي را دارند در مبارزات عليه موش استفاده كرد.
متولي بحث مبارزه با موش ابتدا سازمان بازيافت بوده است و اقدامات سازمان بازيافت در سال ۶۳ در زمينه مبارزه با موش منجر به تلف شدن ۳۶۰ هزار موش شد.
از سال ۷۰ مبارزه با موش به شهرداري هاي مناطق تهران واگذار مي  شود كه به دليل عدم وجود دستورالعمل خاص در اين زمينه و عدم وحدت رويه بين مناطق شهري، طرح هاي مبارزه با موش  به توفيق چنداني منجر نمي  شود. لذا در سال ۷۹ به منظور هماهنگ بودن و فراگير شدن مبارزه با موش شركت ساماندهي شهرداري تهران متولي امر مبارزه با موش مي  شود.
فرشاد فخيمي، در اين خصوص مي  گويد: «از سال ۸۲-۸۱ طرح هاي ضربتي متعددي در زمينه مبارزه با موش در شهر تهران انجام گرفته است كه بعضا نتايج مطلوبي را در پي داشته و به كاهش جمعيت موش هاي سطح شهري كمك كرده است. اما به دليل عدم توجه به مبارزه فيزيكي و مكانيكي و همچنين عدم فرهنگسازي در اين خصوص و توجه صرف به مبارزه شيميايي و سوء استفاده از سم، فعاليت ها و هزينه هاي انجام شده در طرح هاي گذشته بهره وري مطلوبي نداشته اند.»
اجراي طرح ضربتي امسال ويژگي هاي خاصي داشت.
ابتدا معاونت محيط زيست، در خصوص چگونگي مبارزه با موش تبليغات گسترده اي را انجام داد ودر اين خصوص تا حدودي اقدام به فرهنگسازي كرد، سپس در كنار مبارزه با موش به بهسازي محيط زيست و ناامن ساختن زيستگاه هاي موش ها از طريق لايروبي آنها و پاكسازي جوي ها اقدام شد، همچنين در كنار مبارزه شيميايي از مبارزه فيزيكي (تله گذاري) نيز استفاده شد. بنابراين با توجه به اقدامات انجام شده امسال با كمترين ميزان استفاده از سم، بيشترين تلفات موش به دست آمد.
موانع پيش رو در زمينه مبارزه با موش 
فرشاد فخيمي، در خصوص موانع پيش رو در امر مبارزه با ازدياد جمعيت موش هاي شهر مي  گويد:
«يكي از موانع پيش رو در امر مبارزه با موش اين است كه متاسفانه در بنادر كشور قرنطينه اي براي واردات كالا وجود ندارد و همچنين كالاهاي ورودي به شهرها نيز كنترل قرنطينه اي ندارد، لذا گونه هاي مختلف موش به راحتي از خارج وارد كشور شده و به همراه كالا وارد شهرها مي  شوند.
يكي ديگر از مشكلات پيش رو آلودگي جوي هاي شهر تهران است. به طور متوسط روزانه ۴۰۰ تن زباله از جوي هاي آب در سطح شهر جمع آوري مي شود كه غذاي بسيار مناسبي براي جوندگاني نظير موش است، به طوري كه با وجود سبزيجات و مواد غذايي گوناگون در داخل جوي ها، موش ها هيچگونه تمايلي نسبت به استفاده از طعمه هاي مسموم ابراز نمي كنند.
مشاركت شهروندي 
فرشاد فخيمي، درخصوص مشاركت شهروندي در امر مبارزه با موش مي گويد: «آنچه كه باعث عدم توفيق مطلوب طرح هاي گذشته مي شد، اين بود كه هنگام انجام طرح هيچ گونه فرهنگ سازي نسبت به مشاركت مردم صورت نمي گرفت. در طرح ضربتي اخير معاونت محيط زيست شركت ساماندهي ابتدا اقدام به فرهنگ سازي كرد و سپس مبارزه را آغاز كرد و اين امر نتيجه خوبي را به همراه داشت در طرح ضربتي اخير با در اختيار گذاشتن ۲۰ هزار تله موش به شهروندان، مردم با تله گذاري در منازل ۲۰ هزار موش را صيد كردند كه در نوع خود كارايي مبارزه مكانيكي و فيزيك را نشان مي  دهد يا شهروندان با استفاده از راه آب بندهاي توري شكل كه شهرداري در اختيار آنان قرار داد، اقدام به مسدود كردن آبروهاي خانه هاي خود در برابر ورود موش ها كردند كه اين امر باعث شد موش ها ديگر نتوانند به هنگام مبارزه به خانه ها پناه ببرند.
بايد گفت مشاركت شهروندان در برگزاري طرح اخير بسيار خوب بود به طوري كه برخي از شهروندان طرح هاي ابتكاري خود را در زمينه مبارزه با موش به شهرداري ارايه دادند كه اكثر آنها با حفظ سلامت محيط زيست همخواني داشت. همكاري شهروندان با شهرداري باعث شد كه در اجراي طرح اخير شهرداري تهران با كمترين ميزان سم ممكن - مصرف ۵ تن سم در يك ماه - به تعداد تلفات ۷۶۰ هزار لاشه موش برسد كه در يك چنين آماري طرح هاي ضربتي عليه موش بي سابقه بوده است.

اعداداساسي
۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۷۰
013425.jpg
انفجار كه شاخ و دم ندارد. آن اتفاقي كه در دهه ۶۰ افتاد و خيل جمعيت متقاضي امكانات زندگي را در دهه ۸۰ وارد عرصه جامعه كرد، خود انفجاري بود كه تبعات مشكل آفرين بعدي را به دنبال داشت.
درواقع انفجار جمعيت در ايران موجب به وجود آمدن تقاضاي انفجاري كار، تقاضاي انفجاري نيازهاي قشر جوان نظير تحصيلات عالي، امكانات ازدواج، امكانات ارتباطي گسترده در دسترس و امكان تهيه وسيله نقليه و نظير اينها شد. حالا اگر با خيل بيكاران، انبوه افراد بي خانه، خيل عظيم پشت كنكوري ها، جمعيت عظيم متقاضي خريد اتومبيل و لشگر جوانان مجرد مواجهيم نبايد تعجب كنيم.
اين انفجار جمعيت چنان مديران كشور را غافلگير كرد كه فرصتي در راستاي برنامه ريزي براي نسل جوان و طراحي الگوهاي اشتغال، آموزش و مصرف نداد. حالا هم كار به شكلي پيش مي رود كه مديران در بخش هاي بحراني به دنبال تسكين دهنده هاي موقت مي گردند.
اين افزايش ناگهاني تقاضاها پيامدهاي ديگري هم دارد. افزايش ناگهاني تقاضاي خودرو و وسايل حمل و نقل درون شهري موجب شده است كه دولت با افزايش غافلگير كننده  مصرف سوخت مواجه شود.
اگر فعلا به عواملي مثل قاچاق بنزين و مصرف بي رويه آن به دليل پايين بودن قيمت نپردازيم، رشد چشمگير توليد خودرو، استقبال بسيار جوانان از اين وسيله و همچنين رشد بالاي تقاضاي وسايل حمل و نقل درون شهري دركنار تردد خودروهاي فرسوده از مهمترين عوامل افزايش ناگهاني مصرف بنزين در ايران است تا جايي كه مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي اعلام كرده است مصرف روزانه بنزين از مرز ۷۰ ميليون ليتر در روز، گذشته و حساب كرده است كه رشد مصرف بنزين در ايران ۴ برابر رشد جهاني است.
از اين ميزان بنزين مصرفي، روزانه ۲۶ ميليون ليتر را بنزين وارداتي تشكيل مي دهد كه هر ليتر آن براي دولت ۳۰۰ تومان خرج برمي دارد. اگر مصرف بنزين در كشور به سمتي هدايت شود كه با صرفه جويي از آن طريق، ديگر نيازي به واردات بنزين نباشد، دولت مي تواند روزانه ۵ ميليارد و ۷۲۰ ميليون تومان صرفه جويي كند.
اين عدد در هر روز به دست مي آيد و در آخر ماه ۳۰ برابر مي شود. با چنين سرمايه اي چند اتوبان، تقاطع غير همسطح، اتوبوس گازسوز، خط مترو يا حتي مدرسه مي توان ساخت. به راحتي قابل محاسبه است، براي ساخت هر مدرسه به طور متوسط ۳۰۰ ميليون تومان بودجه لازم است، يعني با يك روز وارد نكردن بنزين به طور تقريبي مي شود بودجه ساخت ۱۹ مدرسه را تامين كرد.
حالا با توجه به اين، وقتي كه به جاي سوار مترو يا اتوبوس شدن توي اتوبان ها گاز مي دهيد يا پشت ترافيك بنزين مي سوزانيد چه احساسي داريد؟

ترافيك
نمايشگرهاي غلط انداز، تابلوهاي جديد
013422.jpg
بسياري از شهروندان تهراني هنگامي كه پشت چراغ قرمز مي مانند به نمايشگرهاي الكترونيكي چراغ ها خيره مي شوند و ثانيه را مي شمارند تا چراغ سبز شود و از اين كلافگي درآيند. آنها تا ثانيه هفت، معكوس مي شمارند كه ناگهان ثانيه شمار متوقف شود. چراغ روي عدد ۷ (يا عدد ديگري) گيركرده و پايين نمي آيد. يا راننده اي به اين نمايشگر نگاه مي كند و فرضا مي بيند كه ۷۵ ثانيه زمان دارد تا از تقاطع بگذرد، اما ثانيه شمار فرضا به ثانيه ۴۰ كه مي رسد ناگهان به عدد ۳ تغيير مي يابد و چراغ زرد و سپس قرمز مي شود. لابد شما هم تجربه اش را داريد و فكرش را كرده ايد كه اگر اين نمايشگرها را براي اين گذاشته اند كه از زمان دقيق چراغ هاي قرمز يا سبز مطلع شويد، پس چرا يك جاي كار مي لنگد؟
اما تغيير ترافيكي جديد نصب تابلو هاي اطلا ع رساني نمايشگاه در بزرگراه هاست. شهرداري با سعي و تلاش بسيار محل جديد را براي نمايشگاه هاي عمومي تهيه كرده كه حتما مي دانيد محل آن در وردآورد كرج است. به تازگي شهرداري براي اينكه عموم مردم از محل جديد نمايشگاه مطلع شوند تابلوهايي را در برخي اتوبان هاي غربي شهر و آزادراه تهران - كرج نصب كرده كه عبارت «به طرف نمايشگاه» روي آن به چشم مي خورد. تعدد اين تابلوها در بزرگراه هاي شيخ فضل الله، يادگار امام و... كمتر است. اما وقتي وارد بزرگراه تهران - كرج كه مي شويد، به فواصل نزديك اين تابلوهاي اطلاع رساني كه در هر دو طرف آن نصب شده را مي توان مشاهده كرد. به نظر مي رسد به زودي نمايشگاه هاي جديد در محل تازه اي كه براي آن درنظر گرفته شده برپا شود.

كلانشهر
طرح معافيت شهرداران كلانشهرها از ماليات
013437.jpg
نمايندگان شهرداران كلانشهرهاي كشور معتقدند از آنجا كه فعاليت شهرداري ها خدماتي است و نه سودآور، اين شهرداري ها نبايد ماليات بدهند. نمايندگان حقوقي شهرداري هاي كلانشهرهاي كشور در نشست فوق العاده اي تاكيد كردند كه بايد طرحي براي معافيت مالياتي شهرداري هاي كلانشهرها تهيه شود.
در اين نشست مديران شهرداري هاي كلانشهرها در مورد عدم پرداخت ماليات توسط موسسات وابسته به شهرداري ها به بحث و تبادل نظر پرداخته و ضمن تاكيد بر خدماتي بودن وظايف و برنامه هاي شهرداري خواستار عدم ارسال اظهارنامه مالياتي توسط ادارات امور مالياتي براي شهرداري ها شدند.
البته در اين نشست مسوولان شهرداري هاي كلانشهرها ارسال اظهارنامه براي شهرداري ها را مغاير با روح قانون و قانون شهرداري ها دانستند و خواستار رفع اين ابهام شدند.
در نهايت قرار شد تا مسوولان شهرداري ها نامه اي تهيه و به هيات دولت، رئيس جمهور و وزير كشور ارسال كنند تا تصميمات لازم براي اصلاح قانون فعلي و قانون ماليات گرفته شود.

جهانشهر
شهرداري رايچور و توسعه شهري
013434.jpg
شهرداري شهر رايچور هند به منظور رفاه و بهداشت شهروندان اقدام به تصحيح و بازسازي خيابان ها و شبكه آب  شرب اين شهر كرده است.
شهرداري رايچور به منظور گسترش و توسعه شهري نخست فعاليت هاي خود را بر روي تقويت زيرساخت هاي شهري متمركز كرده است. مديريت شهري اولويت اقدامات شهري را به تصحيح و بازسازي خيابان ها و جاده هاي داخل و خارج از شهر و همچنين تصحيح و بهداشتي كردن شبكه آبرساني اين شهر داده است.مديريت شهري رايچور به منظور تقويت زيرساخت هاي شهري اقدامات خود را در زمينه هاي ديگر شهري تا حدودي كمتر كرده و بيشترين حجم فعاليت  خود را بر توسعه و گسترش شبكه آبرساني و تصحيح و بازسازي جاده هاي شهري اختصاص داده است كه در نتيجه همين امر توانسته است در مدت زماني اندك آب شرب سالم و بهداشتي و همچنين خيابان ها و جاده هاي امن و استاندارد را براي شهروندان به ارمغان بياورد.
مديريت شهر رايچور با در نظر گرفتن شرايط اقليمي شهر اقدام به تحكيم و بازسازي لوله گذاري شبكه آب آشاميدني شهر كرده است، به طوري كه به هنگام بارندگي و بروز سيلاب ها در شهر و مناطق اطراف آسيب جدي به شبكه آبرساني شهر وارد نشود.همچنين شهرداري با استحكام بخشيدن، تعمير و بازسازي جاده ها و خيابان هاي شهري اقدام به ايجاد شبكه حمل و نقل ايمن كرده است كه به هنگام بارندگي شديد و بروز سيلاب هاي شهري حمل و نقل در شهر دچار اختلال جدي نشود.

شورا
مجمع مشورتي شوراهاي كلان شهرها
013440.jpg
دوازدهمين جلسه مجمع مشورتي شوراهاي اسلامي كلانشهرها، روز پنج شنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ بعد از ظهر در شوراي شهر تهران برگزار مي  شود.
در اين مجمع روساي شوراهاي اسلامي شهرهاي مشهد، قم، شيراز، تبريز، كرج، اصفهان، اهواز و تهران حضور خواهند داشت.
ارايه گزارش رسول خادم، عضو شوراي شهر تهران و دبير اجلاس كميسيون فرهنگي كلانشهرها پيرامون آخرين وضعيت طرح ها و برنامه هاي اين كميسيون و بررسي مجدد نظام نامه اجرايي مجمع مشورتي شوراهاي اسلامي شهرها در زمينه مصوبات يازدهمين اجلاس اين مجمع در شهر مشهد، از جمله كارهايي است كه در اين جلسه صورت خواهد گرفت.
تعيين مكان و زمان و دستور جلسه بعدي مجمع شوراهاي اسلامي كلانشهرها هم در اين جلسه مشخص مي شود. از آنجا كه مشكلات كلانشهرها در ايران تقريبا يكسان است برگزاري منظم جلسات مي  تواند به شوراها و در نهايت مديران كلانشهرها اين امكان را بدهد كه با استفاده از تجربه هاي مشترك خود در رفع اين مشكلات تلاش كنند. در حال حاضر بعد از تهران ديگر كلانشهرها هم براي ساخت قطار شهري (مترو) اقدام كرده اند. مشهد در حال ساخت مسير قطار شهري است و اصفهان هم در پي طراحي نقشه آن است. تبادل چنين تجربه هايي از تكرار مشكلات و هزينه هاي گذشته قطعا پيش گيري مي كند. مساله ديگري كه احتمالا در چنين جلساتي بررسي خواهد شد درخواست مديران و شهرداران كلانشهرها براي معافي از ماليات است؛ درخواستي كه پيشتر در جلسات شهرداران كلانشهرها مطرح شده بود.

ميراث شهر
تهديد نقش جهان، اين بار قطار شهري
013428.jpg
با وجود مخالفت هاي ميراث فرهنگي، مقامات شهر اصفهان احتمال داده اند كه تونل قطار شهري اين شهر توريستي از زير ميدان نقش جهان عبور كند. سازمان قطار شهري اصفهان در سايت اينترنتي خود احتمال گذر مترو از ميدان نقش جهان در مسير خط شرقي و غربي را بررسي و نقشه آن را تهيه مي كند.
در اين سايت دربخشي كه شبكه هاي مترو اصفهان معرفي مي شود آمده است كه خط شرقي غربي مترو بعد از گذر از خيابان كهندژ، خيابان خرم، تقاطع خيابان چهارباغ و خيابان سپه از زير قسمت شمالي وارد ميدان نقش جهان شده و به سمت خيابان حافظ مي رود، البته اين مسير در دست مطالعه است و هنوز تاييد نشده است.
از طرفي «محسن جاوري» كارشناس سازمان ميراث فرهنگي اصفهان مي گويد كه سازمان ميراث فرهنگي به شدت با عبور مترو از زير ميدان نقش جهان و آثار آن مخالف است و به هيچ وجه اجازه ايجاد چنين خطي را نمي دهد. به نظر او عبور مترو از زير ميدان نقش جهان به سازه ها و آثار اين ميدان به شدت آسيب وارد خواهد كرد. سيف الله امينيان رئيس ميراث فرهنگي اصفهان هم گفت كه اين سازمان با عبور مترو نه تنها از زير ميدان نقش جهان بلكه از زير هر بناي تاريخي شهر نيز به شدت مخالف است.

جهانشهر
حمايت از كودكان خياباني گواتمالا
013431.jpg
انجمن مديريت شهري كشور گواتمالا به منظور حمايت كودكان خياباني طرح جامعي را در اين زمينه تدوين كرده است.
با وجود اينكه گواتمالا از جمله ۶ كشور نخستي است كه كنوانسيون حمايت از كودكان خياباني را در سال ۱۹۹۰ امضا كرد. ليكن تدوين طرحي كه بتواند از كودكان خياباني به طور جامع حمايت كند .
اما پس از مدتها بحث و كشمكش بر سر تدوين طرح جامع حمايت از كودكان خياباني، طرح مذكور تدوين شده و انجام آن بر عهده مديريت شهري شهرهاي گواتمالا گذاشته شده است. به همين منظور مديريت شهري شهرهاي گواتمالا با همكاري انجمن هاي محلي و تشكل هاي اجتماعي غيردولتي اقدام به پيگيري مواردي كرده است كه بر اساس آن حقوق اجتماعي كودكان خياباني مورد تعرض قرار مي  گيرد.
با تلاش مديريت شهري و تشكل هاي اجتماعي غيردولتي تاكنون بيش از ۴ هزار كودك خياباني در كشور گواتمالا موردحمايت و توجه اساسي قرار گرفته اند و با آموزش و بهپروري آنان و همچنين آموزش جدي خانواده هايشان «در خصوص حقوق كودكان» كودكان خياباني زندگي جديدي را در جامعه شهري آغاز كرده  اند.
با پيگيري تشكل هاي غيردولتي مشخص شده است كه تاكنون بيش از ۶ هزار كودك خياباني در شهرهاي گواتمالا زندگي مي  كرده اند كه با تلاش مديريت شهري و گروه هاي اجتماعي غيردولتي قرار بر اين شده است كه سازمان ها و نهادهايي كه خدمات اجتماعي انجام مي  دهند در شب هاي زمستاني كه هوا به شدت سرد مي  شود از كودكان خياباني حمايت كنند.

كيسه برنج شبكه تلفن همراه
اتاق آقاي SMS ايران
اتاق مديريت پيام كوتاه كشور هم اينجاست، داخل همين ساختمان كهنه و بي قواره دود گرفته شركت مخابرات كه ميان شلوغي توپخانه سال هاست كه سرپاست
013392.jpg
سعيده عليپور
«امروز در محل كارتان حاضر نشويد» اين محتواي پيام كوتاهي بود كه صبح ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به تلفن همراه تمام كاركنان يهودي برج هاي تجارت جهاني ارسال شد تا آنهانجات يابند. اين را مهندس رستمي با اعتقاد راسخ مي گويد تا به حقانيت SMS ايمان بياوريم 

قرار است پس از وقوع زلزله به سرعت و در كمترين زمان شدت زلزله ازطريق پيام كوتاه يا همان SMS به تلفن هاي همراه مديران كشور ارسال شود. تا اينجاي خبر، جالب است، اما جالب تر آنجاست كه اگر اين زلزله احتمالي گريبانگير تهران شود، آيا بناي فرسوده شركت مخابرات ايران كه ميليون ها مكالمه تلفني و پيام كوتاه از آنجا مخابره مي شود، سرپا خواهد ماند تا وظيفه خود را انجام دهد؟
اتاقSMS
اتاق مديريت پيام كوتاه كشور هم اينجاست، داخل همين ساختمان كهنه و بي قواره دود گرفته شركت مخابرات كه ميان شلوغي توپخانه سا ل هاست كه سرپاست.
به شكل و شمايل ساختمان نمي آيد، اما عبور و مرور در آن سخت كنترل مي شود، ناسلامتي يكي از ساختمان هاي مهم است و شبكه تلفن كشور از آنجا اداره مي شود.
اتاق مهندس رستمي مسوول SMS شركت مخابرات نسبتا بزرگ است و تميز با ديوارهاي عايق كاري شده كه احتمالا در كنار وظايف رسمي ديگر بايد كهنگي ديوارها را هم بپوشاند.
روي ميز بزرگ مهندس رستمي هم كه تقريبا تا وسط اتاق را گرفته است يك كامپيوتر قرار گرفته كه در طول صحبت با او مي شود به راحتي حدس زد همهSMS هاي ارسالي كشور از همين كامپيوتر قابل مشاهده باشد. مهندس رستمي از پيام كوتاه يا همان SMS جوري حرف مي زند كه انگار از كودك شيرين زبانش مي گويد.
«امروز در محل كارتان حاضر نشويد» اين محتواي پيام كوتاهي بود كه صبح روز ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ به تلفن همراه تمام كاركنان يهودي برج هاي تجارت جهاني ارسال شد تا آنها ازجمله نجات يافتگان اين حادثه باشند. اين را مهندس رستمي با اعتقاد راسخ مي گويد تا به حقانيت SMS ايمان بياوريم. حتي اگر درستي جملا ت بالا  را نپذيريم، بازهم نمي شود منكر كاركردهاي فراوان SMS شد كه از پيغام هاي مهم مملكتي تا انواع جوك هاي بي مزه را دربرمي گيرد.
از آگهي هاي بازرگاني كه گاه و بيگاه صداي بوق تلفن همراهمان را درمي آورند كه بگذريم، چندي است كه فعاليت هاي مثبتي درجهت اطلاع رساني ازطريق پيغام كوتاه به تلفن همراه صورت مي گيرد.
ساعت پرواز هواپيما و اطلاعات فرودگاهي و اطلاعات مربوط به حساب بانكي نيز روي اين سرويس ارسال مي شود كه آخرين آنها هم خبر شدت زلزله، درصورت وقوع، به  تلفن همراه مديران كشور است.
پايگاه علوم داده هاي زمين شناسي با همكاري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران خبر زلزله و شدت آن و محل آن را پس از آنكه شبكه لرزه نگاري كشور منتشر كرد به صورت همزمان به سيستم تلفن همراه مديران كشور و متخصصان اين زمينه به شكل پيام كوتاه ارسال مي كند. البته مهندس رستمي مي گويد چنين فعاليت هايي را به صورت محدود خود موسسات و سازمان ها انجام مي دهند كه اصولا چندان هم موفق در ارسال نيستند.
مهندس رستمي مي گويد: «يك شركت چيني طرف قرارداد، امكانات و تجهيزات پيام كوتاه را در اختيار ايران قرار داده است كه تاكنون حدود يك ميليون و ۲۰۰ هزار مشترك تلفن همراه از مشتركان خدمات سرويس پيام كوتاه هستند.»
اين يعني بيش از يك سوم شمار مشتركان تلفن همراه در كل كشور.
البته مهندس رستمي مي گويد: «تجهيزات تلفن همراه در كشور ما نمي تواند به خوبي جوابگوي ۵/۳ ميليون خط تلفن باشد. » خودتان حدس بزنيد كه در صورت اضافه شدن ۵ ميليون خط تلفن همراه ديگر به شمار قبلي كه قرار است تا نيمه دوم سال آينده تحويل داده شود، چه بلايي بر سر خطوط تلفن همراه مي آيد و اين يعني مشترك مورد نظر هميشه اشغال خواهد بود.
مهندس رستمي ادامه مي دهد: «پيام كوتاه نقش حاشيه اي در سيستم خطوط و شبكه تلفن همراه دارد. كار اصلي اين شبكه برقراري مكالمه است وحكايت SMS حكايت يك كيسه برنجي است كه راننده كاميوني گوشه بار چوب از شمال به جنوب سوغاتي مي برد و اين يعني اگر در شبكه تلفن همراه ظرفيت پر شود جا براي همين كيسه كوچك سوغاتي هم نمي ماند.»
حالا مدتي است كه به شماره معروف ۰۹۹۹۰ ديگر كسي جواب نمي دهد تا سيستم پيام كوتاه را در تلفن مشتركان قرار دهد. مهندس رستمي مسوول پيام كوتاه شركت مخابرات مي گويد: «ظرفيت شبكه پيام كوتاه با رسيدن به سقف يك هزار مشترك تمام شده بود و ما پيگير هستيم كه اين شبكه را گسترش بدهيم.» اما به اين موضع هم اشاره مي كند كه اگر كسي خيلي پيگير موضوع است و SMS را براي ارسال جوك نمي خواهد، مي تواند از مراكز مشتركان تلفن همراه اقدام به اتصال به شبكه پيام كوتاه كند.
روزانه حدود ۲ ميليون پيام كوتاه در كشور ارسال مي شود كه به گفته مهندس رستمي بيش از ۵/۹۹ درصد اين پيام ها به صورت موفقيت آميز به مخاطب مورد نظر مي رسد. سامان آذري كه يكي از مشتركان پيام كوتاه است مي گويد: «پيام كوتاه بيشتر از آن جنبه اهميت دارد كه در مكالمه و در نتيجه هزينه تلفن صرفه جويي مي شود.»
هزينه ارسال هر پيام كوتاه كمتر از يك سوم يك مكالمه يك دقيقه اي است، اما هيچ بعيد نيست كه پيام شما كمي با تاخير به دست مخاطب برسد يا اصلا نرسد.
مثلا شما طي يك پيام كوتاه يا همان SMS از همسرتان درخواست مي كنيد تا براي شام غذاي مورد علاقه تان را طبخ كند، اما شب كه به منزل مراجعه مي كنيد نه تنها از غذاي مورد علاقه شما خبري نيست، بلكه متوجه مي شويد اصلا همسر محترم شما شام درست نكرده است، اما فرداي آن روز شام مورد علاقه شما سرميز غذا آماده است. بعد متوجه مي شويد كه پيام كوتاه شما بعد از ۲۴ ساعت رسيده است.
مهندس رستمي مسوول SMS شركت مخابرات ايران مي گويد: «پيام هاي كوتاه در كل كشور درصورت تاخير در رسيدن بر اساس برنامه دانشگاه پس از ۲۴ ساعت از بين مي روند.»
اما وقتي به آقاي مهندس در مورد پيام كوتاهي كه پس از يك هفته بعد از ارسال به دست يكي از دوستان رسيده بود مي گويم تعجب كرده و درخواست مي كند در صورت مشاهده چنين موضوعي حتما به شركت مخابرات قسمت پيام كوتاه اطلاع داده شود.
اصولا فراگير شدن يك موضوع نيازمند به يك سري قوانين هم هست كه در صورت تخلف بشود با آن موارد برخورد كرد كه عنوان آن هم آئين نامه حقوق مشتركان است. مواظب پيام هاي كوتاه خودتان باشيد، چرا كه حتي دادگاه خانواده هم مي تواند يكي از موارد و استنادش به متن پيام كوتاهي باشد كه شما در فلان تاريخ به فلان شخص فرستاده ايد
پيام هاي كوتاه از شر آگهي هاي بازرگاني هم درامان نمانده است بي گفت و گو، شما به عنوان مشترك تلفن همراه دست كم يك بار آگهي بازرگاني يا آگهي هاي تبليغاتي به تورتان خورده است. به گفته مهندس رستمي مسوول بخش پيام كوتاه مشترك مخابرات ايران بر اساس آئين نامه اي كه قرار است تصويب شود، تخفيف هاي در پيام كوتاه به مشتركاتي كه پيام بازرگاني از طريق پيام كوتاه دريافت مي كنند در نظر گرفته مي شود. البته تا چندي پيش نيز از طريق يك سايت اينترنتي كه قسمت پيام كوتاه شركت مخابرات در اختيار كاربران قرار مي داد و كاربران مي توانستند از طريق اينترنت بر روي تلفن همراه دوستان خود پيام ارسال كنند، اما به دليل تخلفاتي كه صورت گرفته بود اين سايت تعطيل شده بود.
مهندس رستمي مي گويد: «اينكه مي شود از يك چاقو براي كشتن افراد هم استفاده كرد دليل نمي شود همه چاقوها را از روي كره زمين جمع كنيم .» مهندس رستمي با توجه به اين استدلال مي گويد: «اين سايت هك شده بود و ازطريق اين سايت افرادي اقدام به فرستادن پيغام هاي نامربوط مي كردند، اما با اصلاح هايي كه بر روي اين سايت صورت گرفته است اين سوء استفاده به حداقل رسيده است و كاربران اينترنت مي توانند دوباره از اين امكان استفاده كنند.
اوتاكيد كرد كه با متخلفان شديدا برخورد مي شود.
گرچه SMS در كشور انگليس در سال ۱۹۹۲ كمي پس از فراگير شدن تلفن همراه مورد استفاده قرار گرفت، اما در كشور ما تكنولوژي استفاده از پيام  كوتاه بيش از ۱۰ سال پس از فراگير شدن تلفن همراه در كشورهاي پيشرفته وارد ايران شد.
با اين حال بايد اقرار كرد فراگير شدن آن از اسفند سال ۸۱ تا به امروز چشمگير بوده است.

نخستين شيرخوارگاه كودكان زنداني
بچه ها شير مي خورند
در اروپاي قرون وسطي رسم بود درصورتي كه متهمي راهي زندان مي شد همسر و فرزندان او هم راهي زندان مي شدند. شايد تصور اين موضوع كه بچه اي تمام دوران كودكي خود را در زندان سپري كند وحشتناك باشد و شايد همين موضوع هم باعث شد تا اين رسم زشت از مقررات حاكم بر زندانيان در اروپا ريشه كن شود.
اما اين ماجرا براي پدرها راحت تر قابل حل است. وقتي جنسيت زنداني زن مي شود و عنوان مادر را نيز يدك مي كشد مسووليتي بر سر او سوار است كه حتي قانون هم نمي تواند اين نقش مهم را ناديده بگيرد. فرزندان زنان زنداني به خصوص اگر در دوراني از زندگي به سر ببرند كه نياز به حمايت مادر داشته باشند يكي از معضلات اجتماعي در زندان ها محسوب مي شود.
تعدادي از اين كودكان حتي در زندان ها با مادرانشان زندگي مي كنند تا از حمايت آنها برخوردار باشند، اما آسيب هاي فرهنگي و روحي كه در دوران رشد در زندان مي بينند قابل چشمپوشي نيست و البته شمار زيادي نيز تحت پوشش مراكز حمايتي كودكان هستند. مديركل دفتر امور شبه خانواده سازمان بهزيستي در اين مورد مي گويد: ۲۰ درصد كودكان تحت پوشش مراكز داراي مادران زنداني هستند.
نبي الله عشقي، مديركل دفتر امور شبه خانواده سازمان بهزيستي كشور از راه اندازي نخستين شيرخوارگاه هيات امناي كودكان زنان زنداني در كشور خبر داد.
اين شيرخوارگاه در زندان شهرستان گنبد استان گلستان با همكاري سازمان زندان ها و اقدامات تامين اين استان راه اندازي شده است.
شيرخوارگاه كودكان زنان زنداني گنبد براي ۱۴ نوزاد شيرخوارگاه با حضور مربيان و پزشك متخصص و عمومي راه اندازي شده است. اين نوزادان هم اكنون خارج از بند زندان در بخش جداگانه اي در درون زندان نگهداري شده و مادران زنداني حداقل سه بار در طول روز جهت شيردهي، رسيدگي و مراقبت از كودكان خود مراجعه كرده و براي برقراري ارتباط عاطفي بيشتر شب ها را نيز در كنار كودكان خود سپري مي كنند.
جالب اينجاست كه بدانيم تا پايان سال ۸۲ ، ۲۰۰ كودك شيرخوار در زندان با مادرانشان زندگي مي كردند. به گفته عشقي علاوه بر اين، ۸۰۰ كودك بالاي ۲ سال با همكاري قوه قضائيه از زندان ها خارج شده و در مراكز نگهداري مي شوند.
البته اين كودكان با رشد در محيط زندان يا ارتباط تنگاتنگ با زندان مشكلات روحي رواني فراواني خواهند داشت كه  بايد امكانات لازم براي مددكاري اين كودكان نيز درنظر گرفته شود.
البته به گفته مديركل امور شبه خانواده سازمان بهزيستي كشور، با توجه به اينكه قدرت تطابق سازي كودكان شيرخوار ازطريق چشم بيشتر بوده و الگوپذيري در آنها بالاست، تسريع روند احداث اين شيرخوارگاه ها ضروري است.

تحقيقات
۵/۱ درصد رشد مي كنيم
013401.jpg
وقتي نرخ رشد جمعيت كشور ۵/۱ درصد باشد، خوب است؟ بد است؟ زياد است؟ كم است؟ ... نرخ رشد جمعيت چقدر باشد خوب است؟
«سعيدي» معاون طرح هاي آمار ايران گفته است كه نرخ رشد جمعيت از سال ۱۳۷۵ تا به حال ۵/۱ درصد بوده اما اين گفته ها به هيچ كدام از سوال هاي ما جواب نمي دهد. البته او خاطر نشان كرده است كه مركز آمار ايران براساس «روش هاي علمي» جمعيت را برآورد مي كند. براساس اين برآوردها جمعيت كشور امسال به ۶۷ ميليون و ۴۷۷ هزار و ۴۹۹ نفر مي رسد. ظاهرا نه كمتر، نه بيشتر، اما روزش معلوم نيست!
جمعيت تهران هم قرار است وسط هاي امسال از ۱۱ ميليون نفر رد شود و دقيقا به ۱۱ ميليون و ۹۳۱ هزار و ۴۹۹ نفر برسد. بنا به گفته سعيدي، استان تهران در مورد نرخ رشد جمعيت هم يك استثناست. نرخ رشد جمعيت اين شهر ۸/۱ درصد است. در حال حاضر ۷ ميليون و ۹۲ هزار و ۱۸۵ نفر در شهر تهران زندگي مي كنند. درستي اين آمار بسيار دقيق پاي گوينده اش.
ميزان درصد جمعيت مردان و زنان استان تهران ۵۱ به ۴۹ است، يعني اينكه دخترهاي تهراني خيالشان از بابت شوهر راحت باشد! اما اميد به زندگي مردهاي تهراني ۵/۶۹ سال و اميد به زندگي زن ها ۶/۷۰ سال است. اين يكي را هر طور خودتان مي خواهيد تفسير كنيد.

آي تي
افزايش ظرفيت، بهبود در كيفيت
013395.jpg
حتما از اخبار چند روز گذشته شنيديد كه به مدت يك هفته تلفن هاي همراه شهروندان تهراني به علت تعويض دستگاه هاي مخابراتي دچار اختلال مي شود. البته اين خبر تازه اي نيست. تلفن هاي همراه همين طوري هم دچار اختلال هستند واي به حال اينكه شركت مخابرات در يك بيانيه رسمي اين اختلال را رسما اعلام كند.
اما اين طرف قضيه هم در جاي خود خواندني است. دكتر محمدي استاد مخابرات دانشگاه صنعتي اميركبير در اين باره مي گويد: «وجود تجهيزات صرف در طراحي شبكه تلفن همراه بدون اطلاعات فني و مهندسي دقيق، كفايت نمي كند. كشورهاي پيشرفته پس از راه اندازي اولين شبكه تلفن همراه مشكلات ساختاري، خود را مرحله به مرحله رفع كردند. شبكه تلفن همراه كشور حدود ۱۰ سال گذشته بدون سابقه تكنولوژي و فن آوري كشورهاي پيشرفته، راه اندازي و به نوعي يك سيستم آماده براي پاسخگويي لحظه اي به مشتركان وارد كشور شد. در اين جريان، كوچكترين موارد به عنوان يك نكته ضروري براي طراحي شبكه تلفن همراه در نظر گرفته شده و بيشتر كارها براساس سعي و خطا انجام شده است. پاسخگويي به افزايش قابل توجه حجم تقاضا براي تلفن همراه با وجود بستر تكنولوژيكي محدود، مشكلاتي را ايجاد كرد. اما به نظر مي رسد با افزايش ظرفيت ها، روندكار در جهت حل مشكلات موجود باشد.»
وي درباره اهميت طراحي سيستم و شبكه تلفن همراه هم مي گويد: «بايد تهيه نقشه GIS شهرها، طول و عرض جغرافيايي و مختصات ۳ جهتي براي طراحي بهينه و انتخاب مناسب محل ايستگاه هاي پايه و تعداد سرويس هاي مورد نظر به دقت مورد بررسي قرار گيرد تا دقيقا مشخص شود فرضا براي هر دقيقه صحبت چه كيفيتي به مشترك ارايه خواهد شد.»
درباره كيفيت خدمات ارايه شده مخابرات حرف زياد است. اما كي حوصله دارد بشنود؟

صنفي
تحصيل رانندگان تاكسي
013404.jpg
اين هم امكانات صنفي البته با اما و اگر؛ به گفته مديرعامل سازمان تاكسيراني، در صورت تامين اعتبار لازم، ادامه تحصيل رانندگان تاكسي و فرزندان ممتاز آنها تا پايان مقطع كارشناسي رايگان خواهد بود، اما در صورت عدم تامين منابع مورد نياز ۵۰ درصد شهريه برعهده تاكسيراني و ۵۰ درصد برعهده رانندگان تاكسي است. خبري كه به هر حال نكات اميدواركننده اي در خود دارد.
به گفته سيدجمال  هاشمي عرب براساس مذاكرات صورت گرفته با دانشگاه امداد وابسته به كميته امداد امام خميني، نخستين دوره تحصيلي رانندگان تاكسي از اواخر مهرماه امسال عملياتي شده و كلاس هاي آن نيز با حضور استادان مجرب دانشگاه ها در روزهاي پنج شنبه و جمعه هر هفته كه رانندگان تاكسي فرصت بيشتري دارند در سالن آمفي تئاتر سازمان تاكسيراني يا مجتمع هاي وابسته به آن برگزار مي شود.
رانندگان ديپلمه سازمان تاكسيراني مي توانند بدون شركت در كنكور سراسري در مقطع كارداني يا بالاتر ادامه تحصيل دهند كه رشته هاي علوم انساني روانشناسي، حقوق، جامعه شناسي، مكانيك و ساير رشته ها را در بر مي گيرد.
اينكه راننده تاكسي تحصيل كرده داشته باشيم خيلي بهتر است. شما چنين عقيده اي نداريد؟

جوان
تشنه خدمت!
013413.jpg
از قديم و نديم هم گفته اند آرزو بر جوانان عيب نيست، پس اگر جواني حسرت راكفلر يا چرچيل شدن را خورد لطفا نخنديد. البته شمار اين افراد هم در بين جوان هاي خودمان كم نيستند.
به گزارش سرويس جوانان خبرگزاري ايسنا «پولدار شدن» با ۱/۱۹ درصد، مهمترين آرزوي جوانان ايراني است. البته «خدمت به مردم» محبوبيت بيشتري دارد و ماشاالله حدود ۲/۴۵ درصد از جوان هاي ايراني تشنه خدمت به مردم هستند!
پس از اين دو آرزوي مهم در بين جوان هاي ايراني مشهور شدن با ۲۰/۷ درصد و «جهانگردي» با ۷ درصد مهمترين جايگاه آرزوهاي جوانان ايراني را به خود اختصاص مي دهند. اين در حالي است كه «ازدواج كردن» با ۷/۶ درصد پنجمين آرزوي جوانان ايراني است.
رفتن به خارج با ۸/۴ درصد، قهرمان شدن با ۶/۳ درصد هم در رتبه هاي بعدي قرار دارند. البته دراين ميان ۹/۲ درصد از جوان ها هم تشنه قدرت هستند.
نيمي از جوانان به برآورده شدن انتظارات خود در آينده اميد دارند و ۴/۲۴ درصد بسيار زياد و زياد و ۲/۲۵ درصد كم و خيلي كم به تحقق خواست هايشان اميدوارند.
در اين ميان ميزان اميد «بسيار زياد و زياد» دختران به دستيابي به انتظاراتشان با ۹/۲۱ درصد در مقايسه با پسران با ۳/۲۷ درصد كمتر است.
براساس آمار ميزان اميد ۴/۴۸ و ۴/۲۴ درصد پسران جوان و ۳/۵۲ و ۸/۲۵ درصد دختران جوان به برآورده شدن انتظارات و خواسته هايشان در آينده به ترتيب «تا اندازه اي» و «كم و خيلي كم» است.

زنان
اما و اگرهاي اشتغال زنان
013410.jpg
حتي اگر درس خوانده هم باشند، پدر يا شوهر پولدار بهانه خوبي است تا در خانه بنشينند. زنان را مي گوييم. هنوز هم فرهنگ جامعه زني را ايده آل مي داند كه اول يك زن خانه دار باشد و بعد اگر خانواده نياز مالي داشت، كاري در بيرون از خانه پيدا كند. اعظم روشندل در تحقيقي كه با موضوع بررسي نيازهاي شغلي زنان در اصفهان انجام داده، نشان داده است، نوع نگرش نسبت به زنان بر نيازهاي شغلي آنها تاثيرگذار است. نتايج اين پژوهش حاكي است كه زنان گرايش بسيار بالايي به اشتغال دارند، اما محدوديت ها و موانع بسياري آنها را از داشتن شغل مناسب دور مي كند. روشندل سعي كرده پاسخي براي سوالاتي مانند ميزان نياز زنان به كار يا ميزان گرايش زنان به خوداشتغالي پيدا كند. پژوهش هاي او نشان داده موانع بسياري براي تداوم شغلي و ترفيع آنها وجود دارد كه بخشي از اين موانع به بينش ها و باورهاي جامعه برمي  گردد.
اگر شما هم يك بانوي شاغل باشيد، احتمالا اين موانع را در محل كار خود احساس كرده ايد. مثلا وقتي كه خدا فرزندي به شما عطا مي كند و شما مجبوريد چند ماه مرخصي برويد همين چند ماه كافي است تا موقعيت شغلي خود را از دست بدهيد. البته اگر احساسات مادرانه شما اجازه دهد كه به سرعت به كار خود برگرديد. به هر حال نتايج اين پژوهش نشان داده، برخي از موانع اشتغال زنان به ساختارهاي جامعه ، بازمي گردد. همچنين ضعيف بودن بنيه علمي زنان به ويژه در مناطق محروم به تشديد اين موضوع كمك مي كند. شايد به همين دليل با وجود افزايش سطح تحصيلات زنان ميزان اشتغال آنها تاكنون چندان رشدي نداشته است.

معلولان
تسهيل آمدوشد
013407.jpg
هيچ فكر كرده ايد اگر خداي نكرده دچار معلوليتي شويد، يا نه اصلا به اقتضاي زمان به روزهاي پيري برسيد، با اين خيابان ها و خدمات شهري چطور مي توانيد در شهر تردد كنيد؟ واقعيت اين است كه در معابر شهري، وسايل نقليه عمومي حتي ساختمان هاي عمومي هيچ فكري براي معلولان و سالمندان نشده است. درحالي كه كشور ما به خاطر گذراندن ۸ سال دفاع مقدس ناتوانان و جانبازان بسياري دارد. چند سال ديگر نيز جوان ها كه به  سن پيري رسيدند، جمعيت سالمند ايران افزايش مي يابد و درنتيجه نيازهاي آنان نيز بيشتر به چشم مي آيد. اين همه مقدمه چيديم كه بنويسيم، به زودي ميني بوس هاي ويژه معلولان وارد ناوگان حمل ونقل درون شهري تهران مي شود. رئيس انجمن حمايت از حقوق معلولان گفته كه با قول مساعد شهردار تهران ۲۰ دستگاه از اين نوع ميني بوس ها به معلولان تهراني خدمت ارايه خواهند داد. به گفته محمودنژاد، در جلسه شهردار تهران با انجمن حمايت از حقوق معلولان مقرر شد تا ظرف يك ماه آينده، ميني بوس هاي مجهز به بالابر معلولان به زودي خريداري و وارد سيستم حمل ونقل درون شهري تهران  شود. همچنين در اين جلسه نحوه سرويس دهي به معلولان تعيين شده و قرار شده پرسنل شركت واحد به اين قشر خدمات لازم را ارايه دهد. جالب آنكه اين نخستين اقدامي است كه در كشور براي اجراي طرح مناسب سازي مكان ها براي معلولان صورت مي گيرد. خدا را شكر بالاخره يك نفر به فكر معلولان و زندگي مستقل شهري آنان افتاد.

نكته
يك سوم، بي سواد
013398.jpg
تا آمديم شمار بيسوادان كشور را كم كنيم زد و استانداردهاي سواد و سوادآموزي در دنيا عوض شد.
در حاليكه در سال هاي گذشته با تلاش هايي كه در زمينه سوادآموزي صورت گرفت شمار بيسوادان كشور به شدت كاهش يافت اما حدود ۱۰ ميليون نفر از جمعيت كشور داراي مدرك تحصيلي كمتر از پنجم ابتدايي هستند كه براساس معيارهاي جديد بيسواد محسوب مي شوند.
به گفته مهديزاده، مديركل نهضت سوادآموزي حدود ۸ ميليون نفر در كشور بيسواد مطلق هستند و براساس معيارهاي نهضت سوادآموزي حدود يك سوم جمعيت كشور بيسواد هستند.
ايران يكي از كشورهايي بود كه نهضت سوادآموزي در آن سال هاي پاياني جنگ بسيار فعال بود كه حتي مورد تقدير سازمان هاي جهاني هم قرار گرفت اما در كشور ما بسياري از افراد با وجود اينكه از سواد خواندن و نوشتن ابتدايي برخوردار هستند اما به دليل محدوديت هايي كه در گذشته وجود داشت يا به مدرسه نرفته اند يا مدرسه را در سال هاي ابتدايي رها كرده اند و البته شمار اين افراد هم كم نيست و اغلب آنها را هم خانم ها تشكيل مي دهند. به نظر مي رسد با تغيير شرايط اجتماعي و جهاني نهضت سوادآموزي نيز نياز به تغييراتي در ارايه خدمات خود دارد. بي سوادي يك سوم جمعيت كشور آمار عجيب و تكان دهنده اي است.

شهرستان
آمار راضي كننده
013416.jpg
از قرار معلوم بايد قيد شهرنشيني را بزنيم و ماهم به جرگه عشاير بپيونديم چرا كه براساس اخبار، امكانات عشاير چيزي از شهرها كه كم ندارد هيچ وضعيت بهتر هم هست، البته اميدواريم كه همين طور باشد.
به گفته مسوولان ۸۰ درصد عشاير استان خراسان امكانات آموزشي صوتي و تصويري دارند.
به گفته فيضي، كارشناس مسوول دانش آموزان عشاير استان خراسان، ۱۶۵ مركز آموزش عشاير كه ۸۰ درصد مدارس عشاير استان خراسان را تشكيل مي دهند از امكانات صوتي وتصويري استفاده مي كنند و قرار است تا پايان سال جاري ۴۰ مدرسه باقي مانده هم به اين امكانات مجهز شوند.
البته امكان تحصيل عشاير كشور به دليل سختي شرايط زندگي، به حداقل مي رسد.
آموزش مهارت هاي زندگي، افزايش روحيه و شادابي دانش آموزان، گسترش عدالت اجتماعي و ايجاد فرصت هاي برابر آموزشي و پرورشي ازعمده كارهايي است كه مسوولان آموزش در اين مناطق بايد به آن توجه داشته باشند.
به گفته فيضي كارشناس مسوول دانش آموزان عشاير استان خراسان، هرساله ۱۲ هزار بسته لوازم التحرير به دانش آموزان عشايري اهدا مي شود.اكثر عشاير ايران در مناطق زاگرس و خراسان زندگي مي كنند.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |