چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۷۰
نگاه به عكس و يك انتخاب
طهران آن روزها يا تهران اين روزها
حالا وقتي تصميم مي گيريد كه بعد از ديدن طهران آن روزها به تهران برگرديد و براي اينكار دوباره سوار تله كابين  شويد،  هنگام پايين آمدن دوباره تهران دودآلود را مي بينيد و احتمالا با خودتان مي گوييد طهرانشهري ها كجا وما تهرانشهري ها كجا؟
013503.jpg
ندالهردي
ميدان امام خميني (سپه سابق) سال ۱۳۳۵. توضيح بيشتر لا زم است؟
سرمان را به در و ديوار مي كوبيم تا به آينده اي برسيم كه در ذهن ساخته ايم. دستيابي به اين آينده بزرگترين دغدغه هاست. همان آينده اي كه حال و گذشته، بيشترين سهم را در به وجود آمدن آن دارند،  اما به دليل همين دغدغه ها بعضي اوقات كمترفرصت مي كنيم به تغييراتي كه با گذشت زمان در شهر و محيط اطرافمان به وجود آمده توجه كنيم يا درباره طهران آن روزها و امكانات و شرايطش بيشتر فكر كنيم و آنها را با شرايط زندگي فعلي خودمان در تهران شلوغ اين روزها مقايسه كنيم...
ديدن عكس هاي قديمي كه مربوط به سال هاي خيلي دور شهرمان است علاوه برجذابيت شايد بهتر از هرچيز ديگري بتواند كمك مان كند تا بفهميم كجا بوده ايم و كجا هستيم.
مخصوصا اگر قرار باشد براي ديدن آنها آنقدر بالا برويد تا به ايستگاه پنجم توچال برسيد. اگر اهل كوهنوردي و پياد ه روي باشيد مي توانيد اين مسير را با پاي خودتان برويد، اما اگر اهل ورزش نيستيد و حال و حوصله بالا رفتن ،آن هم در اين هواي گرم را نداريد مي توانيد با تله كابين تا ايستگاه پنجم برويد. البته يادتان باشد قبل از سوار شدن بايد خودتان را براي چند ساعت ايستادن در يك صف خيلي طولاني آن هم زير آفتاب داغ تابستاني آماده كنيد. به همين دليل هم بايد ازصبح زود به آنجا برويد چون تله كابين فقط تا ساعت يك بعدازظهر بالا مي رود. اگر هم بخواهيد به هر شكلي از ايستادن در اين صف كذايي در برويد مجبور مي شويد همين وقت را با گذراندن مراحل اداري به همراه يك پذيرايي خيلي خيلي گرم، آن هم در اين هواي گرم تلف كنيد! بالاخره بعد از همه اين دردسرها وقتي در اتاقك تله كابين نشستيد و آرام آرام بالا رفتيد، احساس آرامش عجيبي پيدا مي كنيد. هر قدر كه بالاتر مي رويد اگر به پايين نگاه كنيد از تهران تنها يك گودال مي بينيد كه دور تا دور آن كوهها قرار دارند و روي آن را ابر تيره اي از دود و گرد وغبار پوشانده است. با ديدن اين صحنه بيشتر مشتاق مي شويد كه زودتر برويد و ببينيد كه طهران آن روزها چقدر با تهران اين روزها فرق داشته است. صداي مسوول تله كابين كه مي گويد: ايستگاه پنجم است بفرماييد، شما را به خودتان مي آورد. بعد از آنكه پياده شديد در فضاي باز دور تا دور فرهنگسراي توچال جمعيت زيادي را مي بينيد كه اكثر آنها را بچه  ها ونوجوانان تشكيل مي دهند. در وسط اين فضاي باز يك كلبه بزرگ چوبي نظرتان را بيشتر از همه جلب مي كند كه در واقع همان فرهنگسرا است. از در كلبه كه داخل مي شويد، بين بوي چوب كه آدم را ياد جنگل هاي شمال مي اندازد، از همان جلوي در سه پايه هاي بزرگ نقاشي را مي بينيد كه به جاي بوم، تابلوهايي از عكس هاي طهران روي آنها قرار دارند. قبل از هر چيز عكس هايي از ميدان توپخانه در سال هاي مختلف قرار دارند. در يكي از اين عكس ها كه مربوط به سال ۱۲۷۰ است ميدان توپخانه به شكل يك حوض بزرگ در يك فضاي باز خاكي است كه دور اين حوض، شايد حدود ۱۰ توپ جنگي قرار دارد. عكس بعدي تصوير بانك شاهي در ميدان توپخانه است كه در سال ۱۲۸۰ گرفته شده. بعد از اين عكس، ميدان توپخانه در سال ۱۳۲۰ به تصوير كشيده شده كه دو بنز قديمي هم در آن ديده مي شوند و بالاخره عكسي كه در سال ۱۳۳۰ از اين ميدان گرفته شده است. در اين عكس ميدان توپخانه شكل امروزي تري به خودش گرفته و در كنار ساختمان هاي قديمي، ساختمان هايي به شكل جديد هم ديده مي شوند. عكسي هم كه مربوط به سال ۱۳۱۵ است ساختمان شهرداري را كه در شمال ميدان توپخانه قرار دارد نشان مي دهد. جايي كه اين روزها پشت آن معروف است و مي گويند پشت شهرداري؛ مركز فروش لوازم صوتي و الكتريكي ومخصوصا لوازم كهنه و دست دوم است. علاوه بر اينها عكسي هم از ميدان فردوسي در سال ۱۳۳۰ گرفته شده است، البته در اين عكس تقريبا همه چيز همانطور است كه الان مي بينيم با اين تفاوت كه در اينجا فردوسي نشسته است، اما حالا گويا از نشستن خسته شده و ايستاده شهر را نگاه مي كند.
ضمنا بر خلاف حالا دور ميدان ساختمان هاي كمي وجود دارند و به راحتي مي شود كوهها را ديد. گفتيم كوه، راستي عكسي هم از خيابان دربند هست كه مربوط مي شود به سال ۱۳۳۰. عكس قشنگي است وشايد با ديدن آن خيابان خلوت كه دو طرف آن درختان بلند با شاخه هاي درهم فرو رفته و گره خورده قرار دارند، هوس كنيد كه كاش آنجا بوديد و از آرامش و هواي خوبش لذت مي برديد. كمي كه جلوتر برويد رو به رويتان چند قفسه بزرگ كتاب را مي بينيد و يك ميز بزرگ و چند تا صندلي. شايد بشود گفت كتابخانه فرهنگسرا، ولي در اين شلوغي و سر و صدا فكر مي كنيد كه بشود كتاب خواند. از قفسه هاي كتاب كه بگذريم سمت راست، راهروي بزرگي است كه بقيه عكس ها را در آنجا مي توانيد ببينيد.اولين عكسي كه در اين راهرو، روي سه پايه قرار دارد عكسي از ميدان تجريش در سال ۱۳۳۰ است؛ تصويري كاملا متفاوت با آن چيزي كه اين روزها مي بينيم. يك فضاي نسبتا بزرگ خاكي كه در وسط آن فقط يك چراغ راهنمايي وجود دارد و دور آن كوچه هاي پهني كه شبيه كوچه هاي روستا است. جالبتر اينكه خانه ها هم با آن سقف هاي بلند و شيرواني بيشتر تصوير يك بافت روستايي را در ذهنتان مجسم مي كنند.
عكس هاي زياد ديگري هم از خيابان ها، ساختمان هاي تاريخي و دروازه هاي مختلف طهران - نه تهران - هست كه همه آنها حرف هاي مشابهي را در پس خودشان دارند. همه آنها در حقيقت تفاوت هايي را كه در طول اين سال ها به وجود آمده و طهران را به تهران تبديل كرده است نشان مي دهند. حالا وقتي تصميم مي گيريد كه بعد از ديدن طهران آن روزها به تهران برگرديد و براي اينكار دوباره سوار تله كابين  شويد،  هنگام پايين آمدن دوباره تهران دودآلود را مي بينيد و احتمالا با خودتان مي گوييد طهرانشهري ها كجا وما تهرانشهري ها كجا؟ حتي شايد از تصور اينكه بايد دوباره به همان شهر شلوغ و آلوده برگرديد دلخور باشيد، اما يادتان نرود كه روزي پدرها و مادرهاي ما تمام تلاششان را كردند كه به پايتخت بيايند و با امكانات بهتري زندگي كنند. خلاصه هرچه باشد خودمان خواستيم و خودمان كرديم!

ستون شما
در گرداب بخشنامه هاي مربوط به وام مسكن جانبازان
خريد مسكن شايد يكي از مهمترين تصميمات زندگي محسوب شود، آرزويي كه تحقق آن كانون خانواده ها را اميدوار و دلگرم ساخته و به دربدري ها و خانه  به دوشي ها پايان مي دهد و تلاش ها، زحمات طاقت فرسا و تا پاسي از شب كاركردن ها را به نتيجه مي رساند.
جانبازان نيز همانند بسياري از اقشار جامعه تنها با دريافت وام، امكان ابتياع مسكن برايشان فراهم مي شود با اين تفاوت كه محدوديت هاي جسمي آنها مانع از آن مي شودتا جهت درآمد بيشتر، فعاليت هاي كاري خود را افزايش دهند. اكثريت آنها كه جزو حقوق بگيران سازمان هاي دولتي محسوب مي شوند يا برخي كه به كار آزاد اشتغال دارند تنها با برنامه ريزي دقيق و استفاده از سرمايه شخصي و وام هاي متعدد احتمالا بتوانند موفق به خريد مسكن شخصي شوند. از جمله اين وام ها، مي توان به وام سازمان امور جانبازان اشاره كرد. براساس بخشنامه  هاي موجود، به جانبازان واجد شرايط تا سقف ۸۰ ميليون ريال وام داده مي شود و علاوه بر اين مبلغ، به جانبازان بالاي ۵۰ درصد ساكن تهران كه از سوي سازمان زمين شهري، زمين دريافت ننموده اند، مبلغ ۳۰ ميليون ريال و جانبازان ۲۵ الي۴۹ درصد ۲۰، ميليون ريال كمك بلاعوض تحت عنوان سهم زمين اعطا مي شود.
جانباز خوش شانسي كه با اندك سرمايه خود دل به بخشنامه هاي وام مي بندد و خانه اي را قولنامه كرده و چك هايي را نيز به مالك خود مي دهد. به هنگام دريافت وام، به علت كاغذبازي ها، بخشنامه هاي جديد و تغيير مديريت ها با مشكل مواجه مي شود. از آنجا كه زمان وصول چك ها نزديك و از طرفي پرداخت وام به تاخير مي افتد، جانباز بايد كار و زندگي اش را به كناري نهد و هر روزه به اداره مربوطه يا بنياد مراجعه و موضوع وامش را پيگيري كند. تازه زماني كه بخشي از وامش دريافت مي شود خبر مي رسد كه سازمان امور جانبازان از بنياد مستضعفان جدا و به تشكيلات جديدي تحت عنوان معاونت رئيس جمهوري و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران ملحق شده است.
به جانبازي كه چشم به كمك بلاعوض سهم زمين دوخته و حتي بر اساس آن از غريب و آشنا پول قرض گرفته و چك و سفته داده است مي گويند كه به علت تغييرات در سازمان، بودجه لازم تخصيص نيافته و بايد منتظر بخشنامه جديد تامين بودجه  ماند.
نبايد از نظر دور داشت كه فلسفه تشكيل معاونت جديد بر طبق نظر جناب آقاي رئيس جمهوري ارايه خدمات قانونمند، منسجم و مناسب به خانواده هاي ايثارگران به ويژه جانبازان بوده است.
راستي جناب آقاي رئيس جمهور : تكليف جانباز مقروضي كه چك و سفته هايش در دست افراد مي چرخد و فاصله زيادي نيز با خانه دار شدن ندارد چيست؟
جانباز ۵۰ درصد ساكن تهران 
با سلام وخسته نباشيد
اكثر خيابان هاي تهران عموما از ميدان انقلاب به پايين خصوصا محل عبور عابر پياده خط كشي اش اصلا از بين رفته است. لطفا چاپ كنيد آناني كه مسوول اين كار هستند نسبت به خط كشي محل عابر پياده اقدام كنند.
ماشين من صفر است در عرض ۳ ماه ۴ تا صافي بنزين عوض كردم، ولي دوباره گل آلوده، ماشين صفر است. پيكان را ۴ ماه است كه خريدم منابع بنزين پمپ بنزين ها زنگ زده و آب داره.
آقاي مرادي 
كمك
دختر ۲۰ ساله اي هستم كه دريك خانواده پر جمعيت ۸ نفره زندگي مي كنم. مادرم بيمار و زمين گير است. پدرم هم كارگر ساده اي است. متاسفانه ما مستاجر هستيم و هر ماه مبلغ فراواني از حقوق بايد بابت اجاره خانه پرداخت شود. سه ماه است كه كرايه عقب افتاده و مبلغ وديعه بسيار كم است. صاحبخانه ما را تحت فشار قرار داده تا هرچه زودتر منزل را تخليه كنيم، اما متاسفانه با مبلغ كم وديعه و تعداد زياد خانواده چنين امري ميسر نيست. از شما خوانندگان محترم تقاضا دارم تا آنجا كه در توان داريد ما را زير سقف حمايت خود قرار دهيد و نگذارند كانون زندگي يك خانواده شرافتمندانه از هم بپاشد.
كوچك شما «س- ر»
شماره تلفن و آدرس در دفتر روزنامه محفوظ است.

هوا
تا فردا لازم است صبر كنيد. حالا چرا اين نكته را مي گويم، بي دليل نيست. اين موضوع را براي اين عرض مي كنم كه هواي امروز هم گرم گرم است و اگر خيال مي كنيد ممكن است حتي يك درجه ناقابل هم از ديروز خنكتر باشد سخت در اشتباهيد. امروز نه تنها از ديروز خنكتر نيست كه حتي يك درجه اي هم پيش بيني شده كه گرم تر شود. ۳۹ درجه سانتيگراد دمايي است كه امروز در مقابل نام تهران درجه شده است و شما هم جز كنار آمدن با اين گرما هيچ راه چاره اي نخواهيد داشت، فقط مي توانيد اميدوار باشيد با فرا رسيدن شهريور ماه كمي از گرماي هوا كاسته شود. البته فقط مي توانيد اميدوار باشيد چون تابستان امسال بر عكس سال هاي قبل كمي ديرتر تابستان شد و ممكن است برعكس تابستان هاي قبل كمي ديرتر هم تمام شود. راستي تا فراموش نكرديم بگوييم كه اختلاف دماي گرمترين و خنكترين ساعت امروز ۱۴ درجه خواهد بود.

جعبه
خانه اي در تاريكي
امروز هم مانند چند روز گذشته راس ساعت ۳۰:۱۵ گروه ورزش شبكه ۳ ويژه برنامه با المپيك را كه اختصاص به گزارش هاي گوناگون و نتايج به دست آمده در آن روز تا آن موقع است پخش مي كند. ساعت ۱۷ از شبكه دوم مي توانيد تكرار فيلم سينمايي «يو۵۷۱» را كه ديشب پخش شد تماشا بفرماييد. كت جادويي سريال روزانه شبكه سوم است و مانند روزهاي قبل ساعت ۱۵:۱۸ پخش مي شود.
ساعت ۱۹ زمان پخش سريال شبكه تهران است، با نام هفت حامي. حتما سريال خانه اي درتاريكي را دنبال مي فرماييد. امشب قسمت ديگري از اين سريال ساعت ۵۰ :۲۰ پخش خواهد شد. تكرار مجموعه جديد طلسم شدگان را هم مي توانيد ساعت ۲۳ از شبكه تهران تماشا كنيد. بخش دوم برنامه با المپيك و گزارش هاي زنده از آتن هم ساعت ۳۰:۲۳ آغاز مي شود. اگر خوابتان نمي آمد مي توانيد تماشا بفرماييد.

نمايشگاه
آثار خوشنويسي و نقاشي
خواندن آيه هاي پرمعناي قرآن وگفته هاي نغز بزرگان مسلما براي علاقه مندان به آنها لذتبخش است، اما اگر آنها با خط خوش و ذوق هنري يك هنرمند نوشته شوند حتما جذابتر مي شوند. براي درك بهتر اين موضوع مي توانيد به نمايشگاهي كه از آثار استادان برجسته خوشنويسي كشورمان در نگارخانه آفرينش فجر مجموعه فرهنگي هنري بعثت برگزار شده است، برويد. در اين نمايشگاه ۳۵ اثر از استاداني مانند اميرخاني، اخوين، كابلي، فلسفي و سلحشور تا پايان مردادماه به نمايش گذاشته مي شود. براي بازديد از اين نمايشگاه مي توانيد هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۷ بعدازظهر به نشاني ميدان بهمن، بلوار شهيد تندگويان، بوستان بعثت، مجموعه فرهنگي هنري بعثت برويد. ضمنا نمايشگاه ديگري از آثار ۳هنرمند در گالري برگ برپا شده است. در اين نمايشگاه مي توانيد آثار خط مسعود عبادي را كه به شيوه خط كوفي خطاطي شده  به همراه نقاشي هاي لاله نوذري كه به سبك فيگوراتيو هستند و نقاشي هاي آزاده اعتباريان به سبك مدرن را ببينيد. براي ديدن اين نمايشگاه فقط تا چهارم شهريورماه فرصت داريد تا هر روز از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۱۹ به نشاني: خيابان وليعصر، نرسيده به ميرداماد، كوچه دامن افشار، شماره ۱/۱۲ مراجعه كنيد.

صحنه
دو سرباز بر فراز برجك ها
اگر در جريان چهارمين جشنواره تئاتر بانوان (كوثر) كه با همكاري اداره كل امور بانوان سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار شد باشيد، احتمالا مي دانيد كه اين جشنواره در اواسط مردادماه آغاز شد. در اين جشنواره ۲۱۵ اثر نمايشي به جشنواره ارسال شد كه از آنها فقط ۲۰ نمايش براي اين جشنواره نوشته شده و به اجرا درآمد. حتما مي خواهيد بگوييد كه اين خبر براي گذشته است و اين جشنواره پايان گرفته، اما اگر چند خط پايين را بخوانيد متوجه مي شويد كه خط هاي بالا مقدمه خبر است و خبر اصلي اين است كه بعد از پايان اين جشنواره، قرار شده است، آثار برگزيده آن در فرهنگسراي شهر (خيابان بهشت، داخل پارك شهر، ضلع جنوبي پارك) براي عموم به اجرا گذاشته شود. براي اطلاعات بيشتر هم مي توانيد با شماره هاي ۶۷۳۵۷۵۵ و ۶۷۳۷۸۵۸ تماس بگيريد. ضمنا نمايش «برفراز برجك ها» نوشته محمد رضايي را كه رحيم نوروزي آن را كارگرداني كرده از روز يكشنبه در سالن اصلي تئاتر مولوي به روي صحنه رفته است. بازيگران اين نمايش هم فرزين صابوني، علي عطايي، علامحسني، محمد پويا، شبنم مقدمي و حسين كوشكاني هستند. اين نمايش كه هر روز به جز شنبه ها ساعت۳۰:۱۷ اجرا مي شود، داستان دو سرباز است كه در مرز ميان دو كشور فرضي در حال نگهباني هستند و بايد فراريان را هدف قرار بدهند. آنها با وجود تفاوت زبان مجبورند با هم رابطه برقرار كنند و ...

امروز
به خودتان پيشنهاد بدهيد
013506.jpg
هر تحولي از يك پيشنهاد شروع مي شود. پيشنهاد امروز ما كمي عجيب و غريب اما كاملا منطقي است؛ ما از شما مي خواهيم كه به خودتان پيشنهاد بدهيد!
پذيرش پيشنهاد ما دقيقا آغاز تحول در زندگي شماست. فكرش را بكنيد، شما امروز قبل از اينكه كارهاي هميشگي را آغاز كنيد، كمي در مورد كيفيت كاري كه انجام مي دهيد فكر مي كنيد و بعد روزتان را شروع مي كنيد. البته ما نسبتي با آن جماعت آشنا نداريم كه فقط نصيحت مي كنند اما خودشان هرگز به حرف هاي خودشان وفادار نيستند. گواه اين حقيقت اينكه ما به خود ما پيشنهاد داده ايم از اين به بعد نويسنده بهتري باشيم. اين بهتر نوشتن حتي نبايد به مطلب بعدي ما موكول شود. بهتر بودن درست از همين خط شروع مي شود.
اين نكته اصلي پيشنهاد ماست. هركس در هر حرفه اي كه فعاليت مي كند، درست از لحظه پذيرش پيشنهادي كه به خود داده، بايد تلاش براي بهتر شدن را آغاز كند. مساله اين است كه اغلب ما تنها به انجام شدن يك كار فكر مي كنيم و وقتي كسي انتقادي نمي كند، ما فرض مي كنيم كه همه چيز خوب است. مثلا چه ايرادي دارد كه يك پزشك به خود پيشنهاد بهتر بودن بدهد يا يك خلبان يا يك وكيل يا حتي يك دستفروش بخواهد كه كارش را بهتر انجام بدهد؟ اين بهتر بودن براي دستيابي به موقعيت مالي بهتر نيست. البته ممكن است اين امكان هم برايتان فراهم شود، اما هدف اصلي، رضايت شخصي از كاري است كه انجام مي  دهيم. راستش ما نمي دانيم شما چه حرفه اي داريد و چه طور مي  توانيد كيفيتش را بالا ببريد؟ اما مثلا ما بايد از همين امروز به فكر مطالعه بيشتر، خوب ديدن و خوب تحليل كردن باشيم. شما هم به خودتان پيشنها بدهيد.

پرده
اعتياد و عوارض آن روي پرده
اگرفكر مي كنيد كه از فيلم هاي بلند با موضوع هاي تكراري خسته شده ايد و حوصله نداريد كه چند ساعت مشغول ديدن فيلمي باشيد كه مي دانيد آخرش چه مي شود، مي توانيد درنخستين جشنواره فيلم كوتاه آينه كه در فرهنگسراي هنر برگزار شده است شركت كنيد. در اين جشنواره كه با همكاري سازمان صدا و سيما، ستاد مبارزه با مواد مخدر و شهرداري تهران برگزار شده است فيلم هايي با موضوع اعتياد وعوارض آن به نمايش در مي آيند و در حقيقت در اين جشنواره اعتياد از نگاه سينما وعوارض ناخوشايند اجتماعي آن بررسي مي شود. جالب اينكه مي توانيد در اين جشنواره به صورت رايگان شركت كنيد و اگر عزمتان را جزم كرده ايد كه برويد و اين فيلم ها را ببينيد بهتر است قبلا جدول پخش و زمانبندي فيلم ها را تهيه كنيد تا بتوانيد با برنامه ريزي دقيق تر فيلم ها را ببينيد. براي شركت در اين جشنواره و ديدن اين فيلم ها تا سي ام مرداد ماه فرصت داريد تا به فرهنگسراي هنر در خيابان شريعتي - خيابان جلفا برويد و جدول پخش فيلم ها را تهيه كنيد يا براي داشتن اطلاعات بيشتر با شماره ۲۸۷۲۸۱۸ تماس بگيريد.

فرهنگ
امروز فقط مسابقه
اين خبر براي آنهايي كه به رقابت و مسابقه علاقه داشته و البته ذهن خوبي هم براي به خاطر سپردن سخنان بزرگان دارند احتمالا جالب خواهد بود. فرهنگسراي سالمند به مناسبت شهادت امام  هادي(ع) و براي آشنايي بيشتر با انديشه و تفكراتآن امام، مسابقه اي برگزار كرده است. اگر در بين آن عده اي هستيد كه قبلا گفتيم و مي خواهيد در اين مسابقه شركت كنيد بايد ۵ حديث از امام  هادي(ع) را البته با ذكر منبع بنويسيدو به صندوق پستي ۴۴۴-۱۷۱۱۵ ارسال كنيد. ضمنا براي شركت در اين مسابقه فقط تا آخر مردادماه فرصت داريد و اگر هم مي خواهيد اطلاعات بيشتري داشته باشيد، مي توانيد با شماره هاي ۹-۳۳۵۸۶۸۸ تماس بگيريد. همچنين اگر اهل خاطره نويسي هم باشيد مي توانيد در مسابقه اي كه فرهنگسراي اقوام به مناسبت ولادت امام خميني(ره) برگزار كرده، شركت كنيد. براي شركت در اين مسابقه كه با عنوان خاطره اي از خورشيد برگزار شده بايد آثارتان را تا سوم شهريورماه به نشاني: ميدان ابوذر، خيابان سجاد جنوبي، ميدان بهاران، فرهنگسراي اقوام بفرستيد يا براي داشتن اطلاعات بيشتر با شماره هاي ۶۲۱۸۵۶۸ و ۶۲۳۷۴۷۰ تماس بگيريد.

پايتخت
مسكو
اولين نمايش بين المللي خلبانان روز شنبه در مسكو پايتخت روسيه برگزار شد. بهترين خلبانان از روسيه، ايتاليا و فرانسه در اين نمايش هوايي شركت و هنر خود را به نمايش گذاشتند.
اين مراسم زيبا و ديدني طي دو روز در شهر مسكو برپا شد.
در اين مراسم ديدني علاوه بر خلبانان و خبرنگاران، علاقه مندان به خلباني، هواپيما و همينطور حركات نمايشي نيز حضور داشتند و هنرمندي خلبانان و انجام حركات آكروباتيك آنها به صورت انفرادي و گروهي را زيرنظر گرفتند.
كپنهاك 
خبري بخوانيد از فرودگاه كپنهاك پايتخت كشور دامارك. براساس آمار منتشرشده، ميزان مسافراني كه در ماه جولاي سال ۲۰۰۴ ميلادي از فرودگاه بين المللي اين شهر استفاده كرده بودند نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۰۳، به ميزان ۵/۹ درصد افزايش يافته است.
اين در حالي است كه عبور مسافران بين المللي ۷/۹ درصد افزايش داشته و همچنين ميزان مسافران داخلي كه از فرودگاه استفاده كرده اند نيز با رشد ۷/۵ درصدي نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۰۳ مواجه شده است. اما درمورد پروازها يا بهتر است بگوييم ورود و خروج هواپيماها نيز آمار روبه رشدي مشاهده مي شود. ميزان پروازهاي ورودي و خروجي در ماه جولاي امسال نسبت به پارسال ۴/۸ درصد افزايش نشان داده است.
دهلي نو
در دهلي نو تدابير امنيتي برپا شده است. اما علت اين امر برگزاري مراسم استقلال اين كشور از استعمار انگلستان است. ده ها هزار نيروي امنيتي و سرباز در حاشيه برگزاري مراسم روز استقلال، ازبيم حملات تروريستي به حالت آماده باش كامل درآمده اند. چريك هاي مبارز در كشمير تهديد كرده اند كه درخلال برگزاري اين مراسم، آن را مورد هدف حملات تروريستي قرار خواهند داد. هندوستان در سال ۱۹۴۷ به طور كامل از زير سلطه انگليس خارج شد و اكنون قرار است مراسم پنجاه و هفتمين سال استقلال هند برگزار شود.

ذهن زيبا
آنچه ريشه همه بدي هاست، خودپول نيست، بلكه عشق و علاقه جنون آميز به پول است.
مولوگ 
نادان از تجربه خودش پند مي گيرد و دانا از تجربه نادان.
ضرب المثل آمريكايي 
خردمند كسي است كه آنچه را نمي تواند تغيير دهد، بپذيرد.
پرمودبترا
آنچنان رفتار كن كه رفتارت بتواند قانون كلي شود.
امانوئل كانت

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |