شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۳ - - شماره ۳۴۷۳
نگاهي به دانشگاه اومبرياي شمالي انگلستان
اولين دانشگاه پايتخت دوم انگلستان
000930.jpg
مهتاب صفرزاده خسروشاهي
دانشگاه اومبرياي شمالي (North Umbria University) به عنوان مدرسه عالي پلي تكنيك در سال ۱۹۶۹ فعاليت خود را در شهر نيوكاسل انگلستان آغاز كرد. در واقع اول سپتامبر ۱۹۹۲ به نام دانشگاه اومبرياي شمالي با افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو (ابتدا ۲۳۵۰۰ دانشجو داشته است) و افزودن سه رشته تحصيلي ديگر شامل رشته تكنولوژي و صنعت،  هنر و طراحي صنعتي به طور رسمي به عنوان دانشگاه كار خويش را آغاز كرد. پس از اين تحول به تدريج رشته هاي ديگري به اين دانشگاه افزوده شدند.
اين دانشگاه اكنون با داشتن ۴۰ هزار دانشجو و ۳۰۰ رشته تحصيلي يكي از معتبرترين و معروفترين دانشگاه هاي انگلستان است. اين دانشگاه از نظر تربيت دانشجويان برتر در زمينه رشته هاي مختلف صنعتي مقام نخست را در انگلستان و سراسر دنيا داراست. دانشگاه اومبرياي شمالي در رده بندي دانشگاه هاي انگلستان كه توسط «مركز ارزشيابي دانشگاه هاي انگلستان» صورت گرفته است و توسط «ديلي تلگراف» در سال ۲۰۰۲ منتشر شد، مقام نخست را كسب كرد چرا كه كليه رشته هاي تحصيلي آن از جهت كيفيت از حداكثر ۲۴ امتياز،  حداقل ۲۰ امتياز و بالاتر كسب كرده و جمع امتيازات رشته هاي تحصيلي اين دانشگاه از جهت كيفيت ۲۲ از ۲۴ امتياز اعلام شد و دانشگاه اومبرياي شمالي موفق به كسب درجه «عالي» شد.نكته جالب،  اعطاي درجه فارغ التحصيلي افتخاري به توني بلر نخست وزير وقت انگلستان از طرف اين دانشگاه است و اين يكي از افتخارات «توني بلر» است ،چرا كه او به عنوان يكي از دانشجويان افتخاري اين دانشگاه، مدرك فارغ التحصيلي افتخاري از اين دانشگاه دريافت كرده است.
موقعيت جغرافيايي اين دانشگاه نيز شرايط ويژه اي براي آن ايجاد كرده است. شعبه اصلي اين دانشگاه در شهر نيوكاسل (نيوكاسل به پايتخت دوم انگلستان معروف است) قرار دارد و از جهت مسافت با شهر لندن ۳ ساعت فاصله دارد كه اين مسئله باعث سهولت رفت و آمد دانشجويان به پايتخت است. دو شعبه ديگر اين دانشگاه به ترتيب در شهرهاي كارلسيل و حومه شهر نيوكاسل واقع شده اند. در هر سه شعبه رشته هاي تحصيلي ارائه شده يكسان است و بيشتر رشته هاي تحصيلي در دو شعبه كوچك تر نيز وجود دارد (شعبه حومه نيوكاسل و كارلسيل).
رشته هاي تحصيلي
قريب به ۳۰۰ رشته تحصيلي در مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد، دكترا در دانشگاه اومبرياي شمالي ارائه مي شود. نكته مهم جايگاه ويژه تحقيق و پژوهش در اين دانشگاه است به طوري كه دانشجويان در هر ترم تحصيلي موظف به پژوهش درباره موضوعي خاص و مرتبط با رشته تحصيلي خود هستند و در صورتي كه نتوانند از عهده اين پژوهش برآيند به صورت مشروط به ترم بالاتر مي روند. در بعضي موارد كه دانشجو نتواند پروژه اي ارائه و روي آن تحقيق كند، اگر چه نمره قبولي در تمام دروس ترم خود را كسب كرده باشد، اجازه ورود به ترم بالاتر را ندارد. معروف ترين و معتبرترين رشته هاي تحصيلي دانشگاه اومبرياي شمالي عبارتند از:حسابداري و امور مالي و دارايي، علوم مولكولي و سلولي، طراحي محيط زيست و فضاهاي شهري، بهداشت و محيط زيست، بازرگاني، كامپيوتر و كاربرد كامپيوتر در صنعت، حسابداري و ...، رياضيات (با گرايش هاي متنوع)،  علوم انساني، تكنولوژي آموزشي،  علوم اجتماعي،  حقوق (با گرايش هاي متنوع)، مديريت، زبان و زبان شناسي مدرن (شامل بسياري از زبان هاي دنيا)، روانشناسي، هنر(با گرايش هاي مختلف)،  طراحي (طراحي داخلي ساختمان، طراحي صنعتي و ...)،  اقتصاد(با گرايش هاي متنوع)،  زبان انگليسي(ادبيات انگليسي،  زبان شناسي،  آواشناسي و ...)،  امدادرساني، كمك هاي اوليه،  پرستاري، پزشكي، ورزش (با گرايش هاي متنوع مخصوصاً فوتبال)،  توريسم و گردشگري و مهندسي (با گرايش هاي بسيار متنوع) و ...
مقاطع تحصيلي
دانشجويان مي توانند در كليه رشته هاي تحصيلي دانشگاه اومبرياي شمالي تا مقطع دكترا تحصيل كنند. مدت تحصيل در مقطع كارشناسي(ليسانس) براي كليه رشته ها ۳ سال و براي رشته هاي مهندسي كمي بيشتر و حداكثر تا ۶ ماه اختلاف است. كارشناسي ارشد كليه رشته ها يك سال و دكترا ۳ سال براي دوره هاي پيوسته(دوره اي) و حدوداً يك سال بيشتر براي دوره پاره وقت است. دوره زبان انگليسي بسته به توانايي و تسلط فرد به زبان انگليسي از ۶ ماه به بالا است (زبان انگليسي به عنوان پيش نياز ادامه تحصيل ضروري است.)
زبان انگليسي
از آنجايي كه كليه دروس دانشگاه اومبرياي شمالي به زبان انگليسي ارائه مي شود تسلط به زبان انگليسي اولين شرط ورود به دانشگاه است. از اين رو گذراندن واحد زبان انگليسي براي كليه رشته ها مخصوصاً در مقاطع پايين ضروري است. اما بسته به ميزان تسلط دانشجو به زبان انگليسي دانشجو براساس تشخيص دانشگاه مي تواند واحدهاي ابتدايي و پايه، متوسطه، پيشرفته يا عالي را انتخاب كند.
زمان ثبت نام
زمان ثبت نام در طول سال ۲ بار، يكي در ماه فوريه و ديگري در ماه سپتامبر است. پس از گذشتن از زمان ثبت نام در تاريخ هاي مقرر متقاضي بايد تا نوبت بعدي صبر كند چرا كه قانون ثبت نام متأ خرين وجود ندارد.
هزينه هاي تحصيل
اگر چه هزينه تحصيل در اين دانشگاه كمي بالاست اما اعتبار دانشگاه توجيهي منطقي براي بالا بودن هزينه ها است. از سوي ديگر دانشگاه كمك هزينه اي معادل ۳ هزار پوند به دانشجويان اعطا مي كند كه خود كمك شاياني براي پرداخت هزينه ها محسوب مي شود.هزينه تحصيل در هر يك از رشته هاي تحصيلي دانشگاه اومبرياي شمالي برابر ۶۵۰۰ پوند(اين هزينه شامل هزينه واحدهاي درسي هر ترم اعم از تئوري و عملي است) و هزينه ثبت نام يا به عبارتي شهريه هر ترم ۴۲۰۰ پوند است. اين مبالغ تقريباً ثابت است اما گاهي كمي تغيير تا سقف ۵۰۰ پوند ديده مي شود.علاوه بر كمك هزينه ۳۰۰۰ پوندي، دانشجويان ممتاز، كمك هزينه تشويقي نيز دريافت مي كنند.
تسهيلات دانشگاه
از تسهيلات اين دانشگاه كه براي استفاده دانشجويان بومي و غيربومي در نظر گرفته شده مي توان به موارد زير اشاره كرد:
۱- كتابخانه
۲- مركز IT(با قابليت استفاده براي كليه دانشجويان بدون دريافت هزينه)
۳- خوابگاه  (توضيح داده مي شود)
۴- زمين ورزش و امكان انتخاب هر نوع رشته ورزشي
۵- تسهيلات دانشگاه و كمك به دانشجويان براي يافتن شغل در دوران دانشجويي (توضيح داده مي شود)
۶- امكان تحصيل براي يك سال خارج از انگلستان در آمريكا يا استراليا (اكنون ۲ هزار دانشجو با اين شرايط در حال تحصيل هستند)
خوابگاه
دانشگاه اومبرياي شمالي براي كليه دانشجويان سال اول اعم از بومي و غيربومي (براي دانشجويان بومي شرط ارائه خوابگاه دور بودن محل زندگي آنها تا دانشگاه است) خوابگاه ارائه مي كند. پس از سال اول دانشجويان مي توانند در همان خوابگاه با پرداخت هزينه اندك اقامت كرده و يا در سوئيت هاي خصوصي خارج از خوابگاه كه تحت نظر دانشگاه اداره مي شوند، اقامت كنند. سوئيت ها خصوصي يا چند نفره بوده و هزينه آن با هزينه خوابگاه متفاوت و بالاتر است اما از جهت امكانات رفاهي مناسب تر است. براي كسب اطلاع بيشتر مي توانيد با آدرس زير تماس بگيريد.
پست الكترونيك:rc.accommodation@northumbria.ac.uk
تلفن: ۴۴۰۱۹۱۲۲۷۴۲۰۹+
دورنگار: ۴۴۰۱۹۱۲۲۷۴۷۵۳+
كمك به دانشجويان براي يافتن شغل در دوران دانشجويي
در بسياري از كشورها دانشجويان اجازه كار و تحصيل همزمان را ندارند و اغلب پس از ساعات دانشگاه و به طور غيرقانوني به كار مشغول مي شوند. اما اين دانشگاه بسته به توانايي دانشجويان و مهارت هاي آنها، اقدام به يافتن شغل در دانشگاه يا مراكز ديگر صنعتي و ... مي كند.دانشجويان مي توانند در بوفه، رستوران، بخش IT دانشگاه، به عنوان كمك مربي در سالن هاي ورزشي داخل يا خارج از دانشگاه،  تدريس دروس عمومي و پايه به دانشجويان سال پايين، تدريس زبان انگليسي يا زبان هاي ديگر به دانشجويان و .... مشغول به كار  شوند. گاه نيز دانشگاه دانشجويان را به مراكز صنعتي به عنوان كارآموز، بازارياب و ... معرفي مي كند كه بسته به ميزان ساعت هاي كار، حقوق ماهيانه دريافت مي كنند.براي كسب اطلاع بيشتر درباره دانشگاه اومبرياي شمالي مي توانيد به آدرس هاي زير مراجعه كنيد:
آدرس پستي:
International Office
۲۱ Ellison place, Northumbria university Newcastle upon Tyne NE18ST
United Kingdom
صفحه الكترونيك (WEB):
http://www.northumbria.ac.uk
پست الكترونيك (mail):
e- erintoff@ northumbria.ac.uk
تلفن: ۴۴۱۹۱۲۲۷۴۲۷۴+
دورنگار(فكس):۴۴۱۹۱۲۶۱۱۲۶۴+

با دانشگاها
موفقيت استراليا در جذب دانشجويان آسيايي
شبنم جعفرزاده
دانشگاه هاي استراليا كه يكي از رقباي اصلي دانشگاه هاي آمريكا و انگليس در جذب دانشجويان متقاضي براي تحصيل به زبان انگليسي به شمار مي روند، تقريباً ده درصد اين دانشجويان را در سراسر دنيا در برمي گيرند. فعاليت جهاني دانشگاه هاي اين كشور بيشتر بر روي آسيا و ارايه دو رشته پر متقاضي يعني مطالعات بازرگاني و فناوري اطلاعات براي دانشجويان متمركز شده است به طوري كه بنابر پيش بيني بين المللي درباره نقل و انتقال دانشجويان، ميزان جذب دانشجويان آسيايي به ۶/۶ درصد رسيده است. استراليا كه يكي از قطب هاي مهم بين المللي است، افزايش سريعي در جذب دانشجويان خارجي به اين كشور داشته و ميزان اين دانشجويان از ۴۹ هزار نفر در سال ۹۷ به ۱۱۵ هزار نفر در سال گذشته رسيده است.
بالاترين ميزان دانشجويان خارجي استراليا در سال گذشته متعلق به كشور چين با ۱۶۷۸۰ دانشجو، و پس از آن به ترتيب مالزي با ۱۲۲۰۰، هنگ كنگ با ۹۴۸۰، اندونزي با ۸۸۹۰ و سنگاپور با ۸۶۹۰ دانشجو بوده است.
دانشجويان چيني در دانشگاه هاي انگليس نيز بالاترين ميزان را به خود اختصاص داده اند، در حالي كه در آمريكا اين ميزان از آن دانشجويان هندي است.
با وجود اين كه در رشته هاي بازرگاني ۳۶ درصد و در رشته فناوري اطلاعات ۲۰ درصد از دانشجويان دانشگاه هاي استراليا را خارجي ها تشكيل داده اند، در آمريكا و انگليس متقاضيان تنوع بيشتري در انتخاب رشته داشته اند. اما به هر حال استراليا در جذب دانشجويان خارجي به خصوص از آسيا بسيار موفق عمل كرده است و دليل ديگري كه در اين موفقيت مؤثر بوده، اعتبار فراوان اخذ مدرك تحصيلي از كشورهاي انگليسي زبان در آسيا است.
نتيجه يك تحقيق دانشگاهي
در چين اعتماد به نفس زنان دانشجو بيشتر شده است

بررسي اخير انجمن زنان شانگهاي كه بر روي دانشجويان اين شهر انجام شده، نشان مي دهد كه بيش از ۷۷ درصد دانشجويان زن با اين تفكر كه مردان بايد بيشتر در جامعه و زنان در خانه باشند مخالف بوده و ايجاد توازن كاري و خانوادگي يكي از مهمترين اهداف آنان است. از اين دانشجويان، ۵۶ درصد ارزش فردي و سپس موقعيت شغلي و خانواده خوب را نشان موفقيت مي دانستند. اين بررسي هم چنين حاكي از اين است كه دانشجويان زن اين منطقه نسبت به گذشته، اعتماد به نفس و علاقه بيشتري براي موفقيت داشته، ۹۵ درصد آنها از قابليت هاي خود مطمئن بوده و ۹۲ درصد نيز به كسب موفقيت در زندگي شان ايمان داشتند.با اين وجود ديدگاه هاي سنتي درباره جنسيت هم چنان در ميان مردان دانشجو شايع است به طوري كه ۴۲ درصد آنها به حضور بيشتر مردان در جامعه و ماندن زنان در خانه اعتقاد داشتند. به گفته تحليلگر اين پژوهش هنوز راه درازي تا از بين رفتن كامل تبعيض جنسيتي در اين كشور باقي است.

مراكز معتبر علمي جهان
همايش  بررسي ميزان و سرعت تحول در منطقه آسياي مركزي
همايش بررسي ميزان و سرعت تحول در منطقه آسياي مركزي، پنجم و ششم نوامبر ۲۰۰۴ در ايتاليا و در شهر رم برگزار خواهد شد.اين همايش به همت مركز مطالعات آسياي مركزي(CARN)، مركز تحقيقات دانشجويي انگلستان، مركز بين المللي مطالعات آسيا در ايتاليا و دانشگاه رم برگزار مي شود.در اين همايش دانشجويان، اساتيد و پژوهشگران كشورهاي مختلف مخصوصاً انگلستان و ايتاليا كه در زمينه آسياي مركزي پژوهشي انجام داده اند، حضور خواهند داشت. علاوه بر اين اساتيد دپارتمان تاريخ، جغرافيا و مردم شناسي دانشگاه رم، پژوهشگران مركز بين المللي مطالعات آسيا و دانشجويان مركز تحقيقات انگلستان نيز با ارائه مقاله و پژوهش حضور دارند. موضوع پژوهش ها عبارتند از: شناسايي و بررسي تحولات، خط مشي سياسي درون منطقه اي و بين المللي، تحولات دروني و روابط بين المللي كشورهاي منطقه آسياي مركزي، بررسي تحولات فرهنگي، مذهبي، عقايد و آداب و رسوم مردم آسياي مركزي، بررسي تحولات اجتماعي، شناسايي تاريخچه، فرهنگ و آداب و رسوم نسل هاي گذشته و مقايسه آن با خانواده هاي امروز ساكن در اين منطقه و بررسي تحولات زيست محيطي و اقتصادي مردم منطقه آسياي مركزي. براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد به آدرس زير مراجعه كنيد:
پست الكترونيك (e-mail):
romeconference2004@yahoo.com
همايش بررسي عقايد و آثار عبدالرحمن جامي و عليشير نوايي
دانشگاه بين المللي ازبكستان در شهر سمرقند، شانزدهم و هفدهم سپتامبر ۲۰۰۴ پذيراي اساتيد، دانشجويان و پژوهشگران خواهد بود.همايش بررسي عقايد و آثار عبدالرحمن جامي و عليشير نوايي توسط دانشگاه بين المللي ازبكستان برگزار مي شود. در اين همايش دانشجويان، اساتيد و پژوهشگران دانشگاه ازبكستان و بسياري از دانشگاه هاي ديگر پژوهش ها، پايان نامه ها و آرا و نظرات خود را در زمينه عقايد و اشعار اين دو شاعر، تأثير آثار اين دو بر روي فرهنگ زباني و اجتماعي مردم ايران و ازبكستان، جايگاه و نقش هر يك از اين دو شاعر در عصر خويش، فرهنگ نوشتاري و كلامي مردم در عصر اين دو شاعر، نحوه بيان، كلام و برقراري ارتباط اين دو شاعر با مردم طبقات مختلف اجتماع، بررسي نقش بندي طريقت «جامي و نوايي» ارائه كرده و در اين زمينه ها به بحث و تبادل نظر مي پردازند.آخرين مهلت ارسال خلاصه مقاله ۲۶ آگوست ۲۰۰۴ و آخرين مهلت ارسال شرح مقاله، اول سپتامبر ۲۰۰۴ است. علاقه مندان مي توانند براي كسب اطلاع بيشتر درباره اين همايش به يكي از آدرس هاي زير مراجعه كنند:
پست الكترونيك(e-mail):
iicaas@onlin.ra
تلفن: ۳۶۶۲۳۳۰۴۰۰ 998+
دورنگار: ۳۶۶۲۳۳۳۴۸۷ ۹۹۸+

دانشجو-۴
دانشجو-۲
دانشجو-۳
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |