تنگناها ي اعزام نيروي كار
|
|
بخش پاياني
اشاره: در شماره پيشين وضعيت كنوني اعزام نيروي كار و ضرورت ايجاد زيرساخت هاي لازم در اين زمينه همچنين ميزان و چگونگي نظارت اعمال شده بر دفاتر كاريابي و لزوم حفظ شأن نيروي كار اعزام شده مورد بررسي قرارگرفت. بخش پاياني گفت وگو با مهندس پيروز سعادتي مدير كل توسعه اشتغال در خارج از كشور وزارت كار و امور اجتماعي را در خصوص تنگناها و مشكلات قانوني و اجرايي اعزام نيروي كار و اقداماتي كه براي رفع اين موانع مد نظر قرار گرفته در زير مي خوانيد:
* آخرين توافق هاي صورت گرفته براي اعزام نيروي كار كدام است؟
- با مذاكراتي كه از يك سال پيش آغاز كرديم، توافق با آلمان حاصل شده و با بلژيك، ايتاليا و اخيراً نيز با پرتغال مذاكراتي را براي اعزام نيروي كار داشته ايم. اميدوارم تا پايان سال جاري قرارداد با كشور ايتاليا نهايي شود و انعقاد دو قرارداد اعزام نيروي كار و قرارداد تجاري با كشور پرتغال نيز با اعلام آمادگي وزير كار اين كشور مورد نظر است. اين اقدامات مورد تأييد وزارت خارجه نيز بوده و كميته مشترك وزارت كار و معاونت اقتصادي وزارت خارجه تشكيل شده كه تا اوايل مهرماه سه كميته به كشورهاي بلژيك، پرتغال و ايتاليا اعزام و پس از تدوين پيش نويس هاي اوليه قرارداد با اين سه كشور نهايي خواهد شد.
* مسايل و مشكلات قانوني و اجرايي اعزام نيروي كار كدام است و براي رفع آن چه راهكارهايي را در نظر گرفته ايد؟
- بايد با توجه به نيازهاي كشور مقابل، نيروها را ساماندهي كنيم تا خلأ موجود در اين زمينه رفع شود. يكي از مشكلاتي كه براي اعزام نيروهاي بخش پزشكي به خارج از كشور داشتيم آن بود كه پزشكان عمومي كشورمان ۲۰ واحد كمتر از آنچه مد نظر كشورهاي متقاضي نيروي كار بود، گذرانده بودند. مقرر شد تا با همكاري معاونت اشتغال وزارت بهداشت اين واحدها در تمامي ستادهاي اشتغال وزارت بهداشت در دانشگاهها تعيين و كلاس هاي تكميلي برگزار شود. دومين مشكل ، بحث زبان بين المللي براي اعزام نيروي كار است. گرچه نيروي كار كشورمان نيروي بسيار خوبي است اما مجهز به زبان تخصصي نيست. وقتي مهندسي به كشور آلمان يا انگليس اعزام مي شود بايد بتواند با كارفرما ارتباط تكنيكي برقرار كند. در ۹ ماه اخير در اين زمينه كارهاي زيادي را انجام داده ايم .در بخش آموزش هاي فني وحرفه اي نيز اين سازمان فراگيري زبان انگليسي براي تمامي كساني كه دوره هاي ۱۸ ماهه را مي گذرانند، اجباري كرده و مديران مراكز آموزش فني و حرفه اي موظف به برگزاري كلاس در اين زمينه شده اند و دريافت گواهينامه پايان دوره در اين سازمان توسط دانش آموختگان منوط به موفقيت آنها در امتحان زبان انگليسي شده است. اين خلأ تا يك سال آينده مرتفع خواهد شد. مشكل ديگري نيز در زمينه اعزام پرستاران به خارج از كشور وجود داشت كه ناشي از عدم سطح بندي علمي آنان بود. گرچه اكنون پرستار از ديپلم تا سطح دكترا داريم اما سطح تخصصي آنها و اينكه در كدام زمينه پزشكي مي توانند كار كنند مشخص نشده بود. اين سطح بندي كه تحت عنوان «RN » ناميده مي شود با بررسي هاي شوراي آموزش وزارت بهداشت و همكاري ما پذيرفته شده و در آينده نزديك برگزاري امتحان RN صورت مي گيرد كه با انجام اين كار در روند اعزام پرستاران به ديگر كشورها تسريع و موجب مشخص شدن دستمزد پرستاران براساس سطح بندي انجام شده در ساير كشورها خواهد شد.
گام ديگري كه براي رفع مشكلات برداشته ايم صدور گواهينامه هاي فني در ايران است چرا كه گواهينامه فني افرادي كه متقاضي اشتغال به كار در ساير كشورها هستند بايد مورد تأييد مركز علمي كه از سوي سازمانها و كارفرمايان بين المللي پذيرفته شده، قرار گيرد. قبلاًَ اين امكان در كشور وجود نداشت و تأييد مدارك افراد، نيازمند ۶ تا ۱۵ هفته زمان بود و در صورت مورد قبول واقع نشدن گواهينامه متقاضي، وي بايد نسبت به گذراندن دوره در كشورهاي مذكور اقدام مي كرد كه انجام اين كار نيازمند هزينه بالايي بود. اما در مذاكراتي كه طي چند ماه اخير با مركز طيف كه تأييد كننده مدارك علمي مراكز فني و حرفه اي است صورت گرفته، مقرر شد تا اين گواهينامه ها براساس قرارداد دو طرفه در ايران صادر و مهر شود و نيازمند طي اين دوره زماني نباشد. همچنين براساس استانداردهاي جهاني آموزش فني و حرفه اي و با توافقنامه منعقده بين ايران و استراليا، مقرر شد در ۵ رشته مورد شناسايي واقع شده در اتحاديه اروپا كه در آسياي جنوب شرقي نيز براي نيروي كار متخصص در اين رشته ها نياز وجود دارد، دوره هاي كوتاه مدت فشرده اي با اعزام متخصصين استراليايي در ايران برگزار و در هر رشته دوره هاي بازآموزشي و تكميلي براي ۱۵ مربي برپا شود كه در پايان اين دوره در صورت كسب نمره هاي لازم اين مربيان مي توانند در كلاس هايي كه برگزار مي كنند مهر استاندارد رشته آموزش داده را بزنند و اين گواهي مورد تأييد كشورهاي مذكور خواهد بود.
از ديگر مشكلات كنوني اعزام نيروي كار مسئله بازگشت ارز است. در تمامي كشورها وقتي نيروي كار اعزام مي شود، از آن به عنوان يك مؤلفه اقتصادي بهره برداري لازم صورت مي گيرد. بايد سر پل هاي ارتباطي فرد اعزام شده با جامعه از بين نروند تا وي بتواند جامعه و خانواده خود را تحت پوشش قرار داده و ارز به دست آمده وارد چرخه صحيح اقتصادي كشور شود. اين خلأ بزرگي است كه اكنون وجود دارد و هيچ مكانيزمي در جامعه وجود ندارد كه ارز حاصل از دسترنج نيروي كار ايراني در خارج از كشور را به چرخه اقتصاد بازگرداند و ارز مذكور توسط كانال هاي قاچاق مورد سوء استفاده قرار مي گيرد. همچنين فرد اعزام شده نيز ارز به دست آمده را به افرادي مي دهد كه مورد اطمينان وي باشند و اين كار از كانال بانك هاي رسمي كشور انجام نمي شود. بانك هاي ايراني در خارج از كشور براساس نرخ بازار آزاد ارز را خريداري نمي كنند، حواله ها محدود بوده و هزينه دارد و انگيزه اقتصادي فرد براي اقدام از طريق اين بانك ها از بين مي رود. يكي از مشكلات موجود كه بايد براي رفع آن اقدام كرد اين است كه راهكاري انديشيده شود تا بانك هاي خصوصي موجود در كشور به خريد اين ارز ترغيب شوند. اكنون در كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس ۲۰۰ هزار نيروي كار ايراني وجود دارد. اگر هر ايراني ماهانه صد دلار ارز ارسال كند رقم ۲۰ ميليون دلار ارز در هر ماه حاصل مي شود كه اگر اين رقم در ۱۲ ضرب شود مبلغ هنگفتي به دست مي آيد. همين ارز است كه بازار توليدات ملي كشور را با ورود كالاي قاچاق تحت فشار قرار مي دهد. اگر اين ارز وارد اتحاديه اروپا يا كشورهاي ديگر شود ارزش آن نزديك به ارز حاصل ازصادرات كالاهاي غيرنفتي كشورمان اين كشورهاخواهد بود چرا نظام بانكي و وزارت امور اقتصادي و دارايي براي بهره برداري از اين مؤلفه اقتصادي تدبيري در نظر نگرفته است؟! وزارت كار نمي تواند اين مكانيزم را تعريف كند. از وزارت كار اشتغال، مكانيزم انتقال ارز، كنترل نيروي كار ، چگونگي قوانين بين المللي و حضور در خارج از كشور را مي خواهند اما امكانات اين كار را در اختيار اين وزارتخانه قرار نمي دهند و مشكلات وابستگان كار، ارز و روابط به قوت خود باقي است.
وزارت امور خارجه رياست كميته ماده ۵۳ را دارد و ما نيز از دكتر عادلي خواسته ايم تا اين مسئله در كميسيون مطرح و با دعوت از بانك هاي خصوصي مكانيزمي براي انجام اين كار در نظر گرفته شود كه در صورت تحقق اين امر شتاب عظيمي براي اعزام نيروي كار به خارج از كشور ايجاد خواهد شد. سرپل ها قطع نمي شود، بحث هايي كه در زمينه عدم بازگشت ايرانيان پس از مهاجرت وجود دارد كم خواهد شد. بحث اعزام بحثي صنعتي است و اگر به شكل يك صنعت به آن نگريسته نشود موفق نخواهيم بود. چگونه است كه براي پي ريزي صنعت بايد تمامي جوانب اقتصادي، فني، تكنيكي، بازار فروش و مواد اوليه آن براي حداقل ۱۰ سال بررسي شود اما براي اعزام هنوز يك سال از تشكيل اين اداره كل سپري نشده در خصوص تعداد نيروي كار اعزام شده سؤال مي شود؟! اما هيچ كس سؤال نمي كند كه چرا بانك مركزي مكانيزم لازم براي جذب ارز را ايجاد نكرده و چرا سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در برنامه چهارم توسعه اقتصادي توجهي به اين امر نكرده است؟! در حالي كه اين مباحث از جمله موضوعات كليدي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
|