سي ام مردادماه روز بزرگداشت علامه محمدباقر مجلسي، از عالمان بزرگ عصر صفوي است كه با تدوين بزرگترين دايره المعارف نقلي شيعه، يعني «بحارالانوار» و دو شرح تفصيلي بر كافي و تهذيب و نيز نخستين نگارش هاي معارف شيعي به زبان فارسي، در ترويج تشيع در ايران سهم فراواني را به خود اختصاص داده است.
بزرگترين كار علامه محمدباقر مجلسي كه در صحنه سياست به نفع تشيع و مكتب آن ختم شد، مبارزه با صوفيان بود.
به گزارش خبرنگار بخش حكمت و فلسفه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدباقر مجلسي به سال ۱۰۳۷ هجري در اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش ملاّ محمدتقي مجلسي، از شاگردان بزرگ شيخ بهايي در علوم اسلامي، از سرآمدان روزگار خود به شمار مي رفت. او در خانداني رشد و نمو كرد كه از نيمه قرن پنجم هجري به تشيع در ميان مردم مشهور بودند و بسياري از افراد اين خانواده در قرن دهم و يازدهم از دانشمندان معروف زمان به شمار مي آمدند.
علامه مجلسي درس و بحث را در چهار سالگي نزد پدر آغاز كرد. نبوغ سرشار او به حدي بود كه در ۱۴ سالگي از فيلسوف بزرگ اسلام، ملاصدرا اجازه روايت گرفت و سپس در حضور استاداني چون علامه حسن علي شوشتري، اميرمحمد مؤمن استرآبادي، ميرزاي جزايري، شيخ حر عاملي، ملامحسن استرآبادي، ملافيض كاشاني و... نشست.
وي در اندك زماني بر دانش هاي صرف و نحو، معاني و بيان، لغت و رياضي، تاريخ و فلسفه، حديث و رجال، درايه و اصول، و فقه و كلام احاطه كامل پيدا كرد و با آنكه در سن جواني به سر مي برد، چنان در علوم پيشرفت كرد كه احدي از علماي زمانش به آن پايه نرسيده بودند.
علامه مجلسي در مسير احياي علوم اهل بيت (ع) راه استادش؛ ملامحسن فيض كاشاني را در پيش گرفت و با رها كردن علوم عقلي و با استفاده از روايات و احاديث، در اولين قدم، كتب اربعه را به صحنه درس و بحث كشاند.
برخي علامه مجلسي را يك اخباري معتدل مي دانند كه آراي فقهي خود را ضمن توضيح و تبيين و شرح روايات آورده و از طرفي ديگر برخي معتقدند به عكس، او اخباري نبوده و تنها تاثير زيادي از اين مكتب پذيرفته است.
علامه را همچنين از قائلان به ولايت فقيهان در امور حسبيه به حساب آورده اند كه با اقتدار تمام در عصر خود به اعمال ولايت پرداخت.
وي همچنين با تشريح سلسله مراتب الهي ولايت، معتقد بود كه داشتن ولايت در درجات مختلف، حقوقي را براي اوليا ايجاد مي كند؛ از جمله اين ولايات، ولايت شاه بر رعيت است. رعاياي پادشاه حق دارند انتظار داشته باشند كه شاه با آنان به عدالت و مهر رفتار كند؛ زيرا خداوند آنان را ضعيف و او را قوي كرده است.
نكته مهمي كه در سياست علامه مجلسي در دربار به چشم مي خورد، اين است كه در زمان وي هيچ برخوردي بين ايران و همسايگان اهل سنت رخ نداد و به هيچ يك از ولايت هاي اهل تسنن ايران از سوي شيعيان تعدي نشد و ايران در كمال آرامش به سر برد.
تاليفات علامه با توجه به نياز فرهنگي مردم زمان خود بود؛ ازجمله آثار وي مي توان به بحارالانوار، مراه العقول في شرح الاخبار الرسول (در شرح اصول كافي)، ملاذالاخبار في شرح التهذيب، شرح اربعين، الوجيزه في الرجال، الفوائد الطريقه في شرح الصحيفه السجاديه، رساله الاوزان، المسائل الهنديه، رساله اعتقادات (۷۵۰ سطر است و علامه مجلسي آن را در يك شب نگاشته) و رساله في الشكوك.
برخي از تاليف هاي فارسي علامه مجلسي هم به اين شرح است: حق اليقين، عين الحياه، حليه المتقين، حياه القلوب، مشكوه الانوار، جلاءالعيون، زادالمعارف، تحفه الزائر، مقايس المصابيح، رساله در شكوك، رساله در اوقات، رساله در جفر، رساله در بهشت و دوزخ، رساله اختيارات ايام، ترجمه عهدنامه اميرالمومنين (ع) به مالك اشتر، رساله در آداب نماز و بيش از ۳۰ رساله ديگر در مسائل مختلف و ترجمه دعاها و كتاب هايي مختصر در عقايد و احكام.
زينب كاظم خواه