شنبه ۷ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۸۰
گفت وگو با خانم سميه حاج علي، نفر اول مسابقات سراسري قرآن كريم و جشنواره قرآن دانشجويان كشور
برترين قاري زن ايران
مي توانيم او را اولين قاري زن ايران بناميم چون تا پيش از اين مسابقاتي در رشته قرائت خواهران برگزار نمي شد تا ملا كي براي تعيين برترين هاي اين رشته باشد. به هر حال حتي اگر او نخستين قاري زن ايران نباشد، برترين آنها در سال ۸۳ كه هست 
متاسفانه مسابقات قرائت خواهران با يك وقفه ۲۵ ساله بعد از برادران آغاز شد. اين در حالي است كه فكر نمي كنم هيچگونه امكاناتي براي برگزاري تفكيكي اين مسابقات كم داشته باشيم
عكس ها : گلناز بهشتي 
014421.jpg

سيد اميرموسي كاظمي 
خانم حاج علي شما در كدام محله تهران متولد شديد؟
من متولد خيابان كرمان واقع در ميدان شهدا، ميدان كلانتري هستم.
چند سال در آن محل زندگي كرديد؟
تقريبا تا ۳۴، سال پيش آنجا بوديم.
بعد از آن كجا رفتيد؟
بعد از آن آمديم به خيابان ايران يعني همين جايي كه الان زندگي مي كنيم.
پس با اين حساب دوران تحصيل را در آن محل قديمي گذرانديد؟
دوران دبستان و راهنمايي را بله، ولي دبيرستان را به اين محل مي آمدم.
از همشاگردي هايتان الان با كسي رابطه داريد؟
از دوران دبستان و راهنمايي غير از آنهايي كه با هم همسايه بوديم،. خير. ولي با تعدادي از دوستان دوران دبيرستان هنوز رابطه دارم.
آيا به آن محله قديمي سر مي زنيد؟
بله، اگر فرصتي شود حتما اين كار را مي كنم.
كدام ويژگي در اين منطقه باعث شد اينجا را براي زندگي انتخاب كنيد؟
مهمترين ويژگي اين محله بافت مذهبي آن است و از اين لحاظ و به خاطر وجود هيات هاي مذهبي، اين محله را نسبت به جاهاي ديگر ترجيح مي دهم.
يعني به دور از موانع مادي، منطقه ايده آل شما براي زندگي همين محله است؟
بله، ويژگي مذهبي اين محله همان ايده آلي است كه من در نظر دارم.
اوقات فراغت را ترجيح مي دهيد به پارك برويد يا سينما؟
پارك را ترجيح مي دهم.
كدام منطقه؟
فرقي نمي  كند مهم فضاي سبز است و طبيعت، جايش خيلي مهم نيست.
بعد از پايان دوران دبيرستان، بلافاصله وارد دانشگاه شديد يا پشت كنكور مانديد؟
من بدون كنكور وارد دانشگاه شدم و در رشته الهيات دانشگاه تهران ادامه تحصيل دادم و امسال هم فارغ التحصيل شدم.
خودتان هم به اين رشته علاقه داشتيد يا شرايط ايجاب كرد كه الهيات بخوانيد؟
علاقه من به رشته الهيات از همان دوران دبيرستان بود. گرچه در دبيرستان رياضي خواندم و حتي در كنكور هم رشته رياضي در يكي از شهرستان ها قبول شدم ولي الهيات انتخاب اول من براي ادامه تحصيل بود.
سفرهاي خارجي داشته ايد؟
خير فقط يك بار به زيارت خانه خدا رفته ام.
به نظر شما تفاوت پايتخت ايران با پايتخت يك كشور آسيايي مثل عربستان در چه چيزهايي است؟
در درجه اول نظم. اين آشفتگي، شلوغي و ترافيك فقط در تهران به اين شدت وجود دارد.
اين آشفتگي، شلوغي و ترافيك كه گفتيد تا چه حد روي زندگي شخصي شما اثر گذاشته؟
طبيعتا زندگي همه شهروندان تهراني تحت تاثير چنين معضلاتي قرار دارد. مثلا يك كارمند كه صبح با آلودگي هوا مي رود سركار وبعدازظهر با آن ترافيك اعصاب خردكن برمي گردد، ديگر حوصله اي براي زندگي شخصي اش باقي نمي ماند.
قشنگ ترين چيزي كه در تهران هست و در شهرستان ها نيست، ازنظر شما چيست؟
فكر مي كنم چون ساكن شهر تهران هستم و همه اطرافيان هم در اينجا هستند، قشنگ ترين چيز برايم همين باشد. به هر حال هركس متعلق به هر جايي كه باشد يك تعلق خاطري نسبت به آنجا دارد و راحت تر است. مثلا شهرستاني ها كه مي آيند تهران، فضاي اينجا برايشان قابل تحمل نيست. ولي براي ما تهراني ها چون وطن مان به شمار مي رود، آن را با تمام بدي هايش دوست داريم.
با اين شرايط چه دلبستگي شما را به تهران وصل مي كند؟
من چون در اين شهر به دنيا آمده ام همين جا درس خوانده ام و دوستان و فاميل هايم اينجا هستند، نسبت به تهران تعلق خاطر دارم. شايد اگر همه اينها كه گفتم در يك شهر ديگر بود، تعلق خاطر من هم به آن شهر بود. ضمن اينكه نبايد از اين واقعيت گذشت كه تهران هيچ چيز قابل جذبي براي شهرستاني ها ندارد و فقط به خاطر امكانات و شرايطي كه به عنوان پايتخت دارد مورد توجه و هجوم هموطنان قرار گرفته است.
بعد از فراغت ازتحصيل مشغول چه كاري شديد؟
شغل خاصي كه ندارم ولي به هر حال مشغول هستم. جاهاي مختلف تدريس دارم. از چند مدرسه هم پيشنهاد كار داشته ام كه البته به صورت پاره وقت بوده، نه رسمي.
آشنايي شما با قرآن به چه سال هايي بازمي گردد؟
تقريبا به ۱۶ سال پيش. يعني فكر مي كنم اول راهنمايي. آن زمان از دارالتحفيظي كه در خيابان ايران هست آغاز كردم. تا سه چهار سال در كلاس هاي استاد موسوي شركت مي كردم. بعد از آن هم در محضر استاد ابوالقاسمي بودم.
تاكنون در چه مسابقاتي شركت كرده ايد و چه مقام هايي به دست آورده ايد؟
سال ۷۴ در كلاس دوم دبيرستان بودم كه در مسابقات سراسري دانش آموزان شركت كردم و نفر اول شدم. امسال هم در مسابقات سراسري قرآن كريم كه از سوي اداره اوقاف برگزار مي شود شركت كردم و مقام اول را به دست آوردم و همچنين در نوزدهمين جشنواره قرآن دانشجويان ايران در رشته قرائت نفر اول شدم.
مشوقان شما، در پيمودن اين مسير چه كساني بودند؟
غير از استاداني كه داشتم، پدر و مادرم خيلي مرا تشويق مي كردند. مخصوصا مادرم كه وقتي كوچك بودم مرا با خود به جلسات استاد موسوي مي برد و از آنجا اولين گام هاي انس با قرآن را برداشتم.
فضاي حاكم بر نوزدهمين دوره جشنواره قرآن دانشجويان كشور چگونه بود؟
سطح مسابقات خوب بود. البته اين اولين دوره اي بود كه جشنواره در رشته قرائت خواهران هم برگزار مي شد. به اين ترتيب كه مسابقات خواهران و برادران در دو سالن مجزا انجام شد ولي مراسم افتتاحيه و اختتاميه مشترك بود.
جايزه شما از مسابقات سراسري قرآن كريم و جشنواره قرآن دانشجويان چه بود؟
در مسابقات سراسري قرآن كريم كه توسط اوقاف و در استان گلستان برگزار شد ۸ ربع سكه جايزه نفر اول بود و در جشنواره قرآن كريم دانشجويان نيز كه به همت جهاد دانشگاهي برگزار شد، ۱۰ ربع سكه به عنوان جايزه دريافت كردم.
قصد داريد با مبلغ معادل جايزه ها چه كنيد؟
قصد خاصي ندارم چون مبلغ زيادي نمي  شود.
از نحوه تقدير از برندگان راضي هستيد؟
به نظر من جايزه هاي مسابقات اوقاف در برابر عظمتي كه اين مسابقات دارد، شايد ناچيز باشد. البته هيچكس به خاطر جايزه در مسابقات قرآني شركت نمي   كند و جايزه اصلي آن اجر معنوي است كه انس با قرآن دارد.
از مسابقات سراسري قرآن بگوييد. گويا امسال براي اولين بار اين مسابقات در رشته قرائت خواهران برگزار شد؟
بله، متاسفانه مسابقات قرائت خواهران با يك وقفه ۲۵ ساله بعد از برادران آغاز شد. اين در حالي است كه فكر نمي كنم هيچگونه امكاناتي براي برگزاري تفكيكي اين مسابقات كم داشته باشيم. در مورد مسابقات بين المللي هم قول داده اند كه امسال نفرات برتر خواهران را اعزام كنند. البته اوقاف به عنوان يك نهاد اسلامي در كشوري كه داعيه تساوي حقوق زن و مرد را دارد خيلي زودتر از اينها بايد دست به كار مي  شد و فكر نمي كنم كه جايز باشد تمام بودجه سازمان اوقاف براي مسابقات سراسري قرآن كريم صرف برادران شود. همين كم اهميتي ها به خانم ها باعث مي شود كه آنان نه تنها پيشرفت نكنند بلكه باعث پسرفتشان هم بشود. به هر حال من از مسوولان سازمان اوقاف مي خواهم كه بدون هيچ تاخيري مسابقات بين المللي براي خواهران هم برگزار كنند.
014418.jpg

فكر مي كنيد در صورت شركت در مسابقات بين المللي مالزي بتوانيد رتبه اول جهان در رشته قرائت خواهران را به دست آوريد؟
البته من مطمئن نيستم، چرا كه شركت كنندگان ساير كشورها سالهاست كه تجربه حضور در اين مسابقات را دارند، ولي خانم هاي ايراني براي اولين بار است كه مي خواهند در مسابقاتي در اين سطح شركت كنند و در واقع من اولين نفري هستم كه به مسابقات بين المللي اعزام مي شود. ضمن اينكه من هيچ ذهنيتي از سطح اين مسابقات ندارم گرچه نوارهاي بعضي از شركت كنندگان را گوش داده ام و به نظر من در سطح بالايي نيستند ولي به هر حال آنها باتجربه تر هستند.
آيا شركت خانم ها در چنين مسابقاتي نياز به فتواي مجتهد دارد؟
بله اما تا آنجايي كه من مي دانم مراجع تقليد در اين مورد فتواهاي متفاوتي دارند. بعضي از مراجع جايز دانسته اند و بعضي ديگر نه. البته خود من مقلد كسي هستم كه اين اجازه را به من داده است. ولي هنوز در عرف جامعه اين قضيه جا نيفتاده است و اميدوارم كه موانع عرفي بر سر اين راه نيز برداشته شود. ضمن اينكه من معتقدم سازمان اوقاف مي تواند همانگونه كه براي آقايان مسابقات را به صورت تفكيكي برگزار مي كند، براي خانم ها هم اين كار را انجام دهد تا اگر احتياطي هم هست رفع شود.

۱۰ روز طلايي
014415.jpg
قرار گفت وگو با نفر او ل رشته قرائت خواهران نوزدهمين جشنواره قرآن دانشجويان ايران را با مساعدت دوست خوبم آقاي درزي از دفتر مركزي جهاد دانشگاهي تنظيم كردم.
قبل از مصاحبه فكر مي كردم فقط قرار است با نفر اول جشنواره قرآن دانشجويان صحبت كنم، ولي وقتي فهميدم امسال براي اولين بار مسابقات قرائت در رشته خواهران در كشور برگزار شده تازه دستگيرم شد كه در واقع با اولين قاري زن ايران كه موفق به كسب رتبه اول شده است رو به رو شده ام.
خانم سميه حاج علي، ابتدادر مسابقاتي كه در هفدهم و هجدهم مردادماه امسال در استان گلستان برگزار شد، رتبه اول رشته قرائت خواهران بيست و ششمين دوره مسابقات سراسري قرآن كريم را به دست آورد و سپس به فاصله ۱۰ روز توانست دومين عنوان اولي را اين بار از نوزدهمين دوره جشنواره قرآن دانشجويان ايران كه ۲۷ الي۲۹ مرداد ماه در تهران برگزار شد كسب كند.
براي او كه از خيابان «ايران» اوج گرفت و حالا رتبه اول جهان درمسابقات بين المللي مالزي را نشانه رفته، آرزوي موفقيت داريم.

دوستم آمد
در نيمه هاي گفت وگو با خانم حاج علي، هستيم كه زنگ خانه به صدا در مي آيد مي گويد: « دوستم است.» در را باز مي كند و او را به ما معرفي مي كند:« دوست من خانم سميعي كه در مسابقات سراسري قرآن در رشته حفظ۱۰ جزء نفر اول و در جشنواره قرآن دانشجويان نفر دوم همين رشته شد.»
با او هم همكلام مي شويم:
كار حفظ قرآن را از چه زماني آغاز كرديد؟
از دوران راهنمايي شروع كردم ولي به طور جدي از سال هاي اول و دوم دبيرستان كار حفظ را دنبال كردم.
دوستي با خانم حاج علي چقدر در جديت شما براي طي كردن اين مسير موثر بود؟
بدون ترديد مي توانم بگويم كه خانم حاج علي به عنوان يك دوست و يك همراه دراين راه كمك زيادي به من كرده ما هر روز با هم در ارتباط هستيم. با هم تمرين مي كنيم و مسابقات را با هم مي رويم. حتي زماني كه به اردو مي روم دخترم را به او مي سپارم.
شما براي مسابقات مالزي هم انتخاب شده ايد؟
البته در رشته حفظ قرار نيست كسي به مالزي اعزام شود ولي احتمالا به عنوان همراه با خانم حاج علي خواهم رفت.
تا به حال چه عناويني در مسابقات قرآن كسب كرده ايد؟
دو بار در رشته حفظ۱۰ جزء در مسابقات سراسري قرآن كريم نفر اول شدم و يك بار هم در جشنواره قرآن دانشجويان رتبه دوم حفظ ۱۰ جزء را به دست آوردم.
آيا قصد حفظ كل قرآن كريم را داريد؟
اگر خدا بخواهد و با كمك خانواده ام به خصوص همسرم قصد دارم سال آينده در مسابقات ۲۰جزء شركت كنم و انشاءالله به سوي حفظ كامل قرآن پيش بروم.
ضمن اينكه امسال به اتفاق خانم حاج علي دوره كارشناسي ارشد الهيات را در دانشگاه تهران آغاز مي كنيم.

يك شهروند
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |