شنبه ۷ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۸۰
دست به دست كردن كارت هاي تبليغاتي
ويندوز چيزي مثل CD است
هنوز صبح است و تا ظهر وقت دارد كه كاغذها را پخش كند. بنابراين زياد نگران نيست. لباس هايش آنقدر كثيف و كهنه است كه نگران ماليده شدنشان به نرده هاي كثيف پل نيست. يكي دونفر ديگر از همكارانش پايين پل در انتظار عابران هستند و از آنها خواهش مي كنند كه برگه هاي تبليغي شان را بگيرند. اما در ميدان تجريش با يك نمونه ديگر از اين نوجوان ها روبه رو مي شويم
014445.jpg
عكس : محمد خير خواه- فارس 
مسعود مير
گاهي اوقات كار تابستاني حكم تفريح دارد. گذران اوقات بيكاري در يك مغازه يا فروشگاه و... در شرايط مناسب و امكانات درست و حسابي، اما بعضي مواقع اين كار نقش يك منبع درآمد را بازي مي كند و اينجاست كه مساله مقداري پيچيده مي شود. در اين ميان شغل هاي خدماتي دامنه گسترده تري را شامل مي شود. چون نه نياز به تخصص خاص دارد و هم اينكه از حوصله نوجوانان خارج نيست. يكي از اين نمونه كارها كه اين روزها حسابي بازارش رونق دارد و در اين مطلب به آن مي پردازيم توزيع كارت هاي تبليغي و تراكت هاي مختلف است.
ساعت كاري 
روي پل عابر پياده ابتداي خيابان انقلاب ايستاده و يك پلاستيك سياه رنگ در دستش است. كاغذها را يكي يكي از پلاستيك درمي آورد و به عابران نشان مي دهد، شايد يكي از آنها كاغذ را بگيرد.
هنوز صبح است و تا ظهر وقت دارد كه كاغذها را پخش كند. بنابراين زياد نگران نيست. لباس هايش آنقدر كثيف و كهنه است كه نگران ماليده شدنشان به نرده هاي كثيف پل نيست. يكي دونفر ديگر از همكارانش پايين پل در انتظار عابران هستند و از آنها خواهش مي كنند كه برگه هاي تبليغي شان را بگيرند. اما در ميدان تجريش با يك نمونه ديگر از اين نوجوان ها روبه رو مي شويم. پسرك كه حدودا ۱۵ساله است كنار اداره پست ايستاده و تراكت هاي يك موسسه آموزش زبان انگليسي را تعارف مي كند.
اكثر افرادي كه از كنار او مي گذرند تراكت ها را مي گيرند. رمز موفقيت او را در جلب نظر عابران، در صحبت هاي او بايد پيدا كرد: «تابستان امسال در كلاس هاي زبان... شركت كنيد. هدوي(Headway)، مدرك تافل و... با شعبه هاي فراوان در سطح شهر.»
به سراغش كه مي روي اول كمي جا مي خورد. بعد از اينكه مطمئن مي شود قصد نداريم كارش را برهم بزنيم با ما همصحبت مي شود: «در ايام تابستان كه مدرسه نمي روم اينجا كار مي كنم. صبح ها ساعت ۷ با اتوبوس خودم را مي رسانم اينجا. هر روز صبح اينجا افرادي هستند كه بخواهند تراكت هايشان را پخش كنند.
من هم چون هر روز به اينجا مي آيم آشنا هستم و به من كار مي دهند. يك بار فروش خودرو، يك بار آگهي استخدام، بعضي وقت ها هم مثل الان كلاس زبان. امروز ۵ هزار تايي بايد توزيع كنم.» وقتي مي پرسي كه كار مشكلي نيست مي گويد: «سخته، ولي خوبيش اين است كه پولش را همان روز مي دهند. هر روز اگر همين قدر پخش كنم ۳ هزار تومان گيرم مي آيد ولي بعضي وقت ها اينطوري نيست. هركس هرچقدر كه بخواهد مزد مي دهد و قيمت مشخصي ندارد.» وقتي راجع به اطلاعاتي كه به مردم مي دهد سوال مي كنم مي گويد: «دقيقا نمي دانم يعني چه. تافل چيه و كيه مهم نيست. مهم اين است كه مردم آن را مي دانند و به همين دليل مشتاق مي شوند و از من برگه ها را مي گيرند. البته مي دانم windows چيه، يك بار آگهي فروش كامپيوتر پخش مي كردم رويش نوشته بود با نصب رايگان windows. يك چيزي در مايه هاي CD و اين چيزهاست.» چند تا از برگه هاي تبليغاتي را مي گيري تا وقتش را بيشتر از اين تلف نكني. (چند تا را بخوانيد ۲۰۰ تا) فقط از ما قول مي گيرد كه برگه ها را اينطرف ها دور نريزيم چون صاحب كار ديگر پولش را نمي دهد. فرهنگ تبليغات چاپي را هم نمي شود ناديده گرفت، خيلي از مردم اصلا به اينگونه تبليغات توجه نمي كنند. اگر هم تراكت يا برگه اي را بگيرند در كمترين زمان ممكن آن را به زمين مي اندازند. همين موضوع باعث دردسر خيلي از توزيع كنندگان نوجوان اين برگه ها مي شود. اگر در نحوه برخورد و تحويل تراكت ها موفق عمل كند تازه بايد خدا خدا كند كه تراكت ها در اطراف محل توزيع روي زمين ديده نشوند. اگر چنين اتفاقي بيفتد سروصداي سفارش دهنده كار درمي آيد و طرف هم كه يك نوجوان كم سن و سال است، اين وسط حق كار و دستمزد است كه...
اگر بخواهيم خوشبينانه به اين شغل (صد البته براي چنين سني شغل محسوب نمي شود) بنگريم به اين نتيجه مي رسيم كه يك نوجوان هر روز تعدادي برگه توزيع مي كند و همان روز هم مي تواند درمورد خرج درآمد حاصله از آن فكر كند. اما زاويه ديدمان به گونه اي ديگر هم مي تواند باشد. اساس حضور يك نوجوان به مدت طولاني در مركزهاي شلوغ شهر خود به خود منفي است. چه رسد به اينكه احتمال برخورد با اراذل و اوباش را هم به اين مورد اضافه كنيم. شايد با يك مثال ساده و دم دستي موضوع روشن تر شود. اگر به يك نوجوان پيشنهاد حمل و توزيع بسته هاي مشكوك مواد مخدر درقبال پول بيشتر شود چه اتفاقي مي افتد. اما هرچه كه هست توزيع اين گونه برگه ها به عنوان يك شغل موقت براي نوجوانان  كم كم دارد جدي مي شود و طبيعتا آسيب هاي احتمالي آنها بالا مي رود. نوجواناني كه اگر شرايط خاص مالي نداشتند مي توانستند تابستانشان را بهتر از اين بگذرانند.

ستون شما
پاسخ 
احتراما، ضمن تشكر از حسن توجه جنابعالي و همكاران ارجمندتان به مقوله تجارت الكترونيك و كارت هاي اعتباري كه شايسته است در مقطع زماني كنوني همپاي توسعه كشور در رسانه ها نيز بيشتر به آن پرداخته شود، به اطلاع مي رساند در مطلب مربوط به كارت هاي اعتباري ايراني مندرج در روزنامه همشهري تاريخ ۲۷/۵/۸۳ در صفحه ۷ با عنوان «اين كوچولوهاي پولدار/جنس بخر و پولش را نده!» ظاهرا به طور سهوي اطلاعاتي اشتباه درباره ثمين كارت منتشر شده است كه مستدعي است به نحو مناسب اطلاع رساني صحيح صورت پذيرد.
در اين مطلب با اشاره به اين كه ثمين كارت اولين كارت اعتباري ايراني است شيوه دريافت آن با پرداخت مبلغي پول از ۲۰۰ هزار تومان تا يك ميليون تومان ذكر شده است، درحالي كه هم اكنون موسسه ثمين كارت فقط از طريق عقد قرارداد با سازمان ها، شركت ها و نهادها مشترك مي پذيرد. ضمنا از مشترياني كه اعتبار آنها را سازمان مشخصي تاييد كرده هيچ پولي براي صدور كارت اعتباري دريافت نمي كند.
در پايان يك بار ديگر از توجه دست اندركاران آن رسانه ارزشمند به موضوع كارت اعتباري و اهميت آن در تسهيل تجارت و خريد و فروش در دنياي امروز سپاسگزاري مي كنيم.
مدير اجرايي ثمين كارت 
حسين گلستاني فر
جوابيه
سلام عليكم 
احتراما در پاسخ به مطلب درج شده در صفحه ۱۴ مورخه ۲۰/۳/۸۳ با عنوان (دردسر والدين)، خواهشمند است توضيحات زير را جهت آگاهي خوانندگان محترم چاپ فرمائيد.
«تقاضاي تعدادي از اهالي محترم ساكن در خيابان نصرت غربي داير بر ايمن سازي تردد عابرين پياده به سازمان ترافيك تهران منعكس و برابر پيگيري هاي معموله، موضوع جهت بررسي به هيات كارشناسي محول كه انشاءا... نظر والدين محترم تامين خواهد شد.»
پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ 
مركز اطلاع رساني تهران بزرگ

ذهن زيبا
يك دروغ تبديل به راست مي  شود، وقتي كه آدم آن را باور مي  كند.
ضرب المثل آلماني 
چرا با غريبه ها تا اين اندازه مودب و با كساني كه آنها را دوست داريم تا اين حد بي  ادبانه رفتارمي كنيم؟
پرمودبترا
تنها راه تغيير زندگي، گرفتن يك تصميم واقعي است.
آنتوني رابينز
ما به اين تفكر عادت كرده ايم كه زندگي، تمرين پشت صحنه است. پشت صحنه اي وجود ندارد؛ همه زندگي همين است.
دبليو وين داير

جعبه
تب سرد والمپيك
آخرين روزهاي المپيك در جريان است. البته اين روزهاي آخر روزهاي پركاري براي ورزشكاران ما به حساب مي  آيد. روزهاي پراميد كشتي آزاد و تكواندو. ما اميدواريم مانند جودوكاران ما، اين عزيزان دست خالي به كشور بازنگردند.
بازي هاي المپيك براي ورزشكاران ما از ساعت ۱۱ صبح آغاز مي شود و شما مي  توانيد از شبكه سوم اين رقابت ها را تماشا كنيد.
امروز بعدازظهر تكرار سريال هاي ديشب را مي  توانيد تماشا كنيد. ساعت ۱۵ از شبكه اول، بينوايان، شبكه تهران ساعت ۱۵:۱۵ باجناق ها و البته ساعت ۱۵ :۱۴از شبكه دوم پزشك دهكده.
ساعت ۱۹ از شبكه تهران مي  توانيد سريال خانه پدري را نگاه كنيد. ۴۵:۲۰نوبت به پخش سريال تب سرد مي  رسد از شبكه سوم سيما. اگر اين سريال را تا به حال دنبال كرده ايد، فراموشش نكنيد. مهر و ماه ساعت ۱۰:۲۲ از شبكه اول پخش مي  شود. مهتاب ويژه برنامه تابستاني شب هاي شبكه سوم هم ساعت ۲۰:۲۲ آغاز خواهد شد و بعد از آن هم مي  توانيد به تماشاي برنامه با المپيك بنشينيد كه آخرين شب هايش را سپري مي  كند.
اين هم از گزيده برنامه هاي امروز و امشب؛ روز خوبي داشته باشيد.

فرهنگ
مسابقه نگارش و ستاره ها
اگر به نوشتن متون ادبي علاقه  داريد، به شما خبر مي  دهيم كه فرهنگسراي سالمند براي گسترش فرهنگ قرآني و توصيه هاي اجتماعي و فرهنگي آن، مسابقه نگارش متن ادبي با الهام از آيات و مفاهيم قرآني را برگزار مي  كند. در اين مسابقه مي  توانيد با دقت در آميزه هاي فرهنگي و قرآني و توصيه هاي اجتماعي آن، در حقيقت ارتباط عاطفي و احساسي خودتان را با هر يك از آيات و مفاهيم قرآني به زبان ساده بنويسيد. در مورد موضوع نوشته تان هم مي  توانيد هر كدام از موضوعات قرآني را كه هر يك به نوعي بيان كننده يكي از مسايل اجتماعي يا فرهنگي است مانند: انفاق در سوره بقره، انتظار در سوره هاي نور، قصص، يونس و يا دعا در سوره بقره و نمل، انتخاب كنيد. ضمنا بايد آثارتان را حداكثر در دو صفحه۴ A نوشته و آنها را تا ۲۳ شهريورماه به صندوق پستي ۴۴۴-۱۷۱۱۵ يا نشاني: ميدان امام حسين- خيابان ۱۷ شهريور- خيابان خشكبارچي- پارك خيام- بفرستيد. براي اطلاعات بيشتر هم مي  توانيد با شماره هاي ۹-۳۳۵۸۶۸۸ تماس بگيريد.
همچنين اگر به رصد ستاره ها علاقه داريد مي  توانيد شنبه هاي هر هفته به فرهنگسراي نوجوانان برويد و با حضور كارشناسان نجوم به پژوهش و رصد ستاره ها و آسمان بپردازيد.

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |