پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - شماره ۳۴۹۱
بازار ۱
جانشين پيكان چيست؟
015450.jpg
خودروهاي هم كلاس پيكان كه از آنها بعنوان خودروهاي كلاسB اقتصادي ياد مي شود، بعد از مرگ اين خودرو رقابت تنگاتنگي را براي به دست آوردن بازار تشنه اين كلاس خودرو در ايران خواهند داشت. به گزارش ايسنا، براساس تحقيق ميداني موسسات اروپايي 70 درصد خودروهاي پرفروش جهان در سال آينده خودروهاي كلاسB اقتصادي خواهند بود. اين خودروها در صورت ثابت بودن شرايط اقتصادي در ايران بايد قيمت 5 تا 8 ميليون تومان داشته باشند.
خودروي پيكان تاكنون به دليل استحكام، ديرتعميري، هزينه كم تعمير و قيمت مناسب فاتح اين رنج از بازار خودروي ايران بود، اما با مرگ پيكان خودروهاي بسياري به دنبال فتح اين قسمت از بازار ايران هستند. پژو 206 صندوق دار، 81S، كياريو، ال۹۰-، اشكودا فابيا، گل ،هيوندايي اكست، رقابت شديدي در اين رنج خواهند داشت؛ اما پيش بيني مي شود پژو 206 نوع صندوق دار به سختي به قيمتي زير 8 هزار يورو در ايران برسد. در صورت تحقق قيمت 8 هزار يورويي كياريو، ال۹۰-، اشكودا فابيا و هيوندايي اكست نبرد سنگين براي كسب اين بازار در ايران خواهند داشت. ال۹۰- و كياريو توليدشان در ايران قطعي شده، فولكس واگن و هيوندايي نيز به دنبال راهي براي توليد اشكودافابيا و هيوندايي در بزار ايران هستند كه مذاكرات و امكان سنجي آن در دست بررسي است.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۴۷۳۳۶ تماس 9 الي۱۲
۲۰ سال انتظار
(عضو تعاوني زمين هاي سرخه حصار هستم. 20 سال است كه زمين را داده اند و سند هم داريم ولي زمين ها را تحويل ما نمي  دهند. هر روز يك بازي سر اين زمين ها در مي  آورند.)
باز هم گراني 
(چرا همه چيز اينقدر گران است كه مردم نمي  توانند هيچ چيزي بخرند!)
شغل آزاد
(كاسب هاي شغل آزاد هيچ مزايايي ندارند. از 8 صبح تا 12 شب هم بايد كار كنند و وقتي هم به كارفرما اعتراض مي  كنند، مي  گويند ما شرايط كاريمان همين هست. اين افراد اوقات فراغت ندارند.)
شهريه 60 هزار تومان 
(دخترم را امسال اول دبستان، در مدرسه كوثر ثبت نام كرديم. ولي از ما تعهد گرفتند، 60 هزار تومان بدهيم. مدرسه دولتي هم هست. بعد مي  گويند شهريه اجباري نيست.)
قطعات با تعمير
(تصادف كردم. كاپوت و گلگير ماشين آسيب ديد. به تعميرگاه مجاز مراجعه كردم، گفتند خرج تعمير 300 هزار تومان مي  شود در حاليكه بيرون گفتند حداكثر۱۵۰ هزار تومان. به آنها مي  گويم حداقل قطعات را بدهيد، مي  گويند قطعات در انحصار شركت است. ولي همين قطعه ها را در بازار آزاد به دو برابر قيمت خريدم. اگر اين قطعات در انحصار شركت است پس بيرون چه كار مي  كند؟ چرا اينقدر گرانتر از بيرون مي    گيرند.)
محسن شاه علي 
اتوبوس بليتي براي اسلامشهر
(بچه جنوب شهر هستم، اسلامشهر. با اينكه قشر كم درآمد آنجا ساكن هستند ولي اتوبوس ها پول مي  گيرند. در حاليكه مثلا منطقه فلاح اتوبوس بليتي دارد. كرايه يك طرف و كمبود اتوبوس ها هم طرف ديگر. بايد كلي منتظر بمانيم براي اتوبوسي كه شلوغ است و پر از آقايان و جا براي خانم ها نيست.)
خانم ابرشي 
در طرح هستيد
(خانه ما خواجه نصير اول نظام آباد است. يك سال پيش جواز ساخت و پايان كار گرفته ايم ولي الان مي  گويند كوچه شما- كوچه شهيد اكبري- در طرح قرار دارد. باگفتن اين حرف ديگر هيچ كس اين خانه را از ما نمي  خرد وبدبخت مي  شويم. اگر اين خانه را نتوانم بفروشم، به زندان مي  روم. وقتي نمي  خواهند به اين زودي ها اين خانه ها را از ما بخرند چرا با زندگي مردم بازي مي  كنند.)
جايزه بدهيد
(ايران خودرو گفته بود پيكان جديدي كه در۱۰۰ كيلومتر 14 ليتر بنزين مصرف كند نداريم و اگر كسي نشان بدهد، جايزه مي  دهيم. پيكان من فقط 4 هزار كيلومتر كار كرده ولي مصرف آن در 100 كيلومتر 14 ليتر است و نه كمتر. از ايران خودرو تقاضا دارم جايزه من را بدهند!)
روزبهاني 
۴ ميليون براي هيچ!
(در يك ساختمان 20 واحدي زندگي مي  كنيم كه 3 ميليون و 700 هزارتومان به سازمان آب پرداخت كرديم تا تعرفه آب كم شود. از اين 20 واحد، 18 واحد هم خالي است. در قبض جديد، مصرف آب زير حد مجاز است ولي 29 هزار تومان آبونمان حساب كرده  اند. در اين مملكت به اين بزرگي به چه كسي بايد شكايت كنيم؟)
دانشگاه علمي- كاربردي كمال  الملك 
(كارمند قوه قضائيه هستيم كه براي آموزش ضمن خدمت، در دانشگاه جامع علمي- كاربردي كمال الملك كامپيوتر مي  خوانيم. از ما 170 هزار تومان گرفته اند ولي هيچ امكاناتي ندارند. در سايت آنها، از 15 تا كامپيوترفقط 3 تايش كار مي  كند. چرا كسي نظارت نمي  كند؟)
وام ازدواج چه شد؟
(با زندگي جوان ها بازي نكنيد. قرار بود وام ازدواج بدهند و دل هاي آسماني و از اين حرف ها ولي هيچ خبري نيست. چرا قول و وعده اي مي     دهند كه به آن عمل نمي     شود؟)
حق التدريسي ها
 (حق التدريسي آموزش و پرورش هستيم و مدت 8 سال است كه داريم كار مي  كنيم. ولي بيمه نداريم و فقط 40 هزار تومان حقوق مي  دهند. حالا هم مي  خواهند از ما آزمون بگيرند كه خيلي سخت است و بهانه اي مي  شود براي اخراج ما. از مسوولان آموزش و پرورش تقاضا داريم اين آزمون گرفته نشود.

نظارت
شناسايي۱۲۴واحد متخلف
015448.jpg
سازمان بازرگاني استان تهران در راستا ي اجرا ي طرح ويژه نظارت و بازرسي از واحدهاي فروشنده مصالح ساختمان 124 واحد متخلف را شناسا يي و با پرونده اي به ارزش بيش از 365 ميلون ريال براي رسيدگي به هياتهاي بدوي رسيدگي به تخلفات صنفي معرفي شدند.به گزارش خبرگزاري مهر، سازمان بازرگاني استان تهران اعلام كرد: با توجه به افزايش ساخت و ساز در فصل تابستان و لزوم نظارت بيشتر بر واحدهاي عرضه كننده مصالح ساختمان از قبيل سيمان ، تيرآهن و ميلگرد طرح ويژه نظارت و بازرسي از اين واحدها انجام پذيرفت كه در مدت اجراي اين طرح 124 واحد متخلف شناسايي و با پرونده اي به ارزش بيش از 365 ميلون ريال برا ي رسيدگي به هياتها ي بدوي رسيدگي به تخلفات صنفي معرفي شدند.
سازمان بازرگاني استان تهران همچنين اعلام كرد: در راستاي حمايت از توليد كنندگان محصولات كشاورزي و خريد محصول مازاد كشاورزان، از مراكزي كه اقدام به خريد گندم توليد شده كشاورزان داخلي مي كنند، بازرسي و نظارت به عمل مي آيد و وضعيت خريد و تحويل گندم مورد بررسي قرار مي گيرد.
اين طرح نظارت خرداد ماه آغاز شده و تا آذر ماه امسال  ادامه خواهد داشت.

مسكن ۲
۳۰درصدكاهش قيمت مسكن!
015452.jpg
يك كارشناس اقتصادي با اشاره به اين كه كارمزد وام بانكي در كشور زياد است، گفت: سرمايه گذاري خارجي 30 درصد قيمت مسكن را كاهش مي دهد و بخشي از جامعه مي تواند با كارمزد كم وام بانك خارجي صاحب خانه شود.
داود رايضي در گفت و گو با خبرگزاري فارس گفت: كارمزد زياد وامهاي بانكي، تاثيرات منفي بر قيمت مسكن گذاشته است.
شركتهاي خارجي آمادگي خود را در خصوص ساخت خانه هاي مستحكم و ارزان قيمت به وزارت مسكن اعلام كردند، بنابراين وزارت مسكن مشاركت مناسبي را مي تواند با شركتهاي خارجي داشته باشد.
وي در ادامه با اشاره به اين كه بازار مسكن نسبت به جوان شدن جمعيت بي اعتنا است، افزود: جوانان قادر به حضور در بازار كنوني عرضه و تقاضاي مسكن نيستند و اين به دليل آن است كه بازار مسكن نسبت به مهمترين تحول در ساخت جمعيتي كشور و جوان شدن آن بي اعتنا است.
رايضي ادامه داد: براي حضور در بازار كنوني مسكن، متقاضي  بايد از درآمد قابل توجهي براي ورود به بازار برخوردار باشد. در حالي كه جوانان به دليل بيكاري گسترده از درآمد كافي برخوردار نيستند.
نكته:اگر بانكهاي خارجي بيايند پس ديگر چه كسي از بانك هاي داخلي وام مي گيرد؟پس معلوم است كه به اين سادگي ها اجازه ورود اين بانك ها را به ايران نمي دهند!

مسكن ۱
۲۰ درصد خالي!
015366.jpg
با آغاز ركود موجود در بازار مسكن درصد خانه هاي خالي از سكنه در شهر تهران به 17 تا 20 درصد رسيد ه است. رئيس اتحاديه مشاوران املاك تهران در گفت وگو با خبرگزاري  مهر، با بيان اين مطلب گفت: در سال هاي گذشته وقبل از آغاز ركود در بازار مسكن حدود 25 تا۳۰ درصد خانه هاي تهران خالي از سكنه بود.
اين در حالي است كه ركود بازار مسكن در تهران موجب شد بسياري از مالكين مجبور به فروش يا اجاره واحد مسكوني خود شوند چنانچه درصد خانه هاي خالي درتهران با آغاز ركود بازار مسكن با۱۰ درصد كاهش به حدود 17 تا۲۰   درصد رسيد.
وي با رد اظهارات برخي مسئولان بخش مسكن كشور در مورد خالي نبودن واحدهاي مسكوني در تهران گفت: براساس روند طبيعي در بازار مسكن بسياري از خانه ها در زمان جابجايي و يا پس از تكميل واحد مسكوني تا زماني كه مشتري براي آنها پيدا شود خالي مي ماند.
خسروي تاكيد كرد: بسياري از مالكين واحدهاي مسكوني ترجيح مي دهند واحد خود را تا زماني كه مشتري مناسب براي آن پيدا نشده خالي نگه دارند كه اين امر تاثير زيادي در افزايش تعداد خانه هاي خالي دارد.

هزينه به ريال، گردش به دلار
015364.jpg
اين هفته به اصفهان مي رويم. شهري توريستي با صنعت هتلداري پر رونق .يك شب ماندن در هتل هاي شهر اصفهان 12 هزار تومان به بالا خرج داردواقامت در ميهمانپذيرهاي شهر اصفهان شبي۴ تا 10 هزار تومان

اگر بخواهيم راجع به ويژگي هاي تاريخي و باستاني و جذابيت هاي توريستي اصفهان صحبت كنيم قطعا مثنوي هفتاد من كاغذ خواهد شد. اينكه اصفهان شهر زيبايي است و جذابيت هاي توريستي فوق العاده اي دارد و سالانه پذيراي حجم وسيعي از مسافران داخلي و خارجي است، بحث تازه اي محسوب نمي  شود. ولي واقعا چرا اصفهان تا اين حد محبوب مسافران است تا جايي كه از نقاط مختلف كشور به اين شهر مي  آيند چون بحث توريست هاي خارجي كاملا جداست.

بحث جذابيت هاي تاريخي اصفهان به رغم كليشه اي بودن و طرح هزاران باره اش همچنان اصلي ترين دليل مسافرت مردم به اين شهر است. ولي يك مساله بسيار مهم ديگر به موقعيت جغرافيايي خاص اصفهان برمي  گردد. اصفهان كمي شمالي تر از استان هاي مركزي كشور مثل يزد قرار گرفته است. مركزيت اصفهان باعث مي  شود تا فاصله اين شهر و استان از اغلب مناطق كشور عددي معقول و پذيرفتني باشد. ولي مثلا شيراز چنين مزيتي ندارد. اگر كسي از مناطق شمالي كشور بخواهد به شيراز مسافرت كند قطعا از لحاظ هزينه و زمان مسافرت مشكلات بيشتري خواهد داشت تا اينكه بخواهد به اصفهان برود. مساله بعدي فاصله نسبتا كم اصفهان از تهران است. با خودروي شخصي يا اتوبوس البته به شرطي كه راننده محترم معقول و مطمئن رانندگي كند حدود۵ تا 6 ساعت راه است. با توجه به مركزيت سياسي- اقتصادي تهران و جمعيت فراوان اين شهر، اگر مردم تهران نخواهند بروند شمال يا براي زيارت به مشهد سري بزنند، نزديكترين شهر كه هم جذابيت هاي توريستي داشته باشد، و هم از لحاظ رفت و برگشت مسافرت به آن به صرفه باشد اصفهان است. بنابراين شاهديم كه جمعيت زيادي از تهران در فصول مختلف سال براي تفريح به اصفهان مي  روند، گرچه اواخر تابستان و اوايل پاييز بر اساس آنچه نگارنده شخصاديده است، زيباترين طبيعت و بهترين آب و هواي اصفهان را مي  توان تجربه كرد.
نكته ديگر اينكه اصفهان يك شهر چهارفصل است. سواحل شمالي كشور در پاييز و زمستان به دليل سرماي فراوان و وضعيت خاص جوي كه عملا امكان بهره مندي از مقوله اي به نام دريا را مختل مي  كند مسافر و توريست خاصي ندارد. مناطق جنوبي كشور هم در فصول تابستان و بهار وضعيت مشابهي دارند گرچه باز هم حساب جزيره كيش را بايد جداي از بقيه در نظر گرفت. شهر مشهد هم به دليل زيارتي بودنش نبايد در اين ظرف سنجيده شود. در نتيجه مي  ماند شهري مثل اصفهان كه عملا هميشه مي  توان به آنجا سفر كرد. حالا اگر به تمام اين ويژگي ها، جذابيت هاي تاريخي اصفهان را بيفزاييد، مي  توان نتيجه گرفت كه اصفهان اگر نه محبوبترين، ولي قطعا يكي از پرطرفدارترين شهرهاي ايران براي سفر كردن است و شايد فقط مشهد از اين جنبه پرطرفدارتر از اصفهان باشد.
سفر كردن به اصفهان اصولا زياد گران تمام نمي  شود. ترمينال جنوب و ترمينال بيهقي و كمابيش آزادي محل اصلي اتوبوس هايي هستند كه به اصفهان مي  روند كه قيمت بليت آنها از 3 تا 6 هزار تومان متغير است كه بسته به نوع اتوبوس و امكانات مسافرتي آنها قيمت بليت تغيير مي  كند. به هر حال عمده مسافران، سفر با سرويس هاي ويژه و اتوبوس هاي ولوو را ترجيح مي  دهند چون گرچه امكانات رفاهي تمام اين نوع اتوبوس ها با هم فرقي ندارد ولي دست كم صندلي اتوبوس هاي مدرن تر كمي بهتر است. البته نمايش فيلم هاي غيرقابل تحمل فارسي و هندي هم در خلال اين مسافرت ها جاي خود دارد.
اگر كمي مي  خواهيد با كلاس تر مسافرت كنيد، قطار هم در دسترس است. قيمت بليت آن هم از قيمت بليت بهترين سرويس هاي ويژه اتوبوسراني ارزان تر است. بليت قطار معمولا 3 هزار تومان است كه در روزهاي پرتراكم به لحاظ هجوم مسفاران قيمت آن مي  شود 4 هزار تومان. اما مشكل سفر با قطار چند چيز است. اصلي ترين مشكل اينجاست كه اگر تعدادتان آنقدر نيست كه بتوانيد يك كوپه كامل بگيريد، بايد توان تحمل و كنار آمدن با غريبه ها را داشته باشيد وگرنه توصيه مي  كنم اصلا با قطار مسافرت نكنيد. نكته ديگر اينكه در قطارهاي ايران به هيچ وجه نمي  توان خوابيد حتي به ضرب داروهاي خواب آور. قطارهاي تهران به مقصد اصفهان به خود شهر اصفهان نمي  روند.
اگر ديگر خيلي راحت طلب هستيد مسافرت با هواپيما از اصفهان به تهران بدون هيچ گونه دردسر جانبي 20 هزار تومان برايتان خرج برمي دارد.
خب اما حالا كه به اصفهان رسيده ايد بايد جايي اقامت كرد. بنده هر بار كه اصفهان رفته ام، فورا به عنوان ميهمان مي  رفتم خوابگاه دانشجويي و آن چند روز را پيش يكي از دوستانم و هم اتاقي هايش سپري مي  كردم. ولي همه مثل بنده چنين امكاني ندارند. به هر حال اقامت در ميهمانپذيرهاي شهر اصفهان شبي۴ تا 10 هزار تومان هزينه دارد. توريستي بودن اصفهان، صنعت هتلداري را در اين شهر بسيار پررونق كرده است. يك شب ماندن در هتل هاي شهر اصفهان 12 هزار تومان به بالا خرج خواهد داشت. طبيعي است كه مسافرت و تفريح خرج هاي خاص خودش رادارد.
مسافرت با خودروي شخصي هم دقيقا چيزي است كه به سليقه خودتان مربوط مي  شود. اگر خودروي مناسبي داشته باشيد، مسافرت با وسيله نقليه شخصي مي  تواند بسيار بسيار لذت بخش باشد.
از اينجا به بعد ديگر شما هستيد و يك شهر بسيار بسيار زيبا و ديدني كه فكر مي  كنم 5 تا 6 روز كامل هم براي ديدار از تمام مناطق تاريخي آن كافي نباشد. يك مسافرت درون شهري كوتاه به ميدان نقش جهان، ديدني هاي فوق العاده اي را پيش روي شما قرار خواهد داد. مي  دانيد كه انتقال پايتخت شاه عباس صفوي از قزوين به اصفهان باعث رونق خاص اين شهر شد. كاخ عالي قاپو كه محل حكمراني شاه عباس و پادشاهان بعد از اوبود در محلي مشرف به ميدان بنا شده است. شب هاي ميدان نقش جهان واقعا زيباست. اگر دلتان بخواهد مي  توانيد درشكه سوار شويد و دوري در ميدان بزنيد و حسابي تفريح كنيد. ديدار از عالي قاپو، مسجد شيخ لطف اله و مسجد امام در كنار بازار بزرگ دور ميدان نقش جهان احتمالا يكي دو روز وقت شما را به خود مشغول خواهد كرد به خصوص كه براي سوغاتي خريدن حتما بازار دور ميدانش ما را جذب خود خواهد كرد؛ خيابان چهارباغ هم كه قدمت آن به همان زمان شاه عباس صفوي برمي گردد گرچه الان با ساختاري جديد بازسازي شده است ولي قدم زدن در بلوار وسط آن خالي از لطف نيست. موزه هشت بهشت هم جاي ديدني و جالبي است، به اضافه چهل ستون، پل هاي خواجو و سي وسه پل و چندين و چند بنا و عمارت ديگر. اما اگر مي   خواهيد منارجنبان معروف را ببينيد، بايد از شهر خارج شويد.
اگر اصفهان مي  رويد حتما سعي كنيد دست كم 5-4 روز آنجا بمانيد. حيف است كسي اصفهان برود و تمام اين ديدني ها را نبيند

اانرژي
كوچكترين ماهي تابه ممكن!
015368.jpg
امروز به سراغ اجاق گاز مي رويم و كارهايي كه براي مصرف انرژي كمتر مي توان انجام داد.
*براي پختن غذاهايي مثل سوپ و تاس كباب كه به مدت زمان طولاني نياز دارند، استفاده از ديگ هاي آرام پز، سبب صرفه جويي در مصرف انرژي مي شود.
*براي پختن غذا مي توانيد از ديگ هاي زودپز استفاده كنيد. اين ديگ ها با ايجاد بخار و فشار، پخت و پز را در دماي بالاتر انجام داده و زمان موردنياز پختن را كاهش مي دهند و درنتيجه مصرف انرژي نيز به طور قابل ملاحظه اي كم مي شود.
*از كوچكترين ماهي تابه ممكن استفاده كنيد. زيرا مصرف انرژي ماهي تابه كوچك تر، كمتر است.
*از ماهي تابه هايي كه ته آنها مسي است استفاده كنيد. اين نوع ماهي تابه بهتر از انواع معمولي گرم مي شوند.
*سيني زير شعله ها را كه  چربي غذا روي آن مي ريزد تميز نگه داريد، زيرا در اين صورت حرارت را به سمت ظرف غذا منعكس مي كند. سيني  سياه و كثيف گرماي زيادي را جذب مي كند و بازده مشعل خوراكپز را پايين مي آورد.
*در شعله هاي گازسوز، رنگ شعله بايد آبي باشد. اگر شعله زرد باشد به معني آن است كه گاز به خوبي نمي سوزد. با شركت گاز تماس بگيريد تا آن را بازرسي كند.
*پيش از پختن، غذاهاي يخ زده را در محلي قرار دهيد تا يخ آنها آب شود و زمان آشپزي كاهش يابد.
*شعله هاي برقي را مي توانيد قبل از اتمام پخت خاموش كنيد، زيرا شعله براي مدت كوتاهي گرما تابش مي كند.

بازار خارجي
ميليون ها آمريكايي تلا ش براي بقا
015454.jpg
روزنامه "نيويورك تايمز" روز سه شنبه در مقاله اي به مناسبت روز كارگر نوشت : ميليون ها آمريكايي براي بقا در حال تلاش هستند و درآمد خانوارها از سال۲۰۰۰ تا۲۰۰۳ (دوره حكومت بوش ) سالانه۱۵۰۰ دلار كاهش يافته است .
كاهش درآمد۴ / 3درصدي خانوارهاي آمريكايي هنگامي وحشتناك است كه آن را با 12درصد افزايش در ميزان بازدهي كارآنان مقايسه كنيد نتيجه چيزي كمتر از وخامت استانداردهاي زندگي نيست .
وزارت كار هفته گذشته گزارش داد كه در ماه اوت (ماه ميلادي گذشته ) 144هزار كار در آمريكا ايجاد شده است . اين رقم كمتر از پيش بيني بازار است و از ميزان مورد نياز كمتر است .
بيكاري به طور اساسي تغييري نكرده و رشد كار متوقف شده است و دستمزدهاي واقعي از نرخ تورم عقب هستند.اين ضعف ديرينه در بازار كار اين ملت را با يك ميليون شغل كمتر از آغاز ركود اقتصادي به حال خود رها كرده و از نظر شغل هاي از دست رفته وخيم ترين وضع دهه است .
درحاليكه كارگران آمريكايي در ساليان اخير بازدهي فراواني داشته اند از بازدهي خود برخوردار نبوده اندو چيزي از كار خود به دست نياورده اند.
در عصر طلايي سالهاي 1947تا 1973بازدهي و درآمد خانوارها به طور متوسط۱۰۴ درصد افزايش يافت و در دوره 2000 تا 2003اين روابط به طور فوق العاده سريع و شديد از دستمزد كارگران به سرمايه تغيير يافت به گونه اي كه مزاياي رشد سريع عايد سرمايه دار شد.
.

فروشگاه
015462.jpg
015460.jpg
015464.jpg

دخل و خرج
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
سفر و طبيعت
عكاس خانه
فرهنگ
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  عكاس خانه  |  فرهنگ  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |