شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - شماره۳۴۹۳
زنگ مدارس و هزينه هاي نوين
ماه خالي شدن جيب پدر و مادر
015524.jpg
ايمان مهدي زاده 
زنگ ها به صدا درمي آيند. تا چند روز ديگر، با حضور ميليون ها دانش آموز در صحن مدارس از زنگ ها صدا درمي كنند. با شروع روزهاي پر ازدحام و شلوغ مهرماه، وضعيت دخل و خرج خانواده نيز دچار تغييراتي مي شود.

اين روزها، گنجه اتاق ها پرشده از بوي چرم كفش نو و پوشاك تازه. كودكاني كه خريد پاييز را انجام داده اند، نسبت به همسالان خود پيش ترند. شايد بتوان گفت والدين اين كودكان در معرض كنايه هاي كمتري از جانب فرزندانشان قرار گرفته اند.
كمك اجباري به مدارس 
نوجوان 12 -10ساله با يك پاكت از مدرسه بازگشته است. پاكت نامه، مربوط به والدينش مي شود و يكي از آنان بايد آن را مطالعه كند. اغلب در همان آغاز زبان به انتقاد گشوده كه اين مدارس فقط دريافت پول را خوب آموخته اند. اين گلايه ها نشان از عادت مدارس در جمع آوري پول از والدين دانش آموزان تحت عنوان كمك به مدرسه دارد.
معمولا پس از انجام يك جلسه عمومي اوليا و مربيان، همين والدين معترض به نتيجه اي مي رسند و از پرداخت پول براي ارتقاي سطح كيفي و علمي فرزندانشان دريغ نمي كنند. آنهايي كه توانايي پرداخت ندارند و مخارج سنگين شان را چند برابر مي كند، عذر مي آورند و پولي پرداخت نمي كنند، ولي اضطراب پرداخت مبلغي براي مدرسه رهايشان نمي كند.
چند سالي است مدارس غيرانتفاعي وارد عرصه آموزش شده و توانسته اعتماد برخي خانواده ها را جلب كند. اين مدارس بنا به امكانات فوق برنامه اي كه ارايه مي دهند، پول دريافت مي كنند. كامپيوتر، ورزش هاي فوق برنامه و كلاس هاي زبان از اين دست امكانات هستند.
ماه مدرسه كه مي رسد، فصل هزينه هاي جديد در نقطه شروع، خودش را گرم مي كند تا وارد سبد هزينه هاي خانواده شود. پس از پرداخت شهريه به مدارس - دولتي يا غيرانتفاعي - نوبت هزينه رفت وآمد فرزندان است. معمولا دانش آموزان به خاطر سن و سال پرنشاط و شادابي كه دارند، ترجيح مي دهند با اتوبوس و درقالب گروه اين مسير را طي كنند.
رفت و آمد كودكان 
هرساله مهرماه كه مي شود، فضاي سكوت و ازدحام غمگين مردم با شادي بچه ها شكسته شده و فضايي پرانرژي و مملو از هيجان جاي آن را مي گيرد. دانش آموزان درقالب گروه، ضمن سركردن لحظاتي از روز بين مردم و پيشگيري از انزواي آينده شان، دوستان زيادي پيدا كرده و در مناسبات و ارتباطات اجتماعي بهتر ظاهر مي شوند. طي كردن مسير خانه تا مدرسه به شكل گروهي، علاوه بر كم كردن هزينه هاي حمل و نقل خانواده، به فرزندانمان كمك مي كند تا راحت تر بين خود و جامعه سازگاري ايجاد كنند.
پوشاك فصلي 
هزينه ديگري كه از چند روز مانده به مهر در سبد خانواده سنگيني مي كند، لباس مدرسه است. كودكان و نوجوانان معمولا به خاطر هيجان ها و التهاب هاي دروني پرشيطنت هستند و در نگهداري از البسه خود چندان سعي و كوششي ندارند. دنياي آنان دنياي آزادي و راحتي است. نمي توانيم از آنان توقع داشته باشيم با لباس مدرسه كاري جز درس خواندن انجام ندهند. آنها پر از شور و شوق اند. زود شاد و هيجان زده مي شوند و ممكن است حركات فيزيكي خارج از برنامه انجام دهند. لباسشان زودتر فرسوده مي شود. برخي خانواده ها در اين ماه ابتكار ويژه اي ارايه مي دهند. اين خانواده ها براي كودكان و نوجوانانشان دو دست لباس تهيه مي كنند؛ يك دست آن از پارچه و دوختي محكم با رنگ به اصطلاح چرك تاب تر به تن فرزندان پوشانده مي شود. لباس دوم را براي روزهاي خاص و مراسم ديگري كه لباس رسمي نياز داشته باشد، تهيه مي كنند.
پس از لباس، نوبت كفش مي رسد. بچه ها مانند بزرگترها نمي توانند از كفش خود خوب مراقبت كنند. در شرايط ويژه شان دوست دارند با هر شيء توپ مانندي در خيابان بازي كنند، حتي اگر سنگ كوچك گردي باشد. به اين ترتيب، عمر كفش كاهش پيدا مي كند. معمولا تدبير لباس براي كفش هم به كار برده مي شود. يك جفت كفش محكم و ارزان و جفت ديگر زيبا و مجلسي براي فرزندان خريداري مي كنند.
تا اينجاي كار صحبت از هزينه اي حداقل براي هر فرزند 30 تا 40 هزار تومان لباس و كفش شد، جداي از مخارج متفاوت ثبت نام. پس از آن، تغذيه فرزند بسيار حايز اهميت است. بايد بسيار مراقب باشيد، نكات و تدابير ايمني را رعايت كنيد تا فرزندتان به غذا و خوردني مسموم و مشكوك دست پيدا نكند.
اگر دراثر بي مبالاتي و بي احتياطي فرزند شما دچار مسموميت شود، دلواپسي و اضطراب از يك سو، هزينه درمان و دارو از سوي ديگر، آرامش و آسايش را از شما سلب مي كند. پس كنترل وضعيت تغذيه بيرون از منزل بسيار لازم و ضروري به نظر مي رسد.
براي نجات از اين مساله مي توانيد بيسكويت و آب ميوه با توجه به تاريخ مصرف، عمده خريداري كرده و تا چندين روز خيالتان را بابت تغذيه آسوده كنيد.
هزينه ديگري كه از آغاز مدارس بر خانوارها تحميل مي شود، كيف هرساله است. روزگاري تنها سالم بودن كيف سال گذشته، اين امكان را به وجود مي آورد تا در سال آينده كيفي جايگزينش نشود. اما اين روزها بحث رنگ در مدهاي سالانه و تقاضاي بازار كودكان و نوجوانان نقش زيادي دارد. هرساله رنگي جديد در بازار، فروش درخور اعتنايي پيدا مي كند. شايد خريد يك كوله مدرسه با توجه به علاقه و ذائقه فرزندتان به رنگ ويژه اي، راه حل مناسبي به شمار برود.
نوشت افزار امسال 
مداد، پاك كن، خودكار و خودنويس. با تنوع زياد ابزار نوشتن و خواندن فرزندان، تنوع طلبي آنان نيز بسط پيدا مي كند. رنگ ها و طرح هاي جديد لوازم التحرير به بازار مي آيند و مورد استقبال كودكان قرار مي گيرند.
نمونه هاي متفاوت و مختلف دفتر، جلد كتاب، كاغذ و... براي هر فرزند شما حداقل ماهانه 10 تا 30 هزار تومان هزينه دربر دارد. كودكان در مقطع ابتدايي، مداد رنگي و ابزار جذاب براي جلب شدن به تحصيل را لازم دارند.
مقطع راهنمايي، آغاز استقلال طلبي و شكل گيري خميرمايه دروني شخصيت فرزندمان است و دوره دبيرستان به نوعي ورودي كوچك به عرصه اجتماع به حساب مي آيد. نحوه هزينه كردن و گرداندن چرخ تحصيل فرزندهايمان مي تواند نقش بسزايي داشته باشد. البته اين مخارج بدون درنظر گرفتن مقدار دخل يك خانوار سطح متوسط بيان شده. هم تراز كردن اين دو مقوله طعم گزارش را تلخ و گس مي كرد.

بازار۲
تنها 5 درصد گرانتر
015526.jpg
ورود كالاهاي لوازم التحرير چيني، ده ها كارخانه توليد كننده داخلي لوازم التحرير را به حالت ركود و تعطيلي كشانده است .
با توجه به نزديكي بازگشايي مدارس، ورود كالاهاي چيني درجه 3 از قبيل خودكار، دفتر، كيف، خودنويس ، مداد تراش ،ماژيك ،مدادرنگي و... به شدت افزايش يافته است به طوري كه موجب تعطيلي و از رده خارج كردن كارخانه هاي فعال در زمينه توليد لوازم التحرير شده است.
اتحاديه نوشت افزار بارها اين مشكلات را به مسوولان ذي ربط گوشزد كرده، اما تاكنون هيچ نتيجه اي نگرفته است.
با وجود تمام شايعات مبني برگران شدن لوازم التحرير بايد اذعان داشت كه لوازم التحرير امسال تنها 5 درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشته است.
به دليل تعدد زياد رقباي توليد كننده لوازم التحرير و ورود كالاهاي چيني و اشباع بازار، بازار لوازم التحرير كشش افزايش بيش از 5 درصد را ندارد.
با همه اين حرف ها بايد گران بودن و ارزان بودن لوازم التحرير را در مغازه ها فهميد.

مسكن۱
افزايش اجاره ها در شهريور
015506.jpg
افزايش نرخ اجاره بها در شهريور ماه امسال، شهروندان تهراني را براي تهيه مسكن با مشكل مواجه كرده است. همه ساله با فرارسيدن شهريور ماه ، نياز جابه جايي مسكن در تهران به اوج خود مي رسد و با توجه به نبود نظارت كافي از سوي مسوولان ، افزايش اجاره بها مشكلات بسياري را براي شهروندان پديد آورده است. در شهريور ماه امسال نرخ اجاره بها در تهران 30 تا۵۰درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزايش يافته و اين امر سبب شده تا بسياري از شهروندان اجاره نشين مسكن براي خود پيدا نكنند.
بي ثباتي در نرخ زمين و افزايش بي رويه آن ،علت اصلي افزايش قيمت مسكن و اجاره بها در تهران است كه متولي خاصي ندارد.
به گفته محمد يوسفي كارشناس مسكن ، حداقل وجه مورد نياز براي اجاره واحد مسكوني 60 متري در تهران 50 ميليون ريال پول پيش به همراه ماهانه يك تا 2 ميليون ريال اجاره بها است .
وي وجود خانه هاي خالي از سكنه در تهران را از ديگر عوامل افزايش اجاره بها دانست. با افزايش مهاجرت به تهران و پر شدن واحدهاي مسكوني، نياز تهران به واحدهاي مسكوني جديد افزايش يافته كه اين امر بر افزايش نرخ اجاره بها تاثير گذاشته است . تصميم گيري هاي نامناسب در بخش مسكن از ديگر عوامل افزايش نرخ اجاره بها است كه با وعده هاي واهي، منجر به نوسانات در بازار مسكن مي شود. افزايش نرخ اجاره بها در تهران نارضايتي عمومي از بخش مسكن را افزايش داده است ، به گونه اي كه ركودي بي سابقه بر بخش مسكن حاكم شده و سرمايه هاي موجود در اين بخش را تهديد مي كند.

بازار۱
گراني مرغ در پاييز
015500.jpg
رئيس اتحاديه مرغداران تهران گفت: قميت تمام شده توليد هر كيلو مرغ 9هزار و۵۰۰ ريال است كه به همراه قيمت حمل و ديگر هزينه ها، بيشتر از قيمت عرضه شده در تهران است .
مرغ هم اكنون با قيمت 11 هزار تا۱۴ هزار در تهران عرضه مي شود، و اتحاديه مرغداران روازنه 700تايك هزار و۸۰۰ تن مرغ در شهر عرضه مي كند كه سودي براي مرغداران ندارد.
وي با اشاره به افزايش قيمت …دان … و مواد مصرفي مرغ ها در تابستان امسال گفت : اعضاي اتحاديه مرغداران رايزني هايي را با مقام هاي دولتي براي كاهش قيمت دان داشته اند كه تاكنون بي نتيجه مانده است .
يوسفي ازاحتمال افزايش قيمت مرغ در فصل پاييز خبرداد و گفت : در اوايل تابستان امسال كه قيمت مرغ بسيار افزايش داشت ، وزير كشاورزي نرخ 16هزار و۵۰۰ ريال را براي هر كيلو مرغ مناسب دانست ولي به اين حرف عمل نشد.
افزايش خودسرانه قيمت مرغ از سوي مرغداران نارضايتي عمومي را به همراه دارد، وي تصريح كرد : دولت بايد نسبت به ضررهاي مرغداران در توليد مرغ به زير قيمت تمام شده ، توجه داشته باشد.
با آغاز فصل سرما، ميزان مصرف مواد خوراكي توسط مرغ ها افزايش دارد كه با تداوم روند فعلي، ممكن است با افزايش قيمت مرغ در پاييز مواجه باشيم . به گفته وي، ابزارهاي بسياري براي جلوگيري از افزايش قيمت مرغ وجود دارد كه اتحاديه مرغدارن تهران اين ابزارها را به دولت براي اجراي عملي معرفي كرده است .

نيازمندي ها
پيش از پاييز قيروگوني كنيد
015502.jpg
اكنون چند نمونه ايزوگام در ايران موجود است. برخي داراي بيمه نامه و برخي ديگر ضمانت چند ساله دارند. باز هم مثال معروف انگليس را در ذهن مرور كنيد و سپس براي عايق بندي ساختمانتان اقدام كنيد: هنوز آنقدر پولدار نشده ام كه جنس ارزان استفاده كنم. ايزوگام دليجان كه گران ترين از ديگر انواع است از درجه بندي هاي مختلف برخوردار است. ايزوگام اصل، تهران، بام گستر و ... در رده ها و جايگاه هاي ديگري قرار دارند. معمولا هنگام پرسيدن نرخ، يادتان باشد قيمت نصب و مدت ضمانت و بيمه نامه را فراموش نكنيد.
برخي شركت ها بستگي به مترا ژ كار، چند متر تخفيف مي دهند و بابت آن پولي از شما دريافت نمي كنند. عرف بازار عايق بندي با واحد مترا ژ سنجيده مي شود. هزينه اي كه بابت عايق بندي متحمل خواهيد شد بسته به نوع عايق و نحوه نصب و اجرا، بين يك هزار و 200 تا يك هزار و 850 تومان در نوسان است، جالب اينكه براي پرسيدن قيمت صرف با يك شماره تماس نگيريد. برخي ايزوگام ها با يك كيفيت جنس و نصب با هم تفاوت قيمت دارند.
قيرگوني نيز به دو شيوه انجام مي شود، يك لايه و دولايه. جنس گوني نيز در قيمت اهميت دارد. گوني نخي درجه يك يا گوني نيم نخي درجه۲. به هر حال از همين ايام قبل از شروع بارندگي زودتر به فكر بام خانه باشيد تا برايتان ارزانتر درآيد. به محض آغاز بارش، قيمت ها در هر متر حداقل 100 تومان افزايش پيدا مي كند.

چراغ سبز
سحرخيز باش!
015498.jpg
توي تخت دراز كشيده ايد و خواب هفت پادشاه را مي بينيد كه زنگ به صدا درمي آيد و شما را از خواب ناز مي پراند. به ساعت نگاه مي كنيد، به اين زودي صبح شده است و وقت رفتن به سر كار. با هزار زحمت خودتان را از رختخواب جدا مي كنيد. قيافه تان در اين لحظه ديدني است. انگار دارند شما را براي اجراي حكم اعدامتان مي برند. ولي خبر داريد چقدر صبح زود به دنبال روزي رفتن و كسب و كار توصيه شده؟ امام موسي كاظم عليه السلام گفته صبحگاهان به سوي عزت خود كسب و كار حركت كن. امام صادق عليه السلام به يكي از نزديكان خود گفت: اي عبدالله عزت خود را حفظ كن. پرسيد عزت چيست؟ صبحگاهان براي كسب و كار حركت كن امام علي عليه السلام هم روزي به يكي از نزديكان خود گفت چه شده كه صبحگاه براي كار بيرون نرفتي. او جواب داد براي تشييع جنازه اي رفتم. حضرت علي ادامه داد: هرجور شده مايه عزت خود، كسب و كار را رها مكن. فردا وقتي صداي زنگ به صدا درآمد به اين قضيه فكر كنيد كه داريد كاري را مي كنيد كه هم خدا را خوشحال مي كند و هم بنده خدا را. به لبخند روي لبان همسرتان فكر كنيد و خنده هاي ريز بچه هايتان. از قديم شنيده ايد كار است كه مرد را مي سازد. به خدا توكل كنيد. با خوبي و خوشي لباس هايتان را بپوشيد و با انرژي زياد از همسرتان خداحافظي كنيد. وقتي چشمتان به سپيدي آسمان افتاد به اين قضيه فكر كنيد كه خيلي ها هستند كه هنوز در خواب هستند. ولي شما يكي از آن آدم هايي هستيد كه صبح به اين زودي براي يك هدف مقدس دل از خواب ناز كنده اند. باور كنيد با اين نگاه كار كردن برايتان خيلي شيرين مي شود.

نظارت
ماشين هايي براي ديگران 
015504.jpg
در گذشته محصول ارايه شده، مدت ها در بازار و انبار كارخانه ها مي ماند تا سرانجام به فروش مي رفت، اما امروزه با ورود كالاهاي متنوع و وجود رقباي مختلف، توليد كننده ها بايد نياز بازار را شناسايي كرده و در كوتاه ترين زمان ممكن، برحسب وضعيت موجود توليد خود را تغيير دهند كه در چنين شرايطي پشتيباني از توليد و توزيع محصولات نقش مهمي را دارد.
ميركاظمي رئيس انجمن لجستيك ايران گفت: اگر سازمان توليدي و خدماتي، امروزه بخواهد، در كلاس جهاني كار كند، بايد بتواند، نياز مشتري را به سرعت دريافت كرده تا بتواند تغيبرات لازم در توليدات خود بدهد از طرف ديگر سرعت تغييرات در مجموعه هاي توليدي ما بسيار كند بوده و در بسياري از مواقع خواسته هاي مشتريان يا بدون پاسخ مانده يا اجراي آن مدت ها طول مي كشد.
شاهد ومثال هم احتياجي نيست. اگر همين ستون درد دل اين صفحه را بخوانيد متوجه مي شويد كه خدمات پس از فروش خودروها در ايران چه وضعيتي دارد. با ورود خودروهاي خارجي، اگر شركت هاي ايراني فكري به حال اين خدمات نكنند به راحتي از گردونه رقابت خارج مي شوند.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۴۷۳۳۶ تماس 9 الي 12
خالي يا پر
شهردار مي  گويد 200 هزار خانه خالي داريم ولي وزير مسكن مي  گويد هيچ خانه خالي نداريم. كدام  يك درست مي  گويند؟
هواپيما براي كي؟
پروازهاي هواپيمايي را براي چه قشري در نظر گرفته اند؟ با اين قيمت هاي سرسام آور اقشار كم درآمد نمي       توانند سوار هواپيما بشوند.
داروخانه گران فروش 
داروخانه اي در خيابان اشرفي اصفهاني دارو را با قيمت بيمه حساب نكرد و پول آزاد را از ما گرفت. باوزارت بهداشت هم تماس گرفتيم ولي هيچ نتيجه اي نداد.
خانم روح نواز
۵ سال باز خريد
سال 78 طبق بخشنامه 207/18204 رئيس جمهوري، تقاضاي بازخريد كرده ام ولي حدود۵ سال است كه مبلغ اين بازخريد را نداده  اند.
از شهرستان خوي 
دانشگاه آزاد
دانشجوي ورودي 78 رشته برق- الكترونيك پاره وقت دانشگاه آزاد بوشهر هستم. براي ثبت نام 200 هزار تومان علي الحساب گفتند پرداخت كنيد، درحاليكه مبلغ ثبت نام 130 هزار تومان مي  شود. مسوولان دانشگاه آزاد در تهران رسيدگي كنند.
نوسان برق در ولنجك 
ولنجك، خيابان 22. حدود سه الي چهار ماه است برق ما نوسان دارد. وسيله  هاي برقي مان سوخته ولي مسوولان كاري انجام نداده  اند.
خانم مقدم 
امداد خودرو
دير رسيدن سرويس امدادخودرو باعث شد ماشينم آتش بگيرد. بعد از 5 روز بالاخره ماشين را تحول گرفتند ولي بعد از 25 روز با پرداخت هزينه هاي سنگين هنوز ماشين درست نشده و هيچ كس هم در ايران خودرو جوابگو نيست.
ماشين هاي خارجي فرسوده 
مرتب اعلام مي  كنند ماشين هاي فرسوده جمع آوري شود ولي در مورد ماشين هاي فرسوده خارجي چه فكري كرده اند. لطفا مسوولان پاسخ دهند.
تمديد گواهينامه 
در سال هاي قبل تمديد گواهينامه خيلي سريع و راحت انجام مي  شد ولي الان خيلي مردم را تو دردسر مي  اندازند. در منطقه 3، براي تمديد گواهينامه 7400 تومان گرفتند و تازه گفته اند 2 ماه ديگر گواهينامه را مي  فرستند در منزل.
ليسانس يا فوق ليسانس 
دبير آموزش و پرورش هستم و فوق ليسانس. قانون ارتقاي شغلي در مورد فوق ليسانس ها اجرا نشده. يا بايد هم ترازي را قبول كنيم يا فوق العاده شغلي را. اگر هر كدام را انتخاب كنيم هيچ فرقي بين ليسانس و فوق ليسانس نيست.
۲۶۰ هزار تومان!
در ساختمان 10 واحدي در گيشا زندگي مي  كنيم. مصرف آبمان كم است و هر سال موقع تابستان پول آب 25 هزار تومان مي  آمد. ولي امسال 260 هزار تومان آمده و گفتند ماه ديگر 2 برابر مي  شود. من كارمند چه جوري اين پول را پرداخت كنم؟
آموزش و پرورش 
پارسال بخشنامه اي آمده كساني كه دانشجوي مقطع كارشناسي دبيري هستند مي  توانند از يك سال مرخصي تحصيلي استفاده كنند. به كساني كه از اين مرخصي استفاده كردند 45 هزار تومان فوق العاده شغل را ندادند. چرا بايد اين تفاوت وجود داشته باشد.
خانمي از اراك 
سوبسيد بانك مسكن 
دولت تصويب كرد بانك مسكن سالانه كمكي به وام هاي كارمندان دولت بكند. يعني يك برج را سوبسيد مي  دادند. هميشه اين كار در فروردين انجام مي  شد، اما يكي دو سال است 7۸، ماه بعد انجام مي  شود. چرا؟

دخل و خرج
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |