پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - شماره۳۴۹۷
تهرانشهر
Front Page

صحنه
پهلوان كچل و اژدها
احتمالا مي دانيد كه دهمين جشنواره بين المللي نمايش عروسكي تهران- مبارك از اوايل همين هفته يا بهتر است بگوييم از روز يكشنبه 22 شهريورماه شروع شده است، شايد هم تا حالا به تئاتر شهر رفته ايد و چند نمايش را هم تماشا كرده ايد.
در اين جشنواره قرار است نمايش تخت حوضي <پهلوان كچل و اژدها> به صورت خيمه شب بازي اجرا شود. متن اين نمايش را داوود فتحعلي بيگي بارها به صورت تخت حوضي اجرا كرده است، اما اين بار فتحعلي بيگي تصميم گرفته يك نمايش خيمه شب بازي را بر مبناي اين نمايش تخت حوضي اجرا كند.
داستان پهلوان كچل و اژدها از افسانه هاي ايراني اقتباس شده و فتحعلي بيگي براي اجراي  آن از عروسك هاي نخي استفاده كرده است، مثل تمام نمايش هاي خيمه شب بازي كه تا حالا ديده ايد.حتما منتظر هستيد كه زمان و مكان اجراي اين نمايش را به شما بگوييم.
خب، مكان آن را كه احتمالا مي دانيد؛ تالار نو، مجموعه تئاتر شهر. زمان آن هم هنوز دقيقا مشخص نيست، ولي به احتمال زياد در روزهاي مياني جشنواره به روي صحنه خواهد رفت.

جعبه
مثل هميشه پر برنامه 
باز هم به آخر هفته رسيديم و برنامه هاي مربوط به آن. بدون هيچ توضيحي بخوانيد.
امروز ساعت 40:13 مي توانيد تكرار خانه اي در تاريكي را از شبكه سوم ببينيد. تكرار سينما 4 را هم مي توانيد 30:15 از اين شبكه ببينيد.
فيلم سينمايي چاقالوها هم كه ديشب از شبكه دوم پخش شد امروز ساعت 17 تكرار خواهد شد. ليگ برتر ايران هم فراموش نشود.
سينما يك هم مانند هر هفته ساعت 30:22 آغاز خواهد شد. فردا صبح را مي توانيد با برنامه ورزشي ديدار در وقت اضافه شروع كنيد. تكرار باجناق ها را ساعت 15 مي توانيد از شبكه يك ببينيد. هشدار براي كبري 11 فردا ساعت 19 از شبكه تهران پخش مي شود.
سينما 4، ساعت 30:20 پخش مي شود. آشتي كنان را مي توانيد ساعت 21 از شبكه سوم مشاهده كنيد. طلسم شدگان 30:21 از شبكه تهران پخش خواهد شد. 45:21 از شبكه دو، برنامه صندلي داغ را خواهيد ديد، با اجراي داريوش كاردان.
تكرار سريال قهر و آشتي هم ساعت 23 از شبكه تهران پخش مي شود. راستي فردا هم مسابقات ليگ برتر ايران برگزار مي شود. حتما تماشا كنيد.

هوا
صبر جواب داد
در طول دو هفته گذشته هر وقت ستوني با نام هوا در صفحه تهرانشهر كار شد، گفتيم بايد صبر كنيم و صبر كنيم تا اينكه بالاخره هوا خنك شود و البته همينطور هم شد و صبر ما رفته رفته در حال پاسخگويي است. ديروز در اين ستون نوشته بوديم كه نفس عميق بكشيد وبوي پاييز را با وجودتان احساس كنيد.
دماي هوا همينطور در حال كاهش است . از كجامعلوم شايد تا چند روز ديگر مجبور شويد لباس هاي گرمتان را هم از لابه لاي لباس هاي ديگر در كمد خارج كنيد و عصرها كه به خيابان مي رويد تنتان كنيد تا مبادا سرما بخوريد. براي آن موقع هم مي گوييم صبر كنيد. راجع به كاهش آرام آرام هوا نيز صحبت كرده بوديم و همچنان هم مي كنيم ، چون اين روند براي تهران امروز نيز ادامه دارد.
پنج شنبه 25شهريور، اين يعني آخرين پنج شنبه تابستان سال 83 با كاهش دمايي معادل يك درجه نسبت به ديروز. 28 درجه سانتي گراد دماي هواي امروز تهران است. اما دماي هواي امشب نسبت به هواي ديشب تغييري نداشته است ، 18 درجه را مي توانيم براي امشب در نظر بگيريم كمي خنك تر.

بيت
صدها فرشته بوسه بر آن دست مي زنند
كز كار خلق يك گره بسته وا كند
همه ما در تقريبا همه زمان هاي زندگي به فكر اين نكته مي افتيم كه چه توانايي هايي داريم ويا اصلا چه داريم و چه مي خواهيم. طبيعي است كه براي خيلي از ما اين ذهنيت و انديشيدن راجع به اطرافيان هم داخل همين فكر مي شود. ولي بد نيست غريبه ترها هم مجالي در اين انديشيدن مابيابند. اينكه ما چه داريم و آنها چه ندارند.
۶ ماه يك بار شايد فرصت خوبي براي اين حركت آن هم به صورت <تا اين حد علني> نباشد ولي قطعا بهانه خوبي براي پاسخ به داشته ها و توانايي هاي ماست. پاسخي كه اين داشته ها و توانايي ها را تقسيم و سپس افزوني آنها را به ارمغان ميآورد.
پيام همه اديان آسماني براي بشر در يك كلام خوب بودن و خوب ماندن است. <انسانيت> جان خواسته اي است كه از انسان مي رود. حال آيا نه اين است كه اين خوب بودن و انسانيت درتعامل و روابط ميان انسان هامعني مي گيرد؟ چگونه مي شود به كسي كه تمام عمر را در يك اتاق و تنها سپري كرده بگوييم فلاني آدم خوبي است؟مردم در تقابل با مردم، خوب و بد بودن را ثابت مي كنند.راجع به خوب بودن ونكوكاري پيش از اين سخن رفت. اينكه اين عبارات را در ساده ترين وجه خود استخدام مي كنم قصد همين سادگي است. اينكه مي شود با ساده ترين رفتارها دل خلقي را به دست آورد. اينكه از چه راهي يا حتي - از نگاه مادي - با چه وجهي يا حتي در چه حجمي به خود شما بر مي گردد. ولي كافي است همين قدر بدانيم كه ثوابي كه در سطح جمعي نصيب جمعي مي شود در گستره همان جمع هم براي ما رقم خواهد خورد. مي بينيد كه آموزه هاي حتي مذهبي ما هم پر است از تاكيد و توصيه به جماعت و مشاركت انسان ها.
به هر حال اين بهانه هاي هر 6ماه يك بار را مي شود مغتنم شمرد و راهي را براي تقسيم هاي هر چند كوچك پيدا كرد.
اين بهانه نوشتن هم - مثل خيلي از نوشته هاي ديگر - با ما، بهانه جويي و غنيمت شمردنش با شما.

نمايشگاه جواهر و سنگ هاي قيمتي
غرفه هاي كوچك ، فروشنده هاي بزرگ 
016230.jpg
اينجا جايي است كه با وسعت كم اش قطعا وقت زيادي از خانم هاي عاشق طلا و جواهر خواهد گرفت. به مردان متاهل هم توصيه مي كنيم هرگز خانم هايتان را در اين گشت چند ساعته همراهي نكنيد. چون قطعا جيبتان را خالي خواهند كرد
رضا محدث
طلا و جواهرآلات قيمتي؛ حتي نام بردن از اين اقلام هم تن آدم را به لرزه مي اندازد و آدم را فراري مي دهد. اما ما به خودمان جرات داديم، رفتيم و سري زديم به نمايشگاه سنگ هاي قيمتي و جواهرآلات.

وارد كاخ سعدآباد كه مي شويد بايد به سمت موزه هنرهاي زيبا برويد. اينجا محلي است كه سنگ ها و جواهرآلات، طلا و ... همه و همه از استان هاي مختلف يك جا گرد آمده و به معرض تماشا و فروش گذاشته شده است. از استان فارس يك غرفه در اين نمايشگاه حضور دارد. بارزترين قطعه اي كه در ويترين اين غرفه به چشم مي آيد، سنگ سيترين است كه روي آن را با تمثال حضرت علي(ع) طراحي كرده اند، سنگي متمايل به زرد و زيبا به صورت انگشتري درآمده و قيمتي معادل 20 هزار تومان براي  آن در نظر گرفته شده است.
جلوتر كه تشريف ببريد به آذربايجان شرقي خواهيد رسيد. باز هم سنگ هاي ارزشمند خام و البته تراش داده شده. صاحب غرفه يك معدن دار است و سنگ ها را از معدن خودش استخراج كرده. از روي كنجكاوي سوالي مي پرسيم كه آيا تمام اين قطعات براي فروش هستند؟ مرد آذري جواب مي دهد: <آقا اينجا همه چيز فروشي است حتي اگربخواهيد گردنم را هم مي برم و مي فروشم. من به پول احتياج دارم.>
او توضيح مي دهد كه تمام اين سنگ ها مختص يك معدن است و نيازي نيست كه شما معادن گوناگون داشته باشيد تا سنگ هاي مختلف استخراج كنيد. در يك معدن ممكن است چندين وچند مدل سنگ وجود داشته باشد.
اين تنها غرفه آذري ها نيست، كمي جلوتر به بعدي هم خواهيم رسيد. از استان گيلان هم در اين نمايشگاه غرفه اي خواهيد ديد. چند گردن آويز قيمتي تمام هنر گيلاني هاست. اما تهران؛ چندين و چند غرفه براي تهراني ها در نظر گرفته شده. آنها هم كم نياورده اند و هر چه طلا، جواهر و سنگ داشتند آورده اند گذاشته اند تا تماشاچيان و البته خريداران از ديدن آنها لذت ببرند.
به سراغ يكي از اين تهراني ها مي رويم تا متوجه مي شود كه خبرنگاريم شروع به درد و دل مي كند. <آقا ما در ايران و در معدن هايمان سنگ هاي قيمتي و با ارزش بسيار زيادي داريم اما قدرت تراشكاري وتراش دهي آنها درايران وجود ندارد. ما فقط مي توانيم سنگ هايي مثل فيروزه و عقيق را كه نيازي به فرم دهي زياد ندارند،  تراش بدهيم. > سنگ هاي قيمتي استخراج شده درايران را براي تراش دهي به كشورهاي ديگري از قبيل هند، پاكستان، تايلند و... مي فرستند و باز به ايران باز مي گردانند.
استان خراسان با فيروزه و عقيق هايش در اين نمايشگاه خودنمايي مي كند. انگشتري ها و تسبيح هايي كه از اين سنگ ها ساخته شده ويترين خراساني ها را رنگي تر از ساير غرفه ها كرده. جلوي ويترين استان قم بسيار شلوغ است. افراد بسياري آنجا مشغول چانه زدن با صاحب غرفه هستند واجازه جلو رفتن را به ما نمي دهند. باز هم آذربايجان شرقي و اين بار چيزي غير از سنگ هاي قيمتي هم خواهيد ديد؛ گوشواره و گردن آويز و انگشتري. در همان قسمت سالن كتابخانه اي هم هست، كتاب هايي درباره تاريخچه و انواع سنگ هاي قيمتي و همينطور جواهر آلات. اينجا جايي است كه با وسعت كم اش قطعا وقت زيادي از خانم هاي عاشق طلا و جواهر خواهد گرفت. به مردان متاهل هم توصيه مي كنيم هرگز خانم هايتان را در اين گشت چند ساعته- البته براي خانم ها- همراهي نكنيد. چون قطعا جيبتان را خالي خواهند كرد. اگر هم بخواهيد آنها را همراهي كنيد با جيب خالي برويد. در ادامه نمايشگاه، طلاي جالبي نظرمان را به خودش جلب كرد. شايد براي ما كه حرفه اي نيستيم وخيلي از بازديدكنندگان كه همانند ما هستند ديدن طلاي طوسي رنگ بسيار هيجان انگيز باشد. در اين غرفه نيز كه باز هم متعلق به تهراني هاست طلاهاي زيرخاكي وجود دارد كه تركيب آن با طلاي طوسي شمايل جالبي را ايجاد كرده است. عيار اين طلاي ايراني 18 است. مسوول غرفه مي گويد : بار طوسي اين طلا ها بيشتر است. با امروز پنج روز ديگر فرصت داريد تا سري به سعد آباد بزنيد و طلا و جواهرات را تماشا كنيد. اصلا سخت نيست، شما هم مثل ما كمي به خودتان جرات بدهيد و براي رفتن به نمايشگاه اقدام كنيد فقط توصيه هايي را كه در مطالب به شما داديم كاملا جدي بگيريد تا پشيماني به همراه نداشته باشد.

پايتخت
اسلام آباد

مقامات پاكستاني با نگراني جديدي مواجه هستند. آنان نگران كمبود آب در اين كشور به ويژه پايتخت اسلام آباد هستند.
كشور پاكستان آب مورد نياز خود را از رودهاي جاري شده از كوه هيماليا تامين مي كند كه عمده ترين منبع تامين آب كشور است و 80 درصد آب كشور را در بر مي گيرد . مقامات پاكستاني اعلام كرده اند كه بارش هاي صورت گرفته درماه هاي گذشته سال ميلادي اصلا مطلوب نبوده و اين موضوع باعث نگراني هايي براي آنها بوده . مسوولان پاكستاني به دنبال راه حلي هستند تا مشكل كمبود آب را براي اين كشور،  با 150 ميليون جمعيت كاهش دهند.
باكو
خبري بخوانيد از پايتخت آذربايجان كه بي ارتباط با ايران هم نيست . باكو قرار است تا چند روز ديگر هفته فيلم ايران را در اين شهر برگزار كند. اين هفته فرهنگي در باكو به همت وزارت فرهنگ آذربايجان و خانه سينماگران جوان وهمچنين وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوري اسلامي ايران از تاريخ 27 سپتامبر تا 2 اكتبر (22 تا 26 مهر) برگزار خواهد شد.
15 فيلم بلند به همراه چندين فيلم كوتاه قرار است كه در اين فستيوال فرهنگي به نمايش در بيايد. ابراهيم حاتمي كيا،  كمال تبريزي، رهبر قنبري، محسن امير يوسفي و چندين وچند كارگردان و تهيه كننده ايراني نيز در اين مراسم حضور خواهند داشت.
همچنين نمايشگاه عكسي هم كه شامل عكس هايي از مناظر ايران و همينطور مردم مناطق مختلف ايران نيز هست در اين هفته به نمايش درخواهد آمد.
همچنين تدابيري نيز انديشيده شده است تا هفته فيلم آذربايجان نيز در آينده اي نزديك در تهران بر پا شود.
برلين
خبر آخر پايتخت هاي امروز اختصاص دارد به آلمان. مقامات بهداشتي آلماني اعلام كردند حدود 200 نفر از مسافران آلماني كه جهت سفر و گردش به مصر و سواحل درياي سرخ در اين كشور سفر كرده بودند و در يك هتل اقامت داشتند، دچار بيماري هپاتيت A شده اند. اين مقام آلماني از تمام كساني كه در ماه هاي ژوئن و ژولاي در اين هتل اقامت داشته اند، خواست تا با مراجعه به بيمارستان از سلامت خود اطمينان كامل كسب كنند.
مقامات همچنين تاييد كردند كه هم اكنون 203 نفر مبتلا به اين بيماري شناسايي شده اند كه سن آنها بين 6 تا۶۶ سال بوده است.
اما مقامات هتل در مصر مي گويند كه اين افراد هر كجايي ممكن است دچار اين ويروس شده باشند. با خوردن آب غير بهداشتي يا حتي خوردن بستني در خيابان ها . آنها اضافه مي كنند كه كليه مواد غذايي وآشاميدني هتل كاملا استاندارد و بهداشتي بوده است.

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   در شهر  |   سفر و طبيعت  |
|  عكاس خانه  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |