شنبه ۴ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۶ - Sep 25, 2004
اظهارات پوتين درباره فعاليت هسته اي ايران:
به صداقت ايران اطمينان داريم
ايرنا:  ولاديمير پوتين  رئيس  جمهوري  روسيه  ديروز در مورد ادعاي  غربيها در مورد برنامه  هسته اي  جمهوري  اسلامي ايران  و تلاش  براي  ساخت  سلاح  اتمي تاكيد كرد كه روسيه  به  صداقت  ايران  اطمينان  دارد.
پوتين  در مراسم  گشايش  كنگره  بين المللي  خبرگزاريهاي  جهان  و در پاسخ سئوالي  در مورد امكان  دسترسي  ايران  به  سلاح  اتمي  گفت : مقامهاي  عاليرتبه ايران  بارها اعلام  كرده اند كه  اين  كشور مايل  به  دسترسي  به  سلاح  اتمي نيست .
وي  گفت : ما نسبت  به  صداقت  ايران  ترديد نداريم ، اين  كشور تمام  خواسته هاي  آژانس  را بر آورده  مي كند و من  در چند ملاقات  با رئيس  جمهوري  اين  كشور به اين  امر يقين  پيدا كردم .
پوتين  همچنين  تاكيد كرد كه  دو كشور جمهوري  اسلامي  ايران  و فدراسيون  روسيه از روابط عميق  و ديرينه اي  برخوردارند.
رئيس  جمهوري  روسيه  گفت : مسكو قطعا با توسعه  باشگاه  هسته اي  مخالف  بوده  و خواستار بر آورده  شدن  خواسته هاي  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي توسط ايران است . رئيس  جمهوري  روسيه  گفت : ايران  به  هيچ  عنوان  به  سلاح  اتمي نياز ندارد زيرا اين  سلاح  هيچ  مشكلي  را حل  نمي كند.
پوتين  تاكيد كرد: براي  حل  مسايل  منطقه  بايد احتياط و بردباري  به  خرج  داد و روسيه  آماده  است  در حل  اين  مسايل  با سازمان  ملل  همكاري  كند.

در صورت تصويب  قانون جديد مبارزه با مواد مخدر
معتادان ديگر روانه زندان نمي شوند
خبرگزاري فارس: قانون جديد مبارزه با مواد مخدر مراحل نهايي تصويب را سپري مي كند و در صورت تصويب آن ديگر معتادان روانه زندان نمي شوند و به عنوان بيمار تحت درمان قرار مي گيرند.
محسن وزيريان، رئيس اداره پيشگيري و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت با اعلام اين مطلب به فارس گفت: در قانون فعلي مبارزه با مواد مخدر كشور نگاه مجرم بيمار نسبت به معتادان حاكم است و در صورتي كه فرد معتاد به صورت داوطلبانه براي ترك مواد مخدر اقدام نكند از سوي نيروي انتظامي تحت پيگرد قانوني قرار مي گيرد و دستگير مي شود.
وي افزود: اما بر اساس يكي از مواد قانون جديد مبارزه با مواد مخدر معتادان ديگر به عنوان مجرم شناخته نمي شوند و در صورتي كه جرم ديگري نداشته باشند به عنوان فرد بيمار و آسيب ديده اجتماعي تحت درمان قرار مي گيرند.
وي اضافه كرد: در حال حاضر پيش نويس قانون جديد مبارزه با مواد مخدر از سوي قوه قضائيه با همكاري ستاد مبارزه با مواد مخدر و نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام آماده شده و مراحل نهايي تصويب آن در شوراي عالي توسعه قضائي سپري مي شود.
وي همچنين در مورد فعاليت هاي ستاد مبارزه با مواد مخدر توضيح داد: ستاد مبارزه با مواد مخدر در سالهاي اخير با رويكرد جديد كاهش تقاضا در مسير درستي قرار گرفته و اگرچه به علت ضعف بودجه و كمبود نيروي انساني تا وضعيت مطلوب فاصله زيادي دارد اما به نظر مي رسد اجراي برنامه هاي پيشگيرانه و آموزش همگاني توسط اين ستاد حركت صحيحي است كه در
بلند مدت نتايج خوبي خواهد داشت.
وزيريان همچنين به اجراي آموزش پيشگيري از مصرف مواد مخدر و آسيبهاي ناشي از آن در دانشگاه ها اشاره كرد و گفت: طرح آموزش دانشجويان به مضرات سوء مصرف مواد مخدر از مهرماه امسال در خوابگاههاي سه دانشگاه علوم پزشكي تهران، شهيد بهشتي و ايران اجرا مي شود و طي آن دانشجويان با توزيع كتابچه ها و اجراي كارگاه هاي آموزشي با اصول پيشگيري از آسيب هاي ناشي از سوء مصرف مواد مخدر آشنا مي شوند.
وي اضافه كرد: انتشار ويروس HIV و به خصوص هپاتيت C مهمترين آسيبهاي ناشي از مصرف مواد مخدر تزريقي است كه با استفاده از روش جايگزين متادون به جاي مواد مخدر تزريقي، استفاده از سرنگ استريل يكبار مصرف و نيز كاندوم در هنگام ارتباط جنسي معتادان قابل پيشگيري است.

رهبر معظم انقلاب:
هيچ ملتي بدون فداكاري نمي تواند
از هويت و عزت خود دفاع كند
001839.jpg
ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي به منظور گراميداشت شهيدان گرانقدر انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي و همزمان با روز تجليل از شهدا و ايثارگران دفاع مقدس پيامي صادر فرمودند.
متن اين پيام بدين شرح است:
بسم ا...الرحمن الرحيم
نام مبارك شهيدان و نامگذاري يكروز از هفته دفاع مقدس با ياد پرخاطره آنان، حامل مضموني بزرگ است. اين كار نمادين بدين معني است كه هيچ ملتي بدون فداكاري قادر نخواهد بود از هويت و عزت و ناموس ملي خود و از ارزش ها و باورها و حقوق خود دفاع كند. گريز از عرصه هايي كه زورگويان و مستكبران جهان بر ملت هاي آزاده تحميل مي كنند، سرانجامي جز تحقيرشدن و آنگاه گرفتار شدن در چنبره ستم و تجاوز آنان نخواهد داشت. اين درس را ملت رشيد و بيدار ما به همه آموخت و در تاريخ، ماندگار ساخت.
امروز جهاد پرشكوه فلسطينيان مظلوم كه با دست خالي، صهيونيست هاي خشن و سنگدل و تا دندان مسلح را عاجز و بيمناك كرده اند، ادامه همان درس جاودانه است و پا در گل ماندن نيروهاي اشغالگر در عراق، حاصل اين سرمشق كارآموز است در آن مرز و بوم.
شهيدان گوهر تابناك بر پيشاني دفاع  مقدس اند و از اين رو است كه هر دل آگاه و وجدان پاكي، تكريم و سپاس آنان را بر خود فرض مي شمرد و هر آرزومند سربلندي پرچم اسلام و هر مومن به بشارت هاي قرآن، بر آنان درود مي فرستد.
پروردگارا بهترين سلام و رحمت خود را بر آنان نثار فرما و آنان را با برترين بندگانت محشور كن.
سيد علي خامنه اي

خاتمي :
دانشمندان و سياستمداران به طور جدي گفت وگوي تمدن ها را
پيگيري مي كنند
ايسنا - حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي پنجشنبه پس از بازديد از بخش هاي مختلف كتابخانه تخصصي مركز گفت وگوي تمدن ها تصريح كرد: طرح گفت وگوي تمدن ها در دنيا طنين فوق العاده اي داشت.
وي افزود: زيرا جهان در پايان قرن بيستم، با خشونت، جنگ، اشغال، درگيري و آشوب و به تناسب با اين وضعيت با گسترش پديده تروريسم، ناامني، كينه توزي و عدم اطمينان از زندگي مواجه بود و در اين فضاي دلهره دائمي بود كه طرح گفت وگوي تمدن ها به دل نشست و بيش از آنچه كه انتظار مي رفت انعكاس پيدا كرد.
رئيس جمهور با اشاره به استقبال جهاني از طرح گفت وگوي تمدن ها و نياز جهاني به آن افزود: وقتي اين بحث در سازمان ملل مطرح و تصويب شد كه سال ،۲۰۰۱ سال گفت وگوي تمدن ها باشد، حتي يك مخالف هم نداشت.
وي اظهار داشت: در دنيا كارهاي خيلي بزرگي شد و در حال حاضر مراكز بسيار مهمي داريم كه دانشمندان و سياستمداران بزرگ به عنوان يك عمل جدي اين طرح را پيگيري مي كنند و اگر پنج و شش سال كار گفت وگوي تمدن ها حرف بود، امروز پشتوانه هاي عملي و بسيار جدي در دنيا دارد كه قابل پيگيري است.
وي تصريح كرد: كارهاي بنيادي فوق العاده عظيمي تحت همين عنوان انجام شد و اگر هيچ اثر ديگري نداشت جز تاسيس همين كتابخانه تخصصي كه يكي از ارزشمندترين كتابخانه هاي تخصصي در ايران است، كار بزرگي انجام گرفته است.

كمال خرازي:
روند همكاري ما با آژانس شفاف بوده است
ايرنا- كمال  خرازي  وزير امور خارجه  ايران  روز پنجشنبه  در ديدار با يوشكا فيشر وزير امور خارجه  آلمان  تاكيد كرد: ايران  اراده  همكاري  با آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي را دارد و روند همكاري  ايران  با اين  آژانس  شفاف  و در مسير اعتمادسازي  بوده  است . وي  در اين  ديدار كه  در حاشيه  پنجاه  و نهمين  نشست  مجمع  عمومي  سازمان  ملل  برگزار شد خاطرنشان  ساخت : ايران  مصمم  به  تداوم  همكاري  با آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي و حل  مسايل  باقيمانده  است .
خرازي  اضافه  كرد: ما معتقديم  اعتمادسازي  دو سويه  است  و اروپا نيز بايد با اجراي  تعهدات  خود در جهت  ايجاد اعتماد متقابل  گام  بردارد. وي  افزود: نگرانيهاي  موجود در دو طرف  بايد رفع  شود و از همين  رو بر حق مسلم  ايران  براي  استفاده  صلح  آميز از انرژي  هسته اي  تاكيد داريم . وزير امور خارجه  ايران  با اشاره  به  ضرورت  تفكيك  اقدامات  داوطلبانه  و تعهدات  ايران  از يكديگر گفت : تعليق  غني سازي  اورانيوم  امري  اختياري  و داوطلبانه  از سوي  ايران  بوده  است  و نمي توان  يك  امر داوطلبانه  را كه  خارج از تعهدات  حقوقي  ما است  اجباري  ساخت .
وزير خارجه ايران ديروز به ايراد سخنراني در مجمع عمومي پرداخت.

وزير امور خارجه اندونزي :
ما به حق ايران براي توليد فناوري هسته اي احترام مي گذاريم
ايسنا- يك پايگاه اينترنتي به نقل از وزير امور خارجه اندونزي گزارش داد: اندونزي به حق ايران براي توليد فناوري هسته اي صلح آميز احترام مي گذارد.
اين پايگاه اينترنتي به نقل از حسن ويرجودا، وزير امور خارجه اندونزي كه پس از ديدار با كمال خرازي، وزير امور خارجه كشورمان در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك صحبت مي كرد افزود: ما به عنوان عضوي از كشورهاي در حال توسعه به حق ايران براي توليد فناوري هسته اي احترام مي گذاريم.

رئيس جمهور پاكستان:
برنامه توسعه هسته اي ايران به خود اين كشور مربوط است
فارس- رئيس جمهوري پاكستان روز گذشته برنامه هسته اي ايران و آنچه كه تهران در اين رابطه انجام مي دهد را از اموري دانست كه به خود ايران مربوط مي شود.
به گزارش خبرگزاري رويتر از سازمان ملل متحد،«پرويز مشرف» در حاشيه نشست مجمع عمومي  سازمان ملل در نيويورك در يك كنفرانس خبري درباره مسائل هسته اي ايران گفت: «آنچه كه ايران در اين رابطه انجام مي دهد به امور خود اين كشور مربوط مي شود.»رئيس جمهوري پاكستان در اين كنفرانس خبري همچنين با درخواست اياد علاوي نخست وزير موقت عراق براي اعزام نيروي نظامي  به اين كشور مخالفت كرد و گفت: «نيروهاي پاكستاني نمي خواهند عضوي از نيروهاي اشغالگر عراق باشند و بنابراين رفتن اين نيروها به عراق كاملا بي فايده خواهد بود.»
وي تأكيد كرد: تاكنون هيچ يك از كشورهاي مسلمان براي مشاركت نيرو تحت فرماندهي آمريكا در عراق آماده نشده اند.

پاول :
حمله نظامي به ايران در دستور كار واشنگتن نيست
ايسنا- به گزارش روزنامه جنگ كالين پاول اظهار داشت كه آمريكا براي حمله به ايران جهت خنثي كردن آنچه كه وي آن را برنامه هاي تهران براي ساخت سلاح هاي هسته اي خواند، هيچ طرحي ندارد. اين روزنامه چاپ پاكستان ادامه داد، كالين پاول، وزير امور خارجه آمريكا كه در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل در جمع خبرنگاران صحبت مي كرد ، اظهار داشت: واشنگتن و متحدانش بر يك رويه ديپلماتيك و سياسي براي مجبور كردن ايران به دست برداشتن از برنامه توليد سلاح هاي هسته اي، تأكيد دارند. وي افزود: من از هيچ گونه طرحي براي حمله به ايران اطلاع ندارم، ما در حال فعاليت و اقدام در جهان سياست و ديپلماسي هستيم.

امامي كاشاني:
هدف استكبار از جهاني سازي اشاعه بي بند و باري است
ايرنا: محمد امامي كاشاني  امام  جمعـه  موقت  تهـران  گفت : ترويج  سكولاريزم ، بي ديني  و بي بند و باري  به  نام  دموكراسي  و آزادي  از اهداف  سردمداران  استكبار جهاني  براي  جهاني سازي  است .
وي  در تشريح  چگونگي  جهاني سازي  از ديدگاه  اسلام  گفت : اسلام  در بستر فطرت  انسان ها حركت  مي كند و عقل  و علم  را رشد مي دهد و به  گسترش  عدالت  اقدام  مي كند و با ظلم  و ستم  ستيز مي كند، اينها ابزار اسلام  براي  جهاني سازي  است .
محمد امامي كاشاني  در خطبه  دوم  نماز جمعه  اين  هفته  تهران ، با اشاره  به  قطعنامه  شوراي  حكام  سازمان  انرژي  اتمي در خصوص  فعاليت  هسته اي  ايران  گفت : آمريكا و ديگر دشمنان  جمهوري  اسلامي ، حق  ندارند ملت  ايران  را از حق  قانوني  و شرعي  خود محروم  كنند.
امامي كاشاني  با تأكيد بر اين  كه  جمهوري  اسلامي  هيچگاه  بدنبال  سلاح  هسته اي  نبوده  و نيست ، گفت : مسئولان  ارشد نظام  بارها تأكيد كرده اند كه  ايران  بدنبال  سلاح  هسته اي  و كشتار جمعي  نيست  و فعاليت هاي  هسته اي  ايران  صرفاً براي  مصارف  صلح  آميز و علمي است .
وي  با اشاره  به  اين كه  دشمنان  مي خواهند ما را از يك  حق  قانوني  و مسلم  محروم  كنند، خاطرنشان  كرد: همه  اين  حركات  خلاف  قانون  و مغاير با اصول  انساني  است  و مكر و حيله اي  مانند ساير حيله هاي  كاخ  سفيد است .
امام جمعه  موقت  تهران  در بخش  ديگري  از سخنان  خود به  اهميت  نيروي  جوانان  در كشور و انقلاب  اشاره  كرد و گفت : دشمن  با توسل  به  تهاجم  فرهنگي ، جوانان  اين  كشور را مورد هدف  قرار داده  است  تا اگر روزي  به  سراغ  كشور آمدند، جواني  كه  بيايد اسلحه  بدست  گيرد و حماسه  دفاع  مقدس  را تكرار كند، وجود نداشته  باشد.

باهنر:
ما منتظر هستيم حرف هاي خرم را بشنويم
مهر - نايب رييس اول مجلس شوراي اسلامي گفت: استيضاح به طور يقين راي مي آورد مگر اينكه اتفاق مهمي بيفتد و به قول آقاي وزير حرف هايي زده شود كه تغيير و تحول اساسي در مجلس ايجاد كند كه البته احتمال پيش آمدن اين وضعيت بسيار ضعيف است.
باهنر اظهار داشت: ما منتظر هستيم كه حرف هاي خرم را بشنويم اما قاعدتا وي اگر حرفي داشت در جلسه خصوصي با نمايندگان مطرح مي كرد. باهنر خاطرنشان كرد: البته نفي نيز نمي كنيم، شايد وزير حرف هايي براي گفتن داشته باشد.استيضاح ساعت ها وقت مي گيرد براي اينكه طرفين حرف هاي خود را بزنند.
فراكسيون هاي مجلس فعال هستند، فراكسيون اقليت نيز تاكنون اعلام كرده اند كه به خرم راي اعتماد مي دهند.
باهنر اظهار داشت: مجلس براي كارآمدتر كردن دستگاه هاي اجرايي و انجام خدمات بهتر و جلوگيري از هزينه هايي كه ملت مي پردازند وظيفه خود مي بيند كه تلاش كند.
مجلس اين تلاش ها را روي مذاكره براي حل برخي مسايل متمركز كرد و در خصوص وزير راه نيز چون به بن بست رسيد و آقاي وزير حاضر نشد به حداقل مطالبات نمايندگان مردم پاسخ بدهد، به استيضاح كشيده شد.

سردار كاظمي:
نيروي هوايي سپاه را تنها با هدف بازدارندگي مجهز مي كنيم
فارس: فرمانده نيروي هوايي سپاه پاسداران با اشاره به جنگنده ها، بالگردها و سيستم هاي موشكي و موشك هاي زمين به هوا و سيستم هاي مجهز راداري نيروي هوايي سپاه پاسداران تاكيد كرد: ما تنها با هدف بازدارندگي و دفاع از خود، تجهيز مي شويم.
سردار احمد كاظمي با اشاره به نوپايي نيروي هوايي سپاه پاسداران گفت: در دوران دفاع مقدس نيروي هوايي سپاه هنوز شكل نگرفته بود و ما از دوران دفاع مقدس بود كه دريافتيم بايد نيروي هوايي مكملي داشته باشيم كه بتواند در تكميل نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي كه انصافاً در دوران دفاع مقدس نقش بسيار ارزنده و خوبي داشت، عمل كند.
كاظمي با اشاره به توانايي هاي نيروي هوايي سپاه اظهار داشت: امروز هم جنگنده  و بالگرد و هم سيستم موشكي و موشك هاي زمين به هوا و سيستم رادار و نيز هواپيماهاي بدون خلبان در مجموعه نيروي هوايي سپاه ديده مي شود.
فرمانده نيروي هوايي تصريح كرد: به جرات مي گويم كه اگر امكاني كه امروز در نيروي هوايي سپاه پاسداران است در دوران دفاع مقدس بود ما مي توانستيم وضعيت را تغيير دهيم و قطعاً از خيلي از تلفات جلوگيري و پيشرفت كار بيشتر مي شد.

حاجي بابايي:
براساس آيين نامه مجلس استيضاح غيرعلني بي معناست
فارس: عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: استيضاح غيرعلني وزير يا وزيران براساس آيين نامه مجلس بي معناست و اصلا چنين بحثي در مورد استيضاح خرم وزير راه و ترابري وجود ندارد. نماينده مردم همدان در مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد: موضوعي كه روزنامه ها اين روزها مبني بر استيضاح علني وغيرعلني وزير راه مطرح مي كنند،نشات گرفته از نامه اي است كه عده اندكي نماينده مجلس نوشته و براساس ماده ۲۶۴ خواستار ارائه گزارش از سوي وزير شدند.
وي با بيان اينكه اقليت و يا اكثريت مجلس هيچكدام خواستار برگزاري غيرعلني جلسه استيضاح نشده اند، افزود: براساس آيين نامه داخلي مجلس استيضاح بايد تا ۹ مهرماه انجام شود و در حال حاضر نيز هيچ بحث خاصي در مورد غيرعلني شدن اين جلسه وجود ندارد و وزير نيز بايد گزارش خود را ارائه كند تا تمامي مردم از آن مطلع گردند.

دبيركل حزب همبستگي:
رفتار بعضي اصلاح طلبان مردم را دچار يأس كرده است
ايسنا- «ابراهيم اصغرزاده» درباره  انتخابات آتي رياست جمهوري اظهار داشت: متاسفانه اصلاح طلبان هنوز نتوانستند يخ موجود در جامعه را آب و حساسيت لازم را در افكار عمومي ايجاد كنند. به نظر من پروسه  ايجاد شرايط و بستري مناسب براي اين كه مردم در انتخابات شركت كنند، مهم تر از يك كانديدا يا پيروزي يك جناح در انتخابات رياست جمهوري است. دبيركل حزب همبستگي ايران افزود: انتخاب ميرحسين موسوي شايد نزد برخي از اصلاح طلبان كاري سياسي بود و مي خواستند از دوره  بحران و آشفتگي كه بعد از انتخابات مجلس هـفتم دچار آن شده بودند، عـبور كنند، ولي به نظر من معرفي وي يك اقدام مشروع سياسي است . البته هنوز معلوم نيست كه مردم به پيشنهاد كلي اصلاح طلبان مبني بر حضور فعال در انتخابات در صورت وجود فضا و كانديداهاي مناسب، جواب مثبت دهند، چون بخش مهمي از افكار عمومي از اصلاح طلبان آزرده خاطر هستند و رفتار بعضي از اصلاح طلبان، مردم را دچار يأس و انفعال كرده است.

ابراهيم يزدي:
بايد مانع طرح مونوريل شويم
ما بايد به هر ترتيبي كه شده است جلوي برخي از كارهاي شهرداري و مجلس را بگيريم تا تصوير مثبتي از مجلس، شوراي شهر و شهردار آبادگر در اذهان ايجاد نشود.
ابراهيم يزدي دبير كل نهضت آزادي كه دو هفته قبل در جمع اعضاي حزب مشاركت اين سخنان را مي گفت افزوده است: درمورد پروسه انتقال نمايشگاه موفق عمل كرديم و دولت را قانع كرديم بايد همين كار را درخصوص مونوريل انجام دهيم زيرا ممانعت از آن باعث مي شود اقتدارگرايان در جامعه مطرح نشوند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |