چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۱۰
يك روز كنار دخل وسوسه انگيزترين شغل دنيا
كليدسازي زيرسقف آسمان
كليد  سازي مثل ميوه فروشي يا سوپرماركت و ... نيست كه در هر شرايطي مشتري داشته باشد. خيلي از مردم چند بار مي آيند كارم را مي بينند يا از كسانيكه برايشان كليد مي سازم مي پرسند و بعد سفارش كار مي دهند
017469.jpg
از اينكه در كمتر از پنج دقيقه مي توانم كار
مردم را انجام بدهم راضي هستم.
عكس:هادي مختاريان 
ليلا موسوي زاده 
با اينكه در كنار خيابان هستم و مغازه اي ندارم خيلي از مردم به من اطمينان مي كنند چون يا قبلا برايشان كليد درست كردم يا كسي من را معرفي كرده است 
يك مبل، يك ويترين آهني و يك كليد پلاستيكي بزرگ روي آسمان؛ اين مختصر براي كليد سازي زير آسمان كافيست. وقت عبور از خيابان هاي تهران، اگر با دقت به اطرافتان نگاه كنيد حتما بساط كليدي، كليدساز را مي بينيد جالب است كه عده اي از كليد سازهاي تهران بخش ثابتي از يك كوچه يا خيابان شده اند.
اول دوره گرد بودم و در خيابان هاي شوش، خيابان هاي شوش- لاله زار كار مي كردم. حدود سه سال است كه در يكي از كوچه هاي نزديك پل سيدخندان ثابت كار مي كنم. وقتي دوره گرد بودم مردم به من اعتماد نمي كردند و تعداد مشتري هايم كم بود. از وقتي در اين كوچه ثابت كار مي كنم خيلي مشتري پيدا كرده ام. حالامردم به كارم اعتماد دارند. قبل از من يك كليد ساز هشت سال در اين كوچه كار مي كرد. آن رفت و من جايش را گرفتم. اگر مشكلات صنفي و حاشيه اي كم شود از شغلم راضي هستم. گاهي اوقات فكر مي كنم اگر در يك اداره، كار ثابت داشتم خيالم راحت تر بود. اگر يه روزي به هر دليلي نتوانم كاركنم نمي دانم چه اتفاقي براي زندگي ام مي افتد، نه بيمه اي نه آينده اي.
زير سقف آسمان
تابستان تمام شد اما ما سعي مي كنيم شما را به آن روزهاي داغ بازگردانيم. خودتان را وسط يكي از روزهاي اواخر تابستان كنار بساط كليد سازي فرض كنيد.
وقتي كنار دست كليد ساز از شدت گرما احساس خفگي پيدا مي كنيد و بعد به ياد بياوريد كه به زودي سرما از راه مي رسد، سختي كار را در خيابان درك مي كنيد. فكرش را بكنيد كه كليدساز در تابستان و زمستان ميان آن همه دود آلودگي روزي 12 ساعت كار مي كند.
كارم را دوست دارم با اينكه در سرما و گرما زير برف و باران مجبورم بدون هيچ سرپناه كار كنم، ولي اگر كارم را درست انجام بدهم و مردم راضي باشند زياد احساس ناراحتي نمي كنم.اگر بخواهم يك زير پله هم بخرم قيمتش 50ميليون تومان مي شود. تا حالا هيچ كس به من پيشنهاد نكرده تا شريكش شوم. تمام دارايي من همين وسايل است كه خيلي هم جديدنيست. قيمت همه وسايلم روي هم 400هزار تومان مي شود. تا به حال چند بار وسايلم را از دست داده ام و مجبور شده ام كه دوباره آن را تهيه كنم اين براي من كه غير از وسايل سرمايه ديگري ندارم خيلي سخت است.
اطمينان مردم
اگر از اين كوچه نسبتا خلوت به جاي شلوغتر بروم، مشتري هاي خيلي بيشتري پيدا مي كنم. اما در اين كار اطمينان خيلي اهميت دارد.
مطمئنا شما حاضر نيستيد كه كليد خانه، شركت، ماشين يا ساچمه قفل  را به كسي كه نمي شناسيد سفارش دهيد. حتما بايد اعتماد داشته باشيد، در غير اينصورت هر چقدر هم راهتان دورتر شود ترجيح مي دهيد كليد را به كسي بدهيد بسازد تا رويش شناخت داشته باشيد.
با اينكه در كنار خيابان هستم و مغازه اي ندارم خيلي از مردم به من اطمينان مي كنند چون يا قبلا برايشان كليد درست كردم يا كسي من را معرفي كرده است. به هر حال هر جا كه كار كنم مردم بايد من را بشناسند. كار كليد  سازي مثل ميوه فروشي يا سوپرماركت و ... نيست كه در هر شرايطي مشتري داشته باشد. خيلي از مردم چند بار مي آيند كارم را مي بينند يا از كسانيكه برايشان كليد مي سازم مي پرسند و بعد سفارش كار مي دهند.
البته در هر كاري سابقه وشناخت مهم است اما براي بعضي از مشاغل اهميت بيشتري دارد. به هر حال قفل يعني كه كليد. بعضي كليدها هم خيلي با ارزش هستند. بساط محقر كليد ساز را جدي بگيريد!
۱۵۰ هزار تومان
احتمالا خيلي دوست داريد از درآمد اين بساط كوچك با خبر شويد. ماجرا را هيجان انگيز نكنيم، خودتان از قول كليد ساز بخوانيد.
با روزي 12 ساعت كار حدودا ماهي 150 هزار تومان درآمد دارم، البته همه ساعت ها درروز مشتري به اينجا نمي آيد، اما من 12 ساعت سركارم هستم. بعضي وقت ها درهر ساعتي ممكن است كسي براي ساختن كليد بيايد، البته مشتر ي هاي ثابت شماره تلفن همراه من را دارند و با من قبل از آمدن هماهنگ مي كنند!
هفته اي چند بار هم افرادي كه كليد خانه يا مغازه را جا گذاشته يا در خيابان گم كرده اند سراغ من مي آيند و دوباره براي آنها كليد مي سازم، به همين دليل ساعت كاري ام ثابت است.
او خانواده اي چهار نفره دارد. يك پسر و يك دختر دارد با اينكه در يك خانه كوچك كه در واقع زيرزمين است زندگي مي كند. يك ميليون پول پيش و ماهي 70 هزار تومان كرايه مي دهد يعني حدود نصف درآمد ماهيانه را بايد براي اجاره خانه بدهد و تنها با ماهي 70 هزار تومان چهار نفر زندگي كنند.
از زندگي خصوصي ام راضي هستم. زندگي مشكلات دارد، اما خب، مي گذرد. گاهي وقت ها با خودم فكر مي كنم اگر راننده تاكسي بودم شايد شرايطم بهتر بود، حداقل يك وسيله داشتم و مجبور نبودم از صبح تا شب ايستاده كار كنم. تازه درآمد بيشتري هم داشتم، اما باز اينكار را بيشتر دوست دارم.
از اينكه در كمتر از پنج دقيقه مي توانم كار مردم را انجام بدهم راضي هستم.
همان لحظه يك ماشين ايستاد و راننده اش سفارش يك كليد داد، ماشين صفر بود و كسي كه دزدگير را نصب كرده، يك كليد خام مي دهد و طبق دزدگير، كليد براي ماشين ساخته مي شود. راننده گفت: اولين بار است كه به اينجا مي آيم. يكي از دوستانم اين آقا را به من معرفي كرده، با اينكه نزديك منزلم هم كليدسازي بود ولي ترجيح دادم به جايي كه شناخته شده است بيايم. در كمتر از پنج دقيقه كليد ماشين حاضر شد.
قفل و كليدهاي پيشرفته
اگر كسي با روش هاي جديد ساخت دزدگير، قفل بدنه، سوئيچ ماشين يا باز كردن گاوصندوق هاي جديد آشنا باشد احتمالا در اين كار پيشرفت بيشتري دارد، اما براي ياد گرفتن و آموزش ديدن وقت و هزينه لازم است. كسي كه درآمد روزانه دارد اگر دور روز كارش را. انجام ندهد از زندگي عقب مي افتد.
در اين كار وسوسه زياد پيش مي آيد، خيلي ها آرزو دارند كه قفل در مغازه و ماشين يا خانه اي را باز كنند يا از روي كليدي بسازند. اتفاقات عجيب وغريبي پيش مي آيد، آن زماني كه در خيابان شوش و لاله زار دوره گرد بودم، چند نفري كه من را مي شناختند يك روز در قهوه خانه كه مشغو ل ناهار خوردن بودم به من گفتند، ما يك مغازه داريم كه كليدش را گم كرديم.
خلاصه يك روز قرار شد بروم و در مغازه آنها را باز كنم، ديدم كه يكي از آنها سر كوچه ايستاده و يكي هم جلو در مغازه. آنجا را كه ديدم مي دانستم كه صاحب آن يك پيرزن است، يك چلوكبابي قديمي بود. يكي از آنها گفت قفل كركره را باز كن ما كليد قفل داخل را داريم همان لحظه با اينكه خيلي جوان بودم گفتم نه و رفتم.
براي كار كردن در هر جايي بايد شرايط فراهم باشد مثلا اگر همسايه ها ناراضي باشند يا از صداي دستگاه و رفت وآمد مشتري ها شكايت كنند كار در اين مكان بسيار سخت  مي شود.
در اين كوچه زياد با كسي صميمي نمي شوم و حواسم به كار خودم است.
شب ها وسايلم را در داخل خانه يكي از همسايه ها مي گذارم و روزها براي دستگاهم از خانه يكي ازهمسايه ها برق مي گيرم. در هر صورت شرايط يه جوري فراهم شده البته بعضي وقت ها همسايه ها از صداي دستگاه ناراحت مي شوند. يك بار يكي از اين همسايه ها گفت كه صداي دستگاه موقع كار تمركزش را به هم مي زند. حق با او بود و تا جايي كه مي توانستم صداي دستگاه را كم كردم. هميشه سعي مي كنم براي كسي مزاحمت ايجاد نكنم، اما بعضي وقت ها پيش مي آيد.
انواع كليد
هر چقدر كليد گرانتر باشد جنس بهتري دارد. زود زنگ نمي زند. كليدهاي رنگي كه از آلومينيوم ساخته مي شوند، از بهترين كليدها هستند. كليدهاي عادي كه براي در منازل به كار مي رود قيمتش از 250 تا۴۰۰ تومان و قيمت كليد ماشين هم حدود هزار تومان است. اما علاوه بر ساختن كليد، نصب قفل، تعميرات،  باز كردن گاو صندوق هاي قديمي و تميز كردن لوازم منزل هم انجام مي دهم.
وقتي با او درباره كارش حرف مي زدم چند نفر از آدم هاي آن كوچه كه رد شدند لبخند زدند. احساس رضايت و مهم بودن از چهره او مشخص بود. در اين شهر كه آدم  هاي مختلف با عقايد وكارهاي متفاوت زندگي مي كنند، يك نفر هم اينجوري زندگي را مي گذراند،  خيلي هم ناراضي نيست.

خدمات
رانندگي ايمن
017487.jpg
وسيله نقليه جاده اي از بدو تولد به عنوان نوعي از فن آوري شهرت يافته كه بدون توقف در حال پيشرفت بوده تا كاربرد اين محصول را بهبود بخشيده و اين بسته متحرك را با حداقل بهاي ممكن به مشتريان گوناگونش عرضه كند.
هرچند از دهه 1980 نياز معقول به ايمني بيشتر حمل و نقل و پيامد كمتر زيست محيطي و استفاده از وسايل نقليه جاده اي عميقا جهت گيري تحول اين فن آوري را تحت تاثير خود قرار داده، با وجود اين برخي از جهش هاي فني رو به جلو در اين دوره 20 ساله در هر دو مورد يعني ايمني و محيط زيست نتيجه بخش بوده است.
مسايل قانوني و حقوقي چالشي بزرگ را براي استانداردهاي وسايل نقليه جاده اي ايجاد كرده. مقررات طراحي از همان اوايل قرن بيستم براي توجه به جنبه هاي حياتي ايمني وسايل نقليه، در تمام كشورهاي صنعتي به اجرا گذاشته شد و در دهه 1950 زمزمه هماهنگ كردن اين مقررات ملي آغاز شد.
ايمني اتومبيل براي توليدكنندگان و مصرف كنندگان در اولويت قرار گرفت. براساس اعلام UNECE آمار صدمات و مرگ ومير ناشي از ترافيك در جهان حدود 26/1 ميليون مرگ در سال 2000 تخمين زده شد. هزينه اقتصادي اين خسارات در سطح جهان سالانه مبلغ 8/5 ميليون دلار آمريكا اعلام شد كه اين رقم براي كشورهاي در حال توسعه 10 ميليون دلار در سال بود.
تلاش هاي ديگري نيز براي افزايش آگاهي عمومي نسبت به ايمني و پيشگيري از خسارات ناشي از آسيب هاي ترافيكي با اقدام سازمان بهداشت جهاني مبني بر تعيين عبارت ايمني جاده ها به عنوان شعار روز جهاني بهداشت در سال 2004 صورت گرفت.
تمامي دانش مهندسان از دهه 1970 تاكنون براي سيستم هاي ساخت و بازدارنده خوردو به اجرا درآمد. استانداردهاي ايزو براي كمك به حفاظت از رانندگان و مسافران اعمال شد كه از آن جمله مي توان به سيستم هاي نگهدارنده كودكان،  سيستم ضد قفل ترمزABSو كيسه هوا اشاره كرد كه به پيشگيري از بروز حوادث جاده اي و تضمين ايمني راهها كمك كرده است. اتومبيل به صنعتي تبديل شد كه در توليد آن از بسياري از فن آوري هاي ديگر استفاده مي شود. بنابراين استانداردهاي وسايط نقليه جاده اي به طور غير مستقيم تحت تاثير يا نفوذ بسياري از گروه هاي تدوين استاندارد در ISO، IEC براي موارد برقي و الكترونيكي آن ، CENكميته استاندارد اروپا و SAE قرار گرفت تا حداكثر كار مربوط روي آنها انجام شود. در تحقيقات براي يافتن مواد جديد با آلودگي كمتر، هيدروژن به عنوان سوخت جديد تميزتر مناسب براي وسايل نقليه مطرح شد.
اما استانداردها مسايل گذشته را هم مورد بررسي قرار دادند، چرا كه مثلا در مورد لاستيك يا چرخ اتومبيل،  تنوع چرخ و قطعات جانبي آنقدر زياد بود كه اين امر گاه مشكلاتي را در نصب قطعات به وجود آورده و سبب بروز حوادث جدي در وسايل نقليه شده است.
از آنجايي كه صنعت نيرو محركه معرف فن آوري هاي جديد در جست وجوي انرژي هاي پاك، عملكرد بهتر، راحتي و ايمني است از اين رو استانداردهاي ايزو در زمينه وسايل نقليه جاده اي و سيستم هاي حمل ونقل هوشمند متكي بر رويارويي ابعاد مختلف توسعه هستند. همزمان با افزايش راحتي وسايل نقليه و بهبود فضاي داخلي اتومبيل، ضرورت توجه راننده نيز بايد مد نظر قرار گيرد. لذا با تغييرات سريعي كه در امكانات سيستم هاي حمل ونقل هوشمند در حال انجام است اكنون اين سوال مطرح است كه اين تغييرات در چه راستايي جهت گرفته اند؟

زنان
دست آموزهاي بالاي خط فقر
017472.jpg
در پي چاپ گزارش دست آموزهاي بالاي خطر فقر كه مربوط به برگزاري اولين جشنواره حيوانات اهلي خانگي بود، مجيد ذاكرياني، دكتر دامپزشك كه در بخشي از گزارش به نقل از ايشان مطالبي عنوان شده است جوابيه اي را به اين شرح به دفتر روزنامه ارسال كرده اند.
در گزارش مورخ 25/6/1383 كه با عنوان دست آموز هاي بالاي خطر فقر چاپ شده است بسياري از اين مطالب مغاير با سخنان بنده بوده و در واقع برداشت هاي شخصي تهيه كننده گزارش را در بردارد كه در ذيل به آن اشاره مي نمايم.
۱در بخشي از گزارش عنوان شده است كه در غرفه تزريق واكسن، در حاليكه آن غرفه كلينيك دامپزشكي بود.
۲در گزارش ايشان از قول اينجانب آمده است بيماري انگلي حيوانات،
هاري وبيماري هاي ديگر سگ و گربه از طريق واكسن قابل پيشگيري است در صورتي كه بنده تاكيد داشتم بيماري انگلي از طريق رعايت نكات بهداشتي و داروهاي ضد انگل قابل كنترل است.
۳ايشان از قول بنده نوشته اند: از چند سال قبل تا به حال كاروبار دامپزشك ها هم سكه شده، چرا كه شمار افرادي كه سگ و گربه در خانه نگهداري مي كنند بسيار افزايش پيدا كرده است در حاليكه بنده به ايشان گفتم: تعداد اين مراجعان افزايش يافته كه اين گفته هيچ دليلي بر افزايش درآمد دامپزشكان نخواهد بود، زيرا دامپزشكي تنها به بخش حيوانات خانگي معطوف نمي شود وشامل دامپروري صنعتي، سنتي، كشتارگاه، مرغداري، صنايع غذايي و ... مي شود.
خواهشمندم برابر با قانون مطبوعات ضمن درج اصلاحيه ياد شده، در نقل مطالب نيز دقت لازم را اعمال فرماييد.

همايش
نماينده سازمان يونيسف در هرمزگان
017484.jpg
برخي مناطق محروم هنوز محرومند. اين را مي توان در وضعيت رشد كودكان اين مناطق نيز مشاهده كرد.
رسيدگي به وضعيت اين كودكان قطعا در سلامت نسل آتي مناطق محروم نقش مهمي دارد.
يك كارگاه آموزشي مشورتي رشد و تكامل كودكان زير 8 سال در بندرعباس برگزار شد كه در اين كارگاه ورپكات نماينده سازمان يونيسف نيز شركت كرد. علاوه بر اين مديران سازمان بهزيستي، استان هاي آذربايجان غربي، سيستان و بلوچستان و هرمزگان نيز در اين كارگاه حضور داشتند. مدير كل بهزيستي هرمزگان در اين باره گفت: امسال برنامه هاي تدوين شده به صورت آزمايشي در استان هاي سيستان و بلوچستان و آذربايجان غربي و سال آينده نيز در هرمزگان اجرا مي شود.
وي افزود: تدوين سياست ها و برنامه هاي يكپارچه سازي رشد و تكامل كودكان با هدف ايجاد رويكردي جامع براي فراهم كردن زندگي مناسب براي كودكان زير 8 سال بايد مورد توجه قرار گيرد.
اسلامي، شبكه بهداشت و درمان، سازمان بهزيستي، سازمان آموزش و پرورش‎/ دانشگاه علوم پزشكي‎/ كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان‎/ سازمان مديريت و برنامه ريزي / نهضت سوادآموزي‎/ ثبت احوال و سازمان جهاد كشاورزي را اعضاي شوراي رشد و تكامل كودكان زير 8 سال و والدين مطلوب در كشور اعلام كرد.
مدير نهضت سوادآموزي هرمزگان نيز با اشاره به اهميت اجراي طرح رشد و تكامل كودكان زير 8 سال گفت: به همين منظور 40 كتاب ميان افراد تحت پوشش دو مركز يادگيري توزيع شد كه امسال نيز 100 كتابچه با موضوع توجه به رشد و تكامل كودكان توزيع مي شود.

تحقيقات
پارك هاي علم و فن آوري
017481.jpg
دكتر احمد به گزين رئيس پارك علم و فن آوري فارس مي گويد: پارك هاي علم و فن آوري در ايجاد اشتغال و جذب دانش فني تاثير گذار هستند.
تجاري سازي نتايج تحقيقات و تحقق ارتباط بخش هاي تحقيقاتي، توليدي و خدماتي جامعه از ديگر اهداف مهم اين پارك هاست.
در پارك علم و فن آوري فارس هشت مركز رشد وجود دارد كه 17 شركت فعال در آن مستقر است.
همچنين حضور نماينده صنايع مخابراتي راه دور ايران در اين مركز مورد موافقت قرار گرفته كه انتظار مي رود با همكاري صنايع بزرگ، گامي اساسي براي افزايش فعاليت هاي شركت هاي مستقر در مركز رشد انجام پذيرد.
با توجه به تقاضاهاي رسيده براي حضور در مركز رشد و پارك علمي نياز به فضاهاي مورد نياز در اولويت قرار دارد.
بهره برداري از ساختمان جديد پارك علم و فن آوري فارس نياز به همكاري و همياري مسوولان دارد تا بتوان جوابگوي نيازهاي مراكز رشد و تقاضاهاي جديد براي ايجاد اشتغال بود.
در پارك علم و فن آوري فارس در چند ماه اخير براي 52 كارشناس، 18 كارشناس ارشد، 15 كاردان، پنج دانشجو ، يك دكترا و چهار ديپلم ايجاد اشتغال شده است.
براي شركت هاي فعال در اين پارك 5 ميليارد و 440 ميليون ريال تسهيلات بانكي تصويب شده است.
فقط اميدواريم چنين طرح هايي در تهران و ساير نقاط كشور نيز به اجرا درآيند، چون دانش آموزان ايراني بارها استعداد خود را در اين زمينه نشان داده اند. بعد هم چه اشكالي دارد كه از اين به بعد با شنيدن اسم پارك به فكر سيزده بدر و خراب كردن چمن و اين حرف ها نيفتيم و كمي هم از فكر تاب و سرسره بيرون بياييم.

خارجي
كليسا و شكلات
017478.jpg
كليساي انگليس قصد دارد براي جذب مردم به كليسا به آنها شكلات دهد. مسوولان كليساي مركزي انگليس قصد دارد به تمامي افرادي كه براي دعا وارد كليسا مي شوند يك تكه شكلات تحت عنوان تجارت عادلانه هديه كند.
هدف اين اقدام جذب بيشتر افراد به كليسا عنوان شده است. كليساي مركزي انگليس نام اين طرح را يكشنبه بازگشت به كليسا نامگذاري كرده است و قصد دارد تا از اين راه به جذب دوباره افرادي همت گمارد كه مدت هاست شركت در مراسم روز يكشنبه كليسا را متوقف كرده اند.
البته قبل از كليساي مركزي، كليساهاي شهر منچستر اين طرح را به اجرا گذاشتند و 70 هزار دعوتنامه را براي شركت كنندگان سابق در مراسم كليسا ارسال كرده اند.
اسقف شهر منچستر گفت: هدف از پخش شكلات تجارت عادلانه در كليسا اين است كه ما نشان دهيم كليسا طرفدار انجام تجارت عادلانه در سراسر جهان است. وي گفت: هدف ما اين است كه به مردم نشان دهيم كليسا يك باشگاه اجتماعي براي وقت گذراني نيست، بلكه سازماني است كه هدف آن حمايت از عدالت و تجارت عادلانه در جهان است.

پژوهش
نمره و پژوهش
017475.jpg
بسياري معتقدند كه ارزيابي بر اساس نمره در سطح نظام آموزشي باعث شده است، دانش آموزان ازهمان ابتداي سال تحصيلي در صدد رقابت باهم بر آيند و اين موضوع روح مشاركت را در آنها از بين مي برد.
نصيري، دبير انجمن نخبگان كشور نيز معتقد است نمره محوري نظام آموزشي، انگيزه پژوهش و عشق به كاوش را در ميان دانش پژوهان ازميان مي برد.
وي گفت: بايد با انجام كار كارشناسي و انديشيدن تمهيدات علمي روحيه جست وجو و كاوش را در مقاطع ابتدايي نظام آموزشي تقويت كرد.
البته چند سالي است كه وزارت آموزش وپرورش درصدد تغيير نظام ارزشيابي نمره اي است.
اما اين طرح هنوز به صورت كامل به اجرا گذاشته نشده است.
نصيري به استعدادهاي بالقوه و بالفعل علمي در ايران اشاره كرد و گفت: بايد امكان آموزشي و پژوهشي را براي فعاليت اين نخبگان در اختيار آنها قرار دارد.
البته بودجه كم بخش پژوهش عمده دليل افت كارهاي پژوهشي در كشور است، به طوري كه بودجه اين بخش بسيار اندك است كه همين بودجه اندك هم به صورت هدفمند هزينه نمي شود و همين موضوع كوچكترين كورسوهاي كار پژوهشي را از بين مي برد.

آموزش
پليس ساختمان
017490.jpg
افسار گسيختگي ساخت و سازهاي شهري حالا ديگر از سوي هيچ كس انكار نمي شود.
اغلب صاحبنظران دليل اين به هم ريختگي را حضور افراد غير متخصص در عرصه ساخت و ساز و نبود نظارت مي دانند.
بسياري از مسوولان به فكر افتاده اند سر و ساماني به وضعيت ساختمان ها بدهند، بگذريم كه اين اقدام بيشتر به خاطر هراس از زلزله بوده است.
پليس ساختمان براي نخستين بار در كشور در مشهد آغاز به كار كرد.
۳۰۰ نفر عضو اين پليس با قرائت سوگندنامه اي فعاليت خود را براي نظارت بر ساخت وسازهاي غير مجاز شروع كردند.
معاون مالي اداري شهرداري مشهد در اين باره گفت: در بررسي هاي انجام شده يكي از معضلات و مشكلات موجود بر سر راه ساخت و ساز كنندگان غير مجاز، عدم اعمال نظارت كافي و انجام اين وظيفه قانوني است. مهندس سيد ابراهيم رئيسيون افزود: هر شهروندي براي ساخت و سازها بر اساس كاربري ها و تراكم تعريف شده طبق قانون بايد پروانه دريافت كند.
وي با بيان اينكه با وجود دريافت پروانه باز هم شاهد هستيم كه در ساخت بنا خلاف پروانه عمل مي شود افزود: زماني شهرداري به تخلفات رسيدگي مي كند كه ساخت و سازها انجام شده و مديريت شهري در موقعيت انجام شده قرار مي گيرد. به گفته وي بخشي از ساخت و سازهاي غير مجاز ناشي از غفلت مهندسان ناظر است كه با تعامل و همكاري با ساير مراجع ساخت و سازها ساماندهي خواهد شد. معاون مالي اداري شهرداري مشهد در ادامه از وجود 20 هزار پرونده تخلف ساخت و ساز در كميسيون ماده 100 خبر داد و گفت: اين پرونده ها به دليل انجام ساخت و سازهاي غير مجاز بوده كه بيشترين آن به حكم قلع و قمع انجاميده است. وي ادامه داد : نحوه اجراي احكام صادر شده به گونه اي است كه شهرداري مشهد را با مشكلاتي روبه رو خواهد كرد. رئيسيون از پليس ساختمان به عنوان ابزار قانوني براي نظارت بر ساخت و سازها ياد كرد و افزود: كليات تاسيس پليس ساختمان در سال 1370 به تصويب وزارت كشور و سازمان مديريت و برنامه ريزي رسيده است.

صرفه جويي ميلياردي حاصل يك اختراع
اين طرح از يك سو فرسودگي و خرابي سيستم هاي سوخت رساني موتور ماشين آلات ديزلي، بنزيني و ديگر سيستم هاي مرتبط با سوخت مايع را كاهش داده و از سوي ديگر مصرف سوخت را از 14 به 8 درصد در اتوبوس ها كاهش مي  دهد
017493.jpg
گرد و خاك را كه از خاطرات گرفت، 12
ديپلم فني ماشين آلات سبك و سنگين
و كشاورزي از كشورهاي تركيه، اسپانيا،
آلمان و آمريكا به چشم   خورد
عكس : گلناز بهشتي 
آزاده بهشتي 
اجراي اين طرح روي 16 هزار دستگاه اتوبوس و ميني بوس در شركت واحد نشان مي دهد يك ميليارد و 8 ميليون تومان از مصرف سوخت و 2 ميليارد تومان از خسارت ناشي از خرابي موتور كاسته شده است 
با هيكل درشت و چهارشانه، قامتي خميده و موهايي كه خيلي زود گرد پيري بر آن نشسته، جلوتر از ما حركت مي  كرد و در عبورگاه و بي  گاه از لابه لاي اتوبوس ها و بوي تند بنزين و گازوئيل، توصيه مي  كرد مراقب لكه هاي روغن روي آسفالت باشيم تا زمين نخوريم. بيشتر شبيه پدري بود كه دنبال يك جفت گوش با حوصله مي  گشت كه برايش درد دل كند تا مخترعي كه در كارنامه كاري خود 6 اختراع ثبت شده داشته باشد.
وارد اتاقكي كه در انتهاي ساختمان شركت واحد قرار داشت شديم، صداها و بوي تند بنزين و گازوئيل پشت در جا ماند. 5 رديف صندلي و تخته سياه، شكل و شمايل يك كلاس آموزشي را به اتاق داده بود. كاغذها و نوشته هايي كه از ديوار آويزان بود 40 سال فعاليت پير مرد را به رخ مي  كشيد، مبهوت ورق هايي بوديم كه مثل پرچم از سقف آويزان شده بود و مدارك شاگرداني كه پيرمرد آموزش داده بود. هر چند سن محمدجواد بصروي از 60 سال نمي   گذشت اما موهاي سياهش خيلي زود رنگ پيري به خود گرفته بود.
گرد و خاك را كه از خاطرات گرفت، 12 ديپلم فني ماشين آلات سبك و سنگين و كشاورزي از كشورهاي تركيه، اسپانيا، آلمان و آمريكا به چشم   خورد.
او چند سالي است سيستمي براي جداسازي آب و رسوبات موجود در مخازن سوخت خودروها طراحي كرده است. اين سيستم در شركت واحد اتوبوسراني با موفقيت اجرا شده است و او حالا علاوه بر آموزش شاگردان و تعمير موتورهاي مختلف، اين افتخار راهم يدك مي  كشد.
كاهش مصرف سوخت، آلودگي ها و...
طرح مخازن تصفيه سوخت كه بيشتر براي مخازن گازوئيل، بنزين و نفت كوره مورد استفاده قرار مي  گيرد، مورد تاييد سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران قرار گرفته است و بصروي معتقد است مي  توان به آن اطمينان كرد.
اين طرح كه در حال حاضر در شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه اجرا مي  شود، از يك سو فرسودگي و خرابي سيستم هاي سوخت رساني موتور ماشين آلات ديزلي، بنزيني و ديگر سيستم هاي مرتبط با سوخت مايع را كاهش داده و از سوي ديگر مصرف سوخت را از 14 به 8 درصد در اتوبوس ها كاهش مي  دهد.
كاهش 6 درصدي آلودگي هوا و محيط زيست را نيز بايد به اين ويژگي  ها اضافه كرد تا مزيت هاي اين طرح كامل شود.
اين طرح كه براي اولين بار در دنيا توسط بصروي ابداع شده است از سه مرحله تشكيل شده است.بصروي در مورد مرحله اول اين طرح مي    گويد: سوخت از تانكر به مخزن شماره يك منتقل مي   شود. درون اين مخزن دو صفحه مخروطي تعبيه و در سطح آن نيز سوراخ هايي ايجاد شده كه رسوبات ته مخزن ته نشين شده و به وسيله يك شير تخليه مي  شود.
در مرحله دوم سوخت وارد مخزن شماره 2 مي  شود كه در اين مرحله رسوبات هر 3 الي 6 ماه از طريق لوله T شكل به وسيله پمپ از ته مخزن شماره 2 تخليه مي  شود.
بصروي مي  گويد: در مرحله سوم، سوخت تصفيه شده از طريق لوله U شكل به وسيله پمپ در جايگاه مورد استفاده قرار مي  گيرد.
عمر مفيد موتور خودروها باجمع شدن آب و رسوبات در مخزن سوخت كاهش مي   يابد و ابتكار بصروي، عمر موتورها را از 6 ماه به 10 سال افزايش داده است. او در توضيح اين موضوع مي  گويد: فرسودگي و خرابي سيستم سوخت رساني و موتور از جمله عوامل آلودگي هوا و افزايش مصرف سوخت است. اين موضوع تنظيم موتور و خرابي سيستم سوخت رساني را نيز به دنبال دارد و از عوامل فرسودگي موتور محسوب مي شود.
بصروي آب و رسوبات ته نشين شده در كف مخازن سوخت را عامل اصلي اين موضوع مي داند و مي گويد: به دليل شيوه ناقص بهره برداري از مخازن، اين رسوبات به داخل سوخت مصرفي نفوذ مي كند.
به طور كلي مواد ته نشين شده در كف مخازن سوخت عبارتند از آب، گرد و غبار، ذرات سيليس و كوارتز، زنگ ها، ذرات آسفالت، پارافين ها و صمغ ها كه به صورت لجن كف مخزن رسوب مي كنند. از سوي ديگر قطعات سيستم سوخت رساني انژكتوري از حساسيت و دقت بسيار بالايي برخوردار است كه در مقابل آب و رسوبات بسيار آسيب پذير است. بصروي آسيب هايي را كه از طريق رسوبات به موتور وارد مي شود، لجن گرفتگي باك، خرابي پمپ سوخت، مسدود شدن فيلتر سوخت، گرفتگي لوله هاي انتقال سوخت، زنگ زدگي، خوردگي، ساييدگي و صدمه ديدن قطعات موتور انژكتور عنوان مي كند و مي گويد: آسيب ديدگي اين قطعات موجب كاهش فشار تزريق سوخت، جلوگيري از پودر شدن خوب سوخت، افزايش مقدار تزريق و چكه سوخت مي شود كه در نهايت احتراق ناقص، خام سوزي و افزايش مصرف سوخت و افزايش آلاينده ها و دوده هاي خروجي از اگزوز را به دنبال دارد.
صرفه جويي ميلياردي 
طراحي سيستم مخازن تصفيه سوخت به گونه اي است كه انتهاي لوله مكش با انجام لوله گذاري به شكل U در مي آيد و به اين ترتيب از برخورد مستقيم سوخت ورودي آب و رسوبات جلوگيري مي شود. با تغيير شكل انتهاي لوله مكش به صورت U ، آب و رسوبات وارد لوله  مكش نشده و مقدار آن در كف مخزن افزايش مي يابد. در عين حال يك لوله ثابت T شكل در كف مخزن نصب شده كه به بيرون هدايت مي شود و هر 6 ماه يك بار آب و رسوبات كف مخزن به وسيله اين لولهT شكل و با پمپ، تخليه و به داخل مخزن رسوب گير هدايت مي شود.
بصروي توضيح مي دهد: آب و رسوبات از سوخت سنگين تر بوده و زير سوخت و كف مخزن ته نشين مي شوند. در مخازن كنوني، سوخت به همراه اين آب و رسوبات به داخل لوله مكش مخازن و باك خودرو وارد مي شود و با راه اندازي سيستم مخازن تصفيه سوخت، اين آب و رسوبات تا حد قابل توجهي كاهش مي يابد.
او بااين توضيح كه اين طرح در شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه در حال اجراست، مي گويد: اجراي اين طرح و بررسي تاثير آن روزانه روي 16 هزار دستگاه اتوبوس و ميني بوس در شركت واحد نشان مي دهد يك ميليارد و 8 ميليون تومان از مصرف سوخت و 2 ميليارد تومان از خسارت ناشي از خرابي موتور كاسته شده است.
در عين حال وجود ناخالصي در سوخت خودرو، تاثير مستقيم بر سيستم سوخت رساني گذاشته و جدا كردن ذرات معلق و آب، كاهش 20 درصدي دوده منتشر شده را به دنبال دارد.
بصروي با بيان اينكه تركيب آب و اكسيدهاي گوگرد، اسيد سولفوريك توليد مي كند، ادامه مي دهد: دوده و اسيد سولفوريك با نفوذ به داخل روغن موتور، مصرف سوخت و آلودگي خروجي از اگزوز را افزايش مي دهد و جداسازي آب و رسوبات، ميزان آلودگي و مصرف سوخت را پايين مي آورد.

ميني بوس شهري، اما نه مثل بقيه
017496.jpg
نمايشگاه حمل ونقل و خدمات شهري كه از 29شهريور ماه در محل دايمي نمايشگاه بين المللي تهران بر پا شده بود، بعد از 5 روز پايان يافت. اين نمايشگاه بر خلاف سال هاي گذشته در فضايي كوچكتر برگزار شد و فروش بليت براي ورود به نمايشگاه ميزان بازديد كنندگان آن را تا حد قابل توجهي پايين آورد، اما با اين وجود نمي توان از نوآوري هاي اين دوره از نمايشگاه چشمپوشي كرد.
ميني بوس هاي گاز سوز - ماشين هايي با موتورهاي- CNG يكي از محصولات ارايه شده در اين نمايشگاه بود. سازندگان اين ميني بوس ها از بهره برداري اين ماشين ها حداكثر تا پايان امسال خبر داده اند.
اين ميني بوس ها علاوه بر اينكه از قيمت مناسبي برخوردار ند بدنه آنها به صورت Ckd بوده و به خاطر بهره گيري از دو سوخت گازطبيعي و گازوئيل آلايندگي كمتري دارند.
البته دو گانه سوز بودن موتورهاي اين ميني بوس ها، اين امكان را مي دهد تا در سفرهاي درون شهري وكوتاه مدت از خاصيت گاز سوز بودن و درسفرهاي طولاني مدت از گازوئيل سوز بودن آنها استفاده كرد كه اين كار، آلودگي كمتري به دنبال دارد.
در مرحله اول 800 دستگاه از اين ميني بوس ها جايگزين ميني بوس هاي قديمي خواهد شد، اين درحالي است كه پيش از اين از وجود 5هزار دستگاه ميني بوس آلاينده خبر داده بودند كه بايد تعويض مي شدند.
طرف تجاري و خارجي شركت ايران خودرو،  شركت IVECO ايتاليا است كه در بخش ماشين آلات و تكنولوژي هاي صنعتي حرف اول را مي زند.
اين ميني بوس ها ميزان آلايندگي هوا را به صفر خواهند رساند، اما متاسفانه به دليل كيفيت نامناسب گازوئيل درايران و بالا بودن درصد گوگرد در گازوئيل اين موضوع در مورد اين ميني بوس ها به طور كامل محقق نمي شود.
بدنه اين ميني بوس ها وزن كمتري را نسبت به بدنه فلزي دارد و 60 تا۷۰ درصد شدت ضربه را در زمان تصادف پايين مي آورد.
منبع گاز اين ميني بوس نيز گنجايش سوخت مورد نياز 2 هزار و۵۰۰ تا 3 هزار كيلومتر طي مسير را دارد.
جنس بدنه منبع گاز از آلومينيوم فشرده است كه فشار تصادف و امكان انفجار در زمان تصادف را پايين مي آورد و دردوسري 16 نفره و۱۸نفره ساخته شده است.

فروش كارت پاركبان در باجه بليت اتوبوس
017499.jpg
بعد از اينكه نظر سنجي سازمان حمل و نقل و ترافيك مسوولان اين سازمان را متقاعد كرد كه طرح پاركبان با استقبال حدود 70 درصد شهروندان روبه رو شده است، اين مسوولان تصميم گرفتند امكان دسترسي به كارت پارك ها را بيشتر كنند.
سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران اعلام كرد كه به خاطر ايجاد سهولت در تهيه و امكان دسترسي بيشتر شهروندان به كارت پارك ها، اقدام به پيش فروش آن در برخي كيوسك هاي فروش بليت شركت واحد اتوبوسراني كرده است. كارت پارك كه ابزار طرح پاركبان براي كنترل پارك حاشيه اي است در اين كيوسك ها به فروش مي رسد: خيابان شريعتي؛ كيوسك هاي بزرگراه صدر، خاقاني، خيابان پليس، پيچ شميران. خيابان ولي عصر؛ كيوسك هاي ميدان ونك، خيابان شهيد بهشتي، چهارراه پارك وي، ميدان ولي عصر و خيابان فاطمي.
خيابان كارگر؛ كيوسك هاي بلوار كشاورز، خيابان فاطمي، فاطمي، كشاورز. خيابان جمهوري؛ كيوسك هاي ميدان بهارستان، ميدان استقلال، خيابان فلسطين، فخر رازي، خيابان فردوسي، خيابان حافظ. بزرگراه آفريقا؛ كيوسك هاي برادران شريعتي و شهيد طاهري. خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي؛ كيوسك هاي ميدان اسد آبادي و بزرگراه رسالت. خيابان شهرآرا؛ كيوسك هاي ستارخان و ميدان شهدا و سه كيوسك در خيابان هاي باقر خدامي و شهيد آيت.

وضعيت نامناسب فاضلاب اصفهان
017502.jpg
بي توجهي مسوولان و نمايندگان استان اصفهان موجب شده تا فاضلاب اين شهر در وضعيت وخيمي قرار گيرد تا آنجا كه چندين نفر را تا پاي مرگ كشانده است.
اين موضوعي است كه در جلسه اين هفته شوراي شهر اصفهان به آن پرداخته شده است.
عباس حاج رسولي ها ضمن ايراد اعتراضاتي به نمايندگان مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي كه در اين جلسه حضور داشت، گفت: با وجودي كه تمامي شهرهاي كشور بودجه اي قابل توجه براي اين مساله دارند، اصفهان بودجه اي دريافت نكرده و اين در حاليست كه عمر سيستم فاضلاب اصفهان رو به اتمام است.
حاج رسولي ها معضل ديگر اصفهان را گراني آهن، فولاد، سيمان و زمين عنوان كرد و گفت: وزارت مسكن در بالا رفتن قيمت ها مقصر است.
وي ضمن اشاره به اينكه شهر اصفهان اولين شهر از نظر سرطانزايي MS و آلودگي محيط زيست است گفت: قرض الحسنه هاي اصفهان مشكلاتي را به بار آورده و جاي بسي تعجب است كه پس از گذشت 6 ماه هنوز هيچ اقدام امنيتي در اين زمينه صورت نگرفته و مردم سرگردان مانده اند.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |