دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۱۵
خبرسازان
Front Page

تابلوهاي هنرمند چهار ساله در نيويورك
مارلا المستد در كشيدن نقاشي روي بوم هاي بزرگ با استفاده از قلم مو، كاردك و انگشتان تبحر خاصي دارد
017961.jpg
نادر شاكرين - مارلا در حيات خانه مشغول بازي كردن است. دخترك چهار ساله عاشق عروسك مو طلايي خود است. او با عروسك، خاله بازي مي كند و تك تك لحظات شيرين كودكي اش را با اسباب بازي شريك مي شود. شايد هم اين عروسك است كه مارلا را با خود به دنياي خاله ها (! مي برد.

مادر، مارلا را از درون آشپزخانه صدا مي زند. او به خانه مي رود و كنار ميز غذا مي نشيند. ماكاروني داغ كه هنوز بخار از لابلايش خارج مي شود بسيار هوس انگيز است. مادر مي داند كه قبل از اينكه براي دخترك غذا بكشد بايد به عروسك غذا بدهد. بعد از عروسك نوبت به مارلا مي رسد. مادر رشته هاي ماكاروني را در ظرف مي كشد و بدون ريختن سس به دخترك مي دهد. مارلا هميشه دوست دارد با سس گوجه فرنگي روي ماكاروني كه خيلي هم سطح صافي ندارد نقاشي بكشد. او آنقدرسس در ظرف مي ريزد كه ديگر نمي توان نام غذا را ماكاروني دانست. به هر حال، همه مشغول مي شوند و دخترك هم از اينكه نقاشي اش را مي خورد خوشحال به نظر مي رسد. مدتي بعد ناهار تمام مي شود و همه ميز را ترك  كنند. مارلا عروسك خود را بر مي دارد و به سوي اتاقش مي رود. دخترك هنوز به اتاق نرسيده است كه عروسك به او چيزي مي گويد. دوان دوان به آشپزخانه باز مي گردد و از مادر ظرف سس گوجه فرنگي را مي خواهد. شايد اولين باري كه مارلا اين تقاضا را كرده بود براي مادرش خيلي عجيب به نظر مي آمد، اما مدتهاست كه مادر و پدر خوب مي دانند كه دخترشان سس را براي چه كاري مي خواهد. مارلا ظرف سس را از دست مادر مي گيرد و به اتاقش مي رود و در را مي بندد...
برگزاري نمايشگاه آثار المستد در نيويورك سر و صداي زيادي به پا كرده است. سبك نقاشي اين هنرمند به كارهاي جكسون پولاك ويسيلي كاندينسكي مي ماند. مارلا المستد اهل بينگهامتون نيويورك است و اكنون دو سال است كه نقاشي مي كند. او نقاشي را كمي قبل از دو سالگي آغاز كرده است و با مهارت زيادي با قلم مو، كاردك و حتي انگشتان كوچكش روي بوم دو متر در دو متر نقاشي مي كند. مارلا گاهي براي خلق آثارش از سس گوجه فرنگي هم استفاده مي كند. اين پديده خردسال تاكنون حدود 25 اثر فروخته كه مجموعا 40 هزار دلار ارزش داشته است. نمايشگاه اخير نقاشي هاي او جمعه شب گشايش يافت و جمعيت زيادي را پذيرا شد. مارك المستد پدر دخترك مي گويد: او كار خودش را مي كند و با وجود اينكه رنگ زيادي مصرف مي كند، كار خود را تمام و كمال انجام مي دهد. دخترك كار خود را چند روز قبل از تولد دو سالگي اش شروع كرد، دقيقا همان وقتي كه پدرش سعي مي كرد او را از نقاشي هاي آماتوري خودش دور كند. پدر تلاش مي كرد تا در نقاشي هايش چهره زنش را تصوير كند و با هديه دادن تابلوها به مادر مارلا، دل او را به دست آورد. اما آن روز دخترك سراغ بوم نقاشي رفت و با دادن رنگ ها به پدر، او را در كشيدن چهره مادر كمك مي كرد. دقايقي بعد به جاي پدر، مارلا پشت بوم بود و بدون دخالت پدر نقاشي را تمام كرد. صاحب نمايشگاه، آنتوني برونلي مي گويد كه 10 اثر از اين هنرمند به نمايش درآمده و تنها در عرض يك روز 6 نقاشي به فروش رسيده است. او اميدوار است كه آثار باقي مانده به قيمت 8 تا 10 هزار دلار خريداري شوند. به عقيده  آنتوني، بزرگي نقاشي ها، استفاده از رنگ هاي متضاد ولي همخوان و نيز به كار بردن قلم مو، كاردك و انگشتان موجب شده است كه هر يك از اين آثار هزاران دلار ارزش پيدا كند. در ضمن رعايت سبك كاندينسكي و پولاك در خلق برخي از آثار، بي ارتباط با بهاي گزاف اين آثار نيست. هم اكنون 20 نفر از سر تا سر دنيا حتي ژاپن از خانواده مارلا خواسته اند كه قبل از آغاز هر نمايشگاه، آثار هنرمند خردسال را انتخاب كنند.
... در باز مي شود و مارلا با عروسكش از اتاق خارج مي شود. او به آشپزخانه مي رود و سس گوجه فرنگي را در يخچال مي گذارد. صداي تلويزيون از اتاق كناري به گوش مي رسد. دخترك به اتاق نشيمن مي رود. پدر هنوز به خانه نيامده است و مادر تنها به اخبار ساعت 4 گوش مي دهد. گوينده اخبار مي گويد: نمايشگاه نقاشي مارلا المستد در نيويورك هزاران هنردوست داخلي و خارجي را جلب كرده است.
دخترك روي مبل مي رود، عروسكش را بغل مي كند و روي پاي مادر به خواب فرو مي رود.

عمل قلب نخست وزير انگليس موفقيت آميز بود
رگ هاي توني باز شد
017967.jpg
سيدحسين غضنفري- زندگي در كشورهاي صنعتي برخلاف كشورهاي سنتي زندگي انسان ها را چنان ماشيني كرده كه گويي فرصت بروز احساسات را از مردم گرفته است. در اين ممالك، كار همه چيز مردم است و استرس و اضطراب مربوط به آن جزيي از زندگي روزمره مردم شده است. فشار شغلي در اين كشورها به حدي است كه در بسياري از موارد كارمندان ادارات و شركت ها بيماري خود را از ديد مديران پنهان مي كنند تا احيانا شركت به فكر تعويض كارمند بيمار و از كار افتاده خود نيفتد. بي احساسي و سركوب عواطف نيز خود دليل ديگري است كه به كمك استرس، آدم ها را روانه بيمارستان ها مي كند. در اين بين توني بلر يكي از معروف ترين قربانيان زندگي غربي است. وي كه از درون و بيرون انگلستان مورد انتقاد شديد قرار گرفته، چندي است كه با بي نظمي ضربان قلب درگير بوده است. وي مشكل سلامتي خود را ناچيز مي شمارد تا احيانا مورد سوءاستفاده رقيبان سياسي قرار نگيرد؛ كه تمام سياستمداران آن را مدنظر دارند.
وضعيت جسماني نخست وزير انگلستان، توني بلر، پس از انجام يك عمل ساده رو به بهبود مي رود.
توني بلر شنبه شب گذشته اعلام كرده بود كه براي روز دوشنبه سركار حاضر خواهد بود. سخنگوي بيمارستان همراسيت كه توني بلر در آن تحت عمل قرار گرفت اعلام كرده است كه ريسك عود بيماري بسيار اندك است و آقاي توني بلر به سرعت مراحل بهبودي را طي مي كند. وزير خزانه داري انگليس، گوردون براون كه در واشنگتن است نيز اعلام كرده است كه تمام فكرش بهبودي توني بلر است. وي در گفت وگويي با بي .بي .سي اظهار داشته است: به نظر من تمام مردم انگلستان آرزوي بهبودي آقاي بلر را دارند.
توني بلر قبل از انجام عمل قلب در گفت وگويي با تلويزيون انگلستان اعلام كرده بود كه اگر براي بار سوم در انتخابات پيروز شود، 4سال تمام را در پست نخست وزيري باقي خواهد ماند كه در اين صورت اين پست را حتي از بانوي آهنين، مارگارت تاچر نيز بيشتر در دست داشته است. توني بلر كه به شدت در انگلستان مورد انتقاد تني چند از هم حزبيان خود قرار گرفته است مي گويد كه بعيد مي داند مردم انگلستان حاضر باشند كه يك نفر را بيش از 12 سال در راس حكومت ببينند. وي ادامه داد: هنوز خيلي از كار ها مانده كه بايد به اتمام برسانم و اميدوارم كه در دوره بعدي - در صورت پيروزي - آنها را به پايان برسانم. اين سخنان توني بلر در حالي بيان مي شود كه زمزمه هايي در محافل سياسي شنيده مي شود مبني بر اينكه آقاي بلر به خاطر وضعيت جسماني و سلامتي خود بايد از پست نخست وزيري كناره گيري كند.
توني بلر 51 ساله كه از يك سال پيش با مشكل بي نظمي در ضربان قلب درگير بوده اعلام كرده است كه گوردون براون گزينه خوبي براي تصاحب پست نخست وزيري پس از وي خواهد بود. آقاي ليام فوكس از حزب رقيب - حزب محافظه كار - با اعلام آرزوي بهبودي براي توني بلر گفته است كه به نظر وي اين سخن توني بلر كه براي دوره چهارم كانديدا نخواهد شد بدان معنا است كه اعضاي حزب كارگر براي تصاحب اين پست از الان با هم به رقابت خواهند پرداخت.
عمل قلبي كه روي توني بلر انجام گرفت، عمل ساده اي به حساب مي آيد كه همه ساله روي هزاران انگليسي انجام مي گيرد. در اين عمل سيمي از درون رگ ها وارد حفره هاي قلب مي شود تا دكترها به كمك آن بتوانند چگونگي بي نظمي قلب بيمار را در يابند. بعد از طي مراحلي جراحان به كمك سيم انرژي را به ماهيچه هاي قلب القا مي كنند تا بي نظمي ضربان ها را از بين ببرد. بيماران پس از انجام اين عمل، معمولا يك شب را در بيمارستان مي مانند و پس از دو يا سه روز به سركار بر مي گردند. توني بلر چندي قبل از انجام عمل اعلام كرده بود كه وضعيتش نگران كننده نيست و خللي را در كار او به وجود نياورده، اما مسلما انجام اين عمل براي وي ضروري بوده است. چندي پيش هم بيل كلينتون عمل قلبي را با موفقيت پشت سر گذاشت، وي كه اكنون ديگر رئيس جمهوري آمريكا نيست مشكل خود را از ديد رسانه ها پنهان نكرده، كاري كه توني بلر، سياستمدار انگليسي گويي آن را مدنظر دارد تا نشان دهد كه به هيچ وجه در مقابل مخالفان خود تسليم نخواهد شد.

كادر
شكار قضات 
017982.jpg
قصه قضاوت در انگليس سر دراز دارد. سال هاست كه قضات بريتانيا با همان لباس  ويژه و كلاه گيس پشت ميز قضاوت مي  نشينند و حكم مي  دهند. سال قضائي انگليس اول اكتبر آغاز مي  شود و تا آخر سپتامبر به طول مي  انجامد. به همين خاطر اول هر سال (يكم نوامبر قاضيان بريتانيا در تالار وست مينستر ساختمان مجلس عوام گردهم مي  آيند و علاوه بر پذيرايي، با يكديگر سخن مي  گويند. جمعه 10 مهر، مانند هر سال اين عده در مراسم شركت كردند و توبي ملويل عكاس خبرگزاري رويترز، اين جمعيت را در حال بازگشت شكار كرد.

صدام را اسير كنيد
018024.jpg
در مجموعه بازي هاي كامپيوتري كه از سوي شركت Kuma Reality Games به بازار آمده، صحنه هايي از جنگ هاي واقعي بر اساس فيلم هاي خبري و گزارش هاي خبرگزاري هاي عمده اي مثل رويترز و آسوشيتدپرس با آخرين تكنيك هاي كامپيوتري به صورت بازي بازسازي مي شوند. شركت Kuma سال گذشته اعلام كرد كه قراردادي با وزارت دفاع آمريكا منعقد كرده است كه از ويديوهايي كه سربازان در جبهه ها تهيه مي كنند در بازي هاي خود استفاده كند. اين در حالي است كه تاكنون چند شركت بزرگ از ارايه بازي ها بر اساس جنگ عراق خودداري كرده اند، از جمله شركت  سوني بازي Shock and Awe درباره بمباران بغداد در آغاز جنگ را از بازار بيرون كشيد.
علاقه مندان كه بايد براي دريافت ماهانه بازي هاي شركت Kuma آبونماني به بهاي ماهي 10 دلار خريداري كنند، هر ماه داستان جديدي از جبهه هاي عراق و افغانستان دريافت مي كنند كه خبر آنها را در جرايد خوانده اند يا در اخبار تلويزيون شاهد بوده اند.اين بازي هاي مجموعه Kuma War، بازي كننده را در صحنه جنگ قرار مي دهد، يا به صورت اول شخص، يا سوم شخص، در صحنه هايي كه با دقت، از روي فيلم هاي خبري و با استفاده از عكس هاي دقيق از روي واقعيت بازسازي شده اند. دستگيري صدام حسين و بيرون كشيدن او از سوراخي كه در آن پنهان شده بود، حمله به ويلايي كه دو پسر صدام حسين در آن مخفي شده بودند، نبردهايي در فلوجه و سامره از جمله 20 بازي هستند كه در حال حاضر عرضه شده اند.

كوتاه تر از گزارش
پرداخت پول با 32000 سكه 
017988.jpg
برزيل- يك مرد برزيلي در اعتراض به برخوردي كه با وي از سوي يك فروشگاه شده بود، تصميم گرفت تا اجناسي را در يك نوبت از آن فروشگاه با دادن 052/32 عدد سكه خريداري كند. اين مرد 50 ساله مي  گويد:2 سال پيش هنگامي كه قصد داشتم از اين فروشگاه با كارت اعتباري خود اجناسي را خريداري كنم، نزديك به 6 ساعت توسط مسوولان اين فروشگاه منتظر ماندم كه آيا كارت مرا قبول مي  كنند يا خير كه در پايان نيز جواب آنها منفي بود. ولي حالا با پرداخت 32 هزار سكه انتقام خود را گرفتم. اين تعداد سكه كه در طول 2 سال توسط وي جمع آوري شده بود، نزديك به 3 ساعت زمان برد تا توسط 11 كارمند فروشگاه شمرده شود.
دستبند براي موبايل 
مريلند - اگر تلفن همراه يا همان موبايل خودمان را به تازگي تهيه كرده ايد، سعي نكنيد تا با بلند صحبت كردن با آن به همه عالم و آدم بگوييد كه آهاي مردم! من هم موبايل دارم  ! پليس آمريكا با زن 23 ساله اي كه با صداي بلند با تلفن همراه خود صحبت مي كرد، برخورد كرد. مامور پليس ابتدا به اين زن كه از قضا حامله نيز بوده است، چند بار تذكر داد تا آرام تر صحبت كند، اما اين زن بدون توجه به فرمان پليس به صحبت كردن خود ادامه داد، مامور پليس هم ناچار شد تا وي را به شيوه خشني ساكت كند و به دست وي دستبند بزند. اين زن به جرم توليد صداي نابهنجار بازداشت شده است.
كشتن به جاي درمان 
017979.jpg
دختر 16 ساله اي در حين انتقال به بيمارستان از آمبولانس بيرون پرتاب شد و جان به جان آفرين تسليم كرد. اين حادثه هنگامي رخ داد كه آمبولانس 70 مايل در ساعت سرعت داشت و مادر دختر نيز با خودرويي كه پشت سر آمبولانس در حركت بود شاهد رخ دادن اين حادثه بود. ناتالي ديبدن كه به همراه دوستانش در جشني شركت كرده بود پس از مصرف مشروبات الكلي حالش وخيم شد و توسط آمبولانسي در حين انتقال به بيمارستان بود كه بر اثر اين حادثه جان سپرد.
مسوولان اعلام كردند كه اين اتفاق يك حادثه بوده و هيچ عمدي در كار نبوده است.
تيراندازي بر سر آشپزي 
چندي پيش خبري خوانديم درباره اينكه دختري پسرخاله خود را به خاطر يك جعبه سيب زميني سرخ كرده به ضرب چاقو به قتل رساند. حالا نيز بشنويد پدري، پسر خود را بر سر چگونگي پخت مرغ با شليك گلوله زخمي كرد. جكي 49 ساله و پسر 24 ساله اش هنگامي كه كنار هم نشسته و مشغول غذا خوردن بودند، بر سر اينكه اين مرغ چگونه بايد پخته مي  شد، جر و بحث كردندو در پايان پدر و پسر به سوي هم تيراندازي كردند و پدر موفق شد! تا گوش پسر خود را با تير هدف قرار دهد و او را زخمي كند! اين پسر پس از درمان، از بيمارستان مرخص شد و اكنون همراه پدرش در بازداشت است. به نظر نويسنده اين خبر، كباب كردن مرغ از همه مدل پختن خوش مزه تر است! شماچه فكر مي  كنيد؟

خبر ويژه
موسيقي درماني براي عمل فتق
017964.jpg
پزشكي در جنوب هند ادعا كرده است كه در حين انجام عمل فتق پخش موسيقي به بهبودي سريع بيماران كمك مي كند. ويجايا كومار مي گويد موسيقي مي تواند جايگزين بيهوشي فقراتي باشد. وي قبل از انجام عمل به بيمار خود داروي بيهوشي و آنتي بيوتيك مي دهد و سپس گوشي پخش موسيقي را به وي مي دهد تا موسيقي دلخواه خود را انتخاب كند. گفته مي شود كه بيمار 2 ساعت پس از انجام عمل مي تواند به خانه برگردد.
به نظر دكتر كومار پخش موسيقي مهمترين قسمت درمان است. به گفته وي پخش موسيقي باعث مي شود تا اثر آدرنالين كاهش يابد و قلب، كبد، شش ها و كليه ها راحت تر و بهتر كار كند. به گفته يكي از بيماران، وي هيچگونه دردي را حس نكرده و اكنون با سلامت كامل مشغول به كار است.

اشكوب
انسان و پرنده 
نياوران- فرهنگسراي نياوران؛ خنكاي نيمه اول نخستين ماه پاييز صورت را نوازش مي دهد. هواي سردي كه در مجاورت آب و همراه با نسيم غروب باعث لرزشي خفيف در بدن مي  شود. محوطه زيباي فرهنگسراي نياوران يكي از شلوغ ترين و پرهمهمه ترين غروب هاي خود را سپري مي    كند. نگارخانه فرهنگسرا ميزبان آثار هنرمندي است كه در شرح حالش نوشته شده، شاگرد استاد علي  اكبر نجم آبادي از شاگردان كمال الملك.
در مراسم افتتاحيه نمايشگاه پرندگان تاها افرادي همچون عليرضا اسپهبد (نقاش، دكتر بابك احمدي (مترجم، جواد مجابي(شاعر وداستان نويس، حميد جبلي (كارگردان و بازيگر سينما و مينو فرشچي(نويسنده به تاها بهبهاني تبريك مي  گفتند و آثار چند سال اخير او را تماشا مي  كردند؛ آثاري كه همه الهام گرفته از پرنده و اجزاي بدن اين موجود رشك برانگيز براي انسان است.
روي يكي از پوسترهاي نمايشگاه نوشته شده است: انسان پرنده اي است كه به دنبال آشيانه فراغت خاطر خود، قرن هاست كه پرواز مي  كند. همين يك جمله گوياي تمام احوالات و افكار بهبهاني در خلق آثارش است.
تاها بهبهاني پس از 10 سال نمايشگاه جديدترين آثارش را در تهران برگزار مي  كند. نمايشگاه قبلي او با نام 30 مرغ به ياد سيمرغ به مناسبت بزرگداشت عطار نيشابوري در سال 73 برگزار شد. بهبهاني خود آنقدر شيفته عطار، حافظ و مولاناست كه نام تعدادي از آثارش را از اشعار اين شعراي قديم وجهان آوازه برمي گزيند. به عنوان نمونه؛ در شوق ديدارت دگر‎/ جايي از اين خوشتر نبود كه البته عنوان عجيبي است.
اين نمايشگاه تا پنج شنبه اين هفته در فرهنگسراي نياوران پابرجاست.

دكه
بزن قدش!
017985.jpg
ظاهرا همان طور كه آخر هفته ها، انسان ها، ديگر حال و حوصله خبرسازي ندارند، در روزنامه هاي دوم اكتبر هم حادثه تازه اي به چشم نمي خورد. جريده سان خبر اول خود را به موضوع داغ آمريكا يعني انتخابات رياست جمهوري اختصاص داده است، ولي در روزنامه آركانزاس دموكرات گزت هيچ خبري از بوش و كري نيست. به جاي تصوير خندان دو نامزد انتخاباتي، چهره گريان زنان عراقي جايگزين شده است كه براي حمله اخير نيروهاي آمريكايي به كودكان در حال عزاداري هستند.
اخبار روزنامه القدس العربي همانگونه كه از نامش پيداست به فلسطين و عراق مربوط مي شود و اما روزنامه ديلي ميرور با چاپ عكس توني بلر كه مي گويد: بزن قدش! بازگشت نخست وزير بريتانيا را، صحيح و سالم از بيمارستان خبر داده است. كاريكاتور امروز به مناظره انتخاباتي جورج بوش و جان كري مربوط است.
017973.jpg
017970.jpg
017958.jpg
017976.jpg

|  تهرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   در شهر  |   درمانگاه  |   طهرانشهر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |