دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۱۵
خانم هاي پايتخت و حكايت باغ سپهسالار
بورس منسوجات زنانه 
كيف و كفش هاي سپهسالار حكايتي ويژه خود دارند. برخي مغازه ها توليد ي ها معروف شده اند به حسن كيفيت. بعضي به نوآوري در فرم ظاهري 

پشت ويترين برخي دكان ها كاغذي چسبانده اند، تحت عنوان تك فروشي نداريم. اين سري از فروشگاه ها حال و حوصله سر و كله زدن سر قيمت با مشتري را ندارند، آن هم سر يك يا دو جفت كفش 
بورس كيف و كفش زنانه 
018021.jpg
خيابان جمهوري را طي مي كنيم. چهارراه به چهارراه. وقتي مسيرتان از ميدان جمهوري اسلامي به سمت ميدان بهارستان باشد، در خياباني يك طرفه اسير چنگال تيز و گزنده ترافيك سنگيني مي شويد. معمولا چهره اين خيابان زمخت و پرترافيك است؛ يكي از قطب هاي بازار تهران. بورس خيلي از لوازم پرطرفدار در اين خيابان جا خوش كرده است. براي همين شلوغي بيش از حدش روز به روز مراجعه كنندگان بازارهاي جانبي را كاهش مي دهد.
لوازم صوتي، تصويري، خانگي، كاغذ و ... در جاي جاي خيابان جمهوري اسلامي به چشم مي آيد. اگر مسير را از ميدان بهارستان انتخاب كنيم، بايد خيابان را پياده گز كنيم تا خيابان معروف به باغ سپهسالار؛ از خيابان ها و محله هاي قد يمي تهران؛ وقتي هنوز اكثر خيابان هاي تهران سنگفرش بود و هر روز درشكه و گاري از خيابان مي گذشت، خياباني با اضلاع شمالي و جنوبي.
ويترين هاي رنگي 
آنقدر مغازه هاي اينجا جاذبه دارند كه مي توانند نيم روز خانم ها را براي خريد اشغال كنند. از ابتداي محله باغ سپهسالار، هر رهگذري متوجه ماجرا مي شود. ويترين هاي پرنور و رنگارنگ اين خيابان دربست در اختيار كيف و كفش زنانه است. خريد آقايان بي معني است. آنان كفشي مناسب حال خود پيدا نخواهند كرد. خانم ها اما با توجه به تنوع طلبي هر شهروندي مي توانند خوب مغازه ها و اجناسشان را ورانداز و كالاي موردنظر را خريداري كنند.
هر كيف و كفش زنانه اي كه در ايران نام مد به خود مي گيرد از همين فروشگاه ها بيرون مي آيد. بسياري از مغازه هاي باغ سپهسالار چشمي به مشتري هاي تهراني كه براي خريد دو، سه جفت كفش و صندل به اين خيابان مي آيند، ندارند.
آنان مشتري هاي شهرستاني خودشان را دارند و جنسشان را به شكل عمده عرضه مي كنند.
پشت ويترين برخي دكان ها كاغذي چسبانده اند، تحت عنوان تك فروشي نداريم. اين سري از فروشگاه ها حال و حوصله سر و كله زدن سر قيمت با مشتري را ندارند، آن هم سر يك يا دو جفت كفش. بعضي ديگر بهانه شان ناجور شدن جنسشان است. با تك فروشي شماره هاي مختلفي از كفش هاي يك مدل كاهش پيدا مي كند. از سويي نيز كسبه بازار براي خودشان نه  گفتن به مشتري را نمي پسندند. وقتي تك فروشي نمي كنند مجبور نيستند در برابر مشتري هاي عمده كلمه ندارم را هجا كنند.
قدمت بورس 
از خيلي قديم ترها محله سپهسالار به نام صاحبش نام گذاري شد. باغي بود آباد، با درختان انبوه و جويباري روان. از 40-30 سال پيش بسياري از توليدكنندگان كفش محصولاتشان را براي فروش به اين خيابان آوردند.
رفته رفته زمين ها را خريدند و مغازه ها را بنا كردند، ولي قبل از آن حضور توليدي هاي كيف و كفش در حد فاصل چهارراه مخبرالدوله تا بهارستان، باعث ايجاد اين بازار شده است.
كيف و كفش هاي سپهسالار حكايتي ويژه خود دارند. برخي مغازه ها و توليد ي ها معروف شده اند به حسن كيفيت، بعضي به نوآوري در فرم ظاهري، برخي ديگر متاسفانه محصولات خوبي عرضه نكرد ه اند. از اين روست كه وقتي در سطح شهر از خانم ها در باب محله باغ سپهسالار مي پرسيم با پاسخ هاي متعدد و متفاوتي روبه رو مي شويم، ولي آنچه اهميت دارد و در اين خيابان به چشم مي آيد، تنوع بسيار محصولات است.
قيمت يك سري كالاها در اين محله نسبت به مناطق ديگر مناسب است. بستگي به سليقه شهروندان دارد كه مد روز را ترجيح دهند يا كيفيت را. كيف و كفش از كالاهايي به شمار مي آيند كه از فرم ظاهر مي توان به ماهيت كيفيتش پي برد.
تفاوت در قيمت 
براي نمونه كيفي كه در ميدان تجريش حدود 10 هزار تومان قيمت دارد و در ونك 8 هزار و پانصد تومان، در باغ سپهسالار مي توان با پرداخت 5 هزار تومان خريد و سرشانه انداخت.
صندلي كه در پاساژ فردوسي پشت ويترين نشسته و زير نورهاي رنگي شما را مجذوب خود مي كند و برچسب 12 هزار توماني بر پيشاني دارد، در بورس سپهسالار با 7 هزار تومان زير پايتان و روي زمين جا خوش مي كند.
به لحاظ تفاوت قيمت و تنوع اينجا بورس خوبي براي خريد به حساب مي آيد. تنها ترافيك و پيدا كردن پاركينگ قبل از ورود به اين خيابان كمي دردسر ايجاد مي كند، ولي پس از رسيدن به مقصد به طور حتم دست خالي بازنمي گرديد. حتي اگر قصد خريد از اين خيابان نداشته باشيد ولي پول و پله اي به اين اندازه همراهتان باشد، وسوسه خريد خواهيد شد.

بازار 2
شترمرغ بخوريد
018003.jpg
نخستين مزرعه پرورش شترمرغ در جزيره قشم عصر روز جمعه آغاز بكار كرد. طرح پرورش شترمرغ از جمله طرح هايي است كه مي تواند براي كشور ارز آوري قابل توجهي به همراه داشته باشد. پيش بيني مي شود تا پايان سال۸۵ ، گوشت اين پرنده در كنار گوشتهاي ديگر در سبد غذايي مردم قرار گيرد.
بر اساس تحقيقات و منابع موجود، شتر مرغ از جمله پرندگاني است كه تمامي اعضاي آن قابل استفاده در علوم مختلف از جمله علم پزشكي و صنعت است . بر اساس تحقيقات انجام شده ، پر شترمرغ به علت دارا بودن خاصيت الكترواستاتيكي در صنعت مورد استفاده قرار مي گيرد و گوشت آن نيز به علت پايين بودن كلسترول موجود در آن براي افرادي كه داراي كلسترول خون هستند مفيد است . گوشت شترمرغ به علت دارا بودن۳ omegaاومگا 3، خاصيت ضد سرطاني دارد و پوست آن نيز از نظر ارزشي و خاصيت ، در كنار پوست مار و تمساح قرار دارد و از چرم گاو نيز بسيار محكم تر و در مقايسه با چرم فيل قابل انعطاف تر است . از پرورش يك شترمرغ ، حدود۳۰ تا۵۰ كيلوگرم گوشت به صورت خالص استحصال مي شود و هر كيلوگرم از گوشت آن معادل 25 دلار آمريكا قيمت دارد كه بازار خوبي براي كشورهاي همسايه جنوبي به حساب مي آيد. شترمرغ از جمله پرندگاني است كه در سال حدود۷۰ تخم مي گذارد و وزن آن معمولا به بيش از۲۰۰ كيلوگرم و قد آن نيز به 250 سانتي متر ميرسد. عمر اقتصادي شتر مرغ 20 سال و عمر طبيعي آن 70 سال است .

بازار۳
قيمت كيوي 15 درصد افزايش مي يابد
018000.jpg
امسال حدود 300 هزار تن مركبات در شهرستان تنكابن توليد خواهد شد .
رييس اداره كشاورزي شهرستان تنكابن در گفت و گو با مهر گفت: امسال توليد كيوي در كشور با 10 هزار تن افزايش در مقايسه با سال گذشته به حدود 70 هزار تن خواهد رسيد. هادي پادام ، ميزان توليد كيوي در شهرستان تنكابن را حدود 50 هزار تن اعلام و تصريح كرد: استان هاي مازندران، گيلان و گرگان عمده ترين توليد كنندگان كيوي در كشور هستند. وي با اشاره به استقبال كشاورزان از كشت كيوي در اين شهرستان گفت: بسياري از كشاورزان به دليل بالا بودن صرفه اقتصادي كشت كيوي باغات مركبات خود را آماده براي كشت كيوي كرده اند. امسال قيمت كيوي 10 تا 15 درصد افزايش خواهد يافت و در حال حاضر فصل خريد اين محصول از كشاورزان آغاز شده است.
وي ميزان توليد مركبات را در شهرستان تنكابن و در سال جاري حدود 300 هزار تن ذكر كرد و گفت امسال محصول كشاورزان كه داراي كيفيت بالايي در مقايسه با سال گذشته است با قيمت مناسبتري خريداري مي شود.

تعميرگاه
لباس زمستاني خودروها
018015.jpg
نادر سياهپوش-در آغاز پاييز و شروع فصل سرما بد نيست براي داشتن زمستاني بي دغدغه و راحت سري هم به خودروهاي خود بزنيم و جامه زمستاني بر تن آنها كنيم از اين هفته سعي داريم تا كم كم با ذكر نكاتي خودروي شما را براي زمستاني انشاالله پربرف و باران آماده كنيم.
ضديخ:
زماني كه آب يخ مي بندد، حجم آن زياد مي شود و چنانچه اين آب در داخل كانال هاي آب كنار سيلندرها يا داخل سرسيلندر باشد در زمان يخ زدن موجب تركيدن سيلندر مي شود، يعني جداره سيلندرها و سرسيلندر به دليل افزايش حجم آب دور و بر آنها ترك برمي دارد لذا در زمستان ها موادي را با نام ضديخ با آب مخلوط مي كنند تا دماي انجماد آب از صفر درجه سانتيگراد به درجات پايين تر تقليل يابد.
ضديخ ماده اي است به طور طبيعي بي رنگ كه اكثرا براي شناسايي آن با ديگر مايعات درون موتور به آن رنگ سبز افزوده مي شود ضديخ را بايستي هر دو سال يك بار تعويض كرد.
انواع ضديخ را بايد براي دماهاي مختلف با اندازه هاي زير با آب مخلوط كرد. چنانچه در مخلوط ضديخ و آب ضديخ كمتر از مقدار لازم باشد آب درون موتور ممكن است يخ زده باعث آسيب رسيدن به موتور شود و چنانچه مقدار ضديخ بيشتر از ميزان مورد نياز باشد به دليل غليظ تر بودن ضديخ نسبت به آب، سرعت گردش مايع خنك كنده موتور كمتر شده باعث گرم كردن و جوش آوردن خودرو مي شود ضديخ ها اكثرا حاوي مواد ضدزنگ نيز هستند.
نقطه انجماد C
ضديخ 
آب 
۱۵ -
۳۵%
۶۵%
۲۵ -
۴۰%
۶۰%
۳۵ -
۵۰%
۵۰%
۴۵-
۶۰%
۴۰%

نيازمندي ها
كلاس هاي كنكور
018009.jpg
آگهي هاي تلويزيوني آموزشگاه ها هر روز روي صفحه ظاهر مي شود. روزنامه را كه ورق مي زنيم، صفحات زيادي را به خود اختصاص داده اند. بيلبوردهاي داخل بزرگراه ها و حتي در و ديوار محله؛ اگر بخواهيد در خيابان قدم بزنيد يا به قصد خريد، موزائيك هايش را از زير پاشنه پايتان در كنيد. سر چهار راه پشت چراغ قرمز ايستاده ايد و كاغذي به قطع۵A مي بينيد كه از لاي درز پنجره افتاد داخل يا زير برف پاك كن  جا خوش كرده است. در صف ميوه فروشي و شيرمنتظر مانده ايد و قبل از سبزي تازه يا شير نام يك كلاس كنكور در دستتان به چشم مي خورد. ديگر دوست نداريد به سال هاي سخت فكر كنيد. وقتي كه تمام آگهي ها را مي خوانديد، در مورد هر كدام تحقيق مي كرديد، به كلاس مي رفتيم و پول مي پرداختيم. آخر سر دانشگاه قبول شديم و تازه پس از فارغ التحصيلي فهميديم كه چرا آن روزها كساني با نگاه سرد تلاشمان را تنها نظاره گر بودند. با يك لبخند سرد كه چاشني اش بود.
تمام آن سرماها به خاطر امروز بود كه راه اندازي كلاس كنكور و آزمايشگاه شيوع پيدا كند. بسياري از دانشجويان رتبه هاي برتر تلاش مي كنند با جمع كردن پول و پله اي يك ساختمان اجاره كنند و به تدريس بپردازند. خوشبختانه از اين راه پول خوبي نيز عايدشان مي شود. به قول معروف مزه اين پول زير دندانشان مي نشيند. پس از اتمام تحصيل، تدريس كنكور را حرفه اي انجام مي دهند. ديگر خم و چم كار را آموخته اند. از اين رو اين بازار روز به روز گسترش پيدا مي كند و همه استاد تدريس مي شوند و محصل تحصيل. كاري براي انجام دادن نمي ماند بهتر است بگوييم؛ طراح و مجري از صحنه كار دور مي شوند و مباحث در اندازه تئوري باقي مي ماند. امان از كلاس هاي كنكور.

بازار۴
رنگ فصل 
017997.jpg
هر رنگي، نمادي است. هر فصل نشانه اي است. تنوع در زندگي از لذت هاي مردم به حساب مي آيد. حالا اين تنوع و تفاوت را در كجاهاي زندگي مردم مي شود، پيدا كرد؟
مدگرايي به دليل نياز تفاوت طلبي بشر به وجود آمد. روز به روز علم و آگاهي اش را افزايش داد و كيفيت محصولات توليد خودش را بالا برد. وقتي جنس و كالاي جديد با امكانات و كاربري بيشتر به ميدان فروش آمد، مورد استقبال مردم قرار گرفت. خريدن كالاي نو باب شد و همان چشم و همچشمي قديمي در قالبي جديد، بين مردم شايع شد. تازه رسم غلط قديمي ورانداز مي شد كه مبحث مدگرايي دوباره آن را قوت بخشيد، البته با كمي تفاوت در ظاهر و معنا. ولي چيزي جز همچشمي نيست كه پديده هايي نظير مد را به وجود مي آورد. مدگرايي طرح زيباتربيني خريد اطراف است. مثلا پاييز امسال رنگ طوسي را مد شناخته اند. بسياري از ويترين ها لباس هايي با اين رنگ در طرح هاي مختلف به تن مانكن ها پوشانده اند. طوسي رنگ سردي است، پاييز فصل رنگ هاي گرم است. زرد، قرمز و مسي رنگ شدن برگ ها و درخت ها مي تواند سردي آن را در ذهن به تعادل برساند.
برخي از مردم نيز هرگز به مد كاري ندارند و معمولا رنگ هايي را كه دوست دارند به تن خود مي پوشانند.

بازار۵
بادام خاكي نوبرانه گيلان به بازار آمد
018006.jpg
كشاورزان بادامكارگيلان از هفته جاري محصول تازه بادام زميني بوداده …بادام خاكي”را به بازارهاي مصرف استان عرضه كردند.
اكنون هر كيلو بادام زميني بو داده در بازارهاي تنقلات استان گيلان به تناسب كيفيت 20 تا۲۸ هزار ريال عرضه مي شود كه نسبت به سال گذشته حدود 15 تا۲۰ درصد افزايش نشان مي دهد. اكثربادامكاران گيلاني براي كسب سود بيشتر ازعرضه انبوه محصولات توليدي خود در اين فصل خودداري كرده و بادام خاكي را براي عرضه در ايام عيد نوروز انبار مي كنند.
اكثر كشاورزان به دليل كمبود نقدينگي مجبورند هرسال محصول خود را به دلالان و واسطه ها پيش فروش كنند. …حسين محمودي …فروشنده خشكبار و تنقلات نيز گفت : بازار خريد و فروش بادام زميني گيلان در دست دلالان است . دلالان درنرخ گذاري محصول نقش تعيين كننده اي دارند و به صورت حرفه اي و با بهره گيري ازامكانات و پيش پرداخت پول محصول عمده كشاورزان را به قيمتي ارزانتر قبل از عرضه خريداري مي كنند. به علت مصرف محدود اين محصول به صورت تنقلات، سطح زيركشت اين محصول در استان طي سالهاي گذشته توسعه چنداني پيدا نكرده است . در حال حاضر بادام زميني در ايران فقط به صورت برشته به عنوان تنقلات استفاده مي شود درحاليكه دركشورهاي پيشرفته از روغن و پودر آن در توليد بيش از۳۰۰ نوع موادغذايي و آرايشي مانند بيسكويت ها و كرم هاي نرم كننده پوست و حالت دهنده هاي مو استفاده مي شود. بادام زميني توليد شهرستان آستانه اشرفيه به دليل مرغوبيت خاك و كيفيت محصول از شهرت خاصي در كشور برخوردار است .

بازار 1
كبريت هم قاچاق مي شود!
018012.jpg
به منظور روشن  شدن وضعيت صنعت كبريت سازي كشور، توليدكنندگان اين محصول برنامه پيشنهادي خود را براي آينده اين صنعت به وزارت صنايع و معادن ارايه دهند.
مديركل صنايع غيرفلزي وزارت صنايع و معادن درگفت وگو با ايسنا گفت :  درحال حاضر واردات رسمي كبريت نداريم و كبريت هاي خارجي موجود در كشور به صورت قاچاق وارد مي شوند. وي با بيان اينكه تغيير الگوي مصرف، ميزان استفاده از كبريت را در كشور كاهش داده است، گفت: به هر حال كبريت مصرفي در داخل كشور بايد يا از طريق توليدات داخلي يا از طريق واردات رسمي تامين شود كه عمدتا از كشور پاكستان اين واردات امكان پذير است، ولي درحال حاضر هيچ كبريتي به طور رسمي وارد كشور نمي شود. ابويي مهريزي توليد گازهاي مشعل دار و فندك را دليلي براي كاهش ميزان مصرف كبريت دركشور عنوان كرد و گفت:صاحبان كارخانه هاي كبريت سازي بايد مطالعات دقيق روي بازار داشته باشند و براساس اين بررسي ها توليد خود را انجام دهند.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 10الي 12
ميدان تره بار
انتهاي اشرفي اصفهاني، محله چارديواري نام دارد. محله اي صعب العبور كه فاقد ميدان تره بار است.
خط كشي 
روبه روي ميدان 62 در محله نارمك، واقع در خيابان گلبرگ دو مدرسه قرار دارد. جلوي اين مدارس خط كشي نشده است. هفته اي چند تصادف، آرامش و آسايش اهالي محل را سلب كرده است.
سوخت زمستان 
محله پونك ساكن هستيم، خيابان پانزدهم، قطعه 162 خانه ساخته ايم. تمام منطقه اطراف از گازكشي بهره برده اند جز ما. به شهرداري رفتيم، فرستادنمان به اداره گاز آنها نيز امروز و فردا مي كنند. زمستان در راه است و ما بي سوخت زمستاني مانده ايم.
لطفا مسوولان رسيدگي كنند.
برخورد مامور پليس 
بنده مهندس ساختمان هستم. امروز نتوانستم به قرار ملاقاتم با مردم برسم؛ به دليل ظن مامور نيروي انتظامي. با رفتاري ناشايست جلويم را گرفتند. از ساعت 20:9 تا 50 :9خودروي مرا بازرسي كردند. در حضور مردم مورد توهين و تهمت به اعتياد قرار گرفتم. از من خواستند در انظار عمومي زبانم را بيرون بياورم. محل متوقف كردن بنده ميداني است بين مسير دهكده المپيك و شهرك راه آهن كه فاقد نام است.
تقي زاده 
سرويس بهداشتي 
روبه روي شهرداري منطقه 20 يك سرويس بهداشتي بود كه در آن را قفل زده اند. لطفا شهرداري تدبيري اتخاذ كند.
بامداد
دير رسيدن 
اتوبوس هاي مسير ميدان هفت تير - آزادي دير در ايستگاه حاضر مي شوند. از اين بابت وقت زيادي از مردم گرفته مي شود.
پل عابر
خيابان اميركبير ازدحام زيادي دارد و فاقد پل عابر پياده است. لطفا يك پل روي اين خيابان نصب كنيد.
خطر تصادف 
خيابان بهمن يار در ياغچي آباد فاقد سرعت گير است. خودروها با سرعت مي رانند و محله خطر خيز شده است. لطفا چند سرعت گير نصب كنيد.
نوركم 
نور چراغ هاي خيابان منصور كم است. افراد ناشناس سركوچه ها مي ايستند و محل امنيت مناسبي ندارد. به اداره برق مراجعه كرده ايم ولي ترتيب اثر نداده اند.
فضاي سبز
ساكن خيابان شهيد قدوسي واقع در منطقه هفت تهران هستم. چندي پيش از سوي شهرداري جلوي ساختمانمان را كنده اند به بهانه تاسيس فضاي سبز 6ماه گذشته و 700-600 متر فضا خاك آلوده روبه روي چشممان است. اخيرا زباله هم به آن اضافه شده است.
بهمني 
بن كارمندي 
بن كارمندي بازنشستگان آموزش و پروش تهران را پرداخت نكرده اند. همكاران ما در شهرستان ها اين بن ها را تحويل گرفته اند.
صداي مزاحمت 
در خيابان وسك واقع در منطقه 5. كاميون ها و خودروهاي سنگين تردد مي كنند. به رغم تابلوي راهنمايي كه آن را ممنوع كرده از خيابان رد مي شدند و به شدت از سكنه سلب آسايش كرده اند.
گلبند
بيمه تامين اجتماعي 
قبلا تامين اجتماعي دفترچه بيمه شدگان را سالي يك بار تعويض مي كرد. اخيرا اين زمان به 3 ماه يك بار كاهش پيدا كرده. علاوه بر اتلاف وقت طي بروكراسي اداري اين يك توهين براي بيمه شدگان تلقي مي شود. يعني اعتبار اين افراد 4برابر كاهش پيدا كرده است.
طرح ارتقاي شغلي
اين طرح فقط براي تعدادي از دبيران اجرا شده و امثال اينجانب با 16 سال سابقه تدريس به بهانه اينكه 24 ساعت كامل تدريس ندارند كه به من بدهند، از گردونه ارتقاي شغلي كنار زده شدم. در صورتيكه دبيراني با سابقه بسيار كمتر از اينجانب، مشمول اين طرح شده اند.
مدرسه يا اداره؟
چند هفته پيش در شهرستان بهار همدان، يك مدرسه دخترانه دو شيفتي دو طبقه را تخليه كردند و آنجا را تبديل به اداره آموزش و پرورش كردند. در حاليكه زمين مدرسه براي مسايل آموزشي وقف شده و اين مدرسه با كمك هاي مردمي ساخته شده بود.
قانون احتساب خدمت سربازي
۴ ماه است اين قانون براي كارگران به تصويب مجلس و شوراي نگهبان رسيده، ولي سازمان تامين اجتماعي از اجراي اين قانون خودداري مي كند. مسوولان رسيدگي كنند.

دخل و خرج
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |