دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۱۵
تهرانشهر
Front Page

اشمئزاز پروتئيني
وقت عبور دماغتان را بگيريد
018018.jpg
مسعود مير
آلودگي صوتي، آلودگي هوا و آلودگي هاي تصويري واژه هايي آشنا به گوش اهالي تهران هستند. اما اين پايان آلودگي نيست. آلودگي هاي ديگري هم وجود دارند كه هنوز آنقدر كه بايد و شايد مورد توجه قرار نگرفته اند. ما حتي دريافتن عنوان براي برخي از اين آلودگي ها دچار مشكل مي شويم.
ميدان تجريش - ابتداي كوچه امامزاده 
عابران از كنار چند مغازه عبور مي كنند و به نقطه مشخصي از پياده رو كه مي رسند ناگهان عكس العملي عجيب نشان مي دهند. يك خانم در حالي كه مدام سرفه مي كند، سريع به طرف خيابان حركت مي كند. چند جوان با صداي بلند اه اه مي كنند و دور مي شوند. از دور خيال مي كني كه شايد گاز اشك آور در پياده رو انداخته اند. با دودلي به آن قسمت از پياده رو كه هنوز هم كانون پرتاب عابران به اطراف است هركس به اين نقطه مي رسد به سمتي تغيير جهت مي دهد نزديك مي شوي. قبل از اينكه بتواني به چيزي فكر كني خودت را به سمت بالاي پياده رو مي كشاني؛ بوي بدي كه از مغازه بيرون مي زند تاب تحمل را از هر عابري مي گيرد. داخل مغازه چند يخچال ديده مي شود و جلوي مغازه چندين طبقه كه روي آنها چشم هاي از حدقه درآمده و تركيده ماهي هاي كوچك و بزرگ چيده شده است. در انتهاي فضاي نسبتا بزرگ مغازه يك وان هم وجود دارد كه ماهي زنده در آن بدون هيچ حركتي فقط مي تواند زنده بماند. دو مرد جوان كه شاگردهاي مغازه هستند بي اعتنا به عابران مشغول شستن مغازه اند. فشار آب همراه تي كه به وسيله يكي از آنها كف مغازه را مي شويد، كفپوش سنگي پياده رو را تبديل به كفپوش پولكي كرده است. پياده رو پر شده از پولك و آشغال هاي باله و سر و دم ماهي هايي كه جهت آسان شدن كار يك مشتري از بدن جدا شده اند. اگر به جوي آب كنار پياده رو هم نگاهي بيندازي، به جاي ماهي  در آن محتويات شكم ماهي را مي بيني. اين البته فضاي دل انگيزي براي مگس و زنبورهاي گذر است.
صاحب مغازه با لبي خندان مشتري هايش را راه مي اندازد و به اين فكر نمي كند كه بوي اين آشغال ها چه بلايي سر ديگران مي آورد.
ميدان امام حسين - كوچه شهرستاني 
هنوز از پله هاي پل عابر پياده به زمين نرسيده اي كه مغازه هاي اين كوچه خودشان را به رخ مي كشند. جلوي هر مغازه مي تواني علاوه بر تصوير، بوي نامطبوع اندام هاي مختلف حيوان هاي اهلي كه مانند جواهراتي گرانقيمت با نظمي خاص چيده شده اند را هم حس كني.
قلم هاي بزرگ گاو، چشم گاو و گوسفند، دل و جگر گاو تا مرغ، پاهاي زرد و كثيف مرغ و خروس و زبان هايي كه اندازه شان كمي عجيب است، اجناس گرانبهاي بسياري از مغازه هاي اينجاست. برخلاف عابراني كه سعي مي كنند هرچه سريع تر خودشان را از شر اين مخمصه رها كنند و هرچه سريع تر از اين محل دور شوند مغازه داران با آرامشي خاص مشغول مرتب كردن اجناس مغازه هايشان هستند. يكي از آنها با دقتي خاص قلم هاي گاو را به ترتيب بزرگي روي هم مي گذارد و روي آنها را با يخ مي پوشاند. اگر يك مشتري هم وارد مغازه شود، سعي مي كند با سرعت هرچه بيشتر خريدش را به پايان برساند و از جهنم اين بوهاي تهو ع آور نجات يابد. البته قضيه به همين جا ختم نمي شود چون اگر چند قدم به طرف خيابان دماوند برداريد يك مغازه بسيار جالب ديگر را كشف مي كنيد. قبل از اينكه به جلوي مغازه برسيد از دور مي توانيد يك ديگ بزرگ را ببينيد كه دور آن سه، چهار كله پخته شده گوسفند چيده شده و شاگرد مغازه را كه با يك قيچي به جان يك سيرابي افتاده و آن را تكه تكه مي كند. ممكن است كله پاچه براي بعضي ها غذاي خوشمزه اي باشد اما مطمئنا همه عابراني كه از جلوي مغازه عبور مي كنند دوست ندارند كه با بوي بد اين مغازه معطر شوند. جالب اينكه جلوي اين مغازه ايستگاه اتوبوس قرار دارد و رهايي از اين بو براي منتظران اتوبوس تقريبا غير ممكن است.
ميدان شهدا - ايستگاه اتوبوس هاي هفت تير
پيرمرد گاريش را از روي پل به پياده رو هل مي دهد و كنار آن مي ايستد. درون گاري چندين قفس روي هم چيده شده كه داخل هر كدام از آنها چند مرغ و خروس چپانده شده است. بوي خرابكاري پرنده ها از يك طرف و سروصداي حيوانات بيچاره كه به زور نفس مي  كشند از طرف ديگر. خا ك اره هاي ته قفس ها، ماه ها است كه عوض نشده و خلاصه هيچ نشاني از پاكيزگي در اين طويله سيار پيرمرد ديده نمي شود. اينكه چه كساني اين مرغ و خروس ها را مي خرند مهم نيست، مهم اين است كه اين منبع بوي تعفن در شهر مي گردد و ...
خريد و فروش موارد ذكر شده در اين مطلب خواه ناخواه جزو ملزومات زندگي شده است. بعضي ها بيشتر، بعضي ها كمتر اما عذاب ناشي از مشكلات چنين مكان هايي مشكلاتي است كه گريبان همه را مي گيرد؛ همه به يك اندازه!

جعبه
مردان كوچك 
تكرار سريال در پناه تو شايد اولين پيشنهادي باشد كه بتوان براي امروز داد. اين سريال ساعت 15:14 از شبكه 2 پخش مي  شود. ساعت 15:15 امروز مي  توانيد از شبكه تهران تكرار باجناق ها را ببينديد. دردسر والدين هم كه تقريبا به قسمت هاي آخر نزديك مي  شود امروز ساعت 15:18 پخش خواهد شد. من يك مستاجرم، شايد ديدني ترين سريال امشب تلويزيون باشد كه ساعت 15:20 از شبكه۳ پخش مي  شود. مردان كوچك را مي  توانيد ساعت 21 از شبكه۲ ببينيد.مجموعه طنز كمربندها را ببنديد ساعت 15:21 از شبكه سوم پخش مي  شود، اميدواريم كه بامزه هم باشد. دايره ترديد ،نام سريال پليسي دوشنبه شب هاي شبكه اول سيماست. اين سريال را مي  توانيد ساعت 10:22 تماشا كنيد.اما علاقه مندان به فوتبال و ويژه برنامه۹۰ مي  توانند برنامه عادل خان فردوسي پور را امشب حول و حوش ساعت 30:22 تماشا كنند.در ضمن تكرار سريال گروه پليس هم امشب ساعت 23 از شبكه تهران پخش مي  شود.

هوا
باز هم آفتابي 
اينطور كه به نظر مي  رسد براي ديدن چند قطره باران بايد حالا حالاها صبر كنيم. در طول تابستان مدام مي  گفتيم صبر كنيد پاييز بيايد، آنقدر باد و باران خواهيد ديد كه حسرت همين آفتاب را خواهيد كشيد، ولي پاييز هم آمد و خبري نشد. از شما چه پنهان ما هم دلمان لك زده براي يك قطره باران، اما چه كنيم كه باز چاره اي جز صبر كردن و منتظر ماندن نداريم.خلاصه ماجرا اينكه آقا امروز هم هوا مانند روزهاي قبل آفتابي است و حتي لكه اي ابر هم در آسمان نيست. اما خبري كه شايد كمي خوشحال كننده باشد، اين است كه امروز يكي، دو درجه اي از گرماي هوا كاسته شده و به 29 درجه سانتيگراد رسيده. شب ها هم همانند چند روز گذشته خنك خواهد بود. 16 درجه سانتيگراد شايد دمايي باشد كه بتوان پنجره ها را باز كرد و از خنكاي آن لذت برد.

فرهنگ
آموزش نجوم و جشنواره الكترونيكي
مركز علوم و ستاره شناسي تهران، دوره پاييزي كلاس هاي آموزشي  را برگزار كرده است. اين كلاس ها شامل دوره هاي آموزشي نجوم مقدماتي و پيشرفته، دوره هاي آموزشي عكاسي نجومي و طبيعت حرفه اي ، دوره هاي آموزشي كارگاه هاي خلاقيت و مكانيك و بازديدهاي گروهي و انفرادي كه شنبه تا چهارشنبه هر هفته و ازساعت 8 صبح تا۳بعدازظهر برگزار مي شود، است. اين كلاس ها از 15 مهرماه شروع مي شود و براي شركت در آنها مي توانيد به نشاني: تجريش - خيابان دزاشيب- خيابان عمار- كوچه عرفات- شماره۱۱ مراجعه كنيد يا با شماره  تلفن هاي 2805006 و۲۲۹۲۲۴۶ تماس بگيريد. همچنين همزمان با ولادت حضرت مهديعج فرهنگسراي فن     آوري اطلاعات با همكاري مركز فن آوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، يك جشنواره الكترونيكي برگزار كرده است. اين جشنواره براي تشويق جوانان به استفاده صحيح و هدفمند از اينترنت و باز كردن دريچه هاي جديد در عرصه فن آوري اطلاعات در رشته هاي طراحي رايانه اي، عكاسي، خوشنويسي، شعر و قطعه ادبي، داستان كوتاه و مسابقه ويژه برگزار شده است. اگر علاقه داريد در اين جشنواره و بخش هاي مختلف آن شركت كنيد مي توانيد از طريق سايت www.toobaa.com براي كسب جوايز اين جشنواره رقابت كنيد.

پرده
لاك پشت ها به تهران مي آيند
بالاخره لاك پشت ها هم پرواز مي كنند به كارگرداني بهمن قبادي كه به عنوان فيلم منتخب ايراني به اسكار معرفي شده و طي هفته هاي گذشته جايزه جشنواره سن سباستين را دريافت كرده از 15 مهر در مدرسه سينماي تهران و سالن موزه سينما به نمايش عمومي گذاشته مي شود، اين فيلم اولين محصول مشترك ايران و عراق با موضوع جنگ آمريكا عليه عراق در شهرهاي عراق فيلمبرداري شده و طي هفته هاي قبل در سينماهاي كردستان هم به نمايش درآمد. ضمنا اين فيلم در گروه مخاطب خاص كه به تازگي عنوان آسمان باد را گرفته است در سالن هاي سينما فرهنگ، فلسطين، ايران و سالن موزه سينما به نمايش گذاشته مي شود. همچنين گويا اصغر فرهادي كارگردان فيلم هاي شهر زيبا، رقص در غبار و مجموعه تلويزيوني داستان يك شهر تصميم دارد فيلمنامه اي را كه به صورت مشترك با ماني حقيقي نوشته است بسازد. فرهادي براي توليد فيلم چهارشنبه سوري با چند تهيه كننده مذاكره كرده است و احتمالا فيلمبرداري آن را از اواسط پاييز شروع مي كند. داستان فيلم چهارشنبه سوري بر خلاف فيلم هاي قبلي فرهادي درباره مسايل طبقه متوسط شهري است.

كتابخانه
جادوي صحنه
كتاب جادوي صحنه زندگي تئاتري عزت الله انتظامي، نوشته اعظم كيان افزار قرار است به زودي منتشر شود. اين كتاب شامل 5 بخش همراه با تصاوير و فهرست اعلام است كه بخش اول آن با عنوان جادوي صحنه در 9 فصل به قسمت هاي گوناگون زندگي تئاتري استاد انتظامي از سال هاي قبل از۱۳۲۰ تا پايان فعاليت حرفه اي او در عرصه هنر نمايش يعني سال 1357 مي پردازد. بخش دوم اين كتاب يك گفت وگو است كه با نزديك شدن به حوزه هاي تخصصي عرصه نمايش و تاريخ تئاتر در ايران با استاد ترتيب داده شده است. بخش سوم، كتاب ضميمه يا همان پايان نامه تحصيلي استاد انتظامي است كه در سال 1351 در مقطع كارشناسي رشته تئاتر در دانشكده هنرهاي زيبا با عنوان پيش پرده خواني در ايران ارايه شده است، اين بخش كتاب مسلما اهميت بيشتري دارد. چون به عنوان يك مرجع خوب در دسترس پژوهشگران و دانشجويان هنر نمايش قرار مي گيرد. بخش چهارم هم گزيده اي از نگاه منتقدان آن روزها به آثار نمايشي روز است و بالاخره بخش پنجم يا نمايش نگاري فهرستي كامل از نمايش هاي صحنه اي و تلويزيوني است كه انتظامي چه به عنوان بازيگر و چه به عنوان كارگردان در آنها نقش داشته. اين كتاب را نشر افراز در 344 صفحه و با قيمت 3 هزار و 800 تومان منتشر كرده و استاد حميد سمندريان و استاد آيدين آغداشلو نگارش مقدمه و طراحي جلد آن را بر عهده داشته اند.

نت
كودكان هنگام وچهل دف
با رسيدن روز جهاني كودك، عده اي از كودكان تصميم دارند با اجراي برنامه موسيقي، اين روز را جشن بگيرند. اين اركستر كودكان كه ازهنرجويان مركز آموزش موسيقي هنگام هستند، در قالب گروه هاي حركات موزون به طراحي و كارگرداني مير شهرام زماني، قطعات موسيقي را با همراهي پيانو اجرا مي كنند.
علاوه بر اين برنامه ها، قرار است دو نوازي تار و تنبك و تكنوازي دف هم اجرا شود. سرپرستي اركستر كودكان هنگام را لادن حسين زاده به عهده دارد و قرار است برنامه آنها در روزهاي 17 و۱۸ مهرماه و در ساعت 18 در سالن بتهوون خانه هنرمندان اجرا شود. همچنين قرار است گروه چهل دف به سرپرستي فرشيد غريب نژاد در روزهاي۱۶ و 17 مهر ماه در تالار انديشه حوزه هنري برگزار شود. دراين برنامه گروه چهل دف با تركيب جديدي به روي صحنه مي رود و علاوه بر سازهاي كوبه اي، قطعاتي را هم با تركيبي از سازهاي ساكسيفون، ويولن، تار، ني، ديوان، سنتور، سنتورباس، بم تار، بالابان، ترومپت، دف، كيبورد و چهل ساز دف اجرا مي كنند. ضمنا بهروز توكلي به عنوان خواننده و سهيلا گرامي به عنوان همخوان، اين گروه را همراهي مي كنند.

صحنه
به ياد چخوف 
هفته بزرگداشت چخوف از 24 تا 30 آذرماه در مجموعه تئاتر شهر برگزار مي  شود.
مي  دانيم 2 ماه تا استفاده شما از اين خبر مانده، اما از طرفي هم مي  دانيم كه تلاش در شب امتحان در ذهنمان ريشه دوانده. پس اين خبر را مي  نويسيم تا شايد بتوانيم از امروز براي 2 ماه بعد برنامه ريزي كنيم.
در هفته بزرگداشت چخوف، هفت نمايش از آثار او در تالار سايه روي صحنه مي  رود و هفت نمايشنامه هم در كافه ترياي چهارسوروخواني مي  شود. گذشته از اين نمايشگاهي از آثار تئاتري چخوف در لابي سالن بزرگ تئاتر شهر برگزار مي  شود. برنامه ديگر، سمينار پژوهشي بين المللي با حضور چخوف شناساني از روسيه و آلمان در كنار استادهاي ايراني است. هفته بزرگداشت چخوف به مناسبت صدمين سالمرگ اين نويسنده سرشناس روس و به پيشنهاد شوراي مشورتي تئاتر شهر و با همكاري مركز هنرهاي نمايشي و خانه تئاتر برگزار مي  شود.
تا نوبت هفته بزرگداشت چخوف برسد، از يك سبد دردسر لذت ببريد. اين عنوان نمايشي است كه رضا اميري نوشته و به كارگرداني خودش در تئاتر پارس- تنها تالار نمايش فعال در لاله زار- روي صحنه مي  برد. اين نمايش درباره كودكي است كه به طور اتفاقي مقابل درخانه اي گذاشته مي  شود. افراد خانواده به يكديگر شك مي  كنند و...
خبر ديگر اينكه نمايشنامه همه افتادگان، نوشته ساموئل بكت با ترجمه نجف دريابندري و كارگرداني علي علوي، امروز روخواني مي  شود. اين برنامه ساعت 18 امروز در كارگاه تجربه خانه هنرمندان برگزار مي  شود.
وبالاخرهآخرين خبرمربوط به داش آكلاست. نمايش داش آكل به كارگرداني پرويز سنگ سهيل از آبان ماه سال جاري در تالار سنگلج روي صحنه مي  رود. البته شما اگر براي رفتن به تالار سنگلج خيلي عجله داريد، مي  توانيد همين امروز اين كار را بكنيد و قبل از رسيدن داش آكل به تالار، دارو دلدار را ببينيد.

بازتاب
چند اشتباه 
با سلام، ضمن تقديم مراتب تشكر موسسه مهرطه از آن روزنامه، به استحضار مي  رساند كه در چاپ مطالب صفحه در شهر، گزارش ارايه شده از موسسه مهرطه اشتباهاتي صورت گرفته كه لازم است اصلاح شود.
۱-از طرف شهرداري روزانه سه هزار تومان به هر مددجواختصاص يافته است كه اشتباها ماهيانه سه هزار تومان چاپ شده است.
۲- مطلب 6 ماه زندگي بدون حمايت هيچ سازمان دولتي صحيح نمي  باشد زيرا امكانات اساسي موسسه از طرف شهرداري واگذار گرديده است.
۳- در مورد قطع پرداخت سرانه از فروردين ماه تا به حال نيز اغراق گرديده است زيرا در فروردين ماه نيز سرانه دريافت شده است.
خواهشمند است نسبت به تصحيح مطالب فوق دستورات لازم را مبذول فرمائيد.
رئيس هيات مديره موسسه مهرطه 
نصب سوئيچ 
عطف به مطلب مندرج در شماره 3449 مورخ 7/5/83 آن نشريه تحت عنوان بدقولي رئيس مركز مخابرات شهيد منتظري ضميمه بازارچه، خواهشمند است دستور فرمائيد نسبت به درج جوابيه ذيل اقدام نمايند.
احتراما، در پاسخ به مطلب مندرج در شماره 3449 مورخ 7/5/83 صفحه 15 آن نشريه به آگاهي مي  رساند: بر اساس گزارش اداره كل منطقه 5 تلفن شهري، با توجه به نصب سوئيچ در مركز تلفن منتظري زمينه به منظور دايري وديعه هاي متقاضيان آماده شد لذا به علت اشكال نرم افزاري و فني، زمان دايري چند روزي به تعويق افتاد كه ان شاالله در ماه جاري دايري ها بر اساس نوبت ثبت نام انجام خواهد شد.
مدير كل دفتر روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران 

ذهن زيبا
مرد بزرگ، هميشه آرام است و مرد حقير هماره مضطرب.
كنفسيوس 
اينطور نيست كسي كه زياد مي رود، با سرعت به مقصد برسد.
ضرب المثل ارمنستاني 
ماهيگيري از يك بشكه ورزش نيست؛ اما اگر هدف گرفتن ماهي است، بله شما او را گرفته ايد.
پرمود بترا
اگر براي خطا هزارو يك دليل هم بياوري مي شود هزار و يك خطا.
ابن سينا

|  تهرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   در شهر  |   درمانگاه  |   طهرانشهر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |