چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۱۷
تا چه سني هنوز براي انجام عمل هاي زيبايي زيادي جوان هستيد
جواني ابدي 
در موارد خيلي شديد كه اندازه و شكل بيني يا گوش بر اعتماد به نفس بچه تاثير بسزايي دارد، عمل جراحي كار بسيار مناسبي است، ولي موارد ديگر به هيچ عنوان قابل توجيه نيست 
018219.jpg
لاله ميراسكندري
مجمع جراحان پلاستيك آمريكا اعلام كردند كه تعداد عمل هاي زيبايي كه روي افراد 18 ساله و كمتر انجام مي شود، در سال 2003 به 74233 نفر رسيده كه از سال 2000 به اين طرف 14 درصد افزايش يافته است. در حالي كه دختران و پسرهاي 6 ساله گوش هاي جلو آمده خود را جراحي پلاستيك مي كنند، نوجوانان 14-13 ساله به عمل زيبايي بيني روي آورده اند.
ولي متخصصان معتقدند در افراد جوان، تغييرات جراحي بدن با اهداف آرايشي تنها بايد به دلايل واضح و منطقي انجام بگيرد.
دكتر استيون شلو رئيس بخش اطفال مركز پزشكي مي مونديس بروكلين مي گويد: در موارد خيلي شديد كه اندازه و شكل بيني يا گوش بر اعتماد به نفس بچه تاثير بسزايي دارد، عمل جراحي كار بسيار مناسبي است، ولي موارد ديگر به هيچ عنوان قابل توجيه نيست.
وي مي گويد براي درمان اضافه وزن در اطفال، راه حل مناسب، رژيم غذايي مناسب و ورزش منظم است نه ليپوساكشن جراحي خارج كردن چربي، Lipo suction.
لازم است لزوم جراحي براي هر مورد جداگانه و به شكل دقيق بررسي شود. چون سن بلوغ فيزيكي و روحي كودكان بسيار متفاوت است، اولين قدم پزشك، كشف علت تمايل به جراحي است.
شبيه شدن به يك شخص معروف يا رهايي از يك مشكل رواني عميق به تنهايي انگيزه مناسبي نيست.
يكي مي خواهد بيشتر مورد توجه اطرافيان قرار گيرد، بچه ديگري را پدر و مادرش پيش دكتر مي آورند و از دكتر مي خواهند تا بيني او را عمل كند.
دكتر استيون.جي پيرل من، جراح پلاستيك صورت در نيويورك مي گويد: گاهي لازم است با بيمار خصوصي صحبت كنيم تا مطمئن شويم كه عمل جراحي خواست قلبي خود اوست و نه پدر و مادرش.
بعضي از جراحان هم عقيده دارند كه تصميم اكثر نوجوانان جهت انجام اعمال جراحي زيبايي، منطقي و صحيح است. تحقيقي روي دسته اي از جوانان 12 تا 22 ساله در مورد برداشت آنها از ظاهرشان، علت ميل به انجام عمل جراحي زيبايي و انتظار آنها از نتيجه عمل، انجام گرفت كه نظريه فوق را ثابت كرد.
دكتر هانس .ام. كوت، روانشناس دانشگاه آزاد آمستردام مي گويد: نوجوانان به طور قابل ملاحظه اي در مورد شكل ظاهري اعضايي كه ميل به جراحي آنها دارند، واقع بين هستند و در مورد مشكلات فيزيكي خود اغراق نمي كنند. حتي گاهي اوقات تصور خودشان از مشكلات ظاهريشان كمتر از آن چيزي است كه پزشك تشخيص مي دهد.
اكثر نوجوانان از ظاهر خود راضي بودند.دسته اي كه جراحي انجام داده بودند بعد از انجام عمل جراحي معتقد بودند كه ديگر به ظاهر خود اهميت نداده و اعتماد به نفس بالاتري دارند.
در عوض آن دسته كه از قبل نسبت به ظاهر خود رضايت نداشته و جراحي هم انجام نداده بودند، به مرور زمان هيچ گونه پيشرفتي در احساس اعتماد به نفس خود نشان نداده اند.
ولي حتي وقتي كه انجام جراحي كاملا منطقي است، باز هم محدوديت هايي وجود دارد مثلا قبلا تصور بر اين بود كه بيني تا سن 18-17 سالگي رشد كامل خود را انجام نمي دهد. به همين علت جراحان براي انجام عمل زيبايي بيني تا اين سن صبر مي كردند چون فكر مي كردند انجام عمل قبل از اين سن ممكن است با رشد بعدي بيني، شكلي زشت و نافرم ايجاد كند ولي امروزه معلوم شده است كه رشد بيني خيلي زودتر از اين متوقف مي شود و مي توان عمل جراحي بيني را براي دختران در سن 13 سالگي و براي پسران در سن 14 سالگي انجام داد، ولي زودتر از اين سن امكانپذير نيست.
مساله در مورد گوش هاي بيرون زده فرق مي كند. چون وجود اين حالت حتي از سنين نوزادي هم معلوم است و در سن 6 تا 7 سالگي رشد گوش كامل شده است. اگر وجود اين حالت فشار احساسي ايجاد كند، انجام عمل جراحي اصلاحي كه به نام otoplasty معروف است، مي تواند بسيار مفيد باشد.
دكتر پيرل من مي گويد: در سن 6 سالگي، كودكان مي توانند در تصميم گيري براي جراحي مشاركت كنند و علت انجام عمل را مي فهمند.
انجام عمل جراحي در اطفال نسبت به بزرگسالان ارزان تر نيست و بيماران در تمام سنين درد را به يك اندازه و كلا به راحتي تحمل مي كنند چون به نظر مي رسد وقتي اسم زيبايي به ميان مي آيد، تحمل درد هم ساده تر مي شود.

جوش غرور جواني يا آكنه
فلفل نبين چه ريزه 
018222.jpg
دكتر كيوان رضواني 
آكنه يا جوش غرور جواني يك بيماري التهابي مزمن پوست است كه بيشتر در زمان بلوغ بين سنين 12 تا 14 سالگي شروع و در طول دوره جواني ادامه پيدا مي  كند وممكن است در بعضي افراد در سنين بالاتر هم ادامه داشته باشد.
به طور كلي پوست براي حفظ نرمي و لطافت خود غدد خاصي به نام غدد چربي يا غدد سباسه دارد. اين غدد چربي به طور طبيعي در تمام سطوح پوست گسترش دارند و مسوول چرب نگه داشتن سطح پوست هستند، همچنين به دليل دارا بودن بعضي مواد، خاصيت ضد ميكربي و قارچي هم دارند. بيشترين تراكم اين غدد در پوست صورت، سر، سينه و قسمت بالاي بدن است.
گاهي اوقات به دليل بسته شدن منفذ خروج غدد چربي پوست، اين غدد دچار التهاب مزمن شده و جوش به وجود مي  آيد. عوامل دخيل در ايجاد يا تشديد آكنه را مي  توان اينگونه بيان كرد:
۱ هورمون ها: با وقوع بلوغ، ميزان هورمون هاي جنسي در بدن بالا رفته، باعث افزايش حجم و ترشح غدد چربي پوست شده و احتمال ايجاد آكنه را افزايش مي  دهد. خصوصا بيش از 50 درصد خانم ها، طي دوره پريود۳، تا 7 روز قبل از بروز قاعدگي به دليل افزايش هورمون هاي جنسي شاهد ظهور آكنه در پوست صورتشان هستند. نكته مهم اينجاست: خانم هايي كه پريود و قاعدگي نامنظم دارند و علاوه بر آن از موهاي زائد هم رنج مي  برند، بايد حتما توسط يك متخصص زنان معاينه شوند تا احتمال ابتلا به تخمدان پلي كيستيك كه بيماري خطرناك و شايع اين سنين است در آنها رد شود.
۲ توارث: به طور كلي توارث يكي از مهم ترين عوامل دخيل در ايجاد آكنه است، به طوري كه اگر پسري آكنه داشته باشد به احتمال 50 درصد سابقه آكنه در والدين وي هم وجود دارد، در غير اين صورت احتمال بروز آكنه به 7 درصد كاهش مي  يابد.
۳ آب و هوا: هواي گرم و مرطوب به دليل به هم زدن سيستم تعريق پوست و امكان آلودگي بيشتر، آكنه را تشديد مي  كند.
۴ مشكلات روحي رواني و استرس: استرس و فشارهاي روحي به دليل تحريك غده فوق كليه و ترشح هورمون هاي جنسي از آن، باعث بروز و تشديد آكنه مي  شود.
۵ مواد آرايشي: استفاده از مواد آرايشي به دليل پوشاندن پوست و مسدود كردن منافذ غدد چربي پوست در خانم ها باعث آكنه مي  شود. به همين دليل است كه خانم ها به دنبال بند انداختن و استعمال مواد آرايشي دچار جوش صورت مي  شوند.
انواع آكنه 
به طور كلي جوش ها بيشتر در ناحيه صورت ديده مي  شود و از نظر مورفولوژي ريخت شناسي در انواع شكل ها از قبيل سرسياه و سرسفيد، جوش هاي برجسته و قرمز رنگ، جوش هاي چركي و جوش هاي بزرگ و داراي عمق ديده مي  شود.
عدم توجه به آكنه باعث تشديد آن وعدم بهبود به موقع آكنه مي شود و چه بسا عوارض آن تا پايان عمر روي صورت باقي خواهد ماند.
متاسفانه آكنه بيش از همه پوست صورت را درگير مي كند و چون ظاهر افراد دستخوش اين بيماري مي شود، مي تواند تاثيري منفي در شكل گيري شخصيت جوانان داشته باشد.
مشكلاتي اعم از افسردگي، دوري از محيط هاي اجتماعي، اجتناب از ارتباط برقرار كردن مخصوصا با جنس مخالف و در بيشتر موارد سرخوردگي شديد از اجتماع از عواقب ابتلا به آكنه است. توصيه هايي در زير ذكر شده كه توجه و عمل به آن در بهبود هرچه سريع تر آكنه بسيار موثر است:
۱ يكي از مهمترين موارد، شست وشوي صحيح پوست صورت است. روزانه دو بار، يك بار صبح و يك بار موقع خواب، پوست صورتتان را با آب ولرم و يك صابون ملايم و مخصوص كه پزشكتان براي شما تجويز مي كند، تميز بشوييد و سپس با يك حوله تميز و خشك به طور آهسته خشك كنيد.
توجه داشته باشيد كه انتخاب صابون حتما با مشاوره پزشك باشد و به صرف پيشنهاد اقوام يا تبليغات صابون را انتخاب نفرماييد. از شست وشوي بيش از حد صورت بپرهيزيد كه اين عمل باعث از بين رفتن چربي طبيعي پوست و خشك شدن آن مي شود كه در اين صورت جوش ها تشديد مي شوند.
۲ هرگز در معرض تابش مستقيم نور خورشيد قرار نگيريد يا در صورت مواجهه با نور خورشيد حتما از يك ضد آفتاب مناسب كه فاقد چربي باشد، استفاده كنيد.
۳ بسياري از درمان هاي دارويي جهت درمان آكنه باعث كاهش چربي پوست و خشك شدن آن مي شوند. بر همين اساس هرگز از كرم هاي چرب كننده جهت رفع خشكي حاصله استفاده نكنيد و در اين مورد با پزشك متخصص خود صحبت كنيد.
۴ هرگز در محيط هايي كه با چربي زياد سرو كار داريد مثل آشپزخانه زياد توقف نكنيد، اين محيط ها باعث نشستن قطرات ريز معلق چربي روي پوست صورت و تشديد آكنه مي شود.
۵ از تركاندن و تحت فشار قرار دادن جوش هاي صورت به شدت پرهيز كنيد. اين عمل باعث مي شود كه التهاب جوش ها به نواحي ديگر گسترش پيدا كند و همچنين جاي جوش بعدها بماند.
۶ از تماس و مالش شديد پوست صورت با دست يا با هر وسيله ديگري به شدت بپرهيزيد. استفاده از كلاه، هدبند و از اين قسم وسايل كه باعث فشار به پوست صورت مي شوند به هيچ وجه توصيه نمي شود.
۷ اگر پسر هستيد صورت خود را با تيغ اصلاح نكنيد و از ماشين هاي MOSER استفاده كنيد كه پوست را تحريك نمي كنند و اگر خانم هستيد براي انتخاب محصولات آرايش خود، با پزشكتان مشاوره كنيد.
۸ نكته مهم در درمان اين است كه هر بيمار از نظر شكل و شدت جوش و همچنين از نظر درماني و سيستم ايمني بدن، ويژگي خاصي دارد كه با بيمار ديگر حتي در يك خانواده ممكن است متفاوت باشد. بر همين اساس هرگز خودسرانه درمان نكنيد.
۹ اگر موهاي چرب داريد موهايتان را هميشه كوتاه و تميز نگه داريد كه چربي موها، پوست صورت را آغشته نكند و باعث تشديد جوش ها نشود.
۱۰ و در آخر يكي از مهمترين مسايل در درمان آكنه، مقوله بحث برانگيز تغذيه است. بسياري از مكتب هاي درماني تغذيه را در تشديد يا بهبود آكنه بي تاثير مي دانند اما حقيقت اين است كه هر فردي فيزيولوژي مخصوص به خود را دارد و اگر شما احساس مي كنيد كه با خوردن يك ماده غذايي خاص جوش هاي شما تشديد مي شود، آن ماده غذايي را يا از رژيم غذايي تان حذف و يا كمتر مصرف كنيد اما به طور كلي توصيه ما بر اين است كه از مصرف مواد محرك كبد مثل شكلات، بادام زميني، پسته، تخمه، پفك، چيپس، شيريني ها و تخم مرغ تا جايي كه امكان دارد بپرهيزيد. فراموش نكنيد آكنه يك بيماري است و قابل درمان.

ادامه تحصن
018216.jpg
غضنفر ميرزابيگي رئيس سازمان نظام پرستاري اعلام كرد: به عنوان نمايندگان جامعه پرستاري تا تحقق مطالبات پرستاران به تحصن ادامه خواهيم داد.
وي با اشاره به تحصن صنفي پرستاران در هفته آينده افزود: اگر چه روند مذاكرات نسبت به گذشته مثبت تر شده، ولي هيچ اقدام عملي منجر به نتيجه براي جامعه پرستاري نشده است.
وي سازمان مديريت و برنامه ريزي را در راس موانع مطالبات پرستاري دانست و گفت: متاسفانه سازمان هايي كه پيگير مطالبات پرستاري بودند با از دست دادن وقت، ما را تحت فشار جامعه پرستاري قرار دادند.
رئيس سازمان نظام پرستاري در پايان اعلام كرد: اعضاي شوراي عالي و هيات مديره هاي نظام پرستاري سراسر كشور يكشنبه هفته آينده براي تحقق مطالبات صنفي پرستاران مقابل مجلس شوراي اسلامي تحصن خواهند كرد

كنگره ايمپلنتولوژي
018225.jpg
نخستين كنگره بين المللي ايمپلنتولوژي Dentsply با هدف ارايه شيوه هاي نوين درمان در دندانپزشكي، 23 و 24 مهرماه در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار مي شود.
بابك منتظرزاده اسدي، دبير اجرايي اين همايش، با اعلام اين خبر افزود: اين كنگره زير نظر شوراي برگزاري علمي كه متشكل از استادان و متخصصان رشته هاي مختلف دندانپزشكي است، برگزار مي شود.
در اين كنگره مباحث متفاوت جراحي هاي دندانپزشكي ، پروتز و نيز تكنيك هاي لابراتواري در كنار كارگاه هاي آموزش جاگذاري ايمپلنت به دندانپزشكان ارايه خواهد شد.
منتظرزاده اسدي يادآور شد: بهره گيري از اين شيوه، براي جايگزين كردن دندان هاي از دست رفته، فرصتي مناسب را به منظور استفاده از كم آسيب ترين درمان در اختيار بيماران قرار مي دهد.

آيا خوردن گل اشكالي ندارد؟
به نظر نمي  رسد مشكلي ايجاد كند. يك بازيگر كه خود را با يك لباس چسبان و يك عدد عينك شنا پوشانده بود، به مدت 9 روز داخل يك حوضچه آب پر از گل وول خورد و در اين بين بعضا چند قاشق پر گل هم خورد.
عمل هارلي كه مي  توان به آن عنوان تبديل شدن به كرم خاكي راهم داد، تجسم مدرن يك سنت قديمي خاك خواري است كه متخصصان آن را geophagia خاك دوستي مي  نامند. قدمت غذاهاي تشكيل شده از گل به يونان باستان باز مي  گردد.
بري اسميت شيميست رئيس موسسه تحقيقاتي زمين شناسي انگلستان و يكي از معدود متخصصان خاك دوستي در دنيا مي  گويد: در يونان باستان، اكثر غذاها حاوي مواد سمي بود و خوردن خاك رس باعث جذب شدن اين موادسمي و نهايتا دفع آسيب آنها مي شد.
حتي حيوانات هم به سودبخشي خاك خواري واقف هستند، مخصوصا پرندگان جنگل هاي باراني آمريكاي جنوبي كه از رسوبات ته نشين شده كف رودخانه جهت جذب سموم موجود در غذايشان استفاده مي  كنند.
خوردن خاك هر چقدر بي  ضرر يا حتي مفيد باشد باز هم بحث برانگيز است.حداقل نوع خاكي كه مي  خوريد بسيار اهميت دارد.
خاك دوستي هنوز در بعضي مناطق آفريقا رايج است و بعضي دانشمندان بر اين عقيده اند كه اين كار هم مثل عادت جويدن ناخن بايد منع شود. خاك رس همين طور كه قادر است مواد سمي را از غذا خارج كند، مي  تواند روي مواد غذايي مفيد هم تاثير گذاشته وسوء تغذيه  ايجاد كند. ولي در مقابل بعضي از دانشمندان معتقدند، خوردن خاك بعضي مواد معدني لازم براي بدن را به راحتي تامين مي  كند.
تحقيقات بعضي گروه ها در آفريقا نشان داده است كه خاك خواري، مقادير آهن و منيزيم مناسبي براي بدن فراهم مي  كند. اين افراد مخصوصا هنگام باران تمايل زيادي به خاك خواري دارند و ميزان خاكي كه آنها در اين مواقع مي  بلعند به 100 گرم در روز مي  رسد كه به راحتي نياز روزانه آهن و منيزيم را تامين مي  كند.
به هر حال اسميت هميشه مخالف خاك خواري است و عقيده دارد خاك هايي كه تا به حال هرگز به آلودگي هاي صنعتي آغشته نشده اند هم هنوز مقاديري ارسنيك، سرب، كادميوم، اورانيوم و نيكل دارند كه اثرات توامان اين مواد با هم هنوز شناخته نشده است. خاك هاي آلوده تر ديگر حاوي مقاديري از مواد آلي سمي مثلPCBها و ديوكسين ها هم هستند.
اسميت مي  گويد: دانشمندان به دنبال اين هستند كه ببينند اين مواد با هم چه تاثيري دارند.

عكس
018213.jpg
عكسها دكتر بهشتي
018210.jpg
عكسها دكتر بهشتي
018207.jpg
عكسها دكتر بهشتي
چهارمين سمينار دندانپزشكي ترميمي و زيبايي تراش و قالبگيري لامينيت به همت
چهارمين سمينار دندانپزشكي ترميمي و زيبايي تراش و قالبگيري لامينيت به همت انجمن دندانپزشكان عمومي ايران در تاريخ 10 مهر ماه در تالار دكتر غرضي بيمارستان ميلاد برگزار شد. استقبال گسترده و حتي غير عادي دندانپزشكان عمومي از اين سمينار كه يك برنامه عملي روي بيمار را هم در خود جاي داده بود، يكبار ديگر خلاء و در نتيجه مقبوليت برگزاري دوره هايي كاربردي و موضوعي را خاطرنشان كرد. برنامه عملي روي بيمار توسط دكتر فرخ آصف زاده و دكتر رامين آغنده به طور مجزا و روي هر بيمار به اجرا درآمد و در كنار سخنراني هاي تئوري با استقبال بي نظيري روبه رو شد كه اين استقبال در روند برگزاري كنگره هاي رايج دندانپزشكي ايران نكته اي منحصر به فرد به حساب مي آيد، چرا كه هنگام انجام سخنراني ها در محل استراحت سالن دكتر غرضي پرنده هم پر نمي زد، به خصوص سخنراني و كار عملي دكتر آصف زاده در زمينه تراش لامينيت كه به زعم شركت كنندگان بهترين بخش اين سمينار يك روزه را تشكيل مي داد.
در ضمن پنج شنبه 9 مهرماه نيز سمينار مشابهي با عنوان سفيد كردن دندان ها بليجينگ توسط انجمن دندانپزشكان عمومي ايران در همان سالن برگزار شد كه مسوول برنامه عملي آن دكتر علي يزداني بودند كه آن برنامه نيز با استقبال قابل توجهي از سوي دندانپزشكان روبه رو شد.
لا زم به ذكر است دكتر باقر شهني زاده رئيس هيات مديره انجمن دندانپزشكان عمومي ايران مديريت اجرايي اين سمينارها را بر عهده داشته است.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |