سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۲۳ - Oct 12, 2004
قال أميرالمومنين (ع) عن وصيته لابنه محمد بن الحنفيقه:
اياك و العجب، و سوء الخلق و قله الصبر فأنه لايستقيم لك علي هذه الخصال الثلاث صاحب و لايزال لك عليها من الناس مجانب و ألزم نفسك التودد و صبر علي مؤونات الناس نفسك و ابذل لصديقك نفسك و مالك و لمعرفتك رفدك و محضرك و للعامه بشرك و محبتك و لعدوك عدللك و انصافك و اضنن بدينك و عرضك عن كل احد فانه أسلم لدينك و دنياك.
(خصال، باب الثلاثه، ح ۱۷۸)
اين روايت از توصيه هاي پدرانه اميرالمؤمنين (ع) به فرزند گرامي خود مي باشد و چون آن حضرت پدر همه امت است لذا اين نصايح مربوط به همگان مي شود.
مي فرمايند: از سه خصوصيت بر حذر باش كه اگر داراي اين سه خصلت باشي مصاحب و همدمي پيدا نمي كني و اين صفات بين تو و مردم فاصله مي اندازد.
۱- عجب و خود شگفتي و اين امر تنها مربوط به عبادت هم نيست بلكه ممكن است انسان از علم يا قدرت يا مقام يا محبوبيت خود شگفت زده شود كه اين صفت از اوصاف خبيثه روح انسان است. و نتايج سوئي هم دارد؛ چون شخص معجب از اين كه ديگران خصوصيات او را درك نمي كنند گله مند شده و لذا به آنان با بغض نگاه مي كند و از طرف ديگر چون ديگران را در حد خود نمي داند به آنان با ديده تحقير مي نگرد. و نيز چون خود را از ديگران برتر مي داند خود را صاحب حق مي داند و لذا طلب كاري مي كند.
۲- سوء خلق كه در اين جا به معناي اخص كلمه يعني ترشروئي و بد خلقي با ديگران مي باشد.
۳- بي تحملي و كم صبري كه اگر به انسان اعتراضي شود يا حرفي بر خلاف ميل او زده شود طاقت خود را از دست مي دهد.
امروز با حافظ
واندرين كار دل خويش به دريا فكنم
ديده دريا كنم و صبر به صحرا فكنم
كاتش اندر گنه آدم و حوا فكنم
از دل تنگ گنهكار بر آرم آهي
برگي از تاريخ
شكايت انگلستان از ايران به شوراي امنيت
دوازدهم اكتبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۴۹۲ كريستف كلمب كه براي كشف راه دريايي به هند از طريق غرب، اروپا را ترك كرده بود به جزاير آنتيل رسيد كه سالروز رسيدن او به قاره اي است كه بعداً از سوي اروپايي ها «آمريكا» نام گرفت. در سال ۱۹۲۴ آناتول فرانس يكي از پركارترين نويسندگان فرانسه، عضو آكادمي علوم اين كشور و برنده جايزه سال ۱۹۲۱ نوبل در ادبيات درگذشت. در سال ۱۳۱۳ هجري خورشيدي ساختمان آرامگاه فردوسي در توس با حضور مستشرقين و ايرانشناسان گشايش يافت. در سال ۱۹۳۹ روزولت رئيس جمهوري وقت آمريكا پيشنهاد هيتلر را كه ميان انگلستان و فرانسه از يك سوي و آلمان از سوي ديگر واسطه صلح شود تا خونريزي روي ندهد رد كرد كه يك معماي تاريخ شده است. در سال ۱۳۳۳ هجري دادگاه بدوي نظامي، دكتر حسين فاطمي، از ياران دكتر مصدق را به اتهام ضديت با سلطنت به اعدام محكوم كرد. در سال ۱۹۶۴ دانشمندان شوروي سه فضانورد را با سفينه «وسخود _ ۱» به فضا فرستادند، اين اقدام قبلاً سابقه نداشت. در سال ۱۳۵۹ دولت ايران چنين اخطار كرد: دولت هايي را كه در جريان جنگ جاري، به عراق كمك كنند دشمن خود تلقي خواهد كرد و به اين دولت ها به چشم دشمن نگاه خواهد كرد.
اينك  برگ امروز: ۱۲ اكتبر ۱۹۵۱ متن شكايت انگلستان از ايران به شوراي امنيت سازمان ملل انتشار يافت كه در آن مسئله ملي شدن نفت ايران را به در مخاطره افتادن صلح جهان ارتباط داده بود تا شوراي امنيت بتواند به آن رسيدگي كند. دولت انگلستان در شكوائيه خود همچنين به رأي ديوان داوري لاهه استناد كرده بود. دولت ايران رسيدگي به مسئله نفت را كه يك موضوع داخلي بود درشوراي امنيت، عملي مغاير منشور ملل خوانده و دكتر مصدق نخست وزير وقت براي اثبات همين نظر عازم نيويورك شده بود. مسكو كه در قبال مسئله نفت از ايران حمايت مي كرد خواهان تغيير متن درخواست انگلستان و اصلاح پيش نويس قطعنامه بود و تأكيد بر آن داشت كه در اين قطعنامه، شوراي امنيت تنها بايد به طرفين (ايران و انگلستان) توصيه كند كه مسئله في مابين را ضمن مذاكرات دوجانبه حل و فصل كنند كه بالاخره موفق به قبولاندن اين نظر خود شد و از تحريم بين المللي ايران جلوگيري كرد. هدف دكتر مصدق از مسافرت به نيويورك عمدتاً اين بود كه در جلسه شوراي امنيت و مصاحبه هايي كه در حاشيه آن انجام مي داد، نظر جهان را به مداخلات انگلستان در اوضاع ايران در طول ۱۵۰ سال و مظلوميت ايرانيان جلب كند و در ملاقات با ترومن رئيس جمهوري آمريكا با گفتن حقايق او را از كمك به انگلستان در قبال مسئله نفت ايران منصرف سازد.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره واكسن ضد سرما خوردگي
با توجه به گزارش هاي مربوط به كمبود واكسن ضد سرما خوردگي در آمريكا، از دكتر روزنفلد درباره اين واكسن سئوال شده و او گفته است كه اين واكسن سالانه مخصوصاً براي اطفال و سالخوردگان ضرورت دارد و تزريق آن بايد از همين دو دسته آغاز شود تا به بقيه برسد. اين واكسن از بسياري از انواع سرماخوردگي (آنفلوآنزا) پيشگيري مي كند، ولي نه همه. سرما خوردگي بدن را تضعيف و براي تهاجم ساير بيماري ها و فعال شدن آنها در صورت پنهان بودن آماده مي سازد و به همين لحاظ اولويت تزريق آن بايد به اطفال و سالخوردگان كه آسيب پذيري بيشتري دارند داده شود. دليل عمده كمبود اين واكسن، اقتصادي است و چون خريدار عمده دولت است و مبلغ معيني مي پردازد، كارخانه ها به توليد داروهاي پرسودتر متوجه مي شوند. سابقاً ۲۵ تا ۳۰ كارخانه واكسن تهيه مي كردند كه تعداد آنها به ۵ كارخانه كاهش يافته است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
ممنوع القلم شدن فرناز فصيحي بحث روز مطبوعات
تعليق فعاليت (ممنوع القلم شدن موقت) فرناز فصيحي خبرنگار ايراني روزنامه آمريكايي «وال استريت جرنال» در خاورميانه كه در پي ارسال يك «اي ميل» خصوصي از بغداد براي دوستانش كه در آن اوضاع عراق را «بدون سانسور» تشريح كرده بود، در سطح جهان بحث روز مطبوعات شده است. طبق نوشته رسانه ها، فرناز ۳۱ ساله پس از اتمام تحصيل در رشته زبان انگليسي در دانشگاه تهران و گرفتن فوق ليسانس روزنامه نگاري از دانشگاه كلمبيا (نيويورك) به ترتيب در نيويورك تايمز، پراويدنس جرنال، نيوآرك ستار لجر و وال استريت جرنال به كار نوشتن پرداخته و گزارش هاي متعددي از اوضاع افغانستان و عراق براي روزنامه محافظه كار وال استريت فرستاده است. نوشته روزنامه ها حكايت دارد كه فرناز به دليل علاقه به حرفه روزنامه نگاري، در زماني كه در تهران زندگي مي كرد هم گه گاه مترجم خبرنگاران خارجي مقيم اين شهر مي شد. بسياري از روزنامه نگاران برجسته، تعليق فرناز از كار نوشتن براي روزنامه وال استريت را عملي مغاير اصول حرفه ژورناليسم و نيز اصلاحيه اول قانون اساسي آمريكا (بيل آو رايتز) دانسته و از عمل آن روزنامه انتقاد كرده اند.
درگذشت باني فلسفه «دي كانستركشنيسم»
دو روز پيش رئيس جمهوري فرانسه درگذشت «ژاك دريدا» فيلسوف پست مدرنيست معروف فرانسوي را در ۷۲ سالگي از سرطان لوزالمعده اعلام داشت. وي كه در الجزاير به دنيا آمده بود باني فرضيه فلسفي «دي كانستركشنيسم» بود كه قرائت ديگري را از نظرات فلسفي ديگر ارائه مي دهد. روزنامه هاي اروپا و آمريكا در اين دو روز درباره نظرات فلسفي دريدا مطالب فراوان منتشر ساخته و نوشته اند كه بسياري از استادان درس فلسفه ضمن تأكيد بر اين كه او يك انديشمند بزرگ معاصر بود، نظرات او را رد كرده اند.
ترس صدام حسين
طبق يك گزارش رسمي كه در واشنگتن انتشار يافته است، صدام حسين در آخرين دهه زمامداري اش از بيم كشته شدن، از دست زدن به تلفن اجتناب مي كرد تا محل اقامت او از اين طريق كشف نشود و مورد حمله موشكي (آمريكا) قرار نگيرد. به علاوه براي اطمينان از آلوده نبودن غذايش، يك آزمايشگاه كوچك ولي كامل در دسترس داشت كه غذاي او بايد پيش از مصرف، در آن آزمايش مي شد. هدف صدام از ساختن چند كاخ در كنار هم اين بود كه مشخص نشود در كجا اقامت دارد. از اين گزارش چنين بر مي آيد كه صدام در طول اين مدت (از سال ۱۹۹۱) تنها دوبار از تلفن استفاده كرده است. قدرت تحليل او زياد بود و اگر اطلاعات درست به او مي دادند تحليل خوبي از آنها به دست مي داد ولي در يك دهه اخير اطلاعاتي كه به او داده مي شد دقيق نبود و اين اطلاعات عمدتاً از سفارتخانه هاي عراق و يا مطالب قرار داده شده در اينترنت بود. صدام اين را مي دانست و به همين سبب اطلاعات مربوط به نظر مردم را از بستگانش و عمدتاً زناني كه مطمئن بود دروغ و اغراق نمي گويند به دست مي آورد تا در جريان وضعيت مردم و نظر آنها نسبت به دولت قرار داشته باشد. ملاقات مقامات رسمي با او دشوار بود. جز برنامه هاي از پيش آماده شده مثلاً جلسات هيات دولت، اگر يك مقام مي خواست با او ملاقات كند دست كم سه روز بايد صبر مي كرد.

نگارستان
جورجيو دي چيريكو
003498.jpg
«عظمت ماوراء الطبيعه» - ۱۹۱۶ / رنگ روغن روي بوم _ ۸۰*۱۱۰ سانتي متر‎/ موزه برلين
اين نقاش در جواني آثارش را در قالب تصاويري به يادماندني ارائه كرده است؛ تصاويري كه غيرمعقول و غيرمنطقي به نظر مي رسند و از ترتيب منظمي برخوردار نيستند. هيچكس نمي تواند هنر قرن بيستم را بدون اين تصاوير مجسم كند؛ آثاري كه راه پيشرفت را به هنرمنداني چون ماكس ارنست، رنه ماگريت، سالوادور دالي و بسياري ديگر نشان داد.
چيريكو از سال ۱۹۲۰ آثار عمده اي را خلق كرد كه در آنها مكررا از خودش پيروي كرده است. علاوه بر اين، او به تعقيب هنر كلاسيك و تغيير سبك اش پرداخت كه او را به عنوان يك امپرسيونيست نئوباروك معرفي كرد.دي چيريكو كه متولد يونان بود و ايتاليا را براي زندگي برگزيد، آثار او به موضوعات ازلي مي پرداخت. او اين كيفيت را در معماري ايتاليا و هندسه نقاشان اوايل رنسانس مانند پائولو يوچلو و پيه رو دلافرانسيسكا يافت. در اين شيوه تصاويري سه بعدي و شفاف به ارائه موضوعاتي مجسمه وار و منزوي مي پردازند.
در آثار چيريكو شاهد شكست پرسپكتيو، موضوعات معما گونه و انگاره هايي بي معنا كه ميان پس زمينه و سطح قرار گرفته اند، هستيم. همچنين اغلب مي توان نوعي نزديكي به كوبيسم را در آثار اين هنرمند مشاهده كرد.

الهه طلايي جشنواره فيلم تفليس براي طلاي سرخ
جشنواره فيلم تفليس كه از ۱۵ مهرماه در پايتخت گرجستان آغاز شده بود، شب گذشته، با اهدا جايزه پرومتئوس (الهه طلايي) به فيلم طلاي سرخ ساخته جعفر پناهي به عنوان بهترين فيلم جشنواره پايان يافت.
به گزارش ايسنا، طلاي سرخ اولين نماينده سينماي ايران در طول ۵ سال از برگزاري جشنواره تفليس بود.
هيات داوران اين جشنواره از شخصيتهاي صاحب نامي چون الويچ گريگور، رئيس فستيوال برلين، پيرهاري دولو از پايه گذاران دو هفته كارگردانان ودوربين طلايي كن، به همراه داوراني از چك، هلند و گرجستان بودند.
براساس همين گزارش، رئيس هيات داوران به هنگام اهداي جايزه الهه طلايي به جعفر پناهي گفت: اين جايزه به خاطره توانايي فوق العاده كارگردان و شناخت عميقش از سينما و همچنين به خاطر شجاعت در بيان مشكلات و معضلات اجتماعي به اتفاق آرا به فيلم طلاي سرخ ساخته جعفر پناهي اهدا مي شود.
پناهي بعد از دريافت جايزه در مصاحبه اي با مطبوعات گفت: هيچ جايزه اي براي من مهمتر از نمايش فيلمهايم در ايران نيست.

نمايشگاه كاريكاتور
پنجمين نمايشگاه بين المللي گروه كاريكاتور شيراوژن با آثار حميدرضا مسيبي، مرتضي آذرخيل و علي عسگري از ايران و پائولوداليونته از ايتاليا و همچنين والنتين دروژنين از روسيه، اولگ گوتسول از اوكراين و كريستوبال رينوزو از آرژانتين از ۲۱ تا ۳۰ مهرماه ۱۳۸۳ در خانه كاريكاتور ايران وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار مي شود.

بزرگداشت حافظ ،روز دوم
دومين روز بزرگداشت حافظ شاعر شيرين سخن شيرازي روز دوشنبه در تالار حافظ شيراز برگزار شد.
در اين مراسم كه با حضور استادان ادبيات دانشگاههاي ايران و حافظ دوستان برگزار شد، دو تن از استادان دانشكده ادبيات دانشگاه شيراز در مورد مرحوم استاد محمد قدسي يكي از شعرا و خوشنويسان معروف شيراز كه غزليات حافظ را كتابت كرده است، سخن گفتند.
دكتر منصور رستگار فسائي گفت: مير سيد محمد قدسي در سال ۱۲۸۷ هجري قمري در شيراز متولد شد و نزد استادان مختلف به تحصيل علوم رسمي پرداخت.
وي افزود: از اين شاعر ديوان شعري به جا مانده كه مشتمل بر قصائد عرفاني، حكمي و غزليات و رباعيات و قطعات اخلاقي است و از او قريب ده هزار بيت فارسي و عربي تدوين شده است.
دكتر رستگار فسائي گفت: قدسي كه خطاط برجسته و صاحب نامي بود از سال ۱۳۱۴ اقدام به نوشتن اشعار حافظ به خط خود كرد و پس از هشت سال زحمت عاقبت اين ديوان را با خط خويش در سال ۱۳۲۲ به پايان برد و به همين جهت او را اولين مصحح ديوان حافظ در قرن اخير مي دانند.
وي اظهار داشت: اين خطاط برجسته و شاعر سرانجام در سال ۱۳۶۱ هجري قمري وفات يافت و در جوار آرامگاه حافظ به خاك سپرده شد.
روز جهاني حافظ در تاجيكستان
روز جهاني  حافظ ديروز در پايتخت  تاجيكستان  گرامي  داشته  شد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از دوشنبه ، در اين  مراسم  كه  شخصيتهاي  فرهنگي  تاجيكستان ، ايران  و افغانستان  شركت  داشتند شخصيت  حافظ و آثار ارزشمند وي  از زواياي  مختلف  مطرح  و بررسي  شد.
رئيس  موسسه  شرق  شناسي  تاجيكستان  با بيان  اين كه  حافظ دنياي  زيباپرستان  را مفتون  كرد، تاثير حافظ را در شاعران  پس  از وي  خاطر نشان  و تاكيدكرد، شرافت  حافظ به  حفظ قرآن  بود.
در اين  مراسم  كه  با حضور سفير جمهوري  اسلامي ايران  در تاجيكستان  برگزارشد، سليماني  رايزن  فرهنگي  ايران  در تاجيكستان  هم  در باره  حافظ گفت ، دامنه  شخصيت  حافظ و سيالي  ذهن  و فكر او تاثير فراواني  در انواع  شعر بويژه  شعر عرفاني  اسلامي و ايراني  گذاشته  است .
در ادامه  اين  مراسم  كارشناسان  فرهنگي  تاجيكستان  در باره  قصه هاي  قرآني  در غزليات  حافظ، حافظ و شعراي  انجمن  ادبي  اصفهان  در قرن  ۱۸ ، مقام  و بزرگي  حافظ شيراز و اشعار او از نظر عليشير نوايي  و امير تيمور آخرين  تحقيقات  خود را بيان  كردند.

سوپر من سينما درگذشت
«كريستوفر ريو» هنرپيشه اي كه در دهه ۱۹۷۰ و ۸۰ به شخصيت سوپرمن جان بخشيد روز يكشنبه درگذشت.
به گزارش خبرگزاري مهر اين هنرپيشه كه نه سال پيش بر اثر سقوط از اسب از ناحيه گردن به پايين فلج شد، بر اثر حمله قلبي به كما رفت و ديگر چشمهايش را باز نكرد. او پس از آسيب سختي كه در ميدان اسب سواري ديد به يكي از اعضاي فعال تحقيقات مربوط به نخاع و سيستم عصبي تبديل شد و در اين راه اقدامات شايان توجهي انجام داد. وي در واپسين سالهاي عمرش كمي بر ناراحتي جسمي اش فائق آمد و اعلام كرد كه در بخشهايي از بدنش حس وجود دارد و به طور كامل فلج نشده است. او همچنين رويكرد مجددي به بازيگري داشت و در محصول سال ۱۹۹۸ تحت عنوان «پنجره عقبي» به ايفاي نقش پرداخت. اين اثر نسخه مدرن فيلم «آلفرد هيچكاك» است كه طي آن يك فرد ويلچرنشين به قتلي كه در همسايگي اش روي مي دهد پي برده و پرده از راز آن بر مي دارد.
«ريو» پيش از ايفاي نقش در فيلم «سوپر من» هنرپيشه اي ناشناخته بود اما حضور در اين اثر باعث شد كه در سال ۱۹۷۸ به شهرت و محبوبيت بسيار دست يابد. فيلم «سوپرمن» و سه اثري كه پس از آن جلو دوربين رفت با فروش ۳۰۰ ميليون دلاري مواجه شده و به يكي از موفق ترين فيلمهاي تاريخ سينما تبديل شدند.

مقررات تازه براي فعاليت بخش خصوصي در عرصه بين المللي فيلم
آيين  نامه  فعاليت  موسسات  عرضه  بين  المللي  فيلم  به  پيشنهاد معاونت امور سينمايي  و تاييد وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي تصويب  شد. اين  آيين نامه به  منظور فعال  ساختن  بخش  خصوصي  در زمينه  عرضه  واكران  فيلم  هاي  سينمايي  و غيرسينمايي  در خارج  از كشور در چارچوب  ضوابط و مقررات  قانوني  در نظام سينمايي  به  تصويب  وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي رسيده  است . موسساتي  كه  توان  تخصص  و قابليت  هاي  لازم  در زمينه عرضه  بين المللي  فيلم  را دارند مي توانند پس  از اخذ برگه  تقاضاي پروانه  و تكميل  و ارسال  آن به  شوراي  صدور پروانه  فعاليت  كنند.
براين  اساس  تسهيلات  و امكاناتي  نظير بهره مندي  از جايزه  صادراتي  پرداخت  رايانه  به  منظور تبليغات  و معرفي  فيلمها در خارج  از كشور يارانه  اجاره  غرفه  در بازارهاي  بين المللي  فيلم  ويا اجاره  تالار براي  اكران  فيلم  اعطاي  وام  دراز مدت  كم  بهره  اعطاي  يارانه  در تأمين مواد خام  و زير نويس  كردن  فيلم  ها براي  حمايت  از موسساتي  كه  به  صورت  فعال  و مستمر در عرضه  بين المللي  فيلم  فعاليت  كنند در نظر گرفته  شده است .
همچنين  برپايه  اعلام  دفتر جشنواره  ها و مجامع  سينمايي  موسساتي  مجاز به  فعاليت  در اين  زمينه  هستند و امكان  بهره مندي  از تسهيلات  يادشده  را دارند كه  پروانه  فعاليت  از معاونت  امور سينمايي  و سمعي  و بصري  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  را اخذ كرده  باشند.

آرت اكسپو تا جمعه تمديد شد
نخستين نمايشگاه بزرگ آثار هنري تهران _ آرت اكسپو _ تا پايان روز جمعه ۲۴ مهرماه تمديد شد.
اين نمايشگاه از روز سه شنبه ۲۱ مهرماه به مدت ۳ روز ديگر در محل تالار وحدت از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب تمديد و پذيراي علاقمندان و هنردوستان به آثار هنري است.
اين نمايشگاه كه تاكنون مورد بازديد بسياري از شهروندان، رؤسا و نمايندگان مراكز و دستگاه هاي دولتي كشور قرار گرفته، زمينه عرضه و فروش آثار هنرهاي تجسمي در قالب نقاشي، خوشنويسي، عكس، آثار حجمي و... را بطور يكجا فراهم نموده است.
تاكنون دكتر عارف معاون اول رئيس جمهور، مرعشي رئيس سازمان ايرانگردي و جهانگردي، وزراي مسكن و شهرسازي، صنايع و معادن، فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاونين و مديران دستگاه هاي ذيربط از آرت اكسپو بازديد و برخي از آنها نسبت به خريد آثار اقدام نموده اند.در آرت اكسپوي تهران بيش از ۳ هزار اثر هنري و ۷۶ غرفه متعلق به نگارخانه داران كشور در معرض ديد عموم قرار گرفته است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
مهماني
با صداي اذان صبح از خواب بيدار شدم. سياهي شب و سرماي پائيزي همچون شب هاي گذشته بود اما شنيدن اذان، امشب برايم احساس ديگري داشت. دلم گرفته بود و احساس مي كردم براي ديدن آشنايي، دلتنگم. براي وضو گرفتن كنار حوض نشستم و تصوير زيباي ماه را در آب ديدم. به يادآوردم هفته آينده ماه آسماني مرا به مهماني دعوت خواهد كرد. تكان خوردم و تصميم گرفتم ديواري را كه با خشت هاي كينه ميان من و اطرافيانم در طي سال گذشته ايجاد شده بود، با گذشت از ميان بردارم و با قلبي پاك به مهماني خدا بروم. تازه فهميدم فرق امشب با شب هاي ديگر چه بود.
شهپر حيدري

گشتي در دنياي خبرها
تختخواب در هواپيما
لندن: شركت هواپيمايي ويرجين در سه هواپيماي ۷۴۷ خود، تختخواب نصب كرده است و مسافران از اين پس مي توانند با پرداخت ۳ هزار پوند در پروازهاي اين شركت هواپيمايي از لندن به نيويورك و سن فرانسيسكو از صندلي هايي استفاده كنند كه قابليت تبديل شدن به تختخواب را دارد.
كدوي ۳۳۰ كيلوگرمي
منچستر: يك پسربچه ۱۳ ساله در انگليس موفق به پرورش يك كدو حلوايي ۳۳۰ كيلوگرمي شده است. وي اين كدو را در باغچه خانه اش پرورش داد و براي انتقال آن به جشنواره مواد غذايي يك جرثقيل اجاره كرد. اين كدو حلوايي، بزرگترين كدوي كشور انگليس به شمار مي آيد.
گسترش كمردرد
لندن: بيش از ۷۰ درصد از مردم انگليس در سال گذشته ميلادي حداقل يكبار، كمردرد را تجربه كرده اند. چاقي، تماشاي تلويزيون، نيمكت هاي غيراستاندارد در مدارس باعث شده تا سن مبتلايان به كمردرد، كاهش يابد.به طوري كه در سالي كه گذشت ۶۰ درصد شهروندان ۱۸ تا ۴۹ ساله با كمردرد مواجه شدند.يك فيزيوتراپ در اين زمينه گفته است كمردرد قبلا به سراغ افراد ميانسال مي آمد اما امروزه نوجوانان و جوانان نيز از اين درد رنج مي برند.
فرمانده قانون شكن
فلسطين اشغالي: رئيس پليس اسرائيل فرمانده پليس راهنمايي و رانندگي اين نيرو را از كار بركنار كرد. رئيس پليس ديروز هنگامي كه در يك بزرگراه در حال گشتزني بود، خودرويي را متوقف كرد كه با سرعت ۱۴۰ كيلومتر در ساعت حركت مي كرد درحالي كه سرعت مجاز در اين بزرگراه ۱۱۰ كيلومتر در ساعت بود. راننده خودرو، فرمانده پليس راهنمايي و رانندگي بود كه خود قانون شكني كرده بود. به همين دليل وي در محل ارتكاب جرم، حكم اخراجش را دريافت كرد.
فرار از زندان با طناب
ريودوژانيرو: بيش از ۵۰ زنداني با طنابي كه از ملافه و حوله تهيه شده بود پا به فرار گذاشتند. اين زندانيان با سوراخ كردن سقف زندان و با استفاده از طناب بافته شده به پشت بام راه يافتند و گريختند.گفته مي شود كه مأموران امنيتي زندان با دريافت رشوه كلان از زندانيان، راه فرار آنها را هموار ساختند. در حال حاضر، مأموراني كه متهم به دريافت رشوه هستند در بازداشت به سر مي برند.
سه ساندويچ داخل دهان
سنگاپور: يك دختر ۱۹ ساله در سنگاپور موفق شد بيش از ۳ ساندويچ همبرگر داخل دهان خود جاي دهد. ركورد قبلي متعلق به يك مرد آمريكايي بود كه در سال ،۱۹۹۸ بدون اين كه ساندويچ هاي را ببلعد و يا از دهانش بيرون بريزد، سه ساندويچ همبرگر را در دهان خود جاي داده بود.اما ديروز دختر جوان موفق شد سه ساندويچ كامل و يك پنجم از ساندويچ همبرگر چهارم را داخل دهانش نگاه دارد. به اين ترتيب نام وي در كتاب ركوردهاي جهاني گينس ثبت خواهد شد.
پيرزن دلير
سيدني: يك پيرزن ۶۰ ساله در استراليا در برابر كروكديل ۵/۴ متري ايستادگي كرد تا جان شهروندي را نجات دهد. ديروز هنگامي كه مردم در كنار سواحل كوئينزلند چادر زده بودند، ناگهان يك كروكديل ۵/۴ متري ظاهر شد، به داخل يكي از چادرها رفت و مرد
۳۴ ساله اي را به دندان گرفت.پيرزن نيز كه از چادر كناري شاهد ماجرا بود با دو پاي خود روي كروكديل پريد تا مرد جوان را از خطر مرگ نجات دهد. به محض اينكه پيرزن بر پشت كروكديل پريد، اين خزنده مرد را رها كرد و در عوض به سوي پيرزن حمله ور شد. در اين هنگام، يكي از حاضران در محل به سوي كروكديل شليك كرد و آن  را از بين برد. پيرزن و مرد جوان به دليل شكستگي از ناحيه قفسه سينه و سر و گردن در بيمارستان بستري شده اند.
عاقبت فريب دادن قاضي
منچستر: يك مرد در انگليس كه به دليل رانندگي با سرعت غيرمجاز دستگير شده بود، تبرئه شد. دوربين پليس از اين مرد در حالي كه با سرعت غيرمجاز در حال حركت بود، عكس گرفته بود اما وي با حضور در دادگاه و ارائه مدارك مستند مبني بر معلوليت خويش، مدعي شد كه با اين معلوليت قادر به رانندگي نيست به همين دليل، دادگاه وي را تبرئه كرد.
اما اين مرد پس از ترك دادگاه، در خيابان مجاور، سوار بر خودروي خود شد و به خانه رفت. از قضا يكي از كاركنان دادگاه شاهد اين ماجرا بود و موضوع را به قاضي اطلاع داد. به همين دليل مرد خطا كار بايد ۹ ماه را پشت ميله هاي زندان سپري كند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۱ و ۵۱ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و ۵۲ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۴۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۹ دقيقه

گل و گياه
داوودي
003495.jpg
نام علمي:  Chrysanthemum Skaters Waltz
خانواده: COMPOSITAE
اين گياه دائمي واريته  اي از داوودي به بلندي ۵/۱ متر و گستردگي ۷۵-۶۰ سانتي متر است. گلهاي صورتي رنگ آن اواخر پاييز ظاهر مي شوند و به عنوان گل بريده استفاده مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحملي ده درجه سانتي گراد مي باشد. جهت گلدهي بيشتر، شاخه ها را از ده سانتي متري سطح خاك دو بار در فصل رشد قطع كنيد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در پاييز يا اوايل بهار و تهيه قلمه در اوايل يا اواسط زمستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |