طرح welcome در فرودگاه مهرآباد
هشت دلار بدهيد، خوش آمديد
در اوايل كار خيلي سخت بود الان بهتر شده. مخصوصا با ايراني ها خيلي مشكل داشتيم، اكثرا برايشان بي معني بود كه بابت اين خدمات پول پرداخت كنند
سعيده عليپور
طرحWelcome بيش از 25 سال است كه در فرودگاه هاي معتبر دنيا اجرا مي شود اما اين طرح بيش از دو ماه است كه در فرودگاه مهرآباد اجرا مي شود
نور سفيد مهتابي ها، تابلوي بزرگ welcome را كه مدت كوتاهي است در سالن انتظار بخش پروازهاي خارجي فرودگاه مهرآباد علم شده است، نمايان تر مي كند؛ اتاقكي كه از طريق آن و با پرداخت حداقل 7 هزار تومان يا معادل خارجي اش، از شما يا ميهمانان از فرنگ برگشته تان يا خارجي ها استقبال
مي شود. اتاقك شيشه اي زير نور مهتابي ها در ساعت هاي ابتدايي شب آرام است، اما پريا، كارش استقبال و راهنمايي ميهماناني است كه تقاضاي كمك مي كنند. مي گويد: پروازهاي خارجي ساعت 9 شب به بعد شروع مي شود؛ فرود... پرواز... و با اين حساب مي شد حدس زد تا چند لحظه ديگر بازار كساد اتاقك شيشه اي داغ مي شود.
پريا روسري كرم رنگ روي سرش را جابه جا مي كند و دكمه انتهايي مانتوي آجري رنگش را مي بندد، روي تابلوي سفيد با خط درشت مي نويسدMr.Hapson: دست گل در دستش مي گيرد، دست گل كوچك است و با رزهاي قرمز كه توي هاله اي از برگ هاي سبزگل ابري پيچيده شده زيبا جلوه مي كند. پريا راه مي افتد براي مراسم خوش آمدگويي. از خيل جمعيت كه توي سالن نه چندان بزرگ انتظار ايستاده اند مي گذرد، حتي از تابلوي ورود ممنوع...
هرچقدر كه اتاقك هاي welcome يا همان خوش آمدگويي بعد از 25 سال فعاليت در فرودگاه هاي معتبر جهان شناخته شده است، در كشور ما به يك جزيره ناشناخته مي ماند كه بعضا با اطلاعات فرودگاه اشتباه گرفته مي شود. چند لحظه اي كه وارد اتاقك مي شوم زوم مي كنم روي دهان آدم هايي كه به خودشان زحمت مي دهند، خم مي شوند و سرشان را از قوس پنجره مانند شيشه داخل مي آورند تا در مورد محل دستشويي يا هزار تا چيز ديگر سوال بپرسند...
انگار بين روز و شب گير كرده باشيم، اينجا توي فرودگاه مهرآباد، شلوغي اش به شب نمي ماند و سياهي اش به روز... توي چشم آدم ها را هم كه نگاه مي كني يك برق ديگري مي بيني؛ برق انتظار به گمانم، برق يك ديدار قريب الوقوع شايد...
طياره كه صداي زوزه اش مي آيد به گمانم مي رسد كه يكي آمده باشد... كه يكي رفته باشد. غول آهني كه دلش را از زمين مي كند انگار دل هزار نفر ديگر را هم كنده باشد؛ از وطن، از دوستان، از ... و گويي وقتي كه مي نشيند دل عده اي را مملو از داشتن كند؛ وطن داشتن ... خانواده داشتن....
صداي بلندگو فكر و نگاهت را از اين آدم ها مي گيرد... پرواز دبي - تهران هم اكنون به زمين نشست...
مرد سرش را از قوس شيشه اتاقك مي كند داخل، با ته لهجه اي كه اگر كنار صورت سبزه اش بگذاري يقين مي كني كه عرب است، مي خواهد يك خانم به استقبال همسرش برود. مي خواهم يك خانم برود، عربي هم بلد باشد...
ميان كلماتش مكث مي كند: كارهايش را انجام بدهد... سختش است فارسي حرف بزند... يك تكه كاغذ كه رويش جملات عربي نوشته تحويل مي دهد: اين را نشانش كه بدهيد همراهتان مي آيد... يكي از دخترها كه زبان عربي مي داند بلند مي شود.
مهندس فاتحي مدير طرح welcome مي گويد: در طرح welcome به آن دسته از مسافران ايراني يا خارجي كه اين خدمات را از طريق آژانس هاي هواپيمايي يا دفاتر welcome در فرودگاه خريداري كرده باشند در بخش پروازهاي خروجي و ورودي خدمات ويژه اي ارايه مي شود. همه مسافران ورودي در بدو ورود به داخل كشور توسط راهنمايان طرح كه خانم ها و آقايان جوان مسلط به زبان هاي زنده دنيا و ملبس به لباس هاي فرم خاصي هستند شناسايي مي شوند و ضمن پذيرايي مختصر از مسافران، انجام امور فرودگاه هر مسافر شامل تشريفات گذرنامه و ويزا، تبديل ارز، امور جامه دان، تشريفات گمرك، ارايه خدمات ويژه به معلولان، بيماران و مسافران خاص، توسط راهنماها انجام مي شود و بار و چمدان مسافران نيز توسط باربر مخصوص حمل مي شود.
پرواز پاريس - تهران هم اكنون روي زمين نشست ... همه جمع شده اند پشت درهاي شيشه اي سالن انتظار و عده اي هم خيره شده اند به تلويزيون هاي چند تكه اي كه در كنار هم تصوير گيت گذرنامه را نشان مي داد. حالا مي شد پريا را از صفحه تلويزيون ديد، تابلويي را دستش گرفته تا ميهمان مورد نظرش را شناسايي كند.
سارا كه به واسطه تسلط به زبان انگليسي اينجا مشغول به كار شده مي گويد: در اوايل كار خيلي سخت بود الان بهتر شده. مخصوصا با ايراني ها خيلي مشكل داشتيم، اكثرا برايشان بي معني بود كه بابت اين سري خدمات پول پرداخت كنند در حاليكه خارجي ها برايشان معمولي است. آشنايند...
و ادامه مي دهد: حتي گاهي كار به دعواهاي لفظي هم كشيده شده بود، ... مثلا تا قبل از اين اگر بيماري يا خانم حامله اي مسافر بودند يك نفر همراه مي توانست براي كمك به او برود داخل گيت هاي گذرنامه و تشريفات، اما الان نمي شود الان همه اين خدمات بايد از طريق ما سر و سامان داده شود...
پسر جواني با عجله در اتاقك را باز مي كند و مي گويد: يك خانمي از آفريقاي جنوبي آمده زبانش را هم كسي متوجه نمي شود امكان دارد كسي را بفرستيد كمك كند... و وقتي در جواب مي شنود كه بايد اول 7 هزار تومان پرداخت كند سري تكان
مي دهد و مي رود... شايد با خودش فكر مي كند بهتر است چيزي از زبانش سر در نياورد تا پول پرداخت كند...
تعداد آقاياني كه به عنوان راهنما اينجا فعاليت مي كنند كمترند شايد همه به خاطر رنگ كرم قهوه اي لباس هايشان آنقدرها به چشم نيايند و جلب نظر نكنند.
مي گويد: اگر مسافرها دوست داشته باشند برايشان هتل، ماشين يا تور مسافرتي هم از همين جا هماهنگ مي شود. گرچه به گفته مهندس فاتحي، مدير طرح خوش آمد گويي پس از انجام امور كامل فرودگاهي، مسافران توسط خودروهاي مخصوص Welcom و با راننده هاي آموزش ديده به محل اقامت مسافر انتقال داده مي شوند. اما هنوز خبري از سمند، زانتيا و پژوWelcome ها نيست و تا كسي هاي خطي فرودگاه نقش ماشين هاي مخصوص را بازي مي كنند.
اينجا همه جوانند. از راهنماها گرفته تا باربرها، پسرهاي جوان قد و نيم قد دور باجه ول كام معركه گرفته اند. با آن جليقه هاي زرد بيشتر به نيروهاي امداد شباهت پيدا مي كنند. 10 تا 12 نفر شايد باشند به اندازه يك تيم فوتبال. يك رديف ايستاده و يك رديف نشسته مثل يك تيم فوتبال مي ايستند و مي خواهند كه عكس بگيريم...
يكي شان مي گويد: عكس من را روزنامه چاپ نكنيد، به بچه محل هام گفتم خلبانم... و هر هر مي خندد...
عباس كه لهجه كردي دارد همان سن و سال خودش 25 سال نشان مي دهد، مي گويد: چه فرقي مي كند مسافرها چه كساني باشند و كجايي باشند، مهم اين است كه بشود راحت چمدان ها يشان را حمل كرد.
از سالن انتظار كه مي آييد بيرون توي خنكاي شب روي چمن ها يك خانواده اطراق كرده. گاز پيك نيك، قابلمه و سفره و شايد مي خواهند توي حيات فرودگاه با يك سفره كاملا ايراني به ميهمانشان Welcom بگويند.
|
|
حذف تقاطع ها و احداث دور برگردان ها
راه حلي ساده اما موثر
به منظور حذف چراغ هاي راهنماي مسير، تمامي حركات گردشي درمحدوده تقاطع ها تامين شده و حركت در طول مسير روانتر خواهد شد
اين راهكار براي برخي چنان پيش پا افتاده بود كه به آن فكر نمي كردند و براي برخي چنان غير ممكن مي نمود كه از خير آن مي گذشتند
ساعات اوليه صبح است. كافي است روي يك بلندي -مثل يك پل هوايي يا هر چيز ديگر - بايستيد تا بتوانيد براي چندمين بار بزرگترين مشكلي را كه هر روز با آن دست و پنجه نرم مي كنيم، ببينيد.
ماشين ها پشت هم رديف مي شوند و اصطلاح هميشگي قفل شدن يك بزرگراه يا خيابان شكل مي گيرد. هر روز شاهد ترافيك هستيم كه تكرار مي شود. اين تكرار علاوه بر كلافه كردن وخستگي كه بر روح شركت كنندگان در نمايش قديمي خود اثر منفي مي گذارد، پيامدهايي مثل ايجاد انواع آلودگي ها و هدر رفتن منابع طبيعي و بنزين را نيز به دنبال دارد.
حكايت قديمي و كهنه شده تهران و ترافيك آن، اين روزها بيش از هر چيز تبديل به دغدغه اي براي ساكنان كلانشهري مثل تهران شده است. از راه هاي كاهش استفاده از اتومبيل هاي شخصي، استفاده از حمل و نقل عمومي يا گران كردن بنزين و حتي كاهش توليد خودرو قطع اميد نكرده ايم، اما تحقق اين گزينه ها تا حدودي مردود و دور از ذهن است. سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران مدت طولاني نيست كه خيال روان سازي ترافيكي كه دامي براي شهروندان شده است را در سر مي پروراند از همين رو اگر گذرتان به بزرگراه بسيج، ميدان توحيد، بزرگراه شهيد ستاري يا حتي بزرگراه رسالت افتاده باشد، كمتر اتفاق افتاده با چراغ قرمزي روبه رو شويد و نياز به ترمز كردن پيدا كنيد. تنها كافي است با سرعت متعادل مستقيم برانيد و اگر خواستيد به سمت ديگر بزرگراه برويد، با يك نيش ترمز از يكي از دوربرگردان ها كه به تازگي ساخته شده است، استفاده كنيد.
وجود تقاطع هاي همسطح با كنترل چراغ زماندار در مسير بزرگراه رسالت هميشه باعث شده تا در طول روز شاهد توقف هاي طولاني مدت وسايل نقليه عبوري در مسير اين بزرگراه باشيم. با مسدود شدن محور بزرگراه در محدوده تقاطع ها و حذف چراغ راهنما، حركت وسايل نقليه روانتر شده و در عين حال تمام حركات گردشي از طريق دوربرگردان هاي اجرا شده صورت گيرد. اجراي اين دوربرگردان ها در اين بزرگراه به اتمام رسيده است.
اين امر هر چند با راه حل ساده اي انجام شد، اما به نظر بسياري غير ممكن مي نمود، به طوريكه شهردار تهران از غير ممكن بودن حذف چراغ هاي راهنمايي پل گيشا به نظر برخي خبر داد، در حاليكه بدون مشكلي اجرا شد. دكتر احمدي نژاد در اين باره مي گويد: مشكلات فقط يك راه حل ندارد، بايد به دنبال بهترين، كم هزينه ترين و سريع ترين ها بود.
مهندس حاج نصراللهي مدير سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران هم مي گويد: پس از اجراي طرح حذف چراغ هاي تقاطع باقرخان و جلال آل احمد با اتوبان چمران و احداث دوربرگردان ها، حذف چراغ هاي تقاطع شهربازي و ولنجك را هم در دست طراحي و اجرا داريم كه با انجام اين پروژه ها مسير طولاني ميدان هفت تير تا ميدان توحيد كه از بزرگراه هاي مدرس و چمران مي گذرد، بدون تقاطع و چراغ راهنمايي خواهد شد.
دوربرگردان هاي مسير بزرگراه صياد شيرازي، يكي از دوربرگردان هاي در حال اجرا است. وجود تقاطع همسطح گلستان چهارم شهيد توحيدي با بزرگراه كه حجم قابل توجهي داشته و كنترل آن توسط چراغ زماندار صورت مي گيرد، باعث ايجاد صف هاي طولاني در محدوده تقاطع در پشت چراغ راهنما شده است. كندي حركت و توقف هاي نسبتا طولاني پشت اين چراغ از جمله پيامدهاي اين تقاطع محسوب مي شود. با اجراي دوربرگردان در اين محدوده ضمن مسدود شدن محور بزرگراه در تقاطع با شهيد توحيدي، تمامي حركات گردشي در تقاطع مغان نيز تامين شده كه در نهايت باعث رواني حركت وسايل نقليه در طول مسير بزرگراه و حذف چراغ راهنما در تقاطع صياد شيرازي - توحيدي مي شود.
دور برگردان هاي مسير جاده دماوند حد فاصل چهار راه تهرانپارس - سه راه آزمايش از جمله دوربرگردان هاي در حال اجرا است. وجود تقاطع هاي همسطح متعدد كه كنترل آنها توسط چرا غ هاي راهنمايي انجام مي گيرد، در مسير جاده دماوند، باعث شده تا توقف وسايل نقليه عبوري به خصوص وسايل نقليه سنگين كه حجم آن از ميزان قابل ملاحظه اي برخوردار است در مسير بزرگراه، ترافيك ايجاد كند كه اين امر در رواني حركت تاثير منفي داشته است.
به منظور حذف چراغ هاي راهنماي مسير، تمامي حركات گردشي درمحدوده تقاطع ها تامين شده و حركت در طول مسير روانتر خواهد شد.
دوربرگردان بزرگراه بسيج يكي از جمله دوربرگردان هاي احداث شده است و نتيجه حاصل از آن حكايت از روانتر شدن ترافيك و جلوگيري از توقف هاي بيجا دارد.
اين دوربرگردان ها در دو تقاطع تاثير مهمتري داشته است؛ محدوده تقاطع شهيد رحيمي كه هدف از احداث دوربرگردان ها حذف چراغ راهنمايي در تقاطع بزرگراه بسيج با شهيد رحيمي بوده: قبل از اجرا تاخير و توقف هاي طولاني وسايل نقليه عبوري در تقاطع وجود داشته است با اجراي دوربرگردان هاي پشت به پشت درتقاطع آهنگ - بسيج و مسدود شدن محور بزرگراه در تقاطع بسيج -رحيمي، حركت خودروها روانتر شد.
اما هدف از طراحي دوربرگردان در ضلع شمالي و جنوبي تقاطع بسيج - هجرت سه راه تختي، مسدود كردن محور بزرگراه در تقاطع فوق و حذف چراغ زماندار بوده كه با اجراي كامل طرح، حركت وسايل نقليه در محور بزرگراه روانتر و سرعت نيز افزايش يافته و كاهش زمان سفر را به دنبال داشته است.
دوربرگردان بزرگراه لشگرك مراحل پاياني خود را مي گذراند و تقريبا به اتمام رسيده است. هدف از اجراي اين دور برگردان ها، حذف چراغ راهنمايي زماندار سه تقاطع لشگرك- ميني سيتي و ساماندهي وضعيت حركات گردشي در تقاطع لشگرك، ازگل و همچنين ساماندهي وضعيت دسترسي به شهرك هاي ضلع شمالي بزرگراه شهرك قائم، ابوذر و... بوده كه با اجراي كامل اين دوربرگردان ها سرعت در مسير اين بزرگراه افزايش يافته و از توقف وسايل نقليه در مسير بزرگراه ها در تقاطع ها جلوگيري خواهد شد.
دوربرگردان ميدان توحيد با هدف حذف چراغ راهنمايي تقاطع باقرخان - چمران، حذف حركت هاي چپگرد در تقاطع فوق، اصلاح شكل عدم هم محور بودن بزرگراه چمران در قبل و بعد از ميدان توحيد و افزايش سرعت حركت در اين بزرگراه بوده كه به اتمام رسيده است. دوربرگردان هاي شمال وجنوب تقاطع بزرگراه شهيد ستاري - بلوار فردوس نيز پايان يافته و به صورت پشت به پشت براي حركت هاي شمال به شمال و جنوب به جنوب قابل استفاده است.
اين دوربرگردان با هدف حذف چراغ راهنمايي، حذف حركت هاي چپگرد، افزايش سرعت و حذف ميدان شهيد ستاري و حركات گردشي آن- تامين حركت شرق به جنوب در تقاطع شهيد ستاري - احداث شده است.
دوربرگردان هاي خيابان آزادي، چمران- فاطمي حركت شمال به جنوب و جنوب به شمال و دوربرگردان چمران - جواد فاضل حركت شمال به جنوب نيز با اين اهداف احداث شده و دوره آزمايشي خود را سپري مي كند.
|
|
مدرسه
افطاري در كنار خانواده
|
|
ماه رمضان هاي دوران كودكي تان را كه به خاطر داريد، حس و حالش را مي گويم. سفره افطار و مادر و پدر و ربنا... و يادتان هست هنوز هم به ياد گذشته ها كه سر سفره افطار مي نشينيم از رمضان لذت مي بريم. آموزش و پرورش هم مي خواهد اين لذت را از بچه هاي امروزي دريغ نكند و دانش آموزان مي توانند در هنگام افطار دركنار خانواده هايشان باشند.در ماه مبارك رمضان زمان تعطيلي مدارس نوبت دوم شهر تهران به گونه اي برنامه ريزي مي شود كه تمام دانش آموزان در زمان افطار خانه باشند.عليرضا عراقي نيا معاون آموزش عمومي سازمان آموزش و پرورش تهران افزود: در ماه مبارك رمضان به منظور زودتر رسيدن دانش آموزان به منزل مدارس نوبت دوم مقطع ابتدايي 10 دقيقه و مدارس مقطع راهنمايي يك ربع زودتر از زمان تعطيلي رسمي، تعطيل مي شوند.
وي با اشاره به اينكه در ماه مبارك رمضان حتي الامكان امتحان برگزار نمي شود، افزود: براساس آئين نامه اجرايي، در روزهاي 19 و 23 ماه مبارك رمضان كلاس هاي نوبت صبح با دو ساعت تاخير شروع مي شود.معاون آموزش عمومي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با تاكيد بر اينكه برگزاري هر گونه آزمون در روزهاي 19 و 23 ماه مبارك رمضان ممنوع است، گفت: در ماه مبارك رمضان مديران مدارس موظفند براي دانش آموزاني كه هنوز به سن تكليف نرسيده اند و دانش آموزاني كه به دليل بيماري توانايي گرفتن روزه را ندارند، مكان ويژه اي براي تغذيه در نظر بگيرند.وي با اشاره به اينكه سازمان آموزش و پرورش شهر تهران برنامه ويژه اي به مناسبت ماه مبارك رمضان در نظر نگرفته است، اظهار كرد: تمام مراسمي كه در ماه مبارك رمضان در مدارس برگزار مي شود توسط مدير مدرسه برنامه ريزي و اجرا مي شود.
|
|
شهرستان
زنان پركار كرجي
|
|
فكر مي كرديد، زنان كرجي از مردان اين شهر پركارتر باشند؟ نه اينكه تنها در خانه و نگهداري فرزند، بلكه درصد زنان شاغل كرج بيشتر از مردان شاغل اين شهر است. اين يعني يا فرصت هاي شغلي براي زنان كرج فراهم تر است، يا زنان كرج استعداد بيشتري در يافتن شغل دارند يا اينكه زنان اين شهر متخصص ترند. البته اين نكته را هم نبايد از نظر دور داشت كه بسياري از مردان ساكن كرج در تهران مشغول به كار هستند.رشيد جلالي، نماينده مردم كرج گفته است بيش از 60 درصد شاغلان كرجي، زن هستند كه تعداد قابل توجهي از آنها را زنان سرپرست خانوار تشكيل مي دهند. وي با بيان اينكه حتي در ادارات كرج تعداد زنان بيش از مردان است، گفت: از آنجايي كه برخي از آنها در شرايط نامناسب كاري به سر مي برند بايد تدابير ويژه اي براي اين گروه انديشيده شود.جلالي ادامه داد: با بررسي هاي انجام گرفته معلوم شده همسران برخي از اين زنان در خانه نشسته و بيكار هستند و به همين دليل ممكن است برخي از اين زنان از اين جهت نيز تحت فشار باشند.نماينده مردم كرج خاطرنشان كرد: با توجه به اهميت موضوع، ساخت شهرك صنعتي بانوان در كرج از برنامه هاي پيشنهادي ما به مسوولان ذي ربط است كه اميدواريم به زودي جامه عمل بپوشد.
جلالي يادآور شد: اين شهرك كه در حوالي اشتهارد يا نزديك فرودگاه پيام ساخته خواهد شد، منحصر به بانوان بوده كه در آن زنان در بخش هاي مختلف توليدي و خود اشتغالي به كار خواهند پرداخت.
وي اظهار اميدواري كرد: با ساخت شهرك صنعتي بانوان و تامين هاي قانوني براي اين قشر، از مشكلات كاري آنان كاسته شود.
|
|
خارجي
خودكشي هيكي كوموري هاي ژاپني
|
|
استفاده از اينترنت در همه احوالات زندگي را ديده بوديم؛ خودكشي را هم مردم ريزنقش ژاپن به آن اضافه كردند. اين مردم اهل كار و تلاش آنقدر از ورود به دنياي ارتباطات ناخرسند هستند كه دسته جمعي به خودكشي روي آورده اند. گو اينكه خود اين مردم مقدمات ورود به دنياي كامپيوتر و اينترنت را فراهم آورده اند. خبر از آن سوي آب ها مي رسد كه 9 جوان در ژاپن به صورت دسته جمعي خودكشي كردند. پليس ژاپن اعلام كرد اجساد اين 9 جوان را در وانتي درغرب و جنوب توكيو يافته است، گفته مي شود اين افراد از طريق اينترنت با يكديگر در ارتباط بوده و مشتركا تصميم به خودكشي گرفته اند. افرادي كه خودكشي كرده اند همگي بين 20 تا 30 سال سن داشتند. به گفته پليس تحقيقات براي كشف ارتباط احتمالي اينترنتي بين اين افراد ادامه دارد. ژاپن اخيرا شاهد موج خودكشي افرادي است كه به منظور يافتن داوطلبان ديگري براي همراهي با آنان در خودكشي، از اينترنت استفاده مي كنند. بر اساس آمار منتشره در سال 2003 بيش از 34 هزار ژاپني خودكشي كردند كه نسبت به سال قبل 7 درصد افزايش نشان مي دهد. مشكلات اقتصادي و گسترش احساس انزوا در ميان جوانان ژاپني از جمله عوامل روي آوردن آنان به خودكشي است. هزاران جوان ژاپني روشي موسوم به هيكي كوموري رابراي زندگي انتخاب كرده اند، به اين معني كه آنها هرگز اتاق خود را ترك نمي كنند و تنها وسيله تفريح آنان اينترنت است، طي چند سال اخير چندين سايت اينترنتي در ژاپن راه اندازي شده اند و به افرادي كه تصميم به خودكشي دارند راهنمايي هاي لازم ارايه مي كنند و حتي در اين سايت ها بهترين نقاط براي خودكشي به افراد توصيه مي شود.
|
|
معارف
ستاد عالي اقامه نماز در دانشگا ه ها
|
|
نماز باز دارنده انسان از بدي ها و پليدي ها است، با اين همه آنچنان كه بايد و شايد فرهنگ نماز در دانشگاه ها و مراكز ديگري كه جوانان در آن تجمع دارند، اشاعه نيافته است. وزير علوم، تحقيقات و فن آوري به تازگي از تشكيل ستاد عالي اقامه نماز در دانشگاه ها خبردارد. دكتر جعفر توفيقي گفته جلسات اوليه اين ستاد تشكيل شده و اميدوارم با شروع فعاليت ستاد، شاهد تحول و اقدامات موثرتري در زمينه فرهنگ نماز در دانشگاه ها باشيم. وي گفت: جلسات ستاد عالي اقامه نماز با حضور وزراي علوم و بهداشت، رئيس دانشگاه آزاد اسلامي، رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، رئيس ستاد مركزي اقامه نماز و رئيس جهاد دانشگاهي تشكيل مي شود و به سياستگذاري در زمينه نماز و دانشگاه مي پردازد. رئيس شوراي اسلامي شدن دانشگاه ها درادامه، ساخت مساجد جديد و احياي مساجد قديمي را يكي از برنامه هاي گذشته و حال وزارتخانه بيان كرد و گفت: برنامه هاي آموزشي دانشگاه ها به گونه اي تنظيم شده كه دانشجو در خلال فعاليت هاي علمي بتواندبه طور جدي در نمازها شركت كند و برنامه هاي درسي تداخل با وقت نماز نداشته باشد. دكتر توفيقي بازنگري در دروس معارف و گنجاندن بحث نماز در سر فصل اين دروس را مطابق با دغدغه هاي دانشجويي و با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، از ديگر اقدامات انجام شده در راستاي بسط و اقامه نماز در دانشگاه برشمرد.وزير علوم، ضمن اشاره به برگزاري پرشورترين نمازهاي جماعت در دانشگاه ها، گفت: از همه مديران، مسوولان و استادان دانشگاه ها درخواست مي كنم به عنوان الگو و پيشگام، در نمازهاي جماعت شركت كنند و تشويق كننده دانشجويان در اين زمينه باشند. دكتر توفيقي در بخش پاياني سخنان خود كمبود فضاي مساجد دانشگاه ها و كمبود اعتبارات عمراني در اين زمينه را از مشكلات عمده اي دانست كه وزارتخانه با آن مواجه است.
|
|
جهانشهر
اقدامات سوئيس براي حفظ محيط زيست شهرها
|
|
مديران شهر سوئيس تلاش خود را براي حفظ محيط زيست شهرهاي اين كشور دو چندان مي كنند.
حفاظت از محيط زيست و جلوگيري از آلودگي روزافزون شهرهاي سوئيس به يكي از مهمترين دغدغه هاي مديران شهري و شهروندان كشور سوئيس تبديل شده است.
به همين منظور مديريت شهري شهرهاي سوئيس با مشاركت شهروندان شهرها اقدام به تدوين برنامه ها و قوانين كرده است كه با به اجرا گذاشتن آنها مي توان آيند ه اي مطلوب را براي محيط زيست اين شهرها متصور شد. بر اساس نظر مديران شهري شهرهاي سوئيس، صرفا نابود ساختن بهداشتي زباله، حفاظت از محيط زيست نيست بلكه در حفظ محيط زيست شهري برنامه ريزي صحيح، سياست هاي ترافيكي آموزش شهروندان و دانش آموزان در مدارس، اهميت فراواني دارد.
به همين منظور شهرداري شهرهاي سوئيس با همكاري سازمان حفاظت از محيط زيست اقدام به برگزاري همايش ها و كارگاه هاي مشاركتي در زمينه راهبردهاي چگونگي حفاظت از محيط زيست در شهرها كرده اند و همچنين با نظر سنجي از شهروندان، استقبال آنها از اجراي اين طرح ها را جويا مي شوند. حفاظت از آب هاي سطحي، كانال كشي و جلوگيري از هرزروي آب، گسترش پارك هاي جنگلي، استفاده از نيروگاه هاي خورشيدي و بادي به منظور تامين نيروي برق شهر، دفن بهداشتي و حداكثر بازيافت مناسب از زباله هاي شهري از جمله مواردي است كه شهرداري هاي سوئيس در به اجرا در آوردن آن تلاش مي كنند.
|
|
مشكلات ونك پارك
گرچه بزرگراه همت براي اهالي تهران غير از ترافيك سنگين و كلافه كننده چيز ديگري در خاطرشان باقي نگذاشته است، اما هر كسي كه يك بار ابتدا تا انتهاي اين بزرگراه را گز كرده باشد، حتما كنار پل شيخ بهايي برج هايي سفيدرنگ و زيبا چشمانش را خيره كرده است؛ برج هايي كه با عنوان نه چندان با مسماي ونك پارك شناخته مي شوند.
چهار برج؛ بيش از۶۰۰ واحد مسكوني، تجاري و اداري كه هم اكنون حدود 2900 نفر در آن ساكن هستند، اما هرچه كه نما و ابهت اين چهار برج توي چشم مي زند، داخل آن براي بعضي ها كلافه كننده است. دكتر كردستاني كه از اهالي قديمي اين برج هاست، مي گويد: 27 سال پيش كه برج ها پيش فروش مي شد، من يك واحد آن را خريدم. همان موقع در قرارداد من و البته همه خريداران واحدهاي اين چهار برج نوشته شد كه 5 درصد از مبلغ قرارداد هنگام تنظيم سند در محضر پرداخت شود كه طبق قراردادي كه من دارم مي شود يكصد هزار تومان.
از قرار معلوم حالا وقت تنظيم سند واحدهاي برج هاي ونك پارك است و مسوولان شركت ونك پارك از هر كدام از مالكان واحدها درخواست 5/1 ميليون تومان براي ارايه سند كرده اند؛ مي گويند قرارداد شما را قبول نداريم. مگر مي شود آدم خلاف مفاد قرارداد عمل كند؟
گويا آواز دهل شنيدن از دور خوش است!
|