سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۳
اقتصاد
Front Page

نگاهي بر فعاليت صندوق هاي قرض الحسنه
ريشه بحران
004782.jpg
محمد ابراهيمي
در حالي كه وجود واسطه هاي مالي خصوصاً نهادهايي چون بانك ها يا شركت هاي سرمايه گذاري در بطن اقتصاد سرمايه داري رشد و نمو يافته اند اما نبايد غافل شد كه تأكيد بر مسايل مالي چون قرض الحسنه در تمدن اسلامي عمري به قدمت ۱۴۰۰ سال دارد.
تأكيد اسلام بر قرض الحسنه تا حدي است كه اين امر مقدم و افضل تر از صدقه برشمرده شده كه از نكات جالب توجه در احكام اسلامي است زيرا كسي كه صدقه مي دهد در حقيقت از مال خود گذشته اما در قرض الحسنه فرد قرض دهنده مال خود را براي مدتي در اختيار قرض گيرنده گذاشته و انتظار برگشت آن را دارد.
با توجه به تأكيد اسلام، شاهد رشد نهادي چون صندوق هاي قرض الحسنه از سال هاي پيش از انقلاب در كشورمان هستيم. نقش اين نهاد از زمان ايجاد آن تا زمان حاضر تغيير و تحولاتي داشته كه در نهايت منجر به تصويب مقررات مربوط به صدور مجوز و نحوه فعاليت صندوق هاي قرض الحسنه توسط بانك مركزي شد.
پيش از اين اقدام نيز لايحه بازار غير متشكل پولي نيز تقديم مجلس شد كه هدف اصلي از آن، نظارت بر تشكيل صندوق هاي قرض الحسنه است.
اما در اين بين طي سال هاي اخير شاهد شكل گيري صندوق هايي هستيم كه نه تنها توجهي به امر مقدسي چون قرض الحسنه نداشتند بلكه از اصول اوليه اسلام نيز تخطي كردند و اين مسأله تاكنون منجر به خسارت مادي و معنوي فراواني شده كه دامنه آن در برخي شهرها به آشوب و درگيري نيز كشيده شده است، سؤال اين است كه مقصر اصلي در اين بين كيست؟
براساس آخرين آماري كه از سوي نهادهاي نظارتي و امنيتي كشور منتشر شده اكنون بيش از ۶ هزار صندوق قرض الحسنه در كشور وجود دارد و همين امر خود مي تواند اهميت فعاليت اين نهاد مالي را نشان دهد.
براي پي بردن به اهميت اين مسأله بايد گفت كه اگر گردش مالي هر صندوق را به طور متوسط ۴۰۰ ميليون تومان در سال بگيريم، گردش مالي كل اين صندوق ها برابر ۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان مي شود كه اين ميزان در حدود پنج درصد از كل نقدينگي موجود در كشور است كه همين مسأله نشان مي دهد فعاليت اين نهاد مالي بايد در يك بستر مناسب قانوني صورت پذيرد و از سوي ديگر نهادي بايد مسئوليت نظارت بر آن را پذيرفته تا شاهد حوادثي چون سالهاي اخير نباشيم.
در اين بين مسئولان اقتصادي كشور، بانك مركزي و وزارت اقتصاد نيروي انتظامي را مسئول ناظر بر صندوق ها معرفي مي كنند و از سوي ديگر نيروي انتظامي نيز با اشاره به قوانين پولي و بانكي كشور بانك مركزي را نهاد ناظر به صندوق ها ي قرض الحسنه معرفي كرده اند.
اما استناد نيروي انتظامي به مصوبه سال ۱۳۶۹ شوراي پول و اعتبارات براساس اين مصوبه، مسئوليت نظارت بر صندوق هاي قرض الحسنه به بانك مركزي محول شد و به عقيده نيروي انتظامي مسئولين بانك مركزي پس از ۱۳ سال سكوت و عدم نظارت، در سال گذشته متوجه مسئوليت خود در رسيدگي و حسابرسي اين گونه مؤسسات شده اند.
البته بايد گفت مطابق مصوبه ۱۴ آبان ماه سال ۱۳۷۰ هيأت وزيران هرگونه مسئوليت صدور مجوز فعاليت صندوق هاي قرض الحسنه به نيروي انتظامي محول گرديده است. البته اين مصوبه از نظر تاريخي بعد از مصوبه شوراي پول و اعتبار است. اما بايد توجه كرد كه به هرحال دولت نيروي انتظامي را مسئول ناظر بر صندوق هاي قرض الحسنه معرفي كرده است.
با توجه به اين نكته است كه بانك مركزي در آخرين اقدام خود، مرجع صدور مجوز فعاليت صندوق قرض الحسنه را بانك مركزي معرفي كرد و طبق تصميم مسئولان اين نهاد، ثبت صندوق در اداره ثبت شركت ها منوط به صدور مجوز از بانك مركزي است.
اما نظارت بر صندوق ها يك بحث است و آنچه تاكنون به وقوع پيوسته و به عده زيادي از مردم خسارت زده يك بحث. براساس آمار منتشر شده حدود ۸ ميليون نفر از خدمات حدود ۶ هزار صندوق قرض الحسنه بهره مي گيرند و كمترين بي اعتمادي ممكن است حتي منجر به ناامني و بروز حوادثي چون آنچه در اصفهان اتفاق افتاد، گردد.
سؤال اين است كه ريشه اين بحران كجاست؟
در جواب بايد گفت كه براساس مطالعات صورت گرفته توسط نهادهاي تخصصي پولي كشور، به علت عدم وجود نظارت برخي از افراد سودجو با دريافت مجوز «صندوق قرض الحسنه» شروع به فعاليت پولي و اعتباري نموده و سپرده هاي مردم را مورد سوءاستفاده قرار دادند، به طوري كه بخشي از منابع تعدادي از اين صندوق ها به جاي اعطاي قرض الحسنه به افراد كم درآمد جامعه در پروژه هاي ساختمان سازي، خريد اوراق مشاركت و سپرده بلندمدت نزد بانك ها به كار گرفته شده است. مسلماً «صندوق قرض الحسنه» يك نهاد بانكي نيست چرا كه اگر اين گونه بود بايد از اصول اوليه حاكم بر مؤسسات بانكي تبعيت مي كرد كه يكي از آنها نسبت دارايي ها و بدهي هاي آن است.
براساس اين اصل يك بانك نمي تواند هرقدر كه خواست با اعطاي وام براي خود تعهد ايجاد كند، بلكه تعهد و بدهي بانك ها بايد با دارايي هاي آن نسبت داشته باشد، اما شبه بانك هايي كه در قالب قرض الحسنه فعاليت كردند اين اصل را ناديده گرفته و منجر به افزايش روز افزون بدهي هاي خود شدند كه در نهايت از پاسخگويي به طلب مشتريان باز ماندند.
البته اين گونه فعاليت ها هر چند محدود است اما ممكن است صدمات جبران ناپذيري به امر مقدس قرض الحسنه بزند.
مسئولان قرض الحسنه ها كه در قالب مؤسسه اقتصاد اسلامي فعاليت مي كنند معتقدند نبايد فعاليت غيرقانوني چند صندوق را به تمام صندوق ها سرايت داد و به اين ترتيب اعلام كرده اند كه حاضر نيستند تحت نظارت هيچ نهادي فعاليت كنند.
البته استدلال اين افراد نيز شنيدني است. به عقيده مسئولان مؤسسه اقتصاد اسلامي از آنجا كه صندوق هاي قرض الحسنه نيازمند تأمين مالي از سوي افراد خير هستند، اما اين افراد حاضر نيستند نظارت ديگران را بر خود بپذيرند.
يكي از اين مسئولان معتقد است: بسياري از افراد خير كه تأمين كننده نياز مالي صندوق هاي قرض الحسنه هستند ناشناسند، حال چگونه حاضرند تحت نظارت نهادي چون بانك مركزي باز هم به صندوق هاي قرض الحسنه كمك كنند.
به هر حال يكي از ريشه هاي بحران صندوق هاي قرض الحسنه پرداختن به فعاليت هاي اقتصادي آن هم با سپرده هاي مردم بود. در يكي از گزارش هاي منتشر شده در خصوص اين گونه فعاليت ها آمده است: برخي از صندوق ها اقدام به پرداخت وام جدولي مي نمايند كه به علت عدم وجود دانش و اطلاعات تخصصي مسئولين و عدم برقراري توازن بين منابع و مصارف وجوه، اين صندوق ها در معرض توقف فعاليت و به دنبال آن ورشكستگي قرار مي گيرند و در چنين وضعيتي سپرده هاي مردم به موقع پرداخت نمي شود. البته به دنبال چنين اقداماتي از سوي برخي صندوق ها و اخلال آنها در نظام پولي و اعتباري كشور، هيأت وزيران به موجب مصوبه شماره ۱۲۶۰۸/ت ۲۷۳۶۷ ه مورخ ۹/۱۱/۸۱ تأييد صلاحيت تخصصي مؤسسين و نظارت بر صندوق هاي قرض الحسنه را به عهده بانك مركزي گذاشت، كه در نهايت بانك مركزي نيز اخيراً مقررات مربوط به صدور مجوز و نحوه فعاليت صندوق هاي قرض الحسنه را تعيين كرد.
004785.jpg
البته بعد از مصوبه هيأت وزيران بانك مركزي چهار اقدام اساسي را انجام داد.
اولين اقدام بانك مركزي بازرسي و حسابرسي ده ها صندوق قرض الحسنه بود كه فعاليت آنها خارج از اساسنامه خود و قوانين و مقررات كشور بود.
در دومين گام بانك مركزي با همكاري وزارت اقتصاد، لايحه قانون «بازار غيرمتشكل پولي» را تهيه و به تصويب رساند.
بازنگري در مقررات مربوط به نحوه فعاليت صندوق هاي قرض الحسنه و تهيه و تنظيم اساسنامه جديد براي اين مؤسسات سومين اقدام اساسي بانك مركزي بود و به عقيده مسئولان بانك مركزي اين بانك در گام آخر خود از صندوق هاي قرض الحسنه كه به معناي واقعي كلمه به اين امر مي پردازند حمايت كرده است.
به عقيده بانك مركزي، صندوق قرض الحسنه واقعي، صندوقي است كه صرفاً اقدام به جذب سپرده پس انداز قرض الحسنه نموده و بدون تعهد و مسدود نمودن سپرده هاي مردم به افراد نيازمند قرض الحسنه پرداخت مي نمايد.
در يكي از گزارش هاي تهيه شده در بانك مركزي در اين خصوص ذكر شده است: سياست بانك مركزي صرفاً ساماندهي صندوق هاي قرض الحسنه است و وجود صندوق هاي واقعي را در جامعه مايه خير و بركت مرداند، ولي امنيت كشور و حفظ سپرده سپرده گذاران مهم تر از فعاليت خلاف قوانين و مقررات چند صندوق متخلف است.
درسي كه مسئولان كشور بايد از حوادث چند سال اخير بگيرند، اين است كه هرگونه اخلالي كه در عرصه پولي و اعتباري كشور طي اين سالها به وقوع پيوسته نتيجه عدم فراهم بودن بسترهاي قانوني آن است.
براساس مصوبات شوراي پول و اعتبار در سال ۶۹ مسئوليت نظارت بر صندوق هاي قرض الحسنه به عهده بانك مركزي است اما يك سال بعد مسئوليت صدور مجوز اين صندوق ها به عهده نيروي انتظامي گذاشته شده كه عدم هماهنگي اين دو دستگاه خود باعث بحران صندوق ها در سال هاي اخير شده است.
براساس مطالعات صورت گرفته فعاليت هر نهاد پولي و مالي كه تحت نظارت نباشد افزايش نقدينگي و رشد تورم را در پي خواهد داشت و از سوي ديگر عدم رعايت حدود و ضوابط اعتباري، قدرت پرداخت پول سپرده گذاران توسط اين نهادها در كوتاه مدت امكان پذير نبوده كه منجر به حوادث ناگواري چون اعتراضات مردمي خواهد شد. گفتني است، تنها در يكي از صندوق هايي كه در سال هاي اخير با بحران مواجه شده حدود ۵۰۰ هزار نفر سپرده گذار وجود داشته كه حجم سپرده هاي اين افراد بالغ بر ۶۰۰ ميليارد تومان مي باشد.
با توجه به مطالب گفته شده ريشه بحران صندوق هاي قرض الحسنه را مي توان در بسترهاي نامناسب قانوني، وجود شبه بانك ها در قالب اسم قرض الحسنه، پرداختن به كارهاي اقتصادي تحت لواي نام مقدس قرض الحسنه و بالاخره حضور عناصر با نفوذ در برخي از صندوق هاي قرض الحسنه دانست كه اين عناصر با توجه به حضور خود كمتر اجازه بازرسي و نظارت را به نهادهاي قانوني كشور داده اند.
اقدام اخير بانك مركزي و وزارت اقتصاد در تهيه بسترهاي قانوني لازم براي فعاليت صندوق ها امري لازم است اما بايد توجه كرد از آنجا كه بحران در صندوق ها تنها محدود به درصد كمي از ۶ هزار صندوق فعلي در كشور است، اين نظارت نبايد بر ادامه فعاليت صندوق هاي قرض الحسنه لطمه بزند.

اقتصاد انرژي

پتروشيمي ايران و خريد يك شركت توليد مواد پلاستيكي
گروه صنعتي پتروشيمي ايران و دو كنسرسيوم مالي ديگر در رقابت اند، تا شركت توليد پلاستيك بيسل را بخرند. «بيسل» يك شركت مشترك شركت هاي صنعتي و شيميايي و نفتي بي-آ-اس-اف و شل است. به گزارش فاينانشيال تايمز بهاي خريد اين شركت ۳ تا ۴ ميليارد دلار اعلام شده است.
به نوشته اين روزنامه، شركت پتروشيمي كه شركتي متعلق به وزارت نفت ايران و يكي از بزرگترين شركت هاي استراتژيك در منطقه خاورميانه است، همواره به خريد شركت بيسل ابراز علاقه مي كرده است. ديگر داوطلبان خريد اين شركت، شركت پتروليوم قطر، شركت آرامكو از عربستان سعودي و شركت نفت كويت هستند. ولي تنها يكي از آنها قيمت پيشنهادي خود را اعلام كرده است. مهلت تعيين شده براي اعلام خريد شركت و تعيين بهاي خريد اوايل هفته گذشته بوده است.دو شركت خصوصي سرمايه گذاري ديگر نيز در اين رابطه در رقابت اند. اين شركت ها عبارتنداز Blackstone و Apollo به طور مشترك از يكسو و شركت مالي ديگري به نام Bain Capital از سوي ديگر.
سهام شركت بيسل به طور مساوي به بي-آ-اس-اف به عنوان بزرگترين توليد كننده مواد شيميايي جهان و غول نفتي انگليسي/ هلندي شل تعلق دارد.اين شركت ۶۵۰۰ كارمند دارد و سالانه شش ميليارد يورو فروش دارد. اين شركت در توليد «پولي اوله فين» و پلاستيك كه كاربرد بسيار در بخش هاي گوناگون صنعتي، از جمله صنعت نفت مواد غذايي، كشاورزي و اتومبيل سازي دارد، در سطح جهان مقام اول را دارد.
۶۵ميليون بشكه صادرات ميعانات گازي
صادرات ميعانات گازي استحصالي از فازهاي ۱ و ۲ و ۳ ميدان گازي پارس جنوبي به بيش از چهارصد و يك هزار بشكه رسيد. صادرات اين محصولات از اسكله صادراتي پارس واقع در عسلويه به خارج از كشور انجام شده كه با احتساب اين ميزان، از ابتداي بهره برداري از اين سه فاز، تاكنون بيش از شصت و پنج ميليون و سيصد هزار بشكه از اين فرآورده صادر شده است.از فازهاي ۱ و ۲ و ۳ ميدان گازي پارس جنوبي تاكنون بالغ بر چهل ميليارد و دويست و هشتاد و چهار ميليون متر مكعب گاز طبيعي توليد و به خط لوله سراسري گاز كشور تزريق شده است.همچنين از اين ۳ فاز تاكنون يكصد و نود و هشت هزار تن گوگرد توليد كه در ۱۳ مرحله بارگيري و به خارج از كشور صادر گرديده است.در فازهاي ۱ و ۲ و ۳ طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي، روزانه ۷۵ ميليون متر مكعب گاز طبيعي، ۱۲۰ هزار بشكه ميعانات گازي و۶۰۰ تن گوگرد توليد مي شود.
تعطيل دفاتر خارجي
مديرعامل شركت ملي نفت ايران از تعطيلي برخي دفاتر خارجي اين شركت كه در خريد كالاي نفت و تجهيزات مورد نياز طرح هاي در حال اجراي صنعت نفت فعال بودند و انتقال اين دفاتر به داخل كشور، خبر داد.
مهندس «سيد مهدي ميرمعزي» به ايرنا گفت: براي اين كه سهم خود در خريد و تأمين مايحتاج بخش نفت از خارج را افزايش دهيم، دفتر «شركت كالاي كيش» افتتاح و فعاليت آن آغاز شده است. وي اضافه كرد: با افتتاح دفتر شركت كالاي كيش، دفتر خريد شركت ملي نفت در شارجه تعطيل شد و اكنون تمام كارهاي آن توسط دفتر كيش انجام مي شود.
ميرمعزي از تعطيلي دفتر شركت نفت در كانادا به دليل حجم كم كار و صرفه جويي در هزينه ها خبر داد و گفت: شركت در حال كم كردن امور دفتر كالاي نفت لندن است. با توجه به سهولت ارتباطات تجاري كه اكنون به علت پيشرفت وسايل ارتباطي به وجود آمده، فعاليت هاي خريد كالا بيش از پيش در كيش متمركز خواهد شد.
«ميرمعزي» در ادامه خاطرنشان كرد: با استقرار مركز خريد شركت ملي نفت در كيش، دسترسي و حضور در مذاكرات بيشتر خواهد شد و اين امر به فعال تر شدن امور اقتصادي جزاير ايراني نيز كمك خواهد كرد.وي اظهار اميدواري كرد: با اجراي اين مهم، علاوه بر صرفه جويي در هزينه ها، بتوان به توسعه بخشي از كشور كمك كرد.
ميرمعزي در پايان در خصوص دلايل انتخاب جزيره كيش براي انجام اين امور، گفت: از آنجا كه هيچ مشكلي براي رفت و آمد فروشندگان خارجي به كيش وجود ندارد،  با اين تصميم علاوه بر كاهش مشكلات انتقال قطعات و تجهيزات مورد نياز، امكان مذاكرات رودررو و سريع تر با طرف  هاي خارجي فراهم خواهد شد.
تبديل ته مانده هاي نفت
004788.jpg
پژوهشگاه صنعت نفت براي عرضه فناوري «تبديل ته مانده هاي سنگين نفتي يا نفت فوق سنگين به نفت خام سنتزي متوسط» به داخل و خارج از كشور آمادگي كافي دارد.
رئيس پژوهشكده مهندسي توسعه فرآيندهاي شيميايي پژوهشگاه صنعت نفت، در گفت وگوبا شانا خاطرنشان كرد: پژوهشگاه صنعت نفت و شريك خارجي اش كه يك شركت روسي است فناوري فرايند تبديل ته مانده هاي سنگين نفتي به نفت خام سنتزي متوسط را در اختيار دارند.
دكتر جمشيد زركش تصريح كرد: اين فناوري در كشور داراي بازار قابل توجهي است و در حال حاضر نيز از پالايشگاه شيراز براي بهره برداري از اين فرآيند در تبديل نفت فوق سنگين به نفت خام متوسط دعوت شده است.
به گفته وي اين فرآيند در برخي از كشورها از جمله كانادا و ونزوئلا نيز بازار بسيار خوبي دارد و در حال حاضر مذاكرات با برخي از شركت هاي كانادايي به منظور عرضه اين فناوري در دست اجراست.
دكتر زركش با اشاره به اين كه بهره برداري از ميدان هاي نفت سنگين در كشور استفاده از اين فناوري را بيش از گذشته ضروري كرده است، گفت: تبديل نفت سنگين به نفت متوسط با استفاده از اين فناوري علاوه بر تسهيل در امر صادرات نفت، ارزش افزوده بيشتري نيز براي كشور به همراه دارد.
وي با بيان اين كه اين فرآيند در شرايط عملياتي متوسط بيش از۹۰ درصد، قابليت تبديل نفت خام سنگين يا فوق سنگين به نفت خام متوسط را دارد، افزود: اين فرآيند در مقابل هر غلظتي از گوگرد و فلزات سنگين كارايي دارد و در مقياس هاي مختلف از جمله آزمايشگاهي قابل استفاده است.

سايه روشن اقتصاد

سوء مديريت در خريد و فروش املاك دبي
يك  روزنامه  اماراتي  نوشت : فقدان  مديريت  صحيح  در خريد و فروش  املاك  و مسكن  در امارت  دبي  بسياري  از خريداران  خارجي  را در اين  زمينه  با نگراني  و سرگرداني  رو به  رو كرده  است . گزارش  روزنامه    خليج  تايمز حاكي  است : مديريت  ناصحيح  در خريد و فروش  املاك  در دبي  سبب  دوركردن  بسياري  از سرمايه گذاري  خارجي  بالقوه  در اين  زمينه  شده  است . اين  روزنامه  در اين  زمينه  در گفت  و گو با «جين  پائول  تاردو كوبورن» مدير بازاريابي  آژانس  املاك  و مستغلات «سافت  وير» در دبي  نوشته  است : حدود ۶۰درصد از سرمايه گذاران  در بخش  املاك  در امارات  را اتباع  خارجي  از كشورهاي  اروپايي ، خاورميانه ، خاور دور و شبه قاره  هند تشكيل  مي دهند. وي  گفت : خريدوفروش  املاك  به  صورت  صحيحي  مديريت  نمي شود كه  آن هم  ناشي از تجربه  نداشتن  شركت هاي  سازنده  و توسعه  عمران  در بخش  مسكن  در زمينه  فروش املاك  است  و به  همين  دليل  اكنون  واگذاري  اصولي  و صحيح  برجهاي  مرتفع  و ديگر املاك  به  خريداران  با مخاطره  همراه  است .
سپرده گذاران قرض الحسنه هاو بانكها متضرر مي شوند
يك استاد حوزه و دانشگاه گفت: سپرده گذاران قرض الحسنه ها و بانكها در شرايط كنوني از پس اندازهايشان متضرر مي شوند.
احمدعلي يوسفي لاهيجي در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به رشد تورم در سالهاي اخير افزود: كسي كه داراي سپرده قرض الحسنه است در پايان دوره كه پولش را دريافت مي كند، احساس مي كند متضرر شده است و اين مسئله درباره سپرده گذاران بانكها نيز به دليل سود اندكي كه به سپرده ها پرداخت مي شود، صدق مي كند.
وي گفت: اگر مشكل ناشي از ناكارآمدي مديريت وجوه نقدي است، بايد حل شود. در اين صورت هر دو طرف يعني بانكها و سپرده گذاران سود مناسب خواهند برد.
يوسفي لاهيجي درخصوص سود بالاي تسهيلات بانكي اظهار داشت: بانكها در حال حاضر براساس نظريه وكالت عمل مي كنند و اگر بيش از حق الوكاله دريافت كنند، اشكال دارد.
عضو پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي قم در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره قرض الحسنه ها گفت: قرض الحسنه ها مؤسسات خيريه اي هستند كه بايد فعاليت كنند و گسترش آنها نيز اشكال ندارد.
وي اضافه كرد: منتها بايد در چارچوب آيين نامه ها و تعريف وظايف كاري قدم بردارند و اگر بخواهند در كنار سيستم بانكي تشكيلاتي دور از نظارت بانك مركزي و دستگاههاي اقتصادي تشكيل دهند، به گونه اي كه دولت از سياستگذاريها به اهداف خود نرسد، قطعاً بايد كنترلهايي صورت پذيرد.

|  ادبيات  |   اقتصاد  |    اجتماعي  |   انديشه  |   سياست  |   علم  |
|  ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |