سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۳
گفت وگو با دكتر محمد فرهادي
اينجا آزمايشگاه خواب است
004803.jpg
فريبا صحرايي
اينجا، آزمايشگاه خواب است. آزمايشگاهي متفاوت از تمامي آزمايشگاههاي ديگر. برروي تخت اين اتاق كه مجهز به امكانات سنجش و تست اختلالات خواب است، بيمار يك شب را در حالي به صبح مي رساند كه پزشكان بر بالين او دست به آزمايشات مختلف مي زنند تا ريشه اختلال را دريابند. اندازه گيري ريتم خرخر، تعداد دفعات قطع تنفس در خواب، تعيين نوع قطع تنفس، كنترل فشار خون، تعيين ضربان قلب، تعداد تنفس،  مشاهده وضعيت خواب بيمار هنگام خواب از جمله اين آزمايشات است. در آزمايشگاه خواب، در حداقل ۲۸ و حداكثر ۶۰ نقطه از سر بيمار الكترودهايي براي ثبت امواج مغز وصل مي شود و قريب به ۸ ساعت آزمايش الكتروآنسفالوگرافي از بيمار به عمل مي آيد. در مدت يك شب اقامت بيمار مبتلا به اختلالات خوابي، پزشكان همچنين به بررسي انقباضات عضلاني چانه، سينه و ساق پا پرداخته و PCO2 يا ميزان گاز كربنيك خون را بررسي مي كنند.
مانيتور قلب و بررسي ميزان اشباع خون از اكسيژن بخش ديگري از آزمايشات را تشكيل مي دهد.
دكتر محمد فرهادي، رئيس مركز بررسي اختلالات خواب كلينيك نور (وابسته به مركز پزشكي شهيد شوريده) اختلالات خواب را موضوع اصلي تخصصي جديد در دنياي پزشكي به نام «طب خواب» مي داند. وي مي گويد: امروزه مشكلاتي كه انسانها در خواب پيدا مي كنند، با امكانات تشخيص پيشرفته و بررسي هاي الكتروفيزيولوژيك و تست هاي بررسي علائم حيات در خواب، قابل تشخيص است. وي قطع تنفس را شايع ترين اختلال خوابي دانسته و مي گويد: بين ۲ تا ۴ درصد جمعيت ميان سال در دنيا گرفتار اين مشكل هستند.
دكتر فرهادي طب خواب را تخصصي بين رشته اي مي داند كه در آن متخصصان مختلف از رشته هاي گوش، حلق و بيني، ريه، قلب و عروق، متخصصان اعصاب و روان، اطفال و گوارش دخيل هستند. آنچه در پي مي آيد پرسش و پاسخي است كه با وي ترتيب داده ايم.
*مطالعات علمي و تحقيقاتي در مورد خواب انسانها به چه زماني برمي گردد؟ براي اولين بار كدام اختلالات شناسايي شدند؟
- از زماني كه بشر به ياد دارد همواره خواب و ماهيت رمز آلود آن مورد توجه بوده است. در قديم بعضي خواب را حالت حد واسط مرگ و بيداري مي دانسته اند و برخي معتقد بودند كه فعاليت مغزي در خواب متوقف مي شود.
در سال ۱۹۲۸ فعاليت الكتريكي مغز انسان براي اولين بار توسط «هانس برگر» روانپزشك آلماني به ثبت رسيد و در سالهاي ۱۹۳۹-۱۹۳۷ در دانشگاه هاروارد پايه هاي شناخت امواج مغزي در خواب توضيح داده شد.
حالا ديگر تصور بر اين نبود كه در موقع خواب فعاليت مغزي به طور كامل خاموش مي شود بلكه برعكس مشخص شد كه در موقع خواب، امواج مغزي به امواج آهسته و هماهنگي تبديل مي شوند. در دهه ۱۹۵۰ براي اولين بار دانشمندان به ثبت امواج خواب در تمام طول شب پرداختند و متوجه شدند كه تغييرات نوار مغز انسان در خواب از يك روند ثابتي پيروي مي كند. در دهه ۶۰ ثبت خواب شبانه در انسان در سطح تحقيقاتي آغاز شد و اين تحقيقات را مي توان پدر تست هاي «پلي سمنوگرافي» (همان دستگاه تست خواب) يا تست خواب امروز ناميد. در همين زمان بود كه بيماري ناركولپسي (بيماري كه فرد دچار خواب آلودگي شديد است و دچار حملات غيرقابل مقاومت خواب مي شود) و اختلالات امواج مغز در خواب اين افراد شناخته شد و اولين كلينيك ناركولپسي در دانشگاه استنفورد تأسيس شد.
يكي از اكتشافات مهم و شايد مهمترين آن در تاريخ پزشكي اختلالات خواب، در اروپا اتفاق افتاد. در سال ۱۹۶۵ در فرانسه و آلمان به طور جداگانه ايست تنفسي موقع خواب يا «آپنه» شرح داده شد.
با اين وجود تا دهه هفتاد ميلادي اختلالات خواب به عنوان يك طب باليني مورد توجه قرار نگرفت. در سال ۱۹۷۲ «گيلم نالت» كه يك دانشمند فرانسوي بود به گروه دانشگاه استنفورد در آمريكا پيوست. با توجه به تجربه اي كه اروپاييان در تشخيص ايست تنفسي در خواب داشتند او شروع به ثبت تغييرات تنفسي و قلبي در خواب كرد و براي اولين بار به تشخيص بيماران دچار وقفه تنفسي خواب پرداخت ولي هنوز مشكلات بسياري در راه بود و مهمترين آن عدم وجود راه حل درماني قابل قبول در آن مقطع زماني بود.
در آن زمان تنها توصيه موجود براي اين بيماران كاهش وزن يا انجام عمل جراحي تراكتوستوي بود. اين عمل با باز كردن راه هوايي از طريق گردن هر چند در درمان وقفه تنفسي خواب كاملاً  موثر است، ولي زندگي بيمار را پس از عمل با مشكلات مواجه كرده و براي بسياري از بيماران قابل قبول نبود.
در سال ۱۹۷۱ «گيلمينو» اولين بيماري را كه با اين روش درمان مي كند به اين ترتيب توصيف مي كند: اين بيمار پسر ده و نيم ساله اي بود كه به دليل فشار خون تحت درمان بود، ولي اقدامات درماني مؤثر واقع نمي شد. او همچنين شب ها خرخر بلند داشت و در طي روز خواب آلود. تست پلي سمنوگرافي نشانگر آپنه انسدادي شديد بود. بالاخره پس از عدم موفقيت درمان هاي موجود در آن زمان، «گيلمينو» پزشكان معالج را راضي كرد كه منشأ مشكلات كودك در وقفه تنفسي موقع خواب است و با انجام عمل جراحي تراكتوستومي خواب آلودگي و فشار خون بالاي كودك را درمان كرد. در سال ۱۹۷۵ اولين انجمن اختلالات خواب با پنج عضو در آمريكا تأسيس شد و در دهه ۱۹۸۰ روش هاي جراحي جديد مثل عمل جراحي در قسمت عقب حلق (يعني برداشتن تستي از زبان كوچك كام نرم و حلق) ابداع شد.
يكي از نقاط عطف اين رشته در دهه۸۰ با ابداع دستگاه «cpap» توسط متخصص ريه استراليايي «سوليوان» اتفاق افتاد. اين وسيله شامل دستگاهي نسبتاً كوچك است يا وزن تقريباً ۲-۱ كيلوگرم. اين دستگاه به يك لوله متصل است و در انتهاي لوله ماسكي قرار دارد كه روي بيني قرار مي گيرد. در طي خواب اين دستگاه هوا را به داخل راه هوايي فوقاني مي راند و با اين كار مانع از روي هم خوابيدن مجاري هوايي فوقاني در موقع خواب مي شود.
* مراكز و كلينيك هاي خواب اولين بار كي و كجا راه اندازي شدند و در حال حاضر در درمان اختلالات خواب چه نقشي را ايفا مي كنند؟
- با توجه به شيوه قابل توجه آپنه تنفسي در جامعه (۴ درصد در مردان و ۲ درصد در زنان ۶۰-۳۰ سال) در اواخر دهه ۸۰ و در دسترس بودن درمان قابل قبول و ساده و مراكز و كلينيك هاي خواب در آمريكا گسترش فراوان يافت و در دهه۱۹۹۰ مراكز خواب در تمام دنيا رو به گسترش گذاشت.
امروزه كلينيك هاي خواب به درمان گروه زيادي از بيماران مبتلا به اختلال خواب مي پردازند كه به طور كلي شامل كساني مي شود كه در طول روز خواب آلوده اند، در طي شب خواب راحتي ندارند، در خواب راه مي روند، حرف مي زنند، دست و پا مي زنند و حتي به ديگران آسيب مي رسانند، از خواب مي پرند، خوابشان نمي برد، خر خر بلند دارند، دچار احساس خفگي در خواب مي شوند، حركات غيرارادي و بيش از حد پاها مانع از خواب آنها مي شود، گرفتار حملات خواب در طي روز هستند يا بهداشت غلط خواب آنها را دچار مشكل كرده است.
* اختلالات خواب بيشتر در كدام گروه هاي سني شايع است؟
- اختلالات خواب تمام سنين را گرفتار مي كند و محدود به بزرگسالان نمي شود. در حدود دو سال قبل آكادمي متخصص اطفال آمريكا طي دستور العملي از پزشكان كودكان خواست كه در معاينات خود از وضعيت خواب كودك سؤال كنند و در صورت وجود خواب ناآرام و خر خر دائمي يا خواب آلودگي يا بيش فعالي و بي قراري در طي روز كودك را نزد متخصص خواب بفرستند. خوشبختانه درمان وقفه تنفسي در كودكان اغلب آسان است و با انجام عمل جراحي لوزه ها صورت مي گيرد.
004773.jpg
* يكي از شايع ترين اختلالات خواب، قطع تنفس و يا وقفه تنفسي است، اين اختلال چه علائمي دارد؟
- يكي از علائم مهم وقفه تنفسي در خواب خرخر بلند و دايمي است. البته اين به آن معني نيست كه تمام كساني كه خر خر مي كنند دچار اين بيماري هستند، ولي اگر بيمار فرد ميانسالي است كه خر خر بلند و دايمي دارد و در طي روز از خستگي شكايت دارد به احتمال زياد دچار اين بيماري است، هر چند تشخيص نهايي با انجام تست پلي سمنو گرافي انجام مي شود. در بيماران مبتلا به وقفه تنفسي در موقع خواب، با شل شدن عضلات راه تنفس فوقاني روي هم خوابيده، توقف تنفس باعث افت سطح اكسيژن خون و تلاش مجدد فرد براي شروع تنفس مي شود و اين پديده باعث مي شود فعاليت الكتريكي مغز بيمار براي چند ثانيه از حالت خواب به بيداري تبديل شود (اين مدت آن قدر كوتاه است كه اغلب فرد چيزي به خاطر نمي آورد). تكرار اين پديده در طي شب باعث مي شود كه امواج مغزي فرد بين بيداري و مرحله اول خواب در نوسان باشد و به مراحل عميق تر خواب وارد نشود و يا مدت كوتاهي را در مرحله عميق خواب بگذراند. به اين ترتيب هر چند فرد ساعت ها را در رختخواب گذرانده از خواب با كيفيت مطلوب بي بهره مانده است و صبح احساس خستگي مي كند. اين پديده داراي عوارض كوتاه مدت و درازمدت است.
نتيجه اين اختلال در شب خستگي و چرت زدن بيمار در روز بعد است. ولي عارضه درازمدت آن صدمات عروقي و افزايش احتمال فشار خون و سكته مغزي است.
004779.jpg
دكتر محمد فرهادي
تصور مي شود كه در ميان مردان ميانسال مبتلا به فشار خون اوليه ۳۰ درصد دچار وقفه تنفسي خواب تشخيص داده نشده باشند. لذا تفتيش پزشكان در مورد علايم اين بيماري در افراد مبتلا به فشار خون بسيار بااهميت است. بيماران دچار آسم شبانه يا آسم مقاوم به درمان مي بايست از نظر علائم اين بيماري مورد پرس و جو قرار گيرند و در صورت وجود علائم بايستي از نظر احتمال وجود وقفه تنفسي در خواب مورد بررسي قرار گيرند. همين طور است بيماراني كه دچار علائم قلبي شبانه يا مقاوم به درمان هستند.
افرادي كه دچار خواب آلودگي در طي روز هستند خود و ديگران را در معرض تهديد قرار مي دهند، يكي از خطرات مهم كه اين افراد را تهديد مي كند و نيز از طرف اين افراد جامعه را مورد تهديد قرار مي دهد حوادث رانندگي و حوادث موقع كار است. در كشورهاي پيشرفته رانندگان وسائط نقليه عمومي از نظر اختلالات خواب مورد بررسي قرار مي گيرند و در صورت ابتلاي فرد تا زماني كه فرد درمان نشده و درمان وي از طرف متخصص مورد تأييد قرار نگرفته است به وي اجازه رانندگي داده نمي شود.
* بررسي اختلالات خواب به صورت علمي و در قالب مراكز اختلال خواب در كشور ما چقدر سابقه دارد؟
- بررسي اختلالات خواب، يك كار تيمي است و عمدتاً متخصصين گوش و حلق و بيني و سر و گردن، ريه، قلب، اعصاب، روانپزشكي، طب كار و اطفال در آن درگير هستند. هر چند دوره هاي آموزشي تكميلي (فلوشيمي و فوق تخصصي اختلالات خواب) در دنيا وجود دارد و كلينيك هاي اختلالات خواب توسط اين متخصصين مديريت مي شود. در كشور ما چند سالي است كه به اين تخصص توجه شده است، هر چند تعداد متخصصين اختلالات خواب كم هستند، اميد است كه با آشنايي جامعه پزشكي و مسئولين ذيربط و مردم با اين ضرورت، اين رشته پزشكي جايگاه خود را در كشور ما باز كند.

نگاه امروز
تغذيه در ماه مبارك رمضان
بر سرخوان ماه رحمت
004776.jpg
ماه مبارك رمضان، اين سفره پربركت الهي بار ديگر گسترده شد تا همگان به قدر شايستگي خويش از آن توشه برگيرند. ماه مبارك جدا از فضايل فراوان معنوي، محكي براي خودسازي است.
مي آموزيم كه چگونه چشم بر آنچه مي خواهيم ببنديم، ننوشيم، نخوريم و نگوييم تا در سايه آن به عزت نفس دست يابيم. از اين رو برآن شديم تا براي بهره گيري بهتر از بركات اين ماه، چند نكته را براي رعايت اعتدال و تغذيه اشاره كنيم.
* * *
تنوع غذايي يكي از نكات مهم در حفظ سلامتي است. اين نكته در ماه رمضان اهميت بيشتري دارد، چرا كه وعده غذايي تنها به ۲ وعده محدود شده و از اين رو توجه به نوع مواد غذايي مصرفي بسيار مهم است. از آنجايي كه متابوليسم (سوخت و ساز) بدن در زمان روزه داري كند مي شود، حالت هايي چون كرختي، بي حالي و كاهش دماي بدن بروز مي كند كه اين امر در روزهاي اول روزه داري طبيعي است، اما جاي نگراني ندارد، چرا كه بدن از ذخيره چربي استفاده كرده و متابوليسم را كنترل مي كند.
در طول ماه مبارك رمضان مصرف ۷ گروه از مواد غذايي، به شرح زير فراموش نشود:
- نان، غلات، برنج يا ماكاروني،  بيسكويت (تهيه شده از آرد كامل) به ميزان ۱۱ تا ۶ تكه يا قاشق در زمان افطار يا سحر. توجه كنيد فقط مصرف يك نوع كافي است.
- گوشت (قرمز يا سفيد) و ماهي، انواع لوبيا، آجيل خام به ميزان ۲ تا يك تكه و براي لوبيا و آجيل نصف فنجان كافي است.
- انواع لبنيات به خصوص شير (براي شير ۳-۲ ليوان و ماست ۲ تا يك فنجان در روز)
- انواع سبزيجات به ميزان ۵ تا ۳ فنجان (پخته و يا خام)
- انواع ميوه به ميزان ۴ تا ۲ عدد در روز
- هيدرات هاي كربن (قندها) كه بهتر است قند طبيعي باشد مانند خرما، كشمش و...
- چربي غير اشباع مانند روغن زيتون، آفتابگردان براي سالاد يا غذا به ميزان ۷ تا ۴ قاشق  چايخوري يا ۲ قاشق غذاخوري.
سحري
به هر ميزان سحري سبك تر باشد، احساس سنگيني، كسالت، خواب آلودگي و... كمتر بروز كرده و شخص سرحال فعاليت روزانه را آغاز مي كند.
بنابر اين مصرف سوپ (آش توصيه نمي شود) يا يك ليوان شير با ۳ تا ۲ عدد خرما يا يك بشقاب سالاد و يك تكه مرغ يا ماهي و يا ۳ تا ۲ تكه نان (بهتر است نان سنگك باشد) كوچك، پنير و خرما و چاي كم شيرين براي سحري كافي است.
در واقع سحري تفاوتي با صبحانه ندارد، جز اين كه كمي زودتر خورده مي شود. بنابر اين نيازي به خوردن غذاهاي پرحجم مثل آش، پلو و خورشت، كله پاچه و... نيست. حتي جوانان و نوجوانان نيز مي توانند با اين رژيم غذايي روزه بگيرند. ارزش غذايي مهم تر از حجم غذا است. غذاي پرحجم الزاماً غذاي مقوي نيست.
افطار
براي افطار مي توانيد يكي از موارد زير را انتخاب كنيد:
- ۳ عدد خرما به همراه يك ليوان شير (بهتر است شير گرم باشد).
- چند عدد بيسكويت تهيه شده از آرد كامل به همراه يك ليوان آب ميوه كه بهتر است آب ميوه ترش نباشد.
- سوپ سبزيجات با يك يا دو تكه نان (حداكثر يك بشقاب تو گود يا تكه كاسه متوسط كافي است)
مصرف مواد غذايي شيرين، اما با شيريني طبيعي در هنگام افطار بسيار مهم است چرا كه بدن به خصوص سلول هاي مغز نياز مبرمي به هيدرات كربن براي دريافت انرژي مجدد دارند. بنابر اين مصرف خرما، كشمش و يا افزودن يك قاشق چايخوري شكر به شير يا چاي مناسب است. اما توجه كنيد با وجودي كه تأمين هيدرات كربن مورد نياز بدن ضروري است، اما مصرف بيش از حد شكر يا شيريني هايي چون نان خامه اي، زولبيا و باميه و... اصلاً توصيه نمي شود چرا كه اين خوراكي ها نه تنها باعث تحريك معده، اضافه وزن و... مي شوند، بلكه باعث تشنگي و به هم خوردن تعادل آب بدن مي شود.
شام
بسياري از مردم وعده افطار و شام را يكي مي كنند و اين در صورتي كه تعادل در مصرف مواد غذايي رعايت شود، بسيار مناسب است. براي اين كه نيازهاي بدن به خوبي تأمين شود، به اين نكات توجه كنيد:
- بهتر است بزرگسالان از گوشت سفيد و ماهي و جوانان و نوجوانان از گوشت قرمز و ماهي استفاده كنند. مصرف يك يا دو تكه گوشت قرمز در غذاهايي مثل خورشت (هرقطعه يك انس وزن داشته باشد) و يا يك تكه مرغ يا ماهي كافي است.
- مصرف انواع غلات و حبوبات فراموش نشود. مصرف يك كاسه متوسط عدسي، خاصيتي معادل يك تكه گوشت يا ماهي دارد.
- از لبنيات هنگام افطار يا شام استفاده كنيد. ماست، دوغ، كره و پنير و... را از وعده غذايي خود حذف نكنيد.
- مصرف انواع سبزي ها را فراموش نكنيد. مصرف هويج، گل كلم، لوبيا، قارچ و... آب پز در كنار غذاهايي چون خوراك و يا مصرف كاهو، كلم، گوجه فرنگي و... را به صورت سالاد فراموش نكنيد. اما توجه كنيد براي چاشني سالاد به هيچ وجه از سركه، آبليموي شيشه اي، فلفل، سس ماينز و... استفاده نكنيد. اين قبيل چاشني ها محرك معده بوده و ترشح اسيد معده را افزايش مي دهند و حالت هايي چون سوزش معده، ترش كردن (اصطلاح رايج براي اسيدي شدن و سوزش مري و معده)، نفخ شكم و... به سرعت پديدار مي شود. اين علايم مخصوصاً زماني كه معده خالي است يعني فاصله بين سحر تا افطار نمود بيشتري دارد. بنابر اين فقط از روغن زيتون، آفتابگردان به همراه آبليمو يا نارنج تازه استفاده كنيد.
- مصرف انواع ميوه را فراموش نكنيد. پس از افطار تا هنگام خواب حتماً ميوه ميل كنيد. مصرف يك يا ۲ عدد پرتقال، ليمو شيرين، نارنگي، يك عدد سيب، يك خوشه انگور و... باعث تامين ويتامين هاي مورد نياز بدن و تنظيم عملكرد دستگاه گوارش و جلوگيري از بروز يبوست مي شود.
در پايان توجه به چند نكته ضروري است:
۱- نوشيدن آب، آب ميوه و مايعات ديگر را بين افطار تا زمان خواب فراموش نكنيد.
۲- ميوه سبزي را به هيچ وجه از برنامه غذايي حذف نكنيد.
۳- از خوردن مواد غذايي شيرين كه شيريني شان طبيعي نيست مانند شكلات، حلوا، شله زرد، شيربرنج، زولبيا و باميه و... در هنگام افطار يا سحر بپرهيزيد. به جاي آن از خرما، كشمش، انگور... كه شيريني طبيعي دارند استفاده كنيد. اين خوراكي ها باعث افزايش وزن و افزايش ترشح اسيد معده مي شوند.
۴- از خوردن خوراكي ها و مواد غذايي شور مثل چيپس، پفك، چوب شور و... در هنگام افطار يا سحر بپرهيزيد. اين خوراكي ها باعث تشنگي، افزايش وزن، به هم خوردن تعادل آب بدن، افزايش ترشح اسيد معده و... مي شوند.
۵- از مصرف غذاهاي تند بپرهيزيد. اين قبيل مواد غذايي محرك دستگاه گوارش بوده و باعث افزايش ترشح اسيد معده مي شوند.
۶- تنوع غذايي را فراموش نكنيد تا نيازهاي ضروري بدن چون پروتئين، كلسيم، سديم، پتاسيم و ويتامين هايي چون A، K، خانواده B و C تأمين شود.
۷- به ميزان مصرف مواد غذايي هنگام سحر و افطار توجه كنيد. غذاي پر حجم الزاماً غذاي مقوي نيست. پرخوري و خوردن غذاهاي پرحجم دو عامل مهم براي آسيب به دستگاه گوارش به خصوص معده است. تعادل تغذيه اي را فراموش نكنيد. سلامت باشيد و عبادات همگي قبول درگاه حق.
مهتاب صفرزاده خسروشاهي

مرور دانش
آلوئه ورا و مصارف درماني آن
آلوئه ورا به عنوان يك گياه دارويي، در طب سنتي جهان قدمتي سه هزار ساله دارد. اين گياه سرما و يخ زدگي را نمي تواند تحمل كند. در اوايل قرن بيستم خصوصيات ژل آلوئه شناسايي شد و مصارف گسترده اي در صنايع دارويي، غذايي و مواد آرايشي و بهداشتي به دست آورد. ژل آلوئه شامل اسيدهاي آمينه، ويتامين ها، آنزيم ها، پروتئين ها و محركهاي سيستم ايمني است و به عنوان محصول محافظ پوست كه شامل پليمرهاي كربوهيدرات است، پوست را مرطوب مي كند و تسكين مي دهد.
آب ميوه آلوئه ورا نيز شامل آنترانويدزهايي است كه فرآورده هاي ملين توليد مي كند. مانانها نيز تشكيلات ديگري در آلوئه ورا هستند كه به التيام زخمها كمك بزرگي مي كنند. شربت آلوئه ورا نيز براي كنترل قند خون و زخمهاي معده و اثني عشر و كليت روده مصرف مي شود و از قرص و كپسول آن نيز براي درمان بيماريهاي دستگاه گوارش و تحريك سيستم ايمني و نيز كنترل ويروس ايدز استفاده مي شود. به طور كلي مواد درون آلوئه ورا واكنش سيستم ايمني بر آنتي ژنها را فعال و تقويت مي كند و اين عمل در درمان سرطان مفيد است. اگر چه هنوز از آن در درمان سرطان استفاده نشده است، ولي تحقيقات در طي سي سال اخير نشان داده است كه آلوئه ورا كمك بزرگي در به حداقل رساندن آسيب ناشي از استفاده اشعه و شيمي درماني در بيماران مبتلا به سرطان مي كند و نيز به انقباض و كوچك شدن تومور و كاهش متازتازها و در نتيجه جلو گيري از انتشار سرطان در بدن كمك مي كند.
آلوئه ورا شامل موادي شيميايي است از جمله ۲۳ پلي پپتيد براي راه اندازي و تحريك سيستم ايمني و نيز ۲۰ پلي ساكاريد كه فعاليت گلبولهاي سفيد و توليد T سلولهاي كشنده و اينترفرون را افزايش مي دهد. يكي از اين پلي ساكاريدها acelated mannose است. لاكتينها و امودين ها دو آنتي تومور شيميايي در آلوئه ورا است كه تومورهاي سرطاني بدخيم را تخريب مي كند.
عاطفه لطفي جبلي
مهندس گياه پزشكي - دانشگاه تهران
آمار سازمان جهاني بهداشت درباره مسلولان ايراني نادرست است
تعداد مبتلايان به سل در سال ،۸۲ ۵۱۳ نفر گفته شده است كه ۲/۷ درصد از مسلولين، سل مقاوم داشته  اند.
علي اكبر ولايتي، رئيس مركز تحقيقات سل و بيماري  هاي ريوي، در همايش روز ملي مبارزه با سل، افزود: موارد ابتلا به سل بين ايراني  ها و افغاني ها برابر بوده، اما بين كودكان افغاني نسبت به ايراني، موارد بيشتري از سل گزارش شده است.
وي افزود: آمار سازمان جهاني بهداشت در سال ۲۰۰۴ ميزان ابتلا به بيماري سل در كشور ۵ درصد بوده كه اين آمار بسيار بيشتر از آمار واقعي است. به گفته ولايتي، علل اصلي سل مقاوم، پزشكان و مردم هستند؛ زيرا پيگيري  هاي پس از درمان صورت نمي  گيرد و افراد هم به اين اميد كه بيماريشان خوب شده، داروها را قطع مي  كنند. وي خاطر نشان كرد: يكي از تلاش  هاي ايران، براي بهبود وضعيت بيماران مسلول تجهيز بيمارستان  ها به وسايلي است كه به راحتي مقاومت بيماري سل را تشخيص دهند. ولايتي در خصوص هزينه درمان بيماران مسلول، گفت: طبق استاندارد جهاني هزينه درمان سل معمولي ۱۰ دلار و سل  هاي مقاوم بيش از ۱۰۰ برابر سل معمولي است. وي ياد آور شد: سل  هاي مقاوم ۲ سال زمان نياز دارند تا به صورت كامل بهبود يابند، در حالي كه اين زمان براي سل معمولي ۶ ماه است.
كشف مولكول پروتئيني مبدل محرك هاي مكانيكي به سيگنال الكتريكي
محققان  نوعي  مولكول  پروتئيني  يافته اند كه  مي  تواند محرك هاي  مكانيكي   را به  سيگنال  الكتريكي  كه  قابل  تشخيص  از سوي  مغز است  تبديل  كند.
به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  موسسه  پزشكي  هوارد هيوز در آمريكا،  اين  پروتئين  يك  كانال  يوني  تشكيل  مي دهد كه  در پاسخ  به  صدا باز  مي شود و با ايجاد امواج  الكتريكي  ويژگي هاي  يك  صدا مانند شدت،  مدت  و زير و بمي  آن  را به  مغز منتقل  مي كند.دانشمندان  از مدتها قبل  حدس  مي زدند كه  چنين  مولكولي  مي  بايست  وجود  داشته  باشد و محل  آن  در مژك  هاي  نازكي  است  كه  در سلول هاي  گيرنده   در گوش  داخلي  وجود دارند.محققان  شواهدي  در دست  دارند كه  در مهره داران  اين  كانال  حساس   به  محرك هاي  مكانيكي  را پروتئيني  به  نام  تي.  ار.پي .اي  يك ، شكل  مي دهد.  به  نظر مي رسد اين  پروتئين  موجود درگوش  داخلي  دو يا سه  وظيفه   برعهده  دارد و نه  تنها يك  كانال  يوني  است  بلكه  مانند يك  فنر عمل   مي كند و موجب  تقويت  سيگنال  هاي  شنوايي  دريافتي  مي  شود.محققان  مي گويند سرعت  واكنش  كانال هاي  يوني  به  صدا و ارسال   علائم  به  مغز كه  ۱۰۰۰ برابر سرعت  كانال  هاي  مشابه  در چشم  در پاسخ   به  محرك هاي  نوري  است  نشان  مي دهد كه  اين  كانال  مي بايست  به  طور  مستقيم  به  محرك  مكانيكي  پاسخ  دهد و نمي  تواند به  مولكول  ديگري   وابسته  باشد.

نكته ها
استفاده از واكمن تهديدي براي شنوايي
امروزه تقريباً هر جواني يك دستگاه استريوي شخصي هدفون دار(واكمن) دارد. برخي افراد در محل هاي عمومي، مؤسسات آرايشي و ورزشي، يا محافل هنري هدفون  به گوش دارند. همچنين كارگران كارخانه و حتي برخي كارمندان نيز گاه از اين وسيله استفاده مي كنند. نتايج بسياري از بررسي ها حاكي از آن است كه سطح بلندي كه حداكثر خروجي اين دستگاه ها با هدفون است، براي سلامتي شنوايي افراد خطرساز است(كلارك، ۱۹۹۱).
براي اين كه متوجه شويم صدايي براي گوش خطرناك است يا خير بايد از شدت صوت(كه با دسي بل اندازه گيري مي شود) و طول مدت قرارگيري در معرض آن آگاه باشيم. به طور كلي، هر چه صدا بلندتر باشد، زمان كمتري براي آسيب به شنوايي مورد نياز است. متخصصين بر اين باورند كه قرارگيري مداوم در معرض صوت بيش از ۸۵ دسي بل A (تقريباً شدت صداي خيابان هاي شهر) در طول زمان سبب آسيب  ديدن شنوايي مي گردد.
حداكثر ولوم صداي واكمن هاي شخصي هدفون دار به ۱۰۵ تا ۱۲۰ دسي بل A مي رسد. نتايج برخي مطالعات حاكي از آن بود كه در اكثر موارد خطر زيادي وجود ندارد مگر اينكه چند سال، روزي چند ساعت در معرض اين گونه آهنگ ها باشيم(فيندلي، ۱۹۷۴).
اما بررسي هاي اخير نشان داده است اين دستگاه هاي استريوي شخصي تهديدي براي شنوايي بخش مهمي از استفاده كنندگان آنهاست(كاتالانو ولوين، ۱۹۸۵). در مطالعه اي در شهر نيويورك در سال ۱۹۹۸ حداكثر خروجي واكمن ها تا ۱۱۲ دسي بلA ارزيابي شد.گرچه با افرادي كه مصاحبه شد، در محل هاي ساكت ولوم واكمن  را تا سطح ايمن كم كرده بودند، اما اذعان داشتند هنگام رانندگي يا دوچرخه سواري، ورزش يا پياده روي، رفتن به سر كار يا برگشتن از سر كار ولوم را بسيار بالا مي برند. گرچه در محيط هاي صنعتي پر صدا قوانيني براي حفاظت شنوايي كارگران پيش بيني شده اما چنين قوانيني براي استفاده از استريوهاي شخصي وضع نشده است. از اين رو همه مسئوليت  حفاظت از شنوايي بر عهده خود مشتري است.
هنگام استفاده از واكمن چگونه از شنوايي خود حفاظت كنيم؟
براي اين كه متوجه شويد آيا در معرض كم شنوايي ناشي از اصوات بلند هستيد ياخير، ابتدا بايد در نظر داشته باشيد شدت صداي واكمن شما چقدر است و چه مدتي از روز به آن گوش مي دهيد.
از آنجا كه ميزان بلندي دستگاه هاي مختلف، متفاوت است، براي پيشگيري از كم شنوايي دائمي ناشي از سر و صداي زياد اين دستگاه ها بايد نكات زير را رعايت كنيد: 
* به هنگام خريد توجه كنيد استريوي شخصي داراي «محدود كننده خودكار ولوم» باشد. اين امر سبب مي شود صداي واكمن هيچگاه بالاتر از سطح ايمن نشود. به عنوان مثال واكمن سوني داراي اين قسمت است و خروجي را حداكثر به ۸۵ دسي بل A مي رساند.
* صداي واكمن را در اتاقي ساكت روي سطح راحتي شنيداري(ميزان شدتي كه راحت مي شنويد و از بلندي آن آزرده نمي شويد) قرار دهيد. در مكان هاي شلوغ(براي پوشاندن سر و صداي اطراف) درجه ولوم را بالاتر نبريد. در غير اين صورت صداي واكمن با صداي شلوغي اطراف جمع شده و به شنوايي شما آسيب مي رساند.
* زمان استفاده از واكمن(با هدفون) را محدود كنيد.
* از هدفون دستگاه هاي ديگر به جاي هدفون واكمن خود استفاده نكنيد. اين امر سبب افزايش شدت خروجي و خطر كم شنوايي مي شود.
* اگر زماني كه به هدفون گوش مي دهيد نتوانيد صداي اطرافيان را بشنويد و يا ديگران در فاصله يك متري شما مجبور شوند براي صحبت با شما فرياد بزنند، صداي واكمن  شما زيادي بلند و براي شنوايي شما خطر آفرين است.
* اگر متوجه شديد گوش هايتان زنگ مي زند يا پس از گوش دادن به آهنگ، صداي گفتار ديگران مبهم مي شود، ديگر از واكمن استفاده نكنيد و نزد يك شنوايي شناس، شنوايي خود را ارزيابي كنيد.
ترجمه: گيتا موللي/ دكتر يونس لطفي
منبع: www.Ihh.org

علم
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |