سه شنبه ۵ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۳۷
وقتي پزشكان نامتخصص توليد انبوه زيبايي مي كنند
بحران جراحي پلاستيك 
021111.jpg
عكس : هادي مختاريان 
با اطلاع رساني رسانه هاي گروهي درباره ميزان شكايت كردن مردم از پزشكان در سراسر دنيا، ميزان رجوع بيماراني كه خدمات كافي پزشكي دريافت نكرده اند و در بعضي از موارد، از كيفيت درماني كه در مورد آنها انجام گرفته ناراضي اند روز به روز افزايش پيدا مي  كند.
طي 5 سال اخير 175 پرونده مربوط به شكايت مردم از پزشكان جراح پلاستيك در سازمان نظام پزشكي تشكيل شده است. عمده اين شكايت ها مربوط مي شود به جراحي هايي نظير بيني، شكم و پوست.
در 6 ماهه اول سال 82 از 400 پرونده قصور پزشكي در سازمان پزشكي قانوني، 33 پرونده به قصور در جراحي هاي بيني و پوست مربوط است. يك جراح متخصص زيبايي مي گويد: اين جراحي هاي پلاستيك رشد بي  رويه اي پيدا كرده.
دكتر كرم نژاد خود را عضو جامعه جراحان آمريكا معرفي مي كند و مي گويد : در مواردي ديده شده كه به فاصله 24 ساعت بعد از يك عمل سنگين، يك عمل ديگر براي خارج كردن چربي ها انجام شده. اين عمل سنگين باعث فوت بيمار شده است. او ادامه مي دهد: هر جراحي كه تخصص اين كار را داشته باشد و بتواند عمل زيبايي انجام دهد از نظر قانون منعي براي او نيست ولي اگر اتفاقي بيفتد بايد جوابگو باشد.
با توجه به اين گفته دكتر كرم نژاد، جراحي پلاستيك امروزه در ايران محل بحث و مناقشه هاي بسياري شده است كه حتي موجب شد در بهار سال جاري يك گزارش كاملايرانشهر به اين موضوع تخصيص پيدا كند. در آن گزارش به نقل از دكتر ضيايي استاد دانشگاه و نويسنده كتاب گوش و گلو و بيني ياد شد كه سكاندار جراحي هاي ناحيه سروگردن متخصصان گوش و گلو و بيني اند اما ديگر كساني كه به اندازه كافي در اين زمينه تخصص داشته باشند و بتوانند كاركرد عضو، زيبايي آن و سلامتي بيمار را تضمين كنند، مي  توانند در زمينه جراحي هاي زيبايي فعاليت كنند. در آن وقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به گزارش ياد شده واكنش نشان نداد، اما اكنون باز هم طبق روال جاري وزارت بهداشت، توپ به زمين پزشكان افتاده است.
برخورد با جراحان زيبايي كه تخصص آن را ندارند ولي به آن دست مي زنند اخيرا شدت بيشتري به خود گرفته است. بر طبق آمار هاي غيررسمي نزديك به 3 هزار جراح پلاستيك در ايران فاقد مجوز لازم هستند و تنها 125 جراح پلاستيك در ايران تخصص يا فوق تخصص اين كار را دارند.
يك جراح پلاستيك مي گويد: اقبال مردم به ويژه بانوان جوان به جراحي هاي پلاستيك باعث شده تعرفه هاي غيرواقعي براي آنها به وجود بيايد.
ادامه در صفحه 16
بايد گفت جراحي پلاستيك درآمدزا است و عمده دليل گرايش جراحان به انجام جراحي هاي پلاستيك، همين است.
در برخي از پرونده هاي شكايت، استفاده بيش از حد از داروي بيهوشي سبب مرگ بيمار شده يا در مواردي ليپوساكشن شكم جابه جايي ناف را به همراه داشته است!
يك عمل جراحي بيني ساده حداكثر 2 ساعت وقت مي برد، در حالي كه تعرفه هاي متفاوتي براي آن تعيين شده است. تعرفه ها از 600 هزار تومان تا 3 ميليون تومان متغير است و بسته به شهرت، تجربه و تخصص پزشك، اين تعرفه ها نوسان دارد.
يك دختر 24 ساله كه تجربه جراحي بيني را پشت سرگذاشته است، مي گويد: حدود 2 ميليون تومان خرج كردم. اسم جراح و نشاني اش را يكي از دوستانم به من داد، الان هم راضي ام. اما قبل از عمل مطمئن شدم كه جراح، تخصص لازم را داشت.
به گفته يك جراح متخصص پلاستيك، انجام جراحي پلاستيك بدون دقت لازم و رعايت نكات اجباري باعث اشكالي در تنفس، صحبت كردن و بويايي، خستگي، تحريك پذيري و بروز بيماري هاي قلبي و ريوي مي شود. به گفته وي كشيدن پلك باعث بازماندن پلك و ايجاد زخم قرنيه خواهد شد.
يك متخصص زيبايي نيز مي گويد: در بسياري از عمل هايي كه براي زيبايي ابرو انجام مي گيرد به اين نكته توجه نمي شود كه عصب هاي اطراف آن ممكن است صدمه ببينند. جراحان متخصص با اين نكات آشنا مي شوند ولي آنهايي كه متخصص نيستند توجه اي هم ندارند چون اصلا اطلاعي در اين باره ندارند.
دادسراي جرايم پزشكي با جراحان پلاستيك فاقد مجوز به صورت سفت و سخت برخورد خواهد كرد. اخيرا كنترل و نظارت ها در اين زمينه افزايش يافته به طوري كه روزنامه هاي پرتيراژ فهرست جراحان پلاستيك متخصص را گرفته و تنها اقدام به درج آگهي هاي آنها مي كنند.
يك جراح پلاستيك با تاييد نظارت هايي كه اخيرا شدت يافته، مي گويد: بار ديگر مدارك تخصص من تاييد شد. من جراحاني را مي شناسم كه با توجه به كنترل هاي اخير فعاليت خود را متوقف كرده اند.
با اين حال نبايد يك نكته را نيز از قلم انداخت: انجام جراحي هاي متعدد بيني، لب و گونه و ليپوساكشن از برخي، جراحان زبده اي ساخته است.
اما سويه ديگر موضوع اين است كه مجازات نقص نظارت وزارت بهداشت را باز پزشكان مي  پردازند. در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، رويه هايي كه در مواقع اضطراري و براي شرايط اورژانس روزهاي جنگ طراحي شده ادامه دارد. مديران وزارت بهداشت كه گاه به اندازه طول مدت انقلاب سابقه مديريت در همان وزارتخانه را دارند روش هاي كهنه را ادامه مي  دهند و با به گردن گرفتن باري مانند آموزش كه سنگين تر از تحمل آنهاست و يك وزارتخانه ديگر كه به طور كامل مختص به اداره دانشجوهاست و از پس مسووليت آن برنمي آيد نيز جزو وظايف وزارت بهداشت است.
تخصصي بودن موضوعات علوم پزشكي و منحصر بودن روش درماني هر بيمار موجب مي  شود كه نتوان جز از وجدان پزشكان از كس ديگري توقع داشت كه ضامن كيفيت درمان در كشور باشند كه البته اين موضوع نافي مسووليت هاي وزارت بهداشت نيست و البته از اين وزارتخانه  مي  توان توقع داشت كه جلوي دلسردي پزشكان را بگيرد. بي ترديد نبود استراتژي در وزارت بهداشت، در كيفيت درمان در كشور تاثيري منفي به جاي مي  گذارد. همه اين موارد باعث نمي  شود كه بتوان از هزينه بالا و كيفيت پايين اعمال برخي پزشكان چشم پوشي كرد و درخواست نكرد كه نظارتي جدي، واقعي و كارساز به فعاليت هاي آنان اعمال شود.
چه، طبق يك آمار غيررسمي كه ديروز به گوش ما رسيد 12 مورد شكايت كاملا جدي از جراحان ظاهرا پلاستيك!وجود دارد كه اعلام شدن آنها ضربه اي ديگر بر پيكر اين جامعه است كه از ورود بي  رويه ساير تخصص ها نگران اند.

ستون ما
مشتي واقعيت درباره پلاستيك
دكتر اديب وحداني
شايد به اين دليل كه پلاستيك زودتر از هر كشوري در آمريكا بود كه به صورت عمومي و درحجم بالا مورد استفاده قرار گرفت، معنايي مجازي پيدا كرد كه بعدها در سراسر دنيا رواج يافت. در اين مجاز، پلاستيك براي توصيف هرچيز غير اصل، بدلي، بي دليل و تقلبي يا كارهاي سرسري كاربرد يافت و بدل به واژه اي شد كه از سوي فيلسوف هاي مكتب فرانكفورت كاربرد گسترده اي پيدا كرده بود. آدورنو و دوستانش براي ناميدن چيزهايي بدلي كه براي طبقه متوسط توليد انبوده مي شدند و نشاني از اصالت نداشتند واژه اي به اسم كيچ را اختراع كردند كه به عنوان نمونه ايراني يك جنس كيچ مي توان ساعت  هاي ديواري، خودكارها و فندك هاي منبت كاري شده را ذكر كرد، مردم دنيا به جاي اين واژه كه خواندن آن هم سخت است و راحت تلفظ نمي شود و ناآشنا و سخت نچسب است، پلاستيك را برگزيدند. با اين حال جراحي پلاستيك فقط يك اتفاق تقلبي نيست.
بسياري از مردم كه دچار سوختگي هاي شديد شده اند و بسياري از افرادي كه به دليل بيماري هاي حاد مثل سرطان مجبور شده اند بافت هايي از بدن خود را از دست بدهند مشتريان جدي جراحي پلاستيك  هستند. بسياري از كساني كه نقص جدي زيبايي پيدا كرده اند مثلا حفره چشم آنها تخليه شده است از نيازمندان جدي جراحي هاي پلاستيك و همچنين پروتزهاي اندام هاي مصنوعي متناسب  هستند. شرايط ديگري هم هست كه در آنها نياز حياتي به جراحي هاي پلاستيك وجود دارد. جراحي هاي پلاستيك يك واقعيت جدي اند كه اگر درست به كار برده شوند سازنده اند اما درغير اين صورت،  هزينه هاي مادي ومعنوي چنين جراحي هايي بيش از سود حاصل از اين كارهاست. انجام برخي از جراحي هاي پلاستيك به خريدن كامپيوترهاي خانگي به هدف بازي كردن صرف مي ماند كه عمل غيرمتعارفي هم نيست، اما اگر كامپيوتر، فقط هزينه مادي داشته باشد و هيچ خطري نداشته باشد،  جراحي پلاستيك خطر و هزينه را با هم دارد و در حالي كه بازار عالي براي اين كار وجوددارد، از پزشكان نمي توان توقع داشت كه به اين عمل جراحي مبادرت نورزند. وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشكي كه متولي اصلي امور مربوط به سلامتي مردم است بايد نسبت به آگاه سازي آنها اقدام كند. البته يادآوري اين نكته مفيد است كه طبق گزارش ها و آمارها بيشتر جراحي هاي پلا ستيك ناموفق و منجر به خسارت به سلا متي بيمار توسط پزشكان غير متخصص اين رشته صورت مي گيرد و اين بر عهده وزارت بهداشت و درمان و سازمان نظام پزشكي است كه با اين بي ساماني ها برخورد كند.

ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |