يكشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۴۲
خبرسازان
Front Page

چيرو، از نيمكت داغ تا صندلي رياست جمهوري
ميدان سياست تفاوت چنداني با زمين فوتبال ندارد. من به عنوان يك مربي پيروز توانايي پيشروي و شكست رقبا را دارم؛ فقط كافيست بازيكنان و مشاوران خوب و طرفداران متعددي داشته باشم
021702.jpg
پژمان راهبر-ماجراجو، خيلي بعد از آن چند ماه سحر انگيز كه حتي بعد از شكست، محبوب قلب مردم ايران باقي ماند، محبوبيت خود را در زادگاهش امتحان مي كند. جايي كه ممكن است با افزايش تعداد آدم هايي كه روي برگه هاي انتخاباتي نام ميروسلاو بلاژويچ را مي نويسند، يك شگفتي بزرگ رقم بخورد. بزرگتر از آنچه در جام جهاني 1998 اتفاق افتاد، چيرو، رئيس جمهوري كرواسي!
همه آنها كه او را با كلاه ژاندارم فرانسوي مصدوم شده در جام جهاني 98 به خاطر مي آورند و البته به آسمان پرتاب شدنش پس از مقام سوم جهان با كرواسي امروز در بخش ديگري از اخبار نام او را مي شنوند، جايي كه مختص سياستمداران جهان است نه ورزشكاران كه البته ممكن است سياسي تر از هر سياستمداري باشند!
ميروسلاو بلاژويچ، يك چهره افسانه اي است. مربي پر انرژي و جذابي كه كرواسي با او غرور از دست رفته پس از جنگ داخلي را به دست آورد. آنكه با جملات و ارتش بزرگترين تيم فوتبال اين كشور نوپا را ساخت. اوپس از موفقيت ها و شكست هاي مختلف در عرصه فوتبال، با حضور در صف نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري كرواسي، تيتر اول ها را به خود اختصاص مي دهد. از مردم كرواسي مي خواهم مرا حمايت كنند. از  آنها كه هميشه پشت و پناه من بوده و از من حمايت كرده اند. مردمي كه با آنها خنديده و گريسته ام.
براساس قوانين انتخاباتي كرواسي هر شهروند اين كشور كه بتواند 10 هزار امضا از مردم به نفع خود جمع آوري كند، مي تواند به عنوان نامزد در انتخابات رياست جمهوري شركت كند. و چيرو، در سه هفته گذشته مرتبا به دنبال كسب اعتبار لازم براي حضور در انتخاباتي است كه با حضور او مي تواند جذابتر از انتخابات آمريكا باشد!
چيرو البته يك مشكل جزئي دارد. او كه سال گذشته پس از قهرماني با ديناموزاگرب اين تيم را ترك كرد و به وارتكس پيوست، كمتر مي تواند روي راي طرفداران انبوه دينامو حساب كند،  جايي كه اگر او به فعاليتش به عنوان سرمربي ادامه مي داد،  موقعيت بهتري در انتخابات داشت. ضمنا مربي سابق تيم ملي ايران كه استاد ادبيات و جملات قصار است، به تعداد دوستان ورزشي، دشمن نيز دارد. دشمناني از جمله، تمام مربيان ملي كرواسي پس از او كه از انتقادات صريحش در امان نمانده اند، رئيس فدراسيون و چند رئيس باشگاه كه ميروسلاو بارها آنان را نواخته است!
او در جملات تبليغاتي خود سياست را چنين توصيف مي كند: ميدان سياست تفاوت چنداني با زمين فوتبال ندارد. من به عنوان يك مربي پيروز توانايي پيشروي و شكست رقبا را دارم؛ فقط كافيست بازيكنان و مشاوران خوب و طرفداران متعددي داشته باشم كه خوشبختانه دارم.
دوستي من با سياستمداران مجرب كرواسي و مردمي كه هميشه از من خاطرات خوشي دارند به من كمك خواهد كرد كه دوباره تاريخ ساز باشم. دوران طلايي كرواسي فقط نبايد محدود به روزهايي باشد كه ما در جام جهاني 1998 به مقام سوم رسيديم. شيريني لحظاتي مثل اين بايد هميشگي باشد. كاري كه منتخبان ملت كرواسي قادر به انجام آن نبوده اند.
اگر چيرو رئيس جمهوري كرواسي شد، او را به ايران دعوت خواهيم كرد. راستي يك مصاحبه مطبوعاتي سياسي، با رضا چلنگر چطور است؟

الويس پريسلي 40 ميليون دلار كاسبي كرد
021684.jpg
گزارش ميزان درآمدهاي سالانه حاصل از فروش توليدات وابسته به هنرمنداني كه فوت كرده اند نشان داده است كه درآمد برخي از آنان حتي از حدي كه در دوران زندگي خود پول در مي آوردند بيشتر شده است. بنا به گزارشي كه درشماره اخير مجله فوربس چاپ شده است الويس پريسلي كماكان چهره متوفي پولساز سال گذشته است.
چهره هايي كه به شهرت جدي تكان دهنده دست پيدا مي كنند معمولا از راه هاي غريبي موفق به توليد پول مي شوند. آنها مي توانند سي دي، نواركاست، صفحه گرامافون، دي وي دي، عكس ، پوستر، كتاب، عروسك، ريل هاي صوتي، دت،  تي شرت و لبا س هاي ديگر را بفروشند. بعضي از اين آدم ها سازهاي سفارشي امضادار را مي فروشند و شركت سازنده ساز به آنها درصد مي پردازد و برخي ديگر در آگهي هاي تجاري ظاهر مي شوند اما بعد ازمرگ اين آدم ها هم باز فروش مي تواند ادامه داشته باشد. حق استفاده از نام اين آدم ها و گاه گروه ها براي وراث آنها باقي مي ماند و هر سال كه ميزان اين پول محاسبه مي شود نتيجه ها غريب مي نمايد. به عنوان مثال نام و آثار الويس پريسلي 40 ميليون دلار فروش ايجاد كرد، خالق كارتون پيناتز كه فردي به اسم چارلز شولتر بود 35 ميليون دلار، جي آرآر تالكين كه خالق مجموعه ارباب حلقه ها بود براي سومين سال متوالي جزو سه نفر اول فهرست مجله فوربس قرارگرفت و 23 ميليون دلار درآمد داشت. مريلين مونرو چهره مشهور سينما، موسيقي، تلويزيون و سياست آمريكايي بالاترين رتبه زنان را دارد كه رتبه ششم در كل است و يك مبلغ 7 ميليون دلاري را شامل مي شود. از گروه موسيقي بيتلز جان لنون و جورج هريسون دراين فهرست قرار دارند. لنون 20 واندي سال قبل درگذشت و امسال 21 ميليون دلار پول درآورد و هريسون كه تازه مرده فقط 7 ميليون دلار كه اين درآمد درست اندازه يك هنرمند هم عصر خودش است كه باب مارلي نام داشت و اين هر دو شاگردان دوره اي بودند كه استادي به نام جيمي هندريكس داشت و قضا را كه هندريكس رتبه يازدهم را به خود اختصاص داده و با توليد پول به ميزان 6 ميليون دلار.
تازه وارد غريب فهرست نشريه فوربس فردي مركوري است كه پر سر و صداترين مرگ را داشت، اما تا به حال پس از مرگ نتوانسته بود آنقدر پول توليد كند كه در فهرست 100 مرده پولساز فوربس جاي بگيرد و اكنون مي شود او و فرانك سيناترا وتوپك شكور را با درآمد 5 ميليون دلاردر فهرست ديد.

چارچوب
اداي احترام به ريو
021693.jpg
طرفداران و علاقه مندان به كريستوفر ريو در هاليوود و در جايي كه براي تمامي هنرمندان بناي يادبودي ساخته اند گرد آمدند، تا با دست نوشته و اهداي گل اداي احترامي به او كرده باشند.
ريو 52 ساله بود كه بر اثر سكته قلبي چند هفته قبل جان خود را از دست داد. شايد معروفترين اثر كه او را تبديل به يكي از محبوب ترين چهره هاي سينماي جهان كرد، ايفاي نقش وي به جاي سوپرمن بود.
عكس فوق مربوط به نشريه تايمز است كه فرداي روز مرگ ريو گرفته شده است.

سرقلم
تاج محل در خطر
گزارش كارشناسان آثار باستاني درباره روند تخريب تاج محل، مقامات هند را به تكاپو انداخته است. مقامات دولتي در ايالت شمالياوتاد پرادش از گروهي از كارشناسان خواسته اند تا گزارشي از روند تخريب تاج محل را ظرف يك هفته به آنان ارايه دهند تا راهكارهاي مناسب جهت پيشگيري از نابودي اين مكان باستاني را در پيش گيرند. اولين آثار تخريب در مناره هاي تاج محل در سال 1942 ديده شد و طي اين سال ها آثار تخريب بيشتر از گذشته شده است، به نحوي كه كارشناسان اعلام كرده  اند در صورت بي توجهي به اين بناي 350 ساله، به زودي شاهد به گل فرو رفتن اين بنا خواهيم بود. كارشناسان دليل اين امر را خشك شدن رود يامونا در نزديكي تاج محل عنوان كرده اند. مقامات اوتاد پرادش كميته اي متشكل از نمايندگان وزارت فرهنگ، عمران و آبرساني براي نجات تاج محل تشكيل داده اند.

كوتاه تر از گزارش
14سال تنها در خانه
021696.jpg
يك خانم رومانيايي 14 سال است از منزلش خارج نشده تا به شوهر قاتلش كه در اين مدت در زندان بوده ثابت كند كه به وي وفادار است. شوهر اين زن در سال 1987 به جرم قتل دو پيرمرد در جريان يك سرقت دستگير و به 23 سال حبس محكوم شد.
در اين مدت خواهر شوهر اين زن براي وي از بيرون خريد  كرده و هر شب در خانه او را قفل مي  كرده است.
جراح باوجدان 
يك جراح آمريكايي پس از آنكه متوجه شد مريضش كه نيازمند عمل پيوند كليه بود، فرد اهدا كننده اي را در اينترنت پيدا كرده، از انجام عمل سرباز زد. در يك سايت اينترنتي، نيازمندان به عمل پيوند كليه با پرداخت 165 پوند مي  توانند شخص اهدا كننده اي كه شرايط لازم را دارا باشد پيدا كنند. جراح آمريكايي دليل انصراف از جراحي روي اين بيمار را غيراخلاقي بودن اين روش براي پيدا كردن كليه پيوندي نام برد.
ميخ در سينه
021687.jpg
سيدني- يك مرد استراليايي كه مشغول ساختن خانه اي چوبي بود، در حين استفاده ازدستگاه پرتاب كننده ميخ، براثر اشتباه ميخي را به سينه خود پرتاب كرد كه موجب شد ميخ به يكي از شريان هاي اصلي وي نزديك به قلبش وارد شود.اين مرد 35 ساله پس از پيمودن فاصله 400 متري تا منزلش بيهوش برزمين افتاد و همسرش ماموران امداد را خبر كرد. اين مرد پس از 12دقيقه با هليكوپتر امداد به بيمارستان جان فلاين در شمال ايالت كونيزلند منتقل شد و جراحان ميخ 3 اينچي را از بدن وي بيرون آوردند. سخنگوي اين بيمارستان در اين باره گفت: اگر وي چند دقيقه ديرتر به بيمارستان منتقل شده بود، اكنون زنده نبود.
رد درخواست پل گاسكوئين
مقامات نامگذاري افراد ثبت احوال در انگليس درخواست پل گاسكوئين را براي تغيير نامش به GA رد كردند. پل گاسكوئين چندي پيش اعلام كرده بود كه قصد دارد نامش را به GA تغيير دهدG. براي حرف اول نام خانوادگي او و A براي شماره پيراهن تيم فوتبالي كه در آن بازي مي كرده است. اين مقامات اعلام كردند كه افراد نمي توانند از اعداد و ارقام براي اسم گذاري استفاده كنند.
گروگانگير خواب آلود
برزيل - دزد مسلحي كه از دست پليس فرار مي كرد، با وارد شدن به يك كليسا دو كشيش را گروگان گرفت و در حالي كه پليس به دنبال او بود و تمام روز سعي مي كرد تا وي را متقاعد كند كه گروگان ها را آزاد كند، صبح روز بعد هر دو كشيش موفق شدند خيلي آرام، بدون آنكه گروگانگير به خواب رفته را بيدار كنند، از دستش فرار كنند! نكته جالب اينكه پليس در شرايطي كه گروگانگير اسلحه اش را روي شكم خود گذاشته بود و خواب هاي خوش مي ديد به وي صبح بخيرگفت تا بقيه روز را در زندان سپري كند.

زاويه ديد
پوري حسيني، مدير ناموفق خصوصي سازي
021690.jpg
سازمان خصوصي سازي از سوي مجلس ششم موظف شده بود كه امسال بيش از 2 هزار ميليارد تومان از طريق واگذاري سهام شركت هاي دولتي كسب درآمد كند و عبدالله اشرف پوري حسيني در نيمه اول سال كه خبرنگاران از وي در خصوص موانع و فروش سهام سوال مي كردند، مدام مي گفت كه نيمه اول سال نمي تواند مدرك خوبي براي سنجش عملكرد سازمان متبوعش باشد و وي در نيمه دوم سال، به اصطلاح بازار را خواهد تركاند. عبدالله اشرف پوري حسيني كه خيلي دوست دارد فقط پور حسيني ناميده شود، رياست سازماني را برعهده دارد كه سايت آن در دست احداث است؛ اين يعني اوج علاقه به
اينترنت.
پورحسيني از يك سو با انتقادهاي شديد خانه كارگر مواجه است كه مي گويند واگذاري از طريق مزايده، موجب تعديل نيروي انساني و ايجاد بيكاري مي شود و از سوي ديگر اقتصاددان هاي ليبرال، انگشت شماتت به سمت وي مي چرخانند كه واگذاري سهام در بورس بدون انتقال مديريت، نتيجه مثبتي در بر نخواهد داشت.
۱۰ روز گذشته براي پورحسيني روزهاي سختي بود. وي از يك سو براي رسيدن به چنين روزهايي، روزشماري مي كرد تا نتايج برنامه ريزي خود را ببيند، اما از سوي ديگر در اين روزها با عدم استقبال مردم از سهام شركت هاي دولتي مواجه شد. براي رعايت انصاف بد نيست به اين نكته هم اشاره كنيم كه وقتي وزرا در شوراي اقتصاد تصميم هايي مي گيرند كه باعث عدم فروش سهام شركت هاي دولتي مي شود، خيلي هم نمي توان رئيس سازمان خصوصي سازي را مقصر دانست.
58گل خورده در 2 بازي 
يك تيم فوتبال بلژيكي كه در 2 بازي 58 گل دريافت كرده است، موضوع خنده بلژيكي ها شده است. تيم فوتبال FC wijtschale هفته گذشته 28 گل دريافت كرد و هفته قبل از آن با 30 گل، بازي را واگذار كرد. سخنگوي اين باشگاه مي گويد: اين بازيكنان واقعا به فوتبال علاقه دارند و با اينكه در مجموع 139 گل خورده و تنها 4 گل زده دارند، به آينده اميدوار هستند! قابل توجه افراد سرخورده!
دزدان دست و پاچلفتي 
برلين - دست و پا چلفتي بودن در هر امري باعث آبروريزي است. 2 دزد دست و پاچلفتي كه با يك اسلحه قلابي قصد سرقت مسلحانه از بانك را داشتند، خيلي سريع لو رفتند.
نقشه آنها زماني لو رفت كه اسلحه يكي از دزدان روي زمين افتاد و تمام افراد حاضر در بانك متوجه قلابي بودن اسلحه شدند و دو دزد پا به فرار گذاشتند. سخنگوي پليس در اين باره گفت: اسلحه يكي از آنها قلابي نبود، اما كار نمي كرد. حالا متوجه مي شويم چرا پليس كبري 11 به اين راحتي مجرمان را دستگير مي كند!
نوشته پيراهن مجرم: كوكائين 
هنگ كنگ - پسر 20 ساله اي كه به جرم حمل 3 قرص اكستاسي در دادگاه حاضر شده بود، در يك اقدام غيرعاقلانه با پوشيدن پيراهني كه روي آن نوشته شده بود كوكائين خشم قاضي دادگاه را برانگيخت. قاضي دادگاه وقتي متوجه نوشته كوكائين روي لباس اين پسر 20 ساله شد كه وكيل وي قصد گرفتن تخفيف در مجازات وي را داشت. قاضي خطاب به اين جوان خام گفت: اگر بار ديگر پليس تو را در اين لباس ببيند، حق برخورد با تو را خواهد داشت. قاضي اين جوان را به پرداخت 150 دلار جريمه، محكوم كرد.

دكه
تكرار اشتباه خليج خوك ها
021678.jpg
همان طور كه انتظار مي  رود رفتن ياسرعرفات كه بيمار است به پاريس در صفحه اول لس آنجلس تايمز قرارگرفته است. تبليغ اين روزنامه براي كري هم طبعا در همان صفحه جاي دارد و تبليغ ها مستقيم شده، چرا كه انتخابات نزديك است.
روزنامه ميامي هرالد عكس بزرگ عرفات را در صفحه اول گذاشته و تيتري درباره روزهاي محتوم آينده زده  است: بعد از عرفات هرج و مرج خلا را پر خواهد كرد. روزنامه سان هم كه اصولا به اخبار سياسي اعتقادي ندارد، تيتري در حمايت از كري زده و عكس او را در صفحه اول جاي داده است: كري اتفاقات در عراق رابه اتفاق خليج خوك ها تشبيه كرد. اين روزنامه درباره فيلم جديدي كه درباره ري چارلز پخش مي  شود نيز خبري چاپ كرده است. كاريكاتور امروز هم كار كلي  نبت، دبير طراحي روزنامه كريسچن ساينس مانيتور است.
021681.jpg
021675.jpg
021672.jpg
021699.jpg

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   در شهر  |   سفر و طبيعت  |
|  طهرانشهر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |