يكشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۴۲
بزرگترين طرح از سوره و ان يكاد
الف ها به سوي ابديت مي روند
در تمام اين تابلوها كه اغلب به سبك نستعليق هستند، الف ها خيلي بلند و به سوي بالا رفته اند، راه كوه معتقد است كه در خط نستعليق كسي نمي  تواند و در واقع جراتش را ندارد كه الف ها را اينقدر بالا ببرد
021708.jpg
عكس : ساتيار
ندا لهردي
او را با شعر بشناسيد: مرا هزار نفر حساب كن، من آيينه شكسته ام فرض كنيد قصد معرفي يك تازه وارد را به دوستانتان داريد. طبيعي است كه از كامل ترين و البته كوتاه ترين جمله استفاده مي كنيد، ما هم دقيقا همين كار را كرديم. شعر اول مطلب را دوباره بخوانيد و وارد گزارش شويد.
تمام آشنايان او را با همين بيت مي شناسند. اين او نام كاملش حسين راه كوه است. اگر برايتان بنويسيم كه اين شعر متعلق به خود حسين راه كوه است، احتمالا حدس مي زنيد كه او شاعر است. حدستان درست است اما نه كاملا، براي اينكه با حسين راه كوه بيشتر آشنا شويد بايد به اندازه خواندن اين مطلب صبر كنيد.
راه كوه متولد سال 1340 در تهران است. از وقتي كه۷ يا۸ ساله بوده نقاشي مي كرده. آن هم نقاشي هايي كه باعث تعجب همه مي شده است، اما وقتي بزرگتر شد فهميد به خط و خطاطي هم علاقه دارد تا جايي كه وقتي 20 ساله بود كارهاي خطش در مجله اطلاعات هفتگي آن زمان چاپ مي شد. بعد ازمدتي سبك نقاشي خط را از استاد اكبرصابونچي راد ياد گرفت و روي اين سبك كار كرد.
اكثر تابلوهاي راه كوه در واقع به صورت كلاژ كار شده اند و در زمينه آنها نسخه هاي خطي مختلفي از قرآن، شاهنامه، فرهنگ لغات و... وجود دارد.
طرح هايي از سازهاي سنتي، آهو، چراغ هاي قديمي به همراه سكه هاي قديمي و... هم بقيه عناصر تابلوها را تشكيل مي دهند. اما اين تابلوها فقط بخشي از كارهاي راه كوه هستند. كارهاي ديگر او به نقاشي خط هاي آيه ها، دعا و گاهي هم شعرها مربوط مي شود. در تمام اين تابلوها كه اغلب به سبك نستعليق هستند، الف ها خيلي بلند و به سوي بالا رفته اند، راه كوه معتقد است كه در خط نستعليق كسي نمي  تواند و در واقع جراتش را ندارد كه الف ها را اينقدر بالا ببرد. اينها الف هاي عشق و نيايش هستند. اين اسم را خودم براي آنها انتخاب كرده ام، چون فكر مي كنم آنها آنقدر بالا مي روند تا به نور و ابديت نزديكتر شوند.
اما در بين تمام اين تابلوها، نقاشي خطي از سوره وان يكاد از بقيه جالب تر است. در حقيقت اين تابلو تركيبي از خط هاي نستعليق و ثلث است و در آن هم، الف ها به سمت بالا رفته و در بالا با هم تركيب شده اند. به احتمال زياد اين تابلو بزرگترين طرح از سوره و ان يكاد است كه با مركب كار شده است. طول اين تابلو 3 متر است و تاكنون هم در هيچ نمايشگاهي به نمايش گذاشته نشده. البته راه كوه تصميم داشته اين تابلو را در نمايشگاه قرآن شركت دهد، اما به زمان مقرر نرسيده است.
راه كوه در مورد انگيزه كار روي اين تابلو مي گويد: دختر عموي پدرم كه به تازگي هم فوت كرده، در واقع به من انگيزه داد. پيرزن مهرباني بود كه هميشه همه فاميل مخصوصا جوان ها را دعا مي كرد و حتي در عيد نوروز هر سال به نيتمان سبزه مي گذاشت.دعا را دوست داشت، من هم دعا كردن را دوست دارم.
به همين دليل هم تصميم گرفتم از و ان يكاد شروع كنم و براي اينكه اين تابلو با بقيه تابلوهايم فرق داشته باشد، آن را بزرگ نوشتم.
او قصد دارد اين روش را در مورد آيه ها و دعاهاي ديگر هم تجربه كند و به عنوان كار بعدي، دعاي نادعلي را انتخاب كرده است. نكته جالب اين است كه راه كوه كار روي اين تابلو را در مدت 7 شب تمام كرده است.
اين موضوع دليلي جز انگيزه و پشتكار قوي ندارد.
كارهاي نقاشي راه كوه را هم مي توانيد روي جلد نواركاست هاي خواننده هاي مختلفي مانند: حيراني اثر شهرام ناظري- از دست عشق كار جليل عندليبي و شاخه گل 2 و۳ اثر استاد بنان، ببينيد مثل شعرهايش كه راه كوه آنها را گاهي از سر ذوق مي گويد و هر ماه در مجله بخارا چاپ مي شوند.
جالب است كه كسي با وجودتمام مشغله هايي كه همه اين روزها با آنها دست به گريبان هستند، بتواند جايي هم براي علايق شخصي خودش باز كند. اين شايد هنر واقعي باشد. مثل زندگي راه كوه كه در تمام گوشه هاي آن مي توانيم آثار آن را ببينيم. شايد به همين دليل باشد كه حسين راه كوه هميشه اين شعر را زير لب زمزمه مي كند: هنوز در آسمان پر از شكوفه سپيد است، و دل من پر از اميد؛ شعري از خود او.

نمايشگاه
هشتادمين نمايشگاه
ساعت 9 صبح تا 19 ، انتهاي غربي خيابان سميه، ضلع جنوبي حوزه هنري. اين آدرس محل دايمي نمايشگاه هاي دوره اي خانه عكاسان ايران است. خبر را به شكل معكوس نوشتيم، چون به هر حال مسير به همين نشاني ختم مي شود.
خبر اين است: هشتادمين نمايشگاه عكس از سري نمايشگاه هاي دوره اي.
خانه عكاسان ايران از هفته گذشته افتتاح شده، در اين نمايشگاه بيش از 90 عكس از داريوش محمدخاني، سكينه جهانگيرپوري و هورست هامان به نمايش گذاشته شده، شما مي توانيد اين آثار را در تالارهاي شماره يك،دو و سه ببينيد. داريوش محمدخاني در سالن شماره يك 50 قطعه عكس سياه و سفيد را به نمايش گذاشته. او در آثارش به ارايه تصور، ذهنيت و ديدگاهي كه درباره عناصر چهارگانه، آب، باد، خاك و آتش دست يافته، پرداخته است.
در تالار شماره دو، با عكس هاي سكينه جهانگيري، سنگ ها را بهتر درك مي كنيد و بالاخره سالن شماره سه كه به عكاسان خارجي اختصاص دارد، شما در آن مي توانيد 15 عكس سياه و سفيد از هورست هامان را ببينيد. براي بازديد از اين نمايشگاه تا 5 آذر فرصت داريد.
در اين ستون خبر ديگري هم برايتان داريم، واحد تجسمي فرهنگسراي جوان نمايشگاه و فروشگاهي از هنر سفالگري برگزار كرده است. اين نمايشگاه به صورت آموزش رايگان تا 30 آبان در ساختمان مركزي اين مجموعه برپا است.
آدرس : ميدان خراسان، خيابان خاوران.

صحنه
مي  بوسمت واشك به زودي مي آيد
ستون صحنه امروز را با خبري از توافق انجام شده ميان تئاتر شهر و تالار مولوي آغاز مي  كنيم. قرار بر اين شده از اين پس هر نمايشي كه به اين تالار معرفي مي  شود و متناسب با شرايط آن باشد در تالار مولوي اجرا شود. همچنين دبير شوراي مشورتي تئاتر شهر درباره اجراي نمايش مي  بوسمت و اشك كه سال گذشته به عنوان كار برگزيده جشنواره فجر انتخاب شد، گفت: در اولين فرصتي كه سالن مناسبي براي نمايش خالي شود، اين نمايش اجرا مي  شود.
همچنين خبر ديگر اينكه سيد جواد هاشمي از چهارشنبه گذشته به مناسبت حلول ماه رمضان نمايش پدر خاكرا روي صحنه فرستاده است. اين نمايش هر روز ساعت 15 در تماشاخانه مهر حوزه هنري براي علاقه مندان اجرا مي  شود.
همچنين دومين جلسه نمايشنامه خواني كمدي نوشته يونسكو با عنوان قربانيان وظيفه امروز و فردا ساعت 30:15 در بنياد آفرينش هاي هنري برپا مي  شود.

فرهنگ
آموزش 
فقط كافي است كه فكر كنيد صداي خوبي داريد. اين آغاز تجربه اي تازه است. گروه كر فرهنگسراي دانشجو از دانشجويان علاقه مند در دو دوره مبتدي و پيشرفته ثبت نام مي  كند. شما براي تست صدا و ثبت نام مي  توانيد به نشاني: خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان 21، پارك شفق، فرهنگسراي دانشجو مراجعه كنيد. نگران نباشيد، حتما قبول مي  شويد!بدون حاشيه روي مي رويم سراغ خبر بعدي. فرهنگسراي خانواده به منظور ترويج هنرهاي دستي، به ويژه ايجاد اشتغال براي بانوان اقدام به برگزاري يك دوره آموزش هنرهاي دستي كرده است.اين دوره در 30 رشته برگزار و در پايان دوره به هنرجويان گواهينامه اي از طرف سازمان فني و حرفه اي اعطا مي  شود. براي ثبت نام در اين كلاس ها بايد به نشاني: نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان مراجعه يا با تلفن 7826475 تماس بگيريد.و بالاخره آخرين خبر اينكه فرهنگسراي شهر اقدام به برگزاري مسابقه كتابخواني تفسير سوره يوسف كرده است. در اين مسابقه تعداد 80سوال از كتاب يوسف قرآن تاليف حجت الاسلام محسن قرائتي مطرح شده است. علاقه مندان به شركت در مسابقه مي    توانند تا پايان آبان ماه به فرهنگسراي شهر، واقع در ضلع جنوبي پارك شهر مراجعه كنند.

ستون شما
مخابرات
كارمندان شركت مخابرات ايران در سال 1339 بر حسب اساسنامه موجود، شركت تعاوني به نام مصرف گفتار را تاسيس نمودند كه اكنون نيز با اين نام فعاليت دارد. متاسفانه در چند سال اخير سهامداران از هيچگونه عملكرد مديران فروشگاه ضمن اينكه با خبر نيستند و بنا به موارد مندرج در اساسنامه، نه سودي از بابت سرمايه و نه سودي از بابت فعاليت كاري دريافت، خير، بلكه پرداخت ننموده اند و تاكنون نيز هيچ مقام يا مرجعي بر اين روند گويا توجه نداشته و نامرئي عمل شده و مي شود. اميدواريم اين خلاصه مورد توجه خاص قرار گرفته و ما را در اين امر قانوني ياري فرماييد كه سپاسگزار مي باشم.
تراب سليماني- بازنشسته مخابرات
اين دوست عزيز نوشته اند كه در تاريخ قبلي نامه شان را فرستاده اند اما به دست ما نرسيده بود و اين نامه تا به دستمان رسيد، چاپ كرديم.

هوا
بهانه باران 
پاييز به نيمه  هاي خود نزديك مي  شود. مثل تابستان يا چه فرقي مي  كند؟ بهار. متولد شدند، به بلوغ رسيدند و با كوله بار هميشگي تخت حكمراني بر طبيعت را به رنگ ديگري سپردند. حالا چله نشيني پاييز شروع شده ولي نه مثل چله نشيني تابستان كه 40 درجه محبت سوزان نثار زمين مي          كرد، بلكه با هوايي خنك كه چندان قرابتي با چله نشيني ندارد. 22 درجه سانتيگراد دماي گرم ترين ساعت امروز تهران است. معتدل و خنك ولي هنوز اين آسمان و اين هوا از معني پاييز دور است. حالا باران پشت حجابي آفتابي خود را پنهان كرده و رخ نمي  نمايد، حتي شب كه دما به حدود 10 درجه خواهد رسيد. شكوفا شدن و باريدن براي باران بهانه اي مي   خواهد مثل ابر. درست مثل همه ما كه براي باريدن بهانه اي مي   خواهيم. اين بهانه دير يا زود به دست باران خواهد افتاد چون غريزه طبيعت است ولي بهانه ما...
عيبي ندارد. چشم انتظاري هميشه خود بهانه  و انگيزه اي براي بودن است، بودني كه هميشه فلسفه و عمق و اوجش دغدغه ما براي پرواز و غور است. در اين چله نشيني پاييز و حتي در اين بدقولي ابرها مثل همين بودن، كلي قصه پنهان است.

جعبه
سريال هاي افطار
چند خبر كوتاه تلويزيوني   ، آغاز بخش جعبه امروز ماست كه قرار شده از اين پس علاوه بر برنامه هاي تلويزيوني چند خبر كوتاه هم از برنامه هايي كه در دست ساخت است يا اينكه پخش آن به زودي آغاز مي  شود را به شما معرفي كند.
مجموعه كاكتوس را كه حتما تماشا كرده ايد. خدمت علاقه مندان به اين مجموعه بايد بگوييم كه توليد مجموعه كاكتوس ها اواخر پاييز آغاز مي  شود. سري چهارم مجموعه كاكتوس در قالب 15 قسمت 50 دقيقه اي توليد مي  شود و از آنجا كه قرار است اين مجموعه همزمان با توليد پخش شود، در فصل زمستان پخش آن آغاز خواهد شد.
شبكه دوم هم قصد دارد از سريال هاي 90 قسمتي بسازد. نام اين سريال  سرنوشت است و بخش هاي مختلف زندگي يك دختر را به تصوير مي  كشد. ساخت اين مجموعه تا سه ماه ديگر كليد مي  خورد.
خب به روال عادي برمي گرديم و برنامه هاي امروز را با برنامه امپراتوري عقاب ها كه ساعت 15:13 از شبكه دوم تكرار خواهد شد، آغاز مي    كنيم. اذان مغرب و وقت افطار به افق تهران، امروز ساعت 29:17 خواهد بود.
ساعت 18، سريال كمكم كن از شبكه دو، 30:18 خانه به دوش از شبكه سه، 10:19 رسم عاشقي از شبكه تهران و ساعت 45:19 سريال اگه بابام زنده بود پخش مي  شود. 35:19 ديدار تيم هاي نيوكاسل و بولتون از سري مسابقات ليگ برتر انگليس پخش مي  شود. ساعت 21 مي  توانيد قسمتي ديگر از سريال در پناه تو را ببينيد. سريال كمربندها را ببنديد ساعت 15:22 پخش مي  شود از شبكه سوم سيما. سوار بي  اسب هم نام سريال شبكه اول سيماست كه ساعت 10:22 از اين شبكه پخش خواهد شد و بالاخره ديدار تيم هاي ادينزه و پالرمو را مي  توانيد ساعت 23 امشب به طور زنده تماشا بفرماييد. راستي اگر از فوتبال خوشتان نيامد، ورزش و مردم را تماشا كنيد.

ذهن زيبا
خداوند شوخ طبعي را كه در شوخي خود راستگو باشد مواخذه نمي كند.
حضرت محمدص
قانون حكاكي در مورد انتقاد هم صادق است. آن چيزي را كه با يك قاشق مي توان تراشيد، هيچ گاه از چاقو استفاده نكن.
چارلز باكستن
اگر قرار باشد كه اصولا تصميم گيري نكنيد، چگونه مي توانيد در آينده به تصميمات بهتري برسيد؟
پرمود بترا

پايتخت
هاوانا
بانك مركزي كوبا با انتشار بيانيه اي اعلام كرد: از هشتم نوامبر سال جاري استفاده از دلار براي داد و ستد در اين كشور ممنوع خواهد شد. دلار كه طي چندين دهه در كشور كمونيستي ممنوع بود در سال 1993 با فروپاشي بلوك كمونيستي و در نتيجه فروپاشي نظام اقتصادي كوبا بار ديگر در اين كشور به جريان افتاد. منشي فيدل كاسترو كه در حضور وي بيانيه بانك مركزي را قرائت مي كرد، اعلام كرد از تاريخ 8 نوامبر، پزو، واحد پول كوبا و جايگزين دلار در سر تا سر خاك كوبا خواهد بود.
مسكو
خبري هم بخوانيد از مسكو. ساخت بلندترين آسمانخراش اروپا در مسكو آغاز شده است.
شهر مسكو هم اكنون نيز بلندترين ساختمان اين قاره كه يك مجتمع آپارتماني 249 فوتي موسوم به قصرپيروزي است را در خود جاي داده است . آسمانخراش جديد به نام فدراسيون با 1115 فوت ارتفاع كه يك نماد قدرت است به 7 آسمانخراش كه در عصر شوروي سابق در دهه هاي 1940 و 1950 ساخته شده بودند، خواهد پيوست. اين آسمانخراش بخشي از يك مجتمع تجاري با سه برج است كه در كنار رودخانه مسكو بنا خواهد شد. اولين برج با 17 طبقه در اين ماه راه اندازي شد، برج دوم با 27 طبقه ظرف يك سال آينده آماده مي شود و ساخت برج 57 طبقه اي فدراسيون تا سال 2007 ، همزمان با هشتصد و شصتمين سالگرد تاسيس شهر مسكو خواهد بود.
پاريس
پاريس و البته خبري در خصوص سيگاري ها در فرانسه. بسياري از فرانسوي ها در طي 5 سال گذشته سيگار را ترك كرده اند. بر اساس آمار منتشر شده، 8/1 ميليون نفر از سيگاري هاي اين كشور طي 5 سال گذشته از كشيدن سيگار دست كشيده اند. كارشناسان افزايش بهاي سيگار و تبليغات گسترده ضداستعمال دخانيات را موجب كاهش تعداد سيگاري هاي اين كشور مي دانند. علاوه بر اين عوامل ، اماكن عمومي در فرانسه با هدف كاهش استعمال دخانيات به بخش بدون دود مجهز مي شوند.

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |