پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۴۶
يك فرصت مناسب براي مسافرت خانواده ها
از سفر رايگان جا نمانيد!
در اين ايام سفر خيلي ارزان تر است.البته بستگي دارد شما كجا را براي سفر انتخاب كنيد، اگر مقصدتان شهرهاي مذهبي مشهد و قم باشد، سفرتان خيلي كمتر هزينه در بر خواهد داشت 
با قطار اكسپرس درجه 1 شما بالغ بر 6 هزار تومان كرايه پرداخت مي كنيد. با گونه درجه 2 حول و حوش 3 هزار و 800 تومان و با درجه 2 عادي كمتر از 3 هزار تومان پول خواهيد پرداخت 
022227.jpg
ايمان مهدي زاده 
پاييز هم به نيمه رسيد. برگ  هاي درختان تا مرز ريزش رنگ باخته اند. باران مي بارد. اين روزها شهرهاي زيادي سينه خود پهن كرده اند براي بارش پاكي و زلالي باران. لباس هاي باراني و چترها از كمدها بيرون كشيده شد و كفش هاي ويژه فصل نيز پاي افزار خيلي ها شده است.
در اين فصل مسافرت ها تقليل مي يابد. مردم كمتري به سفر مي روند. دليلش، بازگشايي مدارس از يك سو و گران تر شدن هزينه ها از سوي ديگر، مي تواند باشد.
تعطيلات نيز كمتر شده است. عمده تعطيلات ايران جز جمعه ها، مربوط به اعياد و شهادت هاي مذهبي است. در ايام عيد بهترين و جذاب ترين سفرها شكل مي گيرد.
هر قوم بنا به عادات و رسوم خويش، سنت هاي خاص خودش را اجرا مي كند. از اين رو شناخت اين رسوم به ما كمك مي كند تا در هر زمان، مكاني كه جذابيت هايي برايمان دارد، انتخاب كنيم.
در فصل پاييز هزينه هاي سفر بيشتر مي شود. مهمترين قضيه سفر، برخورداري از بيتوته گاهي امن و راحت براي شب است. هوا سرد است و نمي شود به چادرهاي سفري اعتماد كرد. بارش باران يا وزش باد، بي ترديد شبمان را خراب مي كند و خاطره اي سخت از سفر برايمان باقي خواهد ماند. فصلي كه مدام آوردگاه بادهاي متفاوت است، اجازه چادر زدن در مناطق گرمسيري را نيز نمي دهد.
آب گرم در پاييز
هميشه در اين فصل سرعين  اردبيل يكي از ارزان ترين شهرها براي سفر است. با توجه به مسافت نه چندان دور اين شهر به تهران مي توان آبگرم هاي اين شهر را مقصد انتخاب كرد و راهي سرعين شد. هتل هاي اين شهر در فصل پاييز 30 تا 50 درصد ارزان تر مي  شود. اگرچه اين شهر از مناطق سرد ايران به شمار مي رود، ولي با هزينه هاي ارزانش مي شود سفري خوب را تجربه كرد. دامنه هاي سرد و خنك سبلان با قله اي بلند در چشم انداز، پوشيده در برف و يخچال دايمي مكان بيتوته است. با پرداخت هزينه اي حدود 3 هزار تومان براي هر نفر مي توانيد در اقامتگاه هاي سرعين اقامت گزينيد. استفاده از آب هاي گرم معدني براي تمدد اعصاب و رفع التيام مفصلي بسيار سودمند است.
براي رفتن به سرعين مي توانيد به ترمينال غرب مراجعه كرده و از آنجا بليت دريافت كنيد. اتوبوس هاي مختلف با قابليت سرويس دهي متفاوت هزينه اي در حدود يكهزار و 500 تا 2 هزار و 500 تومان در بردارند. اگر هم قصد داشته باشيد با سرعت بيشتر جاده را طي كنيد، مي توانيد با سواري هاي پژو يا سمند تا شهر رشت برويد و از آنجا با سواري هايي كه به آستارا و اردبيل مي روند به سفرتان ادامه دهيد. در اين صورت با احتساب هزينه هاي حمل و نقل داخل شهري براي هر نفربايد تا 10 هزار تومان كرايه بپردازيد.
وسايل سفر
يكي از نكته هاي مهم سفر انتخاب وسيله نقليه است. بسياري معتقدند مسافرت بايد با خودروي شخصي انجام شود. برخي در مقابل به وسايل بين شهري عمومي بيشتر اعتماد مي  كنند. بسته به مقصد شما و نوع تفرجتان، هزينه بليت اتوبوس، قطار، هواپيما و خودروهاي سواري بين شهري را بررسي كنيد. با مقدار انرژي و هزينه هاي استهلاك اتومبيل شخصي بسنجيد و آن گاه سفرتان را آغاز كنيد.
حالا بد نيست كمي هم به نصيحت گريز بزنيم، شايد ارزشش را داشته باشد. بهانه اندرز هم كه مهياست. آب گرم هاي پرطرفدار سرعين نقطه اي است كه با تماشاي ظاهر شلوغ آن نكته هاي رنگارنگي را مي  تواند به ذهن سختگير متبادر كند. جماعت علاقه مند به آبگرم و كساني كه براي آرام كردن دردهاي استخوان در اين عرصه حاضر مي  شوند در برخي موارد جاي حمام را با اينجا اشتباه مي  گيرند.
سروكله ليف و صابون و پودر رختشويي و لگن و تشت پيدا مي  شود و آن ذهن ايرادگير را به غرولند دعوت مي  كند. اين ذهن بارها انعكاس اين كلمات را احساس مي  كند و زجر مي  كشد؛ نكنيد همچين. رعايت كنيد. اينجا توريست ميآيد. چرا؟ چرا؟
همه اين عبارات را با تلخي تكرار مي كند. آن ذهن اندرزگو از نصيحت خسته شده اما هرگز اين تصاوير نابجا و ناروا را نمي پسندد و نمي تواند باآن كنار بيايد. خب چه كند؟
ايام نزديك سفري 
با توجه به تعطيلات پيش رو، شهرهاي مقدس قم و مشهد اگر به شما نزديك باشد، پيشنهاد مي شود. شب هاي احيا اين شهرها حال و هواي ديگري دارند. البته حرم مطهر امام خمينيره نيز چنين وجهه اي دارد و شب هاي قدر پذيراي ده ها هزار ميهمان است. در اين ايام سفرها بسيار ارزان است. بيشتر مساجد و تكايا در محل وسيله اياب و ذهاب را فراهم كرده اند. معمولا در اين روزها كه مردم به خاطر اشتراكات مذهبي با هم خوشخوتر مي  شوند، مسافرت جذاب است. از مناطق زيادي اتوبوس ها و ميني بوس ها عازم اماكن و شهرهاي مذهبي است. شب هاي قدر كه به مناجات و تزكيه نفس پالوده است، دغدغه ماندن نيست. اين شب ها مراسم تا سحر به طول مي   انجامد. پس از صرف سحري مي   توان راه برگشت پيش گرفت يا راهي گشت و گذار اماكن ديدني اطراف شد.
براي رفتن به مشهد مقدس مي شود از هواپيما استفاده كرد. با توجه به دوري راه و فاصله زياد، سفر هوايي كمك زيادي به صرفه جويي در وقت مي كند، ولي اگر هزينه هاي اين سفر به امكاناتش بيارزد. بليت يك طرفه تهران - مشهد قيمتي بين 34 تا 37 هزار تومان برايتان در بردارد و دو سويه آن حول و حوش 70 هزار تومان آب مي خورد.
با قطار نيز پرداخت كرايه مانند هواپيما متفاوت است. هواپيماها به خاطر امكانات و تسهيلاتي كه در اختيار مسافران قرار مي دهد نرخ هاي جور واجوري دارند. البته قصد ما معرفي ارزان ترهاست.
با قطار اكسپرس درجه 1 شما بالغ بر 6 هزار تومان كرايه پرداخت مي كنيد. با گونه درجه 2 حول و حوش 3 هزار و 800 تومان و با درجه 2 عادي كمتر از 3 هزار تومان پول خواهيد پرداخت.
نرخ اتوبوس نيز با توجه به تعدد گونه ها و ارايه خدمات متفاوت است. شما مي توانيد با پرداخت 2 هزار و 500 تا 6 هزار تومان پول بپردازيد و به شهر مقدس مشهد برسيد.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
مجرد هستي سوخت نمي دهيم!
وزارت محترم سوخت كشور! گناه ما جوانان مجرد كه توانايي ازدواج نداريم چيست كه از سوخت نفت محروم باشيم. اداره سوخت شهرستان هاي ما به جوانان مجرد از سنين 25 تا 50 سال كه كوپن سريال مجزا داريم سوخت نفت نمي دهد. زمستان در راه است و ما بي دفاع.
از طرف جوانان مجرد، مظلوم و بي دفاع روستاهاي شهرستان مريوان و مروآباد كردستان 
بيمارستان نداريم
مهرشهر كرج فاقد بيمارستان و بازار روز است. كاش كمي به آنجا توجه كنند. با شهرداري كرج صحبت كرده ايم. كسي اعتنا نمي  كند. اينجا نه جدول كاري ها درست است نه يك پارك درست و حسابي .
محمدي از مهرشهر
سنگفرش چندباره 
شهرداري ناحيه 1 منطقه 11، 35 روز پيش براي عريض كردن پياده رو چهارراه اميراكرم، سه راه جمهوري، خيابان وليعصر اقدام كرده بود كه بنا به دلايل شخصي كه بين معاونت اين شهرداري و پيمانكاران گذشته است چندين بار سنگفرش اين محدوده تا نصفه انجام و دوبار جمع آوري شد. بعد از 35 روز هنوز كاري صورت نگرفته است.
نرده بگذاريد
از شهرداري منطقه 4 تقاضا مي  شود زير پل هوايي مقابل ورودي دانشگاه امام حسينع كه در اتوبان شهيد بابايي قرار گرفته نرده هايي در وسط بلوار نصب كنند تا عابران نتوانند از سطح اتوبان عبور كنند وبا خطر مواجه شوند.
آقاي خسروي 
بن فرهنگيان 
قرار بود قبل از عيد به فرهنگيان بن بازنشستگي بدهند. ولي در حالي كه در شهرستان ها بن داده اند، در تهران خبري نيست.
سيد حسيني 
به وعده خود عمل كنيد
نزاجا در پي اقدامي خانه هاي استيجاري به شرط تمليك واقع در شهرك واوان پروژه مهستان را به برخي متقاضيان وعده داده بود در صورتي كه بعد از سه سال، هنوز وعده هاي آنها تحقق نيافته و فقط تعيين واحد كرده اند و همچنان واگذار شدن آنها به تعويق مي  افتد. با تمام احترامات از مسوولان خواهشمند است هرچه زودتر به وعده خود جامه عمل بپوشانند.
متقاضي 
جوانان بيكار
علت اينكه شركت نفت از زياد بودن جوانان بيكار سوء استفاده مي  كند و با حداقل حقوق تعيين شده از سوي تامين اجتماعي و بدون هيچ گونه مزايايي آنها را به كار مي  گيرد و آنها را به صورت پيمانكاري جذب و رفع مسووليت مي  كنند چيست؟
سخن بي معني 
وزارت بهداشت اعلام مي  كند زولبياي غيربهداشتي نخريد، مگر ما مي  توانيم غيربهداشتي بودن آنها را تشخيص دهيم بدون اينكه به پشت مغازه برويم و وسايل آنها را ببينيم؟ اين وظيفه به خود وزارت بهداشت برمي گردد نه ما. اعلام آن بي  معني است!
پيش فروش غيرقانوني 
با وجودي كه آگهي پيش فروش خودرو رسما در روزنامه چاپ شده بود و ما نيز مبلغ 400 هزار تومان واريز كرده بوديم ولي اين آگهي يك كلاهبرداري بيشتر نبوده است.
مدارس دوشيفته 
مدارس دو شيفته دردسري براي دانش آموزان و والدين آنها شده است. يك هفته صبح و يك هفته بعدازظهر موجب شده تا برنامه زندگي خانواده ها مختل شود. آيا بهتر نيست اينگونه مدارس براي دانش آموزان يك سال صبح و يك سال بعدازظهر داير شود؟
پدر يك دانش آموز
تعطيل در ساعت كار
در ساعت 40:12 مورخ 5/5/83 براي انجام كاري به دايره استاندارد واقع در پونك مراجعه كردم، بدون هيچ دليلي بسته بود. آيا رسيدگي به كار ارباب رجوع معنايش اين است و اداره دولتي در ساعت كار بايد تعطيل باشد؟
ارباب رجوع 
ظلم به دستفروش ها
ماموران شهرداري بساط دستفروشان را به خاطر سد معبر ضبط و از كار آنها جلوگيري مي كنند. ولي آنهايي كه بساط ديگ حليم و آش را در كنار پياده روها پهن كرده و عملا موجب سد معبر شده اند، معاف هستند، چرا؟ !

خرج 1
وعده خوش 
در نوروز گراني نداريم 
عضو كميسيون اقتصادي مجلس: هر ساله بعد از نوروز با افزايش 10 درصدي قيمت ها مواجه مي شويم و مي خواهيم با بسته شدن بودجه سال 84 اين شائبه را پاك كنيم كه در نوروز بحثي به نام گراني بنزين و ساير اجناس را نداريم.
احمد بلوكيان عضو كميسيون اقتصادي مجلس افزود: در اين بودجه بندي تلاش مي كنيم تا با پرداخت يارانه هايي كه هر ساله توسط دولت پرداخت مي شود افزايش قيمت ها به مردم تحميل نشود.

انرژي
كاهش مصرف سوخت با استفاده از گيربكس 5 دنده دستي به جاي اتوماتيك 
022224.jpg
استفاده از گيربكس 5 دنده دستي به جاي گيربكس 5 دنده اتوماتيك مصرف سوخت خودرو را بين 5/0 تا 16 درصد كاهش مي دهد.به گزارش قلم سبز ايران، بررسي هاي گروه مطالعات و گزينش فن آوري سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشورحاكي از آن است كه با استفاده از گيربكس دنده اي به جاي اتوماتيك در خودروها ميزان مصرف سوخت به طور چشمگيري كاهش مي يابد.همچنين اين بررسي نشان داد، با افزايش تعداد دنده ها در دو نوع گيربكس دنده اي و اتوماتيك، مصرف سوخت كاهش مي يابد به طوري كه كمترين مصرف سوخت متعلق به خودروهاي 6 دنده دستي است. گفتني است گيربكس شامل مجموعه اي از چرخ دنده هاست كه نقش آن انتقال قدرت مناسب از موتور به چرخ ها و امكان پيش رانش خودروست.

فرهنگ مصرف
به فكر چاره بيفتيد!
بهروز عيدي - وسعت 1648195 كيلومتر مربعي كشورمان بيش از 100 ميليارد بشكه نفت قابل استخراج را - يعني 9 درصد كل ذخاير جهان - كه با استفاده از روش هاي جديد استخراج در درازمدت قابليت افزايش به 130 ميليارد بشكه را دارد در اعماق خاك خود جاي داده است. با احتساب ميزان برداشت نفت در حد فعلي، تا 80 سال ديگر نفت داريم. در كنار منابع نفتي هم بيش از 26 تريليون مترمكعب گاز يعني 18 درصد كل منابع گازي جهان ارث به ميراث گذاشته بقاياي جانوري قرن هاي دور است. از هر دو منظر يعني نفت و گاز مقام دوم جهاني را داريم، اما ادامه وضعيت فعلي مصرف انرژي كشور، تصور آينده منابع كشور را پر از ابهام و تاريكي كرده است.
مصرف انرژي در ايران اين قدر زياد است كه دوام مدت زمان 80 سال گفته شده را نمي توان براي آن به راحتي تصور كرد. تنها در بخش مصرف بنزين، ايران چهار برابر استانداردهاي جهاني رشد مصرف دارد. درست وقتي كه كشورهاي جهان عزمشان را جزم كرده اند تا شدت مصرف انرژي را كم كنند و تكنولوژي هاي به روزي را براي كاهش ميزان مصرف مواد انرژي دار گرانقيمت به كار ببندند، ايراني ها بدون توجه به ارزش ذاتي اين فرآورده ها، كالاهايي را توليد كرده اند كه ميزان مصرف سوخت آن بسيار بالاست و نسبت به استانداردهاي جهاني فاصله زيادي دارند. همين مساله ميليون ها دلار انرژي را تنها در خانه هاي ايراني به باد هوا مي دهد. بيشتر بخاري هاي ايراني طبق آمار ارايه شده از سوي سازمان بهينه سازي سوخت در بهترين حالت كمتر از 50 درصد بازده را دارند. وضعيت مصرف سوخت در آبگرمكن ها، اجاق هاي خوراك پزي و حتي خودروها هم بهتر از اين نيست. مصرف برق يخچال ها و فريزرها، ماشين لباسشويي و توليدات ديگر كه جاي خود دارد. پس كافي است در خانه هاي خود نگاهي به اطرافتان بكنيد تا متوجه شويد خانه گرمي كه براي استراحت به آن پناه مي بريد چهار موتوره و با تمام قوا چاه هاي نفت و گاز ايران را مي مكند و تخليه مي كنند.
در زمان غذا پختن، اتو كردن، استفاده از يخچال، فريزر، ماشين لباسشويي و حتي در هنگام روشن بودن چراغ ها، سرمايه ملي است كه استفاده مي شود و با وضعيت فعلي مصرف، بايك نظر كارشناسانه دوام كمتري براي منابع فسيلي كشور مي شود تصور كرد.

خرج 2
كاهش تعرفه واردات موز، قيمت اين ميوه را پايين مي آورد
022221.jpg
مهر- كاهش تعرفه 40 درصدي موز در شرايط فعلي مي تواند علاوه بر تعديل قيمت ميوه در كشور، نياز غذايي مردم را نيز جبران كند.مدير گروه اقتصاد كشاورزي دانشگاه تربيت مدرس در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي مهر با اشاره به اين كه سياست كاهش تعرفه واردات موز در تعديل قيمت ميوه تاثر خواهد گذاشت، افزود: در حال حاضر موز در جيره غذايي مردم قرار گرفته و دولت و وزارت بازرگاني با كاهش تعرفه واردات اين محصول مي توانند اين ميوه را به راحتي و با قيمت مناسب در اختيار مصرف كنندگان قرار دهند.دكتر صادق خليليان كاهش تعرفه واردات موز را موجب تامين نياز غذايي مردم دانست و گفت: با توجه به كمبود ميوه در كشور، كاهش تعرفه واردات ميوه هايي كه توليد پاييني در كشور دارند مانند موز حتي به صورت مقطعي مي تواند بر كاهش قيمت ميوه تاثير داشته باشد.وي با بيان اين كه كاهش تعرفه واردات موز نمي تواند به توليدكنندگان داخلي ضربه وارد كند، تصريح كرد: با توجه به اينكه موز مشتري خاص خودش رادارد و توليد آن در داخل كشور در سطح پاييني است، بدين ترتيب كاهش تعرفه واردات اين محصول تاثيري بر توليدكنندگان ندارد.

بازتاب
اتوبوس براي شهرك صنعتي خاوران 
بازگشت به مطلب مندرج در روزنامه شماره 3524 مورخ 22/7/83 تحت عنوان اتوبوس وجود ندارد، خواهشمند است جوابيه اين سازمان درج گردد. شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه در مسير جاده خاوران تا خاورشهر و قيامدشت را تحت پوشش خود دارد كه مسافران محترم مي توانند استفاده نمايند. ليكن كاركنان شهرك صنعتي خاوران مي بايستي براي اياب و ذهاب خود سرويس مجزا از طريق مسوولان و هيات مديره محترم آن واحد صنعتي راه اندازي نمايند.
روابط عمومي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه 

فروشگاه
قيمت قطعات كامپيوتر در تاريخ۸۳‎/۸‎/۱۱
022140.jpg
022113.jpg

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |