پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۴۶
پسركه برد نشان از پدر
همايون شجريان مراحل توانفرسا را به يمن اسم خانوادگي با كمترين مشكل طي كرد
022197.jpg
اديب وحداني
همايون شجريان، اگر همين امروز روي صحنه تالار وحدت برود يك صندلي خالي هم نه در همكف و نه در طبقه هاي بالا باقي نخواهد ماند. شناسنامه ثبتي همايون باعث اين امر خواهد بود و نه شناسنامه كاري اش.
يك خرده دقيق نگاه كنيم، اولين بار كه همايون شجريان روي صحنه رفت به همراه استادي از استادهاي موسيقي ايران بود كه هميشه با دقت و وسواس طوري كار كرده است كه همه بايد كاركنند. محمدرضا شجريان اسمي است كه هيچ وقت در جست وجوهاي نام همايون گم نمي شود. معمول معرفي هاي همايون با كلمه پسر استاد آغاز مي شود و روند موفق حركت او به تاسي از پدر بررسي ويژه اي را مي طلبد. محمدرضا شجريان دربعد از انقلاب و قبل از آن روند حركت هنري را پيگيري كرده است كه او را به بهترين نمونه براي يك هنرمند مردمي تبديل مي كند. يك هنرمند مردمي احتياج دارد كه ديده يا شنيده شود. راديو و تلويزيون، گالري ها، سالن هاي كنسرت، برنامه هاي خيريه،مطبوعات و اخيرا اينترنت جزو مهمترين ابزارهايي  هستند كه هنرمند مردمي را به مخاطبانش كه كل مردم باشند وصل مي كند. محمدرضا شجريان از تمام اين ابزارها بهره برده است.
هنرمند مردمي الزاما از اثريا آثاري كه توليد مي كند مهمتر است، او كار يا كارهايي را انجام مي دهد كه باعث شود مخاطب توليد يا توليدات او را خريداري كند و براي ديدن او و شنيدن از او حاضر شود پول بپردازد. هنرمند مردمي محتاج به مهم بودن است و ابزارهاي مثبت يا منفي متعددي را به كار مي گيرد تا مهم بماند. اجرا كردن يك وسيله است، اجرا نكردن يك وسيله ديگر. محمدرضا شجريان آهنگ هايي را در قبل از انقلاب اجرا كرده بود كه همه مطمئن هستند الان او آرزو مي كند از سابقه هنري اش پاك شوند، يعني اهل هركدام از اين ابزارهاست. او كارهايي را مي كند كه لازم اند تا مطرحش كنند و به واسطه هايي، مطرحش هم مي كنند.او براي پسرش هم الان اين كار را مي كند. با صحبت هايي كه شجريان در يكي از كارگاه هاي آموزش معدودش در تالار رودكي بيان كرد و در آن از فالش بودن طبيعي صداي همايون گفت، توجه  هاي بيشتري به اين آقازاده موسيقي جلب شد. در فرصت  هاي بعدي كه همايون به لطف روش جامع آموزش آواز استاد توانست صدايي پخته و قابل توجه پيدا كند، او در پيش روي مردم قرار گرفت و چشمگير شد. صداي همايون و لحن او قابل توجه است و غلط فاحشي ندارد. صدها ساعت شنيدن آواز يك چهره برجسته موسيقي آوازي همايون را با لحن هاي متفاوتي و حس هاي نادري آشنا كرده است كه معمولا شنيدن آنها براي همه ممكن نيست، چرا كه بسياري از سبك ها را استادها درخانه تمرين مي كنند و نه در ميهماني ها، نه در خانه هاي موسيقي دوستان و نه در تالارهاي اجرا، آن را نمي خوانند اما درخانه خودشان مساله ديگري است.
بسياري از جوانان براي ورود به صحنه موسيقي كشور مشكلات عجيب و غريبي دارند كه بيش از سوء ظن، به دليل سوء مديريت عده عمده اي از مديران موسيقي وتنگ نظري عده اي ديگر از اهالي اين هنر است. همايون تمام اين مراحل توانفرسا و نااميد كننده را به يمن يك اسم خانوادگي كه جدا از وجهه موسيقي داراي خوشنامي جنبه مذهبي هم هست، با كمترين مشكل پيموده و مي پيمايد.

پرده برداري از پيكاسو
022212.jpg
نوه پيكاسو:ناگهان دنيا براي من تغيير كرد، پس از آن واقعه وقتي روزنامه ها آشكارا اعلام كردند كه مادرم تنها وارث پيكاسو است، من آدم متفاوتي شدم 
ليلا موسوي زاده - نوه پيكاسو مشغول نگارش زندگينامه اوست و در كتابش به ابعاد تازه اي از شناخت خصوصيات پيكاسو و عوامل موثر در هنرش اشاره مي كند. اليور ويدماير Oliver widmaier در يك برنامه تلويزيوني شبكه بي .بي .سي درباره كتابش گفت: با توجه به تصويري كه از كودكي درباره پدربزرگ در ذهنم وجود داشته و ديگر شواهد قصه واقعي زندگي پدربزرگم را نوشته ام. انسان فوق العاده اي كه تاثير زيادي سبك و كار او در هنر دنيا داشته است.
نوشتن اين كتاب حدود دو سال طول كشيد.
ويدماير گفت: براي نوشتن اين كتاب ارتباط پدربزرگم و نگاه او به زن، خانواده، پول، شهرت و مرگ بسيار با اهميت بود و بايد جواب سوال هايي را كه در نوشتن كتاب تاثيرگذار بود، پيدا مي كردم.
زندگي پيكاسو در سن 91 سالگي بر اثر حمله قلبي پايان يافت. پاپلوي كبير در آن زمان در جنوب فرانسه زندگي مي كرد. ويدماير پسر مايا پيكاسو فرزند پاپلو پيكاسو و ماري ترز است، نقاشي كه در طول زندگي اش بسيار عاشق شده است.
ويدماير در اين گفت وگو زماني را به خاطر آورد كه تلويزيون لحظه به لحظه خبر مرگ پدربزرگش را اعلام مي كرد. ناگهان دنيا براي من تغيير كرد، پس از آن واقعه وقتي روزنامه ها آشكارا اعلام كردند كه مادرم تنها وارث پيكاسو است، من آدم متفاوتي شدم. بله من تنها نوه پيكاسو بودم، گرچه او پدربزرگ وفاداري نبود و مادربزرگ رنج زيادي از اين بابت برد.
ويدماير نوه پيكاسو معتقد است كه براي نوشتن اين كتاب با تعداد زيادي از افرادي كه او را مي شناختند، گفت وگو كرده است.
همچنين او تعداد زيادي از نامه هاي پيكاسو به دخترش مايا Maya را خوانده، نوشته هايي كه روابط عاطفي بين آن دو را نشان داد. پيكاسو عشق و علاقه فراواني به فرزندانش داشت.
طبق شواهد و گفته آدم هايي كه پيكاسو را مي شناختند، اگر از تمام افرادي كه دوست پيكاسو بوده اند، سوال كني كه آيا حاضرند دوباره با او ارتباط دوستانه داشته باشند، قطعا پاسخ همه آنها مثبت خواهد بود.
پيكاسو در طول زندگي اش 8 هزار نقاشي و 30 هزار طراحي كشيده و تصوير عاشقانه ماري ترز از مهمترين نقاشي هاي عاشقانه پيكاسو بوده است.

زاويه ديد
تارانتينو، تمام اكشن، تمام رنگي 
خود را براي شگفتي تازه اي آماده كنيد از آقاي غيرعادي خبرهاي جديدي به گوش مي رسد.
كوئنتين تارانتينو، كارگردان افسانه اي سينما قصد دارد تا فيلم بعدي خود را به زبان ماندارين بسازد. اين فيلم نيز كه همانند كار قبلي تارانتينو پر از حركات كونگ فو خواهد بود، در دو نسخه دوبله شده و دوبله نشده عرضه خواهد شد. تارانتينو در گفت وگويي با يك مجله فيلم بريتانيايي گفت: تمام اين فيلم به زبان مانداريني فيلمبرداري خواهد شد. اما ديالوگ هاي نسخه دوبله شده عملا با حركات رزمي همزمان نخواهد بود، تا از فيلم هاي رزمي دهه 70 سپاسگزاري كنم.
فيلم جديد تارانتينو كه در ادامه فيلم Kill bill خواهد بود به گفته كارگردانش تماشاچيان را ميخكوب خواهد كرد. تارانتينو اظهار داشت: در فيلم Kill bill به حدي از تكه كلام هاي استفاده شده ژاپني لذت بردم كه قصد دارم تا اين بار تمام فيلم را به مانداريني فيلمبرداري كنم. تارانتينو اضافه كرد كه در نسخه دوبله نشده اين فيلم با زيرنويس انگليسي خواهد بود. تارانتينو كه از طرفداران پروپاقرص فيلم هاي رزمي دهه 1970 است هنوز براي فيلم جديدش نامي انتخاب نكرده است، اما فيلمبرداري اين فيلم از اوايل سال آينده ميلادي آغاز خواهد شد. تارانتينو كه به گفته خودش به شدت تحت تاثير سينماي آسيايي است، اولين فيلم پرآوازه اش را با نام سگداني در سال 1992 ساخت كه خود به شدت تحت تاثير فيلم هنگ كنگي شهر در آتش محصول 1987 است. وي قبل از ساختن فيلم Kill bill چندين ماه را در پكن گذراند تا با آشنا شدن با حال و هواي فيلمنامه، فيلمي با كيفيت عالي بسازد. فيلمي كه همه عشق فيلم ها را محسور كرد.

اشكوب
ممنوعيت دست دادن
كليساي كاتوليك نيويورك در نظر دارد تا براي جلوگيري از گسترش بيماري آنفلوآنزا، دست دادن را در كليساهاي كاتوليك ممنوع كند. در كليسا طبق رسوم پيشين، مردم از يك ليوان مقداري نوشيدني مي نوشند كه اين كليسا در نظر دارد با نوشتن نامه اي به تمام كليساها اين امر را اختياري اعلام كند. شيوع آنفلوآنزا در آمريكا نگراني هاي جدي را در اين كشور به همراه داشته است، به طوري كه اين كشور هم اكنون با كمبود واكسن آنفلوآنزا مواجه شده است.
تقدير از تام كروز
با اينكه دانشمندان و نويسندگان بسياري در آمريكا وجود دارند كه جامعه آن كشور بخواهد از آنان قدرداني كند، اما تام كروز هنرپيشه پر آوازه  هاليوود در كارنامه خود فيلم هاي درخشاني دارد كه بخواهد خود را به عنوان يكي از چهره هاي ماندگار تاريخ آمريكا مخصوصا در حوزه سينما، مطرح كند اخيرا موسسه آمريكايي فيلم طي مراسمي در لس آنجلس از اين بازيگر پر سر و صدا قدرداني كرده است. به نقل از پايگاه بي.بي . سي ، در اين مراسم ، تام كروز شاهد حساس ترين صحنه  هاي فيلم هاي دوران بازيگريش همچون تاب گان و متولد 4 جولاي بوده است.
مايكل كين، همچنان بدون رقيب 
نسخه جديد آمريكايي فيلم آلفي، در يك نظرسنجي به عنوان ششمين دوباره سازي افتضاح توسط تماشاچيان شناخته شد. فيلم كمدي آلفي ساخته لويس گيلبرت انگليسي در سال 1966 ساخته شد و مايكل كين در نقش آلفي، ستاره فيلم بازي كرد. نزديك به 40 سال بعد از آنكه فيلم آلفي به دست جود لاو و به سبك آمريكايي ساخته شد، در يك نظرسنجي جايگاه ششم جدول بدترين دوباره سازي فيلم هاي قديمي را از آن خود كرد. كارشناسان دليل اين امر را بازي فوق العاده مايكل كين مي دانند. بيش از 60 درصد از شركت كنندگان در اين نظرسنجي اظهار داشتند كه نسخه 1966 آلفي را مي پسندند.

چارچوب
دوي صدمتر سرعت 
022218.jpg
مي  گويند چرم شترمرغ مفيد است، گوشتش هم لذيذ است. تخم  شترمرغ هم خوراكي مفيدي است كه از پوست آن مي  توان براي ساخت گلدان استفاده كرد، اما اخيرا مشخص شده است كه شترمرغ مسابقه دوي سرعت هم مي  دهد، آن هم به همراه سواره؛ مي  بينيد كه:

سرقلم
اثبات بي گناهي پس از 10 سال
پيتر  راس پس از سپري كردن 10 سال محكوميت در زندان، بي گناهي اش ثابت شد. وي 10 سال پيش به جرم تجاوز به يك دختر 13 ساله دستگير شد و در دادگاه محكوم شد، اما چندي پيش با انجام آزمايش DNA مشخص شد كه اين مرد بي گناه بوده و مجرم شخص ديگري بوده است. وقتي پيتر راس دستگير شد، در دادگاه به 27 سال حبس محكوم شد. وي با گريه و زاري اعلام مي كرد كه بي گناه است، ولي حرفش مورد قبول واقع نشد. راس آزاديش را مديون گروهي از دانشجويان دانشگاه گولدن گيت سانفرانسيسكو است كه با تشكيل گروهي درصدد هستند تا كساني كه به باور آنان بي گناهند، ولي محكوم شده اند را آزاد كنند. اين گروه از دانشجويان توانستند DNA شخص مجرم را به مقامات قضائي تحويل دهند و راس را از زندان آزاد كنند.

كوتاه تر از گزارش
سيد حسين غضنفري 
حمله ارتش موش ها!
022215.jpg
مقامات ايالات چيهوآهوا در مكزيك با مشكل جدي روبه رو شده اند. ارتش 250 هزاري موش ها با حمله به شهر آتاسكادورس زندگي را براي ساكنان اين شهربه شدت سخت كرده اند. شهروندان اين شهر سعي كردند تا با سم از شر موش  ها خلاص شوند، اما موش ها زرنگ تر از آن بودند كه از اين سم ها استفاده كنند. دانشمندان درصدد هستند تا با استفاده از نوعي ديگر از سم كه موش ها را با سرعت كمتري از پا در مي آورد، موش ها را گمراه كنند تا هر چه بيشتر از سم جديد به ضرر خود استفاده كنند. تاكنون 800 خانه در اين شهر بر اثر هجوم موش ها خالي از سكنه شده است.
راي دادن فضانوردان
لروي چيا جديدترين فضانورد ناسا قصد دارد تا از فاصله 362 كيلومتري با زمين، راي خود را صادر كند. لروي چيا، دوشنبه اعلام كرد كه مسوولان ناسا با همكاري مقامات با جديت تمام درصدد هستند تا امكان راي دادن را براي او فراهم كنند. لروي چيا قرار است تا از طريق نامه الكترونيك راي خود را بدهد، كاري كه در 1997 نيز براي فضانوردان ايستگاه فضايي مير ممكن شد.
خواننده ترك در پارلمان
پيترگرت، از خوانندگان راك و عضو گروه موسيقي ميدنايت اويل دهه 80 ، توانست جايگاهي در پارلمان استراليا به دست آورد. گرت 51 ساله كه هنوز هم از وجهه خوبي در استراليا برخوردار است، توانست به كمك راي طرفداران موسيقي اش يك كرسي در پارلمان به دست آورد. ظاهرا از اين به بعد در پارلمان استراليا شاهد خوانندگي پيترگرت در آغاز هر جلسه خواهيم بود.
روش جديد گفتمان
يك مرد آمريكايي در اقدامي عجيب و شايد هم خنده دار به علت سعي در زير گرفتن نماينده جمهوريخواهان دستگير شد. اين مرد اظهار داشت كه اين كار اقدامي در جهت بيان نظرات سياسي اش بوده است! باري سلزر كه ظاهرا هيچ گونه اطلاعي از روش هاي مرسوم براي بيان نظراتش نداشته است، سعي كرد تا خانم كاترين هارپس را با ماشين زير بگيرد. اين هم شايد از روش هاي گفت و گو در آمريكا باشد.
دستگيري مادر ناشايست 
آمريكا - جسيكا دورهام اهل مونتانا پس از آنكه مشخص شد به دختر 18 ماهه اش ماري جوانا داده است، دستگير شد. عكس هايي از اين مادر كه در حال دادن ماري جوانا به دختر 18 ماهه اش است، تحويل مقامات قضائي داده شده است. يكي از آشنايان اين مادر اظهار داشت كه اين زن براي خواباندن دخترش به وي ماري جوانا مي داده است تا وي را راحت تر و زودتر بخواباند تا گريه هاي دخترش آزارش ندهد.
عذرخواهي پس از لگد
خانم ماريا اسپرو، استاد كالج فورت لويس پس از لگدي كه به يكي از دانشجويان كالج زد، رسما عذرخواهي كرد. ماريا اسپرو پس از آنكه ديد يكي از دانشجويان كالج فورت لويس لباس تبليغاتي جمهوريخواهان را به تن كرده است، عصباني شد و لگدي را نثار وي كرد. ادانل، دانشجوي لگدخورده تصميم دارد تا همراه كالج فورت لويس از خانم ماريا اسپرو شكايت كند. اين نتيجه تبليغات انتخاباتي در محيط هاي علمي است!

دكه
روز ترديد آمريكا
022209.jpg
همان طور كه طبعا توقع داريد در بيشتر نقاط دنيا موضوع روز، انتخابات رياست جمهوري آمريكاست كه ديگر اظهار نظرهاي فعالان اجتماعي، فرهنگي، هنري و اقتصادي مرحله جديدي را در آن رقم نخواهد زد و نفس ها حبس شده كه روز ترديد مردم آمريكا چطور پايان مي  پذيرد. همه روزنامه هاي آمريكايي تيترهاي انتخاباتي زده اند وبيشتر آنها فضاي صفحه اول را به طور مساوي به دونامزد داده اند يا به مردم. روزنامه ها از مردم مي  خواهند: شما تصميم بگيريد.
022206.jpg
022203.jpg
022200.jpg
022194.jpg

خبرسازان
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |