شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۴۷
مترو مادريد در جدال با ترافيكي كور
راه هاي زير زمين همچنان محبوب 
سهم مادريد از خودرو به دلايلي چند از جمله جاي دادن تقريبا يك هشتم جمعيت كل اسپانيا در خود و نيز، سطح بالاي رفاه آن موجب شده است كه ميزان خودروهاي اين شهر چندين برابر ديگر شهرهاي بزرگ كشور باشد
نخستن خط مترو مادريد در ماه اكتبر 1919 يعني درست 85 سال پيش در اسپانيا راه اندازي شد و اكنون روزانه بيش از دوميليون مسافر را در خطوط مختلف خود جا به جا مي كند
022290.jpg
مترو مادريد در حالي به گسترش شبكه خطوط زير زميني خود در پايتخت اسپانيا مي انديشد كه ترافيكي كور به عنوان يك معضل پيچيده بيش از پيش تار و پود اين شهر اروپايي را درهم تنيده است.
براساس آمارها، درحال حاضر بيش از 28 ميليون خودرو در كشور۴۰ ميليوني اسپانيا تردد مي كند و افزايش قيمت نفت در ماه هاي اخير هم نتوانسته است مانع روند روزافزون شمار آنها شود.
سهم مادريد از خودرو به دلايلي چند از جمله جاي دادن تقريبا يك هشتم جمعيت كل اسپانيا در خود و نيز، سطح بالاي رفاه آن موجب شده است كه ميزان خودروهاي اين شهر چندين برابر ديگر شهرهاي بزرگ كشور باشد. نتيجه طبيعي اين وضعيت، ايجادترافيكي است كه زمان نمي شناسد.
اين ترافيك در ساعات اوليه بامداد تا هنگام شروع فعاليت ادارات و مدارس و نيز عصر هنگام، زمان تعطيلي آنان تا پاسي از شب در همه خيابان ها و بزرگراه هاي پايتخت اين كشور جنوب غربي اروپا به چشم مي خورد.
ترافيك روزافزون، هم مردم و هم دولت را اكنون به اين نتيجه رسانده است تا براي رهايي از اين وضعيت به ويژه در ساعات پر رفت و آمد به زيرزمين يعني مترو چشم بدوزند.
كندي حركت خودروها در خيابان ها، دشواري يافتن جاي پارك خودرو در حاشيه خيابان ها كه تقريبا همگي پولي است، هزينه بالاي پاركينگ هاي خصوصي، افزايش هزينه سوخت و مسايلي از اين دست موجب شده است تا بسياري از افراد ترجيح بدهند با وجود داشتن خودرو، مترو سوار شوند.
در مقابل، شبكه مترو مادريد با برخورداري از 12 خط به طول ده ها كيلومتر، دسترسي مسافران را به هر نقطه از شهر آسان ساخته و حتي چند خط آن به شهرهاي اطراف نيز كشيده شده است.
نخستن خط مترو مادريد در ماه اكتبر 1919 يعني درست 85 سال پيش در اسپانيا راه اندازي شد و اكنون روزانه بيش از دوميليون مسافر را در خطوط مختلف خود جا به جا مي كند.
طول اين شبكه در حال حاضر 9/226 كيلومتر است كه در آن 190 ايستگاه، جاي گرفته است.
براساس آمارها، مترو مادريد سال گذشته 601 ميليون و 864 هزار و 790 مسافر را جابه جا كرده است.
اما اين پايان كار مترو نيست. مانوئل مليس ماينار مدير عامل مترو مادريد به تازگي اعلام كرده است كه ظرف سه سال آينده، 7/72 كيلومتر جديد به شبكه مترو پايتخت اضافه مي شود.
علاوه بر رهايي از ترافيك خيابان ها، ويژگي هاي ديگري نيز موجب شده است تا مترو مادريد رو به گسترش داشته باشد.
جا به جايي روزانه حدود دو ميليون مسافر باعث شده است تا بسياري از ايستگاه هاي بزرگ و زيباي مترو پايتخت اسپانيا، با داشتن ده ها فروشگاه عرضه اجناس و كالاهاي مختلف، به مراكز فعال تجاري تبديل شود.
معماري و تابلوهاي هنري مختلف ايستگاه ها نيز به جلب گردشگران خارجي و د اخلي كمك مي كند و بر پايي نمايشگاه هاي مختلف در آن، بيش از پيش بر رونق مترو مي افزايد.
وجود شبكه تلويزيوني ويژه مترو با صفحه هاي بزرگ، چاپ و توزيع روزنامه رايگان مترو، اطلاع رساني مناسب درباره حركت قطارها و فعاليت مداوم و سريع آن نيز دست به دست هم داده است تا مترو مادريد باز هم مسافران بيشتري را به سوي خود بخواند.
در كنار همه اينها، شركت مترو تلاش كرده است تا با عرضه انواع مختلف بليت، رضايت بيشتر مسافران را جلب كند.
در حالي كه نرخ هر بليت براي يكبار استفاده از مترو در حال حاضر 25/1 يورو است، كساني كه قصد دارند ميزان بيشتري از آن استفاده كنند، مي توانند يك بليت 10 تايي بخرند كه مبلغ كل آن 35/5 يورو است. البته بليت هاي ماهانه مترو كه۳۵ يورو قيمت دارد براي سوار شدن به اتوبوس هم قابل استفاده است.
از ديگر ويژگي هاي مترو مادريد آن است كه پس از پرداخت بليت ورودي، مي توان تا هنگام رسيدن به مقصد خطوط مختلف را سوار شد بدون آنكه نيازي به پرداخت بليت جديد باشد.
اين امر تنها اختصاص به استفاده از قطارها ندارد بلكه مي توان به صورت رايگان از فعاليت هاي فرهنگي مختلف ايستگاه هاي مترو همانند نمايشگاه هاي هنري، نمايش فيلم و كنسرت هاي موسيقي كه به مناسبت هاي مختلف بر پا مي شود، نيز بهره برد.
سايمون ريدر دانشجوي ايرلندي كه براي تحصيل در دانشگاه به اسپانيا آمده است، مي گويد: شهر مادريد شهر بسيار زنده اي است و خارجي ها به سرعت مي توانند راه استفاده از وسايل حمل ونقل عمومي آن را ياد بگيرند.
هرگردشگر خارجي كه وارد مادريد مي شود در همان فرودگاه، اطلاعات مختلف حاوي چگونگي استفاده از وسايل حمل ونقل عمومي و نرخ آن به همراه نقشه ايستگاه ها و خطوط، در اختيار وي قرار مي گيرد تا بدون هيچ دغدغه اي هرگونه كه مي خواهد مسيرش را انتخاب كند.
شهرداري مادريد همزمان با ايجاد جاذبه ها و تسهيلات مختلف براي مترو، با هدف كاهش ترافيك، در جهت گسترش خطوط اتوبوسراني داخل شهر نيز تلاش كرده است. اتوبوس هاي ياد شده كه تقريبا در تمامي خيابان هاي شهر ايستگاه دارند، معمولا از خطوط ويژه براي تردد برخوردارند تا سرعت حركت بيشتري نسبت به خودروهاي عادي داشته باشند.
اين تمهيدا ت،  بي ترديد در كاهش ترافيك در پايتخت اسپانيا نقش موثري ايفا كرده اما هنوز نتوانسته است در حل كامل اين معضل، موفق باشد.
خانم اسپرانسا آگيره رئيس دولت محلي ايالت خود مختار مادريد وعده داده است تا براي كاهش معضل ترافيك، ظرفيت و شبكه خطوط مترو و اتوبوسراني در پايتخت اسپانيا را گسترش دهد.
وي اخيرا گفته است كه تا سال 2007 ظرفيت صندلي هاي وسايط نقليه عمومي در مادريد به۷۰۰ هزار نفر خواهد رسيد.
اما به نظر مي رسد همه اين تلاش ها نه براي حل ترافيك ،  بلكه تنها به منظور كاهش آن در شهري است كه هر روز هم بر تعداد جمعيت و هم خودروهاي آن افزوده مي شود.

زاويه ديد
هرچقدر بسازيم كم است!
022275.jpg
شهرام جباري زادگان
شهردار تهران در جريان ملاقات مردمي اخير خود با شهروندان منطقه 11 از احداث 525 قطعه زمين كوچك ورزشي، به تعداد محله هاي شهر براي استفاده خانواده ها خبر داد.
از سال 1301 خورشيدي كه اولين زورخانه ها به شكل سنتي و با نگاه پهلواني به عنوان مراكز پرورش تن و روان در گوشه و كنارتهران پديد آمدند، تا به امروز كه آخرين مكان هاي ورزشي با شكل مدرن و با نگرش قهرماني در جاي جاي شهر پديدار شده اند، بيش از هشت دهه مي گذرد.
اما گذشت دهه ها نه تنها موجب كاهش ميزان عشق و علاقه به مقوله ورزش نشده، بلكه با توجه به جواني جمعيت كشورمان اين گرايش روز به روز افزايش نيز يافته است.
امروزه شاهديم كه جوانان ونوجوانان علاقه مند در هر گوشه اي كه حداقل فضاي ممكن براي بازي و ورزش وجود داشته باشد، دو عدد تور دروازه قرار داده و بساط گل كوچك راه انداخته يا با دو تكه سنگ يا پاره آجر حد و مرز دروازه  هاي فوتبال با توپ پلاستيكي را معلوم كرده اند.
برخي از علاقه مندان نيز با برافراشتن تور واليبال يا سبد بسكتبال بساط ديگر ورز ش هاي توپي را در محله هاي خود پهن كرده اند و اين صحنه ها را تقريبا در هر محله و كوچه و خيابان يا پارك و بوستان مشاهده مي كنيم.
درنگرش نوين به مسايل شهر و شهرنشيني، بدون پرداختن به نهاد ورزش به عنوان ساختار و نهادهاي ورزشي به عنوان زير ساخت نمي توان به حل مسايل ومشكلات شهري خوشبين بود. خوشبختانه توجه به مسايل ورزشي در سر لوحه برنامه استحاله شهرداري تهران از يك نهاد خدماتي به نهادي اجتماعي و فرهنگي قرار گرفته و مديريت شهري با درك اين معنا در پي حك اين مفهوم بر لوح شهر است.
اظهارات اخير شهردار تهران در خصوص احداث صدها قطعه زمين ورزشي با ابعاد محله اي، حكايت از آگاهي به نياز شهروندان و اعتقاد به باوري به نام ورزش و اهتمام به بارور كردن اين باور آگاهانه دارد.
هرچند امروزه در برنامه ريزي شهري وضع محدوديت هايي براي اختصاص بخش هايي از شهر به كاربري خاص، امري بديهي محسوب مي شود، به نظر مي رسد مراكز ورزشي از معدود فضاهاي شهري به شمار مي آيند كه با توجه به رشد روز افزون جمعيت، نياز فزآينده جوانان و نوجوانان و كمبود اين گونه مكا ن ها در تار و پود شهر، هرچقدر بسازيم كم است!
كارشناس برنامه ريزي شهري 

اصلاح هندسي خيابان انقلاب
022281.jpg
طرح تعريض و اصلاح هندسي ميدان امام حسين ع به سمت خروجي خيابان انقلاب از سوي حمل و نقل وترافيك شهرداري منطقه 7 صورت مي گيرد. معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه 7 گفته است با اجراي اين طرح يكي از مشكلات پرترافيك ترين نقاط اين محدوده كه تخليه ميدان به داخل خيابان انقلاب از طريق آن صورت مي گيرد، برطرف خواهد شد. مهندس مهدي فقيدي به جابه جايي دكل هاي اتوبوس برقي، نردها ي و نهرها اشاره كرد و گفت: بحث كاناليزه كردن تردد عابر پياده كه يكي از زيربخش هاي طرح ساماندهي اين ميدان است، در حال اجراست. وي تكميل اصلاح هندسي در خيابان شهيد قنبرزاده، حدفاصل خيابان هويزه و خيابان شهيد بهشتي، اصلاح هندسي در تقاطع خيابان پادگان وليعصر و خروجي ميدان سپاه و اصلاح هندسي چهارراه شهيد قدوسي را از ديگر طرح هاي اصلاح هندسي اين منطقه دانست و افزود: همزمان با تكميل اصلاح هندسي چهارراه شهيد قدوسي، عمليات تجهيز اين تقاطع به چراغ هاي راهنمايي هوشمند نيز در حال انجام است. بنا به گفته معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه 7 تاكنون 70 ميليون تومان براي اصلاح هندسي 7 مورد از خيابان ها و تقاطع هاي مهم اين منطقه هزينه شده است. اين فعاليت ها در راستاي طرح ساماندهي ميدان امام حسينع صورت مي گيرد.

مشكل آب گرفتگي نداريم
022356.jpg
خبري از باران نيست اما با اين وجود مدير كل فوريت ها و خدمات اضطراري شهرداري تهران از آمادگي مناطق براي مقابله با آب گرفتگي هاي احتمالي ناشي از بارندگي در سطح خيابان هاي شهر خبر داده است. ابراهيم مداحي، مدير كل فوريت ها و خدمات اضطراري شهرداري تهران، با اشاره به اينكه لايروبي نهرها و كانال ها از ابتداي مهر ماه شروع شده و همچنان ادامه دارد، گفت: تمام نيروهاي مناطق 22 گانه شهرداري تهران، شبانه روز در حال فعاليت هستند تا به هنگام بارندگي هاي زمستاني هيچ مشكلي درخصوص آب گرفتگي نداشته باشيم. مدير كل فوريت ها وخدمات اضطراري شهرداري تهران با تاكيد بر اين موضوع كه حوزه خدمات شهري در حال انجام كار فرهنگي درباره اين موضوع است، گفت: بيشتر زباله ها توسط صاحبان رستوران ها، اغذيه فروش ها و برخي ديگر از مغازه داران در مناطق شمالي شهر، به داخل نهرهاي كم عرض ريخته مي شود. مداحي در خصوص اقداماتي كه مي توان در اين ارتباط صورت داد، افزود: ما به مناطق اعلام كرده ايم در صورت مشاهده چنين كاري، به متخلفان در وهله اول اخطار داده شود و چنانچه تكرار شد، از طريق شركت ساماندهي مشاغل اقدام به تعطيلي اماكن مختلف خواهيم كرد.

كتب ميراث فرهنگي در مدارس
022284.jpg
در دومين سال برگزاري نمايشگاه، شهرداري تهران به منظور اجراي طرح اهداي كتاب به مدارس اين شهر با تخصيص اعتباري معادل يك ميليارد تومان، تاكنون كتاب هايي با مفاهيم ميراث فرهنگي، يكي از موضوعات شاخص كتب ارسالي به اين نمايشگاه بوده است. شهرداري تهران با تخصيص بودجه اي معادل يك ميليارد تومان اقدام به خريد كتب، وسايل كمك آموزشي و وسايل ورزشي براي مدارس كرده است. مسعود شهرام نيا مدير برگزاري طرح اهداي كتاب به مدارس تهران در اين زمينه گفت: تاكنون حدود 400 ناشر در سراسر كشور، كتاب ها و وسايل كمك آموزشي خود را براي شركت در اين نمايشگاه ارسال كرده اند كه در ميان اين آثار تعداد نسبتا قابل توجهي از آنها داراي مفاهيم ميراث فرهنگي و تاريخي بوده اند. وي افزود: با توجه به جايگاه ويژه ميراث فرهنگي و تاريخ غني ايران، چنين به نظر مي رسد كه تعداد كتب و وسايل كمك درسي در اين نمايشگاه افزايش يابد تا مديران مدارس با خريد و ارايه آنها در مدارس زمينه هاي آشنايي دانش آموزان را با تاريخ و تمدن اصيل ايراني بيش از پيش فراهم كنند. اين نمايشگاه امسال از تاريخ 2 تا 12 آذر برگزار خواهد شد و فراخوان ناشران تا 20 آبان تمديد شده است.

مانور زلزله در منطقه 20
022287.jpg
هفته اول آذرماه در منطقه 20 شهرداري تهران همزمان با شهر تهران مانور بزرگ زلزله برگزار خواهد شد. نخستين جلسه هماهنگي و اطلاع رساني مانور زلزله با حضور شهردار منطقه 20 و نمايندگان اداره هاي هلال احمر، آب و فاضلاب، برق، مخابرات، آتش نشاني و شركت گاز شهرداري، صبح روز 13 آبان ماه در شهرداري اين منطقه برگزار شد. رضا سترگ، شهردار منطقه 20 در اين جلسه مهمترين مساله شهرداري را در مقابله با بحران زلزله، وجود بافت هاي فرسوده عنوان كرده و گفت: شهرداري اين منطقه با ايجاد ارتباط و تعامل دو سويه با ساير سازمان ها از تمام ظرفيت ها براي تبديل شدن شهر ري به معناي حقيقي قبله تهران و شهر نمونه كشور استفاده مي كند. در خبري ديگر نيز مدير عامل سازمان مشاركت هاي مردمي شهرداري تهران از بهره برداري از تفرجگاه بزرگ اكباتان تا سه سال آينده خبر داده است. تفرجگاه 170 هزار متري اكباتان با صرف حدود 125 ميليارد تومان اعتبار تا 3 سال آينده به شهروندان تهراني تحويل داده مي شود. مهندس داوود مددي يكي از مهمترين دلايل تاسيس سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي را ايجاد بستر لازم براي جذب سرمايه هاي مردمي و هدايت آن جهت انجام طرح هاي عمراني و خدماتي و مشاركتي عنوان كرده است.

آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |