سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۰ - Nov 9, 2004
لايحه جرايم رايانه اي بعد از ماه رمضان به دولت مي رود
006228.jpg
گروه انفورماتيك: لايحه جرايم رايانه اي در صورت برگزاري منظم جلسات قوه قضاييه و تصويب نهايي آن توسط اين قوه، پس از اتمام ماه مبارك رمضان به هيأت دولت تقديم مي شود.
به گزارش خبرنگار ما دبير كميته جرايم رايانه اي با اعلام اين خبر، گفت: تاكنون طي جلساتي كه در قوه قضاييه و با حضور مسئولان ارشد اين قوه و كارشناسان برگزار شد، كليه موارد مطرح شده در پيش نويس قانون جرايم رايانه اي به تصويب رسيده و مخالفتي با آن نشده است.
رضا پرويزي افزود: اما هم اكنون گفت وگو بر سر تعيين مجازات ها ادامه دارد. به گفته پرويزي در جرايم مشترك در دنياي مجازي و واقعي، احكام قانون جزاي اسلامي پيشنهاد شده و اين در حالي است كه در برخي ديگر از قوانين ديگر مجازاتي غير از اين تعيين شده است.
او ادامه داد: براي مثال در قانون تجارت الكترونيكي براي كلاهبرداري در دنياي مجازي يك تا ۳ سال حبس در نظر گرفته شده در صورتي كه اين مقدار در كلاهبرداري در دنياي واقعي دو برابر است.
جلسه بررسي لايحه جرايم رايانه اي روز دوشنبه با حضور كريمي راد، سخنگوي قوه قضاييه، عليزاده، مشاور رئيس قوه قضاييه، جمشيدي، معاون حقوقي و توسعه قضايي و يساقي، رئيس سازمان زندان ها در دفتر معاونت حقوقي و توسعه قضايي تشكيل شده بود. در اين جلسه ماده ۲۰ لايحه درباره جرايم مرتبط با محتوا و همچنين مسئوليت كيفري ارائه كنندگان خدمات اينترنتي مورد بررسي قرار گرفت.
به گفته پرويزي جلسه آينده قوه قضائيه در خصوص لايحه جرايم رايانه اي، فردا صبح برگزار مي شود.

موزيلا به جنگ بزرگان رفت
گروه انفورماتيك: شركت موزيلا به زودي نسخه نهايي مرورگر فايرفاكس عرضه خواهد كرد. به گزارش پي سي ورلد اين اقدام در حالي است كه اين مرورگر توانسته است تاكنون نظر بسياري از كاربران اينترنت اكسپلورر مايكروسافت را جلب كند تا به جاي اينترنت اكسپلورر از محصول موزيلا استفاده كنند.
از سوي ديگر  تان دبرد محصول ديگر موزيلا است كه قرار است جايگزين محصول ديگر مايكروسافت يعني نرم افزار Outlook شود.تان دبرد نيز مراحل پاياني ساخت را طي مي كند.
بسياري از مردم تاكنون نسخه هاي نمايشي و تقريباً  بدون نقص اين دو نرم افزارها را دانلود كرده اند. اين دو نرم افزار علاوه بر سازگاري با ويندوز و مكينتاش، برخلاف توليدات مايكروسافت با لينوكس هم سازگار هستند.
بيش از دو سال است كه توسعه و بهبود مرورگر فايرفاكس ادامه دارد و هم اكنون ميليون ها نفر از نسخه آزمايشي آن استفاده مي كنند. شهرت اين نرم افزار بدان سبب است كه برخلاف اينترنت اكسپلورر در معرض بسياري از حملات قرار نگرفته و از باز شدن pop-up جلوگيري مي كند. شركت موزيلا در سال ۲۰۰۳ با كمك مالي AOL شكل گرفت و هدف اوليه آن پيشبرد مرورگر موزيلا به صورت منبع آزاد بود و در اين راه از كدهاي مرورگر قديمي اينترنت يعني نت اسكپ هم استفاده كرد.برخلاف نرم افزارهاي اختصاصي، توسعه دهندگان نرم افزارهاي منبع آزاد تلاشي براي پنهان ساختن كدهاي خود نكرده و بدين ترتيب همگان به سادگي مي توانند در گسترش و بهبود برنامه هاي شركت داشته باشند.محصولات منبع آزاد در حال جلب توجه حكومت ها، شركت ها و كاربران مستقل است؛ اول اين كه برنامه نويسان قادرند تا با نگاه به جزييات اين برنامه ها از نقاط قوت و ضعف آنها باخبر شوند و دوم اين كه كاربران اين برنامه ها براي حل مشكلات و يا افزايش كارايي، به سازندگان اصلي آنها نيازي ندارند. به همين دليل است كه سازمانهاي حكومتي در چين، انگلستان و ايالات متحده به تازگي گرايش زيادي به اين گونه نرم افزارها پيدا كرده اند.
Mozilla 1.7 تركيبي از يك مرورگر وب، يك برنامه ايميل بوده كه مي توان از آن براي چت نيز استفاده نمود و همچنين صفحات HTML را ويرايش كرد.

دانمارك در صدر مدرن ترين كشورهاي دنيا قرار گرفت
گروه انفورماتيك: مدرن ترين كشور دنيا براساس شاخص هاي دسترسي به تجهيزات، دسترسي و دانش فناوري اطلاعات از سوي IDC معرفي شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، رده بندي براساس تعداد رايانه ها، درصد هزينه توليد ناخالص ملي در IT، درصد نفوذ اينترنت در شهروندان، تعداد ارائه دهندگان خدمات تلفن همراه و شبكه هاي اينترنتي صورت مي گيرد و هر سال نيز تمام كشورهاي دنيا براساس آن رده بندي مي شوند.
براساس رده بندي سازمان بين المللي IDC در سال ۲۰۰۴ كشور دانمارك در رده اول، سوئد در رده دوم و آمريكا در رتبه سوم كشورهاي پيشرفته دنيا قرار دارند و نام كشور ايران به دليل عدم دستيابي به حداقل فاكتورهاي بين المللي در اين فهرست وجود ندارد.
IDC دسترسي ۶۷ درصد از مردم دانمارك به اينترنت معمولي، ۲۲ درصد به اينترنت پرسرعت و همچنين ۶۰ درصد از آنها را به خدمات تلفن همراه را دليل برتري دانمارك به ساير كشورها عنوان كرده است.

كشورهاي  پيشرفته  از اينترنت  براي  جاسوسي  استفاده  مي كنند
گروه انفورماتيك: يك كارشناس  امنيتي  برجسته  سيستمهاي  كامپيوتري  فاش  كرد كه  بيشتر كشورهايي  كه  از نظر نظامي  پيشرفته  هستند از اينترنت  براي  جاسوسي  دشمنان  خود و حمله  به  آنان  استفاده  مي كنند.
به  گزارش  ايرنا به نقل از شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، ريچارد كلارك  مشاور سابق  امنيت  منطقه اي  كاخ  سفيد گفت  كه  هنگامي  كه  حادثه اي  بزرگ  در سيستم هاي  كامپيوتر رخ  مي دهد ثابت  كردن  اينكه  چه  كسي  اين  اقدام  را انجام داده  است ، بسيار دشوار است .
كلارك  ادعا كرد: روسيه  و چين  مشكوك  هستند كه  بيشترين  استفاده  را از اينترنت  براي  كسب  اطلاعات  جاسوسي  از كشورهاي  مظنون  به  دشمني  و خصومت  با خود دارند. همچنين  اين  دو كشور از اينترنت  براي  طراحي  راههاي  بهره برداري  اطلاعات  در مقاصد نظامي  استفاده  مي كنند.
وي  در يك  كنفرانس  امنيتي  گفت  آمريكا نيز يكي  از اين  كشورها است.

دانشنامه كامل نهج البلاغه در نمايشگاه قرآن
گروه انفورماتيك: نخستين نرم افزار دانشنامه كامل نهج البلاغه در دوازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم به فروش مي رسد.
به گزارش ستاد خبري نمايشگاه قرآن، در اين نرم افزار متن كامل نهج البلاغه به همراه ۴۰ ترجمه و ۲۵ شرح عرضه شده است.همچنين در دانشنامه جامع نهج البلاغه، امكان تطبيق متون ترجمه و شرح هاي اين كتاب و جست وجوي ۱۶ هزار عنوان موضوع به صورت ساختار درختي و دسترسي به متن اعلام، مصادر، آيات و احاديث نبوي فراهم شده است.محيط كاربردي اين نرم افزار سه زبانه (انگليسي، فارسي و عربي) است و ترجمه لغات آن به صورت فعال در متن قابل جست وجو است.

سخت افزار
نوت بوك هاي جديد hp به بازار مي آيد
گروه انفورماتيك:هيولت پاكارد در هفته جاري نوت بوك هاي جديد خود را با قابليت فعاليت رسانه اي ديجيتال به بازار عرضه مي كند.
به گزارش سي نت اين نوت بوك با صفحه نمايش ۱۷ اينچي، امكانات صوتي و تصويري ديجيتالي و با سيستم عامل ويندوز xp با قيمتي معادل۱۴۰۰ دلار به فروش خواهد رسيد.
مسئولان hp هدف اصلي خود را از عرضه اين محصول، جايگزين كردن لپ تاپ به جاي كامپيوترهاي شخصي روميزي براي دانش آموزان و ساير كاربران خانگي عنوان كرده است.
اين نوت بوك از ويرايش Media center ۲۰۰۵ ويندوز xp كه ماه گذشته ارائه شده بود سود مي برد.كاربران مي توانند با اتصال تجهيزات لازم نظير Daul TV Tuner/Digital video Recorder به نوت بوك ها و از طريق پورت USB برنامه هاي زنده تلويزيوني را بر صفحه نمايش آن مشاهده كنند.
hp در محصول جديد خود كه سري Zd8000 نام دارد از پردازنده ۴/۳ و ۴ گيگاهرتزي پنتيوم اينتل به همراه مجموعه تراشه p ۹۱۵ استفاده كرده است. كارشناسان اقدام اخير هيولت پاكارد را رقابت با محصول جديد توشيبا مي دانند.
توشيبا به تازگي لپ تاپ هاي ۱۷ اينچي خود را با ويژگي هاي جديد روانه بازار كرده است.
از سوي ديگر تحليلگران اقتصادي پيش بيني مي كنند كه قيمت پايين تر محصول hp نسبت به رقيب توشيبايي خود باعث جذب طرفداران بيشتري خواهد شد.
توشيبا لپ تاپ Qosmio G1s-AV50 را با قيمت ۳۰۰۰ دلار به فروش مي رساند.
البته نبايد فراموش كرد كه محصول توشيبا از پردازنده پتنيوم M سود مي برد.

نرم افزار
آي بي ام SOA را عرضه مي كند
گروه انفورماتيك: آي بي ام الگويي از بخش خدمات جهاني خود را براي كمك به سازمان ها در ساخت و مديريت معماري مبتني بر سرويس (SOA) توليد كرده است.
به گزارش زددي نت، اين الگو كه IBM SOA Management Practice نام دارد، خدماتي را در زمينه مسائل امنيتي، نظارتي، اجرايي، پشتيباني واسط يكپارچه سازي، پشتيباني فهرست ها و ارتقاي سيستم ها ارائه خواهد كرد.
فيليپ فرش، مدير گروه برنامه هاي ينكي گروپ در اين باره گفت: اين الگو، چارچوب مشورتي مستقر در پلت فرم WebSpgere آي بي ام است. آن چه آي بي ام در حال تلاش براي انجام آن بوده، افزايش قابليت هاي SOA براي پاسخ به تقاضاي سازمان هاي متبني بر SOA است.
اوايل پاييز، فرش حركت رو به رشد SOA و ورود آن به مسير اصلي كامپيوتر هاي سازماني را با مطالعه ۴۳۷ شركت در زمينه هاي توليد، خدمات مالي، بخش هاي بهداشتي و بي سيم دنبال كرده است.
به دنبال اين تحقيقات ينكي گروپ دريافت كه ۷۵درصد از مسئولان خريد سازماني برتر، در حال آماده شدن براي سرمايه گذاري در توليد زيربناي SOA هستند.
تكنيك هاي طراحي فرايند مبتني بر XML، كارايي هاي برنامه هاي كاربردي و خدمات وب را كه فرآيندهاي كسب و كار را در مركز (هسته) توليد برنامه هاي كاربردي و معماري پويا قرار مي دهد، تركيب مي كند.

بازي
Halo2 به بازار آمد
گروه انفورماتيك: بازي پرطرفدار هالو ۲ براي اولين بار با قيمت ۲۶۵ دلار در سايت ebay به فروش رسيد و اين در حالي است كه خبر طراحي و ساخت آن چند ماه قبل منتشر شده بود.
به گزارش آسوشيتدپرس هم اكنون بيش از ۵/۱ ميليون عدد از اين بازي پيش فروش شده است.در نسخه جديد هالو ،۲ باز هم كاربران بايد نقش فردي را بازي  كنند كه به همراه گروهش به مبارزه با موجودات فرازميني مي رود.
پيش از اين قيمت اوليه فروش اين بازي ترسناك در حدود ۵۰ دلار اعلام شده بود اما استقبال بيش از حد علاقه مندان قيمت آن را در ابتداي كار تا ۲۵۶ دلار بالا برد.نسخه ۵۰ دلاري اين بازي براي كنسول Xbox نيز تا چند وقتي ديگر به بازار مي آيد.
پيش از اين مايكروسافت از دزديده شدن نسخه ويدئويي Halo2 چهار هفته قبل از برنامه فروش رسمي آن و همچنين انتشار اينترنتي بازي خبر داده بود.نسخه كپي غيرقانوني بازي Halo2 كه به زبان فرانسه بود اين قابليت را داشت تا روي يك DVD ديسك دانلود شود.
كارشناسان اختلال در دستگاه Xbox مايكروسافت را دليل افشاي اين بازي ها دانسته اند.
اين داستان براي بازي هاي پرطرفداري نظير Half-life2 وoom3 نيز تكرار شده بود؛ به طوري كه اين بازي ها نيز قبل از انتشارشان به صورت غيرقانوني كپي منتشر شده بودند.

رصد خانه
بزرگترين تلسكوپ چيني ساخته شد
گروه دانش: بزرگترين تلسكوپ ساخت چين براي مشاهده اجرام آسماني نزديك به زمين راه اندازي شد و به زودي مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
به گزارش ايسنا، اين تلسكوپ مي تواند ظرف ۲۰ سال آينده ۵۰۰ تا هزار جرم آسماني كوچك نزديك به زمين كه از كنار مدار زمين عبور مي كنند و ممكن است براي زمين خسارت بار باشند را كشف كند.
اين تلسكوپ كه پنجمين تلسكوپ بزرگ جهان از اين نوع است به يك سيستم نظارت فوق العاده مجهز است كه مي تواند به طور خودكار ستاره هاي دنباله دار و سياره هاي كوچك نزديك به زمين را جستجو و موقعيت آنها را براي تشخيص مدار دقيق آنها محاسبه كند.

تار نما
دنياي كودكان اينترنتي
گروه انفورماتيك:اغلب زمينه هاي آموزش كودكان بسيار خشك و غيرجذاب هستند ولي شايد اينترنت اين بار به كمك درس نخوان هاي امروزي آمده باشد تا درس هاي سختي چون تاريخ و جغرافيا را براي بچه ها شيرين تر از پيش كنند. سايت Kids.discovery.com يكي از همين منابع جذاب است ضمن آنكه دروسي چون زمين شناسي و آشنايي با فناوري نيز به صورت آنلاين در آن تدريس مي شود. بازي هاي فكري، فايل هاي كوتاه آموزشي و مقالات ويژه كودكان از ديگر قسمت هاي پرطرفدار اين سايت هستند.
جدول پخش برنامه هاي ويژه كودكان در بسياري از كانال هاي تلويزيوني خارجي را هم مي توانيد در اين سايت پيدا كنيد. ضمن آنكه اگر در جستجوي مطالب جدي تري درباره سفر، بهداشت يا اخبار روز باشيد فقط كافي است روي لينك سايت  مادر يعني خود كانال ديسكاوري (discovery channel) كليك كنيد. بايد اذعان كرد اگر به دنبال يافتن لينك هاي مناسبي براي ورود به جهان كودكان روي اينترنت هستيد Kids discovery يك انتخاب كاملاً مناسب است. از تبليغات كنار سايت هم غافل نشويد.

آن لاين
روسيه به دنبال افزايش توليد نرم افزار
گروه انفورماتيك: روسيه قصد دارد با كاهش فرار مغزها و استفاده بهينه از امكانات موجود، ميزان توليد نرم افزار خود را افزايش دهد.
به گزارش موج به نقل از AFP، وزير فناوري اطلاعات اين كشور اعلام كرد براي تغييردادن درآمدهاي ارزي كشور و كاهش وابستگي به نفت، روسيه قصد دارد توليد و صادرات نرم افزار خود را افزايش دهد.
وي گفت: ما براي اين كار قصد داريم مناطق آزاد تجاري مانند آنچه در سيليكون ولي آمريكا وجود دارد، راه بياندازيم و از مشوق هاي مالياتي نيز استفاده كنيم.با اين كار نيز مي توان بسياري از متخصصان روس را كه در بسياري از كشورهاي دنيا مانند آلمان، آمريكا و هلند مشغول به كار هستند، به روسيه بازگرداند و از آنها استفاده كرد.وي افزود: روسيه از نظر دارا بودن متخصصان رايانه اي برترين كشور دنياست ولي در بازار بين المللي نرم افزار فقط سهمي ۶/۰ درصدي دارد.تا پايان سال جاري ميزان صادرات نرم افزار روسيه به ۵ ميليارد دلار خواهد رسيد كه از رشد مناسبي نسبت به سال گذشته برخوردار است و دولت اين كشور با افزايش صادرات اين بخش قصد دارد از وابستگي ۶۰ درصدي بودجه كشور به نفت و گاز بكاهد.
سرمايه گذاري كره جنوبي براي كاهش شكاف اطلاعاتي
ايسنا: دولت كره جنوبي در نظر دارد هزينه اي معادل ۷/۳۰۴ ميليارد وون در سال آينده براي كاهش شكاف اطلاعاتي در اين كشور با معرفي دانش فناوري اطلاعات براي افراد محروم از اين فناوري سرمايه گذاري كند.
وزارت ارتباطات و اطلاعات اين كشور در بيانيه بودجه سالانه خود اعلام كرد كه ۷/۶۱ ميليارد وون براي تهيه رايانه هاي شخصي و شبكه هاي سريع اينترنتي براي بيش از ۳۰ هزار كودك از خانواده هاي كم درآمد اختصاص خواهد داد.
همچنين اين وزارت اعلام كرد كه هزينه ايجاد مراكز جديد آموزش رايانه و اينترنت در مناطق روستايي محروم در اين كشور معادل ۴/۴۱ ميليارد وون در سال آينده خواهد بود در حدود يك چهارم از كل بودجه ۳/۷۶ ميليارد وون براي ارائه برنامه هاي آموزشي IT  براي كارگران و افراد معلول اختصاص داده مي شود.
مركز رباتيك فرهنگسراي IT آغاز به كار كرد
گروه دانش: مركز آموزشي تحقيقاتي رباتيك فرهنگسراي فناوري اطلاعات در چهار رشته آموزشي آغاز به كار كرد. به گزارش روابط عمومي مركز IT سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، مركز آموزشي تحقيقاتي رباتيك فرهنگسراي فناوري اطلاعات با هدف توسعه و ترويج اين رشته تخصصي به منظور انجام پروژه هاي ملي و شركت در جشنواره هاي داخلي و خارجي فعاليت خود را در اين فرهنگسرا آغاز كرده است.
جهت دهي افكار نوجوانان و جوانان به سمت نوآوري، ابتكار و انجام اختراعات در زمينه هاي مختلف از جمله اهداف تشكيل اين مركز آموزشي است.
كلاس هاي آموزشي رباتيك با چهار عنوان علم، TR17 (خلاقيت شناسي و نوآوري)، الكترونيك روبات، مكانيك روبات و برنامه ريزي و كنترل روبات برگزار مي شود.
فارغ التحصيلان اين رشته بسته به فراگيري، علاقه مندي و آموخته هاي خود در اين كلاس ها قادر به ساخت روبات و انجام اختراعات بوده و در نهايت نيز آمادگي ورود به جشنواره هاي ملي و بين المللي را خواهند يافت. پذيرش عضويت در پژوهشكده جهت استفاده از كارگاه تحقيقاتي خارج از ساعات آموزشي و برگزاري همايش هاي علمي، تخصصي در هر ماه از ديگر فعاليت هاي مركز رباتيك فرهنگسراي IT به شمار مي رود. علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با تلفن ۶-۶۹۰۲۱۳۴ تماس حاصل نمايند.

پورتال سبيت ۲۰۰۵ راه اندازي مي شود
پورتال سبيت دهم نوامبر به صورت آنلاين در آدرس اينترنتي
mittelstand.de www.cebit-براي ارائه خدمات بهتر و مطلوب تر به بازديدكنندگان سبيت ۲۰۰۵ راه اندازي مي شود. اين SME كه با همكاري جامعه صنعت بيتكون آلمان راه اندازي شده است در سال گذشته به عنوان يكي از اهداف اساسي سبيت ۲۰۰۵ مطرح شد. مسئولان نمايشگاه سبيت انتظار دارند كه بيش از ۲۶۰ هزار بازديد كننده و ۵۰۰ كارمند بتوانند از اين سيستم براي كاربردهايي مانند ثبت نام و مكاتبه استفاده كنند.

مايكرو سافت هزاران اسپم مي فرستد
مايكروسافت به عنوان يكي از بزرگترين فرستندگان اسپم محسوب مي شود در حالي كه ادعا مي كند تمام تلاش خود را براي مبارزه با آن انجام مي دهد. نامه هاي ارسالي مايكروسافت براي كاربران اينترنت با مضمون انتقاد از لينوكس و تبليغ منفي عليه آن حجم بالايي از نامه هاي ناخواسته اينترنتي را تشكيل مي دهند.با اين وجود اين شركت اعلام كرده است نامه هاي ذكر شده، همه با رضايت كاربران به هنگام ثبت نام در سرويس هاي مختلف اين شركت فرستاده مي شوند و هيچ گونه تخلفي در اين زمينه صورت نگرفته است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |