سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۰ - Nov 9, 2004
تيم ملي قبل و بعد از بازي با لائوس
از تهران تا جام جهاني آلمان ۲۰۰۶
مهدي مهدوي كيا ملي پوش فوتبال ايران عضو باشگاه هامبورگ آلمان و بهترين بازيكن آسيا در سال ۲۰۰۴ ميلادي وحيد هاشميان ملي پوش ايراني بايرن مونيخ را نامزد نخست  عنوان بهترين بازيكن آسيا در سال ۲۰۰۵ معرفي كرد. وي كه در گفتگو با سايت رسمي كنفدراسيون فوتبال آسيا شركت كرده بود، افزود: نبايد علي كريمي را فراموش كرد. زيرا اين بازيكن نيز بازيهاي درخشاني در جام ملت هاي آسيا از خود بر جا گذاشت.
006183.jpg
گروه ورزشي _ جهانگير كوثري: ايران با لائوس هشت روز ديگر در ورزشگاه آزادي روبرو مي شود. شايد كمي غيرقابل باور باشد كه بگوييم اين بازي را دست كم نگيريم. بديهي است كه تيم ايران تحت هر شرايطي بر لائوس غلبه خواهد كرد. يك گل كافي است تا ايران به عنوان سرگروه به دور دوم صعود كند، اما حضور مقتدرانه و با برتري كامل، تيم ما را در موقعيت مرحله دوم مسابقات به عنوان بهترين تيم تهاجمي معرفي خواهد كرد. اين حس مي تواند در روحيه حريفان تأثير منفي و براي ما نكات مثبت بسيار داشته باشد، ضمن اين كه برگزيدگان در تيم ملي مي توانند انگيزه مؤثر بازيكنان در ليگ را بالا ببرند و بر كيفيت بازيها بيفزايند و امتيازات ديگر كه هركدام در روند صعودي فوتبال ما مي تواند مفيد واقع شود. برانكو بي جهت از حضور پرقدرت و شركت با تمام نفرات صحبت نمي كند، او خوب مي داند پيروزي پرگل در مقابل لائوس براي فوتبال ما چه روزنه هايي را باز مي كند. شايد امروز كه اين مطلب را مي خوانيد اسامي بازيكنان از سوي برانكو اعلام شده باشد، مسلماً در فهرست جديد برانكو بازيكنان تازه وارد خواهيد ديد. در واقع انتخاب و دعوت اين نفرات برمبناي آمادگي بازيكناني خواهد بود كه توانسته اند در تيم باشگاهي خود تأثير مثبت داشته باشند. جمع برگزيده از باشگاه ها در ليگ برتر و لژيونرهاي آماده تيم ملي در كنار يكديگر مي توانند ايجاد نوعي همسان نگري و هم سطح نمودن داشته باشند. اين نوع انتخاب و گزينش كمك مي كند تا بازيكنان داخلي نيز انگيزه هاي بيشتري پيدا كنند. رها نكردن تيم ملي از امروز و بعد از بازي با لائوس و رساندن تيم به مرحله دوم بازيها، تحت هر شرايطي ما را به جام جهاني خواهد برد. با شناختي كه از تيمهاي آسيايي و حتي صعودكنندگان و قدرت هاي اول آسيا داريم، تيم ما نسبت به آنها شرايط ويژه اي دارد. انتخاب نفرات جديد و حذف چند بازيكن و دعوت از جوانترها به نوعي تزريق روحيه جوانتر به تيم است. با آمادگي علي كريمي، وحيد هاشميان، مهدي مهدوي كيا، رحمان رضايي و حتي فرهاد مجيدي و نفراتي كه در داخل وجود دارند مي توان يك تيم ۱۵ نفره قدرتمند به مسابقات دور دوم برد. اگر تمام دست اندركاران فوتبال از اهميت حضور در رخداد بزرگ جام جهاني آگاه باشند و رسانه ها نيز كمك كنند، فوتبال ما مي تواند با رسيدن به جام جهاني به ارزشهاي تازه اي از فوتبال دست پيدا كند و با ادبيات تازه از فوتبال دفاع كند. بحث فوتبال در تمام جوامع از كليت ورزش جداست و در اين راه نبايد نگاه يكسان به فوتبال و بقيه رشته ها داشت به اين واقعيت بايد بيشتر مسئولين ورزش مملكت برسند تا رسانه ها. فرصت خوبي است كه نبايد به آساني آنرا از دست بدهيم. تيم ما پتانسيل بالايي دارد و قادر است در يك بستر سالم و بدون حاشيه به راحتي به جام جهاني برسد.

اينزاگي و مصدوميت سه ماهه
006189.jpg
گروه ورزشي _ حسن حيدري: فيليپو اينزاگي مهاجم تيم ميلان به دليل مصدوميت از ناحيه زانو با يك مصدوميت سه ماهه روبه رو شد.
اينزاگي در جريان ديدار با آث رم با اين مشكل مواجه گرديد.ماركو ماترنس سخنگوي باشگاه آث ميلان با اعلام اين مطلب گفت: اين دومين آسيب ديدگي اينزاگي طي ۸ ماه گذشته است. او ازناحيه زانوي چپ دچار مصدوميت شده است.
اينزاگي كه به واسطه آسيب ديدگي رقابت هاي يورو ۲۰۰۴ را از دست داده بود در ماه سپتامبر به بهبودي كامل رسيد و در ديدار با بولونا وارد ميدان شد.
اينزاگي در اين مدت سه ماهه ديدارهاي حساسي را در ليگ قهرمانان و كالچو از دست مي دهد كه ازجمله ديدار با يوونتوس در ماه دسامبر مي باشد.
تيم آث ميلان روز يكشنبه بهترين فرصت را با تساوي مقابل رم براي نزديك شدن به صدرنشيني از دست داد.
اين تيم روز چهارشنبه هفته جاري به مصاف برشيا خواهد رفت. اين ديدارها از سري رقابت هاي هفته يازدهم خواهد بود. درحال حاضر يوونتوس با ۲۵ امتياز در صدر قرار دارد و آث ميلان با ۲۱ امتياز در مكان دوم ايستاده است.

ليگ برتر واليبال ايران
جوانان كوره رقابت ها را داغ كردند
گروه ورزشي _ علي شاكري: پيشتازي صنام و پگاه به پايان هفته ششم ليگ برتر كشيده شد. بعيد به نظر مي رسد كه تيمي بتواند عنوان قهرماني نيم فصل را از چنگ اين دو تيم بيرون بكشد. صنام و پگاه در بيرون از خانه هم و در دو ميدان سخت با پيروزي خارج شدند. صنام در گنبد پاديسان را مغلوب كرد و پگاه در برابر راه آهن مشهد پيروز شد.
برخلاف دو تيم صدرنشين، پيكان براي كسب پيروزي جان به لب شد و جوانان اتكاء آنچنان متهورانه عمل كردند كه «پارك كي ون» با يك چنين بازيكن مطرح براي مقابله تاكتيكي درمانده شد! اگر نبود كم تجربگي جوانان اتكاء و يكي دو اشتباه داوري چه بسا مهم ترين شگفتي ليگ تا پايان هفته ششم در سالن ۷ تير شكل مي گرفت. اتكاء به لطف توانايي هاي يك پاسور ششدانگ بنام صابر نريمان نژاد كه بسان بازيسازهاي باتجربه پخته عمل مي كرد با درخشش نيما اسفندياري و ميلاد صادقي نمايش باشكوهي از قدرت و انگيزه داد.در تيم پيكان تنها محمد سليماني در اندازه هاي خود بود.
بازي نئوپان و برق هم به اندازه كافي جذاب و زيبا بود. پيچيدگي اين ديدار پيش بيني تيم برنده را بر همه سخت كرده بود و عاقبت «ست كوويچ» در جنگ مهره ها توانست برق را پيروز اين ميدان كند.
در مشهد پگاه با همه درخشش تيم ميزبان در سايه قدرت بازيكنانش براي رسيدن به قهرماني نيمه فصل آخرين موانع را در حال طي كردن است. در ماهشهر پتروشيمي بندر امام به تلافي باخت مقابل صنام، انتقام سختي از دخانيات ديگر تيم تهراني گرفت. در اصفهان زور ذوب آهن به پيام ارتباطات اروميه نرسيد تا نماينده دوم آذربايجان غربي هم در زمره تيم هاي پيروز هفته ششم باشد.
نتايج بازيهاي هفته ششم
پيكان تهران ۳ _ اتكا قم ۲
برق تهران ۳ _ نئوپان گنبد يك
دانشگاه آزاد تبريز ۳ _ پالايش پخش كرمانشاه يك
پتروشيمي بندر امام ۳ _ دخانيات تهران صفر
پاديسان گنبد يك _ صنام تهران ۳
پاس تهران ۳ _ علمي كاربردي شهر كرد صفر
راه آهن مشهد يك _ پگاه اروميه ۳
ذوب آهن اصفهان يك _ پيام ارتباطات اروميه ۳

بهترين هاي ليگ برتر هندبال ايران
ايرنا: روابط عمومي فدراسيون هندبال اسامي بهترين هاي هفته سوم مسابقات ليگ برتر هندبال باشگاههاي كشور را كه روز يكشنبه برگزار شد، به شرح زير اعلام كرد:
بهترين تيم: پرسپوليس
بهترين مربي: عليرضا حبيبي
بهترين بازيكن: ويكتور
پديده هفته: محسن رهنما
بهترين حمله: تيم منتخب مشهد
بهترين دفاع: تيم هپكو اراك
بازي هفته: پرسپوليس _ شهيد قندي
بهترين دروازه بان: شهداد مرتجي
ميزبان هفته: هيأت هندبال شهركرد.
مجموع تماشاگران هفته: ۷۵۰۰ نفر
هفت بازيكن برتر: ابوالفضل اعتمادي (كابل خودرو)، حسن خليفي (منتخب مشهد)، شهداد مرتجي، رامان موي كين و ويكتور (پرسپوليس)، صادق مداح و افشين حميدي (هپكو اراك).

رولند كخ، صد هزار دلار و پول هاي بر باد رفته
تعريف دوباره از مديريت باشگاه هاي فوتبال
006177.jpg
گروه ورزشي _ سيامك قليچ خاني: در زندگي هر كسي زماني فرا مي رسد كه بايد از بين دو راه يكي را انتخاب كند، يا تسليم شود و از تلاش دست بكشد يا پشتكار به خرج دهد و تا زماني كه به نتيجه مطلوب خود نرسيده، از پاي ننشيند و استقلال بر سر همين دو راهي قرار گرفته بود و اين تيم دومين راه را انتخاب كرد، راهي كه به جبر بايد به آن تن مي داد. پرداخت صد هزار دلار به رولند كخ، براي تيمي كه وابسته به هيچ نهادي نيست و مشكلات بسياري دارد يك مربي غريبه كه ثمري براي فوتبال ايران نداشت و بدون كمترين اثري از فوتبال ما رفت. اتفاقاً رولند كخ مربي كوچكي نيست. يك مربي طراز اول در سطح جهان كه اگر امروز امير قلعه نويي استقلال را به نقطه اي رسانده كه مدعي اصلي قهرماني است به دليل دانشي بود كه كخ _ دستيار اول كريستف دام- در زمان لوركوزن به قلعه نويي انتقال داده است اما آيا از كخ به اندازه توانايي هايش در ايران استفاده شد. بايد كمي به عقب بازگرديم به زمان عقد قرار داد مديران قبلي استقلال با رولند كخ و سراغ چراهاي بسيار رفت. چرا قرار داد با كخ به گونه اي تنظيم شده تا هر دو ماه صد و پنجاه هزار دلار به حساب وي واريز شود. چرا پس از دومين بازي متوالي كه استقلال نتيجه نگرفت، در يك روز با پورحيدري و حجازي به طوري مجزا گفت و گو شد. بي اعتمادي به مربي كه قرار بود ۶۰۰ هزار دلار به پاي او ريخته شود را به چه نوع مديريتي مي توان نسبت داد و ...
و اكنون ۱۰۰ هزار دلار به حساب شخصي كخ ريخته شد تا او فيفا را مجاب كند تا استقلال از بحران خارج شود، از سقوط به دسته پايين تر تا فسخ «آي تي سي».
فوتبال با ايجاد چشم اندازي پيچيده با وجود اينكه قواعد ساده و عامه فهمي دارد، تأكيدي نمادين بر مطلب است كه بهترين و ماهرترين افراد مي توانند در بازي برنده شوند و اين كه مديريت آموزش مي تواند پيروزي بيافريند و آنچه به فوتبال و موفقيت هويت مي بخشد، شكل و سيستم اداري آن است و تيم هايي به موفقيت مي رسند كه توجه كافي به اصول جامعه شناسي ورزشي دارند و داراي سيستم اداري و تدوين برنامه ريزي مشخص هستند.
استقلال در دو سال گذشته به گونه اي عمل كرد تا تازه به نقطه صفر برسد و از نو شروع كند، آيا در آينده نيز به گونه اي حركت خواهد كرد تا تاوان گذشته را پس دهد. مديريت در فوتبال ايران را بايد از نو تعريف كرد. در شماره آتي به نوع مديريت در تيم هاي مانند پاس، پرسپوليس، سپاهان و ...نيز خواهيم پرداخت.

رئيس جديد فدراسيون قايقراني امروز انتخاب مي شود
گروه ورزشي: رئيس جديد فدراسيون قايقراني امروز انتخاب مي شود. مجمع انتخاب رئيس فدراسيون قايقراني و اسكي روي آب ساعت ۱۰ صبح امروز در سالن سابق دفتر امور مشترك فدراسيون هاي ورزشي واقع در خيابان ورزنده برگزار مي شود. هم اكنون احمد نيامالي سرپرستي اين فدراسيون را برعهده دارد.

برنامه هاي اوليه كميته ملي المپيك
006243.jpg
006246.jpg
گروه ورزشي - سيامك قليچ خاني: تركيب جديد كميته ملي المپيك بدون هدردادن كمترين زمان، برنامه هاي مدوني را براي اعتلاي ورزش آغاز كردند. بازي هاي همبستگي كشورهاي مسلمان در كشور عربستان، بازي هاي غرب آسيا، آسيايي ۲۰۰۶ دوحه و المپيك ۲۰۰۸ چين از عمده برنامه هايي است كه اين كميته درپيش دارد.
يكي از مهمترين كارها تفكيك پست دبيركلي كميته ملي المپيك و معاونت فني سازمان تربيت بدني است. مساله اي كه خود كفاشيان به آن اذعان دارد و اعلام كرده از اين پست كناره گيري مي كند تا كميته ملي المپيك با تقويت و هماهنگي بيشتر پيش رود. حالا كه علي كفاشيان مرد اول اجرايي كميته ملي المپيك است، مهندس قدمي بهترين فرد براي جايگزيني وي در سازمان ورزش است كه خود مديران ورزش نيز در اين مورد به اشتراك نظر رسيده اند.
بحث دوم حذف ساختارهاي موازي در بخش آموزش و پژوهش است و بيشترين تمركز بايد در آكادمي ملي المپيك باشد و همچنين درنظرگرفتن اعتبارات مشخص براي فدراسيون ها است تا با برنامه هاي ازپيش تعيين شده مانند دوره قبل شاهد تبعيضات و برخوردهاي سليقه اي نباشيم.

۱۸ آذر تكليف ميزباني تهران مشخص مي شود
فدراسيون كشتي در انتظار جواب فيلا
ايرنا: فدراسيون  بين المللي  كشتي  (فيلا) براي  تاريخ  برگزاري  پيكارهاي  جام  جهاني كشتي  فرنگي  در سال  ۲۰۰۵ به  ميزباني  ايران ، روز ۸ دسامبر( ۱۸ آذرماه ) پاسخ نهايي  را به  فدراسيون  كشتي  ايران  خواهد داد.
محمدرضا طالقاني  رئيس  فدراسيون  كشتي  بعدازظهر روز دوشنبه  در اين خصوص  اظهار داشت : طبق  تقويم  فيلا اين  مسابقه ها بايد در روزهاي  ۱۹ و ۲۰فوريه  يعني  اول  و دوم  اسفندماه  سال  جاري  برگزار شود اما اين  تاريخ  مصادف با روزهاي  تاسوعا و عاشوراي  حسيني  و ايام  سوگواري  حضرت  اباعبدالله  حسين (ع )است  و از اين  رو امكان  برگزاري  اين  مسابقه ها در اين  تاريخ  اصلا وجود ندارد.
طالقاني  افزود: پس  از مكاتبات  متعدد با فيلا و مذاكرات  تلفني  دكتر محمد توكل  نايب  رئيس  فيلا با رافي  مارتينتي  رئيس  فدراسيون  بين المللي  كشتي  مقرر شد تا فيلا پس  از بررسي  درخواست  ايران  مبني  بر تغيير تاريخ مسابقه هاي  جام  جهاني  كشتي  فرنگي  و برگزاري  آن در روزهاي  ۳ و ۴ فوريه برابر با ۱۵ و ۱۶ بهمن  ماه  سال  جاري  پاسخ  نهايي  خود را حداكثر تا تاريخ ۸ دسامبر «۱۸ آذرماه» به  فدراسيون  كشتي  ايران  اعلام  كند.
رئيس  فدراسيون  كشتي  در پايان  خاطرنشان  ساخت : به  هيچ  شكل  موافق برگزاري  مسابقه هاي  جام  جهاني  كشتي  فرنگي  در سال  ۲۰۰۵ طبق  تقويم  فيلا و در ايام  تاسوعا و عاشوراي  حسيني  نيستيم  و از فيلا خواستيم  تا با برگزاري  اين مسابقه ها در روزهاي  ۱۵ و ۱۶ بهمن  ماه  موافقت  كند.

ميزباني تهران، فرصت طلايي براي واليبال ايران
006180.jpg
گروه ورزشي: واليبال ايران همچنان منتظر جواب نامه اي است كه كنفدراسيون آسيا را در رابطه با واگذاري ميزباني مسابقات قهرماني قاره به تايلند به سختي تهديد كرده است. يزداني خرم كه از حركت مقامات كنفدراسيون و برخي از خودي ها در كوتاه آمدن مقابل چشم بادامي ها برافروخته بود به همشهري گفت: اين بهترين فرصت و شايد فرصت طلايي براي واليبال ايران است كه در اين مقطع زماني با كسب ميزباني به مدال طلاي بزرگسالان آسيا دست يابد. وي افزود: مسئولان كنفدراسيون واليبال آسيا نيز اين نكته را به خوبي درك كرده و نمي خواهند كه موقعيت شرق آسيا را در مقابل غرب آسيا كمرنگ ببينند. نتايج يك سال اخير تيم ملي كه موفق به شكست چين، كره جنوبي و ژاپن شده است مقامات چيني و كره اي حاكم بر كنفدراسيون واليبال آسيا را به وحشت انداخته و آنها مي دانند كه در تهران شانس قهرماني ايران بيش از هر تيم ديگري است. يزداني خرم در خاتمه گفت: ما كوتاه نمي آييم و از اين پس سعي خواهيم كرد مقابله جدي تري هم با مسئولان كنفدراسيون آسيا در مورد تصميم گيري هاي غلط آنان داشته باشيم.

پست سرمربي را در كشتي حذف نكنيد
006186.jpg
گروه ورزشي _ محمد رضا منصوريان: محمدرضا طالقاني رئيس فدراسيون كشتي در رابطه با تعيين وضعيت كادر فني تيم هاي ملي و جايگزيني مدير فني به جاي سرمربي مي گويد: پست مدير فني را به اين دليل انتخاب كرده ايم تا شايد بعضي ها كه علاقه ندارند به عنوان مربي بر روي تشك به فعاليت بپردازند به عنوان مدير همكاري كنند. وي اضافه مي كند: زماني كه يك مدير بر كارش اشراف كامل داشته باشد، نيازي به سرمربي احساس نمي شود. اما با شرح وظايفي كه مشخص كرده ايم، مربيان تيم ملي توسط مدير و با هماهنگي فدراسيون پس از مسابقات ليگ و انتخابي برگزيده مي شوند.
در اين باره بايد گفت در اينكه در حال حاضر پست هاي زائد و تشريفاتي در فدراسيون كشتي فراوان وجود دارد هيچ شكي نيست و بايد كه به تدريج و با قاطعيت و مديريت اين فدراسيون چنين پست هايي حذف شوند. اما اينكه رئيس فدراسيون براي شروع اين كار پست  حساس و كليدي سرمربي را در تيم هاي ملي به اين راحتي قلع  و قمع كند امر پسنديده و جالب توجهي نيست. ايشان قطعاً بهتر از ما مي داند كه در تشكيلات مدرن امروز ورزش جهان، سمت هاي رايجي نظير مدير فني، سرمربي و... هر كدام داراي تعاريف مدون و مشخصي هستند كه بنا بر وظايفي كه برايشان در نظر گرفته مي شود به انجام وظايف مربوط به خود مي پردازند. حال اگر در زير مجموعه مديريتي وي پست سرمربي قابل هضم نيست، نمي توان به اين راحتي به اين جمع بندي رسيد كه نيازي به سرمربي احساس نمي شود. اگر بخواهيم واضح تر بگوييم، بايد به اين نكته اشاره كنيم كه شرح وظايف مدير فني با سرمربي اصلاً قابل مقايسه نيست و هر كدام حضورشان در تشكيلات اجرايي ورزش داراي ويژگي هاي خاصي است كه نبايد چنين نسنجيده درباره شان به قضاوت نشست.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |