از سال آينده دانش آموزان درس ميراث مي خوانند
توريست را تعريف كنيد
با توجه به اهميت رشد و ارتقاي صنعت توريسم در كشور و دستيابي به راهكارهاي جديد، طرح آموزش در حوزه گردشگري مي تواند زمينه ساز رشد تعداد گردشگران باشد
با اجراي اين طرح در وزارت آموزش و پرورش، ايران نيز مانند بسياري از كشورهاي توسعه يافته درجهان مي تواند در جذب توريست گامي بزرگ بردارد
|
|
زهرا ابراهيمي
پس از گذشت سالها انگار مسوولا ن امر گردشگري به اين نتيجه رسيده اند كه براي جذب توريست به كشورمان بايد دست به اقدامات جدي و بنيادي بزنند. از اين رو قرار است به زودي درس هاي ميراث فرهنگي و گردشگري به كتاب هاي درسي دانش آموزان اضافه شود.
با قرار دادن اين مطالب در كتب درسي دانش آموزان كه مخاطبان اصلي اين طرح هستند، از همان ابتداي رشد ويادگيري اصول جهانگردي كه مي تواند به رشد جهانگردي و جذب توريست كمك كند، در آنها دروني مي شود.
معرفي نقاط و آثار باستاني در كتب درسي و حتي به تصوير كشيدن اين آثار با عكس مي تواند دانش آموزان را با پيشينه تاريخي كشورشان آشنا و يادآور آن باشد كه چه گذشته با شكوهي داشته اند و در كنار اين مطالب آنها را اميدوار كند كه بار ديگر مي توانند از لحاظ علمي، فرهنگي و ... چنان جايگاهي را در جهان پيدا كنند و به نوعي به دانش آموز القا مي شود كه به هويت ايراني بودن خود ببالد.
اينها گوشه اي از اهداف تعيين شده از سوي سازمان ميراث فرهنگي است كه اميدوار است در كنار اهداف عالي ديگر به اين اهداف نيز نزديك شود و دانش آموزان را تشويق كند تا به آشنايي آثار باستاني در كشور خودشان بپردازند و وضعيت جهانگردي در جهان و سهم ايران از جذب توريست در سال هاي اخير را براي آنها روشن كند.
احمدي، مدير كل آموزش ميراث فرهنگي، اين طرح را در سه مرحله تقسيم بندي كرده و مي گويد: مرحله اول اين طرح مربوط به كتب درسي مقاطع راهنمايي و متوسطه است. با گنجاندن يا اصلاح بعضي از دروس در كتب اين مقاطع تحصيلي سعي مي شوداز همان ابتدا دانش آموزان را با اصول گردشگري و جهانگردي آشنا كرد.
بخش ديگر اين طرح بحث مربوط به واحد درسي ميراث فرهنگي است كه به صورت انتخابي در مقطع دبيرستان گنجانده مي شود كه دانش آموزان در صورت تمايل با انتخاب اين واحد درسي مي توانند آموزش هاي لازم را ببينند. مرحله سوم اين طرح كه شايد مهمترين قسمت محسوب شود، بحث مربوط به دبيرستان هاي كاردانش است كه امروزه با توجه به تعداد انگشت شمار دبيرستان هاي كاردانش مربوط به اين حوزه در كشور ما، سعي مي شود با اجراي اين طرح در مراكز استان ها، دبيرستان هاي كاردانش مربوط به اين حوزه داير شود.
محتواي دروس گردشگري
ميهمان نوازي از جمله خصوصيات بارز هر ايراني است كه در هر كجاي دنيا كه باشد با پذيرايي و احترامي كه نسبت به ميهمان خود نشان مي دهد ثابت مي كند كه يك ايراني است و قبل از هر نقطه ديگري در جهان، پذيراي ميهمان از هر گوشه اي از دنياست و اين امر بارها توسط كساني كه از اين ديار گذشته اند، در سفرنامه ها و خاطرات آنها بيان شده و اكنون نيز فرزندان اين مرز و بوم كه دانش آموزان و نسل آينده را تشكيل مي دهند بايد بر اين اصل مهم تكيه كنند تا شاهد جذب توريست در كشورشان باشند، چراكه يكي از اصول اساسي در جذب توريست، افراد جامعه هستند كه تصميم مي گيرند كشورشان داراي جاذبه هاي توريستي باشد يا اينكه به راحتي از منافع جذب توريست مي گذرند.
احمدي اهداف برنامه هاي سازمان گردشگري وميراث فرهنگي از جمله طرح آموزش نيروي انساني در زمينه گردشگري را برپايه دو اصل مهم مي داند كه اولين اصل را محور ميهمان و ميهمان نوازي به شمار مي آورد كه سعي مي شود در كتب درسي دانش آموزان اين اصل مهم به صورت پررنگ جلوه نمايي كند تا به جهانيان ثابت كنيم ما فرهنگي غني و صلح طلب داريم.
دومين اصل كه ترويج سفر و جهانگردي محسوب مي شود، امروزه با توجه به هزينه هاي بالاي زندگي در ميان خانواده ها بسيار كمرنگ شده است.
احمدي برنامه هاي ميراث فرهنگي را صرف كتب درسي ندانست و برنامه هاي جذابي مثل بازديد از موزه ها و جاذبه هاي سياحتي و زيارتي را جزو برنامه هاي درسي براي دانش آموزان به شمار آورد كه بدين صورت محور ترويج سفر و جهانگردي در ميان دانش آموزان به وسيله مركز آموزش و پرورش تقويت مي شود و جست وجوگري را در ميان دانش آموزان برمي انگيزاند.
مقطع كارشناسي براي مديريت در هتل
با اين همه، به وجود آمدن مدارس كاردانش و پذيرفتن دانش آموز براي آموزش هاي مربوط به جهانگردي و گردشگري با توجه به ميزان بيكاري كه امروزه در مقاطع كارشناسي در اين حوزه است، به برنامه ريزي منسجمي نياز دارد كه مسوولان طرح فرهنگسازي گردشگري بايد در نظر داشته باشند. با توجه به رشته مختلف مربوط به حوزه جهانگردي و گردشگري كه در دانشگاه ها وجود دارد و سال به سال به تعداد اين رشته ها در دانشگاه هاي مختلف اضافه مي شود، تمامي اين عوامل در كنار پذيرش دانش آموز در مقطع كارداني و كار دانش مي تواند بازار بيكاري در اين حوزه را گسترش دهد.
مدير كل آموزش ميراث فرهنگي در مورد بازار كار بعد از تحصيل در اين حوزه مي گويد: امروزه در دنيا كساني كه خدمات گردشگري را ارايه مي دهند همه از نيروهاي جواني هستند كه داراي شادابي و علاقه نسبت به اين رشته هستند و از همه مهمتر آموزش هاي لازم را در اين حوزه گذرانده اند ولي در ايران افراد مسن كه اغلب اين شرايط را هم ندارند، عهده دار اين مسووليت ها هستند، كساني كه بر اثر كهولت سن از چرخه خدمات خارجند. بنابراين ما بر آن شديم كه با طرح برنامه آموزش در زمينه جهانگردي، نيروي جوان و آموزش ديده را وارد بازار كار كنيم و اين طرح هنگامي با موفقيت روبه رو مي شود كه بر اساس نيازسنجي عمل شود، البته ما در ابتداي كار نيز بوده و هستيم، مثلا در بخش هتلداري كشور 25 هزار نفر اشتغال دارند كه از اين 25 هزار نفر طبق بررسي هاي انجام شده بايد در نظر داشت چه تعداد داراي مهارت هاي لازم هستند و چه تعداد بر اثر كهولت سن بازنشسته مي شوند و چه تعداد هتل جديد ساخته مي شود و بر اين مبنا برنامه ريزي هاي لازم انجام مي شود، ولي با اين همه ما تضمين نمي كنيم كه صددرصد تمامي افراد در حال تحصيل بعد از فارغ التحصيلي مشغول كار شوند، چراكه تعدادي از اين افراد در سطوح بالاتر ادامه تحصيل مي دهند. البته قابل ذكر است كه سطوح فعاليت در اين حوزه به تحصيلات افراد و تجربه آنها بستگي دارد، مثلا بر اساس سطح بندي كه ما كرده ايم، فردي كه به عنوان يك خانه دار، ميهمان دار يا پذيرشگر در يك هتل فعاليت مي كند، مي تواند با گذراندن تحصيلات كار و دانش به كار خود ادامه دهد و اگر بخواهد در سطح سرپرستي انجام وظيفه كند، پس از كار در اين بخش و كسب تجربه مجددا ادامه تحصيل بدهد و با گرفتن حداقل كارداني به سمت سرپرستي برسد و اگر مي خواهد در سطوح مديريتي فعاليت كند با داشتن حداقل مدرك كارشناسي به اين كار بپردازد.
با اجراي اين طرح در وزارت آموزش و پرورش، ايران نيز مانند بسياري از كشورهاي توسعه يافته درجهان مي تواند در جذب توريست گامي بزرگ بردارد. از آنجا كه وضعيت جهانگردي به عنوان يك صنعت پذيرفته شده و امروزه بعداز صنعت نفت و خودروسازي سومين صنعت پيش رو در جهان محسوب مي شود و از لحاظ ارزآوري و اشتغال زايي بالاترين درصد را در درآمد ناخالص داخلي دنيا ايفا مي كند، كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه بيشترين هزينه را جهت پيشرفت اين صنعت در كشورهايشان قرار مي دهند.
به گفته مرتضي احمدي، لازمه بحث مربوط به توسعه گردشگري در كشور، توسعه منابع انساني و آموزش آنهاست كه بايد به آن توجه شود، چراكه برنامه ريزي هاي سازمان ميراث فرهنگي و رسيدن به اهداف تعيين شده بدون فرهنگسازي و آموزش دشوار و غيرممكن است.
با توجه به اهميت رشد و ارتقاي صنعت توريسم در كشور و دستيابي به راهكارهاي جديد، طرح آموزش در حوزه گردشگري مي تواند زمينه ساز رشد تعداد گردشگران باشد.
با اين حساب مي توان اميدوار بود از آنجا كه صنعت جهانگردي به عنوان يك صنعت خدماتي به نيروي انساني كارآمد و آموزش ديده نياز دارد، سازمان ميراث فرهنگي به اهداف تعيين شده اش برسد.
|