دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۵ - Nov 15, 2004
معاون وزير رفاه:
افراد زير خط فقر شديد كمتراز يك ميليون نفر هستند
براساس تعاريف سازمان ملل، افراد با درآمد كمتر از يك دلار، زير خط فقر شديد تعريف مي شوند
006603.jpg
ايسنا: معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه، نابرابري درآمدي كنوني ميان ثروتمندترين ۱۰ درصد به فقيرترين ۱۰ درصد و ثروتمندترين ۲۰ درصد به فقيرترين ۲۰ درصد جامعه را به ترتيب ۱۷ و ۲ دهم و ۹ و ۷ دهم اعلام كرد و گفت: بر اساس برنامه چهارم توسعه براي كاهش اين نابرابري به ۱۴ و ۵/۵ هدف گذاري شده است.
دكتر واعظ مهدوي همچنين با اشاره به وضعيت توزيع درآمد در كشورهاي مختلف بر مبناي شاخص ضريب جيني، اين رقم را در كشورهاي اروپايي پايين اعلام كرد و گفت: اين ميزان در ايران ۴۳/۰ است كه براي تقليل آن به ۳۷/۰ در برنامه چهارم توسعه برنامه ريزي شده و بندهاي متعددي از آن و افزايش ميزان درآمد سه دهك پايين درآمدي كشور و جبران آثار برنامه هاي اقتصادي و اجتماعي بر اين سه دهك از طريق افزايش قدرت خريد آنان در دستور كار دولت قرار گرفته است.
دكتر واعظ مهدوي تصريح كرد: بررسي ها نشان مي دهد ميزان هزينه هاي غيرخوراكي در ۷ دهك بالاي درآمدي كشور طي دهه  اخير «بالا» ، دهك هشتم «ثابت» و دو دهك آخر درآمدي «پايين» آمده است و اين به معناي كاهش سطح درآمد در دو دهك پايين درآمدي است؛ چراكه با بهبود وضعيت اقتصادي و اجتماعي خانوارها، فاصله ميزان هزينه هاي خوراكي و غيرخوراكي افزايش مي يابد.
وي تعداد افراد زير خط فقر شديد در كشور را زير يك ميليون نفر اعلام و خاطرنشان كرد: بر اساس تعاريف سازمان ملل، افراد با درآمد كمتر از يك دلار (بر اساس برابري قدرت خريد دلار در روز) زير خط فقر شديد قرار دارند كه اين جمعيت در ايران كمتر از ۲ درصد است.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه اظهار اميدواري كرد تا پايان برنامه چهارم توسعه، كل اين جمعيت بطور كامل تحت پوشش قرار گيرد.
دكتر واعظ مهدوي همچنين با اعلام اين كه ۱۵ درصد جمعيت كشور زير خط فقر نسبي هستند، افزود: با افزايش ميزان درآمد افراد جامعه، خط فقر نيز بالاتر مي رود و ما در حال برنامه ريزي براي بسيج سياستهاي تامين اجتماعي، گسترش چتر بيمه هاي اجتماعي و ساماندهي نظام حمايتهاي اجتماعي براي پوشش بيشتر جمعيت زير خط فقر نسبي در كشور هستيم و طبق برنامه چهارم توسعه اين ميزان جمعيت با ۸ درصد كاهش، به ۷ درصد مي رسد.
وي محورهاي اصلي سياست كاهش فاصله طبقاتي و ارتقاي همگني اجتماعي دولت را اعمال سياست  مالياتي با هدف بازتوزيع عادلانه درآمدها، تأمين اجتماعي و بيمه هاي اجتماعي، محدوديت زدايي، برنامه ريزي براي مناطق محروم به منظور توليد و توزيع مناسب زيرساخت ها و هدايت نظام وقف و امور خيريه به آنها دانست.
دكتر واعظ مهدوي ضمن يادآوري گسترش برابري هاي اجتماعي در جامعه و از بين بردن امتيازات طبقاتي به عنوان اهداف و آرمان هاي انقلاب اسلامي ايران گفت: در اين راستا با تصويب حقوق برابر در ابعاد مختلف از جمله رفاه و تامين اجتماعي در قانون اساسي، حق برخورداري از رفاه و تامين اجتماعي براي كليه  آحاد جامعه به رسميت شناخته و بر اين اساس نوعي برابري و دسترسي هاي حداقل براي آحاد جامعه پيش بيني شده است.

گزارش خبري همشهري از حركت جمعي دستگيري از محرومان
عيد وارستگان، نيازمندان و مستمندان
006600.jpg
گروه اجتماعي _ عباس اسدي: ديروز مسلمانان سراسر جهان و پيروان آئين رسول خدا(ص) در يك حركت جمعي و با اهداف مشترك اجتماعي در قالب پرداخت زكات فطريه و كمك به نيازمندان نوعدوستي و خرد جمعي را معنا بخشيدند.
به گزارش خبرنگار ما در گوشه و كنار شهر تهران و كانون هاي معنوي «مساجد» شهروندان دگرخواه با برپايي نماز عيد سعيد فطر، پرداخت زكات فطريه و حضور در مراكز درماني، ندامتگاه ها، آسايشگاه هاي سالمندان عطر معنويت، رفتارهاي انساني و باورهاي ديني در شهر پراكندند.
ديروز شماري از شهروندان با حضور در حسينيه ارشاد تهران، ورزشگاه شهيد شيرودي آمادگي خود را براي آزادي زندانيان دربند اعلام كرده و با پرداخت بخشي از بدهي آن ها زمينه بازگشت زندانيان را به خانواده هايشان فراهم كردند.
در ماه مبارك رمضان انسان هاي نوعدوست در تهران بيش از ۷۰ تن از زندانيان را آزاد كردند و آزادي زندانيان دربند بدهكار در روز عيد سعيد فطر به اوج رسيد.
صندوق هاي كميته امداد نيز ديروز با استقرار در داخل و خارج از مصلي آماده شده بود تا روزه داران تهراني فرصت و مجال پرداخت زكات فطريه را داشته باشند، همان گونه كه در شماري از مساجد تهران و معابر شهري نيز چنين پايگاه هايي به جمع آوري زكات فطريه و عرضه آن به نيازمندان پرداخته بودند.
شماري ديگر از شهروندان در يك اقدام نوعدوستانه با مراجعه به آسايشگاه خيريه سالمندان و معلولان كهريزك فطريه، كفاره روزه و ساير نذورات خود را اهدا كردند.
آسايشگاه خيريه سالمندان و معلولان كهريزك در همين راستا اعلام داشته است شماره حساب جاري ۷۰۰ بانك صادرات شعبه باقرشهر شهرري و يا جاري ۴۲۲۱۵ بانك ملي شعبه استاد نجات اللهي را براي دريافت فطريه روزه داران اعلام كرده است.
كميته امداد امام خميني نيز شماره حساب ۶۰۶۰ بانك ملي شعبه انقلاب اسلامي را براي اين كار در نظر گرفته است.
ديروز عيد سعيد فطر به عنوان يكي از بهترين و برترين اعياد مسلمانان فرصت و مجالي را فراهم آورد تا مسلمانان بار ديگر با رفتار جمعي در كمك به نيازمندان و خرد جمعي دستگيري از مستمندان با بهره مندي از تأثيرات اجتماعي آموزه هاي ديني را براي رفتارهاي فردي و شخصي در طول يكسال نهادينه و كاركردي كنند.

رئيس سازمان پزشكي قانوني خبر داد:
هزينه  هاي سنگين عمل هاي جراحي دليل اصلي شكايت از پزشكان
ايلنا: بيشترين شكايات پزشكي گزارش شده، مربوط به پزشكان جراح و جراحي  هاي بزرگ است.
شهاب الدين صدر، رييس سازمان پزشكي قانوني كشور با اعلام اين مطلب افزود: معمولا شكايات مطرح شده در جامعه پزشكي، در مورد رشته  هاي مختلف جراحي اعم از جراحي گوش و حلق و بيني، چشم، ارتوپدي، زنان، جراحي پلاستيك و ترميمي است.
وي افزود: در رشته دندانپزشكي از نحوه پر كردن، كارهاي زيبايي و هزينه  هاي بالا شكاياتي صورت مي  گيرد.
به گفته صدر، بيشترين شكايات به دليل هزينه  هاي بالاي خدمات درماني است كه تا واقعي نشدن تعرفه  ها با اين مشكل روبرو خواهيم بود.
وي تصريح كرد: اقتصاد درمان و تعرفه  هاي غير واقعي مشكل اصلي ما در بخش درمان است و بايد وزارت بهداشت، وضعيت تعرفه  ها را سر و سامان دهد.
رييس سازمان پزشكي قانوني، با اشاره به هزينه  هاي بالاي خدمات درماني، گفت: متاسفانه هزينه برخي خدمات بهداشتي و درماني بسيار بالا است و اين موضوع براي مردم و پزشكان، مشكلات زيادي به وجود مي  آورد.
وي خاطر نشان كرد: در خصوص شكايات پزشكي، بايد مسائل عاطفي را نيز در نظر گرفت؛ زيرا برخي شكايات به دليل التهابات و ناراحتي  هاي روحي اطرافيان بيمار صورت مي  گيرد.

معاون سلامت وزارت بهداشت:
كمترين شكايات در بيمارستانها از پزشكان است
ايلنا: معاون سلامت وزارت بهداشت اعلام كرد: نظام پزشكي برداشتي اشتباه از سخنان من در خصوص نظام جامع رسيدگي به شكايات پزشكي دارد.
محمد اسماعيل اكبري، معاون سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا، گفت: برداشت اشتباه نظام پزشكي از حرف هاي من ناشي از عدم آگاهي آنها است.
وي افزود: هدف تشكيل نظام جامع رسيدگي به شكايات پزشكي و افزايش شكايات عليه پزشكان نيست.
به گفته اكبري، ساختار پزشكي مشكل دارد و بسياري از مردم زماني  كه با برخورد بد پرسنل بيمارستان  ها روبرو مي  شوند، نمي  دانند بايد به چه كسي اعتراض كنند.
وي تصريح كرد: ساختار جديد، باعث قانونمند شدن طرح شكايات و رسيدگي به آنها در مراكز درماني مي  شود.
معاون سلامت با اشاره به تحقيقات صورت گرفته، گفت: در تحقيقات اخير، پزشكان محبوب  ترين پرسنل بيمارستان  ها براي مردم هستند و كمترين شكايات از آنها شده است.
وي خاطر نشان كرد: بيشترين شكايات مردمي، در پرونده  هاي پزشكي مربوط به ادارات مالي و پشتيباني است تا گروه پزشكي.
گفتني است؛ سازمان نظام پزشكي اعلام كرده است كه سخنان معاون سلامت در مورد شكايات مردم از جامعه پزشكي، تشويق و ترغيب مردم به انجام اين شكايت  ها است و باعث گسترش جو بي  اعتمادي در جامعه پزشكي و افزايش تعداد شكايات واهي از پزشكان، خواهد شد.

اختصاص ۲۰ ميليارد تومان اعتبار به مدارس غير انتفاعي
مهر: مدير كل مدارس غير انتفاعي از اختصاص ۲۰ ميليارد تومان اعتبار در سال جاري براي خريد ، احداث و تجهيز مدارس غيرانتفاعي خبر داد.
حسن مسعودي با تاكيد بر اينكه اعتبارات اختصاص يافته به مدارس غير انتفاعي يك دهم اعتبار مورد نياز اين مدارس است  ، افزود : در سال جاري بيش از ۳ ميليارد تومان اعتبار به طرح رافع اختصاص يافته است.
وي با اشاره به اينكه در طرح رافع ( فرزندان حضرت علي ( ع ) ) دانش آموزان مستضعف اما مستعدي كه شرايط حضور در مدارس غير انتفاعي را دارند اما توان مالي ثبت نام در اين مدارس را ندارند ثبت نام مي شوند ، گفت : اعتبارات اختصاص يافته به طرح رافع بسيار محدود است و اين در حالي است كه آمار دانش آموزان مستضعف خواستار تحصيل در مدارس غيرانتفاعي زياد است.
مدير كل مدارس غير انتفاعي با تاكيد بر اينكه در حال حاضر بيش از ۴۰ هزار دانش آموز در طرح رافع مشغول تحصيل هستند ، اظهار كرد : در سال جاري بيش از ۲۰ درصد از مدارس غيرانتفاعي درجه بندي مي شوند كه بر اين اساس ضمن برقراري رقابت سالم در زمينه امور كمي و كيفي آموزشي در مدارس غيرانتفاعي ، حذف مدارسي با عملكرد ضعيف و كاهش بار مالي و تصدي گري دولت و شهريه هاي دريافتي از سوي مدارس غير انتفاعي نيز ساماندهي مي شوند.

معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران:
تالارهاي رايگان در اختيار زوجهاي جوان تهراني قرار مي گيرد
006609.jpg
مهر: معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران از برنامه ريزي مديريت شهري براي تسريع در واگذاري تالارها و سالن هاي رايگان جهت زوجهاي جوان تهراني خبر داد.
مهندس اسفنديار رحيم مشايي با اعلام اين مطلب در حاشيه افتتاح خانه IT بوستان مريم(س) گفت: با توجه به تقاضاهاي فراواني كه از سوي زوجهاي جوان تهراني براي استفاده از اين مكانها وجود دارد، ما تصميم گرفتيم در وهله اول تعداد قابل توجهي از اين تالارها را آماده واگذاري به زوجها نماييم.
وي افزود: با توجه به تعداد متقاضيان استفاده از اين تسهيلات ، مي بايست حداقل براي ۷۰ تا ۸۰ هزار زوج جوان امكانات مهيا باشد كه در حال حاضر چنين شرايطي فراهم نيامده و ما نمي خواهيم وعده بيهوده اي به زوجها بدهيم كه نتوانيم انجام دهيم.
معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران گفت: در حال حاضر تعداد سالن هايي كه مي بايست در اختيار زوجها قرار بگيرد كافي نيست ، اما در تلاش هستيم با مساعدت شهردار و شوراي شهر تهران هرچه زودتر اين امكان فراهم شده تا با يك فراخوان تالارها و سالن هاي رايگان را در اختيار زوجهاي متقاضي حائز شرايط قرار بدهيم.

اعلام اسامي مؤسسات مجاز و غيرمجاز اعزام دانشجو به خارج
ايسنا: اسامي مؤسسات مجاز و غيرمجاز ارايه خدمات اعزام دانشجو به خارج از كشور از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اعلام شد.
دكتر فرهاد رحمتي، مديركل امور بورس و دانشجويان خارج وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در گفت وگو با ايسنا، با اعلام اين خبر اظهار كرد: طبق مصوبه هيات وزيران در آبان ماه سال گذشته در خصوص تاسيس مؤسسات و شركتهاي خدمات اعزام دانشجو به خارج از كشور، داشتن حداقل مدرك تحصيلي كارشناسي يا معادل آن، توانايي لازم براي انجام وظايف و امور مربوطه، آشنايي نسبي با حداقل يكي از زبانهاي خارجي، برخي از شرايط صدور مجوز براي فعاليت اشخاص حقيقي و شرايط اعضاي هيات مؤسس و هيات امنا اشخاص حقوقي براي فعاليت در حوزه اعزام دانشجوست.
وي افزود: ارايه اطلاعات كامل و واقعي به متقاضي تحصيل در خارج از كشور نوع و ميزان خدمات و تعهدات خود، تنظيم قرارداد با متقاضي و ارايه خدمات در چهارچوب آن و رعايت بخشنامه و دستورالعملهاي صادر شده مؤسسه كار گروه نظارت برخي از وظايف و مسؤوليت هاي مؤسسات و شركتهاي فعال در اين زمينه است.
وي با اشاره به فعاليت كار گروه نظارت مستقر در وزارت علوم، تصريح كرد: تاكنون حدود ۲۰۰ درخواست اخذ مجوز رسمي از سوي اين مؤسسات براي كارگروه نظارت مستقر در وزارت علوم ارسال شده كه از ميان آنها ۳۰ مؤسسه مجاز به اعزام دانشجو به خارج از كشور و ۵ مؤسسه نيز غيرمجاز شناخته شدند.
وي همچنين گفت: اسامي ۱۵ مؤسسه جديد براي مجاز به اعزام دانشجو و تعداد ديگري از مؤسسات غيرقانوني بزودي اعلام مي شود.
مديركل امور بورس و دانشجويان خارج وزارت علوم در باره مهلت ارايه درخواست از سوي مؤسسات اعزام، اظهار كرد كه متقاضيان براي ارايه درخواست خود تا پايان ۱۴ آذر  ماه فرصت دارند و وزارت علوم پس از اين زمان ديگر هيچ درخواست اخذ مجوزي را نمي پذيرد.

هشدار:
۲۴ ميليون جمعيت كشور مستعد ابتلا به ديابت هستند
006606.jpg
گروه اجتماعي : در حالي كه بيماري ديابت به عنوان عارضه پنهان همراه شماري از شهروندان كم تحرك بوده و در زمان هاي حاد زمينه بروز و ظهور مي يابد اما رئيس اداره بيماريهاي غيرواگير وزارت بهداشت شمار مبتلايان به بيماري قند «ديابت» در كشور را چهار ميليون نفر تخمين زد و گفته است يك ميليون و ۸۰۰ هزار نفر هم اكنون به اين عارضه دچارند كه ۹۰۰ ميليون دلار اعتبار به خاطر كاهش عمر و خروج زودهنگام مبتلايان به ديابت از چرخه فعاليت اقتصادي در يك دوره ۵۰ ساله هزينه مي شود.
به گزارش خبرنگار ما يك كارشناس غدد در كشور نيز بر اين باور است كه به علت شيوع چاقي و كم تحركي بيماري ديابت به شدت در حال افزايش است و كودكان به خاطر اضافه وزن در معرض ابتلاي به ديابت نوع دوم بعد از ۴۰ سالگي هستند ضمن آنكه ۲۷درصد مردم تهران استعداد پذيرش بيماري ديابت را دارند.دكتر باقر لاريجاني رئيس مركز تحقيقات غدد دانشگاه تهران در بخش ويژه خبري شبكه دو همچنين گفت: ديابت تمام بدن را مبتلا مي كند اما اگر بيماران به درستي كنترل شوند عوارض و ضرر آن كاهش چشمگيري خواهد داشت.
وي عوارض ديابت را اختلال در ديد، كليه ها، قلب، عروق و ناراحتي هاي گوارشي اعلام كرد. رئيس انجمن ديابت ايران نيز بر اين باور است ۹۹درصد ديابتي ها به صورت مطلوب كنترل نمي شوند.
دكتر رجب ۲۴ ميليون نفر از جمعيت كشور را داراي افزايش وزن و چاقي اعلام كرد و گفت: احتمال ابتلاي اين بيماران به ديابت در آينده بسيار زياد است به همين خاطر توصيه مي شود براي پيشگيري از خطر ابتلا به ديابت افراد بالاي ۳۰ سال سن سالي يك بار براي كنترل قند خون به پزشك مراجعه كنند وتغذيه مناسب و ورزش روزانه را در دستور كار قرار دهند.

كزاز نوزادي در كشور در آستانه ريشه كن شدن است
خبرگزاري فارس: معاون مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت گفت: ميزان شيوع كزاز نوزادي در كشور كمتر از يك در ۱۰۰ هزار تولد زنده است بنابراين از نظر سازمان جهاني بهداشت كشور ما جزء كشورهايي است كه در مرحله حذف كزاز نوزادي قرار دارند.
سيد محسن زهرايي در اين باره توضيح داد: پوشش منظم واكسيناسيون در كشور به خصوص در ۷ سال گذشته موجب شده ايران در زمره كشورهايي كه در مرحله حذف كزاز نوزادي هستند، قرار بگيرد.
وي اضافه كرد: پوشش مناسب واكسيناسيون كزاز قبل از بارداري همراه با بهبود وضعيت زايمان ايمن زنان باردار و كاهش زايمانهاي غير بهداشتي در منزل توسط ماماهاي دوره نديده در بهبود اين شاخص بهداشتي در كشور بسيار موثر بوده است.
وي ادامه داد:  زايمانهاي غير بهداشتي در منزل و آلودگيهاي اطراف بند ناف نوزاد در گذشته يكي از عوامل مهم ابتلا به كزاز نوزادي در كشور بود كه خوشبختانه با بالا رفتن ايمني زايمان مادران و تكميل واكسيناسيون كشور اين مشكلات بر طرف شده و در مرحله حذف اين بيماري قرار گرفته ايم.
زهرايي ادامه داد: واكسيناسيون كزاز به طور كلي براي همه افراد جامعه به همراه واكسن ديفتري با عنوان واكسن توام تا قبل از سن ۶ سالگي در پنج نوبت انجام مي شود و پس از آن هر ۱۰ سال يكبار بايد تجديد شود.
وي گفت: در صورتي كه فردي دچار زخم آلوده به خاك يا مدفوع باشد و بيش از سه ساعت از زمان آلودگي آن گذشته باشد و در صورتي كه ۵ سال از زمان تزريق واكس كزاز وي گذشته باشد واكسن كزاز مجدداً به وي تزريق مي شود و در صورتي كه زخم وي آلوده نباشد اما ۱۰ سال از زمان تزريق واكسن كزاز وي گذشته باشد باز هم واكسن مورد نظر به وي تزريق مي شود.

،۱۱۱ تلفن اضطراري حمايت از كودكان تعيين شد
ايسنا:مديركل دفتر آسيب ديدگان اجتماعي از موافقت كلي با شماره ۱۱۱ به عنوان خط تلفن اضطراري «حمايت از كودكان» خبر داد.
دكتر معتمدي در بيان علت عدم راه اندازي اين خط در عيد سعيد فطر طبق اعلام قبلي اظهار كرد : مشكلات و مسائل فني موجود از جمله علل عدم راه اندازي رسمي آن در عيد سعيد فطر بوده اما اين امر تا دو روز آينده محقق مي شود .
وي تعداد خطوط راه اندازي شده را حدود يكهزار خط اعلام و خاطرنشان كرد : مركز نواب واقع در اتوبان آهنگ براي اين خطوط در نظر گرفته شده كه پس از رفع مشكلات فني در اولين فرصت با حضور وزير رفاه اين خط رسما راه اندازي مي شود.

علي(ع) و عيد فطر
عيد سعيد فطر يكي  از دو عيد بزرگ  اسلامي  است  كه  درباره  آن  احاديث  زيادي  وارد شده  است .
مومنين  روزه دار كه  ماه  مبارك  رمضان  را به  روزه داري  سپري  كرده اند، اكنون  در نخستين  روز ماه  شوال  اجر و پاداش  خود را از خداوند مي طلبند، اجر و ثوابي  كه  خداوند به  آن  وعده  داده  است .
اميرالمومنين  علي  عليه السلام  در خطبه اي  به  مناسبت  عيد فطر فرمود: اي  مردم ، اين  روز براي شما، روزي  است  كه  نيكوكاران  در آن  پاداش  مي  گيرند و زيانكاران  و تبهكاران  در آن  مايوس  و نااميد مي  شوند و اين  روز شباهت  زيادي  به  روز قيامت تان  دارد، پس  با خارج  شدن  از منازل  و رهسپار جايگاه  نماز عيد شدن  به  ياد آوريد خروجتان  از قبرها و رفتنتان  را به  سوي  پروردگار و با ايستادن  در جايگاه  نماز به  ياد آوريد ايستادن  در برابر پروردگارتان  را و با بازگشت  به  سوي  منازل  خود، متذكر شويد بازگشتتان  را به  سوي  منازلتان  در بهشت  برين.
اي  بندگان  خدا، كمترين  چيزي  كه  به  زنان  و مردان  روزه دار داده  مي شود، اين  است  كه  فرشته اي  در آخرين  روز ماه  رمضان  به  آنان  ندا مي  دهد و مي  گويد هان ، بشارتتان  باد، اي  بندگان  خدا كه  گناهان  گذشته  شما آمرزيده  شد، پس  به  فكر آينده  خويش  باشيد كه  چگونه  بقيه  ايام  را بگذرانيد.
واحد مركزي خبر

يادداشت
هندوانه كال
سالها پيش مسئولان و دغدغه مندان بهداشت اجتماعي و فردي تاكيد مي كردند كه شهروندان از خريد مواد غذايي به صورت فله اي بپرهيزند و با دست خويش بيماري و رنج را براي خود و خانواده به ارمغان نياورند.
سالها گذشت و با نظارت محسوس و غيرمحسوس، شماري از شهروندان و دست اندركاران تهيه و توزيع مواد غذايي با آن دغدغه ها همراه شدند و عده اي ديگر همچنان به راه خود رفتند.
اما اكنون شمار قابل توجهي از شهروندان مي گويند گرچه بسته بندي مواد غذايي و ساير اقلام مايحتاج مردم به جاي خود كاري قابل تقدير و حركتي سنجيده است و شهروندان نيز پذيرفته اند كه نيازهاي غذايي خود را نه به صورت فله اي كه به صورت بسته بندي تهيه كنند، اما شهروندان نمي پذيرند كيفيت و مرغوبيت كالا فداي بسته بندي شكيل و زيبا شود و مسئولان وزارت بهداشت، موسسه استاندارد و توليدكنندگان مواد غذايي خود را فارغ از نظارت بر عرضه كيفي و مرغوب چنين كالاهايي بدانند.
عرضه غيراستاندارد و غيركيفي برخي مواد مصرفي شهروندان در بسته بندي هاي شكيل، جذاب و خيره كننده به مثابه هندوانه كال است كه گرچه به ظاهر رسيده و چشم نواز مي نمايد، اما فروشنده با عرضه اين محصول حسرت و آهي را هنگام مصرف كالا براي مشتري شكل مي دهد كه در نهايت ابتدا به سود فروشنده و توليدكننده و در مرحله بعد به نفع منافع ملي كشور نخواهد بود.
اميد-ا

خيرين مدرسه ساز از سه شيفته شدن مدارس جلوگيري كردند
خبرگزاري فارس: با كمك خيرين مدرسه ساز توانستيم از بحران افزايش جمعيت كه منجر به سه شيفته شدن مدارس آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران مي شد، جلوگيري كنيم.
مسئول اداره تداركات آموزش و پرورش شهرستان هاي تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: به دليل مهاجرت بي رويه مردم به اطراف تهران، با افزايش جمعيت در اين مناطق مواجه هستيم كه اين مسئله براي مدارس اين استان مشكلات بسياري ايجاد كرده است و به ناگاه در منطقه اي رشد جمعيت به حدي مي رسد كه با كمبود كلاس درس مواجه مي شويم.
يحيي طالبي اظهار داشت: در تابستان پيش بيني شده بود كه مهرماه امسال با توجه به افزايش جمعيت در اين مناطق، مجبور خواهيم شد كه مدارس را سه شيفته كنيم كه در اين صورت بحراني بزرگ ايجاد مي شد.
وي ادامه داد: خيرين مدرسه ساز با ساخت مدارس مختلف در شهرهاي مهاجرپذير آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران و همكاري بسيار با اين سازمان باعث شدند كه از اين بحران جلوگيري كنيم.

شنبه هفته آينده
آغاز عمليات در يافت گذرنامه زايران حج تمتع
006612.jpg
مهر: زايران حج تمتع از روز شنبه ۳۰ آبانماه مي توانند براي دريافت گذر نامه هاي خود به كاروانهاي اعزام مراجعه كنند.
سيد ابوالحسن رضوي در خصوص ارايه گذرنامه زايران حج تمتع گفت : گذرنامه هاي زايران حج تمتع از آنها در يافت و اطلاعات به سفارت عربستان داده شده و بزودي ويزاي زايران به سازمان حج منتقل و سازمان نيز آن را تحويل كاروانها مي دهد بنابراين زايران اعزامي در سراسر كشور مي توانند از روز شنبه به براي دريافت ويزا به كاروانهاي خود مراجعه نمايند.
معاون سازمان حج و زيارت، افزود: پيش پروازهاي اعزام زايران به حج تمتع از روز يكشنبه ۶ دي ماه آغاز مي شود و دراين پروازها عوامل خدماتي و ستادي كه بيش از ۶ هزار نفر مي شوند اعزام خواهند شد .وي خاطر نشان كرد: با توجه به هماهنگيهاي به عمل آمده با سازمان هواپيمايي كشور اعزام اصلي زايران حج تمتع از روز سه شنبه ۸ دي ماه در سراسر كشور آغاز و تا روز ۲۶ دي ماه ادامه دارد و همچنين پروازهاي برگشت نيز از ۶ بهمن ماه آغاز ودر ۲۶ بهمن ماه به پايان مي رسد.
معاون سازمان حج و زيارت در خصوص اعزام اتباع افغاني و عراقي به حج تمتع تاكيد كرد: سفارت عربستان هنوز موافقت خود را درخصوص اعزام اين افراد به حج اعلام نكرده ، البته مسووليت اعزام اين افراد برعهده وزارت كشور و وزارت امور خارجه است .

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |