دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۵ - Nov 15, 2004
مقام معظم رهبري در مراسم نماز عيد سعيد فطر:
مردم رئيس جمهوري انتخاب مي كنند
كه كارآمدي نظام را بالا ببرد
راهبرد اساسي ،حضور حداكثري مردم در انتخابات است
006645.jpg
گروه سياسي: نماز عيد سعيد فطر با شكوه  هر چه  تمامتر با حضور مردم خداجو در سراسر كشور و همزمان در كشورهاي چين، تاجيكستان، لبنان، امارات، پاكستان، ازبكستان، تركمنستان، قرقيزستان، ايتاليا، فرانسه و تركيه اقامه شد.
در تهران نيز انبوه بي شمار نماز گزاران مومن نماز عيد فطر را با معنويتي وصف ناپذير و به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامي در مصلاي بزرگ تهران اقامه كردند .
مصلاي تهران كه از چند روز پيش آماده شده بود از اولين ساعات ديروز پذيراي نمازگزاراني بود كه از نقاط مختلف شهر به حركت درآمده بودند.
مراسم با قرائت قرآن ساعت ۸ صبح آغاز شد.
نمازگزاران با تكبير و صلوات فضاي مصلي را كه مملو از زنان، مردان، جوانان، دختران و پسران و نونهالان بود معطر ساختند. سپس مقام معظم رهبري در ميان شعار «صلي علي محمد(ص) رهبر ما خوش آمد» ، فرارسيدن عيد را تبريك گفتند و بلافاصله در ساعت ۳۰/۸ نماز را اقامه كردند.
به گزارش ايرنا، حضرت  آيت الله  خامنه اي  در خطبه  نخست  نماز ماه  مبارك  رمضان  را قطعه اي  بهشتي  وفرصتي  استثنايي  براي  شتاب  گرفتن  در مسير زندگي  حقيقي  و قرب  به  پروردگارخواندند و با اشاره  به  فراز و نشيب هاي  مادي  و معنوي  كه  در زندگي  انسان به  وجود مي آيد، افزودند: حاصل  روزه داري  و عبادات  و طاعات  ماه  رمضان تقواست  كه  بايد اين  ذخيره  بسيار ارزشمند را براي  پيمودن  صحيح  راه  زندگي در همه  سال  حفظ كرد.
ايشان  در خطبه  دوم  نماز با اشاره  به  اقبال  روز افزون  امت  اسلام  به ويژه  ملت  ايران  و جوانان  مومن  كشور به  مسائل  معنوي  خاطرنشان  كردند: ملتي كه  رمضان  را دارد خدا را دارد و ملتي  كه  محرم  را دارد، مجاهدت  و شهادت  رادارد و چنين  ملتي  هرگز مغلوب  نخواهد شد.
رهبر معظم  انقلاب  با تجليل  از راهپيمايي  عظيم  و پرشكوه  ملت  ايران  درروز جهاني  قدس  خاطرنشان  كردند: اين  حركت  نمادين  يقينا در عرصه  سياست جهاني  و روند مقابله  با استكبار تاثير عميقي  خواهد داشت .
حضرت  آيت الله  خامنه اي  با اشاره  به  جنايات  روزمره  صهيونيستها در حق ملت  مظلوم  فلسطين  و نيز سركوب  و كشتار مردم  عراق  به  دست  نظاميان آمريكايي  افزودند: اين  فجايع  نشانه هاي  جنگ  اعلام  نشده اي  است  كه  استكبارجهاني  در مقابل  اسلام  به  راه  انداخته  است .
ايشان  مقاومت  ملت  فلسطين  در برابر جنايات  مشترك  رژيم  صهيونيستي  وآمريكا را نشانه اي  از ايستادگي  امت  اسلامي در مقابله با  زياده  خواهي  دشمنان اسلام  برشمردند و افزودند: دولتمردان  ايالات  متحده  آمريكا كه  دشمن  اصلي مسلمانان  محسوب  مي شوند هر جا در مقابل  اسلام  وارد عمل  شوند با چنين مقاومتهايي  روبرو خواهند شد.
حضرت  آيت الله  خامنه اي  تمسك  به  اسلام  و ارزشهاي  معنوي ، حفظ وحدت ، بصيرت و روشن  بيني ، حضور مردم  در صحنه ، تلاش  مسئولان  براي  خدمت  به  مردم ، وجودجوانان  پرانگيزه  و آمادگي  مردم  براي  حركت  و قيام  در راه  اسلام  را عوامل عزت  و قدرت  ملت  ايران  خواندند و تصريح  كردند: اين  عوامل  استكبار را اززياده  خواهي  و تعدي  به  ايران  باز خواهد داشت .
رهبر معظم  انقلاب  اسلامي انتخابات  سال  آينده  رياست  جمهوري  را بسيارمهم  برشمردند و افزودند: راهبرد اساسي  كه  بايد مورد توجه  و عمل  همه  قرارگيرد تلاش  براي  حضور حداكثري  مردم  در اين  انتخابات  است  تا به  فضل  الهي  بابرگزاري  يكي  از بهترين  و پرشورترين  انتخابات  بار ديگر حماسه اي  ملي  آفريده شود و دشمن  از دست اندازي  به  ايران  اسلامي و ملت  سرافراز ايران  مأيوس  شود.
ايشان  با اشاره  به  بيداري ، بصيرت  و نشاط ملت  در گزينشهاي  ملي  وانتخاب  مسئولان  مختلف  افزودند: گروهها و احزاب  درباره  انتخابات  رياست جمهوري  ديدگاههايي  دارند كه  مورد توجه  خودشان  است  اما مردم  در انتخابات سال  آينده ، رئيس  جمهوري  با كفايت ، دلسوز، مومن  و وفادار به  آرمانهاي انقلاب  و ملت  را انتخاب  مي كنند كه  سطح  كارآمدي  نظام  را روز به  روز ارتقادهد و مشكلات  مادي  و معنوي  مردم  را با قدرت  حل  كند.
حضرت  آيت الله  خامنه اي  افزودند: در زمينه  انتخابات  رياست  جمهوري حرفهاي  فراواني  وجود دارد كه  در زمان  خود بيان  خواهد شد.
تنها راه عزتمندي مسلمانان ايستادگي، قدرت و وحدت است
فارس: حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديروز در ديدار مسئولين نظام و جمعي از قشرهاي مختلف مردم، با اشاره به توانايي ها و قدرت دنياي اسلام تصريح كردند: دنياي اسلام بايد باور كند كه با اتكا به توانايي هاي بالقوه و حركت در مسير دستورات پيامبر اسلام(ص) و وحدت كلمه مي تواند قدرت عظيم خود را بازيابد و در مقابل ظلم و زورگويي دشمنان بايستد.
ايشان با تبريك عيد سعيد فطر، از اين روز به عنوان ذخيره، شرف و كرامت براي پيامبر(ص) و مايه گسترش ميراث معنوي آن حضرت ياد كردند و افزودند: امت اسلامي آن هنگامي مي تواند عيد سعيد فطر را عيد واقعي خود بداند كه با عمل به توصيه هاي پيامبر اسلام (ص) در جهت برطرف كردن دردهاي بزرگ خود گام بردارد.
مقام معظم رهبري، مهم ترين مشكل كنوني جهان اسلام را تفرقه و نداشتن اتحاد كلمه ارزيابي و خاطرنشان كردند: آن چه كه باعث مي شود قدرت هاي جهاني صريحاً در مقابل دنياي اسلام با يك پنجم جمعيت جهان و با امكانات گسترده مادي و معنوي بايستند و موضع گيري نمايند، ضعف و سستي مسلمانان و اختلافات آنان است.
006648.jpg
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به جنايات دنياي استكبار در فلسطين اشغالي و همچنين عراق و كشتار روزانه مردم و اهانت به اين دو ملت مسلمان تاكيد كردند: در چنين شرايطي، دنياي اسلام و دولت هاي اسلامي به تماشاچي بي طرفي تبديل شده اند كه بسيار تاسف بار است.
ايشان با تاكيد بر اين كه سياست دنياي استكبار، مقابله با كشورهاي اسلامي است و هر كشور اسلامي كه از خود ضعف نشان دهد نابود خواهد شد، تصريح كردند: بر اساس دستور اسلام تنها راه عزتمندي مسلمانان، ايستادگي همراه با شجاعت، قدرت و وحدت است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به اتهامات و بهانه هاي گوناگون قدرت هاي استكباري در برابر جمهوري اسلامي ايران تاكيد كردند: به رغم همه تهديدات ملت ايران به بركت اسلام، با شجاعت و صلابت در مقابل فشارها ايستاده است.
حضرت آيت الله خامنه اي در پايان، مسئولان را به قدرشناسي اين ملت بزرگ و تاريخ ساز توصيه و خاطرنشان كردند: مسئولين بايد با اخلاص و با تمام توان براي خدمت به اين مردم تلاش نمايند.
در ابتداي اين ديدار، حجت الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي، رييس جمهور نيز در سخناني با تبريك عيد سعيد فطر، به شكوه و عظمت نماز عيد فطر در دنياي اسلام اشاره كرد و گفت: ما خواستار اقتدار و استقلال مي باشيم و اين اقتدار و استقلال نه براي تجاوز، بلكه براي صلح خواهي و مهرورزي و بناي جامعه اي مبتني بر ايمان، آگاهي، فناوري، پيشرفت، عدالت و به رسميت شناختن حق مردم بر سرنوشت خويش است.
رييس جمهور همچنين با اشاره به اوضاع اسف بار فلسطين و عراق، اظهار اميدواري كرد روزي فرا برسد كه دنياي اسلام با وحدت كلمه و آگاهي يكپارچه در مقابل ظالمان و زورگويان بپا خيزد.
در حاشيه نماز عيد فطر
*علاوه بر انبوه مردم، تعداد كثيري از مسئولان، مقامات كشوري و لشكري و سفيران كشورهاي اسلامي در تهران نيز در مراسم حضور داشتند.
*شركت جوانان و نوجوانان در نماز بسيار چشمگير بود.
*در مصلا و خيابانهاي اطراف همه امور براي انجام نماز كاملا مهيا شده بود.
*شركت اتوبوسراني با اختصاص صدها دستگاه اتوبوس از اولين ساعات بصورت رايگان امكان حضور مردم را فراهم ساخته بود.
*صندوقهايي از سوي كميته امداد امام براي جمع آوري فطريه در نقاط مختلف اطراف مصلي در نظر گرفته شده بود.
*نيروي انتظامي و راهنمايي و رانندگي در خيابانهاي اطراف مصلي حضور چشمگير داشتند و برنامه ريزي اين نيرو مشكل ترافيكي سالهاي گذشته را از بين برده بود.

نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي پيشنهاد كرد:
مبناي تازه براي مذاكرات هسته اي:
تعهد مرحله اي اروپا ، اعتمادسازي ملي
چارچوب مذاكرات مي بايست براساس توافقات پله اي مبتني بر ما به ازاي مشخص در متن منافع ملي و با مكانيزم تضمين عيني دنبال مي شد
گروه سياسي خارجي: نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي با ترسيم فضاي مذاكرات هسته اي ايران با اروپا، خواستار ارايه تعريفي تازه از مباني مذاكره و پرهيز از سپردن تعهدات بدون معوض شد.
دكتر علي لاريجاني در گفت وگو با خبرنگار همشهري ضمن ابراز احترام به ديپلمات هاي ايراني كه مذاكرات هفته گذشته پاريس را اداره كردند به پاره اي تحفظ ها درباره اين مذاكرات اشاره كرد.
وي در اين باره گفت: مذاكرات پاريس مهمترين وجه پرونده هسته اي ايران در ربع قرن اخير است؛ بنابراين اگر قرار است مذاكرات هسته اي با قوت و حفظ دستاوردها و منافع ملي پيش رود، حتما بايد از پشتوانه اقناع ملي بهره بگيريم. لذا بايد با برگزيدن ديپلماسي علني، زمينه دسترسي به هنگام نخبگان، مراكز علمي و تحقيقاتي و افكار عمومي داخلي را در تمام مراحل اصلي مذاكره فراهم كرد، تا از اين رهگذر از توان علمي و تحليلي براي تجهيز تيم مذاكره كننده استفاده شود.لاريجاني در توضيح اين بخش از سخنان خود افزود: اصولا فراهم آوردن امكان مشورت و مشاركت بيشتر اصطكاك ما را آن هم در چنين پرونده ديپلماتيك مهمي، كم مي كند. استراتژي ديپلماسي هسته اي كشور بايد همواره متكي بر پشتوانه «اقناع ملي در طول زمان» باشد، در غير اين صورت نتيجه مذاكرات نمي تواند شكل گيري اراده ملي را به همراه داشته باشد.نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي با محتمل دانستن عهدشكني اروپايي ها و براي جلوگيري از اين كار خواستار تقسيم بندي مراحل تعليق غني سازي اورانيوم شد و گفت: چارچوب مذاكرات پاريس مي بايست براساس توافقات پله اي (مرحله اي) مبتني بر ما به ازاي مشخص در متن منافع ملي و با مكانيزم تضمين عيني دنبال مي شد؛ به اين صورت كه دستيابي به يك مرحله از امتيازات از سوي ايران به تعليق يك مرحله از غني سازي منجر شود، نه اينكه غني سازي تا زمان حصول به نتيجه در مذاكرات اقتصادي متوقف شود.
لاريجاني با اشاره به قدرت بازدارندگي علمي و تكنولوژيك ايران گفت: معتقدم در مذاكرات مي بايست عنصر رقابت و بازدارندگي نيز لحاظ شود. بدون رقابت و بازدارندگي «تكاليف و تعهدات ما نقد و فوري» است در مقابل، «امتيازات و منافع موردنظر ما نسيه و موكول به آينده نامعلوم» خواهد بود.
لاريجاني در انتقاد ديگري به آنچه تاكنون در مذاكرات ايران و اروپا مطرح شده است، وعده اروپا مبني بر مساعدت براي ورود ايران به سازمان تجارت جهاني (WTO) را معامله مرواريد غلتان با آب نبات توصيف كرد و گفت: درخواست هايي مانند عضويت در WTO درخواست يك  بار مصرف است اما دست كشيدن از غني سازي اورانيوم كه يك حق است، تكليفي مستمر و دايمي براي ايران ايجاد مي كند.
نماينده مقام معظم رهبري در جمع بندي نهايي درباره مذاكرات هسته اي گفت: مذاكرات ايران و اروپا با همه مذاكرات ديگر ما تفاوت دارد. اين مذاكرات براي امروز نيست براي فرداي ايران است. نتيجه اين مذاكرات ۲۰ سال ديگر خود را نشان مي دهد و سرنوشت كشور را رقم مي زند. مثل مقاومت در جنگ تحميلي كه نتيجه آن را ۲۰ سال بعد ديديم. ما چاره اي نداريم الا اينكه استراتژيك و با بصيرت عمل كنيم... راز ماندگاري تصميمات استراتژيك ما اين است كه براي آ يندگان قابل دفاع و ادامه دادن باشد.
مشروح اين گفت وگو در شماره هاي آينده در همشهري چاپ مي شود.

اخبار كوتاه
بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي وارد تهران شدند
فارس: يك هيات چهارنفره از بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي صبح شنبه وارد تهران شدند.اين هيات در راستاي اجراي قطعنامه آژانس به ايران آمده و تا ۲۳ نوامبر (۳ آذر) در ايران خواهند ماند.
مخالفت شوراي نگهبان با تاريخ پيشنهادي
براي انتخابات رياست جمهوري

فارس: سخنگوي شوراي نگهبان گفت: اين شورا با زمان پيشنهادي وزارت كشور براي برگزاري نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ارديبهشت ماه سال ۸۴ موافقت نكرد. غلامحسين الهام در نشست مطبوعاتي با خبرنگاران خاطرنشان كرد: وزارت كشور به شوراي نگهبان در خصوص تاريخ زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري پيشنهاداتي كرده بود كه مورد بررسي و دقت نظر اعضا قرار گرفت و با توجه به عدم انطباق آن با اصل ۱۱۹ قانون اساسي و مواد ۱ و ۳ قانون انتخابات مغاير با شرع و قانون اساسي شناخته و براي اصلاح مجدد به وزارت كشور برگشت داده شد. وزارت كشور بيست و سوم ارديبهشت ماه ۸۴ را به عنوان تاريخ پيشنهادي خود براي انتخابات رياست جمهوري انتخاب كرده بود.
الهام در اين باره تصريح كرد: از آنجا كه زمان پيشنهاد شده براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري كه نيمه دوم ارديبهشت سال ۸۴ مي باشد، از لحاظ قانوني در چارچوب فرجه  قانوني سه ماه نمي گنجد. وي افزود: وزارت كشور بايستي پيشنهاد خود را به نحوي اصلاح كند كه قانون انتخابات رعايت گردد. يعني با جلوتر كشاندن حداقل ۲۰ روز «حدود نيمه دوم فروردين ماه» فرجه قانوني رعايت شود تا شوراي نگهبان موافقت كند.
۹ دانشجوي تعليقي دانشگاه علم و صنعت خواستار تجديدنظر
در احكام خود شدند

فارس: ۹ دانشجوي دانشگاه علم و صنعت كه پس از حوادث اخير اين دانشگاه به ۲ ترم محروميت از تحصيل محكوم شده اند، خواستار تجديدنظر كميته انضباطي درباره احكامشان شدند.يك منبع آگاه گفت: ۹ نفر دانشجويي كه با راي كميته انضباطي دانشگاه علم و صنعت به دو ترم تعليق از تحصيل محكوم شده اند لايحه دفاعي را تقديم اين كميته كرده و خواستار تجديدنظر در احكام خود شده اند.به گفته وي تا ۲۰ روز آينده جلسه تجديدنظر درخصوص اين احكام تشكيل خواهد شد.
دادگاه انقلاب اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان
و دانش آموختگان را منحل كرد

فارس: اتحاديه «انجمن هاي اسلامي دانشجويان و دانش آموختگان» از سوي دادگاه انقلاب اسلامي منحل اعلام شد.
به موجب حكم صادره توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامي تهران و با عنايت به اقدامات متعدد اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان و دانش آموختگان، عليه امنيت كشور و باتوجه به شكايت كميسيون ماده ۱۰ احزاب به دادگاه،اتحاديه ياد شده منحل اعلام گرديده است.
حزب كارگزاران، روزنامه «نداي سازندگي» راه اندازي مي كند
فارس: يك عضو شوراي مركزي كارگزاران سازندگي از راه اندازي روزنامه «نداي سازندگي» توسط اين حزب خبر داد. وي كه نخواست نامش فاش شود با اعلام اين خبر تصريح كرد: حزب كارگزاران سازندگي تصميم به راه اندازي روزنامه اي تحت عنوان «نداي سازندگي» گرفته و در همين راستا آقاي كرباسچي (دبير كل حزب كارگزاران سازندگي) مدير مسئول اين روزنامه را نيز تعيين كرده است. وي افزود: آقاي مرتضي سجاديان از سوي حزب به عنوان مدير مسئول اين نشريه تعيين شده است.
مرتضي سجاديان دكتراي علوم اجتماعي و مدير عامل موسسه فرهنگي - هنري «بشير علم و ادب» است.
عضو شوراي مركزي كارگزاران سازندگي خاطر نشان كرد: روزنامه «نداي سازندگي» كه ارگان رسمي حزب كارگزاران سازندگي خواهد بود، در تهران منتشر و گستره توزيع آن بين المللي خواهد بود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |