سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۵۶
تعداد مزاحمان تلفني نصف شد
انقراض خوشحال كننده!
با ايجاد سيستم جديد، از مزاحمت هاي تلفني به ميزان قابل توجهي كاسته شده است. مزاحم هاي تلفني با علم به اينكه شماره آنها روي صفحه مونيتور مخاطب ثبت مي شود از مزاحمت هاي خود كاسته اند اما تعداد مراجعه كنندگان به مخابرات براي كشف مزاحمت ها نشان مي دهد كه اين مشكل هميشه وجود دارد
موقعيت تلفن هاي همگاني به راحتي قابل شناسايي است و با تخصيص شماره هاي ويژه به تمام تلفن هاي همگاني، مزاحمان از طريق مراجع قضائي شناسايي خواهند شد
023199.jpg
سهيلا بيگلرخاني 
وقتي در سال 1889 نخستين رابطه تلفني بين ماشين دودي تهران و شهرري برقرار شد و اين ارتباط به فاصله كوتاهي نيز ميان كامرانيهشميران و عمارت وزارت جنگ تهران برقرار شد و سپس مقر ييلاقي شاه و عمارت سلطنتي داراي اين وسيله ارتباطي شدند، كسي فكر نمي كرد كه از تلفن نيز به عنوان وسيله اي براي ايجاد مزاحمت استفاده شود. اما اينگونه شد...
طبق آخرين اظهارات رئيس اداره بازرسي و پاسخگويي به مزاحمت هاي تلفني درتهران ميزان مزاحمت تلفني اين شهر در 7 ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل نصف شده است. به گفته محمد دروديان، در اين مدت 9 هزار و 600 تقاضاي كشف مزاحمت به اين اداره رسيده كه 6 هزار و 400 مزاحم شناسايي شدند و 3 هزار مزاحم ديگر نيز از تلفن هاي همگاني تماس گرفته بودند.
اين رقم اما در مقايسه با دهه پيش رقم بسيار اميدواركننده اي است. در سال 74 از طريق كنترل و رديابي تلفن، تعداد 53 هزار مزاحمت تلفني كشف شد. در سال 81 آمار درخواست كشف مزاحمان تلفني 51 هزار مورد بود كه اين رقم در سال 82 به 25 هزار مورد كاهش يافت كه دراين ميان 20 هزار مورد كشف مزاحمت شد.
رديابي 
بسياري از مزاحمان تلفني گمان مي كنند كه اگر از تلفن هاي همگاني تماس بگيرند امكان رديابي آنها وجود ندارد. رئيس اداره بازرسي و پاسخگويي به مزاحمت هاي تلفني مي گويد: موقعيت تلفن هاي همگاني به راحتي قابل شناسايي است و با تخصيص شماره هاي ويژه به تمام تلفن هاي همگاني، مزاحمان از طريق مراجع قضائي شناسايي خواهند شد.
شماره تلفن هاي همگاني كه 7 رقمي هستند خصوصا كارتي ها روي صفحه نمايشگر تلفن هاي مجهز به سيستم شماره انداز مزاحم ياب منعكس مي شود. در بعضي از تلفن هاي سكه اي با كد 10 نيز شماره ثبت مي شود و تنها در تعداد كمي از اين نوع تلفن ها ممكن است شماره اي نيفتد كه در آينده سيستم آنها هم تبديل به انعكاس شماره خوان خواهد شد.
اين مشكل اما در مورد تلفن هاي همراه كاملا مرتفع شده است. تمام تلفن هاي همراه در سطح كشور داراي صفحه نمايشگر شده اند، بنابراين تلفن همراه از نظر رفع مزاحمت تلفني مشكلي ندارد.
با اين حال آن دسته از مزاحمت هايي را كه از طريق تلفن سازمان هاي بزرگ ايجاد مي شود، نمي توان به سادگي رديابي كرد.
بعضا روي صفحه نمايشگر شماره صفر رويت مي شود كه ممكن است اين قبيل ارتباط از خطوط داخلي سازمان ها باشد كه خود مزاحم نخست صفر را مي گيرد و خط آزاد مي شود. جلوگيري از اين حالت مزاحمت، مستلزم آن است كه اداره يا وزارتخانه مربوطه با هماهنگي شركت مخابرات، سيستم ارتباطي خود را تغيير بدهد. همچنين شماره فرد تماس گيرنده از شهرستان هايي كه داراي شماره - نامبرسون - باشند روي صفحه نمايشگر قابل رويت است اما در بسياري از شهرستان ها هنوز اين سيستم وجود ندارد.
مراجعه و مجازات 
با ايجاد سيستم جديد، از مزاحمت هاي تلفني به ميزان قابل توجهي كاسته شده است. مزاحم هاي تلفني با علم به اينكه شماره آنها روي صفحه مونيتور مخاطب ثبت مي شود از مزاحمت هاي خود كاسته اند اما تعداد مراجعه كنندگان به مخابرات براي كشف مزاحمت ها نشان مي دهد كه اين مشكل هميشه وجود دارد. به گفته مسوولان مخابرات افتادن شماره روي نمايشگرهاي داراي سيستم جديد به معني كشف مزاحمت تلقي نمي شود، با اين حال در صورت نمايش شماره روي صفحه نمايشگر و چنانچه مخاطب فكر مي كند تماس گيرنده مزاحم است، مي تواند به مخابرات مراجعه و براي شناسايي فرد مزاحم درخواست كتبي ارايه داده تا به آن رسيدگي شود.
محمد دروديان مي گويد: شهروندان در صورت مشاهده شماره مزاحم روي صفحه نمايشگر تلفن خود هرگز با آن شماره تماس نگيرند زيرا تماس آنان مي تواند مزاحمت تلقي شود. در اين موارد شهروندان بايد با مراجعه به ادارات بازرسي و پاسخگويي به مزاحمت هاي تلفني از روند پيگيري مزاحمت تلفني آگاه شوند.
در آئين نامه  اجرايي قانون مزاحمت هاي تلفني اعتبار هر درخواست حداكثر يك ماه خواهد بود كه قابل تمديد است.
بر طبق اين آئين نامه كشف مزاحم و گزارش ارسالي در اين زمينه محرمانه بوده و اعلام مشخصات تلفن مزاحم يا مشخصات شاكي در تمام مراحل به افراد غير مسوول اكيدا ممنوع است مگر به درخواست كتبي مقامات قضائي يا امنيتي كه در اين صورت اطلاعات به صورت كاملا محرمانه در اختيار مراجع ذي  ربط قرار داده خواهد شد.
براي مزاحمت بار اول، ارتباط تلفني مشترك به مدت يك هفته همراه با اخطار كتبي و براي بار دوم به مدت سه ماه همراه با اخطار كتبي قطع مي شود. در مزاحمت بار دوم وصل مجدد تلفن پس از خاتمه سه ماه قطع، موكول به اخذ تعهد كتبي از مشترك است.
در مزاحمت بار سوم ضمن ارسال اخطاريه، ارتباط مشترك موقتا قطع و پرونده جهت رسيدگي به كميسيون رسيدگي به مزاحمت هاي تلفني احاله مي شود تا در صورت تاييد وقوع سه بار مزاحمت، تلفن مزاحم سلب امتياز شود.
در صورتي كه مشترك مزاحم به راي صادره در كميسيون مرحله سوم معترض باشد مي تواند ظرف مدت 15 روز از تاريخ ابلاغ تصميم، دلايل اعتراض خود را كتبا تسليم كند.
در توصيه هايي كه مخابرات به متقاضيان كشف مزاحمت كرده، آمده است: در طول زمان مزاحم گيري لازم است كه فقط يك دستگاه روي خط تلفن باشد و حتي الامكان نوع مزاحمت يادداشت شود. همچنين تاكيد شده كه امكانات ارايه شده به منظور رفع مشكل بوده و چنانچه با سوءنيت افرادي بيگناه به هر دليل مزاحم تلفني تلقي شوند، متقاضي تحت تعقيب مراجع قضائي قرار خواهد گرفت.
با اين حال سيستم هايي نيز براي جلوگيري از مزاحمت هاي تلفني وجود دارد. در اين سيستم ها فقط آنهايي كه كد رمز تماس تلفني مخاطب  را در اختيار دارند قادر به تماس با وي خواهند بود كه قيمت ايجاد اين نوع سيستم در حدود 45 هزار تومان است.
براساس پژوهش هاي صورت گرفته، تجرد يكي از عوامل ارتكاب مزاحمت هاي تلفني است. برخي مردان متاهل نيز بنا به عللي از جمله نارضايتي هاي خانوادگي، زنان ناسازگار و مشكلات روحي دچار اين عارضه مي شوند.
براساس اين پژوهش ها، جوانان بيشترين درصد مزاحمان تلفني را تشكيل مي دهند و انگيزه اصلي آنها نيز عمدتا سرگرمي و وقت گذراني است.
در پاره اي موارد و با درصد كمتر، كودكان و عده اي نيز براي تهديد از طريق اين وسيله ارتباطي ايجاد مزاحمت مي كنند.
براساس طرح هاي تهيه شده، مزاحمت نوعي انحراف رفتاري كم و بيش جدي تلقي مي شود كه تقريبا هيچ يك از خانواده هاي داراي خط تلفن از آن مصون نيستند. طبق اين بررسي ها، عواملي مانند مشكلات خانوادگي، وضع تحصيلي، بيكاري، پريشاني رواني، طبقه اجتماعي، ميزان درآمد و... به نحوي با مشكل مزاحمت تلفني در ارتباط هستند.
پديده مزاحمت تلفني روي يك قطب متمركز است. اول ابراز موجوديت رمزگونه و توام با شك ، ابراز ترديد و ترس، انتقال احساس محبت، عشق يا شوخي، وقتگذ راني و كنجكاوي است و دوم، نوعي رفتار خلافكارانه و غير اخلاقي، احساس حسادت، خشم ونفرت و نظاير آن كه در مجموع انحراف رفتاري محسوب مي شود.
با اين حال آنهايي كه كنجكاو تجربه اين نوع مزاحمت ها هستند و پس از مدتي به آن عادت كنند، بد نيست بدانند كه مزاحمت هاي تلفني ممكن است مجازات حبس نيز داشته باشد از يك تا 6 ماه زندان!

فعاليت هاي يك گروه خيريه در غرب تهران
عمليات جهيزيه 
سعيده امين- چيزي به اذان ظهر باقي نمانده است، هواي گرگ و ميش پاييزي، خانه وسيع و زيباي خانم فاطمه قريشي را در منطقه تهرانسر گاه به تاريكي و گاه به روشني مي برد.
سه مادرخوانده دور هم نشسته اند تا براي بيست و ششمين عروسشان جهيزيه تدارك ببينند. ستاد كوچك جهيزيه آنها بي تكلف تشكيل جلسه داده تا بدون حضور چشمان منتظر دختران، براي آنها نزد فاميل شوهر آبرو بخرند و براي خودشان قطعه اي از بهشت.
مادرخوانده ها بيست و ششمين صفحه دفتر ليست خريد لوازم زندگي را ورق مي زنند. حالا نوبت مرجان است، دختري كه پدر و مادر خود را از دست داده و نزد دايي عيالوارش زندگي مي كند. عروسي مرجان به خاطر آماده نبودن جهيزيه چند ماه به عقب افتاده است و دايي مرجان كه شش فرزند ريز و درشت دارد قادر به تامين جهيزيه مرجان نيست.
اما به گفته خانم قريشي جهيزيه مرجان كامل بود، از ريزترين وسايل آشپزخانه و جاصابوني گرفته تا يخچال وگاز و فرش.
مرجان۲۸ سال دارد و يك عالمه خواستگار. اين آخري را ديگر نمي شد به خاطر جهيزيه رد كرد. شرايط خواستگار خوب بود، اما دست دايي مرجان خيلي تنگ. يك روز از روي اتفاق و شايد از روي خواست خدا، شمسي محمدي يكي از مادرخوانده ها با اين خانواده آشنا مي شود. موضوع مرجان بلافاصله در جلسه كوچك سه نفره مادرخوانده ها مطرح و فوريت تهيه جهيزيه مرجان يك ماه قبل يعني قبل از ماه مبارك به تصويب هيات مديره كوچك ستاد جهيزيه مي رسد. خانم قريشي مي گويد:با وجودي كه دست خودمان هم خالي بود، اما بركت اين ماه موجب شد كه در عرض كمتر از يك ماه كامل ترين جهيزيه اي كه ما تا به حال به دختران داده بوديم براي مرجان جور شود.
مرجان دريكي از مناطق محروم روستاهاي اطراف شهريار زندگي مي كند . از او پرسيدم چرا تا به حال ازدواج نكردي؟بايد جاي من باشي تا بفهمي چه دردي است. بعضي از آنها با وجودي كه همسطح خودمان بودند، حاضر نبودند كه مرا بدون جهيزيه بپذيرند. يكبار رفتند سراغ كميته امداد امام خمينيره، آنها هم قبول كردند كه جهيزيه مختصري براي مرجان آماده كنند اما قبل از آن مي بايست مي آمدند در محل تحقيق!همين يكي مانده بود كه در و همسايه بفهمند كه جهيزيه من از محل كميته امداد تامين مي شود.
از خاطرم مي گذرد كه خانم قريشي مي گفت:روزي كه مي خواستيم با ماشين جهيزيه مرجان را ببريم زنگ زد به ما و گفت: اگر مي شود جهيزيه را بعد از تاريكي هوا بياوريد.
هميشه آنها را دعا مي كنم.اين جمله آخر مرجان است.
اولين بار سال 74 بود. خانم قريشي آن موقع تنها كار را آغاز كرد. در جلسه قرآن وقتي سرگذشت دختري را شنيد كه فقط به خاطر نداشتن يخچال چند ماه است كه مراسم عروسي اش به تعويق افتاده به صرافت افتاد حتي اگر شده از زندگي خودش مايه بگذارد. آن سال كل جهيزيه را با 400 هزار تومان جمع و جور كرديم. در جلسات مطرح كرديم، به در و همسايه سپرديم. خدا مي داند كه با هزار تومان، هزار تومان پول جمع شد. بعضي ها پول مي دادند و بعضي ها هم اگر لوازم نو و جديدي داشتند آن را مي آوردند، مي گذاشتند روي جهيزيه.
خانم شمسي محمدي از همه مادرخوانده ها جوانتر است. بسيار مهربان و كم حرف و البته كار شناسايي دختران دم بخت و خانواده هاي نيازمند به عهده او است.
خانم محمدي يك خانه دو طبقه دارد كه طبقه اول آن را خودش ساكن است، اما طبقه دوم را اختصاص داده است به اتاق جهيزيه هرچه مي خريم و جمع آوري مي كنيم را در اين اتاق ها مي گذاريم. يك اتاق براي سيسموني بچه است و يك اتاق براي جهيزيه. برنج، خرما، لپه و بار و بونشن را هم مي گذارم توي كمد ديواري تا هر پنج شنبه آنها را قسمت بندي كرده و ببريم دم در خانه خانواده هاي نيازمند.
شمسي خانم مي گويد: ما تاكنون 30 خانواده نيازمند را شناسايي كرديم و سعي مي كنيم به طور مداوم آذوقه و مايحتاج اوليه زندگي را به آنها برسانيم.
مادرخوانده جوان 5 سال است كه به جمع خانم قريشي و خانم طوسي پيوسته است و پا به پاي آنها تاكنون براي 26 دختر جهيزيه آماده كرده است.
يك بار براي دختري جهيزيه تهيه مي كرديم، همه چيز جور بود فقط دخترك فرش كم داشت. آماده مي شديم كه جهيزيه را ببريم خانه دختر كه يكي از آشنايانم تماس گرفت و گفت من يك فرش دستبافت دارم كه زياد استفاده نشده است، اگر لازم بداني بدهم براي عروس. نمي توانستم جلوي گريه ام را بگيرم. از ته قلب خدا را شكر كردم، رفتيم و فرش عروس هم جور شد. او مي گويد كه اغلب مغازه دارها همكاري مي كنند، به خصوص وقتي مي فهمند كه جهيزيه براي دختران نيازمند است به قيمت خريد با ما حساب مي كنند.
تمام حساب و كتاب ها و كمك ها از افراد چه نقدي و چه جنسي را در اين دفتر مي نويسم و هيات مديره و بانوان نيكوكار را از روند كارهايم مطلع مي كنم تا شك و شبهه اي در بين نباشد. تا به حال هم الحمدلله مشكلي پيش نيامده است.

جلسه كوچك سه نفره آنها رو به پايان است. بيست و ششمين صفحه را به نام مرجان ورق مي زنند تا برسد نوبت زهرا، پروانه يا كسي ديگر...

شايد در سيزدهمين دوره
كالا برگ هوشمند به جاي كوپن نادان!
023202.jpg
گرچه شايد شما هم ايستادن در صف هاي طولاني كالاهاي يارانه اي كوپني سابق را هنوز فراموش نكرده باشيد،اما ديگر ايستادن در صف هاي طولاني كالاهاي كوپني به تاريخ مي پيوندد. با اين حال مسوولان مربوطه فراموش نكرده اندكه براي ارتقاي سطح خدمات در اين رابطه بايد گامي بردارند و آن صدور كارت هاي هوشمند به جاي كالابرگ است.
چند ماهي از ارايه طرح جايگزيني كارت هوشمند به جاي كالابرگ از سوي ستاد بسيج اقتصادي به وزارت بازرگاني مي گذرد، اما اين طرح هنوز به تصويب دولت و مرحله عملي آن نرسيده است و به گفته سيد قاسم گل گواهي معاون ستاد بسيج اقتصادي، اين طرح براي تكميل و مطالعات بيشتر در اختيار موسسه مطالعات وزارت بازرگاني قرارگرفته است.
به گفته گل گواهي اين كارت هاي هوشمند، چند منظوره هستند و علاوه بر پرداخت پول نقدي، به صورت غير نقدي هم مي توان از طريق آن هزينه كالاي يارانه اي را پرداخت كرد.
چندي پيش جواد اسماعيلي دبير ستاد بسيج اقتصادي اعلام كرده بود: براساس سياست هاي ستاد بسيج اقتصادي كشور يكي از شماره هاي كالابرگ مرحله دوازدهم براي تحويل كارت هوشمند كه قرار است در مرحله سيزدهم استفاده شود انتخاب مي شود.
مي توان حدس زد كه با ورود كارت هوشمند به جاي كالا برگ، بازار خريد و فروش كوپن يا همان كالابرگ هم تخته شود و يكي از شغل هاي كاذب بدون هيچ دردسري از ليست شغل هاي كاذب كشور كم شود.
معمارنژاد مديركل آمار و اطلاع رساني وزارت بازرگاني، استفاده ازكارت هوشمند براي تمام پرداخت ها بدون اطلاعات كامل را امكان پذير ندانست. معمارنژاد كه مسووليت نهايي كردن طرح كارت هوشمند تا ارايه آن به دولت براي تصويب نهايي را دارد گفت: استفاده از كارت هوشمند بدون داشتن اطلاعات كافي از خانوار براي هدفمند كردن يارانه ها امكان پذير نيست، اما درصورت اجرايي شدن طرح كارت هوشمند، مرحله سيزدهم كالا برگ به صورت كارت هوشمند ارايه خواهد شد.
قرار است كه در كنار ارايه كالا برگ ، فرم هاي اطلاعات خانوارها هم جمع آوري شود كه اين اطلاعات هنوز در سيستم يارانه اي وجود ندارد و در صورت تكميل اين اطلاعات امكان صدور كارت هوشمند ميسر مي شود.
معمارنژاد گفت: ضريب حفاظتي و امنيتي معاملات و مبادله ها با كارت هوشمند افزايش مي يابد، استفاده از كارت هوشمند به يك شبكه قوي و امن اطلاعاتي نياز دارد. براي استفاده از كارت هوشمند محدوديتي از نظر فني وجود ندارد و اين فقط مديريت هاي چندگانه با توجه به كاركردهاي اين كارت واستفاده از آن را محدود مي كند.

آگهي استخدام چوپان!
023190.jpg
شركت كشت و صنعت ملت چندي پيش با پخش اعلاميه اي خواستار تعداد زيادي كارگر براي اشتغال در شغل چوپاني شد!
در اطلاعيه اين شركت آمده است: اين شركت با 30 سال سابقه در زمينه گوسفندداري به شيوه كوچ رو در مراتع ييلاقي و قشلاقي استان هاي تهران، مركزي و مازندران فعاليت گسترده اي دارد و تصميم دارد به منظور تامين نيروي كارگري  چوپاني مورد نياز، تعداد زيادي كارگر داراي سواد از ميان داوطلبان اشتغال واجد شرايط جذب كند.
افراد جوياي كار با معرفينامه به همراه يك قطعه عكس در اصل شناسنامه به شركت كشت و صنعت ملت مراجعه كنند.
گفته مي شود يكي از مسوولان نهادهاي دولتي در ايلام در جواب اين اطلاعيه نوشته است: خدا را شكر كه بالاخره شركتي در كشور پيدا شد كه درخواست نيروي كار كند، اما حيف كه بيشتر بيكاران داراي تحصيلات دانشگاهي هستند!؟
اين اطلاعيه به امضاي مدير عامل شركت كه دفتر مركزي آن در تهران است رسيده است.

يورو 2 تا آخر 2005
023193.jpg
در حالي كه سازمان بهينه سازي مصرف سوخت، انژكتوري شدن موتور خودروهاي داخل كشور را چندان موثر در مصرف كمتر سوخت و ايجاد آلايندگي نمي داند، رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست كشور، انژكتوري شدن موتور خودروهاي توليد داخل را عامل مهمي در كاهش آلودگي محيط زيست ذكر مي كند و مي گويد: طي 4 سال گذشته تحول بزرگي در خودروسازي كشور رخ داده است. معصومه ابتكار معتقد است كه خودروهاي نو نسبت به خودروهاي فرسوده 80 درصد كمتر توليد آلودگي مي كنند و اضافه مي كند: توليدكنندگان خودرو در داخل كشور تمام استانداردهاي زيست محيطي را رعايت مي كنند، اما اين رعايت كردن استانداردها فقط محدود به استانداردهاي داخلي مي شود. چيزي كه يوسف حجت معاون محيط زيست انساني بر آن تاكيد مي كند: خودروهاي توليد داخل با استانداردهاي روز كشور مطابق هستند ولي با استانداردهاي روز اروپا فاصله دارند. حجت اضافه مي كند كه براي رسيدن به استاندارد اروپا يورو۲ قوانين زيست محيطي توليد خودرو در كشور روز به روز سخت تر مي شود، به طوري كه ظرف يك سال آينده تمام خودروسازان ملزم به رعايت استاندارد يورو 2 هستند: 59 خط توليد ماشين در كشور داريم كه بايد تا پايان سال 2005 ، استاندارد يورو 2 را به دست آورند.

وزير مسكن در صحن مجلس؟
023196.jpg
به گفته مخبر كميسيون عمران، تحقيق و تفحص از وزارت مسكن در قالب يك پيشنهاد توسط يكي از نمايندگان اين كميسيون مطرح شده اما هنوز به راي گيري گذاشته نشده است.
ولي الله آذروش گفت: در صورت مثبت بودن راي كميسيون عمران اين طرح در صحن علني مجلس مطرح خواهد شد و در صورت مثبت بودن نظر نمايندگان به انجام اين طرح و مشخص شدن موارد، تحقيق و تفحص عملي خواهد شد.
دلايل انجام تحقيق و تفحص احتمالي از وزارت مسكن، واگذاري بدون ضابطه زمين به افراد و انبوه سازان شهرهاي جديد و عمل نكردن اين وزارتخانه به تعهدات در خصوص خانه هاي استيجاري عنوان شده است. اين در شرايطي است كه بازار مسكن ركود بي سابقه اي را پشت سر مي گذارد. به هر حال، گاهي حاشيه ها به متن مي چربند. مثل اين دفعه!

كمبود در مدارس كاردانش
023187.jpg
ايرنا - جمعيت كه يكباره دو برابر شود، مشكل كمبود مدرسه يكي از پيامدهاي آن خواهد بود. از كمبود مدرسه كه بگذريم، بسياري از مدارس ايران فاقد استاندارد لازم مدرسه اند. اين نقيصه به خصوص در مدراس كاردانش به خاطر ماهيت آن بيشتر به چشم مي آيد. چه لازم است بسياري از تجهيزات اين مدارس هرساله بازسازي شود.
مديركل دفتر آموزش و پرورش كاردانش اعلام كرد: كارگاه هاي هنرستان هاي كاردانش با كمبود و مشكلات زيادي روبه رو است و براي رفع اين مشكلات و بازسازي آن به 409 ميليارد و 155 ميليون ريال اعتبار نياز است.
اسفنديار چهاربند گفت: تجهيزات كارگاهي 18 رشته هنرستان هاي كاردانش كشور به شدت فرسوده است. وي افزود: تجهيزات كارگاه هاي رشته هاي برق خودرو و جوشكاري برق مدارس كاردانش هم اكنون با 55 درصد فرسودگي و عدم كارايي روبه رو هستند. وي گفت: تجهيزات رشته مكانيك عمومي و مكانيك صنايع با 35 درصد و رشته ماشين هاي كشاورزي، پرورش آبزيان و آبياري تحت فشار با 42 درصد فرسودگي و عدم كارايي روبه رو هستند.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
زيبـاشـهر
طهرانشهر
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  
|  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |